Share

Microcopy: kleine, korte teksten voor een converterende website!

29 januari 2021

Wist jij dat één korte zin of zelfs één woord honderd meer producten kan verkopen dan een pagina vol? Dat is de kracht van microcopy. Door microcopy goed toe te passen, lukt dit jou ook! Microcopy heeft een grote invloed op de gebruiksvriendelijkheid en daarmee de conversieratio van je website. Benieuwd wat microcopy is en hoe je dit goed toepast? Check het hier.

Rob van de Wetering
rob@goldfizh.nl

Wat is microcopy?

Microcopy zijn korte woorden en kleine zinnetjes op strategische plekken in e-mails en op websites, bijvoorbeeld naast een call-to-action-knop. Deze ‘microteksten’ nemen onzekerheden weg en helpen de bezoeker bij het ondernemen van acties. Zie het als het duwtje in de rug dat de bezoeker op dat moment nodig heeft. Copywriting op zijn best dus!

Interessant? Lees meer!

Dit zijn de verschillende soorten microcopy

Microcopy vind je terug op of in:

  • Menubalken
  • Call-to-action-knoppen
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • 404-pagina’s
  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • Volg-ons-op-social-media-tekstjes
  • pop-ups
  • Cookie- en provacymeldingen
  • Pay-offs
  • Tooltips
  • Korte e-mailberichten
  • Bestelpagina’s
  • Instructies

Wat is het verschil tussen microcopy en UX-copy?

Microcopy is een belangrijk onderdeel van de User Experience (UX) oftewel de gebruikerservaring op je website. Daarom is er geen verschil tussen microcopy en UX copy. Een UX-copywriter heeft voornamelijk één doel en dat is gebruiksvriendelijke content creëren, zodat de teksten op de website converteren. En dat doe je bijvoorbeeld met microcopy!

Wat is de kracht van microcopy?

Wist je dat bezoekers gemiddeld maar 28% van een pagina lezen? 28%! Dat is de eerste zin, koppen, opsommingen, call-to-action-knoppen en alles vlakbij die knoppen. Door hier een goed gekozen woord of zinnetje te plaatsen neemt de gebruiksvriendelijkheid toe en daarmee de conversieratio van je pagina of website. Dus het aantal inschrijvingen, verkopen en aanmeldingen.

Met microcopy kan je gebruikers:

  • Informeren:

– Waarom moet ik mijn geboortedatum invullen?

– Geen zorgen, we gebruiken je telefoonnummer alleen indien er een probleem zou zijn met de verzending.

  • Ontzorgen/twijfels wegnemen:

– Bedankt Jan, Fijn dat je koos voor onze winkel. We gaan direct aan de slag.

– Geweldig, daar gaan we van blozen… Wat maakte het verschil?

  1. Overtuigen:
    – Kijk waar je wilt. Altijd opzegbaar. [Kijk 30 dagen gratis >]
    – Nu 3 maanden gratis. De eerste 3 mnd €0- p.m. excl. btw. Gewoon naast je huidige provider.
  2. Activeren:
    – Let op, bijna uitverkocht!
    – Scherp geprijsd, Voor 23:59 besteld, morgen in huis
    – Gratis verzending, 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren, Dag en nacht klantenservice, Cadeautje? Laat het voor je inpakken en bezorgen.

Hoe pas je microcopy toe? 10 tips!

1. Beantwoord als eerst deze vragen

Om microcopy goed toe te passen is het belangrijk om je boodschap te bepalen. Doe dit door deze vragen te beantwoorden:

  • Wat is jouw grootste Unique Selling Point?
  • Hoe onderscheid jouw bedrijf zich van concurrenten?
  • Waar ligt de twijfel bij jouw klanten en hoe speel je hierop in?
  • Bijvoorbeeld: de openingstijden, bezorgmomenten, vastzitten aan een contract, etc.

2. Vermijd vaktaal

Het is niet vanzelfsprekend dat jouw klanten net zoveel als jij weten van jouw product of dienst. Ga er dan ook niet vanuit dat klanten weten wat jij bedoelt wanneer je vaktermen in je microcopy verwerkt.

3. Houd het zo kort mogelijk

Een korte geruststelling of toelichting is genoeg. Leid de klant vooral niet af!

4. Schrijf actiegericht

Wees direct. Schrijf dus ‘Nu downloaden’ of ‘Download nu’ en niet ‘Klik hier om de download te starten’.

5. Wees duidelijk

Richt je vooral op welke actie er wordt verricht. Dus niet ‘Download hier’ maar ‘Download hier de whitepaper over microcopy’.

6. Blijf vooral vriendelijk

Gebruik spreektaal, vermijd negatieve of dreigende woorden en toon de gebruiker empathie en behulpzaamheid.

7. Geef instructies

Help de gebruiker door in het aankoop- of inschrijfproces de weg naar de afname toe makkelijker te maken. Verwerk de behulpzaamheid in jouw micropy door korte, duidelijke instructies te geven.

8. Gebruik je brandvoice

Je hebt de kans om de stem van je merk te benadrukken! Grijp deze kans door je brandvoice in je microcopy te verwerken.

9. Zet fout- en succesmeldingen in!

Wanneer er zich een foutmelding op je website plaatsvindt, is dit hét perfecte moment om je van je beste kant te laten zien aan je potentiële klanten door ze op weg te helpen. De melding ‘error’ of ‘pagina bestaat niet’ is echt geen goede zet. Succesmeldingen zijn erg goed om je klanten een goed gevoel te geven. Je klanten vinden het fijn om de bevestiging te krijgen dat zij een goede keuze hebben gemaakt wanneer zij jouw product of dienst hebben afgenomen.

10. Plaats de microcopy op een logische plek

Last but not least en heel belangrijk! De microcopy moet passend zijn op de plek van de website. Wijk niet af van logica. De gebruiker verwacht namelijk dat wanneer hij zijn e-mailadres moet invullen, hij daaronder klikt op een actiebutton met ‘verstuur’ of ‘meld je aan’. Zorg ook dat jij je microcopy verwerkt in het design van je website.

Is microcopy onmisbaar?

Ennn dan de hamvraag! Is microcopy onmisbaar? JA! Microcopy is onmisbaar wanneer je meer uit je website wilt halen. Er zijn genoeg bedrijven die gebruik maken van microcopy op hun website. Kijk vooral goed rond en haal zo inspiratie op voor je eigen website.

Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen je graag met korte en pakkende copy om jouw doel te behalen.

Meer weten over deze story?

Rob vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar rob@goldfizh.nl
Rob van de Wetering
Digital copywriter