Share

Creatief schrijven in het AI-tijdperk: opvallen in een wereld van eindeloze content.

10 april 2023

Gaat AI ons werk afpakken? Iedere tekstschrijver heeft zichzelf die vraag de afgelopen tijd wel eens gesteld. Het antwoord op die vraag is vooralsnog nee. Vraag voor de grap maar eens aan ChatGPT of ‘ie een paar woordspelingen voor je maakt – bijvoorbeeld met het woord ‘tas’ – en het algoritme begint te ijlen alsof ‘ie 40 graden koorts heeft. Ja, voor échte creatieve content heb je nog steeds een echt mens nodig. Maar hoe geef je je teksten die copywriter-sparkle? En kan AI je daarbij helpen? Ik vertel het je hier!

Stijn Gruisen
stijn@goldfizh.nl

Wat is het belang van creatief schrijven?

Tegenwoordig worden we doodgegooid met marketingcontent. Letterlijk overal waar je kijkt is content. Vooral iGen is intussen flink immuun voor deze uniforme wervende tekstjes. ‘10 tips die je leven veranderen’? ‘Dit mag je niet missen’? Toch wel, joe! Saaie teksten worden binnen 7 seconden de vergetelheid in gescrold door deze generatie van ‘scanners’. Maar hoe zorg je dat je tekst wél komt bovendrijven in de enorme grijze zee van AI-generated content? Nou, met vindingrijke invalshoeken, nieuwsgierigmakende intro’s en beeldende, herkenbare tekst. Kortom: ✨creativiteit✨.

Creatief schrijven: zó doe je het!

Oké, dat klinkt allemaal misschien moeilijk of abstract, maar dat valt reuze mee! Iedereen kan schrijven, wedden? Met de tips hieronder schrijf jij binnen no-time de sterren van de hemel.

1. Schrijf actief!

Dit is tip nummer één als je een pakkende tekst wilt schrijven. De regel is heel simpel: in een actieve zin komt het onderwerp in actie. Dus niet ‘je mail zal zo snel mogelijk worden beantwoord’, maar ‘we beantwoorden je mail zo snel mogelijk.’

Schrijf je actief? Dan zitten er veel mensen in je zinnen. En mensen lezen nou eenmaal het liefst over mensen. Je tekst wordt dus aantrekkelijker. Ook houd je zo de vaart erin, en zorg je dat je lezer blijft opletten. ‘Zijn’ en ‘worden’ zijn hierbij je grootste vijanden. Deze werkwoorden maken je zin bijna altijd passief.

2. Show, don’t tell

  • “Het was heet buiten.”
  • “De zon brandde aan de hemel en het asfalt smolt bijna onder hun voeten.”

See what (A)I did there? De bovenstaande zinnen zeggen allebei hetzelfde, maar die tweede prikkelt je verbeelding. Je weet precies wat er aan de hand is, zonder dat je dat specifiek terugleest.  Beeldend schrijven, heet dat – of show, don’t tell – en het is een van dé trucjes om je teksten tot leven te wekken. Werkwoorden zijn hierbij je grootste cheat code. Let op:

  • “Ze lopen over straat”
  • “Ze zwerven door de steegjes”

Welke is leuker? Nummer twee, toch? Dat komt door het woord ‘zwerven’. Het principe is hetzelfde als bij het eerste voorbeeld: kies een (sterk) werkwoord dat de situatie uitbeeldt, maar nét dat beetje extra fantasie vergt om het te begrijpen.

3. Schrijven is schrappen

Nee, dit is niet je essay van minimaal 10.000 woorden waar je pas één dag van tevoren aan bent begonnen. Wil je een tekst die lekker loopt? Dan moeten je zinnen duidelijk en to the point zijn. Dus blaas het stof van je teksten en schrap lege woorden als ‘wellicht’, ‘waarschijnlijk’ of ‘zullen’. Die remmen je verhaal alleen maar af, terwijl ze precies niks toevoegen. Kijk bijvoorbeeld naar de volgende zin:

“Wellicht is het een goed idee om volgende week een vergadering in te plannen.” Die kun je ook zo schrijven: “Zullen we een vergadering inplannen?”

4. Geef voorbeelden

Om je maar meteen een voorbeeld te geven:

  • “Een bezorger is iemand die allerlei pakketten of bestellingen op tijd bij hun eigenaar aflevert”
  • “Als bezorger sjees je de hele dag in je auto door de de stad om mensen blij te maken. Nieuwe nikes of die heerlijke brakke pizza? Jij levert het af, en nog binnen recordtijd ook!”

De voorbeelden in de tweede zin maken de tekst niet alleen kleurrijker, maar ook herkenbaar. En dat wil je.

Nog een paar kleine creatief schrijven-tips

  • Gebruik woorden niet dubbel, maar ga voor synoniemen.
  • Vraag om feedback. Iemand anders kijkt weer met heel andere ogen naar jouw creaties.
  • Humor werkt, but don’t push it! Geforceerde humor is dan weer mega cringe.
  • Keep it simple. Mooi schrijven is niet hetzelfde als moeilijke woorden en ingewikkelde zinsconstructies gebruiken.

Er is geen goed of fout. Schrijven is een creatief vak. De regels zijn er alleen om je te helpen, laat je hierdoor dus niet tegenhouden. Als het werkt, werkt het.

Teksten schrijven met AI

Oke, gelukkig voor ons copywriters kan AI (nog) geen kwalitatief hoogstaande teksten in z’n eentje schrijven. Maar dat betekent niet dat je er niks aan hebt! Ome ChatGPT is namelijk een superhandige co-auteur, onderzoeker of redacteur, en kan jou een hele hoop tijd besparen. Moet je wel weten hoe je ‘m gebruikt.

  1. AI als co-auteur
    AI kan jouw creativiteit niet vervangen, maar wel aanvullen! Het is namelijk de perfecte brainstormmachine. Binnen 20 seconden bedenkt het algoritme een lijst van 50 praktijkvoorbeelden of suggesties voor een titel. Hoef jij alleen nog maar de parels eruit te vissen.
  1. AI als redacteur
    Een klein slordigheidsfoutje sluipt al snel je tekst binnen. Fouten zijn nou eenmaal menselijk… maar AI niet! Deze digi-taalnazi pikt niet alleen al je spel- en grammaticafouten eruit, maar speurt ook je passieve zinsconstructies op als je erom vraagt.
  1. AI als SEO-expert
    Teksten zijn er om gelezen te worden, en ook daarbij helpt AI! Gebruik ‘m als SEO-adviseur en bestorm de resultatenpagina van Google. AI geeft je relevante zoekwoorden en andere tips om je tekst bovenaan de zoekpagina te krijgen.

En dit is nog maar het topje van de ijsberg! Meer weten over AI als schrijfhulp? Mijn collega Maud schreef er een blog over.

Hulp nodig?

Laat jij jouw contentcreatie liever aan de pro’s over? Wij zetten onze vlijmscherpe pen graag voor je aan het werk. Onze copywriters, SEO-specialisten en content marketeers laten jouw merk stralen met originele, opvallende content. Interesse? Neem even contact met ons op, dan kijken we samen wat er mogelijk is.

Meer weten over AI?

Wil jij jouw bedrijf helemaal futureproof maken? AI kan nog veel meer voor je betekenen. Zoveel zelfs, dat we er een hele whitepaper mee hebben volgeschreven. Download de paper hier, en maak je klaar voor de toekomst!

Meer weten over deze story?

Stijn vertelt je graag meer over dit onderwerp.

Mail naar stijn@goldfizh.nl
Stijn Gruisen
Digital copywriter