31 maart 2023
Je hebt er vast al eens van gehoord: ChatGPT. Dé chatbot die antwoord geeft op al je vragen. Of nou ja, bijna allemaal dan. De chatbot is gebaseerd op kunstmatige intelligentie – ook wel AI – en is het afgelopen jaar erg in populariteit gestegen. Maar ChatGPT is niet de enige AI-tool die ons leven verandert. Welke nog meer? In dit blog zetten we 7 AI-tools op een rij!
De impact van kunstmatige intelligentie is in veel sectoren voelbaar. Contentmarketing vormt daarop geen uitzondering. AI-tools analyseren en verwerken enorme hoeveelheden gegevens in enkele seconden. Dit helpt marketeers en contentcreators met het genereren van relevante informatie om campagnes te optimaliseren en personaliseren. Door AI geven we dus een nieuwe invulling aan de manier waarop we content creëren.
Het gebruiken van AI-tools bij contentcreatie of contentmarketing maakt veel processen een stuk efficiënter. Als je weet hoe je AI-tools in kan zetten voor bijvoorbeeld het schrijven van teksten of maken van video’s, nemen deze tools die taken moeiteloos van je over.
Waar je voorheen zelf je hersens liet kraken voor een pakkende tagline, krijg je met een chatbot binnen een paar seconden suggesties voorgeschoteld. Kies de beste uit, geef er je eigen twist aan en hoppa: je kan door met de rest van je tekst! En als je hier ook inspiratieloos voor bent, vraag je de chatbot een complete alinea over je onderwerp uit te werken. Je merkt het al: de chatbot is nooit uitgevraagd! Dus doe er je voordeel mee.
Van data-tools die contentanalyses voor je uitvoeren tot video generators die in een paar minuten een flitsende explainer maken: we lichten de 7 populairste AI-tools voor je uit!
Voordat je begint met het maken van content, breng je eerst de doelgroep in kaart. Dit kost soms best wat tijd. AI-datatools to the rescue! Zo hoef jij alleen nog maar informatie te winnen via websites, vragenlijsten of eerder verzamelde data; de AI-data-tool doet de rest. Dit soort tools zijn ook handig bij het analyseren van eerder gemaakte content. Zo weet je precies wat wel en niet aanslaat bij je publiek en zet je deze data handig in bij toekomstige content.
? Let op: de precisie van de resultaten van de analyse zijn afhankelijk van de kwaliteit van de ingevoerde data. Belangrijk is dus wel dat je de data goed checkt op betrouwbaarheid om de beste resultaten te krijgen van de AI-datatool.
5 voorbeelden van handige AI-datatools
Loop je als copywriter wel eens vast als je een slogan of blog aan het schrijven bent? Een AI-schrijftool helpt je hierbij! Vraag een AI-tool om een blog te schrijven over een bepaald onderwerp en voor je het weet staat er een tekst op je beeldscherm. De volledigheid en betrouwbaarheid van deze teksten is nooit 100 procent, omdat de chatbot nooit helemaal up-to-date is. Neem de tekst dus niet zomaar over zonder te checken of de informatie klopt. Ook past een AI-schrijftool geen specifieke tone-of-voice toe op een tekst. Copy-paste is dus (nog) niet aan de orde bij een tekst die is geschreven door een AI-tool, het kan je wel goed op weg helpen. Scheelt toch weer een hoop tijd als je in een writersblock blijft hangen.
5 voorbeelden van handige AI-schrijftool
Afbeeldingen laten genereren door AI voor contentcreatie? Yes! Ook daar zijn handige tools voor. Op zoek naar een specifieke illustratie die past bij jouw huisstijl of website? AI-afbeeldingentools creëren afbeeldingen op basis van tekst of andere afbeeldingen. Met de juiste zoektermen laat je deze tools de afbeelding maken die jij in je hoofd hebt. De kunst is dus niet meer hoe je mooie plaatjes maakt, maar hoe je aan een AI-tool vraagt om deze mooie plaatjes vóór jou te laten maken.
AI-afbeelding generators maken realistische beelden van mensen.
En ook realistische beelden van natuur of dieren. Dat zie je hier:
5 voorbeelden van handige AI-afbeeldingentools
Een podcast of webinar samenvatten in blogvorm? Of juist een tekst omzetten in audio? Ook dit kan met kunstmatige intelligentie! Met een AI-audiotool laat je audiofragmenten transcriberen, vertalen, classificeren en nog veel meer. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een blog of social copy schrijft aan de hand van een interview of podcast. Heb je al een blog geschreven en wil je hier ook een audiofragment van maken? Met text-to-speech software maakt een AI-audiotool van een geschreven tekst een audiofragment met een menselijke stem (die je ook nog eens zelf uitkiest)!
5 voorbeelden van handige AI-audiotools
Naast tekst, afbeeldingen en audio genereer je met kunstmatige intelligentie ook volledige video’s. Een voorbeeld van zo’n video generator is D-ID. Met deze tool laat je video’s maken waarin een realistisch uitziend persoon de door jou geschreven tekst vertelt in een taal die je zelf kiest. Zonder enige ervaring in presenteren voor een camera of editen, maak je in no time een professionele video. Dit soort AI-videotools zijn bijvoorbeeld perfect om snel een explainer te maken.
5 voorbeelden van handige AI-videotools
Een andere manier van het toepassen van AI-software is via een machine learning platform (ML). Waar een AI-tool menselijke intelligentie nabootst, is een machine learning platform gericht op het leren van nieuwe dingen op basis van data. ML-tools kunnen op basis van de data die jij aan de tool geeft patronen identificeren, herkennen en voorspellen. Deze patronen leren zij uit eerder ingevoerde data. ML-tools worden dus door gebruik steeds slimmer.
Voor content creators is een ML-tool als Trinka.ai erg handig. Deze ML-tool checkt al je teksten op grammatica-, interpunctie- en spelfouten.
Een chatbot is een specifieke machine learning tool dat is ontworpen om te communiceren met gebruikers van bijvoorbeeld websites of social media platformen. Een chatbot gebruikt kunstmatige intelligentie om te ‘begrijpen’ wat gebruikers zeggen en hier een gepaste reactie op te geven. Zo’n chatbot is dus goed in te zetten om de reacties op je gemaakte content te beheren en hierop te reageren. MeetElise een goed voorbeeld van zo’n chatbot.
Genoeg redenen dus om dus als content marketeer aan de slag te gaan met AI. De verschillende AI-tools bieden veel mogelijkheden voor de contentwereld en zorgen voor veel verandering. Laat technologie je helpen met het creëren van de beste content, maar blijf je eigen intelligentie en creativiteit altijd gebruiken! En heb je daar menselijke, creatieve denkkracht bij nodig? Stuur ons dan even een berichtje!