Defensie is één van Nederlands grootste opleidende werkgevers. Essentieel dat opleidingstrajecten zo efficiënt mogelijk worden ingericht. Om de doorstroom van militairen te versnellen heeft de Koninklijke Landmacht een nieuwe basisopleiding ontwikkeld. Aan Goldfizh de vraag om videocontent te ontwikkelen om militairen in spé inzicht te geven in het opleidingsproces en hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de Basisopleiding Koninklijke Landmacht.
De Basisopleiding van de Koninklijke Landmacht is verkort van 18 naar 10 weken. Het is cruciaal om zowel cursisten als Defensiepersoneel te informeren over de nieuwe opzet van de opleiding en de kwalificaties van de militairen. De grootste uitdaging? Alle informatie uit deze 10 weken op een toegankelijke, visuele manier presenteren.
De militairen worden dus op een nieuwe manier opgeleid. De opleiding is gebaseerd op uitgebreid onderzoek en praktijkervaringen en bestaat uit 4 thema’s die oplopen in complexiteit. De video’s bereiden militairen zo effectief mogelijk voor op de praktijk.
In samenwerking met de opleidingsdeskundigen van Defensie ontwikkelden we scripts om alle elementen van de opleiding toe te lichten. Van introductie op de kazerne tot het optreden in de operationele omgeving, elk onderdeel van de opleiding komt aan bod.
Deze scripts zijn doorvertaald naar een creatief videoconcept, waarin presentator en 3D-projecties elkaar ondersteunen. De inhoud is visueel gemaakt in storyboards, waarin je een duidelijk beeld krijgt bij de video's. Zo zie je hoe de tafel gebruikt wordt als projectie-element en hoe animaties worden ingezet als visuele ondersteuning.
Nu het creatieve concept staat en alle scripts naadloos aansluiten op de inhoud van de opleiding, is het tijd om te produceren. Samen met Defensie is er een setting gecreëerd die aansluit op de sfeer van de Basisopleiding. Alle video's zijn in-house opgenomen in onze eigen green screen studio. Zo ontstaat er een combinatie van video- en 3D-elementen die zorgt voor herkenbaarheid: bekende elementen zoals helm en rugzak, in een 3D-gemodelleerde omgeving. Alles waar de militairen mee te maken krijgen, van uitrusting tot apparatuur, komt voorbij.
In totaal zijn er 6 video's geproduceerd:
een overkoepelende video waarin de volledige Basisopleiding wordt behandeld;
4 video's die elk gericht zijn op een specifiek thema van de opleiding;
en overkoepelende video over de Leerlijn Persoonlijke Ontwikkeling, een centraal thema binnen de Basisopleiding.
Vooraf is nauwkeurig gekeken naar het doel en de distributie van de video's. Wie gaat de content zien, op welk platform, op welk moment? In dit geval geldt dat er voor alle cursussen momenten zijn ingepland waarop de video's getoond worden.
Gedurende de hele productie, van conceptontwikkeling tot oplevering, zijn we nauw in contact met de doelgroep. Hoe onthouden zij informatie het beste, op welke manier wordt de stof visueel het best ondersteund? Door continu te testen bij de doelgroep, produceren we effectieve, efficiënte videocontent om militairen optimaal voor te bereiden op de praktijk.
Inhoudelijk sluiten de video’s naadloos aan op de opleiding en door het continu testen met de doelgroep, weten we zeker dat de content effectief is en past bij de wensen en behoeften van cursisten. Toch blijven we na livegang analyseren, zodat we eventuele pijnpunten ontdekken en, waar nodig, kunnen optimaliseren.
Dankzij de nauwe samenwerking met Defensie en de voortdurende afstemming met de doelgroep, hebben we informatieve, inspirerende content ontwikkeld die militairen optimaal voorbereidt op hun toekomstige rol.