

Fleur
2021-03-10
Leestijd 8 min
Maak je webteksten, social copy en e-mails krachtiger met emoji’s en smileys!
Je kent ze vast van Whatsapp, Facebook en Instagram of zelfs van vandaag. Vandaag? Ja! Je kunt namelijk niet meer om smileys en emoji’s heen. Ze verschijnen overal en steeds vaker in posts op social media, onderwerpregels van zakelijke e-mails, blogs en website teksten. Werkt het? Zeker! We vertellen je alles over smileys en emoji’s zodat jij nét even anders bent dan rest!
Wat is het verschil tussen een emoticon, emoji of smiley?
Wat is nou het verschil? Goed om te weten is dat een emoticon echt anders is dan een emoji. Een emoticon schrijf je namelijk uit. Bijvoorbeeld 🙁 voor iets negatiefs en 🙂 voor iets positiefs. Emoji’s zijn de plaatjes die je ook terugvindt in Whatsapp, op Facebook en waarmee jij je copywriting een stuk interessanter maakt! De gezichtjes werden vroeger ook wel smileys genoemd. En behoren nu tot de emoji’s. In de loop der jaren hebben de emoji’s zich namelijk enorm uitgebreid en zijn smileys nog steeds niet verleden tijd!
Emoji’s oftewel non-verbale communicatie
Je voorkomt door het gebruik van emoji’s misverstanden in de digitale communicatie. Je kunt iets nuanceren, ergens de nadruk op leggen of op reageren. Zie een emoji als dé non-verbale communicatie in een ‘digitaal’ gesprek. Het is een creatieve manier van taal gebruiken waardoor jij je lezers de kans geeft om je beter te begrijpen. Emoji’s hebben impact op het gevoel van je lezer, zij ervaren emoji’s als leuker en toegankelijker én onthouden je boodschap beter! En geen zorgen, de emoji’s zijn eindeloos. Er is voor elke boodschap een toepasselijke emoji!
Dit zijn alle emoji categorieën:
- Smileys ?
- Gebaren en lichaamsdelen ??
- Mensen en fantasie ??
- Kleding en accessoires ?
- Verschillende huidskleuren emoji’s ???
- Dieren en natuur ?
- Eten en drinken ?
- Activiteiten en sport ?♂️
- Reizen en plaatsen ✈️
- Objecten ?
- Symbolen ✅
- Vlaggen ??
5 tips voor het gebruik van emoji’s in social copy, webteksten en e-mails
Emoji’s gebruiken we niet langer alleen op Facebook, WhatsApp en andere socialmediakanalen. Ook in webteksten, e-mails en zelfs meta titles komen ze voor, bijvoorbeeld in de koppen, onderwerpregel en rond belangrijke informatie. Emoji’s hebben namelijk een positief effect op je open rate en click through rate wanneer jij ze op de juiste manier én plek plaatst. Daarom 5 tips, zodat jij precies weet hoe je emoji’s gebruikt en waar je op moeten letten!
1. Passen emoji’s bij jouw tone of voice?
Emoji’s leuken ook droge, zakelijke teksten op! Toch staat het raar wanneer je tekst erg zakelijk is of belangrijke informatie bevat en de lezer geen gekke plaatjes verwacht. Vraag jezelf af of het gebruik van emoji’s goed aansluit bij jouw tone of voice. Zorg dat het de lezer niet afschrikt! Bijvoorbeeld bij een aankondiging in een nieuwsbrief van een bank:
Do: Binnenkort organiseren we een webinar waarbij wij alles vertellen over beleggen. Schrijf je alvast in! ➡️
Don’t: Binnenkort organiseren we een webinar waarbij wij alles vertellen over beleggen. ? Schrijf je alvast in! ?
2. Teveel van iets goeds wordt iets slechts
Alles waar ‘té’ voor staat is niet goed, zo ook bij emoji’s! Ze verliezen hun kracht wanneer je ze overal, na iedere zin of alinea gebruikt. Één of twee emoji’s in een tekst kan al genoeg zijn. Wist je dat je ook emoji’s kunt gebruiken in plaats van een woord of zin? Bijvoorbeeld deze social copy van een zuivelmerk:
Do: Wij zijn benieuwd: welke Amandeldrink is jouw favoriet? Gaat jouw ?? spontaan omhoog van Ongezoet Ongeroosterd, gaat je ? sneller kloppen van Amandeldrink Original, óf krijg je een hele grote ? van Amandeldrink Ongezoet met geroosterde amandelen?
Don’t: Wij zijn benieuwd❓: welke Amandeldrink is jouw favoriet? ? Gaat jouw duim ?? spontaan omhoog van Ongezoet Ongeroosterd, gaat je hart ? sneller kloppen van Amandeldrink Original, óf krijg je een hele grote lach ? van Amandeldrink Ongezoet met geroosterde amandelen? ?
- Benieuwd naar andere social posts?
3. Plaats emoji’s rond belangrijke informatie
Je kunt je boodschap verduidelijken met emoji’s. Een voordeel, argument of waarschuwing dat gevolgd of aangekondigd wordt door een emoji valt meer op en wordt beter onthouden.
Do: ❗️Let op: Vul nog niet uw activatiecode in. Deze heeft u bij de volgende stap pas nodig.
Don’t: ? Let op ?: Vul nog niet uw activatiecode in. Deze heeft u bij de volgende stap pas nodig.
4. Pas de juiste emoji toe in de juiste situatie
Veel keuzes zijn intuïtief. Je weet wanneer je een knipoog geeft en wanneer je een sip of blij gezichtje gebruikt. Maar je kunt een serieuze boodschap tot echt ontkrachten met een ongepaste emoji. Kijk dus goed of de emoji aansluit bij je boodschap! Bijvoorbeeld bij een e-mailbevestiging van een online winkel:
Do: Vandaag besteld, morgen in huis! ? ?
Don’t: Vandaag besteld, morgen in huis! ? (knipoogje zegt: “Maar niet heus!”)
5. Ga af op je intuïtie!
Wanneer je met iemand in gesprek bent, gebruik je gezichtsuitdrukkingen om je emoties over te brengen. Dat voel je intuïtief aan! Een tip bij het schrijven en het gebruiken van emoji’s is om te doen alsof je met iemand in gesprek bent. Zo spreek je niet alleen de lezer direct aan maar weet je ook wanneer een zin de extra kracht van een emoji nodig heeft.
Do: 5 tips voor het gebruik van emoji’s ?
Don’t: 5 tips voor het gebruik van emoji’s ?
Hulp nodig met jouw webteksten, social copy en e-mails? Of wil je meer weten over contentmarketing. Wij helpen je graag!