Share

Marketplaces: wat zijn het, wat zijn de voordelen en hoe zet je ze in?

25 maart 2022

Het kopen van producten begint tegenwoordig in 40% van de gevallen online. Niet alleen het aantal online bestellingen stijgen, ook de hoeveelheid geld wat we met zijn allen eraan besteden groeit per jaar. Dat betekent dat we hogere eisen stellen aan zoek-, bestel- en betaalprocessen. Marketplaces zijn hierdoor uitgegroeid tot dé platformen waar je snel en makkelijk je online aankopen doet. Niet zo gek dus dat Bol.com en Amazon een steeds grotere rol krijgen binnen e-commerce en marketing. Maar wat is een marketplace, hoe werken ze, wat zijn de voordelen en hoe zet je ze in? Ik leg het je uit!

Rosa Aaltink
rosa@goldfizh.nl
No items found.

Waarom marketplaces inzetten?

Deze blog lees je natuurlijk niet voor niets: je wilt meer weten over marketplaces. Groot gelijk! Er zitten namelijk ontzettend veel voordelen aan. Dus voordat je alle ins en outs gaat lezen over marketplaces, geven wij alvast een tipje van de sluier weg. Dit zijn de vijf grootste voordelen van marketplaces:

  • een veel groter bereik dan jouw eigen online webshop;
  • toegang tot een extra afzetkanaal;
  • eenvoudig om in het buitenland te verkopen;
  • het vergroten van je naamsbekendheid;
  • aanwezigheid bij de start van de customer journey: deze start steeds vaker op een online marketplace.

En? Al enthousiast? Let’s go!

Wat is een online marketplace?

Een online marketplace is een plek die voor verbinding zorgt tussen kopers en verkopers. Verkopers kunnen hier hun producten aanbieden en kopers kunnen kiezen uit een groot aanbod. De marketplace dient hier als een ‘mediator’ tussen beide partijen.

Welke marketplaces zijn er?

Er zijn simpelweg drie soorten marketplaces:

  1. business-to-consumer (B2C);
  2. business-to-business (B2B);
  3. consumer-to-consumer (C2C).

Deze zijn vervolgens weer onder te verdelen in product-based, place-based en people-based marketplaces:

Daarnaast zijn er ook combinaties te zien die we hybride marketplaces noemen. Een voorbeeld hiervan is Marktplaats. Naast de voorbeelden die hierboven staan zijn er natuurlijk nog ontelbaar veel meer marketplaces. Denk maar eens aan Thuisbezorgd.nl, TicketSwap of Booking.com. Hieronder vind je nóg meer voorbeelden:

Overzicht alle veelgebruikte marketplaces in Nederland. Beeld via: Peak Capital

Hoeveel potentie hebben marketplaces?

Je weet inmiddels al wat marketplaces zijn, maar waarom hebben marketplaces nou zoveel potentie? Het gebruik van marketplaces blijft de komende jaren flink stijgen. Wij laten het je zien met een aantal statistieken:

  • Er wordt verwacht dat 95% van de aankopen in 2040 via het internet worden gedaan.
  • In Q1 2021 zijn er 91,6 miljoen online aankopen gedaan (+31% t.o.v. Q1 2020). Samen waren deze aankopen goed voor €7,7 miljard (+26% t.o.v. Q1 2020).
  • In Q1 + Q2 2021 zijn er 82,2 miljoen online aankopen gedaan. Deze online aankopen vormen 13% van het totale aantal aankopen. Ruim 1 op de 8 aankopen wordt dus online gedaan.
  • Het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector ligt op ruim 22%. Dit is het hoogste percentage ooit gemeten. Normaal schommelt dat rond de 10%.
  • Ruim 51% van de Nederlanders ouder dan 18 jaar gebruikt bol.com weleens om informatie over een product op te zoeken.

Zoals je ziet is de e-commercemarkt ontzettend hard aan het groeien. De verwachting is ook dat die groei de komende jaren zal blijven toenemen. Kortom, de potentie van marketplaces is enorm. Dus waarom wachten? Hoe eerder je ze inzet, hoe beter!

Hoe zet je marketplaces optimaal in?

Binnen marketplaces draait het allemaal om een goede organische positie. Zoeken mensen op een bepaald product en kom jij vervolgens bovenaan te staan bij de zoekresultaten? Goed nieuws! Dan ben jij dus goed vindbaar. Dit betekent dat de kans groter is dat mensen jouw product bekijken én kopen. Als je productinformatie en de reviews goed zijn, natuurlijk.

Een goede organische positie is essentieel als je goede verkoopcijfers wilt halen uit marketplaces. Om je organische positie te verbeteren (en dus je SEO op orde te krijgen), moet je wel eerst het algoritme begrijpen. Het algoritme matcht namelijk producten aan een zoekopdracht. De zoekresultaten worden ook weer in een bepaalde volgorde getoond door het algoritme.

Wat bepaalt jouw organische positie binnen een marketplace?

Nu vraag je je waarschijnlijk af: “maar hoe zorg ik dan dat ik organisch goed rank en bovenaan de resultatenpagina terechtkom?”. Wij leggen het je uit! Relevantie is heel belangrijk voor jouw vindbaarheid. Een product dat veel bezocht en verkocht wordt, is relevanter om te laten zien omdat de kans dat het verkocht wordt groter is. Daarom staat een populair product ook veel hoger in de resultaten. Een nieuw product begint dan ook laag. Je moet je eerst maar eens bewijzen voordat je een hogere plek krijgt. Het aantal producten dat je verkoopt is dus van grote invloed op je zoekpositie. Check hieronder alle factoren die een rol spelen in jouw organische positie.

We zetten ze voor je op een rijtje:

  • Gebruik van keywords;
  • Relevante producttitel;
  • Goede reviews;
  • Koppeling van productfamilies binnen de productpagina;
  • Geoptimaliseerde productbeschrijving;
  • Sterke productfeed en afbeeldingen.

Wil je gaan starten met het verkopen van jouw producten op marketplaces? Zorg dan dat je eerst je SEO op orde krijgt. Wanneer je goed vindbaar bent, wordt je product vaker bezocht en verkocht. Is je product eenmaal populair? Dan krijgen bezoekers het vanzelf vaker te zien.

Tips voor een betere positie in een marketplace: zo moet het wel en zo moet het juist niet!

Zoals je hierboven al ziet, zijn er veel factoren die jouw vindbaarheid bepalen. Hieronder leggen we aan de hand van voorbeelden meer uit over producttitels en productfoto’s.

Ga voor een sterke producttitel met relevante zoekwoorden

Stel je titel samen op basis van relevante zoekwoorden. Wat wil je doelgroep écht weten? Maar let op: een overkill aan zoekwoorden maakt de titel weer onnatuurlijk. Terwijl een underkill aan woorden weer te weinig vertelt over het product.

Op basis van alleen een productnaam zoals “Woodwick at the beach mini kaars” kan een bezoeker slecht inschatten of dit product aan zijn of haar eisen voldoet. Als je een kaars wilt kopen is het bijvoorbeeld interessant om de branduren te noemen, de geur, het type lont en de soort wax. Zorg dus voor een goede balans in relevante zoekwoorden, niet te veel en niet te weinig.

Zorg voor een sterke productfeed en afbeeldingenEen goede foto van je product is heel belangrijk, dit is namelijk waar de klant het eerst naar kijkt. Als klanten jouw product zien, moeten ze meteen zien of dit is wat ze zoeken. Zorg dus voor een witte achtergrond, goede belichting en een goede beeldkwaliteit.

Tip: koppel je productfamilies binnen je productpaginaVerkoop je een product in verschillende kleuren of maten? Zorg dan dat deze goed aan elkaar gekoppeld zijn. Doordat gebruikers op jouw productpagina doorklikken naar andere varianten, zorg je voor meer verkeer. Zo vergroot je de kans dat je iets verkoopt. Ook mooi meegenomen: een ‘familie’ maakt het shoppen makkelijker voor de klant.

Marketplace advertising: de voordelen in vergelijking met organisch

We weten inmiddels dat alles om vindbaarheid en zichtbaarheid draait. Marketplaces gebruiken algoritmes die vergelijkbaar zijn met die van Google. Het duurt dus even voordat je organisch bovenaan komt te staan. Wil je dit al eerder bereiken? Dan zijn gesponsorde posities en slimme advertising strategieën handig. En dit is waar marketplace advertising om de hoek komt kijken. Maar wat zijn dan de voordelen van marketplace advertising?

“Bij adverteren op een marketplace weet je al wat de intentie van de gebruiker is. De consument weet vaak al welk product hij wil kopen en zoekt dus met koopgerichte zoektermen. Hier kan jij als adverteerder goed op inspelen.”

Voordelen van marketplaces advertising

Met marketplace advertising zijn jouw producten vierentwintig uur per dag optimaal zichtbaar op de marketplace. Je hebt hierdoor controle over de vindbaarheid en geeft deze een tijdelijke boost. Je krijgt hierdoor een grotere kans om bovenaan te komen staan bij de zoekresultaten. Zonder marketplaces advertising had je keihard moeten werken voor zo’n plek.

Adverteren op een marketplace levert je waardevolle data op die precies vertelt waar consumenten op zoeken. Uit deze data kun je weer specifieke zoekwoorden selecteren waarmee je met jouw producten bovenaan wilt staan. Dit kun je weer inzetten bij een vervolgcampagne of om je productbeschrijvingen SEO-proof te maken.

Daarnaast boost advertising jouw verkopen. Door meer te verkopen en reviews te ontvangen, stijgt jouw relevantie en verbetert je positie op de zoekpagina. Je producten worden dus vaker vertoond bij zoekopdrachten in de zoekmachines.

Wat zijn de verschillen tussen organisch en betaald?

Om beide mogelijkheden goed te kunnen vergelijken hebben we alle voordelen voor je naast elkaar gelegd. Hieronder zie je de verschillen tussen het organisch inzetten van marketplaces en het adverteren op marketplaces:

Voordelen organisch (algemeen)

Meer merkbekendheid en verkopen: door mee te liften op het vertrouwen en de marketing van een bestaande marketplace.

Een hogere omzet: door je producten te verkopen via marketplaces creëer je een nieuwe afzetmarkt. De gebruikers van marketplaces hebben ook nog eens een hoge koopintentie.

Een nieuwe internationale afzetmarkt: via marketplaces kun je relatief eenvoudig verkopen in het buitenland.

Het bereiken van nieuwe potentiële klanten: het bereik van marketplaces is veel groter dan jouw eigen online shop ooit kan behalen.

Voordelen advertising

Een extra boost voor je merkbekendheid en sales: zeker als nieuw of onbekend merk (zonder goede SEO-positie) val je beter op bij de consumenten. Je wordt vaker getoond bij zoekopdrachten en brengt zo consumenten in aanraking met jouw product en merk.

Een boost voor je organische (SEO) positie: door meer te verkopen, verbetert je organische positie. Met adverteren kun jij je organische vindbaarheid én ranking van je product verbeteren. Hierdoor wordt je prominenter en vaker getoond bij zoekopdrachten in marketplaces.

Optimale zichtbaarheid: jouw producten zijn optimaal zichtbaar op marketplaces tijdens de betaalde periode. Ideaal als je jouw organische SEO-positie nog aan het opbouwen bent. Het aantal reviews kun je ook flink verhogen op deze manier.

Waardevolle data verzamelen over het zoekgedrag van je doelgroep, die je kunt inzetten bij een vervolgcampagne of voor de optimalisatie van je (organische) producttitel of -beschrijving.

De mogelijkheden binnen marketplace advertising

Dat marketplace advertising een hoop voordelen heeft, is nu wel duidelijk. Maar welke verschillende mogelijkheden van advertising zijn er nou binnen een marketplace? Oké, we moeten toegeven dat dat afhangt van het type marketplace, maar om het wat makkelijker te maken hebben we hieronder de meest voorkomende mogelijkheden voor je op een rijtje gezet.

  1. Sponsored products

Via deze vorm van advertising kun je direct en gericht targeten met verschillende strategieën. Zet bijvoorbeeld een nieuw product, een hardloper, een seizoensartikel of producten met hoge concurrentie in de schijnwerpers. Zo krijg je een betere positie binnen de marketplace. Hoe werkt dit dan precies? Als jij al een beetje bekend bent in de advertising industry is het best easy! Je koppelt je zoekwoorden handmatig aan artikelen, je bepaalt je eigen prijs in het biedingssysteem, je monitort je resultaten met realtime data en je betaalt kosten per klik. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe een sponsored product er uit komt te zien op een marketplace. En mocht je nu nog twijfelen, lees dan deze onderstaande quote van Amazon eventjes. Veel potentie dus!

“Na een jaar adverteren met sponsored products zien bedrijven het aantal weergaven van productpagina’s stijgen met 54%”

  1. Display advertising

Binnen display advertising heb je eigenlijk twee opties. Dat zijn on-site óf off-site display advertising. Je raadt het misschien al: bij on-site advertising staat de advertentie op het platform zelf, terwijl bij off-site de advertising plaatsvindt buiten de omgeving van het platform. Het voordeel van on-site advertising is dat je de gewenste doelgroep kunt bereiken tijdens het online winkelen. Wanneer bezoekers op de advertentie klikken worden ze doorgeleid naar de productpagina. Met off-site advertising bereik je de doelgroep op bijvoorbeeld nieuwspagina’s of social media. Vanuit hier worden bezoekers doorgeleid naar de shopping-omgeving van het bijbehorende platform.

  1. Sponsored brands

Met sponsored brands kun je adverteren met het logo van het bedrijf. De bijbehorende link leidt een bezoeker vervolgens niet naar een specifieke productpagina, maar naar een overzichtspagina met meerdere producten van je bedrijf. Zo komen mensen sneller in aanraking met jouw logo en leren ze jouw merk kennen. Dit kan met behulp van slechts één link, die refereert naar meerdere producten. Twee vliegen in één klap dus! Heads up: je advertentie verschijnt alleen als er een een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Verder blijf je in controle door een maximum budget in te stellen!

  1. Stores

Via stores creëer jij je eigen plek op een marketplace. Op deze plek maken de klanten kennis met het verhaal achter je product. Volgens de statistieken hebben Stores een 32% hogere omzet per bezoeker. Ook blijven shoppers 83% langer rondkijken in stores met meer dan drie pagina’s. De moeite waard dus! Stel gemakkelijk je eigen webadres in met je eigen merk-URL en vergroot je vindbaarheid en merkbewustzijn! Let wel op: niet op alle marketplaces kun je je eigen Store opzetten.

Voordat je begint met adverteren, moet je vaak nog aan een aantal voorwaarden voldoen. Lees je dus even goed in van tevoren. Zo ben je op en top voorbereid voordat je aan de slag gaat met marketplace advertising!

Marketplaces in een notendop

Je verdiepen in de online versie van de ouderwetse markt wordt steeds belangrijker. Door een stijging in de online aankopen krijgen de veelbelovende marketplaces een steeds grotere rol binnen de marketing. Meer merkbekendheid, optimale zichtbaarheid, een versterkte positie, meer sales, waardevolle data en een manier om producten flink te boosten. Dit allemaal klinkt niet verkeerd, toch? En dit is nog niet alles!

Succes op een marketplace zit hem in de combinatie van adverteren en organische marketing. Adverteren geeft inzicht in veelgebruikte zoekwoorden rondom jouw product, die je daarna weer organisch kunt inzetten. Aan de andere kant geeft een sterke SEO-positie op zichzelf weer een impuls aan je advertenties. Een win-win situatie dus!

Wil jij meer weten over hoe jij succes op een marketplace behaalt en het spelletje goed speelt? Of heb je hulp nodig met organisch ranken of marketplace advertising? Wij helpen je graag!

Pssst… Wist je al dat wij ook je gehele marketplace strategie op ons kunnen nemen? Bij Goldfizh denken wij graag met je mee, dus geef ons vooral een belletje. Let’s go!

Meer weten over deze story?

Rosa vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar rosa@goldfizh.nl
Rosa Aaltink
Digital marketeer