10 april 2023
Gaat AI ons werk afpakken? Iedere tekstschrijver heeft zichzelf die vraag de afgelopen tijd wel eens gesteld. Het antwoord op die vraag is vooralsnog nee. Vraag voor de grap maar eens aan ChatGPT of ‘ie een paar woordspelingen voor je maakt – bijvoorbeeld met het woord ‘tas’ – en het algoritme begint te ijlen alsof ‘ie 40 graden koorts heeft. Ja, voor échte creatieve content heb je nog steeds een echt mens nodig. Maar hoe geef je je teksten die copywriter-sparkle? En kan AI je daarbij helpen? Ik vertel het je hier!
Tegenwoordig worden we doodgegooid met marketingcontent. Letterlijk overal waar je kijkt is content. Vooral iGen is intussen flink immuun voor deze uniforme wervende tekstjes. ‘10 tips die je leven veranderen’? ‘Dit mag je niet missen’? Toch wel, joe! Saaie teksten worden binnen 7 seconden de vergetelheid in gescrold door deze generatie van ‘scanners’. Maar hoe zorg je dat je tekst wél komt bovendrijven in de enorme grijze zee van AI-generated content? Nou, met vindingrijke invalshoeken, nieuwsgierigmakende intro’s en beeldende, herkenbare tekst. Kortom: ✨creativiteit✨.
Oké, dat klinkt allemaal misschien moeilijk of abstract, maar dat valt reuze mee! Iedereen kan schrijven, wedden? Met de tips hieronder schrijf jij binnen no-time de sterren van de hemel.
Dit is tip nummer één als je een pakkende tekst wilt schrijven. De regel is heel simpel: in een actieve zin komt het onderwerp in actie. Dus niet ‘je mail zal zo snel mogelijk worden beantwoord’, maar ‘we beantwoorden je mail zo snel mogelijk.’
Schrijf je actief? Dan zitten er veel mensen in je zinnen. En mensen lezen nou eenmaal het liefst over mensen. Je tekst wordt dus aantrekkelijker. Ook houd je zo de vaart erin, en zorg je dat je lezer blijft opletten. ‘Zijn’ en ‘worden’ zijn hierbij je grootste vijanden. Deze werkwoorden maken je zin bijna altijd passief.
See what (A)I did there? De bovenstaande zinnen zeggen allebei hetzelfde, maar die tweede prikkelt je verbeelding. Je weet precies wat er aan de hand is, zonder dat je dat specifiek terugleest. Beeldend schrijven, heet dat – of show, don’t tell – en het is een van dé trucjes om je teksten tot leven te wekken. Werkwoorden zijn hierbij je grootste cheat code. Let op:
Welke is leuker? Nummer twee, toch? Dat komt door het woord ‘zwerven’. Het principe is hetzelfde als bij het eerste voorbeeld: kies een (sterk) werkwoord dat de situatie uitbeeldt, maar nét dat beetje extra fantasie vergt om het te begrijpen.
Nee, dit is niet je essay van minimaal 10.000 woorden waar je pas één dag van tevoren aan bent begonnen. Wil je een tekst die lekker loopt? Dan moeten je zinnen duidelijk en to the point zijn. Dus blaas het stof van je teksten en schrap lege woorden als ‘wellicht’, ‘waarschijnlijk’ of ‘zullen’. Die remmen je verhaal alleen maar af, terwijl ze precies niks toevoegen. Kijk bijvoorbeeld naar de volgende zin:
“Wellicht is het een goed idee om volgende week een vergadering in te plannen.” Die kun je ook zo schrijven: “Zullen we een vergadering inplannen?”
Om je maar meteen een voorbeeld te geven:
De voorbeelden in de tweede zin maken de tekst niet alleen kleurrijker, maar ook herkenbaar. En dat wil je.
Er is geen goed of fout. Schrijven is een creatief vak. De regels zijn er alleen om je te helpen, laat je hierdoor dus niet tegenhouden. Als het werkt, werkt het.
Oke, gelukkig voor ons copywriters kan AI (nog) geen kwalitatief hoogstaande teksten in z’n eentje schrijven. Maar dat betekent niet dat je er niks aan hebt! Ome ChatGPT is namelijk een superhandige co-auteur, onderzoeker of redacteur, en kan jou een hele hoop tijd besparen. Moet je wel weten hoe je ‘m gebruikt.
En dit is nog maar het topje van de ijsberg! Meer weten over AI als schrijfhulp? Mijn collega Maud schreef er een blog over.
Laat jij jouw contentcreatie liever aan de pro’s over? Wij zetten onze vlijmscherpe pen graag voor je aan het werk. Onze copywriters, SEO-specialisten en content marketeers laten jouw merk stralen met originele, opvallende content. Interesse? Neem even contact met ons op, dan kijken we samen wat er mogelijk is.
Wil jij jouw bedrijf helemaal futureproof maken? AI kan nog veel meer voor je betekenen. Zoveel zelfs, dat we er een hele whitepaper mee hebben volgeschreven. Download de paper hier, en maak je klaar voor de toekomst!