• Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Studio Goldfizh Digital Change Careers Interim Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories

Wout

2023-02-17
Leestijd 5 min

Livestream: organiseer er een met onze tips en checklist!

Ready, set… livestream! De afgelopen jaren is livestreamen in een stroomversnelling gekomen and it’s here to stay. Evenementen, webinars, trainingen, feesten en vergaderingen: het is eigenlijk allemaal veel handiger, sneller én efficiënter online! Maarrr, dan moet je natuurlijk wel weten hoe je een livestream organiseert en wat het precies is. Dat en meer lees je hieronder. Let’s go!

lees alles over livestreaming:

  • wat is livestreaming?
  • livestream als marketing-tool
  • waarom kies je voor een livestream als marketinginstrument: 4 voordelen
  • met deze checklist en streamingtips organiseer jij een vette livestream!
  • Goldfizh Live: onze eigen livestream
  • klaar om live te gaan?

wat is een livestream?

Een livestream is het rechtstreeks uitzenden van een gebeurtenis via internet. Het is te vergelijken met een live-uitzending op tv. Denk hierbij aan het commentaar dat wordt gegeven bij een sportwedstrijd, of een persconferentie die real-time wordt uitgezonden op een aantal zenders.

Maar wat is dan het verschil tussen een live-uitzending en een livestream? Simpel: het kanaal waarop het wordt uitgezonden. Livestreaming gaat namelijk via het internet en kan je alleen bekijken via diverse online kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een YouTube-livestream of andere kanalen zoals Twitch, Instagram en LinkedIn. Een live-uitzending bekijk je alleen via tv. 

de voordelen van live streaming als marketingtool

Veel bedrijven zien nog een drempel om live te gaan. Maar waarom eigenlijk? Misschien weet je als bedrijf niet hoe een livestream precies werkt, of ben je niet op de hoogte van de voordelen die het biedt. Wij leggen je uit waarom je livestreaming moet inzetten als marketingtool!

Evenementen, workshops, inspiratiesessies of Q&A’s: alles kan live worden uitgezonden. Je kunt je richten op je eigen werknemers, klanten of een extern publiek. Een livestream is namelijk een middel om je publiek real-time op de hoogte te houden: dé manier om mensen aan je te binden. Zo helpt een livestream om merkbewustzijn te verhogen, omdat je bedrijf zichtbaar is voor een groot publiek. Ook helpt het om het vertrouwen te winnen bij je kijkers. Ze zien namelijk dat je bedrijf transparant is, expertise in huis heeft en open staat voor vragen en interactie. 


Maar… dat niet alleen! Ook helpt live videostreaming bij het genereren van nieuwe leads. Tijdens een livestream worden kijkers namelijk vaak aangemoedigd om te interacteren. Bijvoorbeeld door zich aan te melden voor een nieuwsbrief of je website te bezoeken. Een win-win dus! Er zijn dus een hoop mogelijkheden om livestreaming in te zetten als marketingtool voor je bedrijf. 

waarom kies je voor een livestream als marketinginstrument: 4 voordelen

Stel: je twijfelt tussen het organiseren van een event in real-life en een livestream. Hoe maak je dan een keuze? Precies! Door de vier voordelen van een livestream hieronder te lezen.

1. Je kunt zoveel mensen uitnodigen als je wilt.

Waar je bij een offline evenement vaak gebonden bent aan een maximaal aantal gasten, is dat voor een livestream niet het geval. Dit zorgt er dus voor dat je met een livestream een veel groter publiek kunt bereiken, want iedereen kan joinen. Is het alsnog lastig om de keuze tussen online en offline te maken? Je kunt het ook combineren! Wanneer je een real-life event geeft, bereik je gemakkelijk extra publiek door het ook te livestreamen.

2. De interactiemogelijkheden zijn ontelbaar.

Een vraag stellen wanneer er nog driehonderd andere mensen in het publiek zitten, doe jij het? Het is tijdens een real-life evenement niet altijd even makkelijk om als publiek interactie te hebben met de spreker. En dat is andersom ook zo: als spreker iedereen bij je verhaal betrekken, boeien en de interactie aangaan, is ook niet altijd makkelijk wanneer het live is. 

Maar zie daar: de livestream! Bij een livestream heb je als kijker snel, gemakkelijk, maar vooral laagdrempelig interactie met de spreker, en de spreker met jou! Denk bijvoorbeeld aan een vraag stellen in de chat, je (digitale) hand opsteken of stemmen op een poll. 

3. De kosten zijn lager.

Huur van de locatie, catering, beveiliging, goodiebags en ga zo nog maar even door. De kosten van een offline evenement zijn veel hoger dan die van een livestream. Bij een livestream heb je de kosten namelijk zelf in de hand, en maak je ze dus zo hoog of laag als je zelf wilt.

Weinig tot geen budget? Ga dan voor een livestream via een gratis platform, zoals Instagram, YouTube, Microsoft Teams, Zoom of Google Meet en stream dit met je webcam of mobiel. Heb je iets meer te besteden? Regel dan een toffe locatie en een filmcrew die alle techniek (en organisatie) uit handen neemt. Bij Studio Goldfizh ben je aan het juiste adres!

4. Het kost minder tijd!

Daarnaast zijn er ook voor je kijkers voordelen aan een livestream. Waar ze bij een offline event vaak wel een halve dag kwijt zijn, kunnen ze bij een livestream gemakkelijk tijdens de werkdag intunen.  En wie écht heel druk is, kan er zelfs voor kiezen de livestream aan te zetten en alleen mee te luisteren tijdens het afronden van andere taken. Lekker multitasken!

met deze checklist en streamingtips organiseer jij een vette livestream!

Lights, camera, action: je gaat een livestream organiseren! De datum is geprikt, maar wat nu? Met onze checklist wordt het gegarandeerd een succes.

1. Bepaal over welke onderwerpen je gaat praten, en zorg dat er een verband is tussen de onderwerpen wanneer er meerdere sprekers zijn.

 2. Wie worden de sprekers? Ga je zelf aan de bak, laat je je collega’s shinen of huur je een professionele host in? Maak een keuze.

3. Hoe lang duurt de livestream? Om je kijkers geïnteresseerd te houden, is het belangrijk dat je van tevoren aangeeft hoe lang het gaat duren. Zo heb je geen vroege afhakers en wordt niemand ongeduldig! We verklappen alvast de ideale duur van een livestream: ongeveer een uur.

4. Stel een strak en duidelijk draaiboek op. Zo weet iedereen wat hun taak is en blijft alles overzichtelijk.

5. Een livestream zonder publiek is als Goldfizh zonder Gen Z. Zorg er dus voor dat er publiek aanwezig is! Maak met zowel organische als betaalde content bekend dat jij een vette livestream houdt. Wedden dat het bij de juiste mensen terecht komt en die digitale stream straks vol loopt?

6. Zorg voor een goede locatie. Bij een kleinschalige livestream kan dit natuurlijk gewoon je kantoor of vergaderzaal zijn, maar bij een groter opgezette livestream wil je liever een mooie zaal huren. De locatie draagt enorm bij aan de professionaliteit, maar mag niet afleiden. Denk hier dus goed over na!

7. Denk na over de techniek en apparatuur. Wanneer je voor een grootschalige livestream gaat, is het een goed idee om dat uit handen te geven. Dan hoef jij je alleen nog maar te focussen op de inhoud. Oh enne: zorg ook voor een sterke internetverbinding, haperingen zijn zonde!

8. Doe een generale repetitie. Om ervoor te zorgen dat de livestream vlekkeloos verloopt, is het slim om dit een dag van tevoren te doen. Zo zijn foutjes nog makkelijk op te lossen!

En dan ga je live in 3..2..1…

Goldfizh Live: onze eigen livestream

Benieuwd hoe zo’n livestream eruit ziet wanneer alle punten van de checklist zijn afgevinkt? Tijdens de eerste en tweede editie van Goldfizh Live bespraken we in een uur tijd alle nieuwe digitale topics van 2022 en 2023. Check de meest recente hieronder!

Klaar om live te gaan? 

Sta je te springen om je livestream te organiseren, maar kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Of ben je benieuwd naar meer informatie, tips en tricks? Mail dan Wout of vul het formulier hieronder in. Dan nemen we snel contact met je op!

Deel deze blog op:

Wout

Video producer

wout@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo