Hogeschool Utrecht

HU Wegwijs begeleidt studenten digitaal door hun student journey.

Een studie is een reis vol uitdagingen. Op weg naar je diploma kom je van alles tegen. Hoe schrijf ik me in voor een opleiding? Kan ik een dyslexieverklaring krijgen? Hoe werkt studeren in het buitenland? Wat als ik het niet eens ben met een beoordeling? En hoe kan ik extra hulp krijgen als ik dat nodig heb? Om antwoord te geven op al deze vragen, sloegen UX-, Service- en Visual Designers van Goldfizh de handen ineen met het ‘Student Zijn’-team van de Hogeschool Utrecht om samen het nieuwe online platform Wegwijs te ontwikkelen.

Fase 1

Research

Om samen met het team vanuit de Hogeschool Utrecht een applicatie te kunnen bouwen die studenten ondersteunt bij alle mijlpalen in hun studietijd, moesten we eerst de student journey in kaart brengen. Welke vragen hebben studenten in hun eerste week? Waar loop je tegenaan in je eerste semester? Wat wil je weten als je stage gaat lopen of gaat afstuderen? Door te praten met studenten en stakeholders, ontdekten we o.a. dat er wel 100 verschillende websites en platforms waren waar je mee te maken hebt - waar ook nog eens vaak tegenstrijdige informatie op staat. Eén van de belangrijkste doelen van Wegwijs werd dan ook het versimpelen van het informatielandschap voor studenten door verschillende platforms en websites te combineren tot één gebruiksvriendelijke omgeving.

Fase 2

Contentstrategie

Samen met het ontwikkelteam werkten we een strategie uit waarin staat beschreven wat we wilden bereiken met ons platform: één handige omgeving waarin je als student antwoord krijgt op de vragen tijdens alle fasen van je ‘student journey’. ‘Informatie zoeken’ -of eigenlijk vinden- was hierin dus essentieel. Bij het ontwerpen van Wegwijs hebben we drie ‘search principles’ uitgewerkt: 1) organisch zoeken via de navigatie, 2) direct zoeken via de zoekbalk en 3) zoeken aan de hand van relevante content. Al deze principes sluiten aan op verschillende behoeften van de eindgebruiker.

Fase 3

UX/UI design

In de designfase zijn we aan de slag gegaan met het ontwerpen van de omgeving. Hierin hebben we veel aandacht besteed aan het verschillende search features zoals de navigatie en zoekbalk flow, maar hebben we ook content templates ontworpen die schaalbaar genoeg zijn om alle type pagina’s te ondersteunen en bovendien perfect werken op alle devices - van telefoon tot laptop. Daarnaast hebben we een eerste design system geïntroduceerd voor de Hogeschool Utrecht, zodat ook andere platforms binnen de HU kunnen werken met dezelfde componenten. Al deze componenten zijn opgebouwd op basis van de huisstijlregels van de HU en geoptimaliseerd voor web.

Fase 4

UX optimalisatie

Tijdens het hele traject zijn we continu in gesprek geweest met eindgebruikers. Vele iteraties hebben we voorgelegd aan studenten om hun feedback te verwerken in nieuwe designs. Door usability testing op zo’n laagdrempelige manier in te steken, hebben we uiteindelijk een product gemaakt dat het leven van studenten echt een stukje makkelijker maakt. Studeren is immers al uitdagend genoeg!

Meer weten over deze case?

Ruby vertelt je graag meer over deze case.

Mail naar ruby@goldfizh.nl
Ruby van den Broek
Senior UX-/UI-designer