

Esther
2019-11-28
Leestijd 8 min
Young professionals werven? Zo werkt social media recruitment!
De ‘war on talent’ is in volle gang. Een grote slag sla je via social recruitment. Welke methodes werken als je online young professionals wilt werven? Onze manier: weg met de standaard vacatures, saaie jobboards en voorspelbare sollicitatieprocedures. Zoek in de vijver waar jongeren zijn: Snapchat, Instagram en Facebook. Zo vind je in no time via social media die nieuwe collega!
Als digitaal bureau vol young professionals worden we vaak benaderd of we kunnen helpen met social recruitment. En dat doen we niet alleen voor klanten, ook onze eigen medewerkers uit Generatie Z vangen we online. Hoe? Door te adverteren op social media.
Social recruitment, here we go!
Het plaatsen van een vacature op je website en een post op de social kanalen van je bedrijf is natuurlijk lang niet voldoende. Maak je wereld groter met een betaalde wervingscampagne. Social kanalen geven veel bereik, tegen lage kosten. Dus denk groot!
Promoot een vacature waarbij je een gevoel overbrengt. Waar staat jouw merk voor en wat voor een soort mensen wil je aantrekken? Breng dat naar voren. Je hebt maar één seconde om hun aandacht echt te pakken, zodat ze naar je vacature en bedrijf komen drijven (om in het GoldfiZh-thema te blijven).
Jongerenmarketing via social recruitment
Zoek je iemand die al maanden op zoek is naar iets nieuws? Of wil je juist iemand die zich vermaakt en toch open staat voor een nieuwe, toffe uitdaging? Wij krijgen van het laatste net wat meer energie! Instagram en Snapchat zijn uitermate geschikt om ook onder de aandacht te komen van deze niet-actieve zoekers, die wel om zich heen kijken.
De cijfers liegen er niet om, jongeren zitten nou eenmaal veel op Insta en Snapchat:
- 58% van jongeren zit dagelijks op Instagram;
- 50% van jongeren zit dagelijks op Snapchat;
- 30% van jongeren zit dagelijks op Facebook;
- 13% van jongeren zit dagelijks op LinkedIn.
Uit onze meest succesvolle social recruitment-campagnes hebben we wat tips en tricks verzameld.
1. Story advertenties
Een gewone advertentie in de feed van Facebook en Instagram is zo gedaan. Maar vergeet de Stories van Instagram en Snapchat niet! Deze zijn net zo belangrijk (of misschien zelfs belangrijker) als het gaat om vacatures voor jong talent.
Okay, het kost iets meer moeite om deze advertenties te maken, want je moet rekening houden met o.a. korte video’s en het verticale formaat. Dat wil niet zeggen dat je deze feature helemaal moet overslaan. Juist niet! Na bijna iedere Story die je van je vrienden kijkt, komt er een advertentie langs op Snapchat en Instagram. Weet je hoeveel weergaven dat zijn voor jouw advertentie?
2. Kies een opvallende foto of video
Instagram en Snapchat zijn beeldplatformen. Zonder opvallend beeld, trek je de aandacht niet tussen de vele vakantie- en festivalfoto’s op de feed van jongeren. Daarnaast moet je met het beeld duidelijk maken wat je van de ontvanger vraagt. Het beeld bepaalt of de ontvanger verder klikt of leest.
- Lees ook: zo werkt Google for Jobs
3. Voorkom overdreven geposeerde foto’s
Daarnaast hebben veel jongeren een allergie voor overdreven geposeerde foto’s. Foto’s waarop mensen te zien zijn die iets doen, vinden ze op zich geen probleem, maar wel als het eruit ziet alsof het duidelijk in scène gezet is. Investeer in je eigen fotografie om geposeerde en stockfotografie te vermijden. Kost wat tijd, maar het is het zeker waard.
4. Gebruik niet-toffe steekwoorden
Wanneer je een tekst toevoegt aan je vacature, is het belangrijk om vooral in steekwoorden duidelijk te maken wat je wil overbrengen. Alles gaat snel-snel: young professionals hebben geen zin (en tijd) om dat te lezen nu. Gedetailleerde beschrijvingen van de functies kun je beter reserveren voor de vacaturetekst zelf.
En nog wat, ken je het voorbeeld nog van Gemeente Lelystad? Zij probeerde een connectie te maken met jong talent in de gemeente met “Hey Tjappie” en nog meer slang? Kijk daarvoor uit. Professionaliteit wordt ook door jongeren gewaardeerd. Gebruik normale taal die tot de verbeelding spreekt van jongeren. ‘Principal project manager’ zegt de jonge generatie weinig.

5. Link naar een “jongeren-proof” vacaturetekst
Tot slot is het belangrijk dat je post doorlinkt naar een aansprekend vacaturetekst. Want eenmaal de aandacht getrokken, is het belangrijk dat je de jonge werkzoekende ook meer context en details biedt over de functie. De keuze voor een (bij)baan is ook voor generatie Z een serieuze kwestie.
Niet: “Je bent zo flexibel als Ronnie Flex en kiest zelf wanneer (en of) je werkt.”
Wel: “Natuurlijk krijg je van ons een goed salaris. Maar misschien nog belangrijker… De allerleukste collega’s, borrels, spannende uitjes en veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling door middel van trainingen en opleidingen.
Kosten social recruitment
Eén van de vacatures die wij via Stories hebben geadverteerd is de vacature junior creative. Een interessante vacature voor afstudeerders die hun eerste échte werkervaring op willen doen: het maken van verschillende soorten content voor onze klanten. Belangrijk bij deze doelgroep is dat zij natuurlijk geen tijd hebben om eindeloos vacatures te lezen. Wij hebben er daarom voor gezorgd dat in één oogopslag duidelijk was naar wie we op zoek waren. Mét resultaat!
Kosten
Met een advertentiebudget van €100 hebben wij 11.112 jonge talentjes weten te bereiken. Hiervan hebben 331 nieuwsgierigen doorgeklikt naar de vacature. Voor de snelle rekenaars: jep, dat komt neer op een clickthrough-rate (CTR) van 1,32 procent en nog geen 30 eurocent per klik (CPC).
Even ter vergelijking: uit de cijfers van Instagram blijkt dat advertenties via Stories gemiddeld een clickthrough-rate van 0,54 procent hebben en 84 eurocent cost per click. Bij onze vacature hebben dus veel meer mensen geklikt op de advertentie waardoor de kosten per klik omlaag zijn gegaan. Van deze nieuwsgierigen hebben wij 21 sollicitaties ontvangen. Na een aantal gesprekken met verschillende sollicitanten hebben wij één gelukkige winnaar uitgekozen: onze junior creative Eveline. Voor Eveline kwam deze vacature precies op het juiste moment.
En dát is de kunst van adverteren (recruteren) op social media.

Ook aan de slag met social recruitment?
Omdat de doelgroep van onze GoldfiZh-campagnes altijd jonge mensen zijn, adverteren wij naast Facebook, Instagram en Snapchat ook andere plekken waar de doelgroep is, denk aan de datingapp Happn. En dat werkt!
Onze content creative Maartje vraagt altijd aan sollicitanten hoe ze op onze vacature terecht zijn gekomen. “Het is al een paar keer voorgekomen dat mensen GoldfiZh zagen op Happn”, zegt ze. “Ik ben mijn zelfgemaakte advertentie daar ook al eens tegengekomen. En heb deze natuurlijk geliked!”
Wil je ook beginnen met vacatures adverteren voor jonge talenten? Of je dat nou via de Google Display Network of Insta/Snapchat Stories wilt doen, wij helpen je graag. Wij hengelen jouw nieuwe collega zo voor je binnen. Mail me gewoon 👇 of bel even: 06 – 12 06 48 81.
Lees ook: