• Expertises
  • Interim
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Interim
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Vacatures Studio Goldfizh Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories
profielfoto hidde zwiers - seo-specialist - lead seo

Hidde

2020-10-15
Leestijd 8 min

Google Web Stories maken en bovenin de zoekresultaten krijgen

De story’s van social media, maar dan bovenaan in Google: dát zijn Google Web Stories! De zoekgigant heeft een plugin gelanceerd waarmee iedereen nu visuele verhalen, of snackable content om in Google-termen te spreken, SEO-proof maakt. Hoe werkt dit en vooral: hoe maak je deze Web Stories? Ik leg het je uitgebreid uit!

Deze blog verscheen in andere vorm eerder op Frankwatching. 

Wat zijn Web Stories precies?

Web Stories zijn een slideshow in de vorm van tikbare content, die we nu alleen van social media kennen. Het zijn losse foto’s video’s en/of teksten die samen een verhaal vormen op een webpagina. Door te tikken op een story ga je naar de volgende slide.  In tegenstelling tot Stories op Instagram, Snapchat en YouTube verdwijnen deze verhalen niet na verloop van tijd. Sterker nog: informatieve Stories hebben de potentie om bovenaan in Google te komen en zo op de lange termijn veel verkeer te trekken. Een prima manier om je SEO te verbeteren dus!  Deze feature was de laatste maanden in beta-versie beschikbaar, waardoor we al het één en ander hebben getest. Sinds oktober is de plugin voor iedereen beschikbaar!  

Hoe maak je Google Web Stories?

Google maakt het voor websites die op WordPress draaien heel simpel om Web Stories te maken. Met deze speciaal ontwikkelde plugin zet je de Stories supersimpel in elkaar. Hoe precies? Dat kunnen we uittypen voor je, maar veel handiger is het om onze Web Story te checken over het maken van story’s!

Web stories maken

Voorbeelden van Web Stories

Wat zijn de mogelijkheden van Web Stories precies? Een heleboel. Daarom hebben we een aantal voorbeelden op een rij gezet. Er zijn namelijk al een hele hoop van deze visuele verhalen in omloop. Check bijvoorbeeld:

  • de story van BBC over wat mensen op de maan hebben achtergelaten. In deze Story worden bijzondere foto’s van spullen die astronauten op de maan hebben hebben laten liggen gecombineerd met informatie over die astronauten en de missies naar de maan. 
  • de story van USA Today over Beyoncé. Hier wordt de impact van Beyoncé op de popcultuur en maatschappij simpel uiteengezet. 
  • de story van The Atlantic over de goudkoorts op Amazone. Deze hele story is in dezelfde stijl geanimeerd, waardoor het echt een verhaal is. 

Naar aanleiding van de eerste versie van deze blog op Frankwatching werden er in de comments meer ideeën en Stories gedeeld. Check bijvoorbeeld:

  • het assortiment van Mijn Nieuwe Schilderij vol met werk van Vincent van Gogh
  • 10 tips voor beginnende hardlopers van trailrunner Wim Groenendijk
  • of een tutorial voor het maken van armbandjes van Xitin Beads

Hoe maak je jouw Stories aantrekkelijk?

Net als met Instagram Stories en LinkedIn Stories maak je jouw stories heel makkelijk dynamisch en interactief door er per slide leuke extra’s aan toe te voegen. Combineer je Stories bijvoorbeeld met:

  • afbeeldingen, gifjes, stickers en zelfs video’s: maak elke slide visueel aantrekkelijk door er de juiste visuals aan toe te voegen; 
  • combineer tekst met audio: wees hier voorzichtig mee, aangezien de meeste gebruikers nooit zo zijn gediend van onverwachte muziek uit hun speakers of in hun oortjes. Toch is audio een mooie toevoeging wanneer je bijvoorbeeld extra informatie wilt inspreken bij een slide; 
  • animaties en interactie: ook hou je jouw Stories aantrekkelijk door tekst en afbeeldingen te animeren via de plugin. En zorg voor een goede vervolgstap in je laatste slide. Zo ben je de gebruikers nóg beter van dienst. 

Voordelen van Google Web Stories

Er zijn een hoop redenen om aan de slag te gaan met Web Stories:

  1. De belangrijkste: het is supervet! Via Stories ziet je content er een stuk aantrekkelijker uit dan via een ouderwetse webpagina. En voor mijn part ook beter dan alle online magazines die nu worden aangeboden; 
  2. Het is ideale content voor smartphones; de slides zijn namelijk verticaal en werken op AMP-technologie, waardoor ze ook op telefoons supersnel laden; 
  3. De Stories zijn te embedden en daardoor te hergebruiken op meerdere pagina’s;
  4. Het is een moderne manier om content en informatie te delen met je doelgroep. Vrijwel iedereen kent het principe van Stories al van social media en is gewend om op deze manier informatie tot zich te nemen; 
  5. Stories op je website zijn interactief, doordat je moet klikken, luisteren en kijken. Hierdoor blijft je boodschap beter hangen bij de gebruiker;
  6. Het past in de trend van Google om resultaten weer te geven, die snel antwoord geven op een zoekvraag;
  7. De oplettende lezer had het al in de gaten: het zijn niet voor niks Google Web Stories. Dit is Google’s antwoord op de snelle content van social media. De zoekmachine heeft eigenhandig een plugin voor deze contentvorm ontwikkeld, waardoor de stories goed indexeerbaar zijn en snel kunnen ranken in de zoekresultaten!

De eerste #1 posities in Google voor (Engelstalige) Stories zijn al gespot: Google Web Story on SERP Tuurlijk, dit is een hele specifieke zoekterm. Het leuke aan dit voorbeeld: de Story staat boven een branded (disqus.com) resultaat! Dit geeft de enorme potentie weer van deze story’s. De content is makkelijk behapbaar en voldoet zo perfect aan de zoekintentie.

Aan de slag met Google Stories, maar je werkt niet op WordPress?

Werk je niet met WordPress? Dan zijn er gelukkig andere manieren om Web Stories te maken! Hiervoor is het goed om te weten dat story’s werken via AMP-technologie. Wat betekent dat er voor elk cms mogelijkheden zijn om aan de slag te met deze visuele verhalen. Stuur dit linkje door naar je webbouwer en dan regelt ‘ie het voor je.   

SEO-checklist Web Stories

Een Web Story maken, betekent natuurlijk niet dat je jouw verhaal ook automatisch terugvindt bovenaan de zoekresultaatpagina’s (SERP) van de door jouw begeerde keywords. Maak je visuele verhaal daarom SEO-proof met deze checklist:

  • Volledigheid: zorg ervoor dat jouw verhaal een rond verhaal is. Met andere woorden: wanneer jouw slideshow na 5 tikken een verkapte advertentie blijkt te zijn, ga je niet ranken. Zet dus géén links in je artikelen die verwijzen naar andere websites of apps;
  • Maximaal één affiliate link: als je lezers wilt doorverwijzen naar een marketplace, doe dat maximaal één keer per verhaal;
  • Aantal slides: minimaal 5 slides, maximaal 30. Google adviseert hierbij tussen de 10 en 20 pagina’s aan te houden;
  • Titel lengte: houd een maximum van 40 tekens aan;
  • Tekst: houd maximaal 200 tekens per slide aan;
  • Video: wanneer je video’s gebruikt in je stories, zorg er dan voor dat ze rond de 15 seconden per pagina duren. En dat de video’s die je gebruikt ondertiteld zijn; 
  • AMP-test: test je story in de AMP-tester van Google. Zo weet je zeker dat je Story goed wordt geïndexeerd; 
  • Structured data (optioneel): voeg Structured Data toe aan je Story zodat Google en andere zoekmachines beter begrijpen waar de content over gaat. Voor Stories zijn de volgende 4 mark-ups mogelijk: 
    • Article
    • LocalBusiness
    • Recipe
    • VideoObject

Ik ben ervan overtuigd dat we Google Web Stories héél veel gaan terugzien in de zoekresultaten! Wil je hier ook mee aan de slag? Ik help je hier graag verder mee 🙂

Check ook:

  • aan de slag met Instagram Reels
  • Google for Jobs en SEO
  • dit voordat je begint met livestreamen
profielfoto hidde zwiers - seo-specialist - lead seo

Deel deze blog op:

Hidde

Lead SEO

Hidde is SEO Lead bij Goldfizh. "Vanuit de online journalistiek bij GoldfiZh de digitale marketing ingerold. Ik houd van het maken van effectieve en nuttige content. Dat betekent: SEO-projecten opzetten, uitvoeren én optimaliseren! Why? Door betrouwbare en behulpzame content bovenaan Google te krijgen, weet je zeker dat mensen de juiste informatie krijgen. Zo vinden klanten jouw merk als ze hulp nodig hebben en maken we samen het internet een stukje beter. Hier komen de journalistieke skills nog dagelijks bij van pas: kritisch denken, researchen en lekkere teksten schrijven. En dat raakt ook gelijk de kern van SEO: geen trucjes, maar kwaliteit."

hidde@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo