15 maart 2024
Heb jij youtube-, display- of zoekcampagnes lopen in de EU via Google Ads? Dan geldt dit bericht voor jou! Vanwege de Digital Markets Act die in maart liveging zijn ‘gatekeepers’ zoals Google, Meta & Apple nu verplicht om hun gebruikersprivacy beter in de hand te houden. Daarom komt Google nu met Consent Mode V2, een opvolger van hun eerdere versie V1. P.S. wanneer je deze oplossing niet implementeert, kan het zijn dat je gelimiteerd wordt in het gebruik van doelgroepen en conversies binnen Google Ads.
Consent Mode V2 is een tool van Google die website-eigenaren helpt bij het naleven van privacywetgeving zoals de GDPR. De tool past de gegevensverzameling aan op basis van de gekozen optie in de cookiebanner. Zo meet en target je nog specifieker, terwijl de nieuwe privacyregels worden nageleefd.
Wanneer een bezoeker niet interacteert met de cookiebanner, of ze weigert, worden er cookieless pings naar de servers van Google gestuurd. Dat zijn metingen zonder cookies, en Google gebruikt deze signalen om rapportages aan te vullen.
Daardoor, en door de database van Google, kan een geavanceerd AI-model een inschatting maken van wat die gebruikers waarschijnlijk hebben gedaan. Op die manier krijg je een veel vollediger beeld van de activiteit op je website, waar je eerst geen idee had van de geweigerde gebruikers.
Hoe dat werkt? Wanneer iemand cookies weigert, of simpelweg geen interactie heeft met de banner, geeft de nieuwe Consent Mode toch een aantal cookieless pings mee wanneer iemand tags triggert. Dit zijn metingen zonder het gebruik van cookies.
Bijvoorbeeld: geeft de data van de gebruikers die wel de cookies hebben geaccepteerd aan dat zij heel veel op het device type mobiel een sessie starten, én vervolgens een conversie uitvoeren? Dan neemt het algoritme deze combinatie van informatie mee wanneer het model met geweigerde gebruikers wordt gegenereerd.
Vermenigvuldig dit met heel veel datapunten, de best practices en de Google Database, en je krijgt een vrij nauwkeurig AI-model dat inzichtvolle rapporten genereert over je totale websitebezoek.
Dit bestond al, alleen nam de AI toen als enige de Google Database mee. Er waren toen nog geen anonieme datapunten van geweigerde gebruikers. Hierdoor krijg je dus een veel specifieker inzicht in betrokkenheid, conversieratio, en een nauwkeuriger gerapporteerde CPA.
De nieuwe wet is begin maart al in werking gegaan. Door de nieuwe regels is het vrijwel verplicht om Consent Mode V2 te implementeren. Als je afwacht, loop je het risico dat je nu al geen doelgroepen meer kan opbouwen en minder goed conversies registreert.
Google adviseert te implementeren met een Consent Management Platform (CMP). Dat is een tool die helpt bij het privacyvriendelijk verzamelen, verwerken en beheren van bezoekersgegevens. De meeste platformen bieden van alles aan zoals cookiebanners, -scanners & maatwerkinstellingen om cookies goed in te richten. Grote kans dat je al met één samenwerkt voor de cookiebanner op je website dus.
Deze CMP’s hebben allemaal een makkelijk implementatieproces in samenwerking met Google Tag Manager. Vaak staat dit op de website van desbetreffend platform.
Heb je je cookiebanner geïmplementeerd zonder hulp van een CMP? Dan is het implementeren van Consent Mode V2 net wat lastiger. Dit is alsnog mogelijk via Google Tag Manager, en vaak ook het simpelst. Hier meer informatie over? De Google Developers pagina geeft je verdere uitleg over technische details.
Hulp of advies nodig? Wij helpen je graag overstappen! Neem contact op met Marike, ze vertelt je er graag meer over.