

Sabine
2023-10-02
Leestijd 7 min
Threads: wat kan dit nieuwe digitale platform van Meta?
100 miljoen gebruikers binnen 5 dagen na lancering? Het lukte het nieuwe socialmediaplatform Threads. Wat maakt Threads op het eerste gezicht zo’n succes en hoe verschilt het van Twitter? In deze blog nemen we je mee in de wereld van Threads en of het relevant is voor jouw marketingstrategie. Lees je mee?
Side note: Threads is nog niet legaal te gebruiken in Nederland. Hierover vertellen we later in de blog meer!

Spring snel naar:
- Wat is Threads?
- Threads vs. Twitter
- De functionaliteiten van Threads
- Threads in je marketingstrategie
- Is Threads te gebruiken in Nederland?
- Sparren over Threads?
Wat is Threads?
Threads is een micro-blogging socialmediaplatform dat gebruikers een intieme en persoonlijke social media ervaring biedt. Het is een initiatief van Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg, oftewel: de CEO van Facebook. Hij zelf omschrijft het concept op Threads als volgt:

Als je bekend bent met Twitter ken je het principe van een ‘thread’ (in het Nederlands ook wel een ‘draadje’ genoemd) waarschijnlijk al: een reeks berichten in reactie op elkaar die samen een verhaal vormen. De nieuwe app Threads legt de nadruk op het vertellen van een samenhangend verhaal door meerdere content items met elkaar te verbinden, waardoor het platform ideaal is voor het creëren van boeiende en meeslepende content.
Het geeft gebruikers de ruimte om te discussiëren en meerdere afbeeldingen, video’s en tekstberichten te combineren tot één verhaal. Zo kun je complexere verhalen, tutorials, recensies of presentaties maken die meer betrokkenheid genereren en context bieden. Een tekstbericht mag maximaal uit 500 tekens bestaan en een video mag tot 5 minuten duren.
Side note: Threads is nog niet legaal te gebruiken in Nederland. Hierover vertellen we later in de blog meer!
Threads vs. Twitter
Nu hoor ik je denken: ‘Dit lijkt toch verdacht veel op Twitter?’. Dat klopt, in de basis. Toch zijn er wel verschillen. Zo staat Twitter bijvoorbeeld bekend om het kunnen plaatsen van berichten met een maximum van 280 tekens. Dit betekent dat je bij het delen van content op Twitter vaak beperkt bent tot het plaatsen van korte, onafhankelijke berichten. Waar Twitter dus ideaal is om snelle updates, hersenspinsels en nieuws te delen, zijn de beperkingen soms belemmerend als je een diepgaander verhaal wilt vertellen.
Threads, oftewel de Meta-versie van Twitter, vult deze kloof in de markt met de 500 tekens die gebruikers krijgen. Daarmee is Threads een meer gepersonaliseerd platform waar je in contact kan komen met gelijkgestemden en kan praten over je favoriete onderwerpen. Twitter is meer gericht op globale conversaties of nieuws.
Verder heeft Threads geen ‘Trending’-functie, heb je een Instagram-account nodig om je aan te melden en kun je alleen communiceren via opmerkingen onder een thread (dus niet via privéberichten). Momenteel is het nog niet mogelijk om te adverteren via Threads, maar dit zal waarschijnlijk in de nabije toekomst wel mogelijk worden!
Wist je dat… Threads door Meta executives wordt gepresenteerd als een positief en vriendelijk medium? Het algoritme zou ook prioriteit stellen aan lichtere sporten en entertainment dan aan zwaar nieuws en politiek. Ook Zuckerberg pitchte Threads als een open, veilige plek voor online publieke discussies, waarmee hij het tegenover het meer ‘confronterende’ Twitter plaatst. Deze tegenstelling ontlokte vervolgens op Twitter een kooigevecht uit tussen Mark Zuckerberg en Elon Musk.
De functionaliteiten van Threads
Threads heeft verschillende originele en opvallende functionaliteiten. We sommen ze hieronder op. Goed om te onthouden: deze functionaliteiten kunnen nog veranderen of uitbreiden naarmate het platform verder ontwikkelt.
- Take a Break: Threads heeft een functie genaamd ‘Take a Break’, waarmee gebruikers tijdelijk een pauze kunnen nemen van de app. Deze functie is handig als gebruikers behoefte hebben aan een digitale detox.
- Discussies: De zogeheten ‘threaded discussions’, waarbij gebruikers kunnen reageren op berichten en een gesprek kunnen voeren in een ‘thread’. Het concept van ‘threaded discussions’ is een opkomende trend in social media. Het doel hiervan is om de conversaties op social media te verbeteren.
- Persoonlijke momenten delen: Gebruikers kunnen persoonlijke momenten delen met een hun vrienden en familie. Ze kunnen foto’s, tekstberichten en updates delen die alleen zichtbaar zijn voor hun gekozen groep.
- Automatische statusupdates: Threads heeft een functie genaamd ‘Auto Status’ die de status van gebruikers automatisch bijwerkt op basis van hun locatie, activiteit of batterijniveau. Zo kunnen ze snel en makkelijk delen waar ze mee bezig zijn zonder dit zelf handmatig te hoeven updaten.
- Snelle reacties: Door middel van voorgedefinieerde reacties, kunnen gebruikers snel reageren op berichten in Threads.
- Integratie met Instagram: Threads is een extensie van Instagram en is zo ontworpen dat het naadloos integreert met het bestaande Instagram-platform. Zo kun je foto’s en video’s op Threads direct delen op je Instagram Story.
Momenteel is minder dan de helft van alle Threads-gebruikers actief op het platform. Zoals Mark Zuckerberg zelf zegt: ‘The focus for the rest of the year is improving the basics and retention.”.

Benieuwd naar alle ‘threads’ van Mark Zuckerberg? Je vindt ze hier!
Threads in je marketingstrategie
Er zijn verschillende doeleinden waar het platform Threads zich goed voor leent. Twijfel je of Threads iets is voor jouw marketingstrategie? Bekijk dan onderstaande doelen:
- We beginnen met een knaller: doelgroepsegmentatie. In Threads kun je je doelgroep segmenteren en specifieke content met hen delen. Een groep wordt een ‘Close Friends List’ genoemd. Hierin deel je bijvoorbeeld aanbiedingen, behind the scenes content, updates, sneak peeks en andere relevante informatie die specifiek is afgestemd op hun behoeften en interesses. Dit kan bij de leden van de groep leiden tot een gevoel van exclusiviteit, hogere betrokkenheid en conversie.
Good to know: je kunt meerdere Close Friends Lists maken en de leden in deze groep hoeven onderling niet bevriend te zijn.
- Intieme en persoonlijke interactie: Threads geeft je de ruimte om persoonlijke momenten te delen met een selecte groep. Dit biedt een unieke kans om een diepere band op te bouwen met je volgers en een persoonlijke interactie te hebben. Je kunt bijvoorbeeld exclusieve content delen, een kijkje achter de schermen geven of gebruikers betrekken bij speciale evenementen of acties.
- Versterken van merkloyaliteit: Door gebruik te maken van Threads kun je een gemeenschap opbouwen rondom je merk. Je kunt volgers betrekken bij discussies, vragen stellen, feedback verzamelen en exclusieve voordelen bieden aan je meest loyale volgers. Dit kan de merkloyaliteit vergroten en een positieve merkervaring creëren.
- Integratie met andere social media platformen: Hoewel Threads een op zichzelf staand platform is, kan het ook worden geïntegreerd met andere social media platformen, zoals Facebook en Instagram. Dit biedt mogelijkheden om je marketingboodschap te versterken en consistentie te creëren in je merkcommunicatie over verschillende kanalen.
Is Threads te gebruiken in Nederland?
Vooralsnog is Threads in meer dan 100 landen te gebruiken, maar nog niet legaal in heel de EU. De Threads webversie is te bezoeken via threads.net, maar om daadwerkelijk de interactie op te zoeken is een account nodig.
Momenteel is het aanmaken van een account echter nog niet mogelijk, tenzij je aan de slag gaat met VPN’s. Dit heeft te maken met de Digital Markets Act, dit zijn nieuwe regels voor 2024 opgesteld door de EU. Deze regels voorkomen dat grote digitale platformen hun macht misbruiken en inbreuk maken op jouw privacy.
Ook het platform Threads is momenteel niet waterdicht en kan op korte termijn veel gegevens over jou verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan je contacten, sms’jes, gezondheidsgegevens, zoekgeschiedenis en werkstatus. Ook is er op Threads geen inlog vereist door de directe koppeling met Instagram. De uitwisseling van deze data tussen verschillende diensten is niet toegestaan. Alleen maar goed dus dat Threads nog niet legaal is in Nederland!
Sparren over je contentstrategie?
Dat kan! Samen kijken we wat Threads voor jouw bedrijf kan betekenen. Wil je dit nieuwe platform verwerken in je marketingstrategie? Ook dan helpen we graag. Neem gerust contact met ons op!