

Hidde
2022-08-05
Leestijd 5 min
AI-copywriting: schrijft content straks zichzelf?
Robots hebben de toekomst. Toch? Met artificial intelligence is er tegenwoordig al heel veel mogelijk. Denk aan AI-content generators die zelf tekst schrijven en visuals creëren. Worden tekstschrijvers en designers hierdoor straks overbodig? Of blijft het menselijk brein noodzakelijk om toffe content te maken? Wij vertellen je er hieronder alles over!
Benieuwd naar de toekomst rond Generative AI?
Ga snel naar:
- Artificial intelligence: wat betekent het?
- Artificial intelligence voorbeelden
- Wat voor AI-content is er al?
- Worden copywriters overbodig door AI-copywriting?
- Hoe betrouwbaar is informatie uit AI’s en mag je het zomaar gebruiken?
- Wat voor content maken AI’s wel en niet?
- Is het mogelijk om deze content voor je bedrijf te gebruiken?
- Wat kan je nu met AI-generated content?
Artificial intelligence: wat is het?
AI betekent artificial intelligence of in het Nederlands kunstmatige intelligentie. We noemen iets AI als algoritmes op basis van gegevens of signalen uit hun omgeving zelfstandig beslissingen nemen én die opgepikte informatie vervolgens gebruiken om door te leren. Een hele mond vol, maar simpel gezegd probeert AI dus menselijke intelligentie na te bootsen.
Een cruciaal aspect van AI is het zelflerend vermogen. Dit heet ook wel: machine learning of zelflerende computers. Dit zijn een set aan algoritmes die zo zijn ingesteld dat ze patronen leren herkennen. Door ze tientallen keren dezelfde soort input te geven en deze vervolgens te labelen, koppelt zo’n systeem vanzelf bijvoorbeeld een rood stoplicht aan stoppen en een groen stoplicht aan doorrijden.
En wat is dan AI-copywriting precies?
Dat is tekst die automatisch gegenereerd wordt door een computer. Of beter gezegd: een algoritme. Er komen steeds meer programma’s die met een druk op de knop content voor je schrijven. Eén van de bekendste systemen hiervoor is OpenAI en dat werkt op commando’s. In het filmpje hieronder zie je hoe snel dat werkt!

Voorbeelden AI-content
Ken je deze nog?
Deze recaptcha’s zijn niet per se om aan Google te laten zien dat je geen robot bent. Nee? Nee! Het is vooral gratis data die we aan Google geven om hun machine learning systemen te verbeteren. Wow!
Goed, elk stoplicht dat we hierin aanklikken is dus een label. Zo helpen we allemaal mee aan het veilig krijgen van Google’s zelfrijdende auto’s over een paar jaar. Hierdoor leren de robots namelijk waar wel of geen stoplichten hangen en of het groen, rood of oranje is!
Wat voor AI-content is er al?
Door zo’n soortgelijk algoritme en robot wordt AI-content dus mogelijk gemaakt. En dit is niet alleen maar tekstuele content, maar bijvoorbeeld ook:
- stockfoto’s van mensen die niet bestaan;
- leeuwen die de camera inkijken vanuit een fisheye camera;
- een teddybeer die skateboardt op Times Square;
- of een röntgenfoto van een eenhoorn (geen idee waar je die voor nodig hebt).

Met AI creëer je de content die je nodig hebt binnen een paar seconden. Er zijn dus geen goede Photoshop-skills meer nodig, maar vooral een goed idee van wat je wilt en hoe je dat duidelijk uitlegt aan een computer.
Die content ideeën van net zijn platgezegd dus educated guesses opgebouwd aan de hand van gigantische bergen data. Daardoor zijn er verschillende variaties van bijvoorbeeld de eenhoorn of leeuwen te creëren en kan jij gewoon kiezen welke het beste past!
Worden copywriters overbodig door AI-copywriting?
In het geval van tekst, wordt de content gegenereerd op basis van miljoenen terabytes aan gedownloade content. Dit wordt opgeslagen op een server en vervolgens woord voor woord geanalyseerd. Zo herkent de AI-content generator op een gegeven moment woordcombinaties in allerlei talen. En met één druk op de knop wordt dit omgezet naar een nieuwe reeks woordcombinaties.
Er zit dus geen gedachtegang of echte intelligentie achter deze systemen, het is eigenlijk net als de voorgestelde woorden op het toetsenbord van je telefoon: als de algoritmes tientallen keren hebben gezien dat je na de woordcombinatie ‘zit in’ 99 van de 100 keer ‘de trein’ typt, dan raadt ‘ie deze woorden vaker aan. De teksten die dit soort programma’s genereren, komen voort uit deep learning. Een soort supervorm van machine learning, die verschillende algoritmen combineert.
Zo werkt dat:
- één algoritme weet hoe zinnen opgebouwd moeten worden;
- één algoritme weet welke woordgroepen terug moeten komen bij bijvoorbeeld het onderwerp ‘AI-content’;
- en weer een ander algoritme is afgesteld op het aan elkaar koppelen van de zinnen en woorden.
De teksten die we te zien krijgen zijn dus een variabele uitkomst van wat we vragen aan een computer.
Hoe betrouwbaar is informatie uit AI’s en mag je het zomaar gebruiken?
Ja, we schreven hierboven bewust variabele uitkomst: want wanneer je dezelfde vraag nog een keer aan dit systeem stelt, krijg je 100% zeker een ander antwoord. De kwaliteit en betrouwbaarheid per antwoord kan hierdoor flink verschillen. Daarnaast is het goed om te weten dat dit soort systemen ook niet actueel zijn.
De database van het programma OpenAI, die we voor het volgende voorbeeld gebruikten, hebben data van teksten uit 2019. Dus wanneer we de vraag stellen; hoe is de oorlog in Oekraïne ontstaan? Krijgen we een uiteenzetting van de krimoorlog in 2014. Met andere woorden: je kan er niet vanuit gaan dat je altijd betrouwbare output krijgt bij dit soort systemen.

En de volgende vraag: mag je deze content zomaar overnemen als het geproduceerd is door een algoritme? Ja, dat mag gewoon! Er zit namelijk alleen copyright op werk gemaakt door mensen. Natuurlijk zijn er bedrijven die vinden dat alles wat hun eigen AI produceert van hun is, maar de rechter denkt daar tot nu toe anders over.
Welke content kan AI wel en niet maken?
Het is maar net waar je content voor nodig hebt.
Je kan AI namelijk gebruiken voor:
- het doen van research. Wanneer je AI-tools teksten voor je laat schrijven heb je in ieder geval de basiskennis al voorhanden. Is het betrouwbaar? Dat weet je alleen niet zeker…;
- het genereren van afbeeldingen en daar inspiratie uit halen;
- het opstellen van interviewvragen;
- het schrijven van lyrics en gedichten;
- het opstellen van een inhoudsopgave voor een training of presentatie;
- het samenstellen van een goed recept op basis van de kliekjes in je koelkast;
- het uitlezen van programmeertaal;
- het vertalen van teksten.
Kortom: verzin iets wat je nodig hebt, maak er een goed commando van, en de algoritmes maken het voor je! En dan misschien nog wel de belangrijkste vraag:
wat kan AI-content niet?
Komt ‘ie:
- factchecking of écht snappen waar een tekst over gaat. Dit soort systemen redeneren niet en hebben geen common sense. Dat betekent dat ze dus geen idee hebben of de informatie die ze geven, klopt;
- inspelen op de actualiteit. Denk aan het voorbeeld van de oorlog in Oekraïne;
- de juiste tone of voice of huisstijl aanmeten;
- en tot slot: teksten of afbeeldingen op maat maken. De content die de tool voor jou genereert, genereert ‘ie ook voor al je concurrenten.
Is het mogelijk om deze content voor je bedrijf te gebruiken?
Nee, of beter gezegd: het copy pasten van deze content adviseren wij niet. Net als bij uiteindelijk veel technologische ontwikkelingen zien we deze ontwikkeling vooral als een ideaal hulpmiddel en niet direct als een bedreiging voor het werk dat we doen.
En dan vooral voor het repeterende gedeelte van het werk. Voor SEO-copywriters is dit bijvoorbeeld het opzoeken en uitwerken van de basisinformatie op een SEO-pagina. Dat is dan met één druk op de knop gedaan! Dit geeft je veel meer tijd om kritisch te kijken naar de content, de tekst lekker op te schrijven en de hoofdvragen rondom een onderwerp zo goed mogelijk te beantwoorden.
Met andere woorden: we denken dat het de kwaliteit verhoogt doordat je simpelweg meer tijd overhoudt om aan de inhoud te besteden. En wat betreft de visuals, we denken dat een hoop gegenereerde visuals of afbeeldingen prima voldoen als stockfotografie bij bijvoorbeeld een artikel of blog!
Maar dat dit nog een lange weg te gaan heeft, moge duidelijk zijn.

Wat kan je nu met AI-generated content?
Voor nu is het vooral een handig hulpmiddel, maar het is nog zeker geen wondermiddel. Zo heeft Google afgelopen maand (juni 2022) tijdens hun core update -de halfjaarlijkse update van de zoekmachine- websites die in hun ogen misbruik maken van AI-gegenereerde content verwijderd uit de zoekresultaten. Google is dus nog niet helemaal content met deze ‘nieuwe’ content…
Wij vinden deze ontwikkelingen razend interessant om te volgen, maar direct integreren in het werk is nog lastig. Wellicht dat we hierin over een jaar alweer veel verder zijn, maar voorlopig doen de robots niets zonder ons. En wij nóg wel alles zonder hen!
Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Hidde bij Goldfizh Live van afgelopen 23 juni. Benieuwd naar de hele webinar? Bekijk ‘m hier!
Jouw content schrijft zichzelf nog niet, maar wij kunnen het wel voor je doen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op via het formulier hieronder.