NLdigital

Taskforce diversiteit en inclusie bereikt de ICT-sector met het juiste verhaal

De digitale sector diverser en inclusiever maken? Daar zet de Taskforce Diversiteit en Inclusie zich 100% voor in. En dat is nodig, want op dit moment is maar 21% van de werkenden in de ICT-sector vrouw. Dus let’s go!De Taskforce Diversiteit & Inclusie is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en de branchevereniging NLdigital. Dit is een collectief van ruim 650 bedrijven in de digitale sector. Van AFAS tot Google: NLdigital heeft onwijs veel leden. En veel van die leden willen hun bedrijf diverser en inclusiever maken. Maar hoe pak je dat nu aan? En tegen welke dingen lopen zij hierbij aan? De Taskforce D&I is een samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven en ze willen ervoor zorgen dat de ICT-sector een weerspiegeling wordt van de samenleving.

Opdracht

Kick-off & debrief

‘Hoe creëren wij meer relevantie en naamsbekendheid in de digitale sector?’ Met die vraag klopte de Taskforce D&I bij Goldfizh aan. Want zelf hebben ze inmiddels een bak aan kennis verzameld om bedrijven in de digitale sector meer divers en inclusief te maken. Maar waar heeft de doelgroep binnen ICT-bedrijven nu écht behoefte aan? En met welke informatie willen zij het liefst benaderd worden?

Fase 1

Research

Voor wij aan de slag gingen met ons onderzoek, brachten wij samen met Taskforce D&I hun relevantie in kaart. Wat brengen zij digitale bedrijven nu precies? Dat is vooruitgang! Want alleen een divers en inclusief ICT-bedrijf is futureproof.

Fase 2

Doelgroepanalyse

En dan: wie is nou precies de doelgroep van Taskforce D&I? De volgende stap was een uitgebreide doelgroepanalyse. Uit ons onderzoek blijkt dat er meerdere interessante doelgroepen bestaan voor de taskforce. Van bijvoorbeeld de directeur die een toekomstbestendig bedrijf wil tot de ICT-medewerker die zich niet herkent in het huidige personeelsbestand.

Per doelgroep hebben wij door middel van interviews de belangrijkste waarden en gedragspijlers in kaart gebracht. Wat betekent diversiteit en inclusie voor de doelgroep? Wat zijn hun drivers om hiermee aan de slag te gaan? En wat houdt ze op dit moment nog tegen? Omdat de behoeften per doelgroep zo verschillen, is het belangrijk om die scherp te krijgen. Zo kan elke doelgroep met de juiste insteek worden bereikt.

Deze resultaten koppelden wij vervolgens aan de resultaten van ons deskresearch: van de online zoekintentie op basis van keyword search rondom D&I tot aan het mediagedrag en de meest geschikte content en kanalen voor elke doelgroep.

Fase 3

Customer Journey

De laatste stap voor een compleet verhaal over de doelgroepen? Alle data en kennis vertalen in concrete (digital) journeys per doelgroep! Zo weet de Taskforce D&I precies wanneer en op welke manier zij de vier doelgroepen het best kunnen informeren en activeren. Van de juiste kanalen en touchpoints tot kansen: wij brengen het in kaart. Wij hebben bij het uittekenen van de customer journey onder andere rekening gehouden met de verschillende behoeftes aan informatie en functies van medewerkers. Want een HR-manager streeft andere doelstellingen na dan een ICT-medewerker die net gestart is in de digitale sector.

Resultaat

Het resultaat

Waar de Taskforce het meest aan heeft? Dat wij met een marketingbril op, de doelgroepanalyse en customer journey uitwerkten. Het eindresultaat is namelijk lekker concreet. En zo kunnen ze onze inzichten direct gebruiken in hun communicatie. En cruciaal: in het vervolg een campagnestrategie bouwen op deze uitkomsten. De Taskforce Diversiteit & Inclusie weet nu precies welke boodschap zij op welk kanaal moeten inzetten om mensen in de ICT-sector te overtuigen van diversiteit & inclusie. En nog belangrijker: zij hebben inzicht gekregen in hoe zij de verschillende doelgroepen activeren om D&I in hun organisatie te verbeteren.

Meer weten over deze case?

Imke vertelt je graag meer over deze case.

Mail naar imke@goldfizh.nl
Imke Hoes
Digital marketing lead