22 februari 2023
Het zal je niet ontgaan zijn: AI – ook wel kunstmatige intelligentie – is geëxplodeerd. ChatGPT, Midjourney, Stable Diffusion… de AI-tools schieten als paddenstoelen uit de grond en hebben een grote impact op marketing en design. Toch kan AI het werk van creatives nooit helemaal vervangen. Benieuwd hoe AI je kan helpen om tot betere designs te komen? Je leest het in deze blog.
AI (artificial intelligence, of dus kunstmatige intelligentie) is de manier waarop machines, software en apparaten zelf problemen gaan oplossen. AI-systemen herkennen patronen en nemen op basis daarvan zelf beslissingen. Door te oefenen worden ze daar steeds beter in. En dat biedt mogelijkheden!
De afgelopen tijd zijn steeds meer AI-tools ontwikkeld. Deze tools lijken bijna iets magisch: de eerste keren dat ik tools als ChatGPT en Dall-E gebruikte, stond ik versteld van wat ze opleverden. Vooral de text generators geven verbazingwekkend goede resultaten.
Ik gebruik nu al een aantal maanden AI-tools tijdens mijn werk en kan ze niet meer wegdenken uit mijn workflow. AI geeft inspiratie, versnelt processen en werkt als scherpe brainstormpartner. Toch is de kracht van AI wel te nuanceren. Want er zit ook een minder positieve kant aan.
Wanneer je je verdiept in AI, en met name in image generators, kom je namelijk al snel artikelen tegen over rechtszaken tegen AI-producenten. Deze rechtszaken worden aangespannen door artiesten en afbeeldingenbanken zoals Getty Images, die claimen dat hun eigendom gebruikt wordt voor het genereren van nieuw beeld. En dat dit copyright schendt.
Dit soort zaken bewijzen dat – ondanks dat AI al tientallen jaren bestaat – deze tools nog echt in de kinderschoenen staan. Daarom is het slim om ze echt alleen te gebruiken voor inspiratie of voor snelle productie van voorbeelden of storyboards.
Hetzelfde geldt ook voor text generators. Tools zoals ChatGPT kunnen snel relevante en goede voorbeelden geven, maar het blijft belangrijk om de teksten altijd te herschrijven en te controleren op waarheid. AI-tekst herhaalt veel en schrijft soms zelfs dingen die niet helemaal kloppen met de waarheid. Ook hierbij geldt dus: gebruik het als inspiratiebron, put uit de eindeloze ideeën of gebruik het om nieuwe inzichten te creëren. Maar AI neemt het werk van je copywriters niet helemaal over.
De vraag of AI ooit designers en creatives volledig gaat vervangen is simpel te beantwoorden: nee, dat gaat niet gebeuren. Sterker nog, ik geloof dat de vraag naar creatives alleen maar groter zal worden.
Dat zit zo. AI maakt het makkelijker voor organisaties om snel veel content te produceren en ideeën uit het verleden te herhalen. Het resultaat? Veel content die op andere content lijkt. En dat wordt straks niet alleen door Google, maar ook door gebruikers herkend. Terwijl je als organisatie juist onderscheidend wil blijven!
Dit doe je door terug te gaan naar de basics, te focussen op je branding, het uitstralen van autoriteit en het creëren van je eigen identiteit. Hoe meer organisaties AI-tooling dus gaan omarmen en inzetten, hoe groter de vraag naar branding – en daarmee naar creatives – zal worden.
AI-tools helpen creatives brainstormen, ze versnellen processen en maken onderzoek makkelijker, maar ze zullen nooit met écht onderscheidende ideeën komen. Omdat AI alleen kan genereren op basis van bestaande content, is niets origineel. Tegelijkertijd is echte originaliteit anno 2023 sowieso een schaarste. Een onderdeel van het creatieve proces bestaat altijd al uit voortborduren op ideeën die al bestaan. Maar die bestaande ideeën op een creatieve manier omzetten tot concepten die bij jouw organisatie of merk passen? Dat blijft mensenwerk.
AI is al enorm krachtig en zal met de bemoeienis van grote bedrijven als Google en Microsoft nog krachtiger worden. Dit is geen hype waar je volgend jaar niks meer over hoort, maar een technologische innovatie die allerlei werkvelden gaat veranderen. Dat betekent dus ook dat dit voor creatives, designers, engineers, developers, managers, organisaties en merken hét moment is om in te stappen en deze technologie te omarmen. Zodat je je processen versnelt, met de technologie leert werken en de concurrentie voor blijft.
Benieuwd wat AI voor jouw creatieve proces of marketingstrategie kan betekenen? Ik geef je er graag advies over. Neem even contact met me op, dan gaan we samen aan de slag!