Share

Data driven marketing: 4 manieren waarop jij het meeste uit je data haalt.

14 augustus 2023

Wil jij precies weten op welk moment potentiële klanten afhaken in het koopproces? Of via welke social media de meeste bezoekers naar je website komen? Logisch! Op basis daarvan maak je goede beslissingen over optimalisaties, vernieuwing, campagnes en meer. Deze werkwijze noemen we datagedreven werken: (marketing)beslissingen maken op basis van verzamelde gegevens. Maar weet je ook hoe je dat doet? En op welke manieren dat allemaal kan? Wij vertellen het jou in deze blog.

Marike Graaf
marike@goldfizh.nl

Wat is data driven marketing?

“Data = goud waard” is een veelgehoorde uitspraak. Je moet er wat mee als je meedoet aan het hedendaagse marketingspelletje. Toch is het voor veel bedrijven nog lastig om data echt voor zich te laten werken. Wij zetten daarom de 4 meest gangbare toepassingen voor je op een rijtje.

Datagedreven werken betekent dat je beslissingen maakt op basis van data in plaats van dat je aannames doet. In het geval van marketing gaat dit om bijvoorbeeld: informatie die je verzamelt door je website, campagnes, socials of app. Data driven marketing betekent dat je deze informatie gebruikt voor marketingdoeleinden.

Eigenlijk is het een werkwijze die je nu moet implementeren. Want zeg nou zelf: jij maakt toch ook liever een beslissing gebaseerd op keiharde feiten in plaats van op je onderbuikgevoel? Precies!

4 manieren waarop je data inzet in marketing

Data driven marketing dus. Hartstikke leuk allemaal, maar de grote vraag is natuurlijk hoe je dat doet. Want data verzamelen is makkelijk, maar hoe maak je er vervolgens iets waardevols van en gebruik je het voor de juiste doeleinden? Check onderstaande manieren.

1. Voorspel de moves van je doelgroep

Bezit jij een glazen bol? Waarschijnlijk niet, maar een database is nog véél beter. Door middel van data voorspel je namelijk het gedrag van je doelgroep!

Voordat we de toekomst induiken, is het cruciaal dat je eerst het verleden oprakelt. Met data! Maar hoe? Stap 1: haal je historische data tevoorschijn. Waarschijnlijk kom je er zo achter dat je op een berg ongebruikte informatie zit waar je een hele hoop waardevolle bevindingen uit kan halen.

Heb je in het verleden een aantal campagnes gedraaid voor verschillende producten? Dan zie je daar bijvoorbeeld in terug dat het gros van de converterende bezoekers vanaf Facebook kwam in plaats van LinkedIn. En kan je daarna voorspellen dat je doelgroep zich in de toekomst waarschijnlijk ook niet op LinkedIn gaat bevinden.

Dit is 1 ding waarmee je het verloop van bijvoorbeeld een campagne voorspelt, maar dit kan natuurlijk in alle soorten, vormen en maten binnen marketing.

PS: in Google Analytics 4 is er een nieuw rapport met nauwkeurige voorspelmodellen. Hier kan je ook veel waardevolle voorspellingen uithalen!

2. Personaliseer je content

Hoe oud is je doelgroep? Waar bevindt je doelgroep zich online? En nog belangrijker: wat interesseert jouw doelgroep? Met data weet jij wie zich bezighoudt met jouw bedrijf of merk. Als je antwoord hebt op die laatste vraag door middel van data, zit je gebakken.

Dan kan je namelijk gaan personaliseren! De kracht hiervan is dat je precies inspeelt op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep, omdat je in detail weet waar ze naar op zoek zijn. Dit doe je door middel van content. Van gepersonaliseerde e-mails, tot hele webpagina’s die per bezoeker verschillen.

Data om je te overtuigen? Hebben we!

  • 98% van alle ondervraagde bedrijven in dit onderzoek geloven in de voordelen van personalisatie.
  • 86% van de ondervraagde consumenten van dit onderzoek zeggen dat personalisatie impact heeft op hun aankoop.
  • Volgens een studie van de Universiteit van Texas heeft je doelgroep door personalisatie een groter gevoel van controle en een lager gevoel van information overload; omdat je minder uitingen te zien krijgt die niet bij je passen.

Personalisatie is zowel zichtbaar als onzichtbaar. Zo is het gebruik van je voornaam in een e-mail bijvoorbeeld heel duidelijk zichtbaar. En een onzichtbare vorm is personalisatie in de artikelen van een nieuwsbrief!

3. Targeten in een stroomversnelling

Het hart van targeting is data: het één bestaat niet zonder het ander. Je weet namelijk niets over je doelgroep zonder data, en kunt zo dus ook niet gericht adverteren.

Targeten kan dus pas wanneer je alles weet over je doelgroep. Want het moment waarop je weet hoe een gebruiker zich in een bepaald gedeelte van de funnel gedraagt, is het moment waarop je gepersonaliseerd (hey daar is ‘ie weer) kan targeten!

En als je hebt getarget, haal je daar nog meer data uit voor het retargeten! Retargeten is iemand targeten die al eerder interactie met jouw merk of product heeft gehad. En als je goed retarget, is de kans dat iemand converteert écht hoog.

4. Upsellen: ken je klanten door en door

Last but not least: upsellen. Dit is een verkooptechniek waarbij je klanten met een duurder product naar huis laat gaan dan dat ze in eerste instantie van plan waren. Nu denk je waarschijnlijk: “huh, maar wat heeft dat nou met data te maken?” Nou, heel logisch: daar is veel kennis voor nodig. Dit lukt namelijk alleen wanneer je ze een gepersonaliseerd product voorhoudt, waarbij je een enorm goede pitch houdt over waarom ze echt dit product nodig hebben. Dus: des te meer je over een klant weet, des te beter je een (duurder) product kan pitchen dat écht bij hun past.

Kortom: met de juiste data schat jij beter en makkelijker in hoe je gepersonaliseerd target en upsellt.

Welke data is belangrijk om te verzamelen?

Yesss! Je weet nu wat data driven marketing is en hoe je die data inzet. Maar wanneer mensen starten met het werken met data, worden ze vaak overladen door de informatie die ze ineens voorhanden hebben. Dit heet met een grappig woord ook wel: infobesity. Hoe grappig het ook klinkt, dit wil je graag voorkomen!

Daarom hebben wij een lijstje gemaakt van de data die dient voor marketingdoelen:

  • demografische data: verzameling van kenmerken van de klant. Denk aan: naam, e-mailadres, functie, locatie.
  • bedrijfsdata: verzameling van kenmerken van een bedrijf. Zoals de bedrijfsnaam, branche, aantal medewerkers, jaarlijkse omzet, locatie.
  • data op basis van gedrag: informatie over het gedrag van bezoekers op je website of app, zoals welke pagina’s, geklikte links, gemiddelde tijd van bezoek, aantal bezoeken, betrokkenheid, pad over website etc.
  • contextuele data: gelinkt aan unieke kenmerken van bezoekers. Bijvoorbeeld apparaattype, browsertype, locatie, en tijd van de dag/week/maand.

Let op: voor al deze informatie heb je natuurlijk wel toestemming nodig van desbetreffende mensen. Dit doe je door overal een opt-in te bieden vóór je start met gegevens verzamelen.

Hulp nodig bij je dataverzameling? Get in touch!

Vind je dataverzameling maar lastig, maar wil je toch iets doen met alle informatie die je als bedrijf verzamelt? Snappen we! Bij Goldfizh helpen we je graag. Vul het formulier hieronder in en neem contact met ons op.

Meer weten over deze story?

Marike vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar marike@goldfizh.nl
Marike Graaf
Search specialist