• Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Studio Goldfizh Digital Change Careers Interim Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories

Ruby

2019-06-13
Leestijd 8 min

Van huisstijl naar campagnestijl: 5 do’s en don’ts

Hoe houd je een huisstijl herkenbaar in een campagne? Veel bedrijven weten zich vaak geen raad met deze vertaalslag. Gelukkig zijn hier verschillende manieren voor! In deze blog legt onze designer Ruby uit hoe we bij GoldfiZh van een huisstijl een campagnestijl maken.

Don’t: vasthouden aan ‘Het heilige schrift’

De grootte van het logo, de dikte van een lijntje of de keuze om te tutoyeren of niet: drie zaken met een gemene deler. Ze dragen alle drie bij om de identiteit van een merk visueel te maken. Niet gek dus, dat deze zaken – zeker bij grote bedrijven – zorgvuldig zijn vastgelegd in een dikke styleguide.

Als visual designer heb ik de hele dag door te maken met styleguides. Ik maak ze zelf en als onderdeel van een digitaal marketingbureau gebruik ik ook regelmatig bestaande huisstijlen als basis voor andere middelen. Als klanten bij ons komen voor een nieuwe website, drukwerk of campagne is het immers belangrijk dat deze naadloos aansluiten bij de look & feel van de rest van het merk.

Die campagnes zijn vaak een uitdaging. Want: welke elementen uit de huisstijl kun je gebruiken om een knallende online campagne neer te zetten? En in hoeverre mag je dan afwijken van dat “heilige schrift”?

Do: campagne uitdenken

Als je een online campagne uitdenkt, is het belangrijk om jezelf en je team een aantal vragen te stellen.

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is het doel van de campagne?
  • Wat willen we daarmee bereiken?

Op basis daarvan kun je namelijk een strategie opstellen, de boodschap formuleren, een concept uitdenken, bepalen via welke kanalen je dit wilt communiceren en welke middelen zich daar het beste voor lenen.

Stel je voor: jouw klant wil scholieren uit Amsterdam aanspreken om deze te laten solliciteren op een bepaalde functie binnen het bedrijf. Uit je onderzoek is gebleken dat deze doelgroep veel tijd doorbrengt op Instagram en YouTube. Dat brengt je op een idee: je gaat een gezellige video maken om deze groep aan te spreken. En dan wordt het moeilijk: de huisstijl is niet gericht op jongeren en er zit geen videohandleiding in de stijlgids. What to do?

Do: extra kleur toevoegen aan huisstijl

Komt ‘ie: ‘een campagnestijl mag best afwijken van de huisstijl, zolang het maar dezelfde look & feel behoudt en het merk goed representeert’.

Bevat een huisstijl maar één of twee kleuren? Dan kun je best een derde accentkleur kiezen. Hetzelfde geldt voor lettertypes: een subtiele toevoeging van een handgeschreven font kan net dat verschil maken om een andere doelgroep aan te spreken.

digital infrastructure
Campagnebeeld Incentro door GoldfiZh

Case: knalcampagne voor Incentro

Zo kregen wij de vraag van IT-bedrijf Incentro of wij een campagne kunnen draaien op innovatie, om zo de coole dingen die ze doen onder de aandacht te brengen van hun doelgroep.

Incentro’s huisstijl is vrij clean en strak: wit met knallend oranje en een cirkel als belangrijkste stijlelement. Een stijl die zich goed leent voor bijvoorbeeld de website, alleen weinig ruimte tot variatie biedt, waardoor je posts op den duur minder goed opvallen in de feed van mensen. Met een goede campagne wil je dat Incentro er juist extra uitspringt, zodat het mensen verrast en triggert over Incentro na te denken.

Daarom hebben we even flink buiten de lijntjes gekleurd.

Om de campagne te laten knallen tussen alle social-bulk op je timeline, hebben we echt iets gek gedaan. We hebben gekozen voor fotografie waarin het thema en de copy van de advertentie letterlijk uitgebeeld wordt.

‘We slice data into fabulous smart solutions’ is verbeeld als doorsnede van een ananas, waarbij de binnenkant uit cd’s bestaat en ‘We clean up you dirty digital infrastructure’ werd een gameboy-schoonmaakmiddel. Door dit te combineren met herkenbare elementen uit de huisstijl, zoals het font en de gekleurde ‘o’, past het toch bij Incentro en levert het ook nog eens hoge conversies op.

  • Lees ook: alles over typografie
smart solutions
Campagnebeeld Incentro door GoldfiZh

Campagnestijlen van McDonald’s en Appie Today

Sommige (grote) merken gaan hier nog veel verder in. Denk maar aan de wervingscampagne van McDonald’s of aan Appie Today: het online kanaal van Albert Heijn. Zij laten hier hun huisstijl een beetje los, zodat ze een andere doelgroep aanspreken.

Een video van Appie Today

Bovendien gebruikt McDonald’s User Generated Content in hun campagne (of tenminste: zo ziet het eruit). Ze hebben de doelgroep voor deze campagne zelf stukjes laten filmen met hun smartphone. Mooi? Mwoah. Past het binnen de stijl van McDonald’s? Neh. Effectief? Waarschijnlijk wel! Een typisch gevalletje form follows function.

Een speciale campagnevideo van McDonald’s

Don’t: alles veranderen voor de definitieve campagnestijl

Hoe voorkom je dan dat dat je iets totaal randoms gaat maken? Daar zijn een aantal manieren voor. Sowieso probeer ik mijn creatieve vrijheid iets te beperken. Dus niet én een extra font én drie nieuwe kleuren én allemaal gekke illustraties, maar één van die toevoegingen. Welke elementen sluiten het beste aan bij het DNA van het merk? Die kun je gebruiken.

Daarnaast zorg ik ervoor dat ik kijk naar andere herkenbare stijlelementen uit het huisstijlhandboek en zorg dat ik die laat terugkomen. Als je een lijn gebruikt, hoe ziet die lijn er dan uit? Is het een stippellijn, een dikke lijn, heeft een een rafelig randje of ziet ie eruit als een marker? Ook dit zijn eigenschappen die bijdragen aan de look & feel van een merk.

Tenslotte kijk ik bij video goed naar de manier hoe kleine animaties aan kunnen sluiten bij het merk. Wobbly-tekeningetjes passen goed bij een merk dat blijheid en vrijheid in het vaandel heeft staan, terwijl minimalistische geanimeerde teksten goed passen bij een corporate-uitstraling.

Do: online campagne via GoldfiZh

Bij GoldfiZh proberen we bedrijven online zichtbaar te maken door slimme marketing. We lopen vooruit en proberen onze klanten hierin continu uit te dagen. Een nieuwe campagnestijl is best spannend. Door uit te leggen waarom we bepaalde beslissingen nemen leveren we uiteindelijk het beste resultaat.

Is jouw bedrijf op zoek naar die knalcampagne? Of ben je designer en heb je behoefte aan een paar extra ogen? Mail mij dan!

Deel deze blog op:

Ruby

UX Lead

ruby@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo