

Juul
2019-01-22
Leestijd 8 min
#marketing met hashtags in 4 simpele stappen
De # is niet meer weg te denken uit de online wereld. Niet in de laatste plaats vanwege online bewegingen zoals #MeToo, maar ook vanwege memes, nieuwstopics én vanwege de marketing die erachter zit. Daarom: vier manieren hoe jij hashtag marketing voor jouw bedrijf inzet!
Waar de hashtag twaalf jaar geleden in het leven is geroepen voor het taggen of categoriseren van content, is het nu niet meer weg te denken uit de marketing. Het is het meest gebruikte symbool in de digitale wereld en onderdeel van ons dagelijkse taalgebruik.
Hashtags effectief inzetten gaat verder dan random hashtags toevoegen aan tweets en andere social media posts. Het goed inzetten van hashtags leidt tot een grote boost in impressions. Daarnaast maak je je content beter vindbaar en moedig je gebruikers aan om over jouw content te praten. Oftewel: een stijging in interactie. Hoe pak je dit aan?
1. Start gewoon met hashtag marketing
Bedenk een hashtag en gebruik het als je brand signature. Een woord of zin dat passend is onder al je content uitingen en past bij je bedrijf.
Door een goede hashtag worden volgers aangemoedigd jouw brand signature te gebruiken wanneer zij merkgerelateerde content maken. Een goede hashtag werkt twee kanten op. Enerzijds kun jij je merk goed positioneren, anderzijds weten online community’s waar ze je content kunnen vinden.
Laten we naar een succesvol voorbeeld kijken, het kledingmerk Loavies.
Zij creëerden een eigen hashtag: #Girlsgoneloavies. Met deze manier van hashtag marketing delen mensen content waarop zij Loavies kleding of accessoires dragen. Tot nu toe heeft dit al ruim 25.000 unieke berichten opgeleverd.
Waarom werken deze hashtags?
- Je bouwt een discussie op voor je merk door de online community aan te moedigen jouw brand hashtag te gebruiken. Hierdoor leren ze meer over je merk terwijl ze direct bijdragen aan de promotie van je merk.
- Het gebruiken van hashtags in user generated content zorgt voor meer bereik voor hun eigen posts, maar tegelijkertijd ook voor meer aandacht voor jouw merk. Zo krijgen zij mogelijk meer volgers, maar jouw merk ook.
- Geeft je hashtag het gewenste resultaat? Boost de performance met een wedstrijdelement. Bijvoorbeeld door de mooiste foto of meest gelikete foto een prijs te geven. Zo moedig je de community aan merkgerelateerde content te maken.
2. Trending hashtags
Als een # succesvol is omdat hij veel wordt gebruikt, dan is hij ‘trending’. Sociale media verschillen in hoe zij trending topics weergeven. Het meest bekend zijn de trending topics van Twitter, maar ook Facebook heeft een trending topicsectie.
De uitdaging is dat dit type hashtags continu verandert. Zo kan een trending topic aanhouden voor dagen, maar ook een klein uur. Dus, zie je een trend die aansluit bij jouw merk, twijfel dan niet om relevante content over dat onderwerp te plaatsen.
Waarom werken deze hashtags?
Wanneer content gedeeld wordt met een trending hashtag wordt het gezien door een groep die groter is dan je vaste volgers. Je publiek wordt hierdoor niet gelimiteerd. Iedereen die op een trending topic klikt, kan je post zien. En wanneer die content goed en relevant is, is de kans dat het door meer likes en shares wordt geboost met meer weergaven en reacties.
3. Content reflecting hashtags
Deze hashtags hoeven niet trending of populair te zijn, ze zeggen vooral wat over de content die je hebt gemaakt. Het zijn simpelweg tags die de content kunnen relateren aan een onderwerp. Zo bevatten onze posts altijd de #digitalmarketing. En kan een toeristische attractie de #Amsterdam of #Londen bevatten.
Waarom werken deze hashtags?
Deze contentgerelateerde hashtags helpen om de content van je posts goed vindbaar te maken en in bepaalde categorieën te plaatsen. Ze hoeven daarom ook niet gerelateerd te zijn aan wat er op de foto of in de tekst te zien is.
Dit soort hashtags werken vooral wanneer (potentiële) klanten algemene zoekopdrachten invoeren om producten of informatie, inspiratie te vinden over een onderwerp. Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn. Want een goede positie kan je een klik, reactie en misschien wel een nieuwe volger opleveren.
4. Call to action hashtags
Het doel van een call to action (CTA) hashtag is de online community aansporen een actie uit te voeren waarbij jouw merk betrokken is.
Eigenlijk is het een traditioneel marketingconcept wat toegepast wordt binnen social media door middel van een hashtag. Meestal begint dit soort hashtag dan ook met ‘share’ ‘talk’. Een ontzettend bekende is natuurlijk ‘#shareacoke’ of #justdoit.
Waarom werken deze hashtags?
Hashtags geven merken en bedrijven een manier om betrokken te blijven met hun doelgroep of community’s.
- Wanneer ze voor goede doelen worden ingezet, kunnen mensen bijdragen aan een goed doel. Wat dacht je van #icebucketchallenge
- Het is leuk en maakt ruimte voor een grapje. Zie bijvoorbeeld Ikea’s #10yearschallenge
- Het geeft een gevoel van deelname. Wanneer vrienden hashtags gebruiken is de kans groot dat andere vrienden ze ook gaan gebruiken. Wat dacht je van #AOA als je naar Amsterdam Open Air bent geweest of #Koningsdag of #Mamakelly?
Aan de slag met hashtags?
- Doe onderzoek. Via verschillende platformen en tools kun je zoekvolume van hashtags onderzoeken. Ook kun je zien wat voor content er eerder is gedeeld met de hashtag en of dat past bij jouw merk of product.
- Vier feestdagen en speciale dagen en haak in met een hashtag.
- Moedig mensen aan om jouw brand hashtag te gebruiken, bijvoorbeeld door winacties. Eens per maand de leukste foto kiezen en een gratis product of waardebon weg geven spoort mensen aan om content te delen met jouw branded hashtag.
- Luister. Bouw op basis hiervan je campagne op. Bijvoorbeeld als er een hevige storm is, kun je hier op inhaken. Biedt jouw product de oplossing? Of biedt jouw merk een verzachtende omstandigheid?
- Werk samen met influencers als dit bij jouw merk past. Creëer samen een branded hashtag voor meer bereik en nieuwe volgers.
Hashtag Marketing samengevat
Effectieve hashtag marketing moet mensen aanmoedigen deze te gebruiken in reacties. Inspireer volgers en laat ze interactie aangaan met je merk. Houd daarom bij hoe vaak je genoemd wordt. Op basis daarvan kun je nagaan in hoeverre je community je content ‘deelwaardig’ vindt.

Monitor het aantal views. Gaan ze omhoog bij het gebruiken van je hashtag? Heel goed! Kijk ook naar het verschil tussen sponsored en organische content. Een toename in organische content geeft een goede indicatie van de buzz rondom je content. Idealiter neemt het aantal volgers toe bij een goede content- en hashtagstrategie. Is dit niet het geval? Kijk eens kritisch naar je content en de gebruikte hashtags.
Door goede hashtag marketing groeit je merk. En een goede merkboodschap stelt je in staat waardevolle conversaties te hebben met je doelgroep.
Meer weten over digitale trends? Lees onze blogs over: