• Expertises
  • Interim
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Interim
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Vacatures Studio Goldfizh Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories
profielfoto hidde zwiers - seo-specialist - lead seo

Hidde

2019-09-04
Leestijd 8 min

Lokale SEO: kom met (meerdere) pagina’s in de local pack van Google Maps

Hoe zorg je ervoor dat jij met je winkel, bedrijf, merk, eenmanszaak of zzp-onderneming goed te zien bent in Google anno 2021? Daar zijn een aantal simpele methodes voor. We zetten de belangrijkste tips op een rij! Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je eigen website.

Wacht even… SEO? Dat is Search Engine Optimization. Hiermee worden alle technieken bedoeld, die worden gebruikt om websites beter vindbaar te maken voor Google en andere zoekmachines. Hier vind je een uitgebreide SEO-uitleg. 

Het verschil tussen SEO en Lokale SEO

Verschilt lokale SEO veel met normale SEO? Ja. Simpelweg doordat je een andere doelstelling nastreeft met je online strategie. Lokale SEO is vooral relevant voor bedrijven die, je raadt het al… zichtbaar willen zijn in de regio, terwijl SEO voor landelijke bedrijven juist zichtbaarheid zoekt op specifieke onderwerpen. 

  • Lees ook: alles wat je moet weten over SEO en Voice Search

Het belang van lokale SEO in 2021

Over het belang van lokale SEO in 2021 kunnen we kort over zijn: het is een héle belangrijke manier van klantenbinding. Check:

  • 50% van de consumenten bezoekt binnen een dag de winkel die ze online hebben opgezocht (bron: Google);
  • 18% van de lokale zoekopdrachten leidt tot een daadwerkelijke aankoop (bron: Google);
  • 46% van de zoekopdrachten heeft een lokale intentie (bron: BrightLocal);
  • 33% van alle bedrijven heeft nog geen Google Mijn Bedrijf aangemaakt volgens het grootste, jaarlijkse lokale merkonderzoek van Amerika (bron: State of local marketing report 2019, Brandmuscle).

Daar komt bij dat klanten afhaken als iets kleins als de contactgegevens niet (of foutief) vindbaar zijn. Volgens BrightLocal:

  • Verliezen 8 op de 10 bezoekers het vertrouwen in een bedrijf bij verkeerde of verwarrende contactgegevens;
  • En 7 op de 10 bezoekers stoppen zelfs helemaal met de service van een bedrijf als er online (lees: op Google) verkeerde contactgegevens staan.

Tip 1: start met Google Mijn Bedrijf

Reden genoeg dus om je online zichtbaarheid op orde te brengen. De belangrijkste stap die je moet nemen om lokaal te worden gevonden, is het aanmaken van Google Mijn Bedrijf (GMB). Hiermee laat je namelijk snel weten aan potentiële klanten wie je bent, wat je doet en wat je contactgegevens en openingstijden zijn.

Zoals gezegd: 1 op de 3 bedrijven doet nog niks met GMB. Zorg dus dat je een deel van je concurrentie voor bent! 

De 5 voordelen van Google Mijn Bedrijf

  • Verschijn prominent in beeld

Je bedrijf staat groot en opvallend aan de rechterkant van een zoekresultatenpagina, waardoor mensen sneller contact met je opnemen of een bezoek brengen aan je website. Als jouw bedrijf het beste aan de zoekintentie van een zoeker voldoet, verschijn jij in beeld. 

  • Aanbiedingen

Houd je klanten up-to-date. Sinds kort is er de mogelijkheid om updates te geven via GMB. Handig! Heb jij een aanbieding, nieuwe openingstijden of op zoek naar een nieuw personeelslid? Breng het de wereld in!

  • Zichtbaar op Maps

Door je bedrijf aan te melden bij GMB word je ook beter vindbaar op Google Maps. Wel zo handig voor de mensen in je buurt die naar jouw product op zoek zijn. Dit wordt ook wel het ‘local pack’ genoemd. Door je lokale SEO goed op orde te hebben, kan je hierin bovenaan verschijnen bij grote zoektermen. 

Google SERP: digitaal marketing bureau utrecht
Door je lokale SEO goed op orde te hebben val je bij grote zoektermen op in het zogeheten ‘Local pack’.
  • Interactie met klanten

Klanten en geïnteresseerden in jouw product of merk kunnen eenvoudig contact met je opzoeken via GMB. Wil iemand weten waar je makkelijk kan parkeren? Geef hem direct antwoord (en zorg dat je het voortaan wel duidelijk staat vermeld op je GMB-pagina).

  • Recensies

Recensies zijn een belangrijke sociale bewijskracht voor Google. Een bedrijf dat veel goede recensies krijgt op Google is betrouwbaar en wordt daarvoor beloond met een hogere ranking. 

  • Lees ook: zo werkt Google for Jobs (SEO voor vacatures)

Tip 2: maak lokale content

Wie online zichtbaar wil worden, moet beginnen met het maken van content. Houd een blog bij, vertel over je projecten of houd mensen up-to-date over je branche. Door in dit soort posts af en toe je plaatsnaam te laten vallen of juist heel specifiek te vertellen over een project dat je in de buurt hebt afgerond, ziet Google dat jij een serieuze speler bent op jouw terrein in jouw regio. 

Tip 3: wees consistent en up-to-date

Google vindt niks zo vervelend als gegevens die op verschillende plekken anders zijn. Zorg dus dat je adresgegevens en dergelijke op al je sociale kanalen, websites en andere online uitingen gelijk zijn. Even opletten dus wanneer je verhuist. 

En update je Google-bedrijfspagina regelmatig. Actief de vragen van je bezoekers beantwoorden en updates plaatsen wordt beloond door Google.

Case: wat als je bedrijf meerdere vestigingen heeft?

De laatste maanden zijn we bij GoldfiZh druk in de weer met de lokale zoekoptimalisatie voor Arts en Zorg. Dit is een keten van 20 gezondheidscentra waarin verschillende soorten zorg samenkomen, zoals een huisarts, een apotheek, een fysiotherapeut en een psycholoog. Allemaal diensten die alleen lokaal relevant zijn. 

Veel vestigingen en diensten die door elkaar heen lopen. Dat is vragen om problemen. Veel van deze lokale diensten werden dan ook niet gevonden via Google. Reden: er was geen lokale focus aangebracht op de pagina’s. 

Door elke pagina toe te spitsen op wat het is en waar het zit, zijn we hier langzaam maar zeker verandering in aan het brengen. Zoek maar op ‘huisarts Leeuwarden’ en bekijk de resultaten. Arts en Zorg staat tegenwoordig zelfs boven verschillende vergelijkingswebsites, hoppa! Niet gek voor een zoekwoord waar 2.400 keer per maand op wordt gezocht. Goed geschreven lokale SEO-pagina’s hebben dus een grote impact! 

Arts en Zorg in Google
De impact van Lokale SEO wordt duidelijk wanneer je ziet dat je met 1 pagina op twee manieren bovenaan kan ranken in Google op competitieve zoekopdrachten

Het wordt nóg leuker wanneer je 2 dezelfde soort vestigingen bovenaan krijgt, zoals in Rijswijk.

Google Maps snippet
Ook 2 huisartsen uit dezelfde stad zijn bovenaan te krijgen

Zelf aan de slag met je lokale vindbaarheid

Laten we het niet moeilijker maken dan het is. De basis van lokale SEO is simpel: zorg dat je jouw contactgegevens up-to-date hebt en je Google Mijn Bedrijf zo volledig mogelijk hebt ingevuld. 

In competitieve branches (denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als ‘koffie Utrecht’ of ‘bakker Tilburg’) is dit echter niet voldoende. Mocht jij na het toepassen van bovenstaande tips nog steeds hulp nodig hebben of wil je een keertje dat ik met je meedenk? Neem even contact met me op!

Lees ook:

  • Pinterest en Marketing
  • Gifjes en Marketing
  • Google Home en SEO
profielfoto hidde zwiers - seo-specialist - lead seo

Deel deze blog op:

Hidde

Lead SEO

Hidde is SEO Lead bij Goldfizh. "Vanuit de online journalistiek bij GoldfiZh de digitale marketing ingerold. Ik houd van het maken van effectieve en nuttige content. Dat betekent: SEO-projecten opzetten, uitvoeren én optimaliseren! Why? Door betrouwbare en behulpzame content bovenaan Google te krijgen, weet je zeker dat mensen de juiste informatie krijgen. Zo vinden klanten jouw merk als ze hulp nodig hebben en maken we samen het internet een stukje beter. Hier komen de journalistieke skills nog dagelijks bij van pas: kritisch denken, researchen en lekkere teksten schrijven. En dat raakt ook gelijk de kern van SEO: geen trucjes, maar kwaliteit."

hidde@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo