Share

Zó werkt ChatGPT voor contentmarketing.

11 april 2023

Sinds december 2022 is de hele wereld in de ban van ChatGPT. Deze tekstgenerator is in staat om in no time de output te leveren waar je naar op zoek bent. Van het maken van een reisplanning in Bali tot het vertalen van een tekst naar het Japans: deze chat is echt van álle markten thuis. Of nou ja… bijna alle. Hoe dit zit én wat je met ChatGPT allemaal kan? We leggen het hier uit!

Maud Haagsma
maud@goldfizh.nl

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een geavanceerde AI-tekstgenerator ontwikkeld door OpenAI. ChatGPT begrijpt en genereert menselijke taal door het analyseren van grote hoeveelheden tekst. Je kan het echt voor van alles gebruiken: het (her)schrijven of vertalen van teksten, het maken van een contentplanning óf het ordenen van al je input in een schema. Hoe je dit doet? Door de juiste prompts te gebruiken! Zo genereer je output waar je écht wat aan hebt.

ChatGPT prompts voor contentmarkteting

Met de juiste prompts haal je het meeste voordeel uit de chat. Prompts? Yes! We schreven al eerder een blog over prompting met generative AI, dus lees die vooral door als je alle ins en outs hierover wilt weten. Kort gezegd: prompts zijn commando’s en opdrachten die je invoert in de chat, om de informatie te krijgen waar je naar op zoek bent. Dit zijn voorbeelden van handige prompts in ChatGPT voor contentmarketing (maar onthoud: de opties zijn eindeloos!):

1. SEA-structuur + adcopy

Bij de setup van Google Ads campagnes laat ChatGPT je heel wat tijd besparen! Geef per rij aan wat je wil dat de chat hier doet en daarna zet ‘ie alles voor je in een tabel. Door bijvoorbeeld simpelweg te vragen of de chat headlines wil geven die allemaal nét weer van elkaar verschillen, heb je in no time verschillende adcopy’s. Perfect is het (nog) niet, maar je komt er wel een heel eind mee uit de voeten! Zie dit voorbeeld:

2. SEO-optimalisatie

De chat fungeert als handig hulpmiddel bij verschillende SEO-onderwerpen. Bijvoorbeeld bij zoekwoordenonderzoek. De chat is niet in staat om zoekvolumes te geven, maar geeft wel goede suggsties. Vraag de chat “Ik wil dat je de rol aanneemt van SEO-expert. Ik geef een keyword en jij geeft keywordsuggesties. Het keyword is digitale marketing. Geef 15 suggesties.”

Ook voor longtail zoekwoorden geeft ChatGPT handige suggesties. Je hebt de chat al gevraagd om de rol van expert aan te nemen, dus vraag hierna simpelweg “Geef voor het keyword [x] nog [aantal] longtail suggesties”. En voilà, je hebt in no time de opties op je beeldscherm!

En als kers op de taart helpt ChatGPT je ook met het bedenken van een metatitel en -beschrijving. Geef dan wel aan wat het maximaal aantal tekens mag zijn, anders overschrijdt ‘ie deze. En als je wil dat de metatitel eindigt met je bedrijfsnaam, geef je dit ook aan als vereiste. De kans is klein dat je de voorbeelden zonder aanpassing kan overnemen, maar een goede blauwdruk is het wel! Check dit voorbeeld maar:

3. Contentideeën Instagram

Nieuwe content bedenken, maar inspiratieloos? In een wereld met ChatGPT is dit geen reden om stil te zitten! Door de chat te vragen de rol aan te nemen van grafisch vormgever, ontvang je allerlei ideeën voor content en suggesties voor de vormgeving. Denk bijvoorbeeld aan een carrouselpost voor Instagram (een post waarbij je gebruikmaakt van meerdere opeenvolgende afbeeldingen). Geef het onderwerp van de post en laat de chat het werk doen.

Ennn, dat is natuurlijk niet alles. Een passende beschrijving maakt ChatGPT ook voor je. Onthoud dat al deze voorbeeldcommando’s opeenvolgend in dezelfde chat gegeven worden. Dat betekent dat de chat nog steeds de rol van grafisch vormgever vervult. Gebruik dit voorbeeld niet gelijk aan het begin van een nieuwe chat zonder enige context.

4. Vertalen van tekst

We noemden het al eerder, maar ChatGPT is ideaal voor het vertalen van teksten. Wel goed om te weten: de kwaliteit hangt af van in welke mate de chat getraind is in die specifieke taalcombinatie. Dus zeker belangrijk om de vertaalde tekst zelf nog eens na te lopen. Vraag de chat bijvoorbeeld “Neem de rol aan van een native Nederlands en Brits-Engels spreker. Vertaal nu deze tekst van het Nederlands naar het Brits-Engels.

[tekst]”

5. Campagneplan uitwerken

Brainstormsessie voor een nieuw campagneplan? Nodig ChatGPT uit aan de tekentafel! Door heel specifiek aan te geven wat je van de chat verwacht, neemt de chat de rol over van je nieuwe collega. Dus: vraag de chat weer een rol aan te nemen, deze keer van marketingexpert. Daarna vertel je de grote lijnen van de campagne: de doelstelling en doelgroep, het onderscheidende vermogen, het budget, de periode en eventuele belemmeringen. Als je bijvoorbeeld weet dat je sowieso een bepaald kanaal wilt inzetten, geef je dit nog aan als vereiste. Niks is te gek voor de chat! See what happens:

GPT-4: dit betekent het

In maart 2023 heeft OpenAI GPT-4 gelanceerd. Dit is de opvolger van GPT-3.5 en biedt net weer iets meer mogelijkheden dan de voorgangers. Zo is GPT-4 beter in staat nuances en complexere commando’s te verwerken. Daarnaast is het mogelijk om met visuele input te werken. Dat betekent bijvoorbeeld dat ChatGPT nu ook grafieken kan lezen en hieruit conclusies kan trekken. En zoals je in de voorbeelden van goede prompts las, onthoudt GPT-4 welke informatie je ervoor al hebt gegeven. Dit verbeterde geheugen zorgt dat je langere gesprekken kan voeren over hetzelfde onderwerp. En de laatste verbetering van GPT-4: de chat is nu getraind in maar liefst 26 talen. Eerst was de chat vooral getraind op Engelstalige data. Maar nu heb je ook de mogelijkheid om betere gesprekken te voeren in bijvoorbeeld het Nederlands. Handig!

Extensies voor ChatGPT

Ondertussen zijn er heel wat extensies ontwikkeld voor ChatGPT, die het nét wat makkelijker maken om de juiste output te ontvangen. Deze raden we aan:

1. AIPRM

AIPRM biedt templates waarin verschillende prompts zijn geïntegreerd (met de focus op SEO). De Instagramcarrouselpost prompt die we eerder lieten zien, zit bijvoorbeeld in deze extensie verwerkt. Scheelt weer wat tijd! Maar dit is slechts één prompt uit duizenden. Verder vind je hier bijvoorbeeld prompts voor het herschrijven van een blog met de juiste keywords, een videoscript voor TikTok of Youtube en een maandelijkse contentplanning. Doe er je voordeel mee!

2. ChatGPT for Google

Als je ChatGPT gebruikt, heb je altijd een extra tablad openstaan. Als je het op elk moment wilt gebruiken, moet je dit tablad openhouden. Maar met ChatGPT for Google hoeft dit niet! Deze extensie geeft ChatGPT’s antwoord naast die van Google. Eenmalig downloaden en you’re good to go!

3. ChatGPT Writer

De vorige extensie is specifiek voor Google Zoeken handig. Maar ChatGPT Writer helpt je overal in je browser. Deze extensie helpt specifiek met het schrijven van e-mails en tekst op elke website. Je downloadt het, logt in op OpenAI en geeft de opdracht die je wil dat ‘ie uitvoert.

Beperkingen van ChatGPT

In de voorbeelden hierboven las je het af en toe al: het klakkeloos overnemen van de output van ChatGPT is geen goed idee. De chat is zeker een goede sparringpartner tijdens brainstormsessies, maar volwaardig is ‘ie (nog) niet. Hoe dat komt? Door deze beperkingen:

1. Beperkte creativiteit

De chat blijft nog altijd een robot. En voelt dus geen menselijke emoties. Alle kennis is gebaseerd op eerdere teksten, dus het voorspelt enkel emotie op basis van de andere menselijke input. Dat zorgt er ook voor dat de teksten die ChatGPT genereert nooit origineel zijn, omdat de output dus is gebaseerd op wat er eerder is geschreven. Voor nieuwe ideeën blijven mensen nodig. Pfieuw, gelukkig maar!

2. Bevooroordeelde teksten

Ondanks de verbeterde versie GPT-4, geeft OpenAI toe dat de chat nog steeds beperkingen als sociale vooroordelen en vijandige reacties bevat. Dit komt door de data waarmee de chat getraind is. Deze trainingsdata bevatten bijvoorbeeld seksistische en racistische vooroordelen. OpenAI probeert dit in te perken, maar toch blijft de chat biased. Goed om op te letten!

3. Verouderde data

De data waarop ChatGPT zich baseert op dit moment (april 2023) komt uit september 2021. Dat is alweer even geleden! Alles wat hierna in de wereld is gebeurd, kan de chat je niks over vertellen. En neemt ‘ie dus ook niet mee in alle output die hier (indirect) aan gelinkt is. Een beperking om alert op te zijn dus!

Aan de slag met ChatGPT!

Zo, nu heb je alle informatie in huis om ChatGPT in je voordeel te laten werken (én weet je waar je op moet letten). Toch nog een beetje verdwaald in alle mogelijkheden? Stuur ons dan gewoon een berichtje! We sparren graag met je over de mogelijkheden van generative AI!

Meer weten over deze story?

Maud vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar maud@goldfizh.nl
Maud Haagsma
Contentmarketeer