2 maart 2023
Jaa, het is tijd voor Google Analytics Universal (UA) om plaats te maken voor the new kid on the block: Google Analytics 4 (GA4). Maar hoe werkt deze tool? Hoe stap je over? En wat zijn de precieze verschillen? Juist: vragen waar je antwoord op wilt! En laten dat nou precies de onderwerpen zijn die we uitgebreid toelichten in onze (gratis!) Google Analytics 4 guide.
First things first, want wat is Google Analytics überhaupt? Google Analytics is hét platform om prestaties van jouw website en apps te analyseren en meten. Want: meten = weten! Achterhaal, analyseer en monitor het gedrag van je doelgroep om hen steeds beter te leren kennen. Zo maak je verdere beslissingen op basis van goede data.
Vanaf 1 juli 2023 stopt UA en stap je over naar Google Analytics 4. Er is flink gesleuteld aan dit platform om een veiligere verzameling van de gegevens te bieden om aan de nieuwe privacyregels te voldoen.
Zo maakt Google Analytics 4 bijvoorbeeld gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie om gebruikersgedrag te analyseren én reproduceren. Hierdoor is het platform in staat om nauwkeurige voorspelmodellen te maken die geen last hebben van het niet mogen gebruiken van third party cookies. Iets waar UA nog niet toe in staat was.
Denk je nu: ‘Alles leuk en aardig, maar hóe stap ik over op GA4?’, we got you!
In de Google Analytics 4 guide geven wij uitgebreid antwoord op alle vragen. Zo nemen we je mee in de voordelen van GA4, hoe je bepaalde gebeurtenissen meet en hoe je in 8 stappen zelf aan de slag kan. Hoe sneller je de switch maakt naar Google Analytics 4, hoe meer eigen data je nu al opbouwt. Waar wacht je nog op? Downloaden maar!