Rijksschoonmaakorganisatie - Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Medewerkers in de spotlight in authentieke wervingsvideo's voor de RSO

Iedere dag zijn er 1.700 mensen aan het werk in 594 unieke gebouwen door heel Nederland: van vuurtorens en sluizen tot kantoren en gevangenissen. Zij werken voor de Rijksschoonmaakorganisatie en maken ons land schoner, mooier en veiliger. Die gedachte hebben we doorgetrokken in het nieuwe employer branding concept 'Bij ons voel jij je thuis,' gericht op de werving van nieuw personeel voor de Rijksschoonmaakorganisatie.

8

medewerkers

met verschillende rollen en achtergronden in de spotlight.

16

social posts

als creatieve doorvertaling en campagnemateriaal.

5

provinvcies

zijn het toneel om lokaal aanwezig te zijn met de campagne.

Fase 1

Kick-off

In de krappe arbeidsmarkt van tegenwoordig, wordt de uitdaging om nieuw personeel te vinden (en te behouden!) steeds groter. Potentiële werknemers komen niet meer naar jou toe, jij moet hén bereiken. Deze verandering in de markt vraagt om een andere aanpak: tijd voor een nieuwe wervingsstrategie.

De Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) vroeg Goldfizh om haar medewerkers op een eigentijdse, authentieke manier in beeld te brengen. Het doel? Een uniek, duurzaam videoconcept om de employer branding te versterken én nieuw personeel te werven: Bij ons voel jij je thuis.

Fase 2

Concept

Om de employer branding en werving naar een volgend niveau tillen, bedachten we een creatief en vooral mensgericht videoconcept. We zetten persona's centraal, creëren herkenbare situaties en zorgen voor écht authentieke content.

We zetten echte mensen in de spotlight, die ieder hun eigen verhaal vertellen. Puur, eerlijk en persoonlijk - de kijker krijgt een beeld bij de dagelijkse ervaringen en connecties van deze mensen. De video's maken voelbaar wat dit werk voor deze mensen betekent.

Kortom: in de video's staat de mens centraal - net zoals bij RSO.

Fase 3

Productie

Om verschillende medewerkers van de RSO op een unieke manier in beeld te brengen, planden we draaidagen door het hele land. Bij elk portret lag de focus op de belangrijkste eigenschappen van het werk bij de RSO. De bijzondere werkplekken, de vrijheid die je voelt binnen de RSO, de band die het team heeft, alles brengen we in beeld. Van Maastricht tot Amsterdam en van Den Haag tot Leeuwarden, in elke video staat een herkenbaar én persoonlijk element centraal.

De portretten hebben allemaal een vergelijkbare opbouw, wat zorgt voor herkenbaarheid en consistentie. Toch is elke video écht een portret, met authentieke, persoonlijke details die het verhaal compleet maken. Van de knuffelfiets van Klaas tot het Surinaamse eten van Sharita - deze unieke elementen maken elke video levendig, eigentijds en authentiek.

Fase 4

Post-productie

Na 8 bijzondere draaidagen, is het tijd voor de post-productie. In deze fase komen de portretten tot leven, hier wordt de gelaagdheid toegevoegd en wordt de sfeer op de werkvloer écht voelbaar. De serie laat zien hoe het team van de RSO een hechte, enthousiaste groep mensen is waarin werkplezier duidelijk aanstekelijk is.

In de post-productie krijgen niet alleen de portretvideo's vorm: alle uitingen worden tot op de laatste pixel klaargezet. We maken elke productie zo duurzaam mogelijk: zo is het videoconcept #bijonsvoeljijjethuis ook ingericht op social én digital out of home. Zo maken we van de video's ook strakke designs en opvallende banners, om de RSO nog beter in beeld te brengen als zorgzame werkgever.

Fase 5

WCAG-proof

De RSO is er voor iedereen, dus moet de content dat ook zijn. Om ervoor te zorgen dat alle uitingen voor iedereen toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk zijn, werken we volgens het WCAG-principe. Dit houdt in dat er nagedacht is over contrast in beeld, audiodescripties, ondertiteling en duidelijke tekstbeschrijvingen. Op deze manier zijn de video's, social posts en digital out of home banners voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk.

Samenvatting

Het ‘Bij ons voel jij je thuis’ gevoel

Een bijzondere samenwerking met de Rijksschoonmaakorganisatie met als resultaat 8 feelgood video’s waarmee we medewerkers écht in de spotlight zetten. Een uniek videoconcept dat laat zien dat werkplezier aanstekelijk is. Een duurzaam, multimediaal concept dat kijkers met een glimlach achterlaat.

Meer weten over deze case?

Mareijn vertelt je graag meer over deze case.

Mail naar mareijn@goldfizh.nl
Mareijn de Wit
Studio lead