Share

Sonic branding: waarom je als bedrijf van je moet laten horen.

3 augustus 2022

Een liedje dat je jaren niet hebt gehoord komt op de radio en in één klap word je terug de tijd ingeslingerd. Geluid is een krachtig instrument om emoties en herinneringen op te roepen. Tegenwoordig is het vechten voor een plekje in het brein van de consument. Met al die visuele prikkels heb je iets extra’s nodig om je te onderscheiden van andere merken. Met audio branding nestel je je merk in het hoofd van je klant, om daar voor altijd te blijven. Klinkt dit je als muziek in de oren? Lees dan snel deze blog en ontdek de wereld van audio branding!

Jordi Verrijdt
jordi@goldfizh.nl

Wat is sonic branding?

Sonic branding – of audio branding – is het bewust inzetten van geluid om je merkidentiteit te versterken bij je doelgroep. Veel mensen denken dat sonic branding alleen een jingle is. Dit is een kort en krachtig geluidsfragment waarmee je je merk communiceert en snel de aandacht van je publiek pakt. Het is onderdeel van alle audio uitingen binnen de sonic branding van een merk. Het is dus eigenlijk een soort hoorbaar logo binnen de huisstijl.

Net zoals je visuele identiteit veel meer is dan een logo, gaat je sonic brand verder dan alleen een jingle. Het is al het geluid dat je gebruikt om de identiteit van je merk over te brengen. Denk aan het stemgeluid van de voice assistant of voice-over, het type muziek onder een video, de geluidjes bij het opstarten van een apparaat: hoe klein of groot ze zijn, al deze soundbites dragen bij aan het creëren van een gevoel. Met een uitgedachte audiostrategie zet je geluid in om één samenhangend verhaal te vertellen.

Test yourself: herken jij deze soundbites?

Er zijn een paar bedrijven die zo’n sterk sonic logo hebben, dat bijna iedereen ze herkent en meteen koppelt aan dat merk. Tijd voor een test. Kan jij raden bij welk merk deze geluiden horen?

Fragment 1: Als je dit hoort ruik je waarschijnlijk meteen de geur van popcorn. ?

Fragment 2: Of je er nou van houdt of niet, de tweede regel meezingen gaat vrijwel automatisch. Net als het raden van het merk dat bij deze jingle hoort.

Fragment 3: Let’s get to work. Tenzij je #TeamAndroid bent natuurlijk.

Hoe werkt het?

Geluid en onze hersenen

Hoewel licht sneller is dan geluid, verwerken onze hersenen auditieve prikkels sneller dan visuele. Ook helpen ritme en melodie om informatie sneller op te halen uit ons geheugen. Dit maakt geluid zo’n krachtig middel om je consument mee te bereiken!

“while vision maxes out at 15 to 25 events per second, hearing is based on events that occur thousands of times per second.”

Horowitz, S. (2012). The Universal Sense, how hearing shapes the brain.

Geluid koppelen

Let’s go back in time. In 1890 kwam fysioloog Ivan Petrovich Pavlov erachter dat je een reactie kunt opwekken met associatie. Door honden herhaaldelijk voedsel te laten ruiken en tegelijkertijd een belletje te rinkelen, koppelden ze het geluid van de bel aan voer. Na een tijdje was deze connectie zo sterk, dat het kwijlreflex van de honden niet alleen werd opgewekt door de geur van voedsel, maar ook door het geluid van de bel.

Als we maar vaak genoeg dezelfde prikkel krijgen in een bepaalde situatie, gaan we deze op een gegeven moment koppelen aan een gevoel. Dit gebeurt ook bij muziek. Door majeur akkoorden in muziek te gebruiken bij vrolijke gelegenheden en mineur akkoorden bij verdrietige en negatieve momenten, roepen deze klanken bepaalde associaties op. Door dit bewust in te zetten, trigger je associaties en emoties bij je doelgroep. Die herkenbaarheid helpt klanten hun weg terug vinden naar je merk. Resultaat? Trouwe klanten en een betere merkbeleving!

Hoe zet je audio branding in?

Wil je een sterke audiostrategie ontwikkelen? Daar is meer voor nodig dan alleen een catchy oorwurm van een jingle. Voor je gaat schrijven, zijn er een aantal beslissingen die je moet maken. We nemen je mee door de verschillende fases van het bepalen van je audiostrategie:

  1. Bepaal je visie. Welke doelgroep wil je aanspreken, wat wil je voor ze betekenen en wat moet je daarvoor doen?  De eerste stap: duidelijk hebben welke richting je op wilt.

> Meer over strategie

  1. Kies je archetype. Heb je je visie op orde? Nice! Dan is het nu tijd om te kijken naar archetypes. Bij elk archetype horen bepaalde type geluiden, toonhoogtes, akkoorden en melodieën. Welk type past het best bij jouw merk?
  1. Bepaal wat je nodig hebt. Wachtmuziek voor tijdens een event, een sonic logo, een fragment van vijf seconden voor onder een radiospot, muziek voor onder aftermovies of explainers… De mogelijkheden zijn eindeloos, maar wat is écht relevant voor jouw merk?
  2. Hit the studio! Tijd om van je plannen werkelijkheid te maken. In een studio brengt een componist jouw merk tot leven. Het resultaat? Een audiobank met de geluidsfragmenten voor jouw merk!

Waarom wil je sound branding inzetten?

Nóg niet overtuigd van de kracht van sonic branding? We hebben alle voordelen nog even voor je op een rijtje gezet.

  • Sonic branding maakt je merk onderscheidend. De wereld is enorm ingericht op het visuele. In de marketing is dat niet anders. Websites, posters, social posts: ze doen allemaal een beroep op de visuele perceptie van onze klanten. In de wirwar van uitingen van alle verschillende bedrijven, heb je iets unieks nodig om je te onderscheiden. Geluid helpt hierbij.
  • Sonic branding maakt je merk memorabel. Geluid heeft een sterke impact op onze hersenen. Zelfs vóór onze geboorte worden we er al door beïnvloed. Ga maar na: vanuit de baarmoeder was geluid ons eerste contact met de buitenwereld. Geluid versterkt de paden in onze hersenen die samen ons geheugen vormen. Hoe vaker geluid herhaald wordt, hoe dieper deze paden en hoe sterker een bepaalde emotie. Een duidelijke audiostrategie zorgt er dus voor dat je merk blijft hangen tussen de oren van je doelgroep.
  • Sonic branding maakt je merk consistent. Net als bij de visuele identiteit van een merk, zorgen duidelijke afspraken ook bij audio branding voor consistentie. Als je bij elke uiting kiest voor random audio uit een (gratis) database, creëer je geen samenhangende identiteit. Denk hier van te voren over na en stel een unieke database van geluiden samen. Zo zorg je voor duidelijkheid en samenhang en herkent een klant je merk bij een toekomstige ontmoeting. Oh, en trouwens.. een bekende optie wint het vaak van een onbekende.

Case study: Duolingo

Archetype

De uitingen van Duolingo zijn vrolijk, grappig en een beetje gek. Het doel is plezier hebben in het leren van een nieuwe taal. Het archetype is overduidelijk de Jetster!

App

De bekende taalapp zit vol met vrolijke, heldere upbeat muziekjes. De geluidseffecten bij een goed antwoord of een druk op een knop zijn grappig en speels. De stemmen zijn divers, een beetje gek en zetten verschillende karakters neer.

Podcast

Duolingo produceert een podcast met verhalen in verschillende talen op allerlei platforms. De host heeft een vriendelijke stem en praat op een opgewerkte manier. De muziek is vrolijk.

Video’s

In de achtergrondmuziek van de YouTube-video’s komen veel van de vrolijke geluidjes uit de app terug. De voice-over heeft opnieuw een vriendelijke, toegankelijke en duidelijke stem.

Events

Bij (online) events zoals Duocon, een event over talen leren en technologie, komt tijdens de intro, het pauzemuziekje en de outro opnieuw dezelfde soundtrack als in de app en de video’s terug.

Long story short: Duolingo heeft haar archetype weten te vertalen naar een passende, herkenbare sound die consistent terugkomt in de verschillende touchpoints met de gebruiker. Het resultaat? Als je deze geluiden hoort, denk je meteen aan Duolingo!

Wil je graag hulp bij je sonic branding? Stuur Jordi dan meteen een mailtje!

Meer weten over deze story?

vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar jordi@goldfizh.nl
Jordi Verrijdt
Brand designer