• Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Studio Goldfizh Digital Change Careers Interim Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories

Martijn

2023-02-22
Leestijd 5 min

Dit is de impact van AI op het werk van designers en creatives

Het zal je niet ontgaan zijn: AI – ook wel kunstmatige intelligentie – is geëxplodeerd. ChatGPT, Midjourney, Stable Diffusion… de AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond en hebben een grote impact op marketing en design. Toch kan AI het werk van creatives nooit helemaal vervangen. Benieuwd hoe AI je kan helpen om tot betere designs te komen? Je leest het in deze blog.

Ontdek alles over het effect van AI op design:

  • wat is AI?
  • hoe AI het werk van designers verandert
  • AI en ethiek
  • waarom AI creatives niet vervangt
  • conclusie: zo laat je AI voor je werken

Wat is AI?

AI (artificial intelligence, of dus kunstmatige intelligentie) is de manier waarop machines, software en apparaten zelf problemen gaan oplossen. AI-systemen herkennen patronen en nemen op basis daarvan zelf beslissingen. Door te oefenen worden ze daar steeds beter in. En dat biedt mogelijkheden!

Hoe AI het werk van designers verandert

De afgelopen tijd zijn steeds meer AI-tools ontwikkeld. Deze tools lijken bijna iets magisch: de eerste keren dat ik tools als ChatGPT en Dall-E gebruikte, stond ik versteld van wat ze opleverden. Vooral de text generators geven verbazingwekkend goede resultaten. 

Ik gebruik nu al een aantal maanden AI-tools tijdens mijn werk en kan ze niet meer wegdenken uit mijn workflow. AI geeft inspiratie, versnelt processen en werkt als scherpe brainstormpartner. Toch is de kracht van AI wel te nuanceren. Want er zit ook een minder positieve kant aan.

AI en ethiek

Wanneer je je verdiept in AI, en met name in image generators, kom je namelijk al snel artikelen tegen over rechtszaken tegen AI-producenten. Deze rechtszaken worden aangespannen door artiesten en afbeeldingenbanken zoals Getty Images, die claimen dat hun eigendom gebruikt wordt voor het genereren van nieuw beeld. En dat dit copyright schendt. 

Dit soort zaken bewijzen dat – ondanks dat AI al tientallen jaren bestaat – deze tools nog echt in de kinderschoenen staan. Daarom is het slim om ze echt alleen te gebruiken voor inspiratie of voor snelle productie van voorbeelden of storyboards. 

Hetzelfde geldt ook voor text generators. Tools zoals ChatGPT kunnen snel relevante en goede voorbeelden geven, maar het blijft belangrijk om de teksten altijd te herschrijven en te controleren op waarheid. AI-tekst herhaalt veel en schrijft soms zelfs dingen die niet helemaal kloppen met de waarheid. Ook hierbij geldt dus: gebruik het als inspiratiebron, put uit de eindeloze ideeën of gebruik het om nieuwe inzichten te creëren. Maar AI neemt het werk van je copywriters niet helemaal over.

Waarom AI creatives niet vervangt

De vraag of AI ooit designers en creatives volledig gaat vervangen is simpel te beantwoorden: nee, dat gaat niet gebeuren. Sterker nog, ik geloof dat de vraag naar creatives alleen maar groter zal worden. 

Dat zit zo. AI maakt het makkelijker voor organisaties om snel veel content te produceren en ideeën uit het verleden te herhalen. Het resultaat? Veel content die op andere content lijkt. En dat wordt straks niet alleen door Google, maar ook door gebruikers herkend. Terwijl je als organisatie juist onderscheidend wil blijven! 

Dit doe je door terug te gaan naar de basics, te focussen op je branding, het uitstralen van autoriteit en het creëren van je eigen identiteit. Hoe meer organisaties AI-tooling dus gaan omarmen en inzetten, hoe groter de vraag naar branding – en daarmee naar creatives – zal worden.

Conclusie: zo laat je AI voor je werken

AI-tools helpen creatives brainstormen, ze versnellen processen en maken onderzoek makkelijker, maar ze zullen nooit met écht onderscheidende ideeën komen. Omdat AI alleen kan genereren op basis van bestaande content, is niets origineel. Tegelijkertijd is echte originaliteit anno 2023 sowieso een schaarste. Een onderdeel van het creatieve proces bestaat altijd al uit voortborduren op ideeën die al bestaan. Maar die bestaande ideeën op een creatieve manier omzetten tot concepten die bij jouw organisatie of merk passen? Dat blijft mensenwerk.

AI is al enorm krachtig en zal met de bemoeienis van grote bedrijven als Google en Microsoft nog krachtiger worden. Dit is geen hype waar je volgend jaar niks meer over hoort, maar een technologische innovatie die allerlei werkvelden gaat veranderen. Dat betekent dus ook dat dit voor creatives, designers, engineers, developers, managers, organisaties en merken hét moment is om in te stappen en deze technologie te omarmen. Zodat je je processen versnelt, met de technologie leert werken en de concurrentie voor blijft. 

Benieuwd wat AI voor jouw creatieve proces of marketingstrategie kan betekenen? Ik geef je er graag advies over. Neem even contact met me op, dan gaan we samen aan de slag!

Deel deze blog op:

Martijn

Creative Lead

martijn@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo