Video AI: 5 manieren waarop AI jouw videoproductie verandert

ChatGPT-4, Runway, Synthesia en Midjourney: ook de videowereld wordt bestormd door AI! AI is een opkomende technologie die grote impact heeft op bijna alle aspecten van ons leven en werk. Maar wat is video AI precies en waarom moeten videoproducers het serieus nemen? Ik leg het je in deze blog uit. En wil je alvast een deep dive in Generative AI, download dan onze whitepaper!

Kom alles te weten over video AI:

wat is video AI?

Video AI gaat over het automatiseren en genereren van videoproducties. Dat kan gaan over via prompts hele nieuwe video’s of animaties genereren, maar ook over het analyseren van de inhoud van video’s om zo de opbouw en ondertiteling automatisch toe te voegen. En zelfs over het automatisch detecteren van voorwerpen in bewegende beelden om deze snel te bewerken.

Met andere woorden: video AI brengt het editen en maken van video’s in een heel nieuw tijdperk. Om een indruk te geven: bekijk hieronder de trailer van Runway over hun nieuwe Gen-2 software. Met een enkele prompt creëer je hele nieuwe video’s of bewerk je ze.

Dit is het promofilmpje van Runway voor hun ‘Gen-2’ software. Hiermee kan je van tekst naar video.

Wat voor gevolgen heeft AI voor videoproducties?

AI zet bijna elke sector op z’n kop. Ook de videowereld! Het verandert bijvoorbeeld de manier waarop video’s gedistribueerd en geproduceerd worden. Zo zorgt video AI voor:

  1. Verbeterde personalisatie: AI-technologie kan helpen om videomateriaal te personaliseren en af te stemmen op de voorkeuren van individuele kijkers. Met behulp van machine learning en gegevensanalyses kan AI content aanbevelen die past bij de kijkgeschiedenis van een gebruiker. Hierdoor wordt de kijkervaring verbeterd en ontstaat er meer betrokkenheid.
  2. Verhoogde efficiëntie: AI kan je helpen om het productieproces van video’s te automatiseren en te versnellen. Zo kan er met behulp van automatische spraakherkenningstechnologie ondertiteling snel en nauwkeurig gegenereerd worden of kan videobeeld omgezet worden naar een transcript. Ook kunnen ideeën snel omgezet worden in visuele storyboards door middel van automatisch gegenereerde afbeeldingen op basis van tekstuele input.
  3. Betere kwaliteit: AI-technologieën zoals machine learning zorgen ervoor dat je de inhoud van video’s kan analyseren en verbeteren. Hierdoor kunnen videomakers de kwaliteit van hun video’s verbeteren door bijvoorbeeld automatische stabilisatie en kleurcorrectie toe te passen. Daarnaast kan een tool als ChatGPT helpen bij het schrijven van scripts doordat het toegang heeft tot enorme hoeveelheden kennisbronnen. Op deze manier kan het relevante achtergrondinformatie verzamelen die nodig is voor het schrijven van een goed verhaal.
  4. Nieuwe creatieve mogelijkheden: Met AI kunnen videomakers nieuwe creatieve mogelijkheden ontdekken en ermee experimenteren. Zo kan je met behulp van deepfake-technologie acteurs in historische films vervangen door hedendaagse acteurs, of kan een AI-gegenereerde presentator jouw explainer vertellen: een man met Braziliaans uiterlijk die je uitlegt hoe je op vijf verschillende manieren het beste leert hardlopen met ondersteunende animaties? AI maakt het voor je!
  5. Betere distributie: AI kan je daarnaast helpen bij het verbeteren van de distributie van video’s door ze efficiënter te verspreiden via verschillende platforms en kanalen. Met behulp van voorspellende analyses kan AI bepalen welke video’s het meest succesvol zijn op bepaalde platforms en kunnen video’s worden geoptimaliseerd voor verschillende apparaten, kanalen en formaten.

Waarom inspelen op AI? 3 redenen

AI gaat heel wat veranderen in de videowereld. Het is belangrijk dat wij meeliften op deze ontwikkelingen en hierop inspelen. Dit creëert namelijk:

  • Concurrentievoordeel: Bedrijven die AI in combinatie met video effectief inzetten, hebben een concurrentievoordeel ten opzichte van bedrijven die dat niet doen. Dit komt doordat AI en video helpen bij het verbeteren van de communicatie, het verlagen van de kosten en het verhogen van de efficiëntie.
  • Klantbetrokkenheid: Video is een krachtige manier om klantbetrokkenheid te creëren. AI kan helpen bij het personaliseren van die betrokkenheid. Bedrijven die AI inzetten om hun video’s te personaliseren op basis van klantvoorkeuren, interesses en gedrag, kunnen de klantbetrokkenheid vergroten en betere resultaten behalen.
  • Nieuwe mogelijkheden: AI en video zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om te communiceren met klanten en medewerkers. Zo kan je video gebruiken voor trainingen en opleidingen van medewerkers, terwijl AI kan helpen bij het verbeteren van klantenservice door middel van chatbots en spraakherkenning.

Ook komt er nieuwe, dure ai-tooling op de markt zoals Synthesia en D-ID waar je gemakkelijk e-learnings mee opneemt. En ondanks dat de voorbeeldvideo zoals hieronder alles doet lijken of je er geen omkijken meer naar hebt, weten we uit ervaring: dat is er wél! Wel zijn het fijne programma’s om snel de basis neer te zetten.

Video AI verandert veel, maar menselijke intuïtie blijft essentieel!

AI heeft zeker impact op de manier waarop we werken met video. Maar, hoewel AI technologie heel veel processen kan versnellen en automatiseren, blijft het onwaarschijnlijk dat AI alle menselijke taken overneemt. Sommige taken zijn te complex of vereisen te veel menselijke empathie en creativiteit om zomaar door  AI vervangen te worden. Denk bijvoorbeeld aan creatief werk, zoals het ontwikkelen van een huisstijl of het bedenken van nieuwe, onderscheidende videoconcepten. Dit zijn taken waarvoor de menselijke intuïtie en creativiteit essentieel zijn. ?

Wat kunnen wij voor jou doen?

Brand video, explainer met animatie of een knallende testimonial nodig? Wij helpen je graag om jouw merkverhaal te vertalen naar goede videoproducties. Neem contact op met lisa.deboer@goldfizh.nl of neem een kijkje in onze studio! 

digitale toegankelijkheid: in 5 stappen jouw website WCAG-proof maken

Online boodschappen bestellen, een betaalverzoek sturen of je belastingaangifte doen. De wereld om ons heen blijft zich digitaliseren. Dat klinkt heel praktisch en fijn, maar het wereldwijdeweb is niet voor iedereen altijd even toegankelijk. Denk aan mensen met een visuele, motorische of cognitieve beperking. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor web accessibility. Hoe zorg jij er nou voor dat jouw website of app toegankelijk is voor iedereen? Wij leggen het uit!

Kom alles te weten over digitale toegankelijkheid:

wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid verwijst naar de ontwikkeling van digitale producten en diensten op een manier waarop het voor iedereen toegankelijk is. Dus ook voor mensen met een beperking. 

Maar wat maakt een website nou digitaal toegankelijk? Denk aan contrastrijke kleuren, een voorleesfunctie of alternatieve tekst voor een afbeelding. Het zit ‘m niet alleen in het design, maar ook in de tekst! Zorg dat de tekst leesbaar en begrijpelijk is voor iedereen. 

web content accessibility guidelines: dit houdt het in

Om digitale content voor iedereen toegankelijk te maken zijn er een aantal richtlijnen ontwikkeld. Oftewel: de Web Content Accessibility Guidelines. De WCAG heeft drie verschillende niveaus: A, AA en AAA. Elk niveau stelt specifieke eisen aan de toegankelijkheid van digitale content. 

3 niveau’s wcag:

Niveau A: 

Dit is het laagste niveau. Je hebt 30 richtlijnen waar de content aan moet voldoen. Je mag bijvoorbeeld geen knipperende elementen gebruiken of alleen met kleur ergens naar verwijzen. 

Niveau AA: 

Niveau AA vereist 20 regels extra. Dat zijn in totaal dus 50 regels waar jouw content aan moet voldoen. Deze richtlijnen zijn bijvoorbeeld gericht op het ontwerp van een formulier of kleurcontrast. Overheidsorganisaties zich verplicht om aan dit niveau te voldoen. 

Niveau AAA: 

In totaal moet jouw content aan 78 succescriteria voldoen om het laatste niveau te behalen. Video’s moeten bijvoorbeeld een uitgebreide audiodescriptie bevatten en de contrastverhouding tussen tekst en achtergrond moet minimaal 7:1 zijn. 

Naast de verschillende niveaus zijn er vier elementen die ALTIJD terugkomen. 

verplichte onderdelen wcag:

Waarneembaar

Gebruikers kunnen de content waarnemen ongeacht hun beperking. 

Bedienbaar

Gebruikers kunnen de content bedienen ongeacht hun beperking en de gebruikte technologie. 

Begrijpelijk

Gebruikers kunnen de content begrijpen ongeacht hun beperking en het niveau van hun leesvaardigheid. 

Robuust

De content blijft toegankelijk ongeacht de technologie die wordt gebruikt om deze te bekijken of te interpreteren. 

waarom is een digitaal toegankelijke website belangrijk? 

Omdat het bijdraagt aan gelijke kansen en inclusiviteit. Het vermindert namelijk digitale uitsluiting en discriminatie. En In veel verschillende landen zijn organisaties zelfs wettelijk verplicht om hun digitale producten en diensten voor iedereen toegankelijk te maken. Naast dat het dus helpt bouwen aan een inclusieve samenleving heeft het ook commerciële voordelen. Bingo!

  1. Je spreekt wellicht een nieuwe groep klanten aan die je eerst misschien links had laten liggen. 
  2. Het optimaliseren van jouw website op basis van accessibility wordt zeker gewaardeerd door Google. 
  3. Wanneer jouw merk tijd en aandacht besteed aan digitale toegankelijkheid worden veel mensen daar blij van. Je doet iets goeds voor de wereld en jouw merknaam staat in een positief daglicht! 

5 stappen om jouw digitale toegankelijkheid te verhogen

Stap 1: begrijp de Web Content Accessibility Guidelines

We hebben hierboven al het een en ander verteld over de WCAG, maar zorg er voor dat je de regels ook daadwerkelijk begrijpt. Zo kan je bepalen welke richtlijnen het belangrijkst zijn voor jouw digitale product of dienst. 

Stap 2: focus op de doelgroep van jouw website

Wanneer je een duidelijk beeld hebt van de functie van jouw website kan je aan de slag gaan met het bepalen van de doelgroep. Ligt jouw doelgroep bijvoorbeeld boven de 60+? Dan is het verstandig om gebruik te maken van een groot lettertype. Pas jouw website dus zo veel mogelijk aan op de bijpassende doelgroep. 

Stap 3: analyseer de huidige toegankelijkheid van jouw website

Wat valt er te verbeteren en wie is daar verantwoordelijk voor? Analyseer jouw website en zet alle dingen die beter kunnen op een rij. 

Dit zijn een aantal belangrijke punten:

  • hoog kleurcontrast
  • leesbare typografie
  • een gestructureerde en logische opmaak
  • meerdere manieren om te navigeren (muis, screenreader en toetsenbord)
  • begrijpbare tekst en beeld
  • alternatieve beschrijvingen voor afbeeldingen

Stap 4: aan de slag met het toegankelijk maken van jouw content

Hier komt een hoop bij kijken. Denk aan het designen van de website, het herschrijven van teksten maar ook een hoop codetaal aan de achterkant van jouw site. En dat klinkt precies als iets waar wij jou bij kunnen helpen! Benieuwd wat wij voor jou kunnen fixen? check het hier

Stap 5: testen, testen, testen

Heb je alle belangrijke punten toegepast en denk je dat jouw pagina digitaal toegankelijk is? Test het! Vraag om feedback en houd jouw site up to date. 

wat kunnen wij voor jou doen?

Aan de hand van tekst, video, afbeeldingen, vormgeving en structuur maken wij jouw website digitaal toegankelijk. We gaan samen in gesprek over de doelgroep die aansluit op jouw site. Zo stippelen we de beste customer journey uit die voor iedereen toegankelijk is!

Helemaal overtuigd van het belang van accessibility? Nice! Stuur een mailtje naar ruby@goldfizh.nl of vul het formulier hieronder in. Dan gaan we samen aan de slag. 

Dit is de impact van AI op het werk van designers en creatives

Het zal je niet ontgaan zijn: AI – ook wel kunstmatige intelligentie – is geëxplodeerd. ChatGPT, Midjourney, Stable Diffusion… de AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond en hebben een grote impact op marketing en design. Toch kan AI het werk van creatives nooit helemaal vervangen. Benieuwd hoe AI je kan helpen om tot betere designs te komen? Je leest het in deze blog.

Benieuwd naar de toekomst rond Generative AI?

Ontdek alles over het effect van AI op design:

Wat is AI?

AI (artificial intelligence, of dus kunstmatige intelligentie) is de manier waarop machines, software en apparaten zelf problemen gaan oplossen. AI-systemen herkennen patronen en nemen op basis daarvan zelf beslissingen. Door te oefenen worden ze daar steeds beter in. En dat biedt mogelijkheden!

Hoe AI het werk van designers verandert

De afgelopen tijd zijn steeds meer AI-tools ontwikkeld. Deze tools lijken bijna iets magisch: de eerste keren dat ik tools als ChatGPT en Dall-E gebruikte, stond ik versteld van wat ze opleverden. Vooral de text generators geven verbazingwekkend goede resultaten. 

Ik gebruik nu al een aantal maanden AI-tools tijdens mijn werk en kan ze niet meer wegdenken uit mijn workflow. AI geeft inspiratie, versnelt processen en werkt als scherpe brainstormpartner. Toch is de kracht van AI wel te nuanceren. Want er zit ook een minder positieve kant aan.

AI en ethiek

Wanneer je je verdiept in AI, en met name in image generators, kom je namelijk al snel artikelen tegen over rechtszaken tegen AI-producenten. Deze rechtszaken worden aangespannen door artiesten en afbeeldingenbanken zoals Getty Images, die claimen dat hun eigendom gebruikt wordt voor het genereren van nieuw beeld. En dat dit copyright schendt. 

Dit soort zaken bewijzen dat – ondanks dat AI al tientallen jaren bestaat – deze tools nog echt in de kinderschoenen staan. Daarom is het slim om ze echt alleen te gebruiken voor inspiratie of voor snelle productie van voorbeelden of storyboards. 

Hetzelfde geldt ook voor text generators. Tools zoals ChatGPT kunnen snel relevante en goede voorbeelden geven, maar het blijft belangrijk om de teksten altijd te herschrijven en te controleren op waarheid. AI-tekst herhaalt veel en schrijft soms zelfs dingen die niet helemaal kloppen met de waarheid. Ook hierbij geldt dus: gebruik het als inspiratiebron, put uit de eindeloze ideeën of gebruik het om nieuwe inzichten te creëren. Maar AI neemt het werk van je copywriters niet helemaal over.

Waarom AI creatives niet vervangt

De vraag of AI ooit designers en creatives volledig gaat vervangen is simpel te beantwoorden: nee, dat gaat niet gebeuren. Sterker nog, ik geloof dat de vraag naar creatives alleen maar groter zal worden. 

Dat zit zo. AI maakt het makkelijker voor organisaties om snel veel content te produceren en ideeën uit het verleden te herhalen. Het resultaat? Veel content die op andere content lijkt. En dat wordt straks niet alleen door Google, maar ook door gebruikers herkend. Terwijl je als organisatie juist onderscheidend wil blijven! 

Dit doe je door terug te gaan naar de basics, te focussen op je branding, het uitstralen van autoriteit en het creëren van je eigen identiteit. Hoe meer organisaties AI-tooling dus gaan omarmen en inzetten, hoe groter de vraag naar branding – en daarmee naar creatives – zal worden.

Conclusie: zo laat je AI voor je werken

AI-tools helpen creatives brainstormen, ze versnellen processen en maken onderzoek makkelijker, maar ze zullen nooit met écht onderscheidende ideeën komen. Omdat AI alleen kan genereren op basis van bestaande content, is niets origineel. Tegelijkertijd is echte originaliteit anno 2023 sowieso een schaarste. Een onderdeel van het creatieve proces bestaat altijd al uit voortborduren op ideeën die al bestaan. Maar die bestaande ideeën op een creatieve manier omzetten tot concepten die bij jouw organisatie of merk passen? Dat blijft mensenwerk.

AI is al enorm krachtig en zal met de bemoeienis van grote bedrijven als Google en Microsoft nog krachtiger worden. Dit is geen hype waar je volgend jaar niks meer over hoort, maar een technologische innovatie die allerlei werkvelden gaat veranderen. Dat betekent dus ook dat dit voor creatives, designers, engineers, developers, managers, organisaties en merken hét moment is om in te stappen en deze technologie te omarmen. Zodat je je processen versnelt, met de technologie leert werken en de concurrentie voor blijft. 

Benieuwd wat AI voor jouw creatieve proces of marketingstrategie kan betekenen? Ik geef je er graag advies over. Neem even contact met me op, dan gaan we samen aan de slag!

Livestream: organiseer er een met onze tips en checklist!

Ready, set… livestream! De afgelopen jaren is livestreamen in een stroomversnelling gekomen and it’s here to stay. Evenementen, webinars, trainingen, feesten en vergaderingen: het is eigenlijk allemaal veel handiger, sneller én efficiënter online! Maarrr, dan moet je natuurlijk wel weten hoe je een livestream organiseert en wat het precies is. Dat en meer lees je hieronder. Let’s go!

lees alles over livestreaming:

wat is een livestream?

Een livestream is het rechtstreeks uitzenden van een gebeurtenis via internet. Het is te vergelijken met een live-uitzending op tv. Denk hierbij aan het commentaar dat wordt gegeven bij een sportwedstrijd, of een persconferentie die real-time wordt uitgezonden op een aantal zenders.

Maar wat is dan het verschil tussen een live-uitzending en een livestream? Simpel: het kanaal waarop het wordt uitgezonden. Livestreaming gaat namelijk via het internet en kan je alleen bekijken via diverse online kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een YouTube-livestream of andere kanalen zoals Twitch, Instagram en LinkedIn. Een live-uitzending bekijk je alleen via tv. 

de voordelen van live streaming als marketingtool

Veel bedrijven zien nog een drempel om live te gaan. Maar waarom eigenlijk? Misschien weet je als bedrijf niet hoe een livestream precies werkt, of ben je niet op de hoogte van de voordelen die het biedt. Wij leggen je uit waarom je livestreaming moet inzetten als marketingtool!

Evenementen, workshops, inspiratiesessies of Q&A’s: alles kan live worden uitgezonden. Je kunt je richten op je eigen werknemers, klanten of een extern publiek. Een livestream is namelijk een middel om je publiek real-time op de hoogte te houden: dé manier om mensen aan je te binden. Zo helpt een livestream om merkbewustzijn te verhogen, omdat je bedrijf zichtbaar is voor een groot publiek. Ook helpt het om het vertrouwen te winnen bij je kijkers. Ze zien namelijk dat je bedrijf transparant is, expertise in huis heeft en open staat voor vragen en interactie. 


Maar… dat niet alleen! Ook helpt live videostreaming bij het genereren van nieuwe leads. Tijdens een livestream worden kijkers namelijk vaak aangemoedigd om te interacteren. Bijvoorbeeld door zich aan te melden voor een nieuwsbrief of je website te bezoeken. Een win-win dus! Er zijn dus een hoop mogelijkheden om livestreaming in te zetten als marketingtool voor je bedrijf. 

waarom kies je voor een livestream als marketinginstrument: 4 voordelen

Stel: je twijfelt tussen het organiseren van een event in real-life en een livestream. Hoe maak je dan een keuze? Precies! Door de vier voordelen van een livestream hieronder te lezen.

1. Je kunt zoveel mensen uitnodigen als je wilt.

Waar je bij een offline evenement vaak gebonden bent aan een maximaal aantal gasten, is dat voor een livestream niet het geval. Dit zorgt er dus voor dat je met een livestream een veel groter publiek kunt bereiken, want iedereen kan joinen. Is het alsnog lastig om de keuze tussen online en offline te maken? Je kunt het ook combineren! Wanneer je een real-life event geeft, bereik je gemakkelijk extra publiek door het ook te livestreamen.

2. De interactiemogelijkheden zijn ontelbaar.

Een vraag stellen wanneer er nog driehonderd andere mensen in het publiek zitten, doe jij het? Het is tijdens een real-life evenement niet altijd even makkelijk om als publiek interactie te hebben met de spreker. En dat is andersom ook zo: als spreker iedereen bij je verhaal betrekken, boeien en de interactie aangaan, is ook niet altijd makkelijk wanneer het live is. 

Maar zie daar: de livestream! Bij een livestream heb je als kijker snel, gemakkelijk, maar vooral laagdrempelig interactie met de spreker, en de spreker met jou! Denk bijvoorbeeld aan een vraag stellen in de chat, je (digitale) hand opsteken of stemmen op een poll. 

3. De kosten zijn lager.

Huur van de locatie, catering, beveiliging, goodiebags en ga zo nog maar even door. De kosten van een offline evenement zijn veel hoger dan die van een livestream. Bij een livestream heb je de kosten namelijk zelf in de hand, en maak je ze dus zo hoog of laag als je zelf wilt.

Weinig tot geen budget? Ga dan voor een livestream via een gratis platform, zoals Instagram, YouTube, Microsoft Teams, Zoom of Google Meet en stream dit met je webcam of mobiel. Heb je iets meer te besteden? Regel dan een toffe locatie en een filmcrew die alle techniek (en organisatie) uit handen neemt. Bij Studio Goldfizh ben je aan het juiste adres!

4. Het kost minder tijd!

Daarnaast zijn er ook voor je kijkers voordelen aan een livestream. Waar ze bij een offline event vaak wel een halve dag kwijt zijn, kunnen ze bij een livestream gemakkelijk tijdens de werkdag intunen.  En wie écht heel druk is, kan er zelfs voor kiezen de livestream aan te zetten en alleen mee te luisteren tijdens het afronden van andere taken. Lekker multitasken!

met deze checklist en streamingtips organiseer jij een vette livestream!

Lights, camera, action: je gaat een livestream organiseren! De datum is geprikt, maar wat nu? Met onze checklist wordt het gegarandeerd een succes.

1. Bepaal over welke onderwerpen je gaat praten. Zorg dat er een verband is tussen de onderwerpen wanneer er meerdere sprekers zijn.

 2. Wie worden de sprekers? Ga je zelf aan de bak, laat je je collega’s shinen of huur je een professionele host in? Maak een keuze.

3. Hoe lang duurt de livestream? Om je kijkers geïnteresseerd te houden, is het belangrijk dat je van tevoren aangeeft hoe lang het gaat duren. Zo heb je geen vroege afhakers en wordt niemand ongeduldig! We verklappen alvast de ideale duur van een livestream: ongeveer een uur.

4. Stel een strak en duidelijk draaiboek op. Zo weet iedereen wat hun taak is en blijft alles overzichtelijk.

5. Zorg dat er publiek aanwezig is! Een livestream zonder publiek is als Goldfizh zonder Gen Z. Maak met zowel organische als betaalde content bekend dat jij een vette livestream houdt. Wedden dat het bij de juiste mensen terecht komt en die digitale stream straks vol loopt?

6. Fix een goede locatie. Bij een kleinschalige livestream kan dit natuurlijk gewoon je kantoor of vergaderzaal zijn, maar bij een groter opgezette livestream wil je liever een mooie zaal huren. De locatie draagt enorm bij aan de professionaliteit, maar mag niet afleiden. Denk hier dus goed over na!

7. Denk na over de techniek en apparatuur. Wanneer je voor een grootschalige livestream gaat, is het een goed idee om dat uit handen te geven. Dan hoef jij je alleen nog maar te focussen op de inhoud. Oh enne: zorg ook voor een sterke internetverbinding, haperingen zijn zonde!

8. Doe een generale repetitie. Om ervoor te zorgen dat de livestream vlekkeloos verloopt, is het slim om dit een dag van tevoren te doen. Zo zijn foutjes nog makkelijk op te lossen!

En dan ga je live in 3..2..1…

Goldfizh Live: onze eigen livestream

Benieuwd hoe zo’n livestream eruit ziet wanneer alle punten van de checklist zijn afgevinkt? Tijdens de eerste en tweede editie van Goldfizh Live bespraken we in een uur tijd alle nieuwe digitale topics van 2022 en 2023. Check de meest recente hieronder!

Klaar om live te gaan? 

Sta je te springen om je livestream te organiseren, maar kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Of ben je benieuwd naar meer informatie, tips en tricks? Mail dan Wout of vul het formulier hieronder in. Dan nemen we snel contact met je op!

Web3: het internet van de toekomst?

Web3 of web 3.0. is hét nieuwe buzzword van Silicon Valley. Maar wat is het en wat kan je ermee? En waar waren web 1 en web2 dan precies voor? Wij nemen je mee in de wereld van Metaverse en blockchain. Klaar voor? Let’s go! Over 5 minuten weet je alles wat je over de toekomst van het internet moet weten.

Kom alles te weten over web 3.0:

Wat is web3?

Web3. Is het slechts een buzzword dat nooit gerealiseerd wordt of komt het web2-tijdperk sneller ten einde dan we dachten? En wat is het verschil tussen web1, 2 en 3?

  1. is het read-only web van developers;
  2. is het social-web van big tech; 
  3. is het web van de gebruikers.

Om goed te snappen wat web3 is, is het belangrijk dat je begrijpt hoe web1 en web2 werken. Lees dus snel verder!

Web1

In de jaren ‘90 bestond het internet uit ongeveer 1 miljoen computers die met elkaar verbonden waren. Dat is natuurlijk niks in vergelijking met de meer dan 4 miljard apparaten die nu verbonden zijn met het internet! In die tijd kon je met het 

IP-adres of de URL van een specifieke website, die website bezoeken. Er waren geen zoekmachines of andere oplossingen die websites en bezoekers aan elkaar verbonden. 

Het creëren van online content was in die tijd dus alleen weggelegd voor developers die écht wisten hoe het internet werkte. Deze fase van het internet noemen we ook wel de read-onlyperiode.

Eind jaren ‘90 zagen we dat veel gebruikers actief op zoek waren naar geschikte content en dat die gebruikers graag makkelijk content wilden verspreiden. Voilà, web2 was geboren. 

Web2

Web2 draait volledig om het creëren en delen van content via social media. En dat is gelukt, want hoe makkelijk is het om tegenwoordig een artikel te delen via LinkedIn? Juist! 

Deze oplossingen zijn ontwikkeld door wat we tegenwoordig big tech noemen (ofwel: internetgiganten). Big tech bestaat uit bedrijven zoals Google, Meta of Amazon. Dit zijn gecentraliseerde bedrijven die alle content en data met hun eigen servers verwerken en daarmee zijn uitgegroeid tot de machtigste en rijkste bedrijven ter wereld. Op dit moment beheert big tech een enorm stuk van het internet en alle data die daarop gedeeld wordt.

Met gecentraliseerd bedoelen we georganiseerd vanuit één plek. In het echt zijn dit natuurlijk meerdere datacenters, maar het gaat erom dat een groot deel van het internet op de servers van bijvoorbeeld Google of Meta draait. Zij slaan deze data centraal op in hun eigen servers, en zijn daardoor volledig eigenaar van al die data.

Justin Bieber

Op dit moment leven we dus in de web2-periode. Om uit te leggen hoe web2 werkt, nemen we Justin Bieber even als voorbeeld. Justin Bieber heeft maar liefst 244 miljoen volgers op Instagram en 76 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. Hij maakt muziek en content voor beide platformen. 

Als gebruiker consumeer je zijn content en luister je naar zijn muziek. Bij beide platformen betaal je door je data te delen (naast het reguliere abonnement). Met die data verkopen Instagram en Spotify vervolgens advertenties, wat ervoor zorgt dat grote techbedrijven alsmaar rijker en machtiger worden. Dit begint nogal een probleem te worden.

Vooral die dataverzameling is onethisch en lastig. Verschillende landen grijpen daarom in met steeds strengere regelgeving tegen dataverzameling. Gelukkig zijn we al op zoek naar een manier om het internet opnieuw te ontwikkelen, zonder dat er te veel data wordt verzameld. En dat is waar web3 kansen biedt.

Web3

Waar web2 het internet van big tech is, is de belofte van web3 dat het internet van de gebruikers wordt. Hoewel web3 dus klinkt als toekomstmuziek, is het niet echt een nieuwe term. Sterker nog: de term bestaat al 14 jaar! Dat is ongeveer net zo lang als de iPhone bestaat. Die is ondertussen al niet meer weg te denken uit ons leven, maar web3 is nooit écht goed doorgebroken. 

Toch zie je de laatste tijd overal het woord web3. Hoe komt dat toch? Nou, web3 is ondertussen een verzamelnaam geworden voor alle onderdelen die het nieuwe web moeten vormen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de Metaverse, Blockchain, Smart Contracts en Smart Wallets. En die worden op dit moment steeds populairder.

Dit heeft te maken met een aantal onderwerpen:

  • de opkomst van cryptocurrency;
  • de achterliggende blockchaintechnologie;
  • de privacywetgeving;
  • de opstand tegen big tech. 

Blockchaintechnologie

Zonder al te diep in te gaan op blockchaintechnologie (het is ingewikkeld), willen we toch kort uitleggen hoe het werkt, aan de hand van een simpel voorbeeld.

Visuele weergave van de werking van blockchaintechnologie

Stel je voor: Esther, Imke, Hidde en Maartje gaan een borrel drinken op het terras. Na de borrel is Esther degene die betaalt, waardoor Imke, Hidde en Maartje haar alle drie twee bitcoins verschuldigd zijn. We gaan er voor het gemak even vanuit dat Hidde, Imke, Esther en Maartje alle vier vooraf drie bitcoins hadden. Dit staat versleuteld in een blokje. 

Hidde stuurt nu twee bitcoins naar Esther. Bij de transactie wordt een nieuw blokje aangemaakt, waarin je ziet dat Hidde nu nog één bitcoin heeft, Esther vijf, Imke drie en Maartje drie. Vervolgens doet Imke hetzelfde, waardoor er een nieuw blokje komt. Hierin staat: Esther zeven, Hidde één, Imke één, Maartje drie. En Maartje doet dat ook. Deze rij van blokjes noemen we een ledger. De ledger is een ketting blokjes verdeeld over verschillende peers (de mensen die met elkaar te maken hebben) met dezelfde data, iedereen in de blockchain heeft deze ledger. Als Maartje nu probeert nog twee bitcoins naar Esther te sturen, wordt er een blokje toegevoegd, maar zien de ledgers van Imke, Hidde en Esther dat Maartje maar één bitcoin heeft en daarom faalt de transactie.

Waar een hacker dus nu kan proberen om een centraal datacenter van Meta te hacken om zo data van veel gebruikers te vervalsen of stelen, kan dit met de komst van blockchaintechnologie niet meer, vanwege de sterke versleuteling van de ledgers én het feit dat er decentraal een kopie bij alle gebruikers wordt opgeslagen. Zo wordt een aanpassing in één ledger dan dus direct gevonden. Web3 combineert de decentrale manier van werken met web 1 en de moderne functionaliteit van web2. Het is het internet dat echt van de gebruikers is, gevormd door creators en ondersteund door crypto.

Beloftes van web3

Dat nieuwe web brengt natuurlijk een aantal beloftes met zich mee:

  • Het einde van big tech bedrijven zoals we ze nu kennen.
  • Geen censuur online (geen centrale organisatie zoals Instagram die je bepaalde dingen laat zien, dit brengt natuurlijk veel risico’s met zich mee).
  • Het geeft creators meer mogelijkheden om inkomsten te genereren.
  • Content ownership in de vorm van NFT’s: metadata die bewijst dat een digitaal item een eigenaar heeft.
  • Privacy: Web3 claimt een einde te maken aan alle cookies, waardoor adverteren extreem moeilijk wordt.
  • Crypto payments: online betalen met BitCoin, Ethereum en noem maar op.

Wij vinden dat deze beloftes een goed perspectief bieden. Decentralisatie is eigenlijk de term die het meest terugkomt, en dat is ook de belangrijkste voor dit alles. De grote belofte van web3 is dat het internet weer volledig decentraal wordt en het internet dus wordt verdeeld over miljoenen computers in plaats van de gigantische datacenters van big tech.

Wij betwijfelen of het internet ooit weer volledig decentraal wordt. Wel denken wij dat informatie op een centraal geregelde website uit een decentrale blockchain (of server) kan komen. Klinkt ingewikkeld, maar is in de praktijk best simpel.

visuele weergave van de decentralisatie van het internet. In plaats van dat er een centraal punt is, zie je losse beeldschermen

Hierboven zie je links een voorbeeld van een decentraal netwerk zoals in web 1, en rechts zie je een centraal netwerk zoals in web2. Open Sea is één van de grootste marktplaatsen voor NFT’s: dat is nu even ons voorbeeld. Deze website draait op een centrale server, maar haalt informatie uit decentrale blockchains. Dat ziet er zo uit:

een combinatie van centralisatie en decentralisatie ineen

Het middelste servergebouw is de centrale host van de website, die input haalt uit decentrale netwerken daaromheen. 

Een gemiddeld mens spendeert het meeste van zijn tijd op bepaalde websites en mediums op het internet. We gaan namelijk altijd op zoek naar websites of apps die voor ons werken. Zo blijven we onze informatie vaak uit dat rijtje websites halen. Het nieuws haal je bijvoorbeeld altijd van de NOS, en je scrollt dagelijks door Instagram. Dit gaat waarschijnlijk niet veranderen, dus de host van bijvoorbeeld een sociaal netwerk als Instagram zal nog steeds een centrale host zijn. De content op Instagram wordt dan alleen opgehaald uit de decentrale blockchain. 

Dat betekent dus dat de foto op Instagram metadata in een blockchain bevat die bewijst dat de foto jouw eigendom is. Zo haalt Instagram extreem moeilijk versleutelde data op om de foto te laten zien op het platform. En kan Instagram niet meer precies inzien waar jij naar kijkt als je scrollt.

Web3 coin van Justin Bieber

Eventjes terug naar Justin Bieber. In web3 zou Justin zelfs zijn eigen crypto kunnen maken, bijvoorbeeld de biebercoin. Hij kan met deze munt in een publieke blockchain handelen. Zijn fans kopen dan zijn munten en worden op die manier een stukje eigenaar van de content en het merk dat Justin Bieber is. Op deze manier krijgen ze exclusieve toegang tot content, en groeien ze met de marktwaarde mee. Justin kan dan nog altijd zijn muziek beschikbaar maken op web3-apps om te luisteren voor gebruikers, zodat dan in theorie de gebruiker én Justin hiervoor betalen. 

Web3 bestaat al 14 jaar

Maar, de term web3 bestaat dus al 14 jaar. En toch heeft het nog niet zijn intrede gemaakt. Waarom? 

Naast dat het staat voor grote veranderingen in het online landschap wordt web3 ook gebruikt als marketingterm in de beweging tegen big tech. Wij denken niet dat een decentraal peer-to-peer netwerk op de korte termijn goed genoeg gaat zijn om de enorme hoeveelheid fotografische en videografische content op het internet aan te kunnen. Daarnaast denken we ook niet dat we iedereen de macht moet krijgen om maar te maken wat ze willen zonder dat we er iets tegen kunnen doen, en dat er wel één centraal punt moet zijn. Het is dus een flink dilemma!

Meta(verse)

En laten we big tech ook niet zomaar vergeten! De naamsaanpassing van Facebook naar Meta zegt genoeg over waar dit bedrijf naartoe beweegt. Meta wil voorloper zijn in de beloftes van web3 en neemt hele afdelingen aan om zich hierin verder te ontwikkelen.

Wij denken dat bedrijven als Amazon en Meta uiteindelijk wel de overstap naar een variant van blockchaintechnologie maken, waarbij ze volledig transparant zijn in hoe er met data wordt omgegaan en je als gebruiker daarin de volledige controle hebt. 

Daarnaast denken we ook dat we gebruik gaan maken van de zogenoemde wallet of mask uit de cryptowereld. De naam zal ongetwijfeld veranderen, maar er komt een manier waarbij we geen gebruik meer maken van verschillende accounts, maar verschillende apps die onze gegevens versleuteld uit een wallet halen zodat we automatisch worden geverifieerd!

Als laatste denken wij dat we gebruik blijven maken van de sociale netwerken die we nu hebben met daarbovenop de kansen die web3 biedt voor ontwikkelaars. Denk dan aan het implementeren van verschillende apps maar ook het bouwen aan de Metaverse. En dat we kansen die het biedt voor de makers wel te zien krijgen, zoals beloningssystemen via coins en het eigenaarschap op content.

Meer privacy én meer first party data

Het verdienmodel van big tech gaat door web3 dus hopelijk op de schop, zodat de makers meer macht krijgen en onze data beter beveiligd wordt. En dan wordt het belang van first party data nóg belangrijker. 

Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Martijn bij Goldfizh Live van 23 juni 2022. Benieuwd naar de hele webinar? Check ‘m hier! 

Web3 is er voorlopig nog niet, maar wij helpen je graag bij al je plannen in web2! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op via het formulier hieronder.

AI-copywriting: schrijft content straks zichzelf?

Robots hebben de toekomst. Toch? Met artificial intelligence is er tegenwoordig al heel veel mogelijk. Denk aan AI-content generators die zelf tekst schrijven en visuals creëren. Worden tekstschrijvers en designers hierdoor straks overbodig? Of blijft het menselijk brein noodzakelijk om toffe content te maken? Wij vertellen je er hieronder alles over!

Benieuwd naar de toekomst rond Generative AI?

Ga snel naar:

Artificial intelligence: wat is het?

AI betekent artificial intelligence of in het Nederlands kunstmatige intelligentie. We noemen iets AI als algoritmes op basis van gegevens of signalen uit hun omgeving zelfstandig beslissingen nemen én die opgepikte informatie vervolgens gebruiken om door te leren. Een hele mond vol, maar simpel gezegd probeert AI dus menselijke intelligentie na te bootsen. 

Een cruciaal aspect van AI is het zelflerend vermogen. Dit heet ook wel: machine learning of zelflerende computers. Dit zijn een set aan algoritmes die zo zijn ingesteld dat ze patronen leren herkennen. Door ze tientallen keren dezelfde soort input te geven en deze vervolgens te labelen, koppelt zo’n systeem vanzelf bijvoorbeeld een rood stoplicht aan stoppen en een groen stoplicht aan doorrijden. 

En wat is dan AI-copywriting precies?

Dat is tekst die automatisch gegenereerd wordt door een computer. Of beter gezegd: een algoritme. Er komen steeds meer programma’s die met een druk op de knop content voor je schrijven. Eén van de bekendste systemen hiervoor is OpenAI en dat werkt op commando’s. In het filmpje hieronder zie je hoe snel dat werkt!

voorbeeld van een tekst die op basis van ai wordt gegenereerd
Voorbeeld van een tekst die op basis van AI wordt gegenereerd. Schermopname via OpenAI

Voorbeelden AI-content

Ken je deze nog? 

Google reCaptcha traffic lights - Google Adds Traffic Light Icons to U.S. Maps - Machine Learning example

Deze recaptcha’s zijn niet per se om aan Google te laten zien dat je geen robot bent. Nee? Nee! Het is vooral gratis data die we aan Google geven om hun machine learning systemen te verbeteren. Wow!

Goed, elk stoplicht dat we hierin aanklikken is dus een label. Zo helpen we allemaal mee aan het veilig krijgen van Google’s zelfrijdende auto’s over een paar jaar. Hierdoor leren de robots namelijk waar wel of geen stoplichten hangen en of het groen, rood of oranje is!

Wat voor AI-content is er al?

Door zo’n soortgelijk algoritme en robot wordt AI-content dus mogelijk gemaakt. En dit is niet alleen maar tekstuele content, maar bijvoorbeeld ook:

  • stockfoto’s van mensen die niet bestaan;
  • leeuwen die de camera inkijken vanuit een fisheye camera;
  • een teddybeer die skateboardt op Times Square;
  • of een röntgenfoto van een eenhoorn (geen idee waar je die voor nodig hebt).
Verschillende types en voorbeelden van ai generated content.
Verschillende soorten ai generated content. Afbeeldingen via openai.com

Met AI creëer je de content die je nodig hebt binnen een paar seconden. Er zijn dus geen goede Photoshop-skills meer nodig, maar vooral een goed idee van wat je wilt en hoe je dat duidelijk uitlegt aan een computer.

Die content ideeën van net zijn platgezegd dus educated guesses opgebouwd aan de hand van gigantische bergen data. Daardoor zijn er verschillende variaties van bijvoorbeeld de eenhoorn of leeuwen te creëren en kan jij gewoon kiezen welke het beste past!

Worden copywriters overbodig door AI-copywriting?

In het geval van tekst, wordt de content gegenereerd op basis van miljoenen terabytes aan gedownloade content. Dit wordt opgeslagen op een server en vervolgens woord voor woord geanalyseerd. Zo herkent de AI-content generator op een gegeven moment woordcombinaties in allerlei talen. En met één druk op de knop wordt dit omgezet naar een nieuwe reeks woordcombinaties. 

Er zit dus geen gedachtegang of echte intelligentie achter deze systemen, het is eigenlijk net als de voorgestelde woorden op het toetsenbord van je telefoon: als de algoritmes tientallen keren hebben gezien dat je na de woordcombinatie ‘zit in’ 99 van de 100 keer ‘de trein’ typt, dan raadt ‘ie deze woorden vaker aan. De teksten die dit soort programma’s genereren, komen voort uit deep learning. Een soort supervorm van machine learning, die verschillende algoritmen combineert.

Zo werkt dat: 

  • één algoritme weet hoe zinnen opgebouwd moeten worden;
  • één algoritme weet welke woordgroepen terug moeten komen bij bijvoorbeeld het onderwerp ‘AI-content’;
  • en weer een ander algoritme is afgesteld op het aan elkaar koppelen van de zinnen en woorden.

De teksten die we te zien krijgen zijn dus een variabele uitkomst van wat we vragen aan een computer. 

Hoe betrouwbaar is informatie uit AI’s en mag je het zomaar gebruiken?

Ja, we schreven hierboven bewust variabele uitkomst: want wanneer je dezelfde vraag nog een keer aan dit systeem stelt, krijg je 100% zeker een ander antwoord. De kwaliteit en betrouwbaarheid per antwoord kan hierdoor flink verschillen. Daarnaast is het goed om te weten dat dit soort systemen ook niet actueel zijn. 

De database van het programma OpenAI, die we voor het volgende voorbeeld gebruikten, hebben data van teksten uit 2019. Dus wanneer we de vraag stellen; hoe is de oorlog in Oekraïne ontstaan? Krijgen we een uiteenzetting van de krimoorlog in 2014. Met andere woorden: je kan er niet vanuit gaan dat je altijd betrouwbare output krijgt bij dit soort systemen. 

Voorbeeld van een gegenereerde AI tekst over de oorlog in oekraine. De tekst in niet up to date
Voorbeeld van een gegenereerde AI tekst over de oorlog in Oekraïne. De tekst is, zoals je ziet, niet up to date. Voorbeeld via OpenAI

En de volgende vraag: mag je deze content zomaar overnemen als het geproduceerd is door een algoritme? Ja, dat mag gewoon! Er zit namelijk alleen copyright op werk gemaakt door mensen. Natuurlijk zijn er bedrijven die vinden dat alles wat hun eigen AI produceert van hun is, maar de rechter denkt daar tot nu toe anders over.

Welke content kan AI wel en niet maken?

Het is maar net waar je content voor nodig hebt. 

Je kan AI namelijk gebruiken voor:

  • het doen van research. Wanneer je AI-tools teksten voor je laat schrijven heb je in ieder geval de basiskennis al voorhanden. Is het betrouwbaar? Dat weet je alleen niet zeker…;
  • het genereren van afbeeldingen en daar inspiratie uit halen;
  • het opstellen van interviewvragen;
  • het schrijven van lyrics en gedichten;
  • het opstellen van een inhoudsopgave voor een training of presentatie;
  • het samenstellen van een goed recept op basis van de kliekjes in je koelkast;
  • het uitlezen van programmeertaal;
  • het vertalen van teksten.

Kortom: verzin iets wat je nodig hebt, maak er een goed commando van, en de algoritmes maken het voor je! En dan misschien nog wel de belangrijkste vraag:

wat kan AI-content niet

Komt ‘ie: 

  • factchecking of écht snappen waar een tekst over gaat. Dit soort systemen redeneren niet en hebben geen common sense. Dat betekent dat ze dus geen idee hebben of de informatie die ze geven, klopt;
  • inspelen op de actualiteit. Denk aan het voorbeeld van de oorlog in Oekraïne;
  • de juiste tone of voice of huisstijl aanmeten;
  • en tot slot: teksten of afbeeldingen op maat maken. De content die de tool voor jou genereert, genereert ‘ie ook voor al je concurrenten.

Is het mogelijk om deze content voor je bedrijf te gebruiken?

Nee, of beter gezegd: het copy pasten van deze content adviseren wij niet. Net als bij uiteindelijk veel technologische ontwikkelingen zien we deze ontwikkeling vooral als een ideaal hulpmiddel en niet direct als een bedreiging voor het werk dat we doen. 

En dan vooral voor het repeterende gedeelte van het werk. Voor SEO-copywriters is dit bijvoorbeeld het opzoeken en uitwerken van de basisinformatie op een SEO-pagina. Dat is dan met één druk op de knop gedaan! Dit geeft je veel meer tijd om kritisch te kijken naar de content, de tekst lekker op te schrijven en de hoofdvragen rondom een onderwerp zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Met andere woorden: we denken dat het de kwaliteit verhoogt doordat je simpelweg meer tijd overhoudt om aan de inhoud te besteden. En wat betreft de visuals, we denken dat een hoop gegenereerde visuals of afbeeldingen prima voldoen als stockfotografie bij bijvoorbeeld een artikel of blog! 

Maar dat dit nog een lange weg te gaan heeft, moge duidelijk zijn.

3D render of an openai interface on a computer screen thats show how ai content is generated made by Dall-E
het beste resultaat als je het commando: “3D render of an openai interface on a computer screen thats show how ai content is generated” invoert. Opvallend: de ai-algoritmes vinden tekst moeilijk om na te bootsen.

Wat kan je nu met AI-generated content?

Voor nu is het vooral een handig hulpmiddel, maar het is nog zeker geen wondermiddel. Zo heeft Google afgelopen maand (juni 2022) tijdens hun core update -de halfjaarlijkse update van de zoekmachine- websites die in hun ogen misbruik maken van AI-gegenereerde content verwijderd uit de zoekresultaten. Google is dus nog niet helemaal content met deze ‘nieuwe’ content… 

Wij vinden deze ontwikkelingen razend interessant om te volgen, maar direct integreren in het werk is nog lastig. Wellicht dat we hierin over een jaar alweer veel verder zijn, maar voorlopig doen de robots niets zonder ons. En wij nóg wel alles zonder hen!

Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Hidde bij Goldfizh Live van afgelopen 23 juni. Benieuwd naar de hele webinar? Bekijk ‘m hier! 

Jouw content schrijft zichzelf nog niet, maar wij kunnen het wel voor je doen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op via het formulier hieronder.

Sonic branding: waarom je als bedrijf van je moet laten horen

Een liedje dat je jaren niet hebt gehoord komt op de radio en in één klap word je terug de tijd ingeslingerd. Geluid is een krachtig instrument om emoties en herinneringen op te roepen. Tegenwoordig is het vechten voor een plekje in het brein van de consument. Met al die visuele prikkels heb je iets extra’s nodig om je te onderscheiden van andere merken. Met audio branding nestel je je merk in het hoofd van je klant, om daar voor altijd te blijven. Klinkt dit je als muziek in de oren? Lees dan snel deze blog en ontdek de wereld van audio branding!

Ga snel naar:

Wat is sonic branding?

Sonic branding – of audio branding – is het bewust inzetten van geluid om je merkidentiteit te versterken bij je doelgroep. Veel mensen denken dat sonic branding alleen een jingle is. Dit is een kort en krachtig geluidsfragment waarmee je je merk communiceert en snel de aandacht van je publiek pakt. Het is onderdeel van alle audio uitingen binnen de sonic branding van een merk. Het is dus eigenlijk een soort hoorbaar logo binnen de huisstijl.

Net zoals je visuele identiteit veel meer is dan een logo, gaat je sonic brand verder dan alleen een jingle. Het is al het geluid dat je gebruikt om de identiteit van je merk over te brengen. Denk aan het stemgeluid van de voice assistant of voice-over, het type muziek onder een video, de geluidjes bij het opstarten van een apparaat: hoe klein of groot ze zijn, al deze soundbites dragen bij aan het creëren van een gevoel. Met een uitgedachte audiostrategie zet je geluid in om één samenhangend verhaal te vertellen. 

Test yourself: herken jij deze sound bites?

Er zijn een paar bedrijven die zo’n sterk sonic logo hebben, dat bijna iedereen ze herkent en meteen koppelt aan dat merk. Tijd voor een test. Kan jij raden bij welk merk deze geluiden horen?

Fragment 1: Als je dit hoort ruik je waarschijnlijk meteen de geur van popcorn. ?

Fragment 2: Of je er nou van houdt of niet, de tweede regel meezingen gaat vrijwel automatisch. Net als het raden van het merk dat bij deze jingle hoort. 

Fragment 3: Let’s get to work. Tenzij je #TeamAndroid bent natuurlijk.

Hoe werkt het?

Geluid en onze hersenen

Hoewel licht sneller is dan geluid, verwerken onze hersenen auditieve prikkels sneller dan visuele. Ook helpen ritme en melodie om informatie sneller op te halen uit ons geheugen. Dit maakt geluid zo’n krachtig middel om je consument mee te bereiken!

“While vision maxes out at 15 to 25 events per second, hearing is based on events that occur thousands of times per second.”

Horowitz, S. (2012). The Universal Sense, how hearing shapes the brain.

Geluid koppelen

Let’s go back in time. In 1890 kwam fysioloog Ivan Petrovich Pavlov erachter dat je een reactie kunt opwekken met associatie. Door honden herhaaldelijk voedsel te laten ruiken en tegelijkertijd een belletje te rinkelen, koppelden ze het geluid van de bel aan voer. Na een tijdje was deze connectie zo sterk, dat het kwijlreflex van de honden niet alleen werd opgewekt door de geur van voedsel, maar ook door het geluid van de bel.

Als we maar vaak genoeg dezelfde prikkel krijgen in een bepaalde situatie, gaan we deze op een gegeven moment koppelen aan een gevoel. Dit gebeurt ook bij muziek. Door majeur akkoorden in muziek te gebruiken bij vrolijke gelegenheden en mineur akkoorden bij verdrietige en negatieve momenten, roepen deze klanken bepaalde associaties op. Door dit bewust in te zetten, trigger je associaties en emoties bij je doelgroep. Die herkenbaarheid helpt klanten hun weg terug vinden naar je merk. Resultaat? Trouwe klanten en een betere merkbeleving!

Hoe zet je audio branding in?

Wil je een sterke audiostrategie ontwikkelen? Daar is meer voor nodig dan alleen een catchy oorwurm van een jingle. Voor je gaat schrijven, zijn er een aantal beslissingen die je moet maken. We nemen je mee door de verschillende fases van het bepalen van je audiostrategie:

  1. Bepaal je visie. Welke doelgroep wil je aanspreken, wat wil je voor ze betekenen en wat moet je daarvoor doen?  De eerste stap: duidelijk hebben welke richting je op wilt.

> meer over strategie

  1. Kies je archetype. Heb je je visie op orde? Nice! Dan is het nu tijd om te kijken naar archetypes. Bij elk archetype horen bepaalde type geluiden, toonhoogtes, akkoorden en melodieën. Welk type past het best bij jouw merk?
  1. Bepaal wat je nodig hebt. Wachtmuziek voor tijdens een event, een sonic logo, een fragment van vijf seconden voor onder een radiospot, muziek voor onder aftermovies of explainers… De mogelijkheden zijn eindeloos, maar wat is écht relevant voor jouw merk?
  2. Hit the studio! Tijd om van je plannen werkelijkheid te maken. In een studio brengt een componist jouw merk tot leven. Het resultaat? Een audiobank met de geluidsfragmenten voor jouw merk!

Waarom wil je sound branding inzetten?

Nóg niet overtuigd van de kracht van sonic branding? We hebben alle voordelen nog even voor je op een rijtje gezet.

  • Sonic branding maakt je merk onderscheidend. De wereld is enorm ingericht op het visuele. In de marketing is dat niet anders. Websites, posters, social posts: ze doen allemaal een beroep op de visuele perceptie van onze klanten. In de wirwar van uitingen van alle verschillende bedrijven, heb je iets unieks nodig om je te onderscheiden. Geluid helpt hierbij. 
  • Sonic branding maakt je merk memorabel. Geluid heeft een sterke impact op onze hersenen. Zelfs vóór onze geboorte worden we er al door beïnvloed. Ga maar na: vanuit de baarmoeder was geluid ons eerste contact met de buitenwereld. Geluid versterkt de paden in onze hersenen die samen ons geheugen vormen. Hoe vaker geluid herhaald wordt, hoe dieper deze paden en hoe sterker een bepaalde emotie. Een duidelijke audiostrategie zorgt er dus voor dat je merk blijft hangen tussen de oren van je doelgroep.
  • Sonic branding maakt je merk consistent. Net als bij de visuele identiteit van een merk, zorgen duidelijke afspraken ook bij audio branding voor consistentie. Als je bij elke uiting kiest voor random audio uit een (gratis) database, creëer je geen samenhangende identiteit. Denk hier van te voren over na en stel een unieke database van geluiden samen. Zo zorg je voor duidelijkheid en samenhang en herkent een klant je merk bij een toekomstige ontmoeting. Oh, en trouwens.. een bekende optie wint het vaak van een onbekende.

Case study: Duolingo

Archetype

De uitingen van Duolingo zijn vrolijk, grappig en een beetje gek. Het doel is plezier hebben in het leren van een nieuwe taal. Het archetype is overduidelijk de Jetster!

App

De bekende taalapp zit vol met vrolijke, heldere upbeat muziekjes. De geluidseffecten bij een goed antwoord of een druk op een knop zijn grappig en speels. De stemmen zijn divers, een beetje gek en zetten verschillende karakters neer.

Podcast

Duolingo produceert een podcast met verhalen in verschillende talen op allerlei platforms. De host heeft een vriendelijke stem en praat op een opgewerkte manier. De muziek is vrolijk.

Video’s

In de achtergrondmuziek van de YouTube-video’s komen veel van de vrolijke geluidjes uit de app terug. De voice-over heeft opnieuw een vriendelijke, toegankelijke en duidelijke stem.

Events

Bij (online) events zoals Duocon, een event over talen leren en technologie, komt tijdens de intro, het pauzemuziekje en de outro opnieuw dezelfde soundtrack als in de app en de video’s terug. 

Long story short: Duolingo heeft haar archetype weten te vertalen naar een passende, herkenbare sound die consistent terugkomt in de verschillende touchpoints met de gebruiker. Het resultaat? Als je deze geluiden hoort, denk je meteen aan Duolingo!

Wil je graag hulp bij je sonic branding? Stuur Laura dan meteen een mailtje!

Redirects & SEO: zo werken 301- en 302-redirects

Ben je bezig met de bouw van een nieuwe site? Of ga je een aantal pagina’s schrappen van je site? Dan wil je natuurlijk wel dat je de SEO-waarde van je site behoudt. Met redirects zorg je ervoor dat je gebruikers geen errors tegenkomen en dat Google je site net zo goed indexeert als voorheen. Ik leg het je uit.

Wat is een redirect?

Een redirects is een commando waarmee je aangeeft dat een url niet meer bestaat. Hierbij geef je gelijk aan naar welke url de bezoeker moet worden doorgestuurd. De gebruiker merkt hier (bijna) niks van; je ziet alleen de url in je browser veranderen.  Wanneer je bijvoorbeeld een woordje aanpast in je url of je de opbouw van je site aanpast, is een redirect een perfecte oplossing.

Waarom redirects?

Er zijn meerdere redenen om een redirect in te stellen:

  • Het zorgt ervoor dat je bezoekers geen 404-errors op je site tegenkomen (en je site vervolgens verlaten);
  • Het zorgt ervoor dat als iemand klikt op de oude url, deze gelijk wordt doorgestuurd naar de nieuwe, correcte pagina;
  • Je behoudt de SEO-waarde van je oude pagina, omdat het onderwerp van de pagina’s gelijk zijn aan elkaar;
  • Wanneer je websites samenvoegt of een nieuw webdomein krijgt, moet je alle url’s die verdwijnen doorsturen naar je nieuwe locatie.

Deze soorten redirects heb je

  • 301-redirect: de 301-redirect geeft aan dat een pagina permanent is verhuisd. Deze redirect wordt het meest gebruikt. Hiermee stuur je gebruikers en zoekmachines altijd door naar een nieuwe url, en behoud je dus het meeste van de SEO-waarde van de pagina.
  • 302-redirect: met de 302-redirect stuur je gebruikers ook door naar een nieuwe url, maar je geeft aan zoekmachines aan dat dit maar tijdelijk is. Hiermee geef je geen SEO-waarde door aan de nieuwe url. Deze redirect wordt niet vaak gebruikt.

Er bestaan ook nog 303-, 307- en 308-redirects, maar deze worden zelden gebruikt. 

Hoe stel je een redirect in?

Het instellen van een redirect verschilt per cms. We hebben hier de meeste gangbare methodes voor je op een rijtje gezet:

Redirect met een plugin (bijv. in WordPress)

Als je een plugin zoals Yoast SEO gebruikt in WordPress, is het erg gemakkelijk om redirects in te stellen. Hierin moet je aangeven welk type redirect je wilt (301 of 302), wat de oude url is en wat de nieuwe url wordt. Zo simpel is het!

Redirects met .HTACCESS

Je kunt je redirects ook instellen via je webserver. Dit doe je aan de hand van een .HTACCES-bestand. Hierin geef je aan de hand van een formule aan welke redirect je allemaal wilt instellen op je site. Ook in deze formule staan de drie onderdelen die je nodig hebt voor een redirect: het type redirect (301 of 302), de oude url en de nieuwe url.

Voorbeeldformule: Redirect 301 /over-ons/ https://www.sitenaam.nl/contact/

Let wel op! In je .HTACCESS-bestand staan ook de belangrijkste gegevens van je site. Wijzig je iets verkeerd, dan kan zo je hele website eruit liggen. 

Let hierop bij het aanmaken van redirects

  1. De nieuwe pagina waar je de gebruiker naartoe stuurt moet gelijk zijn of ongeveer dezelfde informatie bevatten als de oude pagina. Vervalt bijvoorbeeld een productpagina? Stel dan een redirect in naar een product dat erop lijkt of de overzichtspagina van de producten (in die categorie). 
  2. Maak geen dubbele redirects aan! Bekijk goed of een pagina niet al een redirect heeft. Zo ja: dan moet je de pagina redirecten vanaf de originele pagina. Bijvoorbeeld: de url /over-ons wordt al doorgestuurd naar /contact. Wil je /contact doorsturen naar /contacten? Dan wordt dit je redirect: /over-ons naar /contacten.
  3. Als je een hele website gaat verhuizen, zijn er veel url’s die een redirect nodig hebben. Maak hiervoor een spreadsheet aan zodat je developers de redirects in bulk kunnen instellen. Maak het zo simpel mogelijk met 2 kolommen: oude url en nieuwe url. 
  4. Kijk goed of je wel álle onderdelen van een url meeneemt in je redirects. Valkuilen zijn: http met https verwarren of de schuine streep (/) aan het eind van de url over het hoofd zien.

Zo. Nu weet je alles over SEO en redirects, ga er dus zelf mee aan de slag! Kom je er nog niet helemaal uit of heb je vragen? Vul dan hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op. Of lees hier meer over tech!

Ook veel gelezen:

Zo optimaliseer je voice search voor SEO

Voice search is in 2020 hét buzzword in de SEO-wereld. Hoe werkt voice search precies, wat kan je ermee en hoe laat je het samenwerken met je SEO-strategie? Ik zet alle tips en bevindingen voor je op een rij. Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je spraakgestuurde zoekstrategie voor smart speakers! 

Spring snel naar:

Vier tips om te optimaliseren voor Voice Search:

  1. Kom in een featured snippet terecht
  2. Structured data: markeer je speakable alinea’s
  3. Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk
  4. Voice search werkt lokaal

Hier op kantoor zijn we al een tijd in de weer met de in oktober uitgebrachte Google Home. Sinds de introductie van dit apparaat in Nederland is het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten flink toegenomen. Wat je allemaal met het apparaat kan, zie je in deze briljante kerstvideo van Google.

Voice search is kortweg zoeken op Google via je stem en niet via je toetsenbord. Dit gebeurt via smart speakers en voice assistants. Dus elke keer als je iets zoekt via Google Home, Google Assistant, Siri of Alexa doe je aan voice search.

Het is niet de vraag óf voice search een rol gaat spelen voor SEO, maar wanneer. 

Grootste Google-update ooit (BERT) en voice search

Bovendien is in oktober 2019 de grootste Google-update ooit uitgerold: BERT. Het gevolg hiervan: 10% van alle zoekresultaten verandert. Dat komt doordat BERT Google in staat stelt om taal beter te begrijpen.

Als het om gesproken taal gaat -voice search dus- zaten er nog een hoop haken en ogen aan de resultaten die Google gaf. Zo begreep de zoekmachine een woordje als ‘niet’ in een zin niet. Door de update begrijpt Google dus niet alleen wat een serie losse woorden betekenen, het begrijpt daadwerkelijk wat de context van een zin is!

Het is niet voor niks dat zo’n grote update vooral op gesproken zoekopdrachten van toepassing is. Waarom BERT zo belangrijk voor voice search is, zie je in onderstaande afbeelding. Houd hier dus rekening mee met het schrijven van je websteksten!

BERT google update voorbeeld

4 tips om te optimaliseren voor Voice Search

Er zijn verschillende manieren om te optimaliseren voor Voice Search. Ik neem ze even met je door en geef je daarbij gelijk de beste tips om ermee aan de slag te gaan, lets’ go!

Stel een vraag op Google en je krijgt tegenwoordig direct een verkort antwoord op je vraag in een speciale uitgelichte box, de zogeheten featured snippet. Deze verschijnt boven alle andere zoekresultaten. Hierom wordt dit ‘positie 0’ genoemd.

Dit geeft je een kans om met je website boven alle andere sites in de zoekresultaten uit te stijgen. Zorg er daarom voor dat:

  • je pagina een concrete vraag bevat in H2 én beantwoordt in normale tekst
  • de vraag begint met woorden als: wat, waarom, wanneer of hoe
  • het antwoord in ongeveer 50 woorden (één vaste alinea, geen witregels), een lijstje, tabel of een grafiek direct onder de vraag staat

How to Earn Every Featured Snippet (Backed by Research) https://t.co/rGv9rwp3PW #SEO @Moz pic.twitter.com/B0428o2OVJ

— AJ Ghergich (@SEO) 17 januari 2017

Wat dit met voice search heeft te maken? De antwoorden die Google Home geeft, komen rechtstreeks uit deze snippets.

Structured data: markeer je speakable alinea’s

De alinea’s die jij graag in deze speciale boxen wilt zien, moet je markeren. Eigenlijk net zoals je nu aangeeft wat de titel van je pagina is, maar dan iets technischer.

De volgende tip zorgt ervoor dat Google weet welke alinea van een pagina moet worden voorgelezen als iemand daarom vraagt. Het vergroot niet per se je kans om in een featured snippet te komen. 

H1, H2, H3
Let goed op de opmaak van je tussenkopjes als je het Google gemakkelijk wilt maken voor Voice Search. Beeld: GoldfiZh

Met behulp van de html-tags van schema.org kan je bijvoorbeeld reviewsterren of een zoekbalk laten verschijnen in je snippet. Samen met onder andere Bing en Yahoo heeft Google ook een universele html-standaard opgezet voor voice search markeringen (mark-ups). Zo geef je dus met een stukje html-code aan welk stuk Google Home moet voorlezen. 

schema.org speakable
Voor de technici: zo ziet het voorbeeld van een speakable html-tag van schema.org eruit

Om een stuk tekst te laten voldoen aan de eisen van Google is het wel belangrijk dat het stuk dat je speakable maakt een vloeiend lopende alinea is. Kanttekening: dit is alleen nog beschikbaar voor Engelse pagina’s. Hier wordt deze tag ook gebruikt bij nieuwsartikelen en om een samenvatting van een pagina te geven. 

Leer meer over structured data.

Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk

Longtail keywords worden hierdoor steeds belangrijker. Dit zijn zoekopdrachten die uit vijf of meer woorden bestaan. Door het praten met Google Home, Alexa of Siri worden zoekopdrachten namelijk steeds natuurlijker. Dus niet: ‘Voice Search tips’, maar ‘Hey Google, hoe zorg ik ervoor dat mijn website klaar is voor voice search?’

En waar kan je beter je vragen en antwoorden kwijt dan op je FAQ-pagina? Weet je niet wat voor vragen je moet stellen en beantwoorden? Probeer dan Answer The Public eens.

Tot slot: voice search zoekt in eerste instantie naar lokale opties. Maak je website lokaal goed vindbaar:

  • Update je bedrijfspagina (of maak er één aan) op Google Maps en Google My Business
  • Maak pagina’s aan met zoektermen in combinatie van de plaatsnaam van je bedrijf of vestiging
  • Creëer content die nuttig is voor mensen uit de regio: wat zijn je openingstijden, waar kunnen ze parkeren?  

Dat was ‘m! Heb je nog vragen over de blog of wil je een keertje kijken wat er mogelijk is voor jouw bedrijf met betrekking tot voice search? Stuur dan gewoon even een berichtje! ⤵️

Of wil je meer lezen over digitale trends? Check dan:

12 simpele tips & tricks om betere foto’s te maken met je smartphone!

Foto’s maken met je smartphone, het is moeilijker dan het lijkt! Wil jij mooie plaatjes schieten voor social media? Of misschien wel voor je website of LinkedIn? Lisa en Erika helpen je op weg met 12 simpele tips & tricks! Zo maak jij straks de beste foto’s met je iPhone of Android.

1. Maak je camera schoon

Ja duh… Het klinkt misschien heel vanzelfsprekend, maar veel mensen vergeten het. Voor smartphone fotografie heb je een schone camera nodig. Anders zijn je foto’s minder scherp zijn dan had gekund. Zonde! Pak daarom een brillendoekje of gebruik gewoon je (schone) katoenen t-shirt en veeg die vette vingers van de lens!

2. Maak jezelf camera-ready

Als je foto’s van jezelf of van anderen gaat maken is het mooi om een matterend poedertje (met talk) op het gezicht aan te brengen (ja, ook voor mannen). Dit zorgt voor een minder glimmende huid, zodat je zal shinen voor de camera (shinen hè, niet glimmen). Verder kun je nog nadenken over de outfits en even controleren of alles goed zit. Je wilt geen rare kreukels of vouwen op beeld!

3. Gebruik het raster

Op alle smartphones heb je wel de functie om een raster aan te zetten, waardoor er een aantal lijnen op beeld verschijnt. Met behulp van deze lijnen kun je ervoor zorgen dat de horizon recht is en dat alles mooi is uitgelijnd. Op een iPhone kun je deze functie activeren bij je algemene instellingen -> camera -> raster aan.

4. Scherpstellen: tik op je scherm

Je camera stelt meestal automatisch scherp op het voorwerp dat het meest dichtbij is, maar je kunt ook scherpstellen op een ander punt. Probeer daar eens mee te variëren! Door iets op de voorgrond wazig te weergeven, zoals takjes of een verkeersbord, zorg je ervoor dat je de focus verplaatst naar de achtergrond. Hierdoor kun je de nadruk van het beeld dus verplaatsen. 

5. Vermijd inzoomen en flitsen

Inzoomen moet je eigenlijk nooit (maar dan ook NOOIT) doen! Gebruik dus niet je vingers om in te zoomen maar je benen! Je kunt beter dichtbij staan of achteraf de foto bijsnijden. 

Flitsen met je smartphone is eigenlijk ook een no-go. Goede belichting is erg belangrijk voor een geslaagde foto, maar je kunt het best op zoek gaan naar natuurlijk licht. Een felle flits zorgt ervoor dat de foto overbelicht wordt en detail mist. 

Moet je toch echt in het donker een foto maken? Vraag dan iemand om bij te schijnen met een flashlight, maar doe dit door een wit papieren zakdoekje heen. Hierdoor wordt het licht verzacht en verspreid.

6. Pas de helderheid aan

Als je toch niet tevreden bent met de huidige belichting van de omgeving, kun je altijd nog de helderheid aanpassen. Dit doe je door 1 keer te tikken op je scherm, waarna er een geel schuifje met een zonnetje verschijnt die je vervolgens naar boven of beneden (dus: lichter of donkerder) kunt vegen.

7. Zorg voor een goede compositie

Het is ook belangrijk om na te denken over de opstelling van je onderwerp(en). Hoe breng je het in beeld? Bij verschillende voorwerpen: zet je alles op een rijtje van hoog naar laag? Zet je de voorwerpen dichtbij elkaar of juist verspreid over de hele foto? Zet je ze achter elkaar of ga je ze opstapelen? Dit is helemaal aan jou! 

Zorg ervoor dat wat je wilt vertellen of laten zien zo goed mogelijk uitkomt. Zorg ervoor dat je plaatje overeenkomt met de boodschap die je wilt overbrengen. Kijk eens aan, je foto’s lijken meteen een stuk professioneler!

8. Speel met perspectieven

Zorg ervoor dat je veel keuze hebt met perspectieven! En dan natuurlijk niet tien keer hetzelfde plaatje. Nee, probeer vanuit verschillende hoeken te fotograferen: van links naar rechts, van verder weg en dichterbij, ga op een stoel staan of op je buik liggen, wees creatief! Vergeet niet dat je je smartphone ook horizontaal kunt draaien, zo krijg je een breder perspectief. Bedenk vooral wat je met je beeld wilt overbrengen. Als het onderwerp bijvoorbeeld autoriteit moet uitstralen, maak dan de foto van onder. 

9. Bursts/live foto’s maken met smartphone

Wil je nou een vette actiefoto maken of iets fotograferen wat beweegt? Dan hoef je niet meer bang te zijn dat je het moment mist of net niet raak schiet. Met smartphone fotografie is het allemaal mogelijk. Met de volgende opties zorg je ervoor dat je altijd het perfecte plaatje krijgt:

  • Burstfoto. Houd de fotoknop ingedrukt zodat je een burst maakt en voilà: je hebt een hele reeks aan foto’s van dat ene moment. Hierna kun je de beste foto uitkiezen en opslaan in je galerij . 
  • Live foto. Ook kun je als iPhonegebruiker de optie ‘live foto’ gebruiken. Deze kun je aanzetten door op het icoontje bovenaan je scherm te tikken. Maar let op: zet deze functie alleen aan als dit echt nodig is! Deze foto’s nemen namelijk veel ruimte in beslag.

10. Gebruik de zelfontspanner

De zelfontspanner geeft je de tijd om in de juiste positie te gaan staan. Dit is niet alleen handig bij het maken van een groepsfoto: je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om je nieuwe yogahouding vast te leggen of om je haar nog even goed te doen en je kleding strak te strijken. Daarnaast kan je het ook gebruiken om de camera heel stil te houden en op dezelfde plek. Zo kun je voorkomen dat je bewogen foto’s krijgt. 

11. Gebruik fotobewerkingsapps

Als je uiteindelijk een leuk kiekje hebt geschoten, is het leuk om deze nog net iets mooier te maken. Het is natuurlijk niet altijd noodzakelijk, maar het kan wel helpen om een eenheid te creëren met de verschillende foto’s. Op een iPhone kun je al een foto bewerken als je op ‘wijzig’ klikt. Hier heb je al een hele hoop mogelijkheden. Maar mocht je nog uitgebreidere opties willen, kun je ook een fotobewerkingsapp downloaden, als: VSCO of Lightroom.

12. DIY trucjes

Ten slotte nog een paar gekkere tricks voor de echte fanatiekelingen van smartphone fotografie: 

  • Gebruik een zonnebril als polariserende filter. Als je een foto hebt met heel veel contrast, dus een deel heel licht en het andere donker, kun je dit zo in evenwicht brengen.
  • Maak je smartphone vast aan een heliumballon voor een drone effect. Je hebt nodig:
    • Smartphone;
    • Stevig draad zoals visdraad;
    • Helium ballon;
    • Eventueel een remote;
    • Een hoop lef en een goede verzekering.

Heb je hulp nodig bij het maken van foto’s voor je socials? Stuur even een berichtje naar hello@goldfizh.nl

Anderen lazen ook: