• Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Studio Goldfizh Digital Change Careers Interim Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories

Lisa de Boer

17-2-2022
Leestijd 5 min

Podcast marketing: podcasts en jouw marketingstrategie

Podcasts zijn razend populair. Ruim 44 procent van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. Dat zijn 6,3 miljoen Nederlanders! Waarom het zo populair is? Met podcasts kun je alle kanten op. Wil je ontspannen, geamuseerd worden of iets bijleren? Het kan allemaal! Niet zo gek dus dat podcasts steeds vaker als marketingtool worden ingezet. Het heeft zelfs al een eigen naam gekregen: “Podcast marketing”. Benieuwd naar de voordelen die een podcast jou kan opleveren? En wat je er allemaal mee kan? Lees dan snel verder en ontdek waarom podcasts onderdeel moeten zijn van jouw marketingstrategie!

Ga snel door naar:

  • Wat is een podcast?
  • Welke soorten podcasts zijn er?
  • Waarom luisteren mensen naar podcasts?
  • Wie luistert er naar podcasts? Is elke doelgroep te bereiken?
  • Wat zijn de voordelen van podcasts als marketingmiddel?
  • Tip: eindig altijd met een call-to-action in je podcast!
  • Adverteren in podcasts
  • Waarom moet jij podcasts in gaan zetten?

Wat is een podcast?

Een podcast is een verhalend geluidsbestand. Podcasts luister je via internet en via diverse apps zoals Spotify en Podcastaddict. Doordat je het bestand kunt streamen of downloaden, luister je overal en op ieder moment naar je favoriete podcast.

Welke soorten podcasts zijn er? 

Podcasts zijn er in alle soorten en maten. Je hebt luisterverhalen, cabaret, enthousiaste mensen met gekke hobby’s die hun passie delen, experts die worden geïnterviewd en natuurlijk het laatste nieuws. Maar naar welk soort podcasts wordt nou het meest geluisterd? Dit zijn de 10 populairste categorieën volgens de Markteffect Podcast Monitor van mei 2021:

  1. Nieuws en politiek
  2. Muziek
  3. Verhalen
  4. Samenleving en cultuur
  5. Sport
  6. Lifestyle
  7. Gezondheid
  8. Wetenschap en geneeskunde
  9. Komedie
  10. Educatie / onderwijs


Voor bedrijven en ondernemers is een podcast vooral een nieuwe manier om expertise te delen. Dit kan in meerdere vormen: een monoloog, een dialoog of een groepsgesprek. Op deze manier kun je mensen uit jouw vakgebied interviewen en samen sparren over bepaalde onderwerpen. In plaats van dat je het uitwerkt als blog of deelt als video, deel je het nu als podcast! 

Waarom luisteren mensen naar podcasts?

Je ziet het, podcasts hebben eindeloos veel mogelijkheden. Maar wat zoeken mensen eigenlijk in een podcast? De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (60%) en amusement (47%), maar ook het volgen van interessante personen (31%), op de hoogte blijven van het nieuws (38%), persoonlijke ontwikkelingen (27%) of ontwikkelingen volgen in jouw vakgebied (22%). Deze percentages komen uit de Markteffect Podcast Monitor van mei 2021.

Wie luistert er naar podcasts? Is elke doelgroep te bereiken?

Podcasts doen het vooral goed bij een jong publiek, de meeste luisteraars zijn onder de 36 jaar. Podcasts zijn heel populair onder studenten (73%) maar ook onder starters. Oudere luisteraars blijven voor nu nog achter, maar die hebben over het algemeen iets meer tijd nodig om aan nieuwe media te wennen. Uit onderzoek blijkt dat podcastluisteraars voornamelijk hoogopgeleiden zijn met een goed inkomen . Dit maakt podcasts maken als bedrijf ook interessant. De gemiddelde luisteraar is niet alleen heel loyaal, maar ook nog eens koopkrachtig.

Wat zijn de voordelen van podcasts als marketingmiddel?

Een podcast inzetten als contentvorm binnen jouw marketingstrategie biedt vele voordelen. Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet: 

1. Podcasts zorgen voor binding met je doelgroep

Een podcast is de ideale manier om mensen persoonlijk aan jou en/of je merk te binden. Door luisteraars te inspireren en volledig mee te nemen in jouw wereld kom je heel dichtbij je doelgroep. Dit komt mede doordat geluid de mogelijkheden biedt om luisteraars de emoties achter woorden te laten voelen. Zo voelen luisteraars zich persoonlijker aangesproken, krijgen ze het gevoel dat ze je écht leren kennen en vergroot je het merkbewustzijn bij potentiële klanten. 

2. Podcasts luisteren kan altijd en overal 

In tegenstelling tot het lezen van een blog of het bekijken van een video, hoef je geen extra tijd vrij te maken voor het luisteren van een podcast. Dat is superhandig en laagdrempelig voor bezige bijen. Een podcast kan je altijd en overal luisteren. Of je nu aan het joggen, afwassen of wandelen bent. Ideaal toch? Dit maakt podcasts een perfecte contentvorm voor multitaskers.

3. Podcasts vergroten jouw bereik.

Voor wie net met podcasts start, gaat een wereld van mogelijkheden open! Waar je een blog of artikel alleen kunt delen op eigen website of socials, kun je podcasts delen op vele platformen. Denk aan Spotify, Podcastaddict, PocketCasts, Radiopublic en de Apple Podcasts-app. Jouw podcast wordt hierdoor beschikbaar voor duizenden (nieuwe!) potentiële luisteraars. En net als Google zijn deze platforms ook zoekmachines. Mensen gebruiken ze naast muziek ook om podcasts te vinden. Een ideale manier om nieuwe klanten te bereiken dus!

4. Podcasts zijn doelgericht

Luisteraars gaan zelf op zoek naar onderwerpen die voor hen interessant zijn. Als deze inhoudelijk matchen met jouw podcasts, worden ze aanbevolen tussen de zoekresultaten. Luisteraars komen dus niet per toeval bij jouw podcast terecht, maar gaan gericht op zoek. Hierdoor kun je specifieker inzetten op hun wensen en behoeften. Op deze manier maak jij jouw podcast relevanter voor jouw luisteraars en vergroot je de kans dat zij zich abonneren op jouw podcastserie. Hierdoor creëer je meer engagement en meer loyaliteit bij jouw doelgroep.

5. Podcasts breiden je netwerk uit

Nodig eens een gastspreker uit voor in je podcast! Dat is interessant voor de luisteraar, en je krijgt er een heel nieuw netwerk bij. Interviews geven is niet alleen heel leuk, je leert ook veel nieuwe inspirerende mensen kennen. Wie wist dat je door het maken van een podcast ook direct je netwerk uitbreidt? Win-win toch?

Tip: eindig altijd met een call-to-action in je podcast!

Een podcast is natuurlijk hartstikke leuk, maar als je het echt wilt inzetten als marketingtool is een call-to-action essentieel. Naast het delen van je passie, wil je natuurlijk ook dat je luisteraar in actie komt. Wil je bijvoorbeeld dat de luisteraar contact met je opneemt, zich inschrijft voor een training of simpelweg je website bezoekt? Zorg er dan ook voor dat je de luisteraar altijd goed doorverwijst naar de bestemmingspagina. Zet deze ook altijd in de omschrijving van je podcast, zo kunnen luisteraars het makkelijk terugvinden. Pas wanneer je een heldere opvolging gebruikt, zet je jouw podcast optimaal in als marketingtool. 

Adverteren in podcasts

Wil je liever adverteren in een podcast dan er zelf één starten? Dan heb je geluk. De advertentiemarkt binnen podcasting is namelijk nog heel erg jong. De meeste Nederlandse podcasts hebben zelfs nog nooit adverteerders gehad. Hier kun jij dus volop van profiteren. 

Weet je een podcast waar jouw content goed bij past en waarin je wel een keertje genoemd zou willen worden? Stuur ze dan gewoon een mailtje en vraag naar hun advertentievoorwaarden. De kans is groot dat ze deze nog niet hebben omdat adverteren in podcasts in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Fijn voor jou, hierdoor kun je vaak voor een schappelijke prijs benoemd worden in de podcast. Een mooie kans dus als je bereid bent om hier budget in te steken. 

Kortom, waarom moet jij podcasts gaan inzetten?

Podcasts zijn een laagdrempelig medium en zijn makkelijk te maken, vooral in vergelijking met video. Daarnaast is een eigen podcast een heel natuurlijke manier om luisteraars te verzamelen en te behouden. Ook zijn de advertentiemogelijkheden gunstig, aangezien dit nog bijna niet gedaan wordt in Nederland. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van podcasts, of wil je graag hulp bij het maken? Neem dan contact met ons op via het formulier hieronder!

Deel deze blog op:

Lisa de Boer

Video producer

lisa.deboer@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo