8 augustus 2023
AI is allang geen sciencefiction meer. Sterker nog: met AI-tools als Midjourney heeft AI zich razendsnel geïnfiltreerd in de creatieve industrie. Ook steeds meer fotografie wordt met behulp van AI gegenereerd. Dit maakt veel fotografen nerveus. Is dit het einde van professionele fotografie? Video producer en fotograaf Max Peters geeft het antwoord. Lees snel de blog.
Het is indrukwekkend hoe AI-tools als Midjourney, Dall-E 2 en NightCafe in een paar maanden tijd hun opmars hebben gemaakt. Vul je prompt in en binnen een paar minuten heb je een afbeelding die jij zoekt! Zeker als je kijkt in wat voor korte periode deze tools zijn ontwikkeld, belooft dit veel goeds voor de kwaliteit van AI-generated foto’s in de toekomst.
Je moet bijvoorbeeld goed kijken naar onderstaande afbeeldingen om te zien dat dit geen echte foto’s zijn. Deze foto’s zijn namelijk gegenereerd met Midjourney. Het is een kwestie van tijd voordat dit verschil helemaal niet meer te zien is.
Het grootste voordeel van AI-generated foto’s is dat je veel tijd en geld kan besparen. Op voorwaarde dat je de juiste prompts gebruikt natuurlijk! Een ander groot voordeel van AI-generated fotografie is dat je afbeeldingen kan maken die normaliter veel moeilijker te realiseren zijn in het echt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de afbeeldingen hieronder. Een selfie van Marilyn Monroe en Elvis Presley krijg je natuurlijk niet zomaar voor elkaar!
Good to know: een prompt is een tekstcommando waarmee je AI aanstuurt. Hoe specifieker je vraag is, hoe specifieker de uitkomst is. Bijvoorbeeld: blokhut in het midden van een Noors-bos met een beer en een lantaarnpaal.
Er zitten niet alleen maar voordelen aan AI-generated foto’s. Wat is het grootste nadeel van ai-foto’s? AI-fotografie mist vaak authenticiteit. En dat is precies waar steeds meer behoefte aan is, nu de grens tussen echt en nep steeds kleiner wordt. Voor het ontwikkelen van AI-foto’s die perfect bij je merk of bedrijf passen, moet je een heuse promptmaster zijn!
Een ander nadeel? Je foto’s zijn minder uniek. Dit komt doordat AI alleen kan reproduceren op basis van wat er al bestaat. Dat betekent dus ook dat als we allemaal massaal gebruikmaken van gegenereerde afbeeldingen, deze steeds meer op elkaar gaan lijken omdat de gegenereerde afbeeldingen uiteindelijk input worden voor die generators.
Authenticiteit is dus het wapen voor fotografen tegen AI-tools. Maar waarom precies? Max geeft je hieronder 5 redenen.
Niks is authentieker dan echte fotografie. Een foto met emotie en details weet de kijker namelijk echt te raken. En dit is iets wat je met AI een stuk moeilijker voor elkaar krijgt. Fotografen hebben de vaardigheid om zich in te leven in een onderwerp, en de essentie van een moment vast te leggen. AI-generated afbeeldingen kunnen technisch gezien nauwkeurig zijn, maar missen vaak de menselijke betrokkenheid en gevoeligheid.
Neem de foto’s van je eigen merk of bedrijf eens als voorbeeld: niks is authentieker dan je eigen werknemers in beeld brengen, toch? Heb je foto’s nodig voor je website of socials, die de merkwaarden en cultuur van jouw bedrijf moeten uitstralen? Kies dan voor échte fotografie. Jouw werknemers en kantoor via een AI-tool genereren wordt namelijk knap lastig!
Professionele fotografen hebben gespecialiseerde kennis en vaardigheden op het gebied van fotografie, waaronder belichtingstechnieken, compositie, scherpstelling en beeldbewerking. Deze controle op detailniveau is er momenteel nog niet bij AI-tools. Daarnaast kun je in de nabewerking nog veel doen om de sfeer van een foto te bepalen. Ook in deze fase is er sprake van meer creatieve controle dan bij AI gegenereerde afbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat fotografen en merken zich kunnen onderscheiden en op die manier uniek zijn.
Onvoorspelbare situaties en factoren zoals lichtomstandigheden, timing en interactie met het onderwerp kunnen leiden tot unieke resultaten. Deze onvoorspelbaarheid kan leiden tot verrassende en artistieke foto’s die moeilijk te reproduceren zijn met AI. Daarbij zijn sommige situaties van tevoren niet te bedenken.
Cameramerk Nikon speelt hier bijvoorbeeld mooi op in met de campagne ‘Natural Intelligence’, waarbij indrukwekkende natuurverschijnselen worden gecombineerd met een creatieve prompt. Het verhaal dat Nikon hiermee wil vertellen is dat de wereld vol zit met prachtige plekken die vastgelegd kunnen worden met een camera. AI kan het alleen nabootsen.
Echte foto’s dragen bij aan het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid. In bijvoorbeeld reclame en journalistiek is authenticiteit en betrouwbaarheid echt cruciaal en hebben echte foto’s een positieve impact op je doelgroep. Ze creëren een gevoel van transparantie en kunnen de geloofwaardigheid van de boodschap versterken. AI-generated afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat mensen zich bedrogen voelen. Wil je als merk betrouwbaar en transparant overkomen? Kies dan voor echte fotografie.
De ontwikkeling van AI gegenereerde afbeeldingen zijn in zeer korte tijd enorm indrukwekkend. In de toekomst wordt het ongetwijfeld nog realistischer. Daarbij kan je onwerkelijke situaties die in het echt moeilijk (of niet) te produceren zijn binnen een handomdraai genereren, en zo een unieke uitstraling creëren. Hier zien wij dus zeker kansen liggen!
Maar, vooralsnog zijn echte foto’s nog altijd authentieker, weten ze mensen te raken en bevatten ze een bepaalde mate van creatieve controle en stralen transparantie uit. Genoeg redenen om nog steeds voor echte fotografie te kiezen!
Wil je foto’s gebruiken in marketingmiddelen en twijfel je of je voor echte foto’s laat maken, of kosten wil besparen, en gaat voor AI gegenereerde afbeeldingen? Bedenk dan goed wat het doel van de middelen is en wat je als merk wil uitstralen.
Wil jij persoonlijk advies over fotografie voor je bedrijf? Neem dan vooral even contact op met mij. Dan help ik je verder!