Share

Employee experience: do it the Goldfizh way!

11 augustus 2022

The war on talent: alle kranten en socials staan er vol mee. Te veel vacatures, te weinig kandidaten. Wat is er aan de hand? En belangrijker, what to do als werkgever? We zien de mooiste arbeidsmarktcommunicatie voorbijkomen. Dikke video’s en toffe campagnes. Bedrijven halen echt alles uit de kast om talent binnen te halen. Including us! Kijk maar naar deze video:

Esther de Koning
esther@goldfizh.nl

Een prachtige video, al zeggen we het zelf. Met in de hoofdrol onze fizhjes. De video laat zien wie we zijn, hoe onze cultuur op de werkvloer is en wat werken bij hét leukste marketingbureau van Utrecht betekent. Join us!

Een prachtige video, al zeggen we het zelf. Met in de hoofdrol onze fizhjes. De video laat zien wie we zijn, hoe onze cultuur op de werkvloer is en wat werken bij hét leukste marketingbureau van Utrecht betekent. Join us!

Kom alles  te weten over onze employee experience:

Of lees in één keer de belangrijkste take-aways uit deze tekst:

  • Employee experience is een continu proces: maak de journey uniek voor jouw bedrijf en medewerkers.
  • Investeer in de skills van de toekomst: problem solving, zelfmanagement, werken met mensen en technologische development.
  • Een sterke, duidelijke en gedragen bedrijfscultuur is de basis van dit alles.

Werving anno nu

Waar gaat het these days over bij werving? Snel extra handjes binnenhalen, met vette salarissen, een workation en een opleiding in the States. Wij denken van niet. Als je het mij vraagt, draait het om iets anders: de employee experience.

Graag nemen we je mee op onze journey naar de perfecte employee experience. Daarnaast vertellen we ook hoe we deze uitvoeren en geven we tips!

Wat is employee experience?

Employee experience is de ervaring die een medewerker heeft wanneer ‘ie aan het werk is. Simpel toch? Het start bij de onboarding en loopt door tot de offboarding. Van de eerste stapjes tot de next step dus. En dat is heel belangrijk want het zijn niet je producten of diensten die je bedrijf maken, maar juist de mensen!

Employee experience voorbeeld: zo doen wij het

Het doel van de employee experience bij ons? Iedereen boven zichzelf uit zien stijgen en er samen een toffe (en hopelijk lange) tijd van maken bij Goldfizh. Bij Goldfizh zijn ervaring opdoen en werkplezier de twee belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Veel Gen Z’ers en Millennials plaatsen ervaring boven bezit. Zij zien werk als een investering in jezelf terwijl je daarnaast collega’s, klanten én het bedrijf naar een hoger niveau tilt.

Het is belangrijk om duidelijk te krijgen wat jou een unieke werkgever maakt. Vraag jezelf af: wat maakt mij als werkgever uniek? Als voorbeeld doen wij het je natuurlijk graag voor. Let’s go on the journey!

Wij geloven dat zolang we blij zijn, de goede resultaten volgen. Zowel op werk als op persoonlijk vlak. Goldfizh groeit hard de afgelopen jaren. Vandaag de dag zijn we met zo’n 45 fizhjes. De cultuur is wat ons bindt, krachtig maakt en waar we blij van worden. Het is ons meest waardevolle bezit. Net als de mensen uiteraard, want zij dragen de cultuur.

De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt om deze cultuur beter vast te leggen.  Bijvoorbeeld door ‘m te beschrijven in onze Goldfizh Code. En nee, dit zijn geen richtlijnen. De code geeft inzicht, inspiratie en energie. Waar zijn we uit ontstaan? Hoe willen we met elkaar omgaan? En hoe blijf je jezelf, elkaar en Goldfizh continu uitdagen? We creëren met de code een manier van werken. Deze maakt ons happy en helpt ons beter in ons werk te worden. Daarom komt de code terug in trainingen, teamlunches, uitjes én workshops.

Wat zijn de learnings voor jouw employee experience?

  1. Back to the basics: wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Uit welke drive is het opgericht? En wat zijn de belangrijkste elementen in je identiteit? Houd hieraan vast, gebruik die elementen vandaag nog en verspreid ze in je team.
  2. Veranker je cultuur in de recruitment en onboarding. De voornaamste selectiecriteria bij Goldfizh zijn: past deze persoon in onze cultuur, heeft iemand een mentaliteit die bij ons past en is diegene intrinsiek gemotiveerd om voor Goldfizh te werken? Als dat klopt, volgt de rest vanzelf.
  3. Breng het tot leven: maak de cultuur expliciet. Vul het aan met duidelijke voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Zo maak je het levend, beeldend en toepasbaar.

Gezondheid en vitaliteit

Onze tweede kernwaarde: wellbeing & vitaliteit. Dit is eigenlijk de fundering van alles. Want alleen als je lekker in je vel zit, laat je jezelf en anderen groeien.

Een voorbeeld hiervan is dat wij communicatie en oprechte interesse écht belangrijk vinden. Bij Goldfizh maken we hiervoor consequent gebruik van intervisies: waarbij moeilijke situaties openlijk in kleine groepjes besproken worden. Samen gaan we dan aan de slag om oplossingen te bedenken. En laten we zien dat fouten maken mag.

Zou jij Goldfizh als werkgever aanraden aan bekenden? Deze vraag hebben we sinds kort geïntroduceerd en we zien nu al iets opvallends in de antwoorden: er is behoefte aan duidelijkheid & regels. Daarom hebben we nu the Goldfizh Guide, waar alles in beschreven staat: van verlofdagen tot workations.

Daarnaast is het voor onze medewerkers heel belangrijk om écht contact te hebben. Iedere week worden de nodige kilometers afgewandeld om bij te kletsen en mensen te inspireren. Als je weet wat er speelt, help je elkaar op weg.

Hiernaast zijn we fit: we bootcampen, padellen en pingpongen regelmatig met z’n allen. Heerlijk én leuk om met elkaar te doen. Ook doen we mee met a.s.r. Vitality: een vitaliteitsprogramma waarbij we iedere week beloond worden voor hoeveel we hebben bewogen. Een aanrader voor iedere werkgever!

En natuurlijk fun: ‘work hard, play hard’, dat is Goldfizh. Vrijmibo’s, wintersport, themafeestjes en samen ‘t terras op. Aan de bar leer je je collega’s toch het beste kennen. Een belangrijke investering en zeker niet één om op te besparen…

Learning & development

De derde stop in onze employee journey is learning & development. Goede trainingen en opleidingen zijn voor Gen Z een belangrijke factor bij het kiezen van een werkgever. Speel daar dus goed op in.

Bij Goldfizh hebben we dit Pi-shaped model ontwikkeld. Dit gebruiken we bij het stellen van doelen en het maken van een persoonlijk ontwikkelplan. Hierbij bepalen medewerkers, in overleg met hun coach, zelf waar zij zich verder in willen ontwikkelen en verdiepen. Geef ze de regie over hun eigen ontwikkeling.

Ook vinden we het belangrijk om niet alleen soft en hard skills te ontwikkelen, maar om verder te kijken dan je eigen expertise. Verbreding dus. Zo groei je optimaal en denk je op alle fronten mee met de klant.

Hoe investeer je in futureproof ontwikkeling?

Investeer in de ontwikkeling van futureproof-skills. Maar wat zijn die toekomstbestendige skills? Om daarachter te komen kijken we naar de top tien skills van 2025, samengesteld door het World Economic Forum. Deze tien kerncompetenties zijn onderverdeeld in vier verschillende categorieën:

  1. Problemen oplossen
  2. Zelfmanagement
  3. Werken met mensen
  4. Technologie: gebruik en ontwikkeling.

Ik ga dieper in op de twee belangrijkste categorieën voor ons: problemen oplossen en technologie. Ook laat ik zien hoe Goldfizh de jonge generatie klaarstoomt voor de toekomst.

Probleemoplossend vermogen

Je wordt niet geboren met probleemoplossend vermogen. Dit leer je aan door ervaring op te doen bij klanten en door te dealen met ingewikkelde vraagstukken. Dit kritisch en analytisch denken vraagt initiatief en creativiteit. Zo word je op den duur steeds innovatiever! Hier leren de fizhjes enorm veel van.

Bij Goldfizh trainen we onze mensen zowel on- als off-the-job om deze skills te ontwikkelen. ‘Get rid of the box’ is niet voor niets een superbelangrijke kernwaarde voor ons. Gen Z is opgegroeid in de nieuwe wereld, waar online en offline één zijn.

We motiveren en challengen deze generatie om hun vernieuwende ideeën, concepten, ervaringen en belevingen te uiten en naar onze klanten te brengen. Door juist door te gaan als ‘nee’ of ‘ja, maar’ het antwoord is. En op zoek te gaan naar de vraag achter de vraag. Alleen dan ontstaan de mooiste oplossingen en creatiefste projecten!

Technologische ontwikkelingen

Daarnaast spelen natuurlijk de snelle technologische ontwikkelingen een enorme rol in iedere sector. Op deze krappe arbeidsmarkt is digitalisering van je sales en service gewoon een noodzaak.

Een tech savvy team ontwikkelen is daarom enorm belangrijk: weten wat er speelt en hoe het werkt. Het draait hierbij echt niet alleen om hardcore programmeerskills. Het gaat erom dat je de kracht en mogelijkheden van technologie begrijpt. Gebruik deze mogelijkheden om processen te versimpelen en te digitaliseren.

En je team hoeft echt niet alle insights te kennen. Als je de samenhang, consequenties en mogelijkheden begrijpt, ben je al een heel eind op weg. Met deze combinatie van skills in marketing & tech helpen we dagelijks verschillende klanten op weg met de digitalisering van hun service.

Je snapt dus wel dat we bij Goldfizh continu aan het leren zijn over het gebruik van technologie. Marketing is altijd onze basis, maar technologie is verweven in alles wat wij doen.

Zelf aan de slag!

We zijn onwijs blij met onze medewerkers. En zij blijkbaar ook met ons, want dat zien we terug in een ontzettend laag verzuim en verloop.

Natuurlijk kan onze employee experience altijd beter. Werken aan deze journey is een continu proces. Daarom pakken we het onderdeel voor onderdeel aan en gaan we voor een voldoende op ieder punt.

Zelf aan de slag met je employee experience? Lekker bezig! Hier hebben we nog wat extra tips:

  • Maak je eigen academy waar medewerkers een fijne onboarding krijgen.
  • Zorg voor een toffe werkomgeving zodat je medewerkers zich thuis voelen
  • Organiseer ook een peak-end: gaat er iemand weg? Dan nemen we afscheid met een goede borrel.

Hopelijk heb je zo meer inzicht gekregen in de employee experience van Goldfizh en kan je nu zelf aan de slag.

Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Esther bij Goldfizh Live van 23 juni 2022. Benieuwd naar de hele webinar? Check ‘m hieronder!

Meer weten over deze story?

Esther vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar esther@goldfizh.nl
Esther de Koning
Founder