

Lisa de Boer
17-2-2022
Leestijd 5 min
Podcast marketing: podcasts en jouw marketingstrategie
Podcasts zijn razend populair. Ruim 44 procent van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. Dat zijn 6,3 miljoen Nederlanders! Waarom het zo populair is? Met podcasts kun je alle kanten op. Wil je ontspannen, geamuseerd worden of iets bijleren? Het kan allemaal! Niet zo gek dus dat podcasts steeds vaker als marketingtool worden ingezet. Het heeft zelfs al een eigen naam gekregen: “Podcast marketing”. Benieuwd naar de voordelen die een podcast jou kan opleveren? En wat je er allemaal mee kan? Lees dan snel verder en ontdek waarom podcasts onderdeel moeten zijn van jouw marketingstrategie!
Ga snel door naar:
- Wat is een podcast?
- Welke soorten podcasts zijn er?
- Waarom luisteren mensen naar podcasts?
- Wie luistert er naar podcasts? Is elke doelgroep te bereiken?
- Wat zijn de voordelen van podcasts als marketingmiddel?
- Tip: eindig altijd met een call-to-action in je podcast!
- Adverteren in podcasts
- Waarom moet jij podcasts in gaan zetten?
Wat is een podcast?
Een podcast is een verhalend geluidsbestand. Podcasts luister je via internet en via diverse apps zoals Spotify en Podcastaddict. Doordat je het bestand kunt streamen of downloaden, luister je overal en op ieder moment naar je favoriete podcast.
Welke soorten podcasts zijn er?
Podcasts zijn er in alle soorten en maten. Je hebt luisterverhalen, cabaret, enthousiaste mensen met gekke hobby’s die hun passie delen, experts die worden geïnterviewd en natuurlijk het laatste nieuws. Maar naar welk soort podcasts wordt nou het meest geluisterd? Dit zijn de 10 populairste categorieën volgens de Markteffect Podcast Monitor van mei 2021:
- Nieuws en politiek
- Muziek
- Verhalen
- Samenleving en cultuur
- Sport
- Lifestyle
- Gezondheid
- Wetenschap en geneeskunde
- Komedie
- Educatie / onderwijs
Voor bedrijven en ondernemers is een podcast vooral een nieuwe manier om expertise te delen. Dit kan in meerdere vormen: een monoloog, een dialoog of een groepsgesprek. Op deze manier kun je mensen uit jouw vakgebied interviewen en samen sparren over bepaalde onderwerpen. In plaats van dat je het uitwerkt als blog of deelt als video, deel je het nu als podcast!
Waarom luisteren mensen naar podcasts?
Je ziet het, podcasts hebben eindeloos veel mogelijkheden. Maar wat zoeken mensen eigenlijk in een podcast? De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (60%) en amusement (47%), maar ook het volgen van interessante personen (31%), op de hoogte blijven van het nieuws (38%), persoonlijke ontwikkelingen (27%) of ontwikkelingen volgen in jouw vakgebied (22%). Deze percentages komen uit de Markteffect Podcast Monitor van mei 2021.
Wie luistert er naar podcasts? Is elke doelgroep te bereiken?
Podcasts doen het vooral goed bij een jong publiek, de meeste luisteraars zijn onder de 36 jaar. Podcasts zijn heel populair onder studenten (73%) maar ook onder starters. Oudere luisteraars blijven voor nu nog achter, maar die hebben over het algemeen iets meer tijd nodig om aan nieuwe media te wennen. Uit onderzoek blijkt dat podcastluisteraars voornamelijk hoogopgeleiden zijn met een goed inkomen . Dit maakt podcasts maken als bedrijf ook interessant. De gemiddelde luisteraar is niet alleen heel loyaal, maar ook nog eens koopkrachtig.
Wat zijn de voordelen van podcasts als marketingmiddel?
Een podcast inzetten als contentvorm binnen jouw marketingstrategie biedt vele voordelen. Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet:
1. Podcasts zorgen voor binding met je doelgroep
Een podcast is de ideale manier om mensen persoonlijk aan jou en/of je merk te binden. Door luisteraars te inspireren en volledig mee te nemen in jouw wereld kom je heel dichtbij je doelgroep. Dit komt mede doordat geluid de mogelijkheden biedt om luisteraars de emoties achter woorden te laten voelen. Zo voelen luisteraars zich persoonlijker aangesproken, krijgen ze het gevoel dat ze je écht leren kennen en vergroot je het merkbewustzijn bij potentiële klanten.
2. Podcasts luisteren kan altijd en overal
In tegenstelling tot het lezen van een blog of het bekijken van een video, hoef je geen extra tijd vrij te maken voor het luisteren van een podcast. Dat is superhandig en laagdrempelig voor bezige bijen. Een podcast kan je altijd en overal luisteren. Of je nu aan het joggen, afwassen of wandelen bent. Ideaal toch? Dit maakt podcasts een perfecte contentvorm voor multitaskers.
3. Podcasts vergroten jouw bereik.
Voor wie net met podcasts start, gaat een wereld van mogelijkheden open! Waar je een blog of artikel alleen kunt delen op eigen website of socials, kun je podcasts delen op vele platformen. Denk aan Spotify, Podcastaddict, PocketCasts, Radiopublic en de Apple Podcasts-app. Jouw podcast wordt hierdoor beschikbaar voor duizenden (nieuwe!) potentiële luisteraars. En net als Google zijn deze platforms ook zoekmachines. Mensen gebruiken ze naast muziek ook om podcasts te vinden. Een ideale manier om nieuwe klanten te bereiken dus!
4. Podcasts zijn doelgericht
Luisteraars gaan zelf op zoek naar onderwerpen die voor hen interessant zijn. Als deze inhoudelijk matchen met jouw podcasts, worden ze aanbevolen tussen de zoekresultaten. Luisteraars komen dus niet per toeval bij jouw podcast terecht, maar gaan gericht op zoek. Hierdoor kun je specifieker inzetten op hun wensen en behoeften. Op deze manier maak jij jouw podcast relevanter voor jouw luisteraars en vergroot je de kans dat zij zich abonneren op jouw podcastserie. Hierdoor creëer je meer engagement en meer loyaliteit bij jouw doelgroep.
5. Podcasts breiden je netwerk uit
Nodig eens een gastspreker uit voor in je podcast! Dat is interessant voor de luisteraar, en je krijgt er een heel nieuw netwerk bij. Interviews geven is niet alleen heel leuk, je leert ook veel nieuwe inspirerende mensen kennen. Wie wist dat je door het maken van een podcast ook direct je netwerk uitbreidt? Win-win toch?
Tip: eindig altijd met een call-to-action in je podcast!
Een podcast is natuurlijk hartstikke leuk, maar als je het echt wilt inzetten als marketingtool is een call-to-action essentieel. Naast het delen van je passie, wil je natuurlijk ook dat je luisteraar in actie komt. Wil je bijvoorbeeld dat de luisteraar contact met je opneemt, zich inschrijft voor een training of simpelweg je website bezoekt? Zorg er dan ook voor dat je de luisteraar altijd goed doorverwijst naar de bestemmingspagina. Zet deze ook altijd in de omschrijving van je podcast, zo kunnen luisteraars het makkelijk terugvinden. Pas wanneer je een heldere opvolging gebruikt, zet je jouw podcast optimaal in als marketingtool.
Adverteren in podcasts
Wil je liever adverteren in een podcast dan er zelf één starten? Dan heb je geluk. De advertentiemarkt binnen podcasting is namelijk nog heel erg jong. De meeste Nederlandse podcasts hebben zelfs nog nooit adverteerders gehad. Hier kun jij dus volop van profiteren.
Weet je een podcast waar jouw content goed bij past en waarin je wel een keertje genoemd zou willen worden? Stuur ze dan gewoon een mailtje en vraag naar hun advertentievoorwaarden. De kans is groot dat ze deze nog niet hebben omdat adverteren in podcasts in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Fijn voor jou, hierdoor kun je vaak voor een schappelijke prijs benoemd worden in de podcast. Een mooie kans dus als je bereid bent om hier budget in te steken.
Kortom, waarom moet jij podcasts gaan inzetten?
Podcasts zijn een laagdrempelig medium en zijn makkelijk te maken, vooral in vergelijking met video. Daarnaast is een eigen podcast een heel natuurlijke manier om luisteraars te verzamelen en te behouden. Ook zijn de advertentiemogelijkheden gunstig, aangezien dit nog bijna niet gedaan wordt in Nederland. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van podcasts, of wil je graag hulp bij het maken? Neem dan contact met ons op via het formulier hieronder!