

Rob
2020-08-27
Leestijd 8 min
Bereik jongeren met TikTok. Zó werkt dit social media platform!
Merk je dat campagnes van jouw product of dienst op social media ondersneeuwen door andere advertenties of simpelweg omdat er zoveel content aangeboden wordt? Dan heb ik goed nieuws voor je! Er is een nieuw socialmediaplatform dat retepopulair is geworden onder Gen Z de afgelopen maanden en waar je écht iets mee moet doen. Het is tijd voor TikTok!
Wat is TikTok?
TikTok (voorheen Musical.ly) is een socialmedia-app waarmee je korte video’s maakt en deze vervolgens deelt met andere gebruikers. Doordat je muziek kunt toevoegen aan je video, gebruiken veel jongeren het om zichzelf te dansend, zingend of playbackend te filmen. Naast je eigen video’s maken, kun je video’s van andere ook liken, delen of er een comment bijplaatsen. Niet een echt een bijster origineel concept, maar het werkt onwijs goed!
De app begon in Nederland onder de naam Musical.ly, maar werd in 2017 gekocht door de bedenkers van TikTok. In 2018 besloten ze deze twee apps samen te voegen en door te gaan onder de naam TikTok. De app heeft nu wereldwijd meer dan 100 miljoen actieve gebruikers tussen de 13 en 25 jaar oud. Daarnaast is de app al 1 miljard keer gedownload én worden er dagelijks meer dan 10 miljoen video’s geplaatst. Instagram, Facebook, Snapchat en YouTube: eat your heart out.
Zo populair, zoveel potentie, waarom doen we nog zo weinig met TikTok?
Van karaoke tot…
De app was in zijn beginjaren vooral bedoeld als een soort karaoke. Je kiest een nummer uit, zingt mee en daarna bewerk je de video. Niet heel interessant voor bedrijven of merken, wel heel populair onder jongeren, die zich er urenlang mee vermaken.
- Lees ook: Zet eens gifjes in voor je marketingplan
Nadat de naam Musical.ly veranderde naar TikTok, veranderde er ook wat met de content. Van simpel wat zingen en dansen op muziek, gingen steeds meer gebruikers over op het maken van grappige sketchvideo’s. Het lijkt nu meer op de app Vine, die van 2013 tot 2016 heel populair was. Voor de sketches gebruikten ze nog steeds nummers, maar meer als toevoeging in plaats van de basis van de video. Je kunt alle kanten op: hoe origineler, hoe beter! Doe je het goed en gaat jouw video viral? Dan probeert heel TikTok jouw video na te doen. En dit is waar het interessant wordt.
…playbacken met Marco Borsato
Een voorbeeld uit Nederland, onze eigen Marco Borsato. Hij heeft recent een nieuw nummer uitgebracht en zag TikTok als kans dit nummer eens een flinke boost te geven. Hij playbackte en danste op zijn eigen nummer en maakte video’s met een aantal grote Nederlandse TikTok-influencers. En met succes: iedereen doet hem na en kent het nummer. Toeval of slimme marketing?
In Amerika ging het nog een stapje verder. Daar zorgde een nog onbekende Lil Nas X met zijn nummer ‘Old town road’ voor zijn eigen succes, door het nummer te uploaden op TikTok. Het ging viral, hij scoorde zelfs een nummer 1-hit in de billboard top 100 en kreeg daardoor een platencontract. En dat alles door simpel zijn nummer op TikTok te zetten.
Influencers nemen het over
Naast nummers of artiesten, die hun succes vinden via TikTok, zie je ook dat ‘normale’ mensen van de een op de andere dag beroemd kunnen worden. Je hoeft maar één succesvol filmpje te maken en je bent binnen. Weet je dit succes te behouden door nog meer viral video’s? Dan mag je jezelf een TikTok-influencer noemen. En dat biedt weer nieuwe kansen, want influencers kun je als merk heel goed gebruiken.
Kansen
Door samenwerkingen aan te gaan met TikTok-influencers en hen een unieke video te laten maken met jouw product of merk in de hoofdrol, zorg je voor veel exposure. Kans is groot dat de video een succes wordt en dat menig gebruiker de video na gaat doen. Op deze manier blijft jouw merk of product onder de aandacht, zonder daar zelf veel voor te hoeven doen.
Naast samenwerkingen met influencers, is er ook nog ruimte om advertenties te plaatsen op de app. Dat werkt ongeveer hetzelfde als Instagram Story: gebruikers bladeren door de verschillende video’s en af en toe zit daar een advertentie tussen. In het buitenland wordt hier al meer gebruik van gemaakt, maar er zijn nog weinig Nederlandse bedrijven, merken of producten die zulke advertenties gebruiken. Veel kansen dus!
Wil jij graag jongeren tussen de 13 en 25 bereiken? Dan kan TikTok een uitkomst voor je zijn!
Instagram komt met TikTok-kloon
Instagram heeft in augustus 2020 Instagram Reels geïntroduceerd. Dit is een kloon van de populaire TikTok app en lijkt een flink aandeel van de Chinese app over te nemen. Zo heeft het veel geld uitgetrokken om populaire influencers van TikTok weg te kopen. Hier lees je alles over Insta Reels.
Lees ook: