• Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
  • Expertises
  • Cases
  • About
  • Contact
More pages
Studio Goldfizh Digital Change Careers Interim Blogs
Find us at

Tractieweg 41K

3534AP Utrecht

Follow us
Instagram LinkedIn
Skip to content

Let’s team up!

Stories
profielfoto hidde zwiers - seo-specialist - lead seo

Hidde

2020-08-25
Leestijd 10 min

Zo optimaliseer je jouw vacatures voor Google for Jobs

Google for Jobs is gelanceerd in Nederland! Dit is Google’s eigen vacaturesite, die wel eens groter kan worden dan Indeed. Tijd voor SEO voor vacatures dus. Wie in de recruitment werkt, vertellen we niks nieuws. Alleen: weet jij al hoe je deze nieuwe, enorme kans benut om je vacaturebereik te vergroten? Ik leg het je in 4 minuten uit. Let’s go!

Zoek eens op een willekeurige vacature als ‘digital marketeer Utrecht’ en bekijk de resultaten. De eerste 5 (!) komen van Indeed. Daaronder volgen nog een paar linkjes van de Nationale Vacaturebank, maar veel meer dan deze 2 sites krijg je niet te zien. Je kan eigen vacature dus nog zo goed optimaliseren voor Google, op de eerste pagina kom je niet. Maarrr, dat gaat vanaf nu veranderen dankzij Google for Jobs!

Is Google for Jobs live in Nederland?

Update 25 augustus 2020: Ja, Google for Jobs is officieel live in Nederland! De functie wordt de komende weken uitgerold.

De livegang in Nederland kondigde zich al een lange tijd aan. Google is in Nederland samenwerkingen aangegaan met DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team, Yacht, BMC), Monsterboard en Rijksoverheid (carrière platform Werken voor Nederland).

Ook kan je jouw eigen vacatures laten oppikken door Google for Jobs. Daar helpen we je bij! Aangezien de zoekresultaten in Amerika en andere Europese landen al een jaar of 2 worden verrijkt met deze job search engine weten we al vrij veel over deze nieuwe manier van vacaturemarketing.

Wat is Google for Jobs precies?

Google for Jobs is een nieuwe manier Google om vacatures te tonen. In plaats van dat er een lijst komt met ‘normale’ zoekresultaten, verschijnt er binnenkort een blauwe widget (zie onder) van Google met daarin een geoptimaliseerde weergave van vacatures. Een beetje zoals je dat nu ook al vaak ziet bij het boeken van een vlucht of hotel.

Google for Jobs zorgt er dus voor dat werkzoekenden online sneller en meer relevante banen vinden. Aan de andere kant worden werkgevers juist geholpen doordat ze zichtbaarder worden bij de juiste kandidaten. Deze video van Google verduidelijkt het een en ander:

Hoe werkt Google for Jobs?

De widget neemt namelijk vrijwel de gehele resultaatpagina op Google over. Dit betekent nieuwe SEO-kansen! En daar houden we van ❤️ 

Wie zijn vacatures nu op de juiste manier optimaliseert, gooit straks wél hoge ogen in Google. Hoe werkt dat precies?

Dankzij de (big) data die Google tot zijn beschikking heeft weet de zoekmachine héél goed welke vacatures perfect bij jou aansluiten. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de woonplaats van de zoeker, maar ook met zijn werkervaring en voorkeuren. Zo krijgt de gebruiker precies die vacatures te zien die voor hem of haar interessant zijn.

Rest alleen de vraag: hoe speel je daar als bedrijf slim op in?

Google for jobs
De grote widget van Google die straks de resultaatpagina (SERP) overneemt bij het zoeken naar vacatures. Binnenkort ook te zien in Nederland.

SEO-tips om hoog te ranken in Google Jobs

#1 Breng je structured data op orde

De zogeheten structured data krijgen een steeds belangrijkere rol voor SEO. Door Google in html-code te vertellen waaruit je pagina -of in dit geval je vacature- is opgebouwd, wordt je pagina beter weergegeven in de zoekresultaten. Niet alle cms-systemen kunnen dit: vraag dus even aan je webbouwer of ‘ie dit mogelijk wil maken.

  • Klinkt ingewikkeld, valt best wel mee! Wij helpen je hierbij, neem even contact met ons op 

Om vacatures in Google for Jobs te krijgen, zijn de volgende 8 punten in je tekst en structured data vereist:

  1.      publicatiedatum;
  2.      omschrijving van de vacature. Denk aan: werkzaamheden, vereisten en verantwoordelijkheden;
  3.      werkgever / bedrijfsnaam;
  4.      locatie;
  5.      functienaam;
  6.      einddatum;
  7.      basissalaris. Met simpel ‘marktconform’ kom je niet weg op Google. Wel kan je een indicatie geven door middel van een minimaal en maximaal bedrag;
  8.      soort dienstverband: fulltime, parttime, vrijwillig, stage?

#2 Blijf optimaliseren op je functietitel

Om de concurrentie aan te blijven gaan met gevestigde namen als Monsterboard, Indeed en Vacaturebank moet je jouw vacatures blijven bijhouden. Vacature verlopen? Verwijder hem dan. Rank je onder de gevestigde orde? Specificeer je zoekopdracht dan. Dus niet: ‘digital marketeer Utrecht’, maar ‘junior online SEA marketeer Utrecht’.

#3 Denk aan de ‘standaard’ SEO-regels

Google for Jobs werkt qua ‘SEO-regels’ hetzelfde als de zoekmachine van Google. Zorg dus dat je, afgaande op bovenstaand voorbeeld, de termen (keywords) ‘junior online marketeer’, ‘SEA’ en ‘Utrecht’ laat terugkomen in de tekst, titel en meta tag.

  • Lees ook alles over Lokale SEO

En hoe langer mensen op je pagina blijven, hoe meer je wordt beloond door Google in de rankings. Zorg dus voor een actieve, aantrekkelijke schrijfstijl die aansluit bij je doelgroep.

#4 Zorg voor een goede sitemap

Zorg dat je een slimme sitemap hebt. Met een zogeheten Indexing API of een aparte sitemap voor vacatures zorg je ervoor dat Google altijd weet heeft van de laatste status van je vacatures op je website.

#5 Vergeet je logo niet

Een logo trekt de aandacht. En in de berg vacatures die je online kan vinden is elke manier van opvallen er één. Maak je vacature dus compleet.

Vacaturesite Google
Zo ziet de omgeving van Google for Jobs eruit.

Belang Google for Jobs

Nog niet overtuigd van het belang van Google for Jobs? Check dan deze casestudy van ZipRecruiter eens. Dankzij deze nieuwe zoekfunctie heeft het bedrijf:

  • 35% meer non-branded organisch zoekverkeer per maand
  • 3x hogere conversieratio dan bij andere zoekmachines
  • 10% lager bouncepercentage voor Google-bezoekers naar vacaturepagina’s
  • 4,5x hogere Google organische conversieratio dan voorheen

Ennn good to know:

Bij de introductie van Google’s vacaturesite in Engeland bleek dat 47 van de top 100 wervingsbureaus niet beschikten over de technische vereisten om vacatures weer te geven in Google for Jobs. Er is dus een wereld te winnen! 

Als jij je vacatures zelf hoog weet te ranken in Google for Jobs heb je dure partijen als Indeed en andere wervingsbureaus wellicht helemaal niet meer nodig.

Ik help je hier graag mee, stuur gewoon een mailtje of voeg me toe op LinkedIn! ⤵️

Lees ook: 

  • Zo werkt SEO voor Voice Search
  • Wat wij deden voor Tempo-Team
  • Wat weet jij eigenlijk van social jobhunting?
profielfoto hidde zwiers - seo-specialist - lead seo

Deel deze blog op:

Hidde

Lead SEO

Hidde is SEO Lead bij Goldfizh. "Vanuit de online journalistiek bij GoldfiZh de digitale marketing ingerold. Ik houd van het maken van effectieve en nuttige content. Dat betekent: SEO-projecten opzetten, uitvoeren én optimaliseren! Why? Door betrouwbare en behulpzame content bovenaan Google te krijgen, weet je zeker dat mensen de juiste informatie krijgen. Zo vinden klanten jouw merk als ze hulp nodig hebben en maken we samen het internet een stukje beter. Hier komen de journalistieke skills nog dagelijks bij van pas: kritisch denken, researchen en lekkere teksten schrijven. En dat raakt ook gelijk de kern van SEO: geen trucjes, maar kwaliteit."

hidde@goldfizh.nl

Hungry for more?

bekijk de volgende story

Nieuwsgierig geworden? Laat een berichtje achter!

    Copywriting
    • SEO
    • Webteksten
    • Tone of voice
    • Nieuwsbrief
    Marketing
    • Campagneplan
    • Data analyse
    • Marketing Automation
    • Advertising
    Customer Experience
    • Kanaalstrategie
    • Tech
    • UX/UI Design
    • Voice Technology
    Design
    • Huisstijl
    • Illustratie
    • Social media content
    • Visual Design
    Video
    • Explainers
    • Interactieve video
    • Animatie/motion
    • Podcast
    Interim

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht | privacy statement & algemene voorwaarden

    Tractieweg 41K, 3534 AP Utrecht
    Privacy statement & Algemene voorwaarden

    We zijn een marketing agency dus natuurlijk zijn wij gek op cookies 🍪
    Pas instellingen aanHelemaal prima
    Pas instellingen aan

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
    CookieDuurOmschrijving
    cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
    cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
    cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
    cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
    cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
    cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
    CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
    viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    CookieDuurOmschrijving
    _ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
    _ga_LDYV63GPNN2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
    _gat_UA-112673873-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
    _gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
    CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    CookieDuurOmschrijving
    VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
    YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
    yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
    yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    CookieDuurOmschrijving
    613b1c436df40a9c6a6bac18bab59537sessionNo description
    OPSLAAN & ACCEPTEREN
    Aangedreven door CookieYes Logo