Met goede en onderscheidende social media copywriting, trek je de aandacht van je doelgroep. Wil je dat jouw socialmediateksten ook lekker actief, in de juiste tone of voice en met bijbehorende emoji’s geschreven is? Hier lees je precies hoe je dat doet!
onze laatste projecten
a.s.r. verzekeringen
CONTENTCREATIE
SEO
Pinterest als zoekmachine voor a.s.r. platform ‘duurzaam wonen’
Wat zijn socialmediateksten?
Social copy zijn prikkelende en vaak korte teksten voor content op socialmediaplatformen zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Social media copywriting heeft altijd een achterliggend en converterend marketingdoel. Wil je dat je doelgroep een blog leest, zich aanmeldt voor een nieuwsbrief of de nieuwste paar sneakers bestelt? Met goede social copy trek je je doelgroep over de streep.
Opvallen met je teksten is dus enorm belangrijk bij social media copy. En dat is ook niet zo gek! Refresh je tijdlijn maar eens een keer op Instagram of Facebook. Wedden dat er in één swipe een hele nieuwe lading content op je tijdlijn verschijnt? Om tussen al dit socialmediageweld op te vallen, is het extra belangrijk dat je jouw doelgroep aanspreekt met opvallende, herkenbare, onverwachte of grappige copy. Onze copywriters helpen je daar graag bij!
- Op zoek naar een ander soort tekst? Lees hier over alle vormen van copywriting!
Wat is het verschil tussen social copy en social ad copy?
Social copy schrijf je voor organische content en social ad copy voor geadverteerde social content. Dat is het grootste verschil! Social copy schrijf je dan ook voor een doelgroep die jouw merk al volgt op social media, terwijl social ad copy geschreven is voor een nieuwe doelgroep. Door te adverteren komen ook zij jouw social copy tegen het digitale lijf!
Het is dus belangrijk dat je met social ad copy de aandacht van deze (potentiële) doelgroep nog sneller grijpt. Deze groep mensen kent jouw merk ten slotte nog niet (goed)! Bij social copy ligt dat anders. Hiermee kun je dus iets meer de diepte in gaan dan bij social ad copy. Een citaat, een korte anekdote of een vraag aan de doelgroep? Maak het lekker interactief! Ook een belangrijk verschil: bij social copy voeg je hashtags toe voor nóg meer bereik.
Bij social ad copy is het dus de kunst om je doelgroep te activeren in zo min mogelijk tekens. Social ad copy is daardoor nóg converterender geschreven dan social copy. Hieronder zie je het verschil:


Waarom is social copywriting interessant?
Goede socialmediateksten vertellen meer over jouw merk. Door in de juiste tone of voice te schrijven, herkent je doelgroep zich meer in jouw content. Daarnaast kan je natuurlijk de meest flitsende social media content designen, maar zonder social copy mis je het converterende aspect van je content. Social copy geeft jouw doelgroep het laatste duwtje in de rug om te converteren!
6 tips voor pakkende teksten op social media!
Het schrijven van social copy is een kunst. Hieronder geven we je daarom 5 praktische tips om van jou dé Michelangelo van socialmediateksten te maken!
Liever overlaten aan de professionals? Let’s meet up!
Tip 1. Schrijf in de juiste tone of voice
Je tone of voice is de stijl waarin je schrijft. Op je website, nieuwsbrief, of mail: met de juiste tone of voice lijkt alles door dezelfde persoon geschreven. En dat is goed voor herkenning. Ook slim dus om daar goed over na te denken!
Bedenk vooraf wat voor tone of voice het beste bij jouw merk en doelgroep past. Vrolijk en grappig of vriendelijk en een helpende hand? Mensen verwachten van een zorginstelling natuurlijk andere teksten dan van een trendy restaurantketen! Meer weten over het inzetten van de juiste tone of voice?
Lees hier meer over verschillende soorten tone of voice
Tip 2. Schrijf actief
Wat lees je liever? “Jouw socialmediacontent wordt door het schrijven van goede social copy een stuk opvallender.” Of: “Jouw socialmediacontent spat van het scherm met goede social copy.”
De laatste zin leest natuurlijk een stuk lekkerder! Schrijf je teksten dus altijd actief. Hierdoor neem je de lezer mee in jouw verhaal en vermijd je afhakers.
?Tip: je schrijft al snel actievere zinnen door woorden zoals: zullen, worden of kunnen te vermijden.
Tip 3. Houd je marketingdoel voor ogen
Vraag jezelf vooraf goed af waarvoor je de social copy schrijft. Onthoud: social copy heeft altijd een converterend marketingdoel. Wat wil je dat de doelgroep na het lezen doet? Een whitepaper downloaden, aanmelden voor een nieuwsbrief of doorklikken naar een blog? Vergeet dat niet tijdens het schrijven van je social copy!
Tip 4. Houd social copy kort
Social copy wordt niet voor niets short copy genoemd. De spanningsboog van je doelgroep op social media is relatief laag. Gen Z haakt bijvoorbeeld na acht seconden al af. Get to the point! Probeer van je social copy geen onderzoeksrapport of ellenlange speech te maken. Een goede richtlijn is ongeveer 100 woorden. Zit je daar net onder of boven? Kan! Is korter mogelijk? Altijd doen! Schrijven is schrappen.
Tip 5. Ga voor emoji’s! ?
In de meeste gevallen zijn emoji’s een goede toevoeging voor je social copy! Social copy met emoji’s valt sneller op, zorgt voor meer engagement en maakt je tekst beeldender. Wees dus creatief met emoji’s! Let wel op dat het past bij je merk. Een zorginstelling kan natuurlijk ook emoji’s gebruiken, maar kies in dat geval voor wat subtielere opties.
Tip: vermijd dat je tekst wordt overspoeld met emoji’s! Hierdoor oogt je tekst een stuk minder professioneel.
Tip 6. Voeg altijd een call to action toe
Wat is het doel van je social copy? Wil je dat mensen naar de website gaan? Een whitepaper downloaden? Of een comment achterlaten? Verwerk dit altijd aan het eind je tekst!
Voorbeelden: Lees snel de blog, download nu het gratis whitepaper, bekijk de tips.
Zo fixt #TeamCopy jouw socialmediatekst
De copywriters van Goldfizh weten natuurlijk precies hoe we jouw content naar hoger niveau tillen met behulp van de lekkerste social (ad) copy! Hiervoor kijken we samen naar je marketingdoelstellingen, merkverhaal en contentstrategie. Samen maken we de beste social copy!
Converterende social copy voor jouw merk nodig? Neem contact op met Rob. Hij vertelt je er graag meer over!