• Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Studio Goldfizh Digital Change Careers Interim Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories

Annebel

2022-01-12
Leestijd 5 min

SEO voor dummies: zo schrijf je SEO-teksten

SEO. De term die je waarschijnlijk een aantal seconden geleden in Google hebt ingetikt en zo op deze pagina bent beland. Als dat zo is, dan hebben wij ons werk goed gedaan! Je wilt vast weten wat SEO is, wat je hiermee kan en hoe je goede SEO-teksten schrijft. Lees snel verder en krijg antwoord op al deze vragen!

Op deze pagina:

  • SEO in het kort
  • Hoe gaat Google te werk?
  • 6 waardevolle tips om te starten met een goede SEO-tekst
  • Ook je online vindbaarheid vergroten?

SEO in het kort

De afkorting SEO betekent Search Engine Optimization. Ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het doel van SEO is om je webpagina’s zo hoog mogelijk in Google te laten verschijnen met behulp van relevante keywords ( zoekwoorden). Zo vergroot je de kans dat je op de eerste pagina van de zoekresultaten komt te staan en meer mensen op je website terechtkomen. Want laten we eerlijk zijn: ga jij weleens naar de tweede, derde of vierde pagina van Google?

En ook fijn: SEO is geheel gratis! Je hoeft je betalingsgegevens niet aan Google te geven. Wel moet je tijd in je SEO-strategie steken als je goede resultaten wilt behalen. Onthoud dat Google je sneller op de eerste pagina zet als je alles goed doet op het gebied van SEO. Natuurlijk helpen wij je graag hiermee. Dus lees snel verder!

Hoe gaat Google te werk?

Elke dag worden er nieuwe websites online gezet en komen er nieuwe webpagina’s bij. We creëren zoveel content dat Google wel even bezig is om te bepalen welke pagina’s nu echt relevant zijn en een plekje verdienen op de eerste pagina. Google scant namelijk 24/7 alle webpagina’s die online staan en baseert de ranking onder andere op:

  • de opbouw;
  • de relevantie; 
  • de betrouwbaarheid; 
  • de relevante zoekwoorden;
  • de unieke content;
  • de techniek van de site;
  • gebruiksvriendelijkheid;
  • interne linkstructuur.

Speel je hierop in? Dan stijgt je positie op Google en trek je binnen de kortste keren talloze nieuwe bezoekers naar je website!

6 waardevolle tips voor het schrijven van een goede SEO-tekst

Sta je in de startblokken om je eerste webpagina te schrijven of te optimaliseren? Dan zijn er een aantal acties die je moet uitvoeren om de beste resultaten te krijgen.

Tip 1: kies één onderwerp waarover je wilt schrijven

Voor Google is het belangrijk dat je een tekst schrijft die gefocust is op één onderwerp dat je vervolgens uitlicht. Je wilt je lezer goed informeren en natuurlijk iets schrijven waar die echt iets aan heeft. Daarom is het goed om een specifiek onderwerp te kiezen waarover je gaat schrijven en alle relevante informatie over dit onderwerp te benoemen.  

Ga je voor een blog over een recept? Dan schrijf je bijvoorbeeld waar het recept vandaan komt, de ingrediënten die erin moeten en de bereidingswijze. Wil je instructies geven over hoe je een fotolijstje ophangt? Dan kan je bijvoorbeeld erin zetten welk gereedschap je nodig hebt, welke soort fotolijst de beste is en hoe je vervolgens te werk moet gaan.

Tip 2: start met je zoekwoorden

Nadat je hebt besloten waarover je wilt schrijven en waarop je gevonden wilt worden, kies je zoekwoorden uit waar mensen daadwerkelijk mee zoeken. Begin zelf zoekwoorden in Google in te tikken en check of de informatie die je vindt gelijk is aan de tekst die jij wilt gaan schrijven. Is die hetzelfde? Top!

Nu ga je tools gebruiken, zoals de zoekwoordplanner van Google Ads, Ubersuggest of SearchVolume, waarin je verschillende woorden of korte woordenreeksen invult. Je krijgt dan een lijst met het zoekvolume waardoor je weet hoe vaak er in Nederland per maand op wordt gegoogeld. Vervolgens bepaal je welke woorden je meeneemt in je tekst. Een goede tactiek is om zowel woorden met een hoog, middelhoog en laag zoekvolume te gebruiken.

Schrijf je bijvoorbeeld een tekst over de aanleg van een moestuin? Dan is 1.000 een hoog zoekvolume, 500 een middelhoog zoekvolume en 70 een laag zoekvolume.

Maar schrijf je een blog over zwarte sneakers voor dames? Dan is 22.000 een hoog zoekvolume, 5.000 middelhoog en 600 laag.

Hoe specifieker het onderwerp van je tekst is, hoe lager de zoekvolumes zijn. Ga je alleen voor de woorden met een heel hoog zoekvolume? Dan is de kans klein dat je webpagina wordt gevonden, omdat de concurrentie te hoog is.

Bonustip: heb je al een tekst geschreven? Ga dan aan de slag met zoekmachineoptimalisatie en check of je woorden in de tekst hebt gezet die goede zoekvolumes hebben.

Tip 3: zorg voor een duidelijke opbouw

Nu je je zoekwoorden hebt gevonden en een idee hebt over wat je wilt schrijven, is het tijd voor een goede tekststructuur. Tegenwoordig scannen we een tekst vaker, dan dat we daadwerkelijk alles lezen wat er staat. We scrollen door naar interessante stukjes die overzichtelijk zijn geplaatst, omdat we snel de juiste informatie willen.

Zo bouw je een sterke SEO-tekst op:

  • maak gebruik van koppen: H1, H2, H3;
  • zet het meest relevante kopje zo hoog mogelijk in de tekst;
  • schrijf korte alinea’s van 50 tot 70 woorden;
  • schrijf bondige en duidelijke zinnen;
  • verwerk bulletpoints en afbeeldingen in de tekst. 

Tip 4: meta-informatie

Zoals al eerder vermeld, scant Google alle webpagina’s om te bepalen of er relevante informatie op de pagina’s staat. Om deze zoekmachine een handje te helpen, vullen we de meta-informatie in. Deze informatie zie je als gebruiker in de zoekresultaten van Google. 

Op het plaatje hierboven zie je een paarse metatitel en daaronder een meta-omschrijving. De meeste mensen klikken er alleen op als die goed en aantrekkelijk is geschreven. Daarom moet je rekening houden met:

  • een uitnodigende titel (max. 65 tekens) en omschrijving (max. 155 tekens);
  • het hoofdzoekwoord erin te verwerken.

De meta-informatie regel je via de achterkant van je website, ook wel het cms genaamd. Heb jij je website bijvoorbeeld met WordPress gemaakt? Dan is Yoast SEO een handige plug-in waarin je de metatitels en meta-omschrijvingen invult.

Tip 5: zet linkjes naar andere pagina’s in je teksten

Klikken, daar houden wij en Google ook van! Schrijf je een tekst en verwijs je daarin naar een andere webpagina van je website? Maak dan een linkje aan in je tekst, zodat bezoekers hierop kunnen klikken om op die pagina terecht te komen. 

Je leidt hierdoor meer verkeer naar je andere webpagina’s, je geeft mensen meer relevante informatie en maakt het Google makkelijker je website te scannen. 

Bonustip: maak het linkje van woorden die iets zeggen over de pagina waar je naartoe linkt. Een voorbeeld: 

Wil je ook al een tijdje nieuwsbrieven sturen naar je klanten? Goed idee! Er zijn drie voordelen van nieuwsbrieven die je moet weten. En geen zorgen! Wij helpen je altijd.

Plaats een link dus vooral niet op het woord ‘hier’.

Tip 6: maak elke webpagina uniek

Je wilt natuurlijk niet dat sommige pagina’s met elkaar concurreren om het beste plekje in Google te krijgen. Daarom is het belangrijk dat je duplicate content voorkomt. Ga geen teksten kopiëren en plakken van andere websites, maar bedenk zelf goed wat je er wilt neerzetten en creëer het zelf! 

Daarnaast moet je ook erop letten dat de teksten op je eigen website van elkaar verschillen. Houd je hier geen rekening mee? Dan concurreer je met je eigen webpagina’s.

Dus: schrijf pagina’s met ieder een ander onderwerp en een unieke insteek. Wil je bijvoorbeeld meerdere blogs over hardlopen schrijven? Zorg er dan voor dat elke blog steeds een andere invalshoek heeft. Dan komt het helemaal goed!

Ook je online vindbaarheid vergroten?

De wereld van SEO is heel groot en uitgebreid. Nu je de basis van een goede SEO-tekst in de smiezen hebt, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Uiteraard helpen wij je hier graag bij. Heb je vragen of zoek je een team dat ijzersterke SEO-teksten schrijft? Laat dan hieronder je gegevens achter en dan nemen onze SEO-copywriters contact met je op!

Anderen lazen ook:

  • Youtube SEO: optimaliseer je video’s voor #1
  • inclusief schrijven: zo schrijf je teksten die iedereen aanspreken!
  • redirects & seo: zo werken 301- en 302-redirects

Deel deze blog op:

Annebel

Copy Lead

Annebel is een ontwerp uit de early nineties. Opgegroeid met Hyves, een foute MSN-naam en de komst van Facebook. Als afgestudeerd journalist sprong zij van modetijdschriften en Amsterdams nieuws in het diepe bij Goldfizh. Hier is zij helemaal op haar plek als Lead Copy. Haar contentstragtegieën vergroten de online vindbaarheid van bedrijven en vehogen conversies. CRO, SEO en UX?! She knows it all!

annebel@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo