Instagram live: zo werkt livestreamen op Insta

Je kunt Instagram niet meer openen zonder een hele rij met livestreams voorbij te zien komen. Dit is natuurlijk hét moment om Instagram Live op te pakken: het overgrote deel van Nederland zit thuis, dus vertoeven veel op Insta. Maar waarom zou je kiezen voor een livestream in plaats van een IGTV, wat voor livestream moet je maken en hoe werkt dat allemaal precies? Ik leg je alles stap voor stap uit!

Wat is Instagram Live?

Instagram Live is er al sinds begin 2017 en was over de jaren heen nog niet zo razend populair als nu. De coronacrisis heeft Instagram als platform een goede boost gegeven, maar vooral de livestream-functie profiteert goed van deze situatie. Wat houdt ‘live gaan’ precies in? Het is heel simpel: je kunt realtime uitzenden via je Instagram-kanaal en de interactie opzoeken met je volgers. Wat je doet in deze livestream hangt volledig af van wat voor soort content je normaal maakt, maar de meest voorkomende vormen zijn: Q&A’s, tutorials en webinars. 

Hoe ga je live op Instagram?

  • Stap 1: open Instagram
  • Stap 2: swipe naar links
  • Stap 3: start de livestream
  • Stap 4: zorg voor interactiviteit
  • Stap 5: beëindig de livestream

Wil je niet voor verrassingen komen te staan bij het starten van je eerste livestream? Hieronder lichten we alle stappen toe. 

hoe ga je live op instagram

Stap 1: open Instagram

Start Instagram op en ga naar de homepage door op het huis icoon te klikken. Vanuit hier swipe je naar rechts op dezelfde manier als dat je dat doet wanneer je een Story gaat maken. 

Stap 2: swipe naar links

De camera opent en onderaan het scherm vind je verschillende opties. Swipe naar links totdat je bij ‘live’ aankomt: dit is vaak de eerste optie. Zet je telefoon op de juiste plek en check nog één keer voor de zekerheid dat de setting mooi is. Je kunt nu starten met je livestream door op de grote knop te drukken.

Stap 3: start de stream

Je livestream is gestart. Onderin kun je je comment plaatsen en wanneer je deze geplaatst hebt, kun je deze vastzetten. Dit doe je door de comment lang ingedrukt te houden: er verschijnt een pop-up. Wil je een andere comment vastzetten? Klik dan op het kruis naast jouw reactie om deze los te laten en klik vervolgens op de reactie die je vast wilt zetten.

Stap 2: livestream starten op Instagram

Stap 4: zorg voor interactiviteit

Tijdens de livestream kunnen mensen reacties achterlaten, deze zie je onder in beeld verschijnen, maar kunnen ook vragen stellen via het vraagteken icoon onderin. 

Wanneer je daar op klikt zie je de vragen die je kunt beantwoorden. Het icoon daarnaast kennen we uit de feed: hiermee kun je de livestream doorsturen in een privébericht. Het icoon met de twee gezichten is interessant wanneer je mensen wilt uitnodigen in je livestream: zo kun je iemand van je kijkers uitkiezen. 

Wanneer je op het laatste icoon klikt, krijg je de optie om verschillende filters over je livestream heen te doen. Tip: ben je benieuwd hoe lang je al aan het praten bent? Klik dan op het woord ‘live’ bovenin beeld en hij verandert in de tijd.

Stap 3: livestream starten op Instagram

Stap 5: beëindig de livestream

Wanneer je de livestream wilt stoppen, dan klik je op ‘beëindigen’ links bovenin. Je krijgt dan een pop-up of je zeker weet dat je wilt stoppen: bevestig deze pop-up. Klik daarna je scherm niet te snel weg, want nu krijg je de optie om je livestream om te slaan in je filmrol en om hem in je verhaal te delen. 

Heb je een lange livestream opgenomen? Dan kan het even duren voordat deze in je filmrol verschijnt. En ander nadeel van opslaan in je filmrol is dat je hierbij niet de vragen, reacties of aantal kijkers kunt zien: je krijg puur alleen de video.

Wie ziet mijn Insta Livestream?

Heb je een openbaar profiel? Dan kunnen jouw volgers, maar ook niet-volgers intunen bij jouw livestream. Heb je een privé-account? Dan kunnen alleen jouw eigen volgers de livestream bekijken. Wanneer je een Story niet openbaar wilt delen, kun je deze sturen naar een selecte groep mensen: je ‘beste vrienden’. Tot op heden is het (nog) niet mogelijk om voor maar een bepaalde groep mensen live te gaan. Is dit wel graag wat je wilt? Dan is YouTube misschien wel het juiste kanaal!

Voordelen van Insta Live

‘Ik post al in mijn feed, ik plaats regelmatig stories en ik maak IGTV’S: waarom moet ik dan ook nog live gaan op Instagram?’

Goede vraag! Wat zijn de voordelen van livestreamen via Instagram?

  1. Een livestream gaat sneller dan een IGTV, omdat je realtime je content de wereld inbrengt. Je hoeft je video niet te editen, geen thumbnail te maken of pakkende copy te schrijven om mensen jouw video te laten kijken.
  2. Insta Live Stories werkt beter met de algoritmes van Instagram, je komt namelijk automatisch vooraan te staan in de stories. Dit is bij normale stories anders: hier is het namelijk zo dat een groot deel van je volgers jouw content niet altijd voorbij ziet komen, omdat je ver achterin de rij staat.
  3. Instagram Live is authentieker dan een post op je feed, omdat het menselijker aanvoelt. Je kunt niks nabewerken of stukken opnieuw doen, dit zorgt ervoor dat jouw volgers zich nog meer met jou of je merk kunnen identificeren.
  4. Live gaan zorgt voor snellere en betere interactie met je volgers. Ze kunnen tijdens de livestream onbeperkt comments plaatsen of vragen stellen, die jij realtime kunt behandelen. Daarnaast kunnen ze ook samen met jou live gaan, wanneer je ze uitnodigt: dichter bij je volgers kun je haast niet komen.

Live Archive: Instagram Live opslaan en terugkijken

Na veel vragen van gebruikers is het (binnenkort) mogelijk om Instagram Live-opnames makkelijk op te slaan en terug te kijken. Dat gaat via het Live Archive. Hier worden alle liveopnames automatisch voor 30 dagen opgeslagen.

Via het Live Archive kan je jouw livestreams downloaden of simpel uploaden nar IGTV. Ook komt er een Live Now-onderdeel in de Instagra,-app. Hier vind je alle livestreams van dit moment in terug.

Verschil Insta Live met andere social media

Tabel met een overzicht van alle functies, voordelen en nadelen van verschillende livestream-platformen van social media, zoals: Instagram Live, LinkedIn, Facebook, YouTube, Vimeo en Twitch.
De verschillen tussen de live-functies van verschillende social media platformen. Klik voor volledige afbeelding. Beeld: GoldfiZh
  • Benieuwd naar andere livestream-diensten? Tanja heeft alles rond livestreaming uitgezocht in haar blog!

Wat voor video’s moet je maken op Instagram Live?

Je hebt besloten dat het tijd wordt dat je ook maar eens live gaat, maar wat ga je doen? Dat ligt heel erg aan wat voor soort content jij normaal gesproken maakt of wat voor business je hebt. 

Verkoop jij bijvoorbeeld kleding? Laat in een livestream je nieuwste items zien! Bezit jij veel kennis over een specifiek onderwerp? Dan kun je daar een korte webinar over geven! Ben je een influencer en merk je dat je altijd veel dezelfde vragen krijgt van je volgers? Dan is een Q&A perfect voor jou. 

Houd er rekening mee dat je genoeg stof hebt om minimaal een kwartier te kunnen vullen, maar maak het ook niet te lang: je kunt maximaal een uur livestreamen.

Wat doen jullie op Insta Live?

Bij GoldfiZh gaan we ook regelmatig live op Instagram en vertellen we over onderwerpen als influencer-marketing, werken vanuit het buitenland en hoe GoldfiZh ooit ontstaan is. Om deze livestreams nog iets extra’s te geven doen we dit in duo’s. 

Dit zorgt voor extra interactie: tussen elkaar maar ook met de kijkers. Om een voorbeeld te geven, hebben we 1 van onze livestreams opgenomen. Hierin vertellen GoldfiZh-oprichters Esther en Heidy over waarom ze graag met Gen Z werken. 

Tips voor Instagram Live

Doordat we regelmatig live op Insta gaan, hebben we het een en ander geleerd over hoe Instagram Live precies werkt. Dit zijn onze belangrijkste tips:

Tips voor je eerste keer live op Insta

Ondanks dat Instagram Live best een simpel concept is, zijn er toch een aantal dingen waar je rekening mee moet houden voordat je daadwerkelijk live gaat. Zo voorkom je ongemakkelijke stiltes, slecht bekeken livestreams of lelijke settings. Hiervoor gelden ongeveer dezelfde tips als bij het maken van een Instagram TV.

  1. Voorbereiding is key! Zorg ervoor dat je van tevoren in grote lijnen al weet wat je wilt gaan doen tijdens je livestream. Je hoeft het zeker niet uit de hoofd te kennen, maar houdt er rekening mee dat je niks opnieuw kunt doen. 
  2. Aankondiging. Bij voorbereiding hoort ook een stuk promotie: laat je volgers van tevoren weten dat er een livestream aankomt en waar je het over gaat hebben. Doe dit geen weken van te voren, een dag of 2 is genoeg. 
  3. Setting. Zorg dat je een nette achtergrond hebt, zodat je frame er mooi uit komt te zien. Test dit van tevoren ook even door een verticale foto te maken van het shot dat je in gedachte hebt. 
  4. Telefoonstandaard. Zelf je smartphone vasthouden is geen optie. Een standaard voorkomt dat je volgers zeeziek worden van het geschud, wanneer je gepassioneerd je verhaal vertelt met de telefoon in je hand. En voor een standaard hoef je zeker geen statief aan de schaffen: een stapel boeken die je telefoon recht houdt werkt net zo goed.

Tips voor tijdens je livesessie

  1. Je eerste livestream is gestart en de kijkers druppelen binnen. Dit zie je in de reacties onderin beeld en aan de teller rechtsboven. Je weet van tevoren niet hoeveel volgers er gaan kijken en hoe snel ze je livestream starten, dus begin niet gelijk met je verhaal. Start met een introductie waarin je kort zegt waar je het over wilt hebben, maar dat je nog even wacht tot iedereen er klaar voor is. 
  2. Tip: neem deze minuten voordat je start de tijd om zelf een comment te plaatsen met daarin het thema van de livestream. Deze kun je vastpinnen en blijft daardoor altijd zichtbaar. Zo weten mensen die later binnen vallen waar ze naar zitten te kijken en of het interessant is om te blijven hangen.
  3. Tijdens de livestream kunnen kijkers reacties plaatsen of vragen stellen, deze zie je onder in beeld verschijnen. Houd rekening met enige vertraging. Wanneer jij mensen oproept om vragen te stellen, komen deze later binnen. Scroll dus niet gelijk door alle reacties om vragen te zoeken, dit duurt altijd even. Wil je niet afgeleid worden door reacties of past niet bij jouw livestream? Dan kun je deze optie van tevoren uitschakelen. De stroom aan hartjes? Dat zijn mensen die de livestream liken.
  4. Een andere leuke feature waar je goed gebruik van kan maken, is de mogelijkheid om iemand uit te nodigen. Kijkers kunnen zelf daarvoor een verzoek insturen, maar je kunt ze ook zelf uitkiezen. Leuk wanneer je een Q&A doet: in plaats van de vraag uit de reacties op te lezen, kunnen je volgers de vraag persoonlijk stellen.

Bonustippie: Instagram Live delen op je feed!

  • Deel je livevideo! Je bent klaar met je verhaal, je kunt de livestream beëindigen door op het kruisje rechts bovenin te klikken. Hierna kun je kiezen om je livestream te delen op IGTV en je feed en kun je jouw livestream opslaan in je filmrol.

Hoppa! Jij bent klaar om live te gaan op je Insta-kanaal!

Nog vragen? Stuur dan een berichtje naar maartje@goldfizh.nl.

Lees ook:

Instagram berichtverzoeken: hier staan je primaire en algemene DM’s

Slide into those DM’s! De inbox van Instagram wordt steeds vaker gebruikt, bijna net zoveel als Whatsapp of Messenger. De chat van Instagram is ontzettend handig om berichten naar elkaar te sturen… maar waar staat deze ‘geheime inbox’? We leggen je haarfijn uit waar je je berichtverzoeken vindt!

Hoe open je je Instagram berichtverzoeken?

  1. Open Instagram (je ziet nu je tijdlijn);
  2. Open je Instagram inbox door rechtsboven op het papieren vliegtuigje te klikken;
  3. Klik op ‘berichtverzoeken’ bovenaan in je inbox.

In je berichtverzoeken op Instagram staan berichten van mensen die je (nog) niet volgt of spam. Bedrijven en influencers krijgen hier regelmatig berichten in. 

Berichtverzoeken primair algemeen

De berichtverzoeken in Instagram van niet-volgers staan in je inbox, naast je primaire en algemene berichten.

Berichtverzoeken Instagram verdwenen?

Maak je geen zorgen, je verzoeken op Instagram zijn niet verdwenen. Maar er is in 2020 wel iets veranderd: je hebt meerdere soorten inboxen. Je hebt nu twee tabbladen: Primair en Algemeen. Je kunt je berichtverzoeken verplaatsen naar Primair of Algemeen door:

  1. Open je inbox op Instagram door op het papieren vliegtuigje rechtsboven te klikken;
  2. Ga naar berichtverzoeken door op ‘één verzoek’ te klikken;
  3. Open een berichtverzoek;
  4. Klik op accepteren;
  5. Kies of je het bericht wilt verplaatsen naar Primair of Algemeen;

Primair en Algemeen: wat is dat?

Je hebt misschien gezien dat er bovenaan je inbox in Instagram nu twee tabbladen staan: Primair en Algemeen. En zodra je een berichtverzoek accepteert, kun je kiezen of je deze in je Primaire of Algemene inbox zet..

Let op: je ziet alleen de Primair en Algemeen tabbladen als je een Creator account of Business account hebt.

Zo’n tabblad is een handige manier om je berichten in te delen als je veel DM’s krijgt. Zo kun je bijvoorbeeld het algemene tabblad gebruiken voor alle berichten van fans of niet-volgers en het primaire tabblad voor goede vrienden en familie.

Berichtverzoek Instagram

Onderaan een berichtverzoek kun je selecteren of je het bericht wilt accepteren, verwijderen of de persoon wilt blokkeren. 

Van Instagrammen je werk maken?

Ben jij helemaal klaar om van Instagrammen je werk te maken? Solliciteer dan bij Goldfizh als content marketeer! Mensen die social media snappen, kunnen we er hier niet genoeg van hebben. Solliciteer dus snel en start met het maken van viral posts voor toffe klanten! Hier vind je alle openstaande marketing vacatures.

Wil jij álles uit je Instagram halen? Lees onze blogs over:

Instagram Stories! Maak leuke Instastories mét engagement

Instastories zijn een medium op zich geworden. Per dag maken 400 miljoen mensen gebruik van deze eindeloze swipefunctie op Instagram. Verslavend, maar het werkt dus! Driekwart van die gebruikers bezoekt namelijk de website van de afzender en 1 op de 3 personen raakt meer geïnteresseerd in een merk of product na het zien van een Story. Dus: hoe val je op met je account op Insta?

Wat zijn Instastories?

Instastories zijn losse of een reeks tijdelijke posts op Instagram, die na 24 uur verdwijnen. Het zijn staande foto’s en video’s die 5 tot 15 seconden zichtbaar zijn en die je kan pimpen met stickers en gifjes. Stories op Insta worden vooral gebruikt om snel en kort contact te leggen met volgers.

Het is ook een veel gebruikte social advertising-methode. Door middel van een swipe-up (omhoog vegen) kunnen volgers snel in een webshop terecht komen om zo snel tot een aankoop over te gaan.

5 tips voor succesvolle Instastories

Ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik regelmatig omhoog swipe of op het profiel klik wanneer ik iets voorbij zie komen wat mij opvalt. Als bedrijf kun je het medium op zoveel verschillende creatieve manieren inzetten dat het een handige tool is geworden om op te vallen bij je doelgroep. Dit zijn wat mij betreft de 5 beste manieren.

#1 Ontwerp je eigen gifjes en filters voor je bedrijf

Gifjes zijn bewegende plaatjes en kreten die je op een foto of video kan plaatsen. Er zijn al vele gifjes die je op Instagram kan vinden door middel van de zoekbalk, maar het is ook mogelijk om zelfgemaakte gifjes te uploaden. Een voorbeeld van een organisatie die goed gebruik maakt van eigengemaakte gifjes is het festival Lowlands.

Zo waren er dit jaar bewegende gifjes van typische kledingitems die gedragen worden tijdens het evenement. Zo waren de Bucket Hat en Fanny pack terug te vinden in de lijst. 

https://www.youtube.com/watch?v=0LlpfVIIrow

Lowlands gebruikte naast gifjes ook filters in hun huisstijl. Filters zijn lagen die over een foto of video heen geplaatst kunnen worden.

https://www.youtube.com/watch?v=LBmwsNRYQHg

Het gebruik van de gifjes en filters is win-win voor elk bedrijf. De gebruikers kunnen een creatieve draai geven aan hun foto’s en het bedrijf heeft bouwt hierdoor naamsbekendheid op.

#2 Zorg voor interactie met deze stickers

Insta stories heeft de tool Polls (foto 1) en Stel een vraag (foto 2). Met deze tools maak je als bedrijf makkelijk contact met je volgers. Met een ‘Poll’ laat je volgers kiezen tussen twee opties en met ‘Stel een vraag’ krijg je antwoord op je vraag. De resultaten van de antwoorden krijg je in een overzicht te zien, waardoor je makkelijk achterhaalt wat de mening van je publiek is. Het interieurbedrijf Westwing maakt vaak van deze opties gebruik.

westwing home stories instagram

Ook is er nog een derde manier om de mening van je volgers in kaart te brengen en dat is het schuifbalk (foto 3). Hier kan de volger zelf het balkje verschuiven naar zijn of haar antwoord. Westwing maakt hier op een creatieve manier gebruik van door de balk verticaal in te zetten en zo antwoord te krijgen op de vraag: wat is jouw favoriete kleur stoel?

#3 Lay-out: apps om creatief buiten de kaders te denken

Instagram biedt gifjes, filters en tools om je uit te dagen je foto’s meer creativiteit en leven in te blazen, maar er zijn ook vele apps die je hier een handje mee helpen.

Een voorbeeld is Unfold. Met deze app kun je op een makkelijke manier je foto’s in een template zetten en deze naar je fotobibliotheek exporteren.

Unfold Instagram

Ook is het mogelijk om interactie te krijgen met je volgers door middel van een lay-out. Wanneer je deze in je story hebt geplaatst, kunnen volgers hiervan een screenshot maken en ingevuld in hun eigen story plaatsen. In de opmaak kun je het logo van je bedrijf verwerken en de onderwerpen kun je laten aansluiten op voor jou relevante topics.

Lay out voor insta story

#4 Advertenties: hoe zorg je dat mensen blijven kijken?

Wanneer je als gebruiker de stories van je ‘volgend’ (de accounts die je volgt) bekijkt, komt er na elke drie stories een advertentie voorbij. Deze hoef je niet verplicht af te kijken om verder te kunnen kijken, maar als adverteerder wil je natuurlijk wel dat de aandacht er zo lang mogelijk bijblijft en eventueel vervolgstappen worden ondernomen.

Ondertiteling

Een simpele manier om toe te passen is ondertiteling. Doordat mensen niet verplicht hun geluid aan hoeven te zetten om de advertentie te bekijken, is de drempel lager om te blijven kijken. Zo kun je als kijker toch volgen wat er gebeurt en wordt er niet bij voorbaat verder geklikt.

Inspiratie

Een andere manier is juist om zo weinig mogelijk tekst te gebruiken en beelden zoveel mogelijk te laten spreken. Ook het gebruiken van een bekend gezicht zal iemand langer naar de advertentie laten kijken. Met andere woorden: inspireer je publiek!

instastories inspiratie
instagramstories inspiratie H&M

Bewegende tekst en animaties

Bewegend beeld valt op en dat heeft Ben & Jerry’s goed begrepen. Onderstaande advertentie is door hen gemaakt en zoals je ziet zijn er verschillende animaties die om het product heen vliegen die opvallen.

instastory ben & jerry's

#5 Benut je highlights goed

Wanneer je stories opslaat op je profiel wordt dit een Highlight genoemd. Deze Highlight kun je een omslagfoto en titel geven, zodat het duidelijk is wat er in de Highlight te zien is. NOS Stories maakt hier goed gebruik van. Zij gebruiken de Highlights om bewegende teksten en animaties.

https://www.youtube.com/watch?v=jEQLXIMAQEY

Albert Heijn is ook een goed voorbeeld van een bedrijf dat video inzet in zijn Insta-stories. Zo heeft de AH nu de boodsgrap: een korte woordgrap over een van de producten van Albert Heijn.Op deze manier promoot de supermarkt zijn producten op een manier die blijft hangen bij de kijkers.

Albert Heijn Instagram
https://www.youtube.com/watch?v=5loKcUboKhM

Lees ook:

IGTV maken: tips voor delen, uploaden en inspiratie

Een goede video voor IGTV maken? Daar heb je anno 2021 niet heel veel meer voor nodig dan: een mooie achtergrond, een telefoon en een goed verhaal. Al zijn een dure camera of professionele studio natuurlijk mooi meegenomen. 😉 Hoe word je succesvol via IGTV? Als socialmedia-specialist en content maker heb ik hier de laatste jaren veel ervaring in opgedaan. Ik leg je uit: wat voor video’s je moet maken, hoe je ze maakt en hoe je ze slim deelt. Let’s go!

Wat is IGTV (Instagram TV) precies?

IGTV staat voor Instagram TV! Deze feature van Instagram is in 2018 met veel bombarie aangekondigd, het is namelijk één van de eerste apps met verticale video’s. IGTV is een manier om binnen de Instagram-app lange video’s te posten en te delen met je volgers. Hoe lang deze video’s zijn, verschilt per account: de tijdsduur ligt tussen de 10 minuten en kan oplopen tot wel een uur! Wel moeten de video’s op Instagram TV minimaal 1 minuut lang zijn. Het voordeel: het is gratis en voor niets!

Oké, maar wat voor content moet ik delen op IGTV?

Wat je deelt, is volledig aan jou: dat is juist het mooie! Heb je een persoonlijke blog, een eigen bedrijf of een hele leuke hobby? Instagram TV is voor iedere doelgroep, alle branches en alle topics. Vloggen, tutorials, een mini docu, een podcast; je kunt alle kanten op!

Weergave IGTV op je account

Hoe werkt IGTV?

IGTV werkt net iets anders dan platformen zoals YouTube en Vimeo. Op IGTV is het namelijk juist beter om een verticale video te plaatsen dan een horizontale, simpelweg omdat men zijn telefoon zo van nature vasthoudt. Je uploadt deze video, plaatst hier een pakkende copy bij en deelt hem vervolgens. Jouw huidige volgers zien deze video voorbij komen en kunnen net als zoals bij normale posts liken en reageren. Maar wie maken nou IGTV’s? 

Tegenwoordig zie je heel veel mensen IGTV’s uploaden, maar je ziet vooral (Instagram) influencers een uitstapje maken naar deze feature van Instagram. Voorheen zag je veel Instagram influencers de overstap maken naar YouTube, maar sinds de komst en het groter worden van IGTV zien we dit minder vaak gebeuren. Tip: kijk naar wat influencers in jouw branche plaatsen en speel daarop in met jouw content. 

Hoe maak je een goede IGTV video?

Wanneer je inspiratie op hebt gedaan door video’s van andere te kijken, is het tijd om zelf een onderwerp te verzinnen. Waar weet jij veel van, wat kan jij goed en wat wil je delen met de buitenwereld? Bedenk daarbij ook of je hier meerdere video’s van kunt maken, het leukst is natuurlijk als je uiteindelijk allemaal series op je account hebt staan.

Het onderwerp staat, nu de setting. Dit hoeft zeker geen professionele studio te zijn, maar zorg wel dat je een aantal dingen in orde hebt:

  • Goed, natuurlijk licht van voren, zodat je gezicht mooi wordt uitgelicht. Wil je net een beetje extra, kun je ervoor kiezen om filmlampen te gebruiken.
  • Een nette achtergrond. Dit kan een kale muur zijn, je woonkamer of buiten: zorg in ieder geval dat het er opgeruimd en netjes uitziet, zodat dit niet afleidt.
  • Een telefoon met goede camera om mee te filmen. Je zou ook kunnen kiezen voor een ‘echte’ camera, het ligt eraan wat je tot je beschikking hebt.
instagram 2019, IGTV 2019
Bij GoldfiZh doen we nét dat beetje extra voor IGTV en video

Nu kun je beginnen met filmen. Je kunt kiezen voor een traditioneel horizontaal shot, maar verticaal is ook een optie. Niks is fout, dus kies wat jouw voorkeur heeft. Wij filmen alles vaak horizontaal, zodat we de video’s ook gemakkelijk door kunnen plaatsen op andere kanalen zoals YouTube, Facebook of LinkedIn.

Ben je klaar met filmen? Dan kun je er nog voor kiezen om de video te editen wanneer nodig, maar dit is geen must. Video’s op IGTV mogen er homemade uitzien en hoeven niet super gelikt te zijn.

Het laatste wat je te doen staat voordat je de video kunt uploaden is het verzinnen van een pakkende titel, een goede beschrijving met hashtags en links en natuurlijk een thumbnail. Benieuwd hoe dit er uiteindelijk uit komt te zien? Check het resultaat op ons Instagram-kanaal.

IGTV uploaden

IGTV uploaden via de Instagram-app doe je zo:

  1. Klik op het vergrootglas
  2. Klik op +
  3. Kies je video
  4. Zorg voor een goede thumbnail
  5. Bedenk een goede titel
  6. Laatste puntjes op de i voor publicatie
IGTV uploaden vanuit de Instagram app.

Stap 1: klik op het vergrootglas
Ga naar de ‘verkennen pagina’ door op het vergrootglas icoon te klikken. Bovenaan deze pagina, onder de zoekbalk, zie je de knop ‘IGTV’. Klik daarop.

Stap 2: klik op +
De verkenningspagina van IGTV opent. Hier kun je verschillende IGTV’s bekijken, ook van profielen die je niet volgt. Rechtsbovenin staat een ‘+’. Klik daarop om je eigen video te plaatsen.

Stap 3: kies je video
Zoek in je filmrol naar de video die je wilt plaatsen en klik deze aan. De video opent zich in voorvertoning: check hier of het de juiste video is. Klik daarna op volgende. Tip: je filmrol zit vaak overvol, dus zoeken naar de juiste video kan onoverzichtelijk zijn. Zorg daarom dat je van te voren de juiste video in een apart album zet, zodat je minder lang hoeft te zoeken.

IGTV uploaden en publiceren

Stap 4: zorg voor een goede thumbnail
Hier kies je de omslagfoto, oftewel de thumbnail. Dit kun je op 2 manieren doen:

  • Door de timeline scrollen en een ‘screenshot’ uit de video kiezen
  • Je zelfgemaakte afbeelding uit je filmrol kiezen.

Voor de laatste optie geldt dat het een afbeelding moet zijn met de afmeting 1080×1920.

Stap 5: bedenk een goede titel
Dit is de laatste stap voordat je video geplaatst wordt. Geef als eerst de video een titel en beschrijving. Zorg dat de titel kort, maar duidelijk is. Bijvoorbeeld de naam van de serie, het nummer van de vlog of het aantal tips dat je geeft in de video. 

In de beschrijving vertel je meer over de inhoud van de video en voeg je hashtags en links toe. Voeg de video daarna toe aan de juiste serie wanneer er meerdere afleveringen volgen. Dit kun je ook achteraf nog doen wanneer de video al live staat. 

Stap 6: laatste puntjes op de i voor publicatie
Dan de laatste punten om je video helemaal af te maken. Via ‘delen via Instagram’ zorg je ervoor dat de IGTV direct in je feed komt te staan. Via ‘voorbeeld bewerken’ zie je hoe de eerste minuut van de video getoond wordt in je feed. Door naar boven of beneden te schuiven kun je dit shot aanpassen. 

Dan de laatste optie ‘profielomslag bewerken’. Dit werkt hetzelfde: hier kun je de gekozen thumbnail verschuiven zodat deze mooi te zien is op je feed. Klik vervolgens op plaatsen en je video staat live!

IGTV delen in story

Je hebt je video opgenomen, titel en beschrijving getypt en een thumbnail gemaakt. Het is tijd om je video op IGTV te delen. IGTV’s posten kan op 3 verschillende manieren. Via de:

  • Instagram app
  • IGTV app
  • desktop versie van Instagram

Onze voorkeur gaat uit naar het plaatsen via Instagram zelf. Op deze manier hoef je niet te wisselen tussen verschillende apps. Je video staat live op IGTV en hij is ook te zien op je feed. Grote kans dat veel van je volgers de video gedurende de dag voorbij zien komen. Maar wist je dat je hem ook op meerdere manieren kunt delen in je Instagram Story? Op deze manier kun je jouw IGTV nog beter onder de aandacht brengen.

Optie 1: delen vanuit de feed

Zo deel je een IGTV via de feed op Instagram

Ga naar je eigen feed en klik op de IGTV-post die je wilt delen.  Onder de visual zie je een aantal iconen, klik op het pijltje. Op deze manier kun je jouw post doorsturen naar mensen, maar ook toevoegen aan je verhaal. Wanneer je hierop klikt opent Instagram Stories, met in het midden jouw video. Je kunt hier nog gifjes, stickers, tekst of tekeningen aan toevoegen om je Story helemaal af te maken. Klik op ‘verzenden naar’ en je Story staat live. Wanneer mensen jouw Story bekijken, zien ze een aantal seconden van jouw video. Willen ze verder kijken? Dan kunnen ze op de video klikken, waarna je kunt doorklikken naar de IGTV.

Optie 2: delen met swipe up-link

IGTV delen via swipe up

Ga naar de homepage en swipe naar rechts om een Story te kunnen plaatsen. Hier kun je zelf een foto of filmpje maken, maar je kunt ook een visual uit je filmrol kiezen. Heb je je keuze gemaakt? Dan kun je kiezen om gifjes, tekst of tekeningen toe te voegen om je Story af te maken.

Voordat je op ‘verzenden naar’ klikt, moet je nog één ding doen: je IGTV linken. Dit doe je door bovenaan op het link icoon te klikken. Er opent een menu waar je kunt kiezen welke link je in de swipe up wilt delen. Kies hier voor ‘IGTV-video’ en selecteer de video die jij wilt. Je Story is compleet en klaar om gedeeld te worden.

Let wel op: jij zelf kan deze swipe up-actie niet zien wanneer je je eigen Story bekijkt. Alleen jouw volgers kunnen deze actie uitvoeren, dus schrik niet als je hem zelf niet ziet.

Waar vind ik IGTV’s?

Wil je graag de IGTV’s van een specifiek account bekijken of ben je benieuwd naar al jouw eigen video’s? Dat is heel simpel: ga naar het profiel (of je eigen profiel) en klik op het IGTV icoon boven de feed.

hier staat igtv

Niet vergeten: plaats linkjes in je video

En waarom wij dat doen? In tegenstelling tot de ‘normale’ Instagram kan je veel linkjes kwijt op IGTV. Je harkt dus véél meer kliks binnen met je video’s dan met gewone posts op Insta. De link die je bij een post wilt gebruiken plaats je in je omschrijving. Deze wordt klikbaar wanneer mensen naar een video kijken. Je kunt er niet op klikken wanneer je een preview op je tijdlijn deelt.

Voordelen IGTV ten opzichte van YouTube

Bij video’s maken denkt iedereen vaak gelijk aan YouTube. Wat maakt IGTV aantrekkelijker dan YouTube?

  • Niemand kan jouw gebruikersnaam claimen: wanneer je een Instagram account hebt, beschik je automatisch over een IGTV-kanaal. IGTV is namelijk een feature binnen jouw account, net zoals Instagram Story of het kunnen posten op je feed;
  • Je start met veel volgers: alle volgers die je over de jaren heen hebt verzameld op Instagram zijn automatisch ‘geabonneerd’ op je IGTV-kanaal en krijgen meldingen van jouw video’s;
  • Stuur bezoekers met 1 klik naar je gewenste webpagina. Doorverwijzen naar je website, webshop of andere landingspagina is heel simpel. Bij IGTV kun je een link in de copy (bijschrift) plaatsen, die je volgers met 1 klik naar de gewenste pagina brengt;
  • Crossposting wordt nog makkelijker: je hebt nog meer manieren om je boodschap de wereld in te krijgen en dat allemaal binnen 1 applicatie;
  • Video’s komen snel bij niet-volgers in beeld. Op basis van de interesses van de doelgroep en jouw gekozen hashtags, worden jouw video’s op hun verkenningspagina geplaatst. Daarnaast sluiten ze ook aan ‘in de rij’, wat betekent dat ze vanzelf afspelen wanneer een potentiële volger video’s op IGTV kijkt.

Meer weten over hoe je een goede IGTV maakt en wat we hierin voor jou kunnen betekenen? Stuur even een berichtje naar maartje@goldfizh.nl.

Meer over Instagram:

AR-filters: zó maak je social filters voor Instagram en Snapchat

Jezelf opleuken met een hondenfilter, een retro-effect of toch jezelf als een banaan vastleggen? Je kan het met Augmented Reality-filters! Deze AR-filters zijn de social trend op Instagram, Snapchat, Facebook en TikTok in 2020 en daarom moet ook jij ze inzetten in je digitale strategie. Zo weet je zeker dat je Gen Z bereikt de komende jaren. Hoe maak je ze en hoe werkt het? Ik leg het je in 3 minuten uit! Let’s go! 

Wat zijn AR-filters?

AR-filters zijn een soort digitale maskers voor social media, waarmee de echte wereld wordt vermengd met de digitale. Dus wanneer jij in de camera kijkt zie je jezelf plus een digitale toevoeging in de vorm van hondenoren, bloemenkransen of wat je al dan niet kan bedenken. Snapchat heeft deze filters voor het eerst geïntroduceerd en grootgemaakt in de vorm van facefilters. En ook Instagram maakt gebruik van deze functie om foto’s of filmpjes op te leuken. 

Wat is het verschil tussen AR en VR?

AR is afgekort voor Augmented Reality en wordt vaak in één adem genoemd met VR (Virtual Reality), maar het is niet hetzelfde. AR betekent dat je digitale beelden over de werkelijkheid heen legt, terwijl VR een compleet digitale wereld is. Snapchat-filters zijn dus echt AR, de werkelijkheid wordt hierin gemixt met 2D- of 3D-elementen.

Waarom AR-filters inzetten?

Allemaal leuk en aardig, maar waarom moet jij ook deze filters inzetten? Nou, liefst 70% van alle Snapchat-gebruikers activeert dagelijks een filter. Met een nieuwe filter trigger je gebruikers om uit te vinden wat je ermee kunt doen. Zo zijn mensen op een actieve manier met jouw merk bezig. Zorgt dat voor resultaat? O, jazeker. Het is niet voor niets dat Instagram het sinds kort mogelijk heeft gemaakt dat ook bedrijven de filters gemakkelijk kunnen uploaden. 

De verwachting is dat in 2022 3,5 miljard mensen gebruik maken van AR. Dat is 44% van de hele wereld! De contentcreatie van de toekomst dus!

Deze bedrijven zetten AR-filters al goed in

IKEA

IKEA is één van de voorlopers op het gebied van augmented reality. Al in 2013 lanceerden zij een AR-experience. Hoe? Door offline te combineren met online. Met het scannen van de catalogus breng je het assortiment van de Zweedse meubelwalhalla zo je huiskamer in. 

Kylie Cosmetics

Kylie Cosmetics, het cosmeticamerk van Kylie Jenner, is al jaren erg succesvol. Net als Kylie zelf, met haar 148 miljoen volgers op Instagram. Ter promotie van haar lipsticks introduceerde ze de Kylie Cosmetics Lip Kit Face Filter. Als gebruiker kun je met een Instagram filter verschillende kleuren lippenstift proberen en krijg je er ook nog eens een make-upje bij op. Hoppa. Net een echte Kardashian. 

Slim trucje: je activeert de filter pas wanneer je @kyliejenner volgt op Instagram. Is het ook nog eens goed voor de extra volgers.

Adidas

Voor de sneakerfanaten onder ons: houd je hart maar vast. Want Adidas heeft vorig jaar een enorm gave 3D AR-experience ontworpen ter promotie van de nieuwe Ultraboost 19. Adidas leidt je naar een virtuele winkel én laat je ze ook nog even aan proberen. Hier loop je van warm. 

En nu kan je deze filters dus ook gebruiken op je favoriete social media. Hoe werkt dat?

Hoe maak je AR-filters?

Met speciale programma’s van Facebook en Snapchat maak je AR-filters. Te weten: Spark AR en Lens Studio. De essentie van een filter is Face Tracking. Door het plaatsen van een onzichtbaar masker herkent de software het gezicht en blijft deze volgen. Met behulp van JavaScript kun je hier acties aan koppelen, bijvoorbeeld wanneer je je mond open doet of je wenkbrauwen omhoog tilt. 

Zo werken Spark AR en Lens Studio

Zowel Facebook, Instagram en Snapchat hebben allebei een tool ontwikkeld waar je zelf AR-filters kunt maken. Het programma Spark AR is onderdeel van Facebook en dus ook van Instagram. Snapchat beschikt over Lens Studio. Tussen de beide programma’s zitten geen grote verschillen.

Voor a.s.r. Vitality zijn we alvast aan de slag gegaan. Check dit:

AR-Filters via Spark AR Studio - social trend 2020
Voor a.s.r. Vitality maken we AR-filters voor op Snapchat via Spark AR Studio. Zo krijg je een medaille om wanneer je een filter activeert.

Deze programma’s moet je wel even doorhebben. Dus wanneer je er niet uitkomt, maar wel helemaal ready wilt zijn voor 2022, mail me dan gewoon even!

Lees ook: