Web3: het internet van de toekomst?

Web3 of web 3.0. is hét nieuwe buzzword van Silicon Valley. Maar wat is het en wat kan je ermee? En waar waren web 1 en web2 dan precies voor? Wij nemen je mee in de wereld van Metaverse en blockchain. Klaar voor? Let’s go!

Kom alles te weten over web3:

Wat is web3?

Web3. Is het slechts een buzzword dat nooit gerealiseerd wordt of komt het web2-tijdperk sneller ten einde dan we dachten? En wat is het verschil tussen web1, 2 en 3?

  1. is het read-only web van developers;
  2. is het social-web van big tech; 
  3. is het web van de gebruikers.

Om goed te snappen wat web3 is, is het belangrijk dat je begrijpt hoe web1 en web2 werken. Lees dus snel verder!

Web1

In de jaren ‘90 bestond het internet uit ongeveer 1 miljoen computers die met elkaar verbonden waren. Dat is natuurlijk niks in vergelijking met de meer dan 4 miljard apparaten die nu verbonden zijn met het internet! In die tijd kon je met het 

IP-adres of de URL van een specifieke website, die website bezoeken. Er waren geen zoekmachines of andere oplossingen die websites en bezoekers aan elkaar verbonden. 

Het creëren van online content was in die tijd dus alleen weggelegd voor developers die écht wisten hoe het internet werkte. Deze fase van het internet noemen we ook wel de read-onlyperiode.

Eind jaren ‘90 zagen we dat veel gebruikers actief op zoek waren naar geschikte content en dat die gebruikers graag makkelijk content wilden verspreiden. Voilà, web2 was geboren. 

Web2

Web2 draait volledig om het creëren en delen van content via social media. En dat is gelukt, want hoe makkelijk is het om tegenwoordig een artikel te delen via LinkedIn? Juist! 

Deze oplossingen zijn ontwikkeld door wat we tegenwoordig big tech noemen (ofwel: internetgiganten). Big tech bestaat uit bedrijven zoals Google, Meta of Amazon. Dit zijn gecentraliseerde bedrijven die alle content en data met hun eigen servers verwerken en daarmee zijn uitgegroeid tot de machtigste en rijkste bedrijven ter wereld. Op dit moment beheert big tech een enorm stuk van het internet en alle data die daarop gedeeld wordt.

Met gecentraliseerd bedoelen we georganiseerd vanuit één plek. In het echt zijn dit natuurlijk meerdere datacenters, maar het gaat erom dat een groot deel van het internet op de servers van bijvoorbeeld Google of Meta draait. Zij slaan deze data centraal op in hun eigen servers, en zijn daardoor volledig eigenaar van al die data.

Justin Bieber

Op dit moment leven we dus in de web2-periode. Om uit te leggen hoe web2 werkt, nemen we Justin Bieber even als voorbeeld. Justin Bieber heeft maar liefst 244 miljoen volgers op Instagram en 76 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. Hij maakt muziek en content voor beide platformen. 

Als gebruiker consumeer je zijn content en luister je naar zijn muziek. Bij beide platformen betaal je door je data te delen (naast het reguliere abonnement). Met die data verkopen Instagram en Spotify vervolgens advertenties, wat ervoor zorgt dat grote techbedrijven alsmaar rijker en machtiger worden. Dit begint nogal een probleem te worden.

Vooral die dataverzameling is onethisch en lastig. Verschillende landen grijpen daarom in met steeds strengere regelgeving tegen dataverzameling. Gelukkig zijn we al op zoek naar een manier om het internet opnieuw te ontwikkelen, zonder dat er te veel data wordt verzameld. En dat is waar web3 kansen biedt.

Web3

Waar web2 het internet van big tech is, is de belofte van web3 dat het internet van de gebruikers wordt. Hoewel web3 dus klinkt als toekomstmuziek, is het niet echt een nieuwe term. Sterker nog: de term bestaat al 14 jaar! Dat is ongeveer net zo lang als de iPhone bestaat. Die is ondertussen al niet meer weg te denken uit ons leven, maar web3 is nooit écht goed doorgebroken. 

Toch zie je de laatste tijd overal het woord web3. Hoe komt dat toch? Nou, web3 is ondertussen een verzamelnaam geworden voor alle onderdelen die het nieuwe web moeten vormen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de Metaverse, Blockchain, Smart Contracts en Smart Wallets. En die worden op dit moment steeds populairder.

Dit heeft te maken met een aantal onderwerpen:

  • de opkomst van cryptocurrency;
  • de achterliggende blockchaintechnologie;
  • de privacywetgeving;
  • de opstand tegen big tech. 

Blockchaintechnologie

Zonder al te diep in te gaan op blockchaintechnologie (het is ingewikkeld), willen we toch kort uitleggen hoe het werkt, aan de hand van een simpel voorbeeld.

Stel je voor: Esther, Imke, Hidde en Maartje gaan een borrel drinken op het terras. Na de borrel is Esther degene die betaalt, waardoor Imke, Hidde en Maartje haar alle drie twee bitcoins verschuldigd zijn. We gaan er voor het gemak even vanuit dat Hidde, Imke, Esther en Maartje alle vier vooraf drie bitcoins hadden. Dit staat versleuteld in een blokje. 

Hidde stuurt nu twee bitcoins naar Esther. Bij de transactie wordt een nieuw blokje aangemaakt, waarin je ziet dat Hidde nu nog één bitcoin heeft, Esther vijf, Imke drie en Maartje drie. Vervolgens doet Imke hetzelfde, waardoor er een nieuw blokje komt. Hierin staat: Esther zeven, Hidde één, Imke één, Maartje drie. En Maartje doet dat ook. Deze rij van blokjes noemen we een ledger. De ledger is een ketting blokjes verdeeld over verschillende peers (de mensen die met elkaar te maken hebben) met dezelfde data, iedereen in de blockchain heeft deze ledger. Als Maartje nu probeert nog twee bitcoins naar Esther te sturen, wordt er een blokje toegevoegd, maar zien de ledgers van Imke, Hidde en Esther dat Maartje maar één bitcoin heeft en daarom faalt de transactie.

Waar een hacker dus nu kan proberen om een centraal datacenter van Meta te hacken om zo data van veel gebruikers te vervalsen of stelen, kan dit met de komst van blockchaintechnologie niet meer, vanwege de sterke versleuteling van de ledgers én het feit dat er decentraal een kopie bij alle gebruikers wordt opgeslagen. Zo wordt een aanpassing in één ledger dan dus direct gevonden. Web3 combineert de decentrale manier van werken met web 1 en de moderne functionaliteit van web2. Het is het internet dat echt van de gebruikers is, gevormd door creators en ondersteund door crypto.

Beloftes van web3

Dat nieuwe web brengt natuurlijk een aantal beloftes met zich mee:

  • Het einde van big tech bedrijven zoals we ze nu kennen.
  • Geen censuur online (geen centrale organisatie zoals Instagram die je bepaalde dingen laat zien, dit brengt natuurlijk veel risico’s met zich mee).
  • Het geeft creators meer mogelijkheden om inkomsten te genereren.
  • Content ownership in de vorm van NFT’s: metadata die bewijst dat een digitaal item een eigenaar heeft.
  • Privacy: Web3 claimt een einde te maken aan alle cookies, waardoor adverteren extreem moeilijk wordt.
  • Crypto payments: online betalen met BitCoin, Ethereum en noem maar op.

Wij vinden dat deze beloftes een goed perspectief bieden. Decentralisatie is eigenlijk de term die het meest terugkomt, en dat is ook de belangrijkste voor dit alles. De grote belofte van web3 is dat het internet weer volledig decentraal wordt en het internet dus wordt verdeeld over miljoenen computers in plaats van de gigantische datacenters van big tech.

Wij betwijfelen of het internet ooit weer volledig decentraal wordt. Wel denken wij dat informatie op een centraal geregelde website uit een decentrale blockchain (of server) kan komen. Klinkt ingewikkeld, maar is in de praktijk best simpel.

Hierboven zie je links een voorbeeld van een decentraal netwerk zoals in web 1, en rechts zie je een centraal netwerk zoals in web2. Open Sea is één van de grootste marktplaatsen voor NFT’s: dat is nu even ons voorbeeld. Deze website draait op een centrale server, maar haalt informatie uit decentrale blockchains. Dat ziet er zo uit:

Het middelste servergebouw is de centrale host van de website, die input haalt uit decentrale netwerken daaromheen. 

Een gemiddeld mens spendeert het meeste van zijn tijd op bepaalde websites en mediums op het internet. We gaan namelijk altijd op zoek naar websites of apps die voor ons werken. Zo blijven we onze informatie vaak uit dat rijtje websites halen. Het nieuws haal je bijvoorbeeld altijd van de NOS, en je scrollt dagelijks door Instagram. Dit gaat waarschijnlijk niet veranderen, dus de host van bijvoorbeeld een sociaal netwerk als Instagram zal nog steeds een centrale host zijn. De content op Instagram wordt dan alleen opgehaald uit de decentrale blockchain. 

Dat betekent dus dat de foto op Instagram metadata in een blockchain bevat die bewijst dat de foto jouw eigendom is. Zo haalt Instagram extreem moeilijk versleutelde data op om de foto te laten zien op het platform. En kan Instagram niet meer precies inzien waar jij naar kijkt als je scrollt.

Web3 coin van Justin Bieber

Eventjes terug naar Justin Bieber. In web3 zou Justin zelfs zijn eigen crypto kunnen maken, bijvoorbeeld de biebercoin. Hij kan met deze munt in een publieke blockchain handelen. Zijn fans kopen dan zijn munten en worden op die manier een stukje eigenaar van de content en het merk dat Justin Bieber is. Op deze manier krijgen ze exclusieve toegang tot content, en groeien ze met de marktwaarde mee. Justin kan dan nog altijd zijn muziek beschikbaar maken op web3-apps om te luisteren voor gebruikers, zodat dan in theorie de gebruiker én Justin hiervoor betalen. 

Web3 bestaat al 14 jaar

Maar, de term web3 bestaat dus al 14 jaar. En toch heeft het nog niet zijn intrede gemaakt. Waarom? 

Naast dat het staat voor grote veranderingen in het online landschap wordt web3 ook gebruikt als marketingterm in de beweging tegen big tech. Wij denken niet dat een decentraal peer-to-peer netwerk op de korte termijn goed genoeg gaat zijn om de enorme hoeveelheid fotografische en videografische content op het internet aan te kunnen. Daarnaast denken we ook niet dat we iedereen de macht moet krijgen om maar te maken wat ze willen zonder dat we er iets tegen kunnen doen, en dat er wel één centraal punt moet zijn. Het is dus een flink dilemma!

Meta(verse)

En laten we big tech ook niet zomaar vergeten! De naamsaanpassing van Facebook naar Meta zegt genoeg over waar dit bedrijf naartoe beweegt. Meta wil voorloper zijn in de beloftes van web3 en neemt hele afdelingen aan om zich hierin verder te ontwikkelen.

Wij denken dat bedrijven als Amazon en Meta uiteindelijk wel de overstap naar een variant van blockchaintechnologie maken, waarbij ze volledig transparant zijn in hoe er met data wordt omgegaan en je als gebruiker daarin de volledige controle hebt. 

Daarnaast denken we ook dat we gebruik gaan maken van de zogenoemde wallet of mask uit de cryptowereld. De naam zal ongetwijfeld veranderen, maar er komt een manier waarbij we geen gebruik meer maken van verschillende accounts, maar verschillende apps die onze gegevens versleuteld uit een wallet halen zodat we automatisch worden geverifieerd!

Als laatste denken wij dat we gebruik blijven maken van de sociale netwerken die we nu hebben met daarbovenop de kansen die web3 biedt voor ontwikkelaars. Denk dan aan het implementeren van verschillende apps maar ook het bouwen aan de Metaverse. En dat we kansen die het biedt voor de makers wel te zien krijgen, zoals beloningssystemen via coins en het eigenaarschap op content.

Meer privacy én meer first party data

Het verdienmodel van big tech gaat door web3 dus hopelijk op de schop, zodat de makers meer macht krijgen en onze data beter beveiligd wordt. En dan wordt het belang van first party data nóg belangrijker. 

Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Martijn bij Goldfizh Live van 23 juni 2022. Benieuwd naar de hele webinar? Check ‘m hier! 

Web3 is er voorlopig nog niet, maar wij helpen je graag bij al je plannen in web2! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op via het formulier hieronder.

AI-copywriting: schrijft content straks zichzelf?

Robots hebben de toekomst. Toch? Met artificial intelligence is er tegenwoordig al heel veel mogelijk. Denk aan AI-content generators die zelf tekst schrijven en visuals creëren. Worden tekstschrijvers en designers hierdoor straks overbodig? Of blijft het menselijk brein noodzakelijk om toffe content te maken? Wij vertellen je er hieronder alles over!

Ga snel naar:

Artificial intelligence: wat is het?

AI betekent artificial intelligence of in het Nederlands kunstmatige intelligentie. We noemen iets AI als algoritmes op basis van gegevens of signalen uit hun omgeving zelfstandig beslissingen nemen én die opgepikte informatie vervolgens gebruiken om door te leren. Een hele mond vol, maar simpel gezegd probeert AI dus menselijke intelligentie na te bootsen. 

Een cruciaal aspect van AI is het zelflerend vermogen. Dit heet ook wel: machine learning of zelflerende computers. Dit zijn een set aan algoritmes die zo zijn ingesteld dat ze patronen leren herkennen. Door ze tientallen keren dezelfde soort input te geven en deze vervolgens te labelen, koppelt zo’n systeem vanzelf bijvoorbeeld een rood stoplicht aan stoppen en een groen stoplicht aan doorrijden. 

En wat is dan AI-copywriting precies?

Dat is tekst die automatisch gegenereerd wordt door een computer. Of beter gezegd: een algoritme. Er komen steeds meer programma’s die met een druk op de knop content voor je schrijven. Eén van de bekendste systemen hiervoor is OpenAI en dat werkt op commando’s. In het filmpje hieronder zie je hoe snel dat werkt!

voorbeeld van een tekst die op basis van ai wordt gegenereerd
Voorbeeld van een tekst die op basis van AI wordt gegenereerd. Schermopname via OpenAI

Voorbeelden AI-content

Ken je deze nog? 

Google reCaptcha traffic lights - Google Adds Traffic Light Icons to U.S. Maps - Machine Learning example

Deze recaptcha’s zijn niet per se om aan Google te laten zien dat je geen robot bent. Nee? Nee! Het is vooral gratis data die we aan Google geven om hun machine learning systemen te verbeteren. Wow!

Goed, elk stoplicht dat we hierin aanklikken is dus een label. Zo helpen we allemaal mee aan het veilig krijgen van Google’s zelfrijdende auto’s over een paar jaar. Hierdoor leren de robots namelijk waar wel of geen stoplichten hangen en of het groen, rood of oranje is!

Wat voor AI-content is er al?

Door zo’n soortgelijk algoritme en robot wordt AI-content dus mogelijk gemaakt. En dit is niet alleen maar tekstuele content, maar bijvoorbeeld ook:

  • stockfoto’s van mensen die niet bestaan;
  • leeuwen die de camera inkijken vanuit een fisheye camera;
  • een teddybeer die skateboardt op Times Square;
  • of een röntgenfoto van een eenhoorn (geen idee waar je die voor nodig hebt).
Verschillende types en voorbeelden van ai generated content.
Verschillende soorten ai generated content. Afbeeldingen via openai.com

Met AI creëer je de content die je nodig hebt binnen een paar seconden. Er zijn dus geen goede Photoshop-skills meer nodig, maar vooral een goed idee van wat je wilt en hoe je dat duidelijk uitlegt aan een computer.

Die content ideeën van net zijn platgezegd dus educated guesses opgebouwd aan de hand van gigantische bergen data. Daardoor zijn er verschillende variaties van bijvoorbeeld de eenhoorn of leeuwen te creëren en kan jij gewoon kiezen welke het beste past!

Worden copywriters overbodig door AI-copywriting?

In het geval van tekst, wordt de content gegenereerd op basis van miljoenen terabytes aan gedownloade content. Dit wordt opgeslagen op een server en vervolgens woord voor woord geanalyseerd. Zo herkent de AI-content generator op een gegeven moment woordcombinaties in allerlei talen. En met één druk op de knop wordt dit omgezet naar een nieuwe reeks woordcombinaties. 

Er zit dus geen gedachtegang of echte intelligentie achter deze systemen, het is eigenlijk net als de voorgestelde woorden op het toetsenbord van je telefoon: als de algoritmes tientallen keren hebben gezien dat je na de woordcombinatie ‘zit in’ 99 van de 100 keer ‘de trein’ typt, dan raadt ‘ie deze woorden vaker aan. De teksten die dit soort programma’s genereren, komen voort uit deep learning. Een soort supervorm van machine learning, die verschillende algoritmen combineert.

Zo werkt dat: 

  • één algoritme weet hoe zinnen opgebouwd moeten worden;
  • één algoritme weet welke woordgroepen terug moeten komen bij bijvoorbeeld het onderwerp ‘AI-content’;
  • en weer een ander algoritme is afgesteld op het aan elkaar koppelen van de zinnen en woorden.

De teksten die we te zien krijgen zijn dus een variabele uitkomst van wat we vragen aan een computer. 

Hoe betrouwbaar is informatie uit AI’s en mag je het zomaar gebruiken?

Ja, we schreven hierboven bewust variabele uitkomst: want wanneer je dezelfde vraag nog een keer aan dit systeem stelt, krijg je 100% zeker een ander antwoord. De kwaliteit en betrouwbaarheid per antwoord kan hierdoor flink verschillen. Daarnaast is het goed om te weten dat dit soort systemen ook niet actueel zijn. 

De database van het programma OpenAI, die we voor het volgende voorbeeld gebruikten, hebben data van teksten uit 2019. Dus wanneer we de vraag stellen; hoe is de oorlog in Oekraïne ontstaan? Krijgen we een uiteenzetting van de krimoorlog in 2014. Met andere woorden: je kan er niet vanuit gaan dat je altijd betrouwbare output krijgt bij dit soort systemen. 

Voorbeeld van een gegenereerde AI tekst over de oorlog in oekraine. De tekst in niet up to date
Voorbeeld van een gegenereerde AI tekst over de oorlog in Oekraïne. De tekst is, zoals je ziet, niet up to date. Voorbeeld via OpenAI

En de volgende vraag: mag je deze content zomaar overnemen als het geproduceerd is door een algoritme? Ja, dat mag gewoon! Er zit namelijk alleen copyright op werk gemaakt door mensen. Natuurlijk zijn er bedrijven die vinden dat alles wat hun eigen AI produceert van hun is, maar de rechter denkt daar tot nu toe anders over.

Welke content kan AI wel en niet maken?

Het is maar net waar je content voor nodig hebt. 

Je kan AI namelijk gebruiken voor:

  • het doen van research. Wanneer je AI-tools teksten voor je laat schrijven heb je in ieder geval de basiskennis al voorhanden. Is het betrouwbaar? Dat weet je alleen niet zeker…;
  • het genereren van afbeeldingen en daar inspiratie uit halen;
  • het opstellen van interviewvragen;
  • het schrijven van lyrics en gedichten;
  • het opstellen van een inhoudsopgave voor een training of presentatie;
  • het samenstellen van een goed recept op basis van de kliekjes in je koelkast;
  • het uitlezen van programmeertaal;
  • het vertalen van teksten.

Kortom: verzin iets wat je nodig hebt, maak er een goed commando van, en de algoritmes maken het voor je! En dan misschien nog wel de belangrijkste vraag:

wat kan AI-content niet

Komt ‘ie: 

  • factchecking of écht snappen waar een tekst over gaat. Dit soort systemen redeneren niet en hebben geen common sense. Dat betekent dat ze dus geen idee hebben of de informatie die ze geven, klopt;
  • inspelen op de actualiteit. Denk aan het voorbeeld van de oorlog in Oekraïne;
  • de juiste tone of voice of huisstijl aanmeten;
  • en tot slot: teksten of afbeeldingen op maat maken. De content die de tool voor jou genereert, genereert ‘ie ook voor al je concurrenten.

Is het mogelijk om deze content voor je bedrijf te gebruiken?

Nee, of beter gezegd: het copy pasten van deze content adviseren wij niet. Net als bij uiteindelijk veel technologische ontwikkelingen zien we deze ontwikkeling vooral als een ideaal hulpmiddel en niet direct als een bedreiging voor het werk dat we doen. 

En dan vooral voor het repeterende gedeelte van het werk. Voor SEO-copywriters is dit bijvoorbeeld het opzoeken en uitwerken van de basisinformatie op een SEO-pagina. Dat is dan met één druk op de knop gedaan! Dit geeft je veel meer tijd om kritisch te kijken naar de content, de tekst lekker op te schrijven en de hoofdvragen rondom een onderwerp zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Met andere woorden: we denken dat het de kwaliteit verhoogt doordat je simpelweg meer tijd overhoudt om aan de inhoud te besteden. En wat betreft de visuals, we denken dat een hoop gegenereerde visuals of afbeeldingen prima voldoen als stockfotografie bij bijvoorbeeld een artikel of blog! 

Maar dat dit nog een lange weg te gaan heeft, moge duidelijk zijn.

3D render of an openai interface on a computer screen thats show how ai content is generated made by Dall-E
het beste resultaat als je het commando: “3D render of an openai interface on a computer screen thats show how ai content is generated” invoert. Opvallend: de ai-algoritmes vinden tekst moeilijk om na te bootsen.

Wat kan je nu met AI-generated content?

Voor nu is het vooral een handig hulpmiddel, maar het is nog zeker geen wondermiddel. Zo heeft Google afgelopen maand (juni 2022) tijdens hun core update -de halfjaarlijkse update van de zoekmachine- websites die in hun ogen misbruik maken van AI-gegenereerde content verwijderd uit de zoekresultaten. Google is dus nog niet helemaal content met deze ‘nieuwe’ content… 

Wij vinden deze ontwikkelingen razend interessant om te volgen, maar direct integreren in het werk is nog lastig. Wellicht dat we hierin over een jaar alweer veel verder zijn, maar voorlopig doen de robots niets zonder ons. En wij nóg wel alles zonder hen!

Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Hidde bij Goldfizh Live van afgelopen 23 juni. Benieuwd naar de hele webinar? Bekijk ‘m hier! 

Jouw content schrijft zichzelf nog niet, maar wij kunnen het wel voor je doen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op via het formulier hieronder.

Sonic branding: waarom je als bedrijf van je moet laten horen

Een liedje dat je jaren niet hebt gehoord komt op de radio en in één klap word je terug de tijd ingeslingerd. Geluid is een krachtig instrument om emoties en herinneringen op te roepen. Tegenwoordig is het vechten voor een plekje in het brein van de consument. Met al die visuele prikkels heb je iets extra’s nodig om je te onderscheiden van andere merken. Met audio branding nestel je je merk in het hoofd van je klant, om daar voor altijd te blijven. Klinkt dit je als muziek in de oren? Lees dan snel deze blog en ontdek de wereld van audio branding!

Ga snel naar:

Wat is sonic branding?

Sonic branding – of audio branding – is het bewust inzetten van geluid om je merkidentiteit te versterken bij je doelgroep. Veel mensen denken dat sonic branding alleen een jingle is. Dit is een kort en krachtig geluidsfragment waarmee je je merk communiceert en snel de aandacht van je publiek pakt. Het is onderdeel van alle audio uitingen binnen de sonic branding van een merk. Het is dus eigenlijk een soort hoorbaar logo binnen de huisstijl.

Net zoals je visuele identiteit veel meer is dan een logo, gaat je sonic brand verder dan alleen een jingle. Het is al het geluid dat je gebruikt om de identiteit van je merk over te brengen. Denk aan het stemgeluid van de voice assistant of voice-over, het type muziek onder een video, de geluidjes bij het opstarten van een apparaat: hoe klein of groot ze zijn, al deze soundbites dragen bij aan het creëren van een gevoel. Met een uitgedachte audiostrategie zet je geluid in om één samenhangend verhaal te vertellen. 

Test yourself: herken jij deze sound bites?

Er zijn een paar bedrijven die zo’n sterk sonic logo hebben, dat bijna iedereen ze herkent en meteen koppelt aan dat merk. Tijd voor een test. Kan jij raden bij welk merk deze geluiden horen?

Fragment 1: Als je dit hoort ruik je waarschijnlijk meteen de geur van popcorn. 🍿

Fragment 2: Of je er nou van houdt of niet, de tweede regel meezingen gaat vrijwel automatisch. Net als het raden van het merk dat bij deze jingle hoort. 

Fragment 3: Let’s get to work. Tenzij je #TeamAndroid bent natuurlijk.

Hoe werkt het?

Geluid en onze hersenen

Hoewel licht sneller is dan geluid, verwerken onze hersenen auditieve prikkels sneller dan visuele. Ook helpen ritme en melodie om informatie sneller op te halen uit ons geheugen. Dit maakt geluid zo’n krachtig middel om je consument mee te bereiken!

“While vision maxes out at 15 to 25 events per second, hearing is based on events that occur thousands of times per second.”

Horowitz, S. (2012). The Universal Sense, how hearing shapes the brain.

Geluid koppelen

Let’s go back in time. In 1890 kwam fysioloog Ivan Petrovich Pavlov erachter dat je een reactie kunt opwekken met associatie. Door honden herhaaldelijk voedsel te laten ruiken en tegelijkertijd een belletje te rinkelen, koppelden ze het geluid van de bel aan voer. Na een tijdje was deze connectie zo sterk, dat het kwijlreflex van de honden niet alleen werd opgewekt door de geur van voedsel, maar ook door het geluid van de bel.

Als we maar vaak genoeg dezelfde prikkel krijgen in een bepaalde situatie, gaan we deze op een gegeven moment koppelen aan een gevoel. Dit gebeurt ook bij muziek. Door majeur akkoorden in muziek te gebruiken bij vrolijke gelegenheden en mineur akkoorden bij verdrietige en negatieve momenten, roepen deze klanken bepaalde associaties op. Door dit bewust in te zetten, trigger je associaties en emoties bij je doelgroep. Die herkenbaarheid helpt klanten hun weg terug vinden naar je merk. Resultaat? Trouwe klanten en een betere merkbeleving!

Hoe zet je audio branding in?

Wil je een sterke audiostrategie ontwikkelen? Daar is meer voor nodig dan alleen een catchy oorwurm van een jingle. Voor je gaat schrijven, zijn er een aantal beslissingen die je moet maken. We nemen je mee door de verschillende fases van het bepalen van je audiostrategie:

  1. Bepaal je visie. Welke doelgroep wil je aanspreken, wat wil je voor ze betekenen en wat moet je daarvoor doen?  De eerste stap: duidelijk hebben welke richting je op wilt.

> meer over strategie

  1. Kies je archetype. Heb je je visie op orde? Nice! Dan is het nu tijd om te kijken naar archetypes. Bij elk archetype horen bepaalde type geluiden, toonhoogtes, akkoorden en melodieën. Welk type past het best bij jouw merk?
  1. Bepaal wat je nodig hebt. Wachtmuziek voor tijdens een event, een sonic logo, een fragment van vijf seconden voor onder een radiospot, muziek voor onder aftermovies of explainers… De mogelijkheden zijn eindeloos, maar wat is écht relevant voor jouw merk?
  2. Hit the studio! Tijd om van je plannen werkelijkheid te maken. In een studio brengt een componist jouw merk tot leven. Het resultaat? Een audiobank met de geluidsfragmenten voor jouw merk!

Waarom wil je sound branding inzetten?

Nóg niet overtuigd van de kracht van sonic branding? We hebben alle voordelen nog even voor je op een rijtje gezet.

  • Sonic branding maakt je merk onderscheidend. De wereld is enorm ingericht op het visuele. In de marketing is dat niet anders. Websites, posters, social posts: ze doen allemaal een beroep op de visuele perceptie van onze klanten. In de wirwar van uitingen van alle verschillende bedrijven, heb je iets unieks nodig om je te onderscheiden. Geluid helpt hierbij. 
  • Sonic branding maakt je merk memorabel. Geluid heeft een sterke impact op onze hersenen. Zelfs vóór onze geboorte worden we er al door beïnvloed. Ga maar na: vanuit de baarmoeder was geluid ons eerste contact met de buitenwereld. Geluid versterkt de paden in onze hersenen die samen ons geheugen vormen. Hoe vaker geluid herhaald wordt, hoe dieper deze paden en hoe sterker een bepaalde emotie. Een duidelijke audiostrategie zorgt er dus voor dat je merk blijft hangen tussen de oren van je doelgroep.
  • Sonic branding maakt je merk consistent. Net als bij de visuele identiteit van een merk, zorgen duidelijke afspraken ook bij audio branding voor consistentie. Als je bij elke uiting kiest voor random audio uit een (gratis) database, creëer je geen samenhangende identiteit. Denk hier van te voren over na en stel een unieke database van geluiden samen. Zo zorg je voor duidelijkheid en samenhang en herkent een klant je merk bij een toekomstige ontmoeting. Oh, en trouwens.. een bekende optie wint het vaak van een onbekende.

Case study: Duolingo

Archetype

De uitingen van Duolingo zijn vrolijk, grappig en een beetje gek. Het doel is plezier hebben in het leren van een nieuwe taal. Het archetype is overduidelijk de Jetster!

App

De bekende taalapp zit vol met vrolijke, heldere upbeat muziekjes. De geluidseffecten bij een goed antwoord of een druk op een knop zijn grappig en speels. De stemmen zijn divers, een beetje gek en zetten verschillende karakters neer.

Podcast

Duolingo produceert een podcast met verhalen in verschillende talen op allerlei platforms. De host heeft een vriendelijke stem en praat op een opgewerkte manier. De muziek is vrolijk.

Video’s

In de achtergrondmuziek van de YouTube-video’s komen veel van de vrolijke geluidjes uit de app terug. De voice-over heeft opnieuw een vriendelijke, toegankelijke en duidelijke stem.

Events

Bij (online) events zoals Duocon, een event over talen leren en technologie, komt tijdens de intro, het pauzemuziekje en de outro opnieuw dezelfde soundtrack als in de app en de video’s terug. 

Long story short: Duolingo heeft haar archetype weten te vertalen naar een passende, herkenbare sound die consistent terugkomt in de verschillende touchpoints met de gebruiker. Het resultaat? Als je deze geluiden hoort, denk je meteen aan Duolingo!

Wil je graag hulp bij je sonic branding? Stuur Laura dan meteen een mailtje!

Web accessibility: digitale producten die toegankelijk zijn voor iedereen

Boodschappen bestellen, een hotel boeken of je bankzaken regelen. De wereld om ons heen digitaliseert in rap tempo, maar hoe ga je daarmee om als je een beperking hebt? Voor mensen met een visuele, motorische of cognitieve beperking kan het wereldwijde web een enorm doolhof zijn. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor accessibility: het toegankelijker maken van websites en apps voor mensen met een beperking zodat ook zij alles digitaal kunnen fixen. Maar hoe zorg je dat je eigen website of app ‘accessible’ is? Wij leggen het uit. Let’s go!

Ga snel naar:

Wat is web accessibility?

Web accessibility of: ‘digitoegankelijkheid’ gaat om het toegankelijk maken van websites, apps of andere digitale producten voor iedereen. Dat doen we door digitale producten zo te ontwerpen dat mensen met een visuele, motorische of cognitieve beperking er ook gebruik van kunnen maken. Je kunt dan denken aan gebruikers die doof of blind zijn, mensen met dyslexie of kleurenblindheid of gebruikers met een tijdelijke beperking, zoals een gebroken arm waardoor je niet meer goed je muis of touchpad kunt gebruiken.

Door in het design of in de code al rekening te houden met accessibility, maak je jouw digitale product toegankelijk voor iedereen. Hoe je dat doet? Denk bijvoorbeeld aan ondertiteling bij video’s, teksten vergrootbaar maken om deze makkelijker leesbaar te krijgen of afbeeldingen optimaliseren zodat deze voorgelezen worden door screenreaders.

Waarom is web accessibility belangrijk?

In Nederland hebben meer dan 4 miljoen mensen een beperking. Wereldwijd zijn dat zelfs één miljard mensen. Dat is zo’n 15% van de wereldbevolking! Bij het ontwikkelen van digitale producten zoals websites en apps wordt er met deze grote groep mensen niet altijd rekening gehouden. Tijd voor actie! Hieronder zetten we op een rijtje waarom accessibility belangrijk is.

  1. Bouwen aan een inclusieve samenleving

Als we willen dat iedereen op een gelijkwaardige manier toegang heeft tot digitale middelen, moet web accessibility veel meer aandacht krijgen. Op straat willen we niemand uitsluiten, dus waarom besteden we er niet dezelfde aandacht aan online? Deze ethische reden vind ik als UX-designer één van de redenen waarom accessibility hoger op de agenda moet worden gezet.

  1. Nieuwe groep klanten aanspreken

Naast ethiek heeft het toepassen van accessibility ook commerciële voordelen. Zo kan accessibility ervoor zorgen dat je een nieuwe groep potentiële klanten aanspreekt die je nu misschien links laat liggen. Zonde! Ennehh, een kleine tip: aanpassingen die je design toegankelijker maken worden vaak ook gewaardeerd door klanten zonder beperking. Want heb je ooit iemand horen klagen dat een tekst te makkelijk was om te lezen? Precies! Ik ook niet.

  1. Goed voor je SEO

Daarnaast wordt het optimaliseren van jouw website op basis van accessibility ook zeker gewaardeerd door Google. Een website die voldoet aan de richtlijnen voor accessibility wordt namelijk beloond met een hogere ranking dan websites die in mindere mate voldoen aan deze richtlijnen voor webtoegankelijkheid. Ooohh, daarom werken SEO-specialisten en UX-designers bij Goldfizh graag samen!

  1. Geliefder merk

Bewijst jouw merk dat je aandacht hebt voor accessibility? Dan wordt je sneller gezien als een likeable brand. Natuurlijk moet je dit soort dingen vooral doen omdat je zelf graag het verschil wilt maken, maar hey, als het goed is voor je imago is dat alleen maar mooi meegenomen toch?

Hoe maak je jouw digitale designs toegankelijk?

Richtlijnen voor digitale toegankelijkheid vind je in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) van het W3C. Binnen die richtlijnen heb je succescriteria op verschillende niveaus: A, AA en AAA. Daarbij is niveau AAA het hoogst haalbare niveau waarbij de succescriteria het hoogst en grootst zijn. 

Websites van de (semi-)overheid moeten altijd voldoen aan toegankelijkheidsnorm WCAG 2.1, niveau A + AA. Commerciële websites zijn vrij om te bepalen aan welk niveau ze willen voldoen. Niveau AAA is natuurlijk niet haalbaar voor elke website, maar zoals ik in de vorige alinea al kort benoemde: hoe toegankelijker je website, hoe fijner deze te gebruiken is door jouw gebruikers (mét en zonder beperking).

Dus, hoe maak je jouw website of app toegankelijk? Stel een accessibility-doelstelling op en neem een deepdive in de WCAG-richtlijnen. Door jouw design of code aan te passen op basis van de bijbehorende succescriteria, heb je jouw website of app in no-time helemaal webtoegankelijk.

Wat zijn de basisrichtlijnen van webtoegankelijkheid?

Ik moet toegeven, de WCAG-richtlijnen zijn een beetje taaie kost. Daarom verveel ik je in deze blog niet met alle succescriteria. Wel laat ik zien wat de belangrijkste uitgangspunten zijn waarop de richtlijnen zijn gebaseerd. 

Waarneembaar 

Hierbij zorgen we ervoor dat informatie waarneembaar is op meer dan één manier. Denk bijvoorbeeld aan tekstalternatieven bij afbeeldingen voor mensen die niet goed kunnen zien of ondertiteling bij video’s voor gebruikers die niet goed horen.

Bedienbaar 

Voor zoveel mogelijk mensen moet het mogelijk zijn om door een website te navigeren, ook als je daarvoor geen muis kan gebruiken. Denk aan mogelijkheden waarbij je navigeert met een toetsenbord. 

Zorg er ook voor dat de copy in buttons niet te algemeen is. Als je een website waarneemt met een screenreader die tekst voorleest, snapt de bezoeker niet waar de knop voor is als er alleen ‘klik hier’ of ‘meer informatie’ staat. 

Begrijpelijk 

Probeer je digitale product zo te ontwerpen dat deze voor zoveel mogelijk mensen te begrijpen is. Schrijf teksten daarom in simpele, begrijpelijke taal (verdiep je hiervoor bijvoorbeeld eens in verschillende taalniveaus) en zorg ervoor dat je op een voorspelbare wijze door je website navigeert. 

Daarnaast moeten gebruikers snel begrijpen hoe ze navigeren. UI Design Patterns helpen hierbij. Een klassiek voorbeeld van zo’n UI Design Pattern is de navigatie: gebruikers verwachten namelijk dat een menu altijd bovenaan of aan de zijkant van een website staat. Dan kan je als ontwerper wel een héél kunstzinnig menu verzinnen, maar als deze niet wordt begrepen heb je er niks aan en wordt je design echt minder toegankelijk. Keep it simple!

Hulp nodig bij het toegankelijk maken van jouw website?

Wij helpen je graag op weg om jouw website of app toegankelijker te maken. Hoe we dat doen?

Stap 1: Get in touch!

Stuur een mailtje naar UX-lead Ruby met jouw accessibility-vraagstuk. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om een keer kennis te maken. Samen stellen we een accessibility-doel op om mee aan de slag te gaan.

Stap 2: Analyse en voorstel

Eerst gaan we kijken naar jouw huidige website of app. Deze vergelijken we met de WCAG-richtlijnen en we checken in welke mate je website al voldoet aan de succescriteria. Op basis van deze score maken we een planning. Zo werken we samen naar jouw doelstelling toe. 

Stap 3: Uitvoeren plan

Vervolgens zetten we ons plan om in actie! We gaan aan de slag met UX-research, -design én -copy om jouw website of app helemaal accessible te maken.

Stap 4: Test & improve

We zijn nooit uitgeleerd. Daarom blijven we testen en verbeteren. Let’s go!

Helemaal overtuigd van het belang van accessibility? Nice! Stuur een mailtje naar ruby@goldfizh.nl of vul het formulier hieronder in. Dan gaan we samen aan de slag. 

Effect House: Maak je eigen AR-filters voor TikTok!

Na Instagram en Snapchat kan TikTok natuurlijk niet achterblijven. Daarom maak je vanaf nu je AR-filters helemaal zelf met het nieuwe softwareprogramma: Effect House! Vanaf half april 2022 is Effect House officieel een publieke beta release. Dit betekent dat jij je eigen filters kan maken én publiceren! Hoe? Ik leg het hieronder voor je uit. 

Wil je meer weten over TikTok? Maartje vertelt je alles over dit populaire socialmediaplatform! 

Wat is TikTok Effect House?

Effect House is de officiële AR-softwaretool van TikTok. Hiermee maak je de vetste filters voor je eigen TikTok-account. En deze markt is misschien wel groter dan je denkt. Wist je namelijk dat 64% van alle TikTok-gebruikers filters gebruikt? Met ruim 1 miljard gebruikers zijn dat heel veel mensen! 

Het programma is nu nog in beta release. Daarom is het voor nu alleen nog beschikbaar voor Mac. Maar don’t worry! Later wordt deze ook uitgerold naar Windows.

👉  Meer weten over AR-filters? Hier lees je er alles over!

Hoe werkt Effect House?

Met de AR-filters van Effect House verander je je haarkleur in een splitsecond roze, transformeer je jezelf in no time in een vuurspuwende draak of groeien je tanden uit tot vlijmscherpe punten. Lachen natuurlijk! Maar ook voor bedrijven zijn AR-filters super interessant. het is namelijk een fantastische customer experience tool! Check bijvoorbeeld snel of je nieuwe Kallax kast wel in je woonkamer past met de AR-filter van Ikea of probeer de nieuwste lipstick van Kylie Cosmetics. 

Effect House werkt net als Snapchat met tracking op je gezicht, hand en lichaam. Klinkt natuurlijk technisch! Maar net als Spark AR (Instagram) en Lens Studio (Snapchat) draait het maken van AR-filters op basis van if/else statements. Dit betekent letterlijk: als dit, doe dan dat. Dus bijvoorbeeld: als iemand zijn hand opsteekt, laat dan een vis zien.  

Heb je je filter af? Cool! Dan volgt een review proces van TikTok. Hierin gaan zij beoordelen of je aan alle reglementen voldoet. Is ‘ie check? Delen maar! Je filter wordt toegevoegd aan je account en daarnaast kun je hem ook via een url delen. Handig voor  een campagne bijvoorbeeld!

Join de Effect House community 

Voor de mede-creators onder ons: join the Discord TikTok Effect House groep! Hierin blijf je altijd up-to-date van de nieuwste releases, laatste trends en mededelingen. Ook kan je inspiratie delen en creaties van anderen bekijken. Daarnaast vind je hier  support van TikTok, en dat heeft een groot voordeel! Zo weten ze precies wat er speelt en waar de gebruikers tegenaan lopen. Het blijft ten slotte nog een beta release.

Mee in de nieuwste trend en en je eigen TikTok-filter laten maken? Mail me dan vooral even! 👇

Redirects & SEO: zo werken 301- en 302-redirects

Ben je bezig met de bouw van een nieuwe site? Of ga je een aantal pagina’s schrappen van je site? Dan wil je natuurlijk wel dat je de SEO-waarde van je site behoudt. Met redirects zorg je ervoor dat je gebruikers geen errors tegenkomen en dat Google je site net zo goed indexeert als voorheen. Ik leg het je uit.

Wat is een redirect?

Een redirects is een commando waarmee je aangeeft dat een url niet meer bestaat. Hierbij geef je gelijk aan naar welke url de bezoeker moet worden doorgestuurd. De gebruiker merkt hier (bijna) niks van; je ziet alleen de url in je browser veranderen.  Wanneer je bijvoorbeeld een woordje aanpast in je url of je de opbouw van je site aanpast, is een redirect een perfecte oplossing.

Waarom redirects?

Er zijn meerdere redenen om een redirect in te stellen:

  • Het zorgt ervoor dat je bezoekers geen 404-errors op je site tegenkomen (en je site vervolgens verlaten);
  • Het zorgt ervoor dat als iemand klikt op de oude url, deze gelijk wordt doorgestuurd naar de nieuwe, correcte pagina;
  • Je behoudt de SEO-waarde van je oude pagina, omdat het onderwerp van de pagina’s gelijk zijn aan elkaar;
  • Wanneer je websites samenvoegt of een nieuw webdomein krijgt, moet je alle url’s die verdwijnen doorsturen naar je nieuwe locatie.

Deze soorten redirects heb je

  • 301-redirect: de 301-redirect geeft aan dat een pagina permanent is verhuisd. Deze redirect wordt het meest gebruikt. Hiermee stuur je gebruikers en zoekmachines altijd door naar een nieuwe url, en behoud je dus het meeste van de SEO-waarde van de pagina.
  • 302-redirect: met de 302-redirect stuur je gebruikers ook door naar een nieuwe url, maar je geeft aan zoekmachines aan dat dit maar tijdelijk is. Hiermee geef je geen SEO-waarde door aan de nieuwe url. Deze redirect wordt niet vaak gebruikt.

Er bestaan ook nog 303-, 307- en 308-redirects, maar deze worden zelden gebruikt. 

Hoe stel je een redirect in?

Het instellen van een redirect verschilt per cms. We hebben hier de meeste gangbare methodes voor je op een rijtje gezet:

Redirect met een plugin (bijv. in WordPress)

Als je een plugin zoals Yoast SEO gebruikt in WordPress, is het erg gemakkelijk om redirects in te stellen. Hierin moet je aangeven welk type redirect je wilt (301 of 302), wat de oude url is en wat de nieuwe url wordt. Zo simpel is het!

Redirects met .HTACCESS

Je kunt je redirects ook instellen via je webserver. Dit doe je aan de hand van een .HTACCES-bestand. Hierin geef je aan de hand van een formule aan welke redirect je allemaal wilt instellen op je site. Ook in deze formule staan de drie onderdelen die je nodig hebt voor een redirect: het type redirect (301 of 302), de oude url en de nieuwe url.

Voorbeeldformule: Redirect 301 /over-ons/ https://www.sitenaam.nl/contact/

Let wel op! In je .HTACCESS-bestand staan ook de belangrijkste gegevens van je site. Wijzig je iets verkeerd, dan kan zo je hele website eruit liggen. 

Let hierop bij het aanmaken van redirects

  1. De nieuwe pagina waar je de gebruiker naartoe stuurt moet gelijk zijn of ongeveer dezelfde informatie bevatten als de oude pagina. Vervalt bijvoorbeeld een productpagina? Stel dan een redirect in naar een product dat erop lijkt of de overzichtspagina van de producten (in die categorie). 
  2. Maak geen dubbele redirects aan! Bekijk goed of een pagina niet al een redirect heeft. Zo ja: dan moet je de pagina redirecten vanaf de originele pagina. Bijvoorbeeld: de url /over-ons wordt al doorgestuurd naar /contact. Wil je /contact doorsturen naar /contacten? Dan wordt dit je redirect: /over-ons naar /contacten.
  3. Als je een hele website gaat verhuizen, zijn er veel url’s die een redirect nodig hebben. Maak hiervoor een spreadsheet aan zodat je developers de redirects in bulk kunnen instellen. Maak het zo simpel mogelijk met 2 kolommen: oude url en nieuwe url. 
  4. Kijk goed of je wel álle onderdelen van een url meeneemt in je redirects. Valkuilen zijn: http met https verwarren of de schuine streep (/) aan het eind van de url over het hoofd zien.

Zo. Nu weet je alles over SEO en redirects, ga er dus zelf mee aan de slag! Kom je er nog niet helemaal uit of heb je vragen? Vul dan hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op. Of lees hier meer over tech!

Ook veel gelezen:

Zo optimaliseer je voice search voor SEO

Voice search is in 2020 hét buzzword in de SEO-wereld. Hoe werkt voice search precies, wat kan je ermee en hoe laat je het samenwerken met je SEO-strategie? Ik zet alle tips en bevindingen voor je op een rij. Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je spraakgestuurde zoekstrategie voor smart speakers! 

Spring snel naar:

Vier tips om te optimaliseren voor Voice Search:

  1. Kom in een featured snippet terecht
  2. Structured data: markeer je speakable alinea’s
  3. Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk
  4. Voice search werkt lokaal

Hier op kantoor zijn we al een tijd in de weer met de in oktober uitgebrachte Google Home. Sinds de introductie van dit apparaat in Nederland is het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten flink toegenomen. Wat je allemaal met het apparaat kan, zie je in deze briljante kerstvideo van Google.

Voice search is kortweg zoeken op Google via je stem en niet via je toetsenbord. Dit gebeurt via smart speakers en voice assistants. Dus elke keer als je iets zoekt via Google Home, Google Assistant, Siri of Alexa doe je aan voice search.

Het is niet de vraag óf voice search een rol gaat spelen voor SEO, maar wanneer. 

Grootste Google-update ooit (BERT) en voice search

Bovendien is in oktober 2019 de grootste Google-update ooit uitgerold: BERT. Het gevolg hiervan: 10% van alle zoekresultaten verandert. Dat komt doordat BERT Google in staat stelt om taal beter te begrijpen.

Als het om gesproken taal gaat -voice search dus- zaten er nog een hoop haken en ogen aan de resultaten die Google gaf. Zo begreep de zoekmachine een woordje als ‘niet’ in een zin niet. Door de update begrijpt Google dus niet alleen wat een serie losse woorden betekenen, het begrijpt daadwerkelijk wat de context van een zin is!

Het is niet voor niks dat zo’n grote update vooral op gesproken zoekopdrachten van toepassing is. Waarom BERT zo belangrijk voor voice search is, zie je in onderstaande afbeelding. Houd hier dus rekening mee met het schrijven van je websteksten!

BERT google update voorbeeld

4 tips om te optimaliseren voor Voice Search

Er zijn verschillende manieren om te optimaliseren voor Voice Search. Ik neem ze even met je door en geef je daarbij gelijk de beste tips om ermee aan de slag te gaan, lets’ go!

Stel een vraag op Google en je krijgt tegenwoordig direct een verkort antwoord op je vraag in een speciale uitgelichte box, de zogeheten featured snippet. Deze verschijnt boven alle andere zoekresultaten. Hierom wordt dit ‘positie 0’ genoemd.

Dit geeft je een kans om met je website boven alle andere sites in de zoekresultaten uit te stijgen. Zorg er daarom voor dat:

  • je pagina een concrete vraag bevat in H2 én beantwoordt in normale tekst
  • de vraag begint met woorden als: wat, waarom, wanneer of hoe
  • het antwoord in ongeveer 50 woorden (één vaste alinea, geen witregels), een lijstje, tabel of een grafiek direct onder de vraag staat

How to Earn Every Featured Snippet (Backed by Research) https://t.co/rGv9rwp3PW #SEO @Moz pic.twitter.com/B0428o2OVJ

— AJ Ghergich (@SEO) 17 januari 2017

Wat dit met voice search heeft te maken? De antwoorden die Google Home geeft, komen rechtstreeks uit deze snippets.

Structured data: markeer je speakable alinea’s

De alinea’s die jij graag in deze speciale boxen wilt zien, moet je markeren. Eigenlijk net zoals je nu aangeeft wat de titel van je pagina is, maar dan iets technischer.

De volgende tip zorgt ervoor dat Google weet welke alinea van een pagina moet worden voorgelezen als iemand daarom vraagt. Het vergroot niet per se je kans om in een featured snippet te komen. 

H1, H2, H3
Let goed op de opmaak van je tussenkopjes als je het Google gemakkelijk wilt maken voor Voice Search. Beeld: GoldfiZh

Met behulp van de html-tags van schema.org kan je bijvoorbeeld reviewsterren of een zoekbalk laten verschijnen in je snippet. Samen met onder andere Bing en Yahoo heeft Google ook een universele html-standaard opgezet voor voice search markeringen (mark-ups). Zo geef je dus met een stukje html-code aan welk stuk Google Home moet voorlezen. 

schema.org speakable
Voor de technici: zo ziet het voorbeeld van een speakable html-tag van schema.org eruit

Om een stuk tekst te laten voldoen aan de eisen van Google is het wel belangrijk dat het stuk dat je speakable maakt een vloeiend lopende alinea is. Kanttekening: dit is alleen nog beschikbaar voor Engelse pagina’s. Hier wordt deze tag ook gebruikt bij nieuwsartikelen en om een samenvatting van een pagina te geven. 

Leer meer over structured data.

Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk

Longtail keywords worden hierdoor steeds belangrijker. Dit zijn zoekopdrachten die uit vijf of meer woorden bestaan. Door het praten met Google Home, Alexa of Siri worden zoekopdrachten namelijk steeds natuurlijker. Dus niet: ‘Voice Search tips’, maar ‘Hey Google, hoe zorg ik ervoor dat mijn website klaar is voor voice search?’

En waar kan je beter je vragen en antwoorden kwijt dan op je FAQ-pagina? Weet je niet wat voor vragen je moet stellen en beantwoorden? Probeer dan Answer The Public eens.

Tot slot: voice search zoekt in eerste instantie naar lokale opties. Maak je website lokaal goed vindbaar:

  • Update je bedrijfspagina (of maak er één aan) op Google Maps en Google My Business
  • Maak pagina’s aan met zoektermen in combinatie van de plaatsnaam van je bedrijf of vestiging
  • Creëer content die nuttig is voor mensen uit de regio: wat zijn je openingstijden, waar kunnen ze parkeren?  

Dat was ‘m! Heb je nog vragen over de blog of wil je een keertje kijken wat er mogelijk is voor jouw bedrijf met betrekking tot voice search? Stuur dan gewoon even een berichtje! ⤵️

Of wil je meer lezen over digitale trends? Check dan:

12 simpele tips & tricks om betere foto’s te maken met je smartphone!

Foto’s maken met je smartphone, het is moeilijker dan het lijkt! Wil jij mooie plaatjes schieten voor social media? Of misschien wel voor je website of LinkedIn? Lisa en Erika helpen je op weg met 12 simpele tips & tricks! Zo maak jij straks de beste foto’s met je iPhone of Android.

1. Maak je camera schoon

Ja duh… Het klinkt misschien heel vanzelfsprekend, maar veel mensen vergeten het. Voor smartphone fotografie heb je een schone camera nodig. Anders zijn je foto’s minder scherp zijn dan had gekund. Zonde! Pak daarom een brillendoekje of gebruik gewoon je (schone) katoenen t-shirt en veeg die vette vingers van de lens!

2. Maak jezelf camera-ready

Als je foto’s van jezelf of van anderen gaat maken is het mooi om een matterend poedertje (met talk) op het gezicht aan te brengen (ja, ook voor mannen). Dit zorgt voor een minder glimmende huid, zodat je zal shinen voor de camera (shinen hè, niet glimmen). Verder kun je nog nadenken over de outfits en even controleren of alles goed zit. Je wilt geen rare kreukels of vouwen op beeld!

3. Gebruik het raster

Op alle smartphones heb je wel de functie om een raster aan te zetten, waardoor er een aantal lijnen op beeld verschijnt. Met behulp van deze lijnen kun je ervoor zorgen dat de horizon recht is en dat alles mooi is uitgelijnd. Op een iPhone kun je deze functie activeren bij je algemene instellingen -> camera -> raster aan.

4. Scherpstellen: tik op je scherm

Je camera stelt meestal automatisch scherp op het voorwerp dat het meest dichtbij is, maar je kunt ook scherpstellen op een ander punt. Probeer daar eens mee te variëren! Door iets op de voorgrond wazig te weergeven, zoals takjes of een verkeersbord, zorg je ervoor dat je de focus verplaatst naar de achtergrond. Hierdoor kun je de nadruk van het beeld dus verplaatsen. 

5. Vermijd inzoomen en flitsen

Inzoomen moet je eigenlijk nooit (maar dan ook NOOIT) doen! Gebruik dus niet je vingers om in te zoomen maar je benen! Je kunt beter dichtbij staan of achteraf de foto bijsnijden. 

Flitsen met je smartphone is eigenlijk ook een no-go. Goede belichting is erg belangrijk voor een geslaagde foto, maar je kunt het best op zoek gaan naar natuurlijk licht. Een felle flits zorgt ervoor dat de foto overbelicht wordt en detail mist. 

Moet je toch echt in het donker een foto maken? Vraag dan iemand om bij te schijnen met een flashlight, maar doe dit door een wit papieren zakdoekje heen. Hierdoor wordt het licht verzacht en verspreid.

6. Pas de helderheid aan

Als je toch niet tevreden bent met de huidige belichting van de omgeving, kun je altijd nog de helderheid aanpassen. Dit doe je door 1 keer te tikken op je scherm, waarna er een geel schuifje met een zonnetje verschijnt die je vervolgens naar boven of beneden (dus: lichter of donkerder) kunt vegen.

7. Zorg voor een goede compositie

Het is ook belangrijk om na te denken over de opstelling van je onderwerp(en). Hoe breng je het in beeld? Bij verschillende voorwerpen: zet je alles op een rijtje van hoog naar laag? Zet je de voorwerpen dichtbij elkaar of juist verspreid over de hele foto? Zet je ze achter elkaar of ga je ze opstapelen? Dit is helemaal aan jou! 

Zorg ervoor dat wat je wilt vertellen of laten zien zo goed mogelijk uitkomt. Zorg ervoor dat je plaatje overeenkomt met de boodschap die je wilt overbrengen. Kijk eens aan, je foto’s lijken meteen een stuk professioneler!

8. Speel met perspectieven

Zorg ervoor dat je veel keuze hebt met perspectieven! En dan natuurlijk niet tien keer hetzelfde plaatje. Nee, probeer vanuit verschillende hoeken te fotograferen: van links naar rechts, van verder weg en dichterbij, ga op een stoel staan of op je buik liggen, wees creatief! Vergeet niet dat je je smartphone ook horizontaal kunt draaien, zo krijg je een breder perspectief. Bedenk vooral wat je met je beeld wilt overbrengen. Als het onderwerp bijvoorbeeld autoriteit moet uitstralen, maak dan de foto van onder. 

9. Bursts/live foto’s maken met smartphone

Wil je nou een vette actiefoto maken of iets fotograferen wat beweegt? Dan hoef je niet meer bang te zijn dat je het moment mist of net niet raak schiet. Met smartphone fotografie is het allemaal mogelijk. Met de volgende opties zorg je ervoor dat je altijd het perfecte plaatje krijgt:

  • Burstfoto. Houd de fotoknop ingedrukt zodat je een burst maakt en voilà: je hebt een hele reeks aan foto’s van dat ene moment. Hierna kun je de beste foto uitkiezen en opslaan in je galerij . 
  • Live foto. Ook kun je als iPhonegebruiker de optie ‘live foto’ gebruiken. Deze kun je aanzetten door op het icoontje bovenaan je scherm te tikken. Maar let op: zet deze functie alleen aan als dit echt nodig is! Deze foto’s nemen namelijk veel ruimte in beslag.

10. Gebruik de zelfontspanner

De zelfontspanner geeft je de tijd om in de juiste positie te gaan staan. Dit is niet alleen handig bij het maken van een groepsfoto: je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om je nieuwe yogahouding vast te leggen of om je haar nog even goed te doen en je kleding strak te strijken. Daarnaast kan je het ook gebruiken om de camera heel stil te houden en op dezelfde plek. Zo kun je voorkomen dat je bewogen foto’s krijgt. 

11. Gebruik fotobewerkingsapps

Als je uiteindelijk een leuk kiekje hebt geschoten, is het leuk om deze nog net iets mooier te maken. Het is natuurlijk niet altijd noodzakelijk, maar het kan wel helpen om een eenheid te creëren met de verschillende foto’s. Op een iPhone kun je al een foto bewerken als je op ‘wijzig’ klikt. Hier heb je al een hele hoop mogelijkheden. Maar mocht je nog uitgebreidere opties willen, kun je ook een fotobewerkingsapp downloaden, als: VSCO of Lightroom.

12. DIY trucjes

Ten slotte nog een paar gekkere tricks voor de echte fanatiekelingen van smartphone fotografie: 

  • Gebruik een zonnebril als polariserende filter. Als je een foto hebt met heel veel contrast, dus een deel heel licht en het andere donker, kun je dit zo in evenwicht brengen.
  • Maak je smartphone vast aan een heliumballon voor een drone effect. Je hebt nodig:
    • Smartphone;
    • Stevig draad zoals visdraad;
    • Helium ballon;
    • Eventueel een remote;
    • Een hoop lef en een goede verzekering.

Heb je hulp nodig bij het maken van foto’s voor je socials? Stuur even een berichtje naar hello@goldfizh.nl

Anderen lazen ook:

Google Web Stories maken en bovenin de zoekresultaten krijgen

De story’s van social media, maar dan bovenaan in Google: dát zijn Google Web Stories! De zoekgigant heeft een plugin gelanceerd waarmee iedereen nu visuele verhalen, of snackable content om in Google-termen te spreken, SEO-proof maakt. Hoe werkt dit en vooral: hoe maak je deze Web Stories? Ik leg het je uitgebreid uit!

Deze blog verscheen in andere vorm eerder op Frankwatching

Wat zijn Web Stories precies?

Web Stories zijn een slideshow in de vorm van tikbare content, die we nu alleen van social media kennen. Het zijn losse foto’s video’s en/of teksten die samen een verhaal vormen op een webpagina. Door te tikken op een story ga je naar de volgende slide.  In tegenstelling tot Stories op Instagram, Snapchat en YouTube verdwijnen deze verhalen niet na verloop van tijd. Sterker nog: informatieve Stories hebben de potentie om bovenaan in Google te komen en zo op de lange termijn veel verkeer te trekken. Een prima manier om je SEO te verbeteren dus!  Deze feature was de laatste maanden in beta-versie beschikbaar, waardoor we al het één en ander hebben getest. Sinds oktober is de plugin voor iedereen beschikbaar!  

Hoe maak je Google Web Stories?

Google maakt het voor websites die op WordPress draaien heel simpel om Web Stories te maken. Met deze speciaal ontwikkelde plugin zet je de Stories supersimpel in elkaar. Hoe precies? Dat kunnen we uittypen voor je, maar veel handiger is het om onze Web Story te checken over het maken van story’s!

Voorbeelden van Web Stories

Wat zijn de mogelijkheden van Web Stories precies? Een heleboel. Daarom hebben we een aantal voorbeelden op een rij gezet. Er zijn namelijk al een hele hoop van deze visuele verhalen in omloop. Check bijvoorbeeld:

  • de story van BBC over wat mensen op de maan hebben achtergelaten. In deze Story worden bijzondere foto’s van spullen die astronauten op de maan hebben hebben laten liggen gecombineerd met informatie over die astronauten en de missies naar de maan. 
  • de story van USA Today over Beyoncé. Hier wordt de impact van Beyoncé op de popcultuur en maatschappij simpel uiteengezet. 
  • de story van The Atlantic over de goudkoorts op Amazone. Deze hele story is in dezelfde stijl geanimeerd, waardoor het echt een verhaal is. 

Naar aanleiding van de eerste versie van deze blog op Frankwatching werden er in de comments meer ideeën en Stories gedeeld. Check bijvoorbeeld:

Hoe maak je jouw Stories aantrekkelijk?

Net als met Instagram Stories en LinkedIn Stories maak je jouw stories heel makkelijk dynamisch en interactief door er per slide leuke extra’s aan toe te voegen. Combineer je Stories bijvoorbeeld met:

  • afbeeldingen, gifjes, stickers en zelfs video’s: maak elke slide visueel aantrekkelijk door er de juiste visuals aan toe te voegen; 
  • combineer tekst met audio: wees hier voorzichtig mee, aangezien de meeste gebruikers nooit zo zijn gediend van onverwachte muziek uit hun speakers of in hun oortjes. Toch is audio een mooie toevoeging wanneer je bijvoorbeeld extra informatie wilt inspreken bij een slide; 
  • animaties en interactie: ook hou je jouw Stories aantrekkelijk door tekst en afbeeldingen te animeren via de plugin. En zorg voor een goede vervolgstap in je laatste slide. Zo ben je de gebruikers nóg beter van dienst. 

Voordelen van Google Web Stories

Er zijn een hoop redenen om aan de slag te gaan met Web Stories:

  1. De belangrijkste: het is supervet! Via Stories ziet je content er een stuk aantrekkelijker uit dan via een ouderwetse webpagina. En voor mijn part ook beter dan alle online magazines die nu worden aangeboden; 
  2. Het is ideale content voor smartphones; de slides zijn namelijk verticaal en werken op AMP-technologie, waardoor ze ook op telefoons supersnel laden; 
  3. De Stories zijn te embedden en daardoor te hergebruiken op meerdere pagina’s;
  4. Het is een moderne manier om content en informatie te delen met je doelgroep. Vrijwel iedereen kent het principe van Stories al van social media en is gewend om op deze manier informatie tot zich te nemen; 
  5. Stories op je website zijn interactief, doordat je moet klikken, luisteren en kijken. Hierdoor blijft je boodschap beter hangen bij de gebruiker;
  6. Het past in de trend van Google om resultaten weer te geven, die snel antwoord geven op een zoekvraag;
  7. De oplettende lezer had het al in de gaten: het zijn niet voor niks Google Web Stories. Dit is Google’s antwoord op de snelle content van social media. De zoekmachine heeft eigenhandig een plugin voor deze contentvorm ontwikkeld, waardoor de stories goed indexeerbaar zijn en snel kunnen ranken in de zoekresultaten!

De eerste #1 posities in Google voor (Engelstalige) Stories zijn al gespot: Google Web Story on SERP Tuurlijk, dit is een hele specifieke zoekterm. Het leuke aan dit voorbeeld: de Story staat boven een branded (disqus.com) resultaat! Dit geeft de enorme potentie weer van deze story’s. De content is makkelijk behapbaar en voldoet zo perfect aan de zoekintentie.

Aan de slag met Google Stories, maar je werkt niet op WordPress?

Werk je niet met WordPress? Dan zijn er gelukkig andere manieren om Web Stories te maken! Hiervoor is het goed om te weten dat story’s werken via AMP-technologie. Wat betekent dat er voor elk cms mogelijkheden zijn om aan de slag te met deze visuele verhalen. Stuur dit linkje door naar je webbouwer en dan regelt ‘ie het voor je.   

SEO-checklist Web Stories

Een Web Story maken, betekent natuurlijk niet dat je jouw verhaal ook automatisch terugvindt bovenaan de zoekresultaatpagina’s (SERP) van de door jouw begeerde keywords. Maak je visuele verhaal daarom SEO-proof met deze checklist:

  • Volledigheid: zorg ervoor dat jouw verhaal een rond verhaal is. Met andere woorden: wanneer jouw slideshow na 5 tikken een verkapte advertentie blijkt te zijn, ga je niet ranken. Zet dus géén links in je artikelen die verwijzen naar andere websites of apps;
  • Maximaal één affiliate link: als je lezers wilt doorverwijzen naar een marketplace, doe dat maximaal één keer per verhaal;
  • Aantal slides: minimaal 5 slides, maximaal 30. Google adviseert hierbij tussen de 10 en 20 pagina’s aan te houden;
  • Titel lengte: houd een maximum van 40 tekens aan;
  • Tekst: houd maximaal 200 tekens per slide aan;
  • Video: wanneer je video’s gebruikt in je stories, zorg er dan voor dat ze rond de 15 seconden per pagina duren. En dat de video’s die je gebruikt ondertiteld zijn; 
  • AMP-test: test je story in de AMP-tester van Google. Zo weet je zeker dat je Story goed wordt geïndexeerd; 
  • Structured data (optioneel): voeg Structured Data toe aan je Story zodat Google en andere zoekmachines beter begrijpen waar de content over gaat. Voor Stories zijn de volgende 4 mark-ups mogelijk: 

Ik ben ervan overtuigd dat we Google Web Stories héél veel gaan terugzien in de zoekresultaten! Wil je hier ook mee aan de slag? Ik help je hier graag verder mee 🙂

Check ook:

AR-filters: zó maak je social filters voor Instagram en Snapchat

Jezelf opleuken met een hondenfilter, een retro-effect of toch jezelf als een banaan vastleggen? Je kan het met Augmented Reality-filters! Deze AR-filters zijn de social trend op Instagram, Snapchat, Facebook en TikTok in 2020 en daarom moet ook jij ze inzetten in je digitale strategie. Zo weet je zeker dat je Gen Z bereikt de komende jaren. Hoe maak je ze en hoe werkt het? Ik leg het je in 3 minuten uit! Let’s go! 

Wat zijn AR-filters?

AR-filters zijn een soort digitale maskers voor social media, waarmee de echte wereld wordt vermengd met de digitale. Dus wanneer jij in de camera kijkt zie je jezelf plus een digitale toevoeging in de vorm van hondenoren, bloemenkransen of wat je al dan niet kan bedenken. Snapchat heeft deze filters voor het eerst geïntroduceerd en grootgemaakt in de vorm van facefilters. En ook Instagram maakt gebruik van deze functie om foto’s of filmpjes op te leuken. 

Wat is het verschil tussen AR en VR?

AR is afgekort voor Augmented Reality en wordt vaak in één adem genoemd met VR (Virtual Reality), maar het is niet hetzelfde. AR betekent dat je digitale beelden over de werkelijkheid heen legt, terwijl VR een compleet digitale wereld is. Snapchat-filters zijn dus echt AR, de werkelijkheid wordt hierin gemixt met 2D- of 3D-elementen.

Waarom AR-filters inzetten?

Allemaal leuk en aardig, maar waarom moet jij ook deze filters inzetten? Nou, liefst 70% van alle Snapchat-gebruikers activeert dagelijks een filter. Met een nieuwe filter trigger je gebruikers om uit te vinden wat je ermee kunt doen. Zo zijn mensen op een actieve manier met jouw merk bezig. Zorgt dat voor resultaat? O, jazeker. Het is niet voor niets dat Instagram het sinds kort mogelijk heeft gemaakt dat ook bedrijven de filters gemakkelijk kunnen uploaden. 

De verwachting is dat in 2022 3,5 miljard mensen gebruik maken van AR. Dat is 44% van de hele wereld! De contentcreatie van de toekomst dus!

Deze bedrijven zetten AR-filters al goed in

IKEA

IKEA is één van de voorlopers op het gebied van augmented reality. Al in 2013 lanceerden zij een AR-experience. Hoe? Door offline te combineren met online. Met het scannen van de catalogus breng je het assortiment van de Zweedse meubelwalhalla zo je huiskamer in. 

Kylie Cosmetics

Kylie Cosmetics, het cosmeticamerk van Kylie Jenner, is al jaren erg succesvol. Net als Kylie zelf, met haar 148 miljoen volgers op Instagram. Ter promotie van haar lipsticks introduceerde ze de Kylie Cosmetics Lip Kit Face Filter. Als gebruiker kun je met een Instagram filter verschillende kleuren lippenstift proberen en krijg je er ook nog eens een make-upje bij op. Hoppa. Net een echte Kardashian. 

Slim trucje: je activeert de filter pas wanneer je @kyliejenner volgt op Instagram. Is het ook nog eens goed voor de extra volgers.

Adidas

Voor de sneakerfanaten onder ons: houd je hart maar vast. Want Adidas heeft vorig jaar een enorm gave 3D AR-experience ontworpen ter promotie van de nieuwe Ultraboost 19. Adidas leidt je naar een virtuele winkel én laat je ze ook nog even aan proberen. Hier loop je van warm. 

En nu kan je deze filters dus ook gebruiken op je favoriete social media. Hoe werkt dat?

Hoe maak je AR-filters?

Met speciale programma’s van Facebook en Snapchat maak je AR-filters. Te weten: Spark AR en Lens Studio. De essentie van een filter is Face Tracking. Door het plaatsen van een onzichtbaar masker herkent de software het gezicht en blijft deze volgen. Met behulp van JavaScript kun je hier acties aan koppelen, bijvoorbeeld wanneer je je mond open doet of je wenkbrauwen omhoog tilt. 

Zo werken Spark AR en Lens Studio

Zowel Facebook, Instagram en Snapchat hebben allebei een tool ontwikkeld waar je zelf AR-filters kunt maken. Het programma Spark AR is onderdeel van Facebook en dus ook van Instagram. Snapchat beschikt over Lens Studio. Tussen de beide programma’s zitten geen grote verschillen.

Voor a.s.r. Vitality zijn we alvast aan de slag gegaan. Check dit:

AR-Filters via Spark AR Studio - social trend 2020
Voor a.s.r. Vitality maken we AR-filters voor op Snapchat via Spark AR Studio. Zo krijg je een medaille om wanneer je een filter activeert.

Deze programma’s moet je wel even doorhebben. Dus wanneer je er niet uitkomt, maar wel helemaal ready wilt zijn voor 2022, mail me dan gewoon even!

Lees ook: