8 september 2023
Binnen de drukke advertentiemarkt is steeds meer behoefte aan “echte” en authentieke content. Het wordt hierdoor moeilijker om er als merk écht uit te springen. De oplossing? Branded content! Een krachtig middel om je als merk mee te onderscheiden. Maar wat is branded content eigenlijk? En hoe zet je het effectief in om jouw merk te laten groeien? In deze blog leggen we het uit.
Branded content is een contentvorm waarbij een merk op een natuurlijke manier in de content verwerkt zit. In tegenstelling tot een advertentie staat bij branded content de commerciële boodschap van een merk niet direct centraal. De content biedt op de eerste plaats namelijk waarde in de vorm van entertainment of informatie. Hierdoor maakt de consument op een subtielere manier kennis met een merk.
Branded content is daarom perfect om een merkboodschap, visie of filosofie in te zetten als creatief concept. Door content te bieden die echt waardevol is, zorg je voor een positieve merkattitude van de consument richting het merk.
Zoals net genoemd staat bij branded content de directe promotie van een product of dienst niet op nummer één. Dit is wel kenmerkend voor reguliere reclames. De subtielere aanpak van branded content speelt in op de behoefte van de consument. Het voelt daarom niet als reclame. Om echt goede branded content te maken, is het dus heel belangrijk om je doelgroep, je merkboodschap en de inhoud op elkaar af te stemmen.
Branded content heeft verschillende voordelen ten opzichte van reguliere reclame.
Branded content lijkt “echt”, omdat het gemaakt is voor het platform waarop je adverteert. Bovendien helpt branded content bij het opbouwen van merkloyaliteit en vertrouwen. Wanneer jouw merk consistent hoogwaardige en echte content levert, voelen consumenten zich verbonden met je merk en zijn ze eerder geneigd om jouw producten of diensten te vertrouwen.
De online wereld verandert elke dag. En deze trends versterken het belang van branded content:
Het aantal targetingopties op grote platforms zoals Meta neemt af, waardoor het verzamelen en juist gebruiken van first-party data cruciaal wordt. Publishers die veel data verzamelen blinken hierin uit, met een unieke positie en relevant bereik. Zo kan je branded content inzetten op specifieke platformen voor jouw doelgroep via bijvoorbeeld DPG.
We worden ons steeds bewuster van onze rol in de groeiende macht van Big Tech. Hoewel Meta en Google nog steeds relevant zijn voor bereik en zichtbaarheid, is het belangrijk dat marketeers niet uitsluitend op deze giganten focussen. Het besteden van grote advertentie uitgaven, vergroot deze macht alleen maar meer. Bedrijven verleggen hun marketingbudgetten naar kleinere spelers om onafhankelijke journalistiek te ondersteunen en nepnieuws te bestrijden, wat bijdraagt aan een verantwoorde aanpak.
De algoritmes van massakanalen blijven complex en onvoorspelbaar. Marketeers passen soms tactieken toe, zoals demografische targeting, om advertenties effectief te maken. Deze tactieken zijn echter beperkt en bieden geen garantie voor advertentieplaatsing en goedkeuring. “Blackboxing” verwijst naar deze complexiteit, wat het moeilijk maakt voor marketeers om te begrijpen hoe hun advertenties worden behandeld.
Consumenten verwachten relevante content op alle kanalen. Native advertising, contextuele targeting en gesponsorde content zijn essentieel geworden om de gebruikerservaring te verbeteren. Kleinere uitgevers (nichewebsites of onafhankelijke blogs)gebruiken unieke advertentieformats die passen bij hun platform en doelgroep, waardoor de advertenties de algehele sfeer niet verstoren en een aantrekkelijke ervaring bieden voor bezoekers.
Om effectieve branded content te creëren, moet je jouw doelgroep én het kanaal waarop je gaat adverteren, kennen. Onderzoek hun interesses, behoeften en uitdagingen. Met deze inzichten kun je content ontwikkelen die aansluit op hun levensstijl en hen waardevolle informatie biedt.
Een cruciaal aspect van branded content is het vermogen om een verhaal te vertellen. Verhalen hebben de kracht om mensen te raken op een emotioneel niveau en ze te betrekken bij jouw merk.
Het belangrijkste? Het waarborgen van consistentie van de merkidentiteit bij het creëren van branded content. Zorg ervoor dat jouw content de kernwaarden en de stem van je merk weerspiegelt. Wees authentiek en transparant. De doelgroep waardeert eerlijkheid en oprechtheid. Blijf altijd relevant en aansprekend door in te spelen op actuele trends en ontwikkelingen. Leer van je successen en mislukkingen en pas je aan waar nodig.
De toekomst van branded content belooft spannende ontwikkelingen. Opkomende trends zoals AI en tools als Midjourney bieden nieuwe mogelijkheden om boeiende en meeslepende merkervaringen te creëren. Juist omdat het voor andere kanalen zoveel makkelijker wordt om véél en snel content te maken, is het belangrijk dat je merkboodschap hier goed in zit. Alleen zo spring je eruit bij je doelgroep. Meer weten over branded content? Stuur ons een berichtje!