• Expertises
  • Interim
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Interim
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Vacatures Studio Goldfizh Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories

Marike

2022-08-17
Leestijd 10 min

Structured data: wat is het? Hoe gebruik je het? En waarom is het belangrijk voor je SEO?

Zinnen lezen, afbeeldingen bekijken, geluid horen en verstaan… voor onze zintuigen is het gesneden koek. Zoekmachines hebben helaas alleen geen zintuigen en moeten dus op een andere manier verschillende soorten content begrijpen en onderscheiden. Daarom is er structured data: vaste ‘code’ aan de achterkant van websites om onder andere zoekmachines te helpen met het begrijpen van webpagina’s.

Benieuwd wat structured data precies is, wat het met SEO te maken heeft, hoe je het inzet én hoe structured data eruit ziet in de zoekresultaten van Google? Lees alles hieronder!

Ga snel naar:

  • Wat is structured data precies?
  • Wat is de relatie tussen SEO en structured data?
  • Hoe werkt structured data?
  • Wat zijn de voordelen van structured data? 
  • Mark-ups en schema.org
  • Structured data gaat met de tijd mee
  • Zo begin je met structured data
  • Wat kan je met structured data? 6 voorbeelden van structured data

Wat is structured data precies?

Structured data zijn stukken code die je in de html (oftewel: de achterkant) van je website neerzet om je content begrijpelijker te maken voor de algoritmes van Google. De opbouw van deze stukken code met informatie is afgesproken (structured). Hierdoor is die code voor alle zoekmachines begrijpelijk. De meest gebruikte standaard hiervoor is JSON.

Wat is de relatie tussen SEO en structured data?

Er worden dagelijks miljoenen nieuwe pagina’s online gezet. Aan de algoritmes van met name Google de taak om al deze informatie te sorteren en interpreteren. Wanneer je structured data gebruikt, maak je zoekmachines’ werk makkelijker en begrijpen ze je beter. Zo kunnen ze nog beter en makkelijker de zoekvraag van bezoekers beantwoorden, en komt jouw pagina hoger op de SERP! Met structured data optimaliseer je dus voor de zoekmachine, wat de essentie is van SEO.

Door structured data betere E.A.T.

Maar naast alleen het begrijpen van de informatie die jij online zet, kijken de algoritmes die pagina’s indexeren ook naar de volgende factoren: expertise, autoriteit en vertrouwen (ook wel E.A.T. in vakjargon). De structured data speelt een belangrijke rol in het verbeteren van je E.A.T. Door structured data begrijpen de algoritmes de relatie en verschillende types content met dezelfde naam bijvoorbeeld beter. Denk aan Feyenoord de voetbalclub, maar ook de wijk in Rotterdam.

Door structured data worden er verbindingen gelegd tussen verschillende soorten content op je website én, als je het goed uitvoert, je gehele online zichtbaarheid. Zo begrijpt Google straks niet alleen dat je een website hebt, maar ook verschillende sociale kanalen, een podcast en dat je gastauteur bent op een andere website.

Hoe werkt structured data?

Hoe dat werkt? Bij een blog of artikel kan je bijvoorbeeld aangeven wie het blog heeft geschreven, welke opleiding door die persoon is gedaan, waar diegene werkt, hoe oud ze zijn, en ga zo maar door. Zo maken zoekmachines verbindingen en begrijpen ze écht wie die auteur is. Zo creëren ze dus een soort ‘entiteit’ voor iedere persoon. Eigenlijk een soort mapje van wat iemand allemaal doet of heeft gedaan.

Gedaan? Dan heb je waarschijnlijk de sterkste sitestructuur out of all je concurrenten en gaat je E.A.T. omhoog. Wat weer hogere posities betekent. 

Structured data is -naast dat het goed is voor je SEO-  ook een enorm goede manier om je website te structureren. Je kan door middel van zulke code van begin tot eind je website aan de achterkant organiseren. En je zorgt er met structured data voor dat jouw zoekresultaat eruit springt op de SERP. Which means: meer kans op kliks! Hoe dat eruit ziet? Dat zie je verderop!

Wat zijn de voordelen van structured data?

Google vraagt je met structured data eigenlijk om hulp, en door Google te helpen, word je beter geïndexeerd op keywords die bij jouw content passen en trek je dus relevanter verkeer aan!

Voordelen op de korte termijn zijn:

  • Het vergroot de kans op rich snippets (denk aan reviewsterren, auteur, FAQ-vragen, carrousels of evenementen uitlichten)

Voordelen op de lange termijn zijn:

  • Rich snippets zorgen weer voor een betere E.A.T. De crawlers van Google begrijpen je beter en geven je dus meer expertise, autoriteit en vertrouwen.
  • De algemene structuur van je website wordt duidelijker.
  • Acties voor de digitale assistent worden duidelijker, doordat structured data ook voice search kan ondersteunen. Zo wordt jouw content toegankelijk voor een nóg grotere doelgroep.
  • Het zorgt voor een hoger doorklikpercentage, uit Google case studies blijkt een verhoging in sommige gevallen tot wel 35%!

En onthoud: SEO is een marathon, geen sprint.

Mark-ups en Schema.org

In de SEO-wereld noemen we elk stuk structured data een mark-up. Alle verschillende soorten mark-ups die beschikbaar zijn vind je op schema.org; een samenwerkingsproject van verschillende zoekmachines. Zo is alle structured data op het internet hetzelfde (schematisch!) en dus makkelijk te interpreteren voor alle crawlers. 

Mark-ups zijn dus simpel gezegd: markeringen of labels die je aan webpagina toevoegt, zodat zoekmachines direct begrijpen wat er op een pagina gevonden kan worden.  Je hebt mark-ups voor personen, objecten, acties en zelfs relaties of verbindingen tussen entiteiten. Zoals die blog met auteur zoals we hierboven uitlegden. 

Voorbeeld van structured data via schema.org

Stel, jij hebt een kookwebsite waar je recepten deelt. Dan kan je dus met de [recipe] mark-up duidelijk maken aan Google dat je een recept online zet. Je kan zelf kiezen welke ‘properties’ of eigenschappen passen bij jouw recept. 

Zo zie je hieronder de kooktijd, ingrediënten, instructies, welke benodigdheden je nodig hebt en ga zo maar door. Het is niet nodig om ze allemaal in te vullen, probeer altijd de belangrijkste voor jouw recept of onderwerp eruit te halen.

Structured data gaat met de tijd mee

Op structured data inzetten is dus interessant. Sinds de introductie van structured data wordt schema.org logischerwijs steeds upgedate met nieuwe mark-ups. Ze zijn constant bezig om nieuwe mark-ups te bedenken zodat de nieuwste technologie ook begrepen wordt. Denk bijvoorbeeld aan:

Sidebar filters

Om te laten zien waar Google naartoe gaat, is er een interessante test waar ze as we speak (augustus 2022) mee bezig zijn. Google is slim, en wil natuurlijk dat bezoekers zolang mogelijk op hun website blijven. Daarvoor zetten ze nu sidebar filters in als experiment. Dit zijn filters die lijken op filters die je normaal in webshops ziet. 

Bron: Ryan Mews @ Twitter

Zo zie je: hier kan je dus in Google al filteren naar welke kleur, merk, maat of soort helm je op zoek bent. Dit is gebaseerd op structured data. En hier kan je als verkoper op inspelen. Zet bij een product in de structured data alle features van een product. Zo weet Google precies in welk segment je hoort en heb je meer kans om hierin voor te komen. 

Dit soort ontwikkelingen geven het belang van structured data goed weer! Deze zelfde innovatie zagen we eerder immers al langskomen bij Google for Jobs.

Zo begin je met structured data

Wil jij structured data gebruiken voor je website? Er zijn een hele hoop tools die je op weg helpen als je nog niet zo bekend bent met code en data. Je kan bijvoorbeeld de rich results tool van Google gebruiken. Hierin zie je of Google begrijpt wat je code inhoudt, en lees je of er iets niet helemaal klopt aan je code. De codetaal is namelijk nogal gevoelig voor fouten.

Hiernaast kan je ook de schema markup generator gebruiken om code op te stellen. Hier stel je heel gemakkelijk je type mark-up in en geeft de generator zelf aan welke informatie ‘ie nodig heeft. Vervolgens wordt daarnaast de code automatisch gegenereerd. Knippen, plakken, klaar! Zo wordt jouw pagina nóg beter gevonden in Google. 

Wat zeg je ervan? Let’s go!

Wat kan je met structured data? 6 voorbeelden van structured data

Structured data kan je dus in veel verschillende maten en vormen implementeren op je website. Maar hoe ziet dat er dan uit op de zoekresultatenpagina van Google? 

Carrousel

Carrousel structured data is perfect om bijvoorbeeld films of producten mee uit te lichten. Als je zoekt op ‘10 beste films met Brad Pitt’ (op mobiel) krijg je deze carrousel van moviemeter met de 10 beste films. Dat is heel fijn voor de zoeker want die kan er meteen doorheen scrollen zonder ergens op te klikken. No way dat de zoeker nog op het tweede antwoord in Google klikt!

Ratings

Als je inzet op ratings kan je kiezen tussen employer aggregate rating, review en rating (de sterretjes). 

  • employer aggregate rating: is wanneer het om een gemiddelde beoordeling gaat.
  • review: gaat over het aantal reviews die je hebt gekregen + sterren die je eventueel erbij hebt gevraagd. 
  • rating: gaat over beoordelingen die je krijgt. 

Hieronder zie je hoe dat eruitziet:

Als je deze structured data inzet, is de kans groot dat je dit snel in de zoekresultaten ziet verschijnen. Daar (heb je op dit moment) nog geen ‘echte’ reviews voor nodig. 

Vacatures

Met structured data kan je ook aangeven dat een pagina een vacature is. Dat is een goed idee, want dan kom je in het jobboard van Google. Dit zie je bovenaan de pagina staan als je zoekt op een functietitel. 

Dit blok neemt meestal 3, 4 of zelfs 5(!) organische posities in, je snapt dus dat je beter gezien wordt en meer kliks krijgt als je hierop inzet. En dat is niet onbelangrijk in deze arbeidsmarkt! 😉

Evenementen

Bij evenementen komt er meestal een hele agenda tevoorschijn. Gebruik dat in je voordeel! 

Dit kan je instellen op basis van locatie, plaats, tijd, planning, personen en nog veel meer. Je ziet al dat het enorm veel posities inneemt. Je wilt hier dus zeker met je event tussenstaan!

FAQ’s

Door FAQ’s toe te voegen aan je structured data, maak je kans op ‘rich results’. Dit betekent: relevante vragen die aansluiten op de zoekintentie van je gebruiker, onder je zoekresultaat. Dat ziet er zo uit:

Zoekers vinden hier meteen antwoorden als ze de vraag openklappen. Dit geeft je de mogelijkheid om de zoeker te laten klikken! Verleid dus in je antwoord tot doorlezen, dan moet het helemaal goed komen. Ohja, en het neemt natuurlijk een organische positie in die anders van je concurrent zou zijn. 

How-to

Bij een how-to krijg je een serie foto’s met stappen te zien in de SERP. Dit neemt ook lekker wat posities in en is ideaal bij content met een stappenplan. Dit ziet er zo uit:

Je ziet hier dat je eigenlijk niet eens op de link hoeft te klikken om erachter te komen hoe je een stropdas knoopt. En dat is precies wat Google wil. Zorg er dus voor dat je ergens in je stappenplan alsnog verleidt om door te klikken. 

Er zijn nog veel meer soorten structured data, maar die worden minder gebruikt. Je kan alle soorten bekijken op schema.org. Kijk welke structured data geschikt is voor jouw type content en website!

Hulp nodig bij structured data of SEO?

Dat was wel even genoeg codetaal voor nu. Doet de structured data je duizelen? #TeamCopy helpt je graag! Wij kijken samen met jou graag waar je structured data en SEO beter kan. Benieuwd naar de mogelijkheden? Verstuur onderstaand formulier en wij nemen contact met je op! 

Deel deze blog op:

Marike

Digital copywriter

marike@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo