Share

Tone of voice: de stem van je merk!

16 november 2023

De stem van je merk! Met een ijzersterke tone of voice ben je in één klap herkenbaar voor al je klanten. Hoe pak je dat aan? Met duidelijke richtlijnen voor al je uitingen: van social content en blogs tot mailtjes naar klanten. Een ontzettend handige houvast waarmee jij je écht onderscheidt van andere bedrijven. #TeamCopy helpt jouw tone of voice te vinden!

Hidde Zwiers
hidde@goldfizh.nl

wat is een tone of voice?

Een tone of voice is de stijl waarin je schrijft voor een bedrijf of merk. Je tone of voice is een vertaling van de merkwaarden van je bedrijf en de schrijfstijl waarop je deze wilt uiten.  

De tone of voice is opgedeeld in twee onderdelen:

Voice = de stem van het merk, deze is altijd hetzelfde.

Tone = de toon, die per gelegenheid of doelgroep kan verschillen.

Een tone of voice voer je meestal door op alle communicatie binnen een bedrijf. Of je nu een socialmediapost of een out-of-office mailtje schrijft: het is allemaal in dezelfde stijl. Dus wanneer het lijkt alsof alle teksten door één persoon zijn geschreven, zit je goed.

waarom investeren in een sterke tone of voice?

Met een sterke tone of voice zet je jouw bedrijf duidelijk neer als één organisatie én herkennen mensen je ook direct. Denk maar eens aan bedrijven zoals Coolblue, Hema of Bol.com. Die herken je makkelijk aan de hand van hun schrijfstijl, toch?  

Met een tone of voice wil je eigenlijk het volgende bereiken: dat het net lijkt alsof al je communicatie door één persoon is geschreven. Met je tone of voice zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en iedereen in een organisatie schrijft als één. En dit lukt alleen als je het duidelijk vastlegt.

Een ijzersterke tone of voice is een onderdeel van je huisstijl. Zo werkt #TeamCreatie samen met jou aan merkbeleving!

welke soorten tone of voice heb je?

Je hebt verschillende modellen om je tone of voice te bepalen. Het model dat wij bij Goldfizh gebruiken, is het Needscope model. Met dit kleurensysteem zie je precies hoe je marktpositie en je doelgroep gecombineerd worden tot het perfecte merkgeluid.

Dit zijn de kleuren uit het Needscope model en hun betekenis:

  • Rood: krachtig en sterk
  • Paars: leiderschap en kennis
  • Blauw: expert en zakelijk
  • Bruin: loyaal en beschermend
  • Oranje: vriendelijk en een helpende hand
  • Geel: vrolijk en grappig

tone of voice vergroot herkenbaarheid

Voor elk bedrijf waar meer dan één persoon werkt is het uitwerken van een heldere tone of voice een slimme zet. Waarom? Omdat iedereen binnen je organisatie dan hetzelfde schrijft, en klanten je bedrijf zo sneller herkennen. Ieder stukje tekst dat wordt geschreven namens je bedrijf, zegt namelijk ook iets over je bedrijf. En dat kan maar beter iets goeds zijn, toch?

tone of voice bepalen?

Een tone of voice bepalen wordt succesvol wanneer jij eerst:

  1. je merk omschrijft
  2. je doelgroep in beeld hebt
  3. zelf aangeeft waar je voorkeuren liggen

Zo hebben we een goede basis waarmee we jouw eigen merkgeluid gaan uitdiepen.

dus wil jij…

  • Je onderscheiden van andere merken?
  • Herkenbaar zijn voor klanten?
  • De merkbeleving vergroten?

Neem dan even contact op met Hidde! → hidde@goldfizh.nl

Meer weten over deze story?

Hidde vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar hidde@goldfizh.nl
Hidde Zwiers
Content lead