Share

Structured data: Wat is het? Hoe gebruik je het? En waarom is het belangrijk voor je SEO?

17 augustus 2022

Zinnen lezen, afbeeldingen bekijken, geluid horen en verstaan… voor onze zintuigen is het gesneden koek. Zoekmachines hebben helaas alleen geen zintuigen en moeten dus op een andere manier verschillende soorten content begrijpen en onderscheiden. Daarom is er structured data: vaste ‘code’ aan de achterkant van websites om onder andere zoekmachines te helpen met het begrijpen van webpagina’s. Benieuwd wat structured data precies is, wat het met SEO te maken heeft, hoe je het inzet én hoe structured data eruit ziet in de zoekresultaten van Google? Lees alles hieronder!

Marike Graaf
marike@goldfizh.nl

Wat is structured data precies?

Structured data zijn stukken code die je in de html (oftewel: de achterkant) van je website neerzet om je content begrijpelijker te maken voor de algoritmes van Google. De opbouw van deze stukken code met informatie is afgesproken (structured). Hierdoor is die code voor alle zoekmachines begrijpelijk. De meest gebruikte standaard hiervoor is JSON.

Wat is de relatie tussen SEO en structured data?

Er worden dagelijks miljoenen nieuwe pagina’s online gezet. Aan de algoritmes van met name Google de taak om al deze informatie te sorteren en interpreteren. Wanneer je structured data gebruikt, maak je zoekmachines’ werk makkelijker en begrijpen ze je beter. Zo kunnen ze nog beter en makkelijker de zoekvraag van bezoekers beantwoorden, en komt jouw pagina hoger op de SERP! Met structured data optimaliseer je dus voor de zoekmachine, wat de essentie is van SEO.

Door structured data betere E.A.T.

Maar naast alleen het begrijpen van de informatie die jij online zet, kijken de algoritmes die pagina’s indexeren ook naar de volgende factoren: expertise, autoriteit en vertrouwen (ook wel E.A.T. in vakjargon). De structured data speelt een belangrijke rol in het verbeteren van je E.A.T. Door structured data begrijpen de algoritmes de relatie en verschillende types content met dezelfde naam bijvoorbeeld beter. Denk aan Feyenoord de voetbalclub, maar ook de wijk in Rotterdam.

Door structured data worden er verbindingen gelegd tussen verschillende soorten content op je website én, als je het goed uitvoert, je gehele online zichtbaarheid. Zo begrijpt Google straks niet alleen dat je een website hebt, maar ook verschillende sociale kanalen, een podcast en dat je gastauteur bent op een andere website.

Hoe werkt structured data?

Hoe dat werkt? Bij een blog of artikel kan je bijvoorbeeld aangeven wie het blog heeft geschreven, welke opleiding door die persoon is gedaan, waar diegene werkt, hoe oud ze zijn, en ga zo maar door. Zo maken zoekmachines verbindingen en begrijpen ze écht wie die auteur is. Zo creëren ze dus een soort ‘entiteit’ voor iedere persoon. Eigenlijk een soort mapje van wat iemand allemaal doet of heeft gedaan.

Gedaan? Dan heb je waarschijnlijk de sterkste sitestructuur out of all je concurrenten en gaat je E.A.T. omhoog. Wat weer hogere posities betekent.

Structured data is -naast dat het goed is voor je SEO-  ook een enorm goede manier om je website te structureren. Je kan door middel van zulke code van begin tot eind je website aan de achterkant organiseren. En je zorgt er met structured data voor dat jouw zoekresultaat eruit springt op de SERP. Which means: meer kans op kliks! Hoe dat eruit ziet? Dat zie je verderop!

Wat zijn de voordelen van structured data?

Google vraagt je met structured data eigenlijk om hulp, en door Google te helpen, word je beter geïndexeerd op keywords die bij jouw content passen en trek je dus relevanter verkeer aan!

Voordelen op de korte termijn zijn:

  • Het vergroot de kans op rich snippets (denk aan reviewsterren, auteur, FAQ-vragen, carrousels of evenementen uitlichten)

Voordelen op de lange termijn zijn:

  • Rich snippets zorgen weer voor een betere E.A.T. De crawlers van Google begrijpen je beter en geven je dus meer expertise, autoriteit en vertrouwen.
  • De algemene structuur van je website wordt duidelijker.
  • Acties voor de digitale assistent worden duidelijker, doordat structured data ook voice search kan ondersteunen. Zo wordt jouw content toegankelijk voor een nóg grotere doelgroep.
  • Het zorgt voor een hoger doorklikpercentage, uit Google case studies blijkt een verhoging in sommige gevallen tot wel 35%!

En onthoud: SEO is een marathon, geen sprint.

Mark-ups en schema.org

In de SEO-wereld noemen we elk stuk structured data een mark-up. Alle verschillende soorten mark-ups die beschikbaar zijn vind je op schema.org; een samenwerkingsproject van verschillende zoekmachines. Zo is alle structured data op het internet hetzelfde (schematisch!) en dus makkelijk te interpreteren voor alle crawlers.

Mark-ups zijn dus simpel gezegd: markeringen of labels die je aan webpagina toevoegt, zodat zoekmachines direct begrijpen wat er op een pagina gevonden kan worden.  Je hebt mark-ups voor personen, objecten, acties en zelfs relaties of verbindingen tussen entiteiten. Zoals die blog met auteur zoals we hierboven uitlegden.

Voorbeeld van structured data via schema.org

Stel, jij hebt een kookwebsite waar je recepten deelt. Dan kan je dus met de [recipe] mark-up duidelijk maken aan Google dat je een recept online zet. Je kan zelf kiezen welke ‘properties’ of eigenschappen passen bij jouw recept.

Zo zie je hieronder de kooktijd, ingrediënten, instructies, welke benodigdheden je nodig hebt en ga zo maar door. Het is niet nodig om ze allemaal in te vullen, probeer altijd de belangrijkste voor jouw recept of onderwerp eruit te halen.

Structured data gaat met de tijd mee

Op structured data inzetten is dus interessant. Sinds de introductie van structured data wordt schema.org logischerwijs steeds upgedate met nieuwe mark-ups. Ze zijn constant bezig om nieuwe mark-ups te bedenken zodat de nieuwste technologie ook begrepen wordt. Denk bijvoorbeeld aan:

Sidebar filters

Om te laten zien waar Google naartoe gaat, is er een interessante test waar ze as we speak (augustus 2022) mee bezig zijn. Google is slim, en wil natuurlijk dat bezoekers zolang mogelijk op hun website blijven. Daarvoor zetten ze nu sidebar filters in als experiment. Dit zijn filters die lijken op filters die je normaal in webshops ziet.

Bron: Ryan Mews @ Twitter

Zo zie je: hier kan je dus in Google al filteren naar welke kleur, merk, maat of soort helm je op zoek bent. Dit is gebaseerd op structured data. En hier kan je als verkoper op inspelen. Zet bij een product in de structured data alle features van een product. Zo weet Google precies in welk segment je hoort en heb je meer kans om hierin voor te komen.

Dit soort ontwikkelingen geven het belang van structured data goed weer! Deze zelfde innovatie zagen we eerder immers al langskomen bij Google for Jobs.

Zo begin je met structured data

Wil jij structured data gebruiken voor je website? Er zijn een hele hoop tools die je op weg helpen als je nog niet zo bekend bent met code en data. Je kan bijvoorbeeld de rich results tool van Google gebruiken. Hierin zie je of Google begrijpt wat je code inhoudt, en lees je of er iets niet helemaal klopt aan je code. De codetaal is namelijk nogal gevoelig voor fouten.

Hiernaast kan je ook de schema markup generator gebruiken om code op te stellen. Hier stel je heel gemakkelijk je type mark-up in en geeft de generator zelf aan welke informatie ‘ie nodig heeft. Vervolgens wordt daarnaast de code automatisch gegenereerd. Knippen, plakken, klaar! Zo wordt jouw pagina nóg beter gevonden in Google.

Wat zeg je ervan? Let’s go!

Wat kan je met structured data? 6 voorbeelden van structured data

Structured data kan je dus in veel verschillende maten en vormen implementeren op je website. Maar hoe ziet dat er dan uit op de zoekresultatenpagina van Google?

Carrousel

Carrousel structured data is perfect om bijvoorbeeld films of producten mee uit te lichten. Als je zoekt op ‘10 beste films met Brad Pitt’ (op mobiel) krijg je deze carrousel van moviemeter met de 10 beste films. Dat is heel fijn voor de zoeker want die kan er meteen doorheen scrollen zonder ergens op te klikken. No way dat de zoeker nog op het tweede antwoord in Google klikt!

Ratings

Als je inzet op ratings kan je kiezen tussen employer aggregate rating, review en rating (de sterretjes).

  • employer aggregate rating: is wanneer het om een gemiddelde beoordeling gaat.
  • review: gaat over het aantal reviews die je hebt gekregen + sterren die je eventueel erbij hebt gevraagd.
  • rating: gaat over beoordelingen die je krijgt.

Hieronder zie je hoe dat eruitziet:

Als je deze structured data inzet, is de kans groot dat je dit snel in de zoekresultaten ziet verschijnen. Daar (heb je op dit moment) nog geen ‘echte’ reviews voor nodig.

Vacatures

Met structured data kan je ook aangeven dat een pagina een vacature is. Dat is een goed idee, want dan kom je in het jobboard van Google. Dit zie je bovenaan de pagina staan als je zoekt op een functietitel.

Dit blok neemt meestal 3, 4 of zelfs 5(!) organische posities in, je snapt dus dat je beter gezien wordt en meer kliks krijgt als je hierop inzet. En dat is niet onbelangrijk in deze arbeidsmarkt! ?

Evenementen

Bij evenementen komt er meestal een hele agenda tevoorschijn. Gebruik dat in je voordeel!

Dit kan je instellen op basis van locatie, plaats, tijd, planning, personen en nog veel meer. Je ziet al dat het enorm veel posities inneemt. Je wilt hier dus zeker met je event tussenstaan!

FAQ’s

Door FAQ’s toe te voegen aan je structured data, maak je kans op ‘rich results’. Dit betekent: relevante vragen die aansluiten op de zoekintentie van je gebruiker, onder je zoekresultaat. Dat ziet er zo uit:

Zoekers vinden hier meteen antwoorden als ze de vraag openklappen. Dit geeft je de mogelijkheid om de zoeker te laten klikken! Verleid dus in je antwoord tot doorlezen, dan moet het helemaal goed komen. Ohja, en het neemt natuurlijk een organische positie in die anders van je concurrent zou zijn.

How-to

Bij een how-to krijg je een serie foto’s met stappen te zien in de SERP. Dit neemt ook lekker wat posities in en is ideaal bij content met een stappenplan. Dit ziet er zo uit:

Je ziet hier dat je eigenlijk niet eens op de link hoeft te klikken om erachter te komen hoe je een stropdas knoopt. En dat is precies wat Google wil. Zorg er dus voor dat je ergens in je stappenplan alsnog verleidt om door te klikken.

Er zijn nog veel meer soorten structured data, maar die worden minder gebruikt. Je kan alle soorten bekijken op schema.org. Kijk welke structured data geschikt is voor jouw type content en website!

Hulp nodig bij structured data of SEO?

Dat was wel even genoeg codetaal voor nu. Doet de structured data je duizelen? We helpen je graag! Wij kijken samen met jou graag waar je structured data en SEO beter kan. Benieuwd naar de mogelijkheden? Verstuur onderstaand formulier en wij nemen contact met je op!

Meer weten over deze story?

Marike vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar marike@goldfizh.nl
Marike Graaf
Search specialist