• Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Studio Goldfizh Digital Change Careers Interim Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories
profielfoto hidde zwiers - seo-specialist - lead seo

Hidde

2020-03-08
Leestijd 8 min

Zo optimaliseer je voice search voor SEO

Voice search is in 2020 hét buzzword in de SEO-wereld. Hoe werkt voice search precies, wat kan je ermee en hoe laat je het samenwerken met je SEO-strategie? Ik zet alle tips en bevindingen voor je op een rij. Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je spraakgestuurde zoekstrategie voor smart speakers! 

Spring snel naar:

  • Wat is voice search?
  • Waarom voice search?

Vier tips om te optimaliseren voor Voice Search:

  1. Kom in een featured snippet terecht
  2. Structured data: markeer je speakable alinea’s
  3. Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk
  4. Voice search werkt lokaal

Hier op kantoor zijn we al een tijd in de weer met de in oktober uitgebrachte Google Home. Sinds de introductie van dit apparaat in Nederland is het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten flink toegenomen. Wat je allemaal met het apparaat kan, zie je in deze briljante kerstvideo van Google.

Wat is voice search?

Voice search is kortweg zoeken op Google via je stem en niet via je toetsenbord. Dit gebeurt via smart speakers en voice assistants. Dus elke keer als je iets zoekt via Google Home, Google Assistant, Siri of Alexa doe je aan voice search.

Waarom moet je voorloper worden met voice search?

Het is niet de vraag óf voice search een rol gaat spelen voor SEO, maar wanneer. 

  • In Amerika, waar Google Home nu ruim twee jaar op de markt is, heeft 1 op de 4 huishoudens al een smart speaker
  • In 2020 (volgend jaar dus!) bestaat de helft van alle zoekopdrachten uit spraakopdrachten. Dit is in Amerika volgens Google nu al 20 procent!
  • In 2022 spenderen Amerikanen al 50 miljard dollar per jaar via voice shopping.
  • Bijna driekwart van de mensen met een smart speaker of voice assistant gebruikt deze op dagelijkse basis.

Grootste Google-update ooit (BERT) en voice search

Bovendien is in oktober 2019 de grootste Google-update ooit uitgerold: BERT. Het gevolg hiervan: 10% van alle zoekresultaten verandert. Dat komt doordat BERT Google in staat stelt om taal beter te begrijpen.

Als het om gesproken taal gaat -voice search dus- zaten er nog een hoop haken en ogen aan de resultaten die Google gaf. Zo begreep de zoekmachine een woordje als ‘niet’ in een zin niet. Door de update begrijpt Google dus niet alleen wat een serie losse woorden betekenen, het begrijpt daadwerkelijk wat de context van een zin is!

Het is niet voor niks dat zo’n grote update vooral op gesproken zoekopdrachten van toepassing is. Waarom BERT zo belangrijk voor voice search is, zie je in onderstaande afbeelding. Houd hier dus rekening mee met het schrijven van je websteksten!

BERT google update voorbeeld

4 tips om te optimaliseren voor Voice Search

Er zijn verschillende manieren om te optimaliseren voor Voice Search. Ik neem ze even met je door en geef je daarbij gelijk de beste tips om ermee aan de slag te gaan, lets’ go!

Positie 0: kom in een featured snippet terecht

Stel een vraag op Google en je krijgt tegenwoordig direct een verkort antwoord op je vraag in een speciale uitgelichte box, de zogeheten featured snippet. Deze verschijnt boven alle andere zoekresultaten. Hierom wordt dit ‘positie 0’ genoemd.

Dit geeft je een kans om met je website boven alle andere sites in de zoekresultaten uit te stijgen. Zorg er daarom voor dat:

  • je pagina een concrete vraag bevat in H2 én beantwoordt in normale tekst
  • de vraag begint met woorden als: wat, waarom, wanneer of hoe
  • het antwoord in ongeveer 50 woorden (één vaste alinea, geen witregels), een lijstje, tabel of een grafiek direct onder de vraag staat

How to Earn Every Featured Snippet (Backed by Research) https://t.co/rGv9rwp3PW #SEO @Moz pic.twitter.com/B0428o2OVJ

— AJ Ghergich (@SEO) 17 januari 2017

Wat dit met voice search heeft te maken? De antwoorden die Google Home geeft, komen rechtstreeks uit deze snippets.

Structured data: markeer je speakable alinea’s

De alinea’s die jij graag in deze speciale boxen wilt zien, moet je markeren. Eigenlijk net zoals je nu aangeeft wat de titel van je pagina is, maar dan iets technischer.

De volgende tip zorgt ervoor dat Google weet welke alinea van een pagina moet worden voorgelezen als iemand daarom vraagt. Het vergroot niet per se je kans om in een featured snippet te komen. 

H1, H2, H3
Let goed op de opmaak van je tussenkopjes als je het Google gemakkelijk wilt maken voor Voice Search. Beeld: GoldfiZh

Met behulp van de html-tags van schema.org kan je bijvoorbeeld reviewsterren of een zoekbalk laten verschijnen in je snippet. Samen met onder andere Bing en Yahoo heeft Google ook een universele html-standaard opgezet voor voice search markeringen (mark-ups). Zo geef je dus met een stukje html-code aan welk stuk Google Home moet voorlezen. 

schema.org speakable
Voor de technici: zo ziet het voorbeeld van een speakable html-tag van schema.org eruit

Om een stuk tekst te laten voldoen aan de eisen van Google is het wel belangrijk dat het stuk dat je speakable maakt een vloeiend lopende alinea is. Kanttekening: dit is alleen nog beschikbaar voor Engelse pagina’s. Hier wordt deze tag ook gebruikt bij nieuwsartikelen en om een samenvatting van een pagina te geven. 

Leer meer over structured data.

Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk

Longtail keywords worden hierdoor steeds belangrijker. Dit zijn zoekopdrachten die uit vijf of meer woorden bestaan. Door het praten met Google Home, Alexa of Siri worden zoekopdrachten namelijk steeds natuurlijker. Dus niet: ‘Voice Search tips’, maar ‘Hey Google, hoe zorg ik ervoor dat mijn website klaar is voor voice search?’

En waar kan je beter je vragen en antwoorden kwijt dan op je FAQ-pagina? Weet je niet wat voor vragen je moet stellen en beantwoorden? Probeer dan Answer The Public eens.

Voice search werkt lokaal

Tot slot: voice search zoekt in eerste instantie naar lokale opties. Maak je website lokaal goed vindbaar:

  • Update je bedrijfspagina (of maak er één aan) op Google Maps en Google My Business
  • Maak pagina’s aan met zoektermen in combinatie van de plaatsnaam van je bedrijf of vestiging
  • Creëer content die nuttig is voor mensen uit de regio: wat zijn je openingstijden, waar kunnen ze parkeren?  

Dat was ‘m! Heb je nog vragen over de blog of wil je een keertje kijken wat er mogelijk is voor jouw bedrijf met betrekking tot voice search? Stuur dan gewoon even een berichtje! ⤵️

Of wil je meer lezen over digitale trends? Check dan:

  • SEO voor vacatures
  • Lokale SEO
  • Google Web Stories
  • Voice Assistants
profielfoto hidde zwiers - seo-specialist - lead seo

Deel deze blog op:

Hidde

Lead SEO

Hidde is SEO Lead bij Goldfizh. "Vanuit de online journalistiek bij GoldfiZh de digitale marketing ingerold. Ik houd van het maken van effectieve en nuttige content. Dat betekent: SEO-projecten opzetten, uitvoeren én optimaliseren! Why? Door betrouwbare en behulpzame content bovenaan Google te krijgen, weet je zeker dat mensen de juiste informatie krijgen. Zo vinden klanten jouw merk als ze hulp nodig hebben en maken we samen het internet een stukje beter. Hier komen de journalistieke skills nog dagelijks bij van pas: kritisch denken, researchen en lekkere teksten schrijven. En dat raakt ook gelijk de kern van SEO: geen trucjes, maar kwaliteit."

hidde@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo