Heb jij youtube-, display- of zoekcampagnes lopen in de EU via Google Ads? Dan geldt dit bericht voor jou! Vanwege de Digital Markets Act die in maart liveging zijn ‘gatekeepers’ zoals Google, Meta & Apple nu verplicht om hun gebruikersprivacy beter in de hand te houden. Daarom komt Google nu met Consent Mode V2, een opvolger van hun eerdere versie V1.
P.S. wanneer je deze oplossing niet implementeert, kan het zijn dat je gelimiteerd wordt in het gebruik van doelgroepen en conversies binnen Google Ads.
Consent Mode V2 is een tool van Google die website-eigenaren helpt bij het naleven van privacywetgeving zoals de GDPR. De tool past de gegevensverzameling aan op basis van de gekozen optie in de cookiebanner. Zo meet en target je nog specifieker, terwijl de nieuwe privacyregels worden nageleefd.
Wanneer een bezoeker niet interacteert met de cookiebanner, of ze weigert, worden er cookieless pings naar de servers van Google gestuurd. Dat zijn metingen zonder cookies, en Google gebruikt deze signalen om rapportages aan te vullen.
Daardoor, en door de database van Google, kan een geavanceerd AI-model een inschatting maken van wat die gebruikers waarschijnlijk hebben gedaan. Op die manier krijg je een veel vollediger beeld van de activiteit op je website, waar je eerst geen idee had van de geweigerde gebruikers.
Hoe werkt Consent Mode V2?
Hoe dat werkt? Wanneer iemand cookies weigert, of simpelweg geen interactie heeft met de banner, geeft de nieuwe Consent Mode toch een aantal cookieless pings mee wanneer iemand tags triggert. Dit zijn metingen zonder het gebruik van cookies.
Bijvoorbeeld: geeft de data van de gebruikers die wel de cookies hebben geaccepteerd aan dat zij heel veel op het device type mobiel een sessie starten, én vervolgens een conversie uitvoeren? Dan neemt het algoritme deze combinatie van informatie mee wanneer het model met geweigerde gebruikers wordt gegenereerd.
Vermenigvuldig dit met heel veel datapunten, de best practices en de Google Database, en je krijgt een vrij nauwkeurig AI-model dat inzichtvolle rapporten genereert over je totale websitebezoek.
Dit bestond al, alleen nam de AI toen als enige de Google Database mee. Er waren toen nog geen anonieme datapunten van geweigerde gebruikers. Hierdoor krijg je dus een veel specifieker inzicht in betrokkenheid, conversieratio, en een nauwkeuriger gerapporteerde CPA.
De voordelen van Consent Mode V2
Betere datakwaliteit: helpt bij het verzamelen van betrouwbare gegevens binnen de grenzen van privacywetgeving.
Nauwkeuriger inzicht: door de nieuwe mogelijkheden binnen de cookieless pings krijg je veel nauwkeuriger inzicht in je KPI’s.
Compliance-gemak: maakt implementatie makkelijk door samenwerking met verschillende Consent Management Platforms (CMP). Zo leef je snel de complexe privacywetten na.
Hoe implementeer ik Consent Mode V2?
De nieuwe wet is begin maart al in werking gegaan. Door de nieuwe regels is het vrijwel verplicht om Consent Mode V2 te implementeren. Als je afwacht, loop je het risico dat je nu al geen doelgroepen meer kan opbouwen en minder goed conversies registreert.
Google adviseert te implementeren met een Consent Management Platform (CMP). Dat is een tool die helpt bij het privacyvriendelijk verzamelen, verwerken en beheren van bezoekersgegevens. De meeste platformen bieden van alles aan zoals cookiebanners, -scanners & maatwerkinstellingen om cookies goed in te richten. Grote kans dat je al met één samenwerkt voor de cookiebanner op je website dus.
Deze CMP’s hebben allemaal een makkelijk implementatieproces in samenwerking met Google Tag Manager. Vaak staat dit op de website van desbetreffend platform.
Heb je je cookiebanner geïmplementeerd zonder hulp van een CMP? Dan is het implementeren van Consent Mode V2 net wat lastiger. Dit is alsnog mogelijk via Google Tag Manager, en vaak ook het simpelst. Hier meer informatie over? De Google Developers pagina geeft je verdere uitleg over technische details.
Hulp of advies nodig? Wij helpen je graag overstappen! Neem contact op met Marike, ze vertelt je er graag meer over.
Zelf websites ontwikkelen of apps bouwen? Met low-code development wordt dit een stuk makkelijker! En steeds meer bedrijven bouwen in low-code of zelfs no-code. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt zelfs dat in 2025 70% van de apps gebouwd wordt in low-code of no-code. Benieuwd wat low-code development precies is en waarom het ook wat voor jou is? Je leest het in deze blog!
Low-code is een technologie die bedrijven in staat stelt om websites en apps te ontwikkelen zonder al te veel code te schrijven. Low-code, ook wel eens no-code genoemd, maakt gebruik van visuele blokken en items en vertaalt deze automatisch naar code. Handig, want waarom zou je het wiel bij iedere website of app opnieuw uitvinden? De basis, zoals contactformulieren, blokken en componenten, zit standaard in een low-code platform. Daarnaast kan je het ook integreren met je e-mailplatform en analytics.
Wat is het verschil tussen low-code en no-code?
Met zowel low-code als no-code kun je zonder al te veel handmatige code een website of app bouwen. Zoals de termen doen vermoeden zit het grootste verschil erin dat je bij no-code geen code hoeft te gebruiken, en bij low-code een beetje. Beide technologieën maken daarnaast gebruik van een visuele interface. Doordat je bij low-code nog wel zelf code kan toevoegen, biedt dat meer mogelijkheden voor personalisatie dan no-code.
De voordelen van low-code
Snelheid: Het grote voordeel van low-code: de veel kortere tijd om een project te ontwikkelen. Je kunt je voorstellen dat het automatisch genereren van code veel sneller gaat dan het allemaal zelf te schrijven.
Flexibiliteit: Er worden steeds meer integraties beschikbaar, zo kan je extra functionaliteiten toevoegen of je app of website volledig integreren met je andere systemen.
Schaalbaar: Low-code platformen kunnen zo groot en klein zijn als je wilt. Simpele website met alleen content? No problem. Grote website met veel integraties? Easy! Alles mogelijkheden zijn in het platform verweven, jij kiest waar je gebruik van maakt.
Beveiliging: Ingebouwde securitycomponenten zijn al in de software ontwikkeld. Daardoor zijn ze minder gevoelig voor handmatig gebouwde onderdelen.
Onderhoud: Low- en no-code platform schrijven de code voor je, dat betekent dat ze ook de code voor je onderhouden en updaten. Dit zorgt ervoor dat je als developer minder tijd besteed aan het onderhouden van je website na livegang.
Zo maak je zelf een website in low-code:
Kies je low-code platform. Bekende voorbeelden zijn Webflow en Framer.
Maak een webdesign of begin vanaf een van de templates.
Vertaal het design naar je low-code platform. Als je al ervaring hebt met webdevelopment of UX designs in Figma zal je dit snel oppakken.
Voeg formulieren, buttons, animaties en andere functionaliteiten toe.
Test en publiceer!
Bonus tip: er bestaan figma plugins voor Webflow en Framer die je je designs laat kopiëren en exporteren naar je website builder! Let wel op dat je je website in duidelijke componenten opbouwt.
Low-code developer nodig?
Ben je na het lezen van deze blog helemaal om? Of wil je meer weten hoe wij jouw website bouwen in low-code? Neem vrijblijvend contact op met Martijn.
Wil jij precies weten op welk moment potentiële klanten afhaken in het koopproces? Of via welke social media de meeste bezoekers naar je website komen? Logisch! Op basis daarvan maak je goede beslissingen over optimalisaties, vernieuwing, campagnes en meer. Deze werkwijze noemen we datagedreven werken: (marketing)beslissingen maken op basis van verzamelde gegevens.
Maar weet je ook hoe je dat doet? En op welke manieren dat allemaal kan? Wij vertellen het jou in deze blog.
“Data = goud waard” is een veelgehoorde uitspraak. Je moet er wat mee als je meedoet aan het hedendaagse marketingspelletje. Toch is het voor veel bedrijven nog lastig om data echt voor zich te laten werken. Wij zetten daarom de 4 meest gangbare toepassingen voor je op een rijtje.
Datagedreven werken betekent dat je beslissingen maakt op basis van data in plaats van dat je aannames doet. In het geval van marketing gaat dit om bijvoorbeeld: informatie die je verzamelt door je website, campagnes, socials of app. Data driven marketing betekent dat je deze informatie gebruikt voor marketingdoeleinden.
Eigenlijk is het een werkwijze die je nu moet implementeren. Want zeg nou zelf: jij maakt toch ook liever een beslissing gebaseerd op keiharde feiten in plaats van op je onderbuikgevoel? Precies!
4 manieren waarop je data inzet in marketing
Data driven marketing dus. Hartstikke leuk allemaal, maar de grote vraag is natuurlijk hoe je dat doet. Want data verzamelen is makkelijk, maar hoe maak je er vervolgens iets waardevols van en gebruik je het voor de juiste doeleinden? Check onderstaande manieren.
1. voorspel de moves van je doelgroep
Bezit jij een glazen bol? Waarschijnlijk niet, maar een database is nog véél beter. Door middel van data voorspel je namelijk het gedrag van je doelgroep!
Voordat we de toekomst induiken, is het cruciaal dat je eerst het verleden oprakelt. Met data! Maar hoe? Stap 1: haal je historische data tevoorschijn. Waarschijnlijk kom je er zo achter dat je op een berg ongebruikte informatie zit waar je een hele hoop waardevolle bevindingen uit kan halen.
Heb je in het verleden een aantal campagnes gedraaid voor verschillende producten? Dan zie je daar bijvoorbeeld in terug dat het gros van de converterende bezoekers vanaf Facebook kwam in plaats van LinkedIn. En kan je daarna voorspellen dat je doelgroep zich in de toekomst waarschijnlijk ook niet op LinkedIn gaat bevinden.
Dit is 1 ding waarmee je het verloop van bijvoorbeeld een campagne voorspelt, maar dit kan natuurlijk in alle soorten, vormen en maten binnen marketing.
PS: in Google Analytics 4 is er een nieuw rapport met nauwkeurige voorspelmodellen. Hier kan je ook veel waardevolle voorspellingen uithalen!
Hoe oud is je doelgroep? Waar bevindt je doelgroep zich online? En nog belangrijker: wat interesseert jouw doelgroep? Met data weet jij wie zich bezighoudt met jouw bedrijf of merk. Als je antwoord hebt op die laatste vraag door middel van data, zit je gebakken.
Dan kan je namelijk gaan personaliseren! De kracht hiervan is dat je precies inspeelt op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep, omdat je in detail weet waar ze naar op zoek zijn. Dit doe je door middel van content. Van gepersonaliseerde e-mails, tot hele webpagina’s die per bezoeker verschillen.
Data om je te overtuigen? Hebben we!
98% van alle ondervraagde bedrijven in dit onderzoek geloven in de voordelen van personalisatie.
86% van de ondervraagde consumenten van dit onderzoek zeggen dat personalisatie impact heeft op hun aankoop.
Volgens een studie van de Universiteit van Texas heeft je doelgroep door personalisatie een groter gevoel van controle en een lager gevoel van information overload; omdat je minder uitingen te zien krijgt die niet bij je passen.
Personalisatie is zowel zichtbaar als onzichtbaar. Zo is het gebruik van je voornaam in een e-mail bijvoorbeeld heel duidelijk zichtbaar. En een onzichtbare vorm is personalisatie in de artikelen van een nieuwsbrief!
3. targeten in een stroomversnelling
Het hart van targeting is data: het één bestaat niet zonder het ander. Je weet namelijk niets over je doelgroep zonder data, en kunt zo dus ook niet gericht adverteren.
Targeten kan dus pas wanneer je alles weet over je doelgroep. Want het moment waarop je weet hoe een gebruiker zich in een bepaald gedeelte van de funnel gedraagt, is het moment waarop je gepersonaliseerd (hey daar is ‘ie weer) kan targeten!
En als je hebt getarget, haal je daar nog meer data uit voor het retargeten! Retargeten is iemand targeten die al eerder interactie met jouw merk of product heeft gehad. En als je goed retarget, is de kans dat iemand converteert écht hoog.
4. upsellen: ken je klanten door en door
Last but not least: upsellen. Dit is een verkooptechniek waarbij je klanten met een duurder product naar huis laat gaan dan dat ze in eerste instantie van plan waren. Nu denk je waarschijnlijk: “huh, maar wat heeft dat nou met data te maken?” Nou, heel logisch: daar is veel kennis voor nodig. Dit lukt namelijk alleen wanneer je ze een gepersonaliseerd product voorhoudt, waarbij je een enorm goede pitch houdt over waarom ze echt dit product nodig hebben. Dus: des te meer je over een klant weet, des te beter je een (duurder) product kan pitchen dat écht bij hun past.
Kortom: met de juiste data schat jij beter en makkelijker in hoe je gepersonaliseerd target en upsellt.
Welke data is belangrijk om te verzamelen?
Yesss! Je weet nu wat data driven marketing is en hoe je die data inzet. Maar wanneer mensen starten met het werken met data, worden ze vaak overladen door de informatie die ze ineens voorhanden hebben. Dit heet met een grappig woord ook wel: infobesity. Hoe grappig het ook klinkt, dit wil je graag voorkomen!
Daarom hebben wij een lijstje gemaakt van de data die dient voor marketingdoelen:
demografische data: verzameling van kenmerken van de klant. Denk aan: naam, e-mailadres, functie, locatie.
bedrijfsdata: verzameling van kenmerken van een bedrijf. Zoals de bedrijfsnaam, branche, aantal medewerkers, jaarlijkse omzet, locatie.
data op basis van gedrag: informatie over het gedrag van bezoekers op je website of app, zoals welke pagina’s, geklikte links, gemiddelde tijd van bezoek, aantal bezoeken, betrokkenheid, pad over website etc.
contextuele data: gelinkt aan unieke kenmerken van bezoekers. Bijvoorbeeld apparaattype, browsertype, locatie, en tijd van de dag/week/maand.
Let op: voor al deze informatie heb je natuurlijk wel toestemming nodig van desbetreffende mensen. Dit doe je door overal een opt-in te bieden vóór je start met gegevens verzamelen.
Hulp nodig bij je dataverzameling? Get in touch!
Vind je dataverzameling maar lastig, maar wil je toch iets doen met alle informatie die je als bedrijf verzamelt? Snappen we! Bij goldfizh helpen we je graag. Vul het formulier hieronder in en neem contact met ons op.
Adobe Premiere Pro bevat sinds de laatste update (mei 2023) een nieuwe tool: text-based editing. Deze ai video editing tool maakt het mogelijk om door middel van aI je materiaal om te zetten in een transcript. En dat zorgt voor heel wat nieuwe edit-mogelijkheden! Benieuwd wat text-based editing precies is, hoe het werkt én waarom je hiermee wilt werken als creative? We vertellen het in dit blog!
Text-based editing is een nieuwe AI video editing tool van Adobe Premiere Pro, waarmee je dus gesproken tekst automatisch laat transcriberen. Zelfs in het Nederlands! Vervolgens hoef je niet ellenlang te spotten in de geschoten beelden, maar kun je gebruikmaken van het transcript om te starten met je edit. Dit bespaart veel tijd tijdens de post-productiefase. En zo ontstaan er dankzij deze nieuwe manier van editten nieuwe toepassingen en mogelijkheden!
Hoe werkt text-based editing?
Voorheen begon je een edit meestal met het spotten van je materiaal. Soms loopt dit op tot uren aan beeld wat je door moet spitten. Text-based editing werkt heel eenvoudig. Je kunt je gehele tijdlijn automatisch laten transcriberen. Vervolgens kun je met dit transcript starten aan de edit van je video. De tekst verschijnt in een nieuw venster. Als je een goed antwoord ziet kun je deze selecteren en direct in je tijdlijn zetten. Ook kun je snel zoeken op keywords. Dit scheelt enorm veel tijd met het uitzoeken van materiaal. Als je de gekozen tekst in de juiste volgorde hebt toegevoegd aan je tijdlijn, is de eerste versie van je video al bijna klaar!
De mogelijkheden van AI video editing
Met een nieuwe manier van editten, komt ook een nieuwe manier van aanvliegen. Ik vind zelf het spotten van beelden één van de minst leuke processen van de montage. Door text-based editing is dit verleden tijd. Denk bijvoorbeeld aan een interview van een uur: door middel van deze nieuwe tool kan het materiaal in no time geknipt worden tot een versie met alleen de bruikbare antwoorden. Zo begin je vervolgens sneller aan het maken en vormen van het verhaal, wat in mijn ogen een veel leuker deel van het proces is.
Als tweede punt wil ik graag aanstippen dat het ook mogelijkheden geeft voor niet-editors om op een toegankelijke manier bij te dragen aan de montage. Je hoeft de software namelijk niet tot in de puntjes te kennen om tot een eerste edit te komen. Sterker nog, het heeft veel weg van bekende programma’s als Word of Google Docs. Bij Goldfizh hebben we copywriters die dagelijks gebruik maken van dit soort tools. Ik zou het erg leuk vinden om één van hen eens een eerste versie van een video te laten maken. Zij kijken vaak met een hele andere blik naar de inhoud dan wij als editors. Welke antwoorden zijn goed voor de conversie van het verhaal? Welke antwoorden passen het beste bij de blog? Deze nieuwe manier van editten maakt dit allemaal mogelijk.
Text–based editing gebruiken: 4 stappen
Om deze nieuwe AI video editing tool te gebruiken, hoef je alleen maar de laatste versie van Premiere te downloaden. Daarna kun je direct aan de slag met deze nieuwe tool. Dit zijn de stappen:
1. Open het nieuwe text-based editing venster in Premiere Pro;
2. Transcribeer de gewenste clip in de juiste taal;
3. Selecteer de gewenste stukjes tekst en voeg ze toe aan je tijdlijn;
4. Binnen een paar minuten staat de eerste edit klaar!
Aan de slag met AI video editing!
Text-based editing is dus een nieuwe uitdagende tool in Premiere. Het zal ongetwijfeld verandering brengen in de manier waarop video’s geëdit worden, want video’s kunnen zo veel efficiënter geproduceerd worden. Ik kijk ernaar uit om verder aan de slag te gaan met deze tool. Heb je vragen of opmerkingen? Of heb je hulp nodig bij het text-based editten? Neem dan contact met mij op.
Sinds december 2022 is de hele wereld in de ban van ChatGPT. Deze tekstgenerator is in staat om in no time de output te leveren waar je naar op zoek bent. Van het maken van een reisplanning in Bali tot het vertalen van een tekst naar het Japans: deze chat is echt van álle markten thuis. Of nou ja… bijna alle. Hoe dit zit én wat je met ChatGPT allemaal kan? We leggen het hier uit!
ChatGPT is een geavanceerde AI-tekstgenerator ontwikkeld door OpenAI. ChatGPT begrijpt en genereert menselijke taal door het analyseren van grote hoeveelheden tekst. Je kan het echt voor van alles gebruiken: het (her)schrijven of vertalen van teksten, het maken van een contentplanning óf het ordenen van al je input in een schema. Hoe je dit doet? Door de juiste prompts te gebruiken! Zo genereer je output waar je écht wat aan hebt.
ChatGPT prompts voor contentmarkteting
Met de juiste prompts haal je het meeste voordeel uit de chat. Prompts? Yes! We schreven al eerder een blog over prompting met generative AI, dus lees die vooral door als je alle ins en outs hierover wilt weten. Kort gezegd: prompts zijn commando’s en opdrachten die je invoert in de chat, om de informatie te krijgen waar je naar op zoek bent. Dit zijn voorbeelden van handige prompts in ChatGPT voor contentmarketing (maar onthoud: de opties zijn eindeloos!):
1. SEA-structuur + adcopy
Bij de setup van Google Ads campagnes laat ChatGPT je heel wat tijd besparen! Geef per rij aan wat je wil dat de chat hier doet en daarna zet ‘ie alles voor je in een tabel. Door bijvoorbeeld simpelweg te vragen of de chat headlines wil geven die allemaal nét weer van elkaar verschillen, heb je in no time verschillende adcopy’s. Perfect is het (nog) niet, maar je komt er wel een heel eind mee uit de voeten! Zie dit voorbeeld:
2. SEO-optimalisatie
De chat fungeert als handig hulpmiddel bij verschillende SEO-onderwerpen. Bijvoorbeeld bij zoekwoordenonderzoek. De chat is niet in staat om zoekvolumes te geven, maar geeft wel goede suggsties. Vraag de chat “Ik wil dat je de rol aanneemt van SEO-expert. Ik geef een keyword en jij geeft keywordsuggesties. Het keyword is digitale marketing. Geef 15 suggesties.”
Ook voor longtail zoekwoorden geeft ChatGPT handige suggesties. Je hebt de chat al gevraagd om de rol van expert aan te nemen, dus vraag hierna simpelweg “Geef voor het keyword [x] nog [aantal] longtail suggesties”. En voilà, je hebt in no time de opties op je beeldscherm!
En als kers op de taart helpt ChatGPT je ook met het bedenken van een metatitel en -beschrijving. Geef dan wel aan wat het maximaal aantal tekens mag zijn, anders overschrijdt ‘ie deze. En als je wil dat de metatitel eindigt met je bedrijfsnaam, geef je dit ook aan als vereiste. De kans is klein dat je de voorbeelden zonder aanpassing kan overnemen, maar een goede blauwdruk is het wel! Check dit voorbeeld maar:
3. Contentideeën Instagram
Nieuwe content bedenken, maar inspiratieloos? In een wereld met ChatGPT is dit geen reden om stil te zitten! Door de chat te vragen de rol aan te nemen van grafisch vormgever, ontvang je allerlei ideeën voor content en suggesties voor de vormgeving. Denk bijvoorbeeld aan een carrouselpost voor Instagram (een post waarbij je gebruikmaakt van meerdere opeenvolgende afbeeldingen). Geef het onderwerp van de post en laat de chat het werk doen.
Ennn, dat is natuurlijk niet alles. Een passende beschrijving maakt ChatGPT ook voor je. Onthoud dat al deze voorbeeldcommando’s opeenvolgend in dezelfde chat gegeven worden. Dat betekent dat de chat nog steeds de rol van grafisch vormgever vervult. Gebruik dit voorbeeld niet gelijk aan het begin van een nieuwe chat zonder enige context.
4. Vertalen van tekst
We noemden het al eerder, maar ChatGPT is ideaal voor het vertalen van teksten. Wel goed om te weten: de kwaliteit hangt af van in welke mate de chat getraind is in die specifieke taalcombinatie. Dus zeker belangrijk om de vertaalde tekst zelf nog eens na te lopen. Vraag de chat bijvoorbeeld “Neem de rol aan van een native Nederlands en Brits-Engels spreker. Vertaal nu deze tekst van het Nederlands naar het Brits-Engels.
[tekst]”
5. Campagneplan uitwerken
Brainstormsessie voor een nieuw campagneplan? Nodig ChatGPT uit aan de tekentafel! Door heel specifiek aan te geven wat je van de chat verwacht, neemt de chat de rol over van je nieuwe collega. Dus: vraag de chat weer een rol aan te nemen, deze keer van marketingexpert. Daarna vertel je de grote lijnen van de campagne: de doelstelling en doelgroep, het onderscheidende vermogen, het budget, de periode en eventuele belemmeringen. Als je bijvoorbeeld weet dat je sowieso een bepaald kanaal wilt inzetten, geef je dit nog aan als vereiste. Niks is te gek voor de chat! See what happens:
GPT-4: dit betekent het
In maart 2023 heeft OpenAI GPT-4 gelanceerd. Dit is de opvolger van GPT-3.5 en biedt net weer iets meer mogelijkheden dan de voorgangers. Zo is GPT-4 beter in staat nuances en complexere commando’s te verwerken. Daarnaast is het mogelijk om met visuele input te werken. Dat betekent bijvoorbeeld dat ChatGPT nu ook grafieken kan lezen en hieruit conclusies kan trekken. En zoals je in de voorbeelden van goede prompts las, onthoudt GPT-4 welke informatie je ervoor al hebt gegeven. Dit verbeterde geheugen zorgt dat je langere gesprekken kan voeren over hetzelfde onderwerp. En de laatste verbetering van GPT-4: de chat is nu getraind in maar liefst 26 talen. Eerst was de chat vooral getraind op Engelstalige data. Maar nu heb je ook de mogelijkheid om betere gesprekken te voeren in bijvoorbeeld het Nederlands. Handig!
Extensies voor ChatGPT
Ondertussen zijn er heel wat extensies ontwikkeld voor ChatGPT, die het nét wat makkelijker maken om de juiste output te ontvangen. Deze raden we aan:
1. AIPRM
AIPRM biedt templates waarin verschillende prompts zijn geïntegreerd (met de focus op SEO). De Instagramcarrouselpost prompt die we eerder lieten zien, zit bijvoorbeeld in deze extensie verwerkt. Scheelt weer wat tijd! Maar dit is slechts één prompt uit duizenden. Verder vind je hier bijvoorbeeld prompts voor het herschrijven van een blog met de juiste keywords, een videoscript voor TikTok of Youtube en een maandelijkse contentplanning. Doe er je voordeel mee!
2. ChatGPT for Google
Als je ChatGPT gebruikt, heb je altijd een extra tablad openstaan. Als je het op elk moment wilt gebruiken, moet je dit tablad openhouden. Maar met ChatGPT for Google hoeft dit niet! Deze extensie geeft ChatGPT’s antwoord naast die van Google. Eenmalig downloaden en you’re good to go!
3. ChatGPT Writer
De vorige extensie is specifiek voor Google Zoeken handig. Maar ChatGPT Writer helpt je overal in je browser. Deze extensie helpt specifiek met het schrijven van e-mails en tekst op elke website. Je downloadt het, logt in op OpenAI en geeft de opdracht die je wil dat ‘ie uitvoert.
Beperkingen van ChatGPT
In de voorbeelden hierboven las je het af en toe al: het klakkeloos overnemen van de output van ChatGPT is geen goed idee. De chat is zeker een goede sparringpartner tijdens brainstormsessies, maar volwaardig is ‘ie (nog) niet. Hoe dat komt? Door deze beperkingen:
1. Beperkte creativiteit
De chat blijft nog altijd een robot. En voelt dus geen menselijke emoties. Alle kennis is gebaseerd op eerdere teksten, dus het voorspelt enkel emotie op basis van de andere menselijke input. Dat zorgt er ook voor dat de teksten die ChatGPT genereert nooit origineel zijn, omdat de output dus is gebaseerd op wat er eerder is geschreven. Voor nieuwe ideeën blijven mensen nodig. Pfieuw, gelukkig maar!
2. Bevooroordeelde teksten
Ondanks de verbeterde versie GPT-4, geeft OpenAI toe dat de chat nog steeds beperkingen als sociale vooroordelen en vijandige reacties bevat. Dit komt door de data waarmee de chat getraind is. Deze trainingsdata bevatten bijvoorbeeld seksistische en racistische vooroordelen. OpenAI probeert dit in te perken, maar toch blijft de chat biased. Goed om op te letten!
3. Verouderde data
De data waarop ChatGPT zich baseert op dit moment (april 2023) komt uit september 2021. Dat is alweer even geleden! Alles wat hierna in de wereld is gebeurd, kan de chat je niks over vertellen. En neemt ‘ie dus ook niet mee in alle output die hier (indirect) aan gelinkt is. Een beperking om alert op te zijn dus!
Aan de slag met ChatGPT!
Zo, nu heb je alle informatie in huis om ChatGPT in je voordeel te laten werken (én weet je waar je op moet letten). Toch nog een beetje verdwaald in alle mogelijkheden? Stuur ons dan gewoon een berichtje! We sparren graag met je over de mogelijkheden van generative AI!
Je kunt er niet meer omheen: de podcast. Voor ieder wat wils en geen onderwerp is te gek. Denk aan misdaad, sport, politiek, komedie, persoonlijke ontwikkeling en trends in jouw vakgebied. Het opnemen en beluisteren van podcasts heeft dan ook een enorme boost in populariteit gekregen. Uit onderzoek blijkt dat 49% van de Nederlanders boven de 28 jaar weleens naar een podcast luistert. Dat zijn dus bijna 7 miljoen luisteraars! Maar, hoe zorg je er voor dat jouw podcast opvalt binnen deze gigantische doelgroep én het perfect aansluit bij wat zij willen horen? In deze blog vertel ik je alles over de podcast. Lees je mee?
Podcasts bestaan al minstens een decennium lang, maar deze audioverhalen worden steeds populairder. Een onderzoek van Markteffect toont aan dat de populariteit van podcasts in Nederland met bijna 6.9 miljoen luisteraars in 2022, alsmaar blijft stijgen.
? Wist je dat je tegenwoordig niet alleen naar podcasts kunt luisteren, maar ook naar kunt kijken? Dit noemen we ook wel ‘videopodcasts’. Hier komen audio en beeld samen. Onder andere Spotify faciliteert tegenwoordig zowel audio- als videopodcasts.
Doordat je als luisteraar tegenwoordig ook kunt kijken naar de podcast sprekers, creëer je bij de luisteraars/kijkers een gevoel van interactie. Dit maakt podcasts dus nóg aantrekkelijker!
van podcast naar videopodcast
Wat de toegevoegde waarde is van videopodcasts? We leggen het graag aan je uit. In een videopodcast wordt de setting vastgelegd met meerdere camera’s. Zo zien kijkers, naast het stemgeluid, ook de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal van de sprekers. Op deze manier kan een bedrijf makkelijk snippets van de podcast verspreiden via sociale media om naamsbekendheid te creëren en men nieuwsgierig te maken naar de podcast. En zo wordt de podcast weer vaker bekeken, top! Benieuwd hoe dat eruitziet? Bij Goldfizh hebben wij dit voor Yacht gedaan!
er is meer! 360-graden videopodcasts
Blijft het bij ‘alleen’ kijken naar podcasts? Nope, er is meer! Inmiddels zijn videopodcasts nóg interactiever geworden. Bij Goldfizh zijn we recentelijk begonnen met het maken van 360-graden videopodcasts. Hierbij plaatsen we een 360-graden camera in het midden van een podcast setting, waardoor de gehele setting in één beeld wordt vastgelegd. Zo voelt het voor de sprekers niet alsof er drie camera’s tegelijk op hun gezicht gericht zijn en kan de kijker zélf kiezen vanuit welk perspectief hij/zij naar het gesprek kijkt. Doordat de camera tussen de sprekers in staat, kijken de sprekers de camera continu aan. Hierdoor voelt het als kijker net alsof je bij de sprekers aan tafel zit! Wil je graag zien hoe wij dit doen? Kijk dan even naar onze podcastreeks van Yacht: Werkgevers van de Toekomst!
SEO-gedreven videopodcasts
Het is belangrijk om te zorgen dat jouw podcast de juiste doelgroep bereikt. Een manier om meer luisteraars te krijgen, is bijvoorbeeld door snippets te delen op sociale media, denk aan Instagram, TikTok, YouTube en YouTube-shorts. Zo krijgen kijkers een klein deel van de podcast te zien. Zorg dus dat deze snippet aandacht trekt, triggerend is en smaakt naar meer! De kans is dan groot dat zij de hele podcast gaan luisteren. Ook is het handig om in je podcast minimaal twee vragen te beantwoorden waar een hoog zoekvolume op zit.
Benieuwd hoe je meer bereik genereert voor jouw (video-)podcast? Hieronder vertel ik je in zes stappen precies wat je moet doen!
Stap 1: Voer een gedetailleerd zoekwoorden onderzoek uit gericht op het onderwerp van je podcast. Wil je bijvoorbeeld een podcast maken over mindfulness? Kijk dan eerst op welke zoekwoorden binnen mindfulness maandelijks veel wordt gezocht.
Stap 2: Stel aan de hand van het onderzoek drie belangrijke SEO-vragen. Gebruik deze vragen vervolgens als centraal onderwerp van je podcast
Stap 3: Gebruik tijdens de podcast opname een 360-graden camera en zet deze in het midden van de setting
Stap 4: Stel de SEO-vragen aan de sprekers en zorg dat je een duidelijk antwoord ontvangt
Stap 5: Publiceer je podcast zowel in audio- als videovorm op je eigen kanaal
Stap 6: Haal uit je podcast het uitgebreide antwoord op de SEO-vragen en verwerk dit tot aantrekkelijke content voor op sociale media. Denk bijvoorbeeld aan snippets om te produceren op YouTube en publiceer deze op je eigen website om het bereik van je website te verhogen
Benieuwd welke mogelijkheden van geoptimaliseerde videopodcasts er voor jouw bedrijf zijn? Neem dan contact op met Mareijn! Hij kijkt graag mee hoe jouw bedrijf op de juiste wijze gebruik kan maken van SEO-gespecialiseerde videopodcasts!
Hét virtual reality topic van 2023? Dat is bij uitstek immersive video. En dat is niet gek! Door immersive video te gebruiken kan je als kijker het beeld 360-graden ronddraaien en word je volledig meegesleept in wat je ziet! Benieuwd wat immersive video kan betekenen voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder!
Immersive video is een onderdeel van virtual reality (VR). Door middel van een 360-graden camera geef je de kijker de mogelijkheid om zelf het cameraperspectief te bepalen. Links, rechts, boven, beneden: alles kan! Op deze manier komt beeld zo realistisch mogelijk tot leven, waardoor het voelt alsof de kijker echt ín de video te zit.
Je kunt via een telefoon of laptop de 360-graden video bekijken. Maar, hoe til je de interactieve ervaring écht naar een hoger level? Gebruik dan een virtual reality bril! Door een VR-bril op te zetten, komen kijkers terecht in een volledige immersive video simulatie. Compleet met beeld én geluid. Gaaf toch?
360 graden video’s: de voordelen
De 360-graden filmtechniek kent een hele hoop voordelen! Ik som er drie voor je op:
Door te kijken naar een 360-graden video word je als kijker volledig meegesleept in het verhaal. Je kunt zelf bepalen vanuit welk perspectief het beeld wordt gekeken. Dit samen creëert een unieke ervaring, waardoor de kijker zich een stuk meer verbonden en betrokken voelt bij het beeld.
360-graden video’s zijn dé ultieme manier om virtuele tours te bieden van locaties, events of behind the scenes. Zo krijgen kijkers echt een indruk van het totale plaatje van een locatie.
Bij 360-graden opnames in een podcast, kun je zelf het cameraperspectief bepalen en jezelf dus midden in het gesprek plaatsen. Je zit praktisch zelf aan tafel!
360 graden video’s: hoe gebruiken wij die?
Bij Goldfizh gebruiken wij onze 360-graden camera voor verschillende digitale projecten. Bijvoorbeeld:
Virtuele tours: voor de Universiteit Utrecht creëerden wij een 360 graden tour door de binnenstad van Utrecht. Nieuwe internationale studenten die in Utrecht gaan sturen kunnen zo digitaal de stad alvast verkennen. Super leuk!
Podcasts: tijdens podcast opnames plaatsen wij onze 360-graden camera midden in de podcast setting. Doordat de camera midden in het gesprek staat, voelt het als spreker niet alsof er 3 camera’s op jou gericht zijn en kijkt iedere spreker continu de camera in. Dit maakt het voor de kijker een stuk persoonlijker! Meer weten over 360-graden videopodcasts? Check hier de blog!
Actioncam: een 360-graden camera kan voor té gekke beelden zorgen wanneer je deze gebruikt als actioncam. Het levert actiebeelden op vanuit diverse hoeken en het zorgt ervoor dat kijkers met de 360-graden beleving mee kunnen bewegen.
Fotografie: een 360-graden camera is perfect in te zetten voor unieke fotografie. Neem maar eens een kijkje bij onze Studio Goldfizh!
Benieuwd welke mogelijkheden van 360-graden video’s er zijn voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Mareijn! Hij kijkt graag hoe jouw bedrijf op de perfecte manier gebruik kan maken van immersive video!
De wereld van motion is altijd in beweging. En in een tijdperk waarin digitalisering, experience, marketing en tech steeds meer samenkomen speelt motion een steeds grotere rol. Benieuwd welke motion trends in 2023 tevoorschijn komen? Je leest het in deze blog.
Motion design laat grafische elementen bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een bewegend logo op een website, een op-en-neer deinende grafieken tijdens een explainer of een Digital Out Of Home waar een leeuw uit springt. Motion laat stilstaand design tot leven komen.
5 motion design trends
Trend 1. De wereld van 2D en 3D komen samen
Digitalisering biedt ons steeds meer mogelijkheden. Meer beeld, meer beweging, dus meer motion! Een manier om meer uit motion te halen in 2023, is door 2D en 3D te combineren. Creëer grafische inhoud die nóg realistischer en meer meeslepend is, om zo echt indruk te maken op de kijker. Zo maak je je animatie uniek, fascinerend en intrigerend én kijkt de kijker ongetwijfeld tot het eind!
Trend 2. Mind blowing motion experience
In 2023 wordt de rol van experience steeds belangrijker. Motion sluit hier perfect op aan! Een interessante manier om motion en experience te combineren is met een 3D projectie. Hierbij gebruik je een beamer om een hele ruimte te vullen met beeld, om zo de kijker (letterlijk) mee te nemen in het verhaal. Je staat als kijker namelijk werkelijk ín het beeldscherm!
Trend 3. Kinetische typografie, a.k.a. bewegende tekst
Naast bewegend beeld, bestaat er ook bewegende tekst! De technische term hiervoor is ‘kinetische typografie’. Bij kinetische typografie gebruik je dus bewegende tekst om de aandacht van de kijker te trekken. Je maakt jouw animatie dynamisch, opvallend en toepasbaar op elk medium. Van apps tot websites en van billboards tot video. Deze trend is al langere tijd erg populair onder designers, maar zal nog meer aandacht trekken in 2023.
Trend 4. Seamless scrolling
Smooth bewegingen in je animatie zijn super belangrijk! Dit houdt in dat beelden in je animatie een naadloze overgang hebben die niet te zien is. Als ontwerper gebruik je verschillende grafische componenten om dit effect te creëren. Denk aan vervorming van een element, of een in- of uitzoom om twee scènes op een natuurlijke manier met elkaar te verbinden. Zo’n onzichtbare overgang tussen twee of meer clips houdt de aandacht van de kijker vast en voegt een extra dimensie van dynamiek toe. Daarnaast kun je dit effectief toepassen op elk medium! Bijvoorbeeld deze website van Spotify.
Trend 5. Gepersonaliseerde motion
Niet te vergeten: gepersonaliseerde motion, ook wel profiling genoemd. Technologieën als artificial intelligence zorgen dat bedrijven content kunnen maken die helemaal is afgestemd op het publiek! Denk bijvoorbeeld aan een video die in real-time elementen toevoegt die specifiek bij jou passen! Waarom dit belangrijk is? Content spreekt zo de kijker meer aan, wordt interessanter én memorabeler.
Trend 6. Chat GPT gebruiken in After Effects
Last but not least: Het gebruik van AI in animatie. Een voorbeeld hoe we dit toepassen is het integreren van Chat GPT in After Effects. Dit biedt de mogelijkheid om niet alleen automatisch gegenereerde teksten en zinnen te gebruiken, maar ook Expressions en code te genereren en te integreren, waardoor ontwerpers en animatoren meer creatieve controle en flexibiliteit hebben bij het maken van tekst-gebaseerde animaties. Dit proces bespaart tijd, vermindert fouten en biedt nieuwe creatieve mogelijkheden voor het creëren van complexe animaties en effecten.
Graphic motion trend 2023: conclusie
Motion is het soort animatie dat zich voortdurend blijft ontwikkelen en binnen elk medium steeds belangrijker wordt. Het is voor motion designers dus belangrijk om zich te blijven ontwikkelen en aanpassen aan actuele trends. Wat vorig jaar minder aandacht trok, kun je dit jaar slim uitbreiden als je weet wat je publiek wilt zien!
Kortom, er liggen dit jaar enorm veel kansen op het gebied van motion. Ik ben erg benieuwd hoe we aan het eind van 2023 terugkijken op deze trends. Wil jij één van deze trends terugzien binnen jouw eigen merk? Neem dan contact op met Eveline. Zij kijkt graag welke trending animatie het beste bij jouw merk past!
De mogelijkheden van AI-tools zijn eindeloos. En de ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Dat kan soms best overweldigend zijn! Hoe zorg je dat je er je voordeel mee doet? Eén factor helpt in ieder geval: prompting! Zo weet je zeker dat je het beste uit de AI-tools haalt. Zit je er klaar voor? We nemen je in deze blog mee in de wondere wereld van prompting!
Prompting is het invoeren van opdrachten en commando’s in een (generative) AI-tool, zodat deze de informatie geeft waar jij naar op zoek bent. Deze instructies moeten zo nauwkeurig en begrijpelijk mogelijk zijn. Simpel gezegd: het is de input die je aan tools zoals ChatGPT geeft om een antwoord te krijgen.
Toch is het nog best een kunst om ervoor te zorgen dat die input ook daadwerkelijk écht waardevol is. Hoe je daar wel voor zorgt? Dat leggen we in dit blog aan je uit.
Hoe formuleer je een goede prompt?
Er zijn een aantal manieren om te zorgen dat de chat waardevolle informatie geeft. Houd deze tips in je achterhoofd bij het schrijven van prompts:
1. gebruik synoniemen
Krijg je niet de juiste output? Probeer dan eens een andere verwoording. Soms is de AI-tool bekend met meerdere betekenissen voor een woord. In veel gevallen geeft een ander woord, of andere zin, wél de informatie waar je naar op zoek bent.
“Geef de betekenis van prompting”
“Geef de betekenis van prompting met betrekking tot AI-tools”
2. let op werkwoorden
Als je er zeker van wilt zijn dat de AI-tool je volledig begrijpt, zorg dan dat je prompt een werkwoord bevat dat je intentie duidelijk maakt. Als je wilt dat de AI-chattool een tekst herschrijft, benoem dit dan ook duidelijk. Zo weet de chat wat ’ie moet doen.
“Verkort dit”
“Herschrijf dit om het korter te maken” of nog beter: “Herschrijf bovenstaande tekst naar maximaal 80 woorden”.
3. wees concreet
Lange zinnen die moeilijk te begrijpen zijn, maken het voor een AI-tool lastig om in te schatten wat de intentie is. Wees daarom concreet in wat voor informatie je van de chat wil krijgen.
“Het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning-algoritmen in de gezondheidszorg leiden tot verbeterde diagnosemethoden en behandelingen, maar er zijn ook zorgen over de bescherming van persoonlijke gegevens en de ethische implicaties van het toepassen van deze technologieën. Zet 6 voorbeelden uiteen van welke zorgen dit kunnen zijn.”
“Zet 6 zorgen van bescherming van persoonlijke gegevens en ethische implicaties van het toepassen van deze technologieën uiteen met betrekking tot kunstmatige intelligentie en machine learning-algoritmen.”
4. vraag de chat een rol aan te nemen
Vraag de chat een rol aan te nemen. Hiervoor is “laten we een spel spelen” een goede prompt om mee te beginnen. Geef vervolgens aan welke rol je wil dat de chat aanneemt, bijvoorbeeld die van recruiter, techneut of gids. Alles is mogelijk! Daarna fungeert de chat als expert op dat gebied. Kijk maar:
5. maak het specifiek
Door zo specifiek mogelijke input te geven, haal jij het meeste uit de antwoorden van een AI-tool. Geef aan hoeveel voorbeelden of tekens je wil dat het antwoord bevat.
“Schrijf een intro voor een blog over prompting.”
“Schrijf een intro voor een blog over prompting in maximaal 200 tekens.”
“Geef een paar goede prompts om meer te weten te komen over het nut van AI-tools.”
“Geef 8 voorbeelden van goede prompts om meer te weten te komen over het nut van AI-tools.”
Maar het kan nóg specifieker! Heb je bijvoorbeeld bepaalde gegevens die je in een tabel wilt zetten? Ook dat kan ChatGPT voor je doen. Let wel op hoe je dit vraagt: door enkel te vragen om de gegevens in een tabel te zetten, schrijft ChatGPT automatisch de betekenis in de rechterkolom. Leuk, maar hier ben je niet naar op zoek. Zo fix je dat:
“Zet deze gegevens in een tabel:
[gegevens]”
“Zet deze gegevens in een tabel met aan de linkerkant de nummering en aan de rechterkant deze gegevens: [gegevens]”
Via welke AI-tools gebruik je prompting?
ChatGPT
We hebben ‘m al vaker genoemd, maar ChatGPT is dé grote speler op het gebied van AI-chattools. In december 2022 opende deze chatbot de deur naar een nieuw tijdperk van automatische taalgeneratie. Door middel van machine learning (Natural Language Processing om precies te zijn) is deze chat getraind om menselijke taal te begrijpen en te genereren. Hierdoor kan ‘ie complexe vragen beantwoorden, teksten (her)schrijven en gesprekken voeren. De opties zijn eindeloos!
? Tip: inmiddels zijn er extensies ontwikkeld voor ChatGPT, bijvoorbeeld AIPRM waarin templates zijn geïntegreerd met verschillende prompts voor SEO. Zo zijn er prompts gecreëerd voor het schrijven van een YouTube script, het maken van een keywordstrategie of het genereren van een Instagramcarousel. Super handig!
Benieuwd naar hoe dit soort tooling werkt? Lees dan ons blog over AI-copywriting.
Midjourney
Sinds de zomer van 2022 maken AI-tools als Midjourney en DALL-E het mogelijk om afbeeldingen te genereren aan de hand van prompts. Echt alles is mogelijk: van ‘helpful chatbot being helpful’ tot een kat die gitaar speelt in de wolken. Er is hiervoor wel wat geduld vereist, de AI reageert niet zo snel als dat je gewend bent van een chattool.
Naast tekst en afbeelding generators, zijn er ook AI-tools waarmee je video’s genereert. Voorbeelden van zulke tools zijn D-ID en Synthesia. Deze video generators zijn erin gespecialiseerd tekst naar spraak om te zetten en een AI-gegenereerd persoon deze uit te laten spreken. Naast D-ID en Synthesia, bestaat er ook Runway Gen-2. Deze AI-videotool maakt het mogelijk om van alleen tekst (de prompt) een video te maken, zonder andere input. Benieuwd hoe? Deze video legt het uit:
Alle AI-tools op een rij? Hier hebben we een overzicht geplaatst met alle nuttige AI-tools.
Voorbeelden van goede prompts
1. het maken van een reisplanning
Bali, Mexico of toch Lissabon? ChatGPT maakt voor elke bestemming een reisplanning! Hoe je één krijgt waar je echt wat aan hebt? Gebruik de tip om de chat een rol aan te laten nemen. Dus vraag niet “Welke steden moet ik bezoeken in Mexico?”, maar vertel ChatGPT een rol aan te nemen en kijk wat er gebeurt:
2. het creëren van een contentplanning
Ideeën nodig voor een contentplanning? Laat ChatGPT het werk voor je doen! Stel je bent de contentmanager van een kookmerk, vraag de chat dan simpelweg: “Creëer een jaarlijkse contentplanning in een schema voor een kookmerk met voor elke maand 4 contentideeën voor blogposts, 10 instagramposts en 2 nieuwsbrieven.” en let the magic happen! Met andere woorden: maak een briefing zoals je dat ook bij het inhuren van een freelancer of agency zou doen!
Oja, neem de output niet klakkeloos over, maar gebruik het als onderdeel van je brainstormsessie!
3. het schrijven van NLP-vriendelijke content
NLP staat voor Natural Language Processing. Dit zorgt ervoor dat een tekst beter begrepen wordt door kunstmatige intelligentie. SEO-wise werkt deze content ook beter, omdat Google ook draait op kunstmatige intelligentie. Gebruik hiervoor een prompt als deze: “Herschrijf deze tekst op een NLP-vriendelijke manier” en plak de tekst waar het om gaat eronder.
Klaar om te prompten?
Zo, we hebben heel wat informatie op je afgevuurd! ? Kon je het een beetje bijhouden? In een workshop over prompting leggen we alles tot in detail voor je uit en beantwoorden we al je vragen. Zo ga jij binnenkort als promptexpert aan de slag. En haal je het beste uit AI-tools! Meld je hieronder aan.
Je hebt er vast al eens van gehoord: ChatGPT. Dé chatbot die antwoord geeft op al je vragen. Of nou ja, bijna allemaal dan. De chatbot is gebaseerd op kunstmatige intelligentie – ook wel AI – en is het afgelopen jaar erg in populariteit gestegen. Maar ChatGPT is niet de enige AI-tool die ons leven verandert. Welke nog meer? In dit blog zetten we 7 AI-tools op een rij!
De impact van kunstmatige intelligentie is in veel sectoren voelbaar. Contentmarketing vormt daarop geen uitzondering. AI-tools analyseren en verwerken enorme hoeveelheden gegevens in enkele seconden. Dit helpt marketeers en contentcreators met het genereren van relevante informatie om campagnes te optimaliseren en personaliseren. Door AI geven we dus een nieuwe invulling aan de manier waarop we content creëren.
Voordelen van AI
Het bespaart tijd.
Het gebruiken van AI-tools bij contentcreatie of contentmarketing maakt veel processen een stuk efficiënter. Als je weet hoe je AI-tools in kan zetten voor bijvoorbeeld het schrijven van teksten of maken van video’s, nemen deze tools die taken moeiteloos van je over.
Het bespaart denkwerk (en dus nóg meer tijd).
Waar je voorheen zelf je hersens liet kraken voor een pakkende tagline, krijg je met een chatbot binnen een paar seconden suggesties voorgeschoteld. Kies de beste uit, geef er je eigen twist aan en hoppa: je kan door met de rest van je tekst! En als je hier ook inspiratieloos voor bent, vraag je de chatbot een complete alinea over je onderwerp uit te werken. Je merkt het al: de chatbot is nooit uitgevraagd! Dus doe er je voordeel mee.
7 AI-tools die contentmarketing en -creatie automatiseren
Van data-tools die contentanalyses voor je uitvoeren tot video generators die in een paar minuten een flitsende explainer maken: we lichten de 7 populairste AI-tools voor je uit!
Tool 1. AI-datatools
Voordat je begint met het maken van content, breng je eerst de doelgroep in kaart. Dit kost soms best wat tijd. AI-datatools to the rescue! Zo hoef jij alleen nog maar informatie te winnen via websites, vragenlijsten of eerder verzamelde data; de AI-data-tool doet de rest. Dit soort tools zijn ook handig bij het analyseren van eerder gemaakte content. Zo weet je precies wat wel en niet aanslaat bij je publiek en zet je deze data handig in bij toekomstige content.
? Let op: de precisie van de resultaten van de analyse zijn afhankelijk van de kwaliteit van de ingevoerde data. Belangrijk is dus wel dat je de data goed checkt op betrouwbaarheid om de beste resultaten te krijgen van de AI-datatool.
Loop je als copywriter wel eens vast als je een slogan of blog aan het schrijven bent? Een AI-schrijftool helpt je hierbij! Vraag een AI-tool om een blog te schrijven over een bepaald onderwerp en voor je het weet staat er een tekst op je beeldscherm. De volledigheid en betrouwbaarheid van deze teksten is nooit 100 procent, omdat de chatbot nooit helemaal up-to-date is. Neem de tekst dus niet zomaar over zonder te checken of de informatie klopt. Ook past een AI-schrijftool geen specifieke tone-of-voice toe op een tekst. Copy-paste is dus (nog) niet aan de orde bij een tekst die is geschreven door een AI-tool, het kan je wel goed op weg helpen. Scheelt toch weer een hoop tijd als je in een writersblock blijft hangen.
Afbeeldingen laten genereren door AI voor contentcreatie? Yes! Ook daar zijn handige tools voor. Op zoek naar een specifieke illustratie die past bij jouw huisstijl of website? AI-afbeeldingentools creëren afbeeldingen op basis van tekst of andere afbeeldingen. Met de juiste zoektermen laat je deze tools de afbeelding maken die jij in je hoofd hebt. De kunst is dus niet meer hoe je mooie plaatjes maakt, maar hoe je aan een AI-tool vraagt om deze mooie plaatjes vóór jou te laten maken.
AI-afbeelding generators maken realistische beelden van mensen.
En ook realistische beelden van natuur of dieren. Dat zie je hier:
Hotpot voor het bewerken en maken van afbeeldingen
LeiaPix om van 2d-afbeeldingen 3d-afbeeldingen te maken
Stocklmg voor het maken van stockafbeeldingen te maken
Tool 4. AI-audiotools
Een podcast of webinar samenvatten in blogvorm? Of juist een tekst omzetten in audio? Ook dit kan met kunstmatige intelligentie! Met een AI-audiotool laat je audiofragmenten transcriberen, vertalen, classificeren en nog veel meer. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een blog of social copy schrijft aan de hand van een interview of podcast. Heb je al een blog geschreven en wil je hier ook een audiofragment van maken? Met text-to-speech software maakt een AI-audiotool van een geschreven tekst een audiofragment met een menselijke stem (die je ook nog eens zelf uitkiest)!
Naast tekst, afbeeldingen en audio genereer je met kunstmatige intelligentie ook volledige video’s. Een voorbeeld van zo’n video generator is D-ID. Met deze tool laat je video’s maken waarin een realistisch uitziend persoon de door jou geschreven tekst vertelt in een taal die je zelf kiest. Zonder enige ervaring in presenteren voor een camera of editen, maak je in no time een professionele video. Dit soort AI-videotools zijn bijvoorbeeld perfect om snel een explainer te maken.
Een andere manier van het toepassen van AI-software is via een machine learning platform (ML). Waar een AI-tool menselijke intelligentie nabootst, is een machine learning platform gericht op het leren van nieuwe dingen op basis van data. ML-tools kunnen op basis van de data die jij aan de tool geeft patronen identificeren, herkennen en voorspellen. Deze patronen leren zij uit eerder ingevoerde data. ML-tools worden dus door gebruik steeds slimmer.
Voor content creators is een ML-tool als Trinka.ai erg handig. Deze ML-tool checkt al je teksten op grammatica-, interpunctie- en spelfouten.
Tool 7. Chatbots
Een chatbot is een specifieke machine learning tool dat is ontworpen om te communiceren met gebruikers van bijvoorbeeld websites of social media platformen. Een chatbot gebruikt kunstmatige intelligentie om te ‘begrijpen’ wat gebruikers zeggen en hier een gepaste reactie op te geven. Zo’n chatbot is dus goed in te zetten om de reacties op je gemaakte content te beheren en hierop te reageren. MeetElise een goed voorbeeld van zo’n chatbot.
Aan de slag met kunstmatige intelligentie!
Genoeg redenen dus om dus als content marketeer aan de slag te gaan met AI. De verschillende AI-tools bieden veel mogelijkheden voor de contentwereld en zorgen voor veel verandering. Laat technologie je helpen met het creëren van de beste content, maar blijf je eigen intelligentie en creativiteit altijd gebruiken! En heb je daar menselijke, creatieve denkkracht bij nodig? Stuur ons dan even een berichtje!