Share

Livestream: organiseer er een met onze tips en checklist!

17 februari 2023

Ready, set… livestream! De afgelopen jaren is livestreamen in een stroomversnelling gekomen and it’s here to stay. Evenementen, webinars, trainingen, feesten en vergaderingen: het is eigenlijk allemaal veel handiger, sneller én efficiënter online! Maarrr, dan moet je natuurlijk wel weten hoe je een livestream organiseert en wat het precies is. Dat en meer lees je hieronder. Let’s go!

Wout Koot
wout@goldfizh.nl

Wat is een livestream?

Een livestream is het rechtstreeks uitzenden van een gebeurtenis via internet. Het is te vergelijken met een live-uitzending op tv. Denk hierbij aan het commentaar dat wordt gegeven bij een sportwedstrijd, of een persconferentie die real-time wordt uitgezonden op een aantal zenders.

Maar wat is dan het verschil tussen een live-uitzending en een livestream? Simpel: het kanaal waarop het wordt uitgezonden. Livestreaming gaat namelijk via het internet en kan je alleen bekijken via diverse online kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een YouTube-livestream of andere kanalen zoals Twitch, Instagram en LinkedIn. Een live-uitzending bekijk je alleen via tv.

De voordelen van live streaming als marketingtool

Veel bedrijven zien nog een drempel om live te gaan. Maar waarom eigenlijk? Misschien weet je als bedrijf niet hoe een livestream precies werkt, of ben je niet op de hoogte van de voordelen die het biedt. Wij leggen je uit waarom je livestreaming moet inzetten als marketingtool!

Evenementen, workshops, inspiratiesessies of Q&A’s: alles kan live worden uitgezonden. Je kunt je richten op je eigen werknemers, klanten of een extern publiek. Een livestream is namelijk een middel om je publiek real-time op de hoogte te houden: dé manier om mensen aan je te binden. Zo helpt een livestream om merkbewustzijn te verhogen, omdat je bedrijf zichtbaar is voor een groot publiek. Ook helpt het om het vertrouwen te winnen bij je kijkers. Ze zien namelijk dat je bedrijf transparant is, expertise in huis heeft en open staat voor vragen en interactie.


Maar… dat niet alleen! Ook helpt live videostreaming bij het genereren van nieuwe leads. Tijdens een livestream worden kijkers namelijk vaak aangemoedigd om te interacteren. Bijvoorbeeld door zich aan te melden voor een nieuwsbrief of je website te bezoeken. Een win-win dus! Er zijn dus een hoop mogelijkheden om livestreaming in te zetten als marketingtool voor je bedrijf.

Waarom kies je voor een livestream als marketinginstrument: 4 voordelen

Stel: je twijfelt tussen het organiseren van een event in real-life en een livestream. Hoe maak je dan een keuze? Precies! Door de vier voordelen van een livestream hieronder te lezen.

1. Je kunt zoveel mensen uitnodigen als je wilt.

Waar je bij een offline evenement vaak gebonden bent aan een maximaal aantal gasten, is dat voor een livestream niet het geval. Dit zorgt er dus voor dat je met een livestream een veel groter publiek kunt bereiken, want iedereen kan joinen. Is het alsnog lastig om de keuze tussen online en offline te maken? Je kunt het ook combineren! Wanneer je een real-life event geeft, bereik je gemakkelijk extra publiek door het ook te livestreamen.

2. De interactiemogelijkheden zijn ontelbaar.

Een vraag stellen wanneer er nog driehonderd andere mensen in het publiek zitten, doe jij het? Het is tijdens een real-life evenement niet altijd even makkelijk om als publiek interactie te hebben met de spreker. En dat is andersom ook zo: als spreker iedereen bij je verhaal betrekken, boeien en de interactie aangaan, is ook niet altijd makkelijk wanneer het live is.

Maar zie daar: de livestream! Bij een livestream heb je als kijker snel, gemakkelijk, maar vooral laagdrempelig interactie met de spreker, en de spreker met jou! Denk bijvoorbeeld aan een vraag stellen in de chat, je (digitale) hand opsteken of stemmen op een poll.

3. De kosten zijn lager.

Huur van de locatie, catering, beveiliging, goodiebags en ga zo nog maar even door. De kosten van een offline evenement zijn veel hoger dan die van een livestream. Bij een livestream heb je de kosten namelijk zelf in de hand, en maak je ze dus zo hoog of laag als je zelf wilt.

Weinig tot geen budget? Ga dan voor een livestream via een gratis platform, zoals Instagram, YouTube, Microsoft Teams, Zoom of Google Meet en stream dit met je webcam of mobiel. Heb je iets meer te besteden? Regel dan een toffe locatie en een filmcrew die alle techniek (en organisatie) uit handen neemt. Bij Studio Goldfizh ben je aan het juiste adres!

4. Het kost minder tijd!

Daarnaast zijn er ook voor je kijkers voordelen aan een livestream. Waar ze bij een offline event vaak wel een halve dag kwijt zijn, kunnen ze bij een livestream gemakkelijk tijdens de werkdag intunen.  En wie écht heel druk is, kan er zelfs voor kiezen de livestream aan te zetten en alleen mee te luisteren tijdens het afronden van andere taken. Lekker multitasken!

Met deze checklist en streamingtips organiseer jij een vette livestream!

Lights, camera, action: je gaat een livestream organiseren! De datum is geprikt, maar wat nu? Met onze checklist wordt het gegarandeerd een succes.

1. Bepaal over welke onderwerpen je gaat praten. Zorg dat er een verband is tussen de onderwerpen wanneer er meerdere sprekers zijn.

2. Wie worden de sprekers? Ga je zelf aan de bak, laat je je collega’s shinen of huur je een professionele host in? Maak een keuze.

3. Hoe lang duurt de livestream? Om je kijkers geïnteresseerd te houden, is het belangrijk dat je van tevoren aangeeft hoe lang het gaat duren. Zo heb je geen vroege afhakers en wordt niemand ongeduldig! We verklappen alvast de ideale duur van een livestream: ongeveer een uur.

4. Stel een strak en duidelijk draaiboek op. Zo weet iedereen wat hun taak is en blijft alles overzichtelijk.

5. Zorg dat er publiek aanwezig is! Een livestream zonder publiek is als Goldfizh zonder Gen Z. Maak met zowel organische als betaalde content bekend dat jij een vette livestream houdt. Wedden dat het bij de juiste mensen terecht komt en die digitale stream straks vol loopt?

6. Fix een goede locatie. Bij een kleinschalige livestream kan dit natuurlijk gewoon je kantoor of vergaderzaal zijn, maar bij een groter opgezette livestream wil je liever een mooie zaal huren. De locatie draagt enorm bij aan de professionaliteit, maar mag niet afleiden. Denk hier dus goed over na!

7. Denk na over de techniek en apparatuur. Wanneer je voor een grootschalige livestream gaat, is het een goed idee om dat uit handen te geven. Dan hoef jij je alleen nog maar te focussen op de inhoud. Oh enne: zorg ook voor een sterke internetverbinding, haperingen zijn zonde!

8. Doe een generale repetitie. Om ervoor te zorgen dat de livestream vlekkeloos verloopt, is het slim om dit een dag van tevoren te doen. Zo zijn foutjes nog makkelijk op te lossen!

En dan ga je live in 3..2..1…

Goldfizh live: onze eigen livestream

Benieuwd hoe zo’n livestream eruit ziet wanneer alle punten van de checklist zijn afgevinkt? Tijdens de eerste en tweede editie van Goldfizh Live bespraken we in een uur tijd alle nieuwe digitale topics van 2022 en 2023. Check de meest recente hieronder!

Klaar om live te gaan?

Sta je te springen om je livestream te organiseren, maar kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Of ben je benieuwd naar meer informatie, tips en tricks? Mail dan naar Wout of vul het formulier hieronder in. Dan nemen we snel contact met je op!

Meer weten over deze story?

Wout vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar wout@goldfizh.nl
Wout Koot
Videoproducer