• Expertises
  • Interim
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Interim
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Vacatures Studio Goldfizh Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories

Maartje

2021-01-02
Leestijd 8 min

IGTV maken in 2021: tips voor delen, uploaden en inspiratie

Een goede video voor IGTV maken? Daar heb je anno 2021 niet heel veel meer voor nodig dan: een mooie achtergrond, een telefoon en een goed verhaal. Al zijn een dure camera of professionele studio natuurlijk mooi meegenomen. 😉 Hoe word je succesvol via IGTV? Als socialmedia-specialist en content maker heb ik hier de laatste jaren veel ervaring in opgedaan. Ik leg je uit: wat voor video’s je moet maken, hoe je ze maakt en hoe je ze slim deelt. Let’s go!

Wat is IGTV (Instagram TV) precies?

IGTV staat voor Instagram TV! Deze feature van Instagram is in 2018 met veel bombarie aangekondigd, het is namelijk één van de eerste apps met verticale video’s. IGTV is een manier om binnen de Instagram-app lange video’s te posten en te delen met je volgers. Hoe lang deze video’s zijn, verschilt per account: de tijdsduur ligt tussen de 10 minuten en kan oplopen tot wel een uur! Wel moeten de video’s op Instagram TV minimaal 1 minuut lang zijn. Het voordeel: het is gratis en voor niets!

Oké, maar wat voor content moet ik delen op IGTV?

Wat je deelt, is volledig aan jou: dat is juist het mooie! Heb je een persoonlijke blog, een eigen bedrijf of een hele leuke hobby? Instagram TV is voor iedere doelgroep, alle branches en alle topics. Vloggen, tutorials, een mini docu, een podcast; je kunt alle kanten op!

Weergave IGTV op je account

Hoe werkt IGTV?

IGTV werkt net iets anders dan platformen zoals YouTube en Vimeo. Op IGTV is het namelijk juist beter om een verticale video te plaatsen dan een horizontale, simpelweg omdat men zijn telefoon zo van nature vasthoudt. Je uploadt deze video, plaatst hier een pakkende copy bij en deelt hem vervolgens. Jouw huidige volgers zien deze video voorbij komen en kunnen net als zoals bij normale posts liken en reageren. Maar wie maken nou IGTV’s? 

Tegenwoordig zie je heel veel mensen IGTV’s uploaden, maar je ziet vooral (Instagram) influencers een uitstapje maken naar deze feature van Instagram. Voorheen zag je veel Instagram influencers de overstap maken naar YouTube, maar sinds de komst en het groter worden van IGTV zien we dit minder vaak gebeuren. Tip: kijk naar wat influencers in jouw branche plaatsen en speel daarop in met jouw content. 

Hoe maak je een goede IGTV video?

Wanneer je inspiratie op hebt gedaan door video’s van andere te kijken, is het tijd om zelf een onderwerp te verzinnen. Waar weet jij veel van, wat kan jij goed en wat wil je delen met de buitenwereld? Bedenk daarbij ook of je hier meerdere video’s van kunt maken, het leukst is natuurlijk als je uiteindelijk allemaal series op je account hebt staan.

Het onderwerp staat, nu de setting. Dit hoeft zeker geen professionele studio te zijn, maar zorg wel dat je een aantal dingen in orde hebt:

  • Goed, natuurlijk licht van voren, zodat je gezicht mooi wordt uitgelicht. Wil je net een beetje extra, kun je ervoor kiezen om filmlampen te gebruiken.
  • Een nette achtergrond. Dit kan een kale muur zijn, je woonkamer of buiten: zorg in ieder geval dat het er opgeruimd en netjes uitziet, zodat dit niet afleidt.
  • Een telefoon met goede camera om mee te filmen. Je zou ook kunnen kiezen voor een ‘echte’ camera, het ligt eraan wat je tot je beschikking hebt.
instagram 2019, IGTV 2019
Bij GoldfiZh doen we nét dat beetje extra voor IGTV en video

Nu kun je beginnen met filmen. Je kunt kiezen voor een traditioneel horizontaal shot, maar verticaal is ook een optie. Niks is fout, dus kies wat jouw voorkeur heeft. Wij filmen alles vaak horizontaal, zodat we de video’s ook gemakkelijk door kunnen plaatsen op andere kanalen zoals YouTube, Facebook of LinkedIn.

Ben je klaar met filmen? Dan kun je er nog voor kiezen om de video te editen wanneer nodig, maar dit is geen must. Video’s op IGTV mogen er homemade uitzien en hoeven niet super gelikt te zijn.

Het laatste wat je te doen staat voordat je de video kunt uploaden is het verzinnen van een pakkende titel, een goede beschrijving met hashtags en links en natuurlijk een thumbnail. Benieuwd hoe dit er uiteindelijk uit komt te zien? Check het resultaat op ons Instagram-kanaal.

  • Lees ook alles over Instagram Live!

IGTV uploaden

IGTV uploaden via de Instagram-app doe je zo:

  1. Klik op het vergrootglas
  2. Klik op +
  3. Kies je video
  4. Zorg voor een goede thumbnail
  5. Bedenk een goede titel
  6. Laatste puntjes op de i voor publicatie
IGTV uploaden vanuit de Instagram app.

Stap 1: klik op het vergrootglas
Ga naar de ‘verkennen pagina’ door op het vergrootglas icoon te klikken. Bovenaan deze pagina, onder de zoekbalk, zie je de knop ‘IGTV’. Klik daarop.

Stap 2: klik op +
De verkenningspagina van IGTV opent. Hier kun je verschillende IGTV’s bekijken, ook van profielen die je niet volgt. Rechtsbovenin staat een ‘+’. Klik daarop om je eigen video te plaatsen.

Stap 3: kies je video
Zoek in je filmrol naar de video die je wilt plaatsen en klik deze aan. De video opent zich in voorvertoning: check hier of het de juiste video is. Klik daarna op volgende. Tip: je filmrol zit vaak overvol, dus zoeken naar de juiste video kan onoverzichtelijk zijn. Zorg daarom dat je van te voren de juiste video in een apart album zet, zodat je minder lang hoeft te zoeken.

IGTV uploaden en publiceren

Stap 4: zorg voor een goede thumbnail
Hier kies je de omslagfoto, oftewel de thumbnail. Dit kun je op 2 manieren doen:

  • Door de timeline scrollen en een ‘screenshot’ uit de video kiezen
  • Je zelfgemaakte afbeelding uit je filmrol kiezen.

Voor de laatste optie geldt dat het een afbeelding moet zijn met de afmeting 1080×1920.

Stap 5: bedenk een goede titel
Dit is de laatste stap voordat je video geplaatst wordt. Geef als eerst de video een titel en beschrijving. Zorg dat de titel kort, maar duidelijk is. Bijvoorbeeld de naam van de serie, het nummer van de vlog of het aantal tips dat je geeft in de video. 

In de beschrijving vertel je meer over de inhoud van de video en voeg je hashtags en links toe. Voeg de video daarna toe aan de juiste serie wanneer er meerdere afleveringen volgen. Dit kun je ook achteraf nog doen wanneer de video al live staat. 

Stap 6: laatste puntjes op de i voor publicatie
Dan de laatste punten om je video helemaal af te maken. Via ‘delen via Instagram’ zorg je ervoor dat de IGTV direct in je feed komt te staan. Via ‘voorbeeld bewerken’ zie je hoe de eerste minuut van de video getoond wordt in je feed. Door naar boven of beneden te schuiven kun je dit shot aanpassen. 

Dan de laatste optie ‘profielomslag bewerken’. Dit werkt hetzelfde: hier kun je de gekozen thumbnail verschuiven zodat deze mooi te zien is op je feed. Klik vervolgens op plaatsen en je video staat live!

IGTV delen in story

Je hebt je video opgenomen, titel en beschrijving getypt en een thumbnail gemaakt. Het is tijd om je video op IGTV te delen. IGTV’s posten kan op 3 verschillende manieren. Via de:

  • Instagram app
  • IGTV app
  • desktop versie van Instagram

Onze voorkeur gaat uit naar het plaatsen via Instagram zelf. Op deze manier hoef je niet te wisselen tussen verschillende apps. Je video staat live op IGTV en hij is ook te zien op je feed. Grote kans dat veel van je volgers de video gedurende de dag voorbij zien komen. Maar wist je dat je hem ook op meerdere manieren kunt delen in je Instagram Story? Op deze manier kun je jouw IGTV nog beter onder de aandacht brengen.

Optie 1: delen vanuit de feed

Zo deel je een IGTV via de feed op Instagram

Ga naar je eigen feed en klik op de IGTV-post die je wilt delen.  Onder de visual zie je een aantal iconen, klik op het pijltje. Op deze manier kun je jouw post doorsturen naar mensen, maar ook toevoegen aan je verhaal. Wanneer je hierop klikt opent Instagram Stories, met in het midden jouw video. Je kunt hier nog gifjes, stickers, tekst of tekeningen aan toevoegen om je Story helemaal af te maken. Klik op ‘verzenden naar’ en je Story staat live. Wanneer mensen jouw Story bekijken, zien ze een aantal seconden van jouw video. Willen ze verder kijken? Dan kunnen ze op de video klikken, waarna je kunt doorklikken naar de IGTV.

Optie 2: delen met swipe up-link

IGTV delen via swipe up

Ga naar de homepage en swipe naar rechts om een Story te kunnen plaatsen. Hier kun je zelf een foto of filmpje maken, maar je kunt ook een visual uit je filmrol kiezen. Heb je je keuze gemaakt? Dan kun je kiezen om gifjes, tekst of tekeningen toe te voegen om je Story af te maken.

Voordat je op ‘verzenden naar’ klikt, moet je nog één ding doen: je IGTV linken. Dit doe je door bovenaan op het link icoon te klikken. Er opent een menu waar je kunt kiezen welke link je in de swipe up wilt delen. Kies hier voor ‘IGTV-video’ en selecteer de video die jij wilt. Je Story is compleet en klaar om gedeeld te worden.

Let wel op: jij zelf kan deze swipe up-actie niet zien wanneer je je eigen Story bekijkt. Alleen jouw volgers kunnen deze actie uitvoeren, dus schrik niet als je hem zelf niet ziet.

Waar vind ik IGTV’s?

Wil je graag de IGTV’s van een specifiek account bekijken of ben je benieuwd naar al jouw eigen video’s? Dat is heel simpel: ga naar het profiel (of je eigen profiel) en klik op het IGTV icoon boven de feed.

hier staat igtv

Niet vergeten: plaats linkjes in je video

En waarom wij dat doen? In tegenstelling tot de ‘normale’ Instagram kan je veel linkjes kwijt op IGTV. Je harkt dus véél meer kliks binnen met je video’s dan met gewone posts op Insta. De link die je bij een post wilt gebruiken plaats je in je omschrijving. Deze wordt klikbaar wanneer mensen naar een video kijken. Je kunt er niet op klikken wanneer je een preview op je tijdlijn deelt.

Voordelen IGTV ten opzichte van YouTube

Bij video’s maken denkt iedereen vaak gelijk aan YouTube. Wat maakt IGTV aantrekkelijker dan YouTube?

  • Niemand kan jouw gebruikersnaam claimen: wanneer je een Instagram account hebt, beschik je automatisch over een IGTV-kanaal. IGTV is namelijk een feature binnen jouw account, net zoals Instagram Story of het kunnen posten op je feed;
  • Je start met veel volgers: alle volgers die je over de jaren heen hebt verzameld op Instagram zijn automatisch ‘geabonneerd’ op je IGTV-kanaal en krijgen meldingen van jouw video’s;
  • Stuur bezoekers met 1 klik naar je gewenste webpagina. Doorverwijzen naar je website, webshop of andere landingspagina is heel simpel. Bij IGTV kun je een link in de copy (bijschrift) plaatsen, die je volgers met 1 klik naar de gewenste pagina brengt;
  • Crossposting wordt nog makkelijker: je hebt nog meer manieren om je boodschap de wereld in te krijgen en dat allemaal binnen 1 applicatie;
  • Video’s komen snel bij niet-volgers in beeld. Op basis van de interesses van de doelgroep en jouw gekozen hashtags, worden jouw video’s op hun verkenningspagina geplaatst. Daarnaast sluiten ze ook aan ‘in de rij’, wat betekent dat ze vanzelf afspelen wanneer een potentiële volger video’s op IGTV kijkt.

Meer weten over hoe je een goede IGTV maakt en wat we hierin voor jou kunnen betekenen? Stuur even een berichtje naar maartje@goldfizh.nl.

Meer over Instagram:

  • Alles over Instagram Reels
  • Inspiratie voor Insta Stories

Deel deze blog op:

Maartje

Creative

maartje@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo