Deze keywords en topics hebben veel zoekvolume op TikTok

Google is niet langer het primaire zoekplatform voor alle zoekopdrachten. Een groot onderzoek van Rise at Seven: ‘Search is Changing Report’ stelt dat TikTok en YouTube in bepaalde niches en industrieën dominanter zijn geworden. Vind hier de belangrijkste uitkomsten en inzichten uit dit onderzoek en ontdek op welke keywords veel volumes zitten op TikTok.

Zoekvolume TikTok per branche

Reisindustrie

Met #TravelTok dat momenteel 14,7 miljard stijgende weergaven heeft, gaan gebruikers duidelijk naar TikTok voor een scala aan reis zoekopdrachten.

ZoektermTikTok zoekvolumeGoogle zoekvolumeVerschil in zoekvolume
Roadtrip447.000301.000146.000
Travel to Korea18.0005.40012.600
Travel to China 32.90022.20010.700

Mode-industrie

Er zijn 503% meer zoekopdrachten op TikTok dan op Google voor mode-zoekwoorden.

ZoektermTikTok zoekvolumeGoogle zoekvolumeVerschil in zoekvolume
New jeans6.066.0002.240.0003.826.000
Leggings2.715.000450.0002.265.000
Jumper810.000673.000137.000

Schoonheidsindustrie

Zoekopdrachten voor ‘make-up’ zijn 238% hoger op TikTok in vergelijking met Google. 

ZoektermTikTok zoekvolumeGoogle zoekvolumeVerschil in zoekvolume
Makeup4.062.0001.220.0002.842.000
Makeup tutorials1.487.00060.5001.426.500
Hair styles/Hairstylers2.715.0001.500.0001.215.000

Automotive

De zoekopdracht ‘automotive’ is nu officieel groter op TikTok dan op Google. 

ZoektermTikTok zoekvolumeGoogle zoekvolumeVerschil in zoekvolume
BMW82.300.0007.480.00074.820.000
Audi67.030.0005.000.00062.030.000
Audi A43.319.0001.000.0002.319.000

Financiële industrie

Gebruikers gaan naar TikTok voor advies over het besparen van geld. De reden hiervoor is dat het jargon door iemand in korte video’s wordt uitgelegd. 

ZoektermTikTok zoekvolumeGoogle zoekvolumeVerschil in zoekvolume
How to invest 133.00049.50083.500
How to save money 133.00090.50042.500
How to invest real estate 60.10027.10033.000

Woningindustrie

TikTok heeft bijna 1 miljoen meer zoekopdrachten voor huis gerelateerde zoekwoorden dan Google. 

ZoektermTikTok zoekvolumeGoogle zoekvolumeVerschil in zoekvolume
Kitchen1.487.0001.000.000487.000
House decoration ideas163.0005.400157.600
House design 664.000550.000114.000

Gaming

TikTok heeft meer dan 7 miljoen meer Nintendo-gerelateerde zoekopdrachten dan Google.

ZoektermTikTok zoekvolumeGoogle zoekvolumeVerschil in zoekvolume
Nintendo Switch13.540.0009.140.0004.400.000
Playstation 59.026.0005.000.0004.026.000
Playstation 44.964.0001.830.0003.134.000

Technologie

TikTok heeft bijna 123 miljoen meer zoekopdrachten dan Google voor ‘iPhone’.

ZoektermTikTok zoekvolumeGoogle zoekvolumeVerschil in zoekvolume
iPhone122.780.000135.000122.645.000
3D Printer 1.215.0001.000.000215.000
iPhone trick 22.0009.90012.100

Aan de slag met TikTok SEO of short video-strategie? Let’s go! 

Wil jouw organisatie ook aan de slag met TikTok SEO? Neem dan vooral even contact op met ons. Dan helpen we je verder!

Threads: wat kan dit nieuwe digitale platform van Meta?

100 miljoen gebruikers binnen 5 dagen na lancering? Het lukte het nieuwe socialmediaplatform van Meta: Threads. Wat maakt Threads op het eerste gezicht zo’n succes en hoe verschilt het van Twitter? In deze blog nemen we je mee in de wereld van Threads en of het relevant is voor jouw marketingstrategie. Lees je mee? Vanaf 14 december is dit nieuwe social platform namelijk ook live in Nederland!

Spring snel naar:

Wat is Threads?

Threads is een micro-blogging socialmediaplatform dat gebruikers een intieme en persoonlijke social media ervaring biedt. Het is een initiatief van Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg, oftewel: de CEO van Facebook. Je kan het gebruiken via je Instagram-account. Hij zelf omschrijft het concept op Threads als volgt:

Als je bekend bent met Twitter ken je het principe van een ‘thread’ (in het Nederlands ook wel een ‘draadje’ genoemd) waarschijnlijk al: een reeks berichten in reactie op elkaar die samen een verhaal vormen.  De nieuwe app Threads legt de nadruk op het vertellen van een samenhangend verhaal door meerdere content items met elkaar te verbinden, waardoor het platform ideaal is voor het creëren van boeiende en meeslepende content. 

Het geeft gebruikers de ruimte om te discussiëren en meerdere afbeeldingen, video’s en tekstberichten te combineren tot één verhaal. Zo kun je complexere verhalen, tutorials, recensies of presentaties maken die meer betrokkenheid genereren en context bieden. Een tekstbericht mag maximaal uit 500 tekens bestaan en een video mag tot 5 minuten duren. 

Threads vs. Twitter

Nu hoor ik je denken: ‘Dit lijkt toch verdacht veel op Twitter?’. Dat klopt, in de basis. Toch zijn er wel verschillen. Zo staat Twitter bijvoorbeeld bekend om het kunnen plaatsen van berichten met een maximum van 280 tekens. Dit betekent dat je bij het delen van content op Twitter vaak beperkt bent tot het plaatsen van korte, onafhankelijke berichten. Waar Twitter dus ideaal is om snelle updates, hersenspinsels en nieuws te delen, zijn de beperkingen soms belemmerend als je een diepgaander verhaal wilt vertellen. 

Threads, oftewel de Meta-versie van Twitter, vult deze kloof in de markt met de 500 tekens die gebruikers krijgen. Daarmee is Threads een meer gepersonaliseerd platform waar je in contact kan komen met gelijkgestemden en kan praten over je favoriete onderwerpen. Twitter is meer gericht op globale conversaties of nieuws. 
Verder heeft Threads geen ‘Trending’-functie, heb je een Instagram-account nodig om je aan te melden en kun je alleen communiceren via opmerkingen onder een thread (dus niet via privéberichten). Momenteel is het nog niet mogelijk om te adverteren via Threads, maar dit zal waarschijnlijk in de nabije toekomst wel mogelijk worden!

Wist je dat… Threads door Meta executives wordt gepresenteerd als een positief en vriendelijk medium? Het algoritme zou ook prioriteit stellen aan lichtere sporten en entertainment dan aan zwaar nieuws en politiek. Ook Zuckerberg pitchte Threads als een open, veilige plek voor online publieke discussies, waarmee hij het tegenover het meer ‘confronterende’ Twitter plaatst. Deze tegenstelling ontlokte vervolgens op Twitter een kooigevecht uit tussen Mark Zuckerberg en Elon Musk.

De functionaliteiten van Threads

Threads heeft verschillende originele en opvallende functionaliteiten. We sommen ze hieronder op. Goed om te onthouden: deze functionaliteiten kunnen nog veranderen of uitbreiden naarmate het platform verder ontwikkelt.

  1. Take a Break: Threads heeft een functie genaamd ‘Take a Break’, waarmee gebruikers tijdelijk een pauze kunnen nemen van de app. Deze functie is handig als gebruikers behoefte hebben aan een digitale detox.
  2. Discussies: De zogeheten ‘threaded discussions’, waarbij gebruikers kunnen reageren op berichten en een gesprek kunnen voeren in een ‘thread’. Het concept van ‘threaded discussions’ is een opkomende trend in social media. Het doel hiervan is om de conversaties op social media te verbeteren. 
  3. Persoonlijke momenten delen: Gebruikers kunnen persoonlijke momenten delen met een hun vrienden en familie. Ze kunnen foto’s, tekstberichten en updates delen die alleen zichtbaar zijn voor hun gekozen groep.
  4. Automatische statusupdates: Threads heeft een functie genaamd ‘Auto Status’ die de status van gebruikers automatisch bijwerkt op basis van hun locatie, activiteit of batterijniveau. Zo kunnen ze snel en makkelijk delen waar ze mee bezig zijn zonder dit zelf handmatig te hoeven updaten.
  5. Snelle reacties: Door middel van voorgedefinieerde reacties, kunnen gebruikers snel reageren op berichten in Threads.
  6. Integratie met Instagram: Threads is een extensie van Instagram en is zo ontworpen dat het naadloos integreert met het bestaande Instagram-platform. Zo kun je foto’s en video’s op Threads direct delen op je Instagram Story.

Momenteel is minder dan de helft van alle Threads-gebruikers actief op het platform. Zoals Mark Zuckerberg zelf zegt: ‘The focus for the rest of the year is improving the basics and retention.”.

Benieuwd naar alle ‘threads’ van Mark Zuckerberg? Je vindt ze hier!

Threads in je marketingstrategie

Er zijn verschillende doeleinden waar het platform Threads zich goed voor leent. Twijfel je of Threads iets is voor jouw marketingstrategie? Bekijk dan onderstaande doelen: 

  1. We beginnen met een knaller: doelgroepsegmentatie. In Threads kun je je doelgroep segmenteren en specifieke content met hen delen. Een groep wordt een ‘Close Friends List’ genoemd. Hierin deel je bijvoorbeeld aanbiedingen, behind the scenes content, updates, sneak peeks en andere relevante informatie die specifiek is afgestemd op hun behoeften en interesses. Dit kan bij de leden van de groep leiden tot een gevoel van exclusiviteit, hogere betrokkenheid en conversie.

    Good to know: je kunt meerdere Close Friends Lists maken en de leden in deze groep hoeven onderling niet bevriend te zijn.
  1. Intieme en persoonlijke interactie: Threads geeft je de ruimte om persoonlijke momenten te delen met een selecte groep. Dit biedt een unieke kans om een diepere band op te bouwen met je volgers en een persoonlijke interactie te hebben. Je kunt bijvoorbeeld exclusieve content delen, een kijkje achter de schermen geven of gebruikers betrekken bij speciale evenementen of acties.
  2. Versterken van merkloyaliteit: Door gebruik te maken van Threads kun je een gemeenschap opbouwen rondom je merk. Je kunt volgers betrekken bij discussies, vragen stellen, feedback verzamelen en exclusieve voordelen bieden aan je meest loyale volgers. Dit kan de merkloyaliteit vergroten en een positieve merkervaring creëren.
  3. Integratie met andere social media platformen: Hoewel Threads een op zichzelf staand platform is, kan het ook worden geïntegreerd met andere social media platformen, zoals Facebook en Instagram. Dit biedt mogelijkheden om je marketingboodschap te versterken en consistentie te creëren in je merkcommunicatie over verschillende kanalen.

Sparren over je contentstrategie?

Dat kan! Samen kijken we wat Threads voor jouw bedrijf kan betekenen. Wil je dit nieuwe platform verwerken in je marketingstrategie? Ook dan helpen we graag. Neem contact op via het formulier hieronder.

TikTok SEO: zó word je vindbaar met short video’s! 

Verandert “ik Google het even” binnenkort naar “ik TikTok het even”? De favoriete zoekmachine van Gen Z is niet Google, maar TikTok! In deze blog lees je meer over deze snelgroeiende zoekmachine en vind je 6 tips (en nog veel meer!) om je TikTok SEO helemaal op orde te brengen. En zo beter vindbaar te worden onder je doelgroep!

Ga snel naar: 

TikTok: dé zoekmachine van Gen Z (en straks van iedereen)

TikTok is niet meer alleen een zang- en dansapp! Uit onderzoek van Adobe blijkt dat maar liefst 64% van Generatie Z TikTok als zoekmachine gebruikt. Waarom? Volgens hen bevat TikTok korte en informatieve video’s, heeft het platform een specifieke vorm van storytelling én biedt het platform gepersonaliseerde content die is afgestemd op de kijker. 

Daarbij vindt er een verschuiving plaats in de zoekopdrachten binnen TikTok. Ze zoeken niet alleen meer naar dansjes, memes en kattenfilmpjes, maar meer naar informatieve content waar ze iets van kunnen leren. Van recepten tot kledingadviezen en van sollicitatietips tot huishoudelijke raad.

Gen Z staat bekend om zijn korte aandachtsboog. Dit is niet zozeer een tekortkoming of een aandachtsprobleem, maar juist een soort filter. Ze hebben in korte tijd door of de content die ze binnenkrijgen voor hen relevant is. Generatie Z is enorm visueel ingesteld. Korte video’s doen het om die reden erg goed op TikTok  (en ook op Instagram en YouTube) aangezien hierin direct ‘to-the-point’ wordt gekomen. Lange, tekstuele antwoorden die de doelgroep via Google krijgt, zijn voor hen dus een stuk minder appealing.. 

In deze korte video’s hecht Gen Z waarde aan belevingen en verhalen. De digital natives leunen veel op persoonlijke verhalen, tutorials en reviews als zij zoeken naar antwoorden. De gepersonaliseerde content die Gen Z via het TikTok-algoritme krijgt, gaat dan ook gestroomlijnd door hun ‘wel-of-niet-filter’. 

Meer weten over Gen Z? Download dan onze iGen-whitepaper!

Hoe werkt het TikTok algoritme?

Op TikTok krijgen gebruikers via de ‘For-You’-pagina video’s getoond met aanbevolen content die nauwkeuriger worden naarmate je meer tijd op het platform spendeert. Maar hoe werkt dit algoritme? In de kern geeft het TikTok-algoritme prioriteit aan enkele kernelementen. Wij sommen ze voor je op:

  • Betrokkenheid

Dit omvat likes, delen, opslaan en reacties. Hoe meer betrokkenheid een video krijgt, hoe groter de kans dat deze wordt getoond. Dit algoritme beloont de populaire inhoud met de aandacht die het verdient. 

  • Gebruikersinteracties 

Wie je publiek volgt en vervolgens mee in gesprek gaat, kan van invloed zijn op de content die zij te zien krijgen. Het algoritme luistert naar hun voorkeuren en past zich aan om ervoor te zorgen dat de feed relevant blijft. 

  • Video-informatie

De kleinste details tellen mee. Het algoritme houdt rekening met de oorsprong van de video, de informatie in de bijschriften en eventuele informatie in de video zelf.  

  • Apparaat- en accountinstellingen

Locatie, taalvoorkeur en het type apparaat dat je gebruikt, dragen ook hun steentje bij aan de selectie van de content. Hoewel ze misschien een kleinere rol spelen, worden ze niet over het hoofd gezien! 

Het ultieme doel van het TikTok-algoritme? Gebruikers helpen nieuwe, relevante content te ontdekken, ongeacht je ervaring op TikTok. Het algoritme waardeert inhoud boven populariteit, dus zelfs als nieuwkomer maak je kans om op te vallen. 

Oké, nu weet je hoe het werkt. Maar hoe speel je erop in? 

  • Gebruik relevante hashtags
  • Gebruik trending TikTok sounds 
  • Voeg captions toe aan de video 
  • Gebruik de TikTok functies 

Hoe werkt TikTok als zoekmachine? 

Heb je een recept nodig of wil je sollicitatietips vinden? Dan gaat iGen niet standaard meer naar Google om deze antwoorden te vinden. Ze zetten TikTok in voor antwoorden op hun vragen. Het gebruik van TikTok search werkt precies zoals je gewend bent via Google. Het enige grote verschil is dat je nu zoekt via de TikTok-app in plaats van de Google-zoekbalk. Piece of cake! Dat doe je namelijk zo:

  1. Open de TikTok-App; 
  2. Klik rechtsboven op het vergrootglas icoontje;
  3. Zodra je op dit icoontje hebt geklikt, kun je beginnen met zoeken! 

Het grote voordeel van TikTok Search ten opzichte van Google is dat de video’s actueel zijn en een echt beeld van de situatie geven. Ze zijn ter plekke geschoten in plaats van gestileerde stockfoto’s in Google-blogs en komen snel to-the-point.

Stel je voor: je komt een dagje naar de gezelligste stad van Nederland: Utrecht! Je bent hiervoor op zoek naar een leuk plekje om te eten. Typ simpelweg ‘Utrecht restaurants’ in de zoekbalk en BAM: een complete lijst gevuld met video’s van de leukste eettentjes in Utrecht. Enjoy!

Hoe werkt TikTok SEO? 

Een belangrijke reden hoe TikTok-video’s in jouw zoekresultaten terechtkomen, is met SEO. Dit is heel vergelijkbaar met hoe Google werkt. TikTok SEO betekent dat je je video content optimaliseert voor zoekresultaten, zodat deze gemakkelijk vindbaar is voor gebruikers op het platform. Hoe je dat kan doen, leg ik aan je uit:

  • Gebruik keywords in de video

TikTok leest ook teksten in de video. Het is dus verstandig om de juiste keywords in je video’s te zetten, met name in de eerste 1-5 seconden. 

  • Gebruik keywords in de caption

Zorg ervoor dat je gebruik maakt van de limiet van 500 tekens in de caption door zoekwoorden op te nemen waar je doelgroep op zoekt. Maar let op: houd de captions natuurlijk en ga niet overmatig trefwoorden gebruiken! Dit werkt dan weer averechts.  

  • Gebruik hashtags in de caption

Hashtags bij de video zijn een krachtige manier om te optimaliseren. Ze zorgen dat de video zichtbaarder wordt voor de juiste gebruikers. Gebruik 3-6 hashtags, zowel met trefwoorden die veel worden gebruikt als met trefwoorden die minder vaak worden gebruikt. Zorg er ook voor dat je zowel brede als niche hashtags gebruikt. Op deze manier komt de video in het juiste algoritme.

Hoe vind je de juiste keywords en hashtags?

Om de juiste, en meest effectieve, keywords en hashtags te vinden om in en bij je video te gebruiken, zijn er verschillende manieren.

  • In Keywords Insight op TikTok Creative Center 

Via TikTok Creative Center kun je zoeken welke keywords er trending zijn op dit moment. Zo kun je inspelen op de zoekwoorden van de TikTok gebruikers en de search tool biedt de mogelijkheid om te kijken hoe vaak er op specifieke keywords wordt gezocht.

  • Vind trending hashtags op TikTok Creative Center

Ditzelfde geldt voor trending hashtags op TikTok. Kijk welke hashtags er op het moment actief worden gebruikt of zoek naar de relevantie van specifieke hashtags voor bij je video.  

  • Vind trending keywords op TikTok

Bovendien biedt TikTok de mogelijkheid om zelf in de app te kijken waar mensen op zoeken. Dit is relevant voor je video, want door verschillende variaties op je keyword toe te voegen in je caption of video, zal dit een positief effect hebben op jouw zichtbaarheid.

  1. Ga naar de zoekbalk in TikTok;
  2. Typ je keyword in en druk nog niet op enter;
  3. TikTok laat bij dit keyword variaties zien waar gebruikers op zoeken;
  4. Verwerk deze keywords in je video of caption ter optimalisatie van je zichtbaarheid! 

6 tips om met TikTok SEO het bereik onder je doelgroep te vergroten 

Nu je weet hoe belangrijk TikTok search is, hoe het werkt en wat de zoekvolumes zijn, wil jij er natuurlijk direct met je SEO-strategie aan de slag voor hoog rankende content. Say no more! Hieronder geef ik 6 tips waarmee jij straks moeiteloos door het Gen Z filter komt. 

Tip 1. Optimaliseer je TikTok-profiel

Gebruik heldere en eenvoudige taal in je video’s, bij je caption, maar ook in je profiel biografie. Leg in je biografie uit wat je doet, wees authentiek en maak gebruik van CTA’s zoals ‘Volg ons voor meer…’.  

Tip 2. Gebruik relevante keywords 

Denk goed na over de zoekwoorden die je in je video’s en caption wil gebruiken. Typ bijvoorbeeld het onderwerp van je video in de zoekbalk en bekijk welke onderwerpen er nog meer opduiken. Of maak gebruik van handige tools. Makkie toch?!

Tip 3. Gebruik je eigen stem in video’s 

TikTok pusht authentieke content. Praat dus zelf in je video of maak gebruik van een voice-over in plaats van een populaire sound. Hierdoor heb je meer kans dat je TikTok-video’s bij anderen op de feed, ook wel For-You-page, terechtkomt. Daarbij dragen pratende video’s ook positief bij aan de ranking van je SEO, omdat er automatisch ondertiteling wordt gegenereerd die ook wordt meegerekend als zoekwoorden.

Tip 4. Zoekwoorden in de video

TikTok herkent in tegenstelling tot Google ook keywords in de video. Het is dus verstandig om óók in je video’s ondersteunende zoekwoorden te plaatsen, deze dragen bij aan een hogere positie in de zoekfunctie. 

Tip 5. Maak de eerste drie seconden onvergetelijk 

TikTok gebruikers, en met name Gen Z’ers, hebben in korte tijd door of de content die ze binnenkrijgen voor hen relevant is. Ze filteren vrijwel direct de content die voor hen niet boeiend is. 

Een manier om kijkers vast te houden is een goede hook. Zeg iets in de eerste 3 seconden waardoor mensen nieuwsgierig blijven. Een hook? Ja! Hieronder een aantal voorbeelden die je kan gebruiken:

  • “Ik heb jouw hulp nodig…”
  • “Mijn geheim voor…”
  • “Wist je dat..”
  • “Quick reminder…”
  • “Deel dit met iemand die…” 

Eerlijk? Je bent nu toch benieuwd wat daarna komt?!

Tip 6. Zoek interactie 

Reageren mensen op je video? Stuur vooral een bericht terug! Maak van je merk als het ware een likeable persoon waar mensen graag mee in gesprek gaan. Door actief te reageren op opmerkingen en vragen, laat je namelijk zien dat je luistert naar je publiek en waarde hecht aan hun input. Zo ontstaan nieuwe gesprekken en discussies, die weer leiden tot een grotere betrokkenheid en loyaliteit van je volgers. 

Hulp nodig met TikTok SEO of -strategie? Let’s go! 

We begrijpen dat al die TikTok-keywords, hooks en short-form content overweldigend kunnen zijn. Wil jouw organisatie ook aan de slag met TikTok? Neem dan vooral even contact op met ons. Dan helpen we je verder! 

Effect House: Maak je eigen AR-filters voor TikTok!

Na Instagram en Snapchat kan TikTok natuurlijk niet achterblijven. Daarom maak je vanaf nu je AR-filters helemaal zelf met het nieuwe softwareprogramma: Effect House! Vanaf half 2022 is Effect House officieel voor iedereen toegankelijk. Dit betekent dat jij je eigen filters kan maken én publiceren! Hoe? Ik leg het hieronder voor je uit. 

Wil je meer weten over TikTok? Maartje vertelt je alles over dit populaire socialmediaplatform! 

Wat is TikTok Effect House?

Effect House is de officiële AR-softwaretool van TikTok. Hiermee maak je de vetste filters voor je eigen TikTok-account. En deze markt is misschien wel groter dan je denkt. Wist je namelijk dat 64% van alle TikTok-gebruikers filters gebruikt? Met ruim 1 miljard gebruikers zijn dat heel veel mensen! 

?  Meer weten over AR-filters? Hier lees je er alles over!

Hoe werkt Effect House?

Met de AR-filters van Effect House verander je je haarkleur in een splitsecond roze, transformeer je jezelf in no time in een vuurspuwende draak of groeien je tanden uit tot vlijmscherpe punten. Lachen natuurlijk! Maar ook voor bedrijven zijn AR-filters super interessant. het is namelijk een fantastische customer experience tool! Check bijvoorbeeld snel of je nieuwe Kallax kast wel in je woonkamer past met de AR-filter van Ikea of probeer de nieuwste lipstick van Kylie Cosmetics. 

Effect House werkt net als Snapchat met tracking op je gezicht, hand en lichaam. Klinkt natuurlijk technisch! Maar net als Spark AR (Instagram) en Lens Studio (Snapchat) draait het maken van AR-filters op basis van if/else statements. Dit betekent letterlijk: als dit, doe dan dat. Dus bijvoorbeeld: als iemand zijn hand opsteekt, laat dan een vis zien.  

Heb je je filter af? Cool! Dan volgt een review proces van TikTok. Hierin gaan zij beoordelen of je aan alle reglementen voldoet. Is ‘ie check? Delen maar! Je filter wordt toegevoegd aan je account en daarnaast kun je hem ook via een url delen. Handig voor een campagne bijvoorbeeld!

Join de Effect House community 

Voor de mede-creators onder ons: join the Discord TikTok Effect House groep! Hierin blijf je altijd up-to-date van de nieuwste releases, laatste trends en mededelingen. Ook kan je inspiratie delen en creaties van anderen bekijken. Daarnaast vind je hier support van TikTok, en dat heeft een groot voordeel! Zo weten ze precies wat er speelt en waar de gebruikers tegenaan lopen.

Mee in de nieuwste trend en en je eigen TikTok-filter laten maken? Mail me dan vooral even! ?

Zo maak je een thumbnail die van het beeld afspat!

Een thumbnail is hét visitekaartje van je video. Het is de allereerste indruk die je achterlaat bij jouw potentiële kijkers, ze zien de afbeelding namelijk vaak eerder dan de titel! Het is dus essentieel dat jouw thumbnail eruit springt. In deze blog lees je over wat zo’n miniatuur precies is en waarom ‘ie zo belangrijk is. Maar ook over waar een goede thumbnail aan moet voldoen en hoe je ‘m upload. Benieuwd? Let’s go!

Ga snel naar:

Wat is een thumbnail?

Een thumbnail is een miniatuurafbeelding die je als eerste ziet in Google of YouTube. Het is de afbeelding die de inhoud van je video in één oogopslag weergeeft. Met een thumbnail overtuig je de kijker dus dat ze jouw video moeten kijken!

Soorten thumbnails

YouTube kent twee manieren van thumbnails kiezen, namelijk:

  • Het algoritme van Youtube kiest zelf drie thumbnails uit de beelden van je video. Aan deze thumbnails kun je zelf niets veranderen.
  • Jij uploadt zelf de thumbnail die je wilt. Dit zijn je eigengemaakte miniaturen. 

En die laatste is interessant, want een aangepaste thumbnail kan je naar eigen wens ontwerpen en uploaden. Je bepaalt dus zelf hoe je alles in beeld brengt in jouw thumbnail én het maakt de kans groter dat mensen de video daadwerkelijk kijken.

Waarom is een thumbnail belangrijk?

Een thumbnail is onmisbaar en om verschillende redenen belangrijk. Zoals je hierboven al las, is deze rechthoekige afbeelding hét visitekaartje van je video. Bij de meeste mensen valt dit namelijk nog eerder op dan de titel van de video!

Een thumbnail maakt daarnaast nieuwsgierig. Een goede thumbnail zorgt er namelijk voor dat kijkers op je video willen klikken. En hoe mooi zou het zijn als je getrokken kijkers uiteindelijk aan weet te zetten tot conversie? Dan is je doel behaald!

Check de thumbnails hieronder eens. Beeld je in dat je op zoek bent naar een video over sollicitatietips. Bij het intypen zie je de volgende twee resultaten tevoorschijn komen op Youtube. Welke video klik je als eerste aan? 

thumbnail op youtube voor de zoekopdracht 'sollicitatietips'
thumbnail op youtube voor de zoekopdracht 'sollicitatiegesprek'

En? Welke had je in gedachten? Waarschijnlijk koos je de tweede video. Klopt toch? Zo zie je maar dat een goede thumbnail invloed heeft op je keuze. En dus op hoeveel mensen je video bekijken!

Gebruik onze checklist voor de perfecte thumbnail!

Nu je weet dat een thumbnail essentieel is, is het belangrijk dat jouw thumbnail eruit springt tussen alle andere video’s op het web. En dat zijn er nogal wat! Door gebruik te maken van deze checklist weet je zeker dat ‘ie wordt opgepikt:

  • Gebruik opvallende kleuren. Een felle, contrasterende kleur trekt logischerwijs meer aandacht dan donkere, sombere kleuren.
  • Een thumbnail is erg klein, laat staan op je mobiel. Zorg er daarom voor dat het onderwerp van de video duidelijk centraal staat in de thumbnail. Dit kan bijvoorbeeld de presentator of het object in kwestie zijn. Op deze manier maak je de kijker duidelijk wat ze kunnen verwachten in de video.
  • Dit kan versterkt worden door het gebruik van tekst. Gebruik hierbij niet teveel tekens. Dat is namelijk niet aantrekkelijk en zorgt ervoor dat de tekst niet goed leesbaar is.
  • Zorg er tenslotte voor dat je huisstijl goed naar voren komt in de thumbnail. Met eenzelfde opmaak in al je YouTube video’s zorg je ervoor dat bezoekers je bedrijf herkennen, en kun je een eventuele videoreeks duidelijk visualiseren.

Er zijn tegenwoordig veel tools om je eigen thumbnail te maken, zoals Photoshop en Canva.

Op zoek naar inspiratie? Check een paar van onze thumbnails hieronder!

Hoe upload je een thumbnail?

Om een thumbnail op YouTube te kunnen uploaden, moet ‘ie aan een aantal eisen voldoen.

  • De afmeting van een thumbnail is 1280 x 720 met een minimale breedte van 640 pixels.
  • Het bestand moet één van de volgende bestandsindelingen hebben: .JPG, .GIF, .BMP of .PNG.
  • De thumbnail heeft een bestandsgrootte van maximaal 2 MB.

Wanneer je je eigen thumbnail hebt ontworpen, is het tijd om de miniatuur te uploaden. Dit is heel eenvoudig en gaat als volgt:

  1. Klik op ‘miniatuur toevoegen’: in de uploadpagina van YouTube staat links onderin Thumbnail uploaden. Door hierop te klikken kun je je eigen thumbnail uploaden.
  2. Zoek jouw afbeelding: selecteer vervolgens jouw eigen thumbnail op je computer en klik op bevestigen.
  3. Opslaan: wacht tot je thumbnail klaar is met uploaden en klik op opslaan. Jouw video valt nu nog meer op!

Zo ziet het uploadscherm eruit dat je ziet:

Naast dat thumbnails in YouTube geüpload worden, zijn er tegenwoordig steeds meer platformen waar thumbnails worden gebruikt, waaronder Instagram Reels. Reden genoeg dus om in te zetten op thumbnails!

#TeamVideo zorgt voor vette thumbnails bij je video’s!

Wil jij hulp bij jouw thumbnails? Wij fixen het voor je! Ons team van videoproducenten creëert samen met jou een thumbnail die bij je video past én van je beeldscherm afspat! Vul snel het formulier hieronder in, dan nemen we contact met je op. 

YouTube Shorts maken: alles wat je moet weten over dit nieuwe videoformat

De populariteit van TikTok neemt toe, dus YouTube kan niet achterblijven en introduceert: YouTube Shorts. Korte video’s die je gemakkelijk via je telefoon kunt customizen en plaatsen op een speciale Shorts-plank. Weten hoe YouTube Shorts werkt en wat het kan betekenen voor jou? Scroll dan snel verder!

Bron afbeelding: YouTube

Ga snel naar:

Wat zijn YouTube Shorts?

YouTube Shorts zijn verticale video’s van maximaal 60 seconden die op jouw kanaal en op de homepage van YouTube worden weergegeven in de speciale Shorts-plank (een balk op de homepage waar je horizontaal doorheen kunt swipen). Ze zien er als volgt uit:

Voorbeeld YouTube Shorts

Wat kan ik met YouTube Shorts?

Met YouTube Shorts kan je korte video’s direct vanaf je mobiel uploaden. Het maakt het uploadproces nog sneller. Daarnaast is er een creation tool, waarmee:

  • Je gebruik kunt maken van een Shorts-camera en je gemakkelijk verschillende clips van max 15 seconden opneemt;
  • Muziek uit een grote bibliotheek gratis mag gebruiken onder je video (zonder de welbekende copyrightclaims!);
  • Je gebruik kunt maken van snelheidsbeheer om zo een leuk versneld- of slowmotioneffect aan je video te geven;
  • Je een timer en countdown hebt. Zodat je makkelijk en handsfree video’s opneemt;
  • Je teksten in de video kunt invoegen op de momenten dat jij het wilt.

Wat is de YouTube Shorts (app) release date?

YouTube Shorts is een nieuwe functionaliteit van YouTube en zit nog volop in de testfase. Op dit moment is de bètaversie alleen nog online in India en in de VS. Het duurt nog even voordat het in Nederland beschikbaar is. 

  • Tip: wel al aan de slag met YouTube Shorts? Voeg dan de hashtag #Shorts toe aan je video van max 60 seconden en je hebt kans dat ‘ie wordt opgenomen in de Shorts-plank in de VS of in India.

Staan er advertenties in YouTube Shorts?

Op dit moment staan er nog geen advertenties in YouTube Shorts, maar YouTube is continu aan het experimenteren, dus het zou zomaar kunnen dat het wel mogelijk wordt om inkomsten te genereren met Shorts. 

Hoe bekijk ik YouTube Shorts?

Je kunt YouTube Shorts op de verschillende manieren bekijken:

  • Op de homepage in de Shorts-plank. Er is een speciale Shorts-en stories-plank op de homepage waar je horizontaal doorheen kunt swipen. Klik vervolgens op een video en je krijgt eenzelfde user interface als bij TikTok: swipe naar beneden voor meer Shorts of naar links voor meer Shorts van dezelfde creator;
  • Op je kanaalpagina;
  • Bij: Wat je verder kunt kijken;
  • In de zoekresultaten op YouTube;
  • In de abonnementsfeeds.

YouTube test hier op dit moment mee, dus het kan per persoon verschillen waar je de YouTube Shorts precies ziet. 

Zo werken YouTube Shorts video’s

Aan de slag met YouTube Shorts! Wij vertellen je alles wat je moet weten over het uploaden, de lengte, de resolutie, de ratio en hoe je muziek toevoegt. 

Hoe upload ik YouTube Shorts?

Volg deze stappen:

  1. Pak je telefoon en log in op YouTube (als je nog niet ingelogd bent);
  2. Druk op maken;
  3. Selecteer: maak een Short;
  4. Tik op de opnameknop om te filmen en tik nog een keer op de opnameknop om de opname te stoppen óf houd de opnameknop ingedrukt tijdens het filmen. Druk op volgende om verder te gaan. 
  5. Je ziet nu een voorbeeld van je video. Tevreden? Druk nogmaals op volgende;
  6. Je kunt nu een titel (max 100 tekens) aan de video toevoegen. Als je de Shorts-camera gebruikt, zet dan #Shorts in de titel. Dan is de kans groter dat je video op de Shorts-plank getoond wordt;
  7. Selecteer het publiek
  8. Tik op uploaden…en voilà, de video is geplaatst.

Wat is de lengte van een YouTube Shorts?

YouTube Shorts kunnen variëren in lengte van minimaal 0 tot maximaal 60 seconden. Met de speciale Shorts-camera kan je video’s van maximaal 15 seconden opnemen maar op de Shorts-plank kunnen wel video’s tot 60 seconden getoond worden. YouTube stimuleert de 15 seconden video’s.

Wat voor resolutie voor YouTube Shorts?

De resolutie voor YouTube Shorts maakt niet uit, toch raden wij aan om altijd video’s te delen die minimaal in full HD (1080×1920) zijn. Dit is tegenwoordig de standaard, dus een video van lagere kwaliteit valt meteen (negatief) op. 

YouTube Shorts verticaal of horizontaal filmen?

YouTube Shorts worden verticaal getoond, dus het is aan te raden om ze ook verticaal te filmen. Per ongeluk horizontaal gefilmd? Geen ramp, die video kan je ook gebruiken voor YouTube Shorts. Maar het staat minder mooi (je hebt randen om je video) en is dus waarschijnlijk minder effectief. 

Hoe voeg ik muziek toe aan YouTube Shorts?

Muziek kan je in de creatieve videotool van YouTube kiezen. Tik bovenin het scherm op muziek toevoegen om een selectie nummers te zien.

youtube_shorts
Bron gif: YouTube

De catalogus bevat meer dan 100 nummers in veel verschillende talen. Let wel op: deze muziek mag je alleen gebruiken voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik. Anders moet je wél bepaalde licenties hebben. 

Waarom overgaan op YouTube Shorts?

We hebben je nu YouTube Shorts-wegwijs gemaakt. Maar waarom beginnen aan YouTube Shorts en niet bijvoorbeeld bij TikTok of Insta reels blijven? 

7 voordelen van YouTube Shorts:

  1. Je kunt veel sneller video’s maken, bewerken en uploaden op YouTube;
  2. Met een goede YouTube Shorts-strategie kan je snel veel nieuwe abonnees krijgen: je kunt YouTube Shorts bijvoorbeeld gebruiken als teasers om kijkers nieuwsgierig te maken voor de andere video’s op je kanaal;
  3. In een YouTube Shorts-carrousel kun je een mega abonneren-knop toevoegen, waardoor je nóg makkelijker nieuwe abonnees op je kanaal krijgt;
  4. Het is mobielvriendelijker dan de gebruikelijke horizontale video’s in YouTube;
  5. YouTube-video’s scoren hoger in Google dan video’s op andere platformen, dus ook de YouTube Shorts;
  6. De Shorts lijken misschien op TikTok video’s, maar in YouTube kan je veel beter de analytics bijhouden dan op TikTok;
  7. YouTube is het grootste videoplatform: groter dan Instagram of TikTok. Je bereik is dus veel groter;

Knallende YouTube Shorts video’s maken?

Maar heb je daar zelf weinig of geen ervaring mee? Wij hebben heel veel ervaring in het maken van toffe én effectieve videocontent voor YouTube. Neem contact met ons op en wij zwemmen je erdoorheen! 

YouTube SEO: optimaliseer je video’s voor #1

Bij SEO draait alles om zoekmachineoptimalisatie en dan denk je vaak aan Google. Maar weet je wat ook een zoekmachine is? YouTube! En video’s kun je net zo goed optimaliseren, net zoals je dat bij je website of blogs doet, met als doel om hogerop in de zoekresultaten te komen. YouTube SEO dus!

Spring snel naar:

Wat is YouTube SEO?

Met SEO voor YouTube zorg je ervoor dat je video beter, organisch gevonden wordt op YouTube. Deze zoekmachineoptimalisatie hangt van een hoop onderdelen af, zoals de manier waarop je je video opbouwt, welke titel je aan de video geeft, de thumbnail en nog veel meer. Alles om ervoor te zorgen dat jouw video bovenaan de pagina staat wanneer mensen keywords intikken die voor jouw video relevant zijn.

Zo werkt YouTube SEO

In  5 stappen optimaliseer jij je video voor YouTube:

1. Zoekwoordenonderzoek voor YouTube

Net zoals SEO voor Google, begin je ook bij video’s met een zoekwoordenonderzoek. Helaas heeft YouTube niet zijn eigen zoekwoordenplanner zoals Google dat heeft. Dus daar moet je creatief mee omgaan! Zoals het volgende:

  • Zoek in de suggesties van YouTube. Typ eens wat in de zoekbalk van YouTube. Best simpel, toch? Zodra je begint met typen, wordt er een hele lijst met suggesties getoond. Ook kun je een * toevoegen aan het begin van je keyword: zo zie je ook suggesties die niet exact overeenkomen. Dat geeft je allemaal een brede pool aan inspiratie en zie je waar op YouTube vaker naar gezocht wordt.
  • Bekijk de YouTube-trends. Neem die ideeën die je bij de zoekbalk hebt verzameld en bekijk hoe ze het doen in Google Trends. Dit geeft je een duidelijker beeld van je zoekwoorden: wordt er in Nederland vaak naar gezocht en in welke maanden meer of minder?
  • Zoek in Google naar featured video’s. Weet je wat helemaal mooi zou zijn? Als jouw YouTube-video ook nog eens in Google wordt getoond. You’re in luck, want dat kan! Bij veel zoekwoorden maakt Google een video-sectie aan tussen de zoekresultaten. Als Google merkt dat mensen bij keywords op zoek zijn naar video’s in plaats van een tekst, maakt Google een video-sectie aan.

appeltaart in serp google2. Vind de zoekintentie van je keywords

Heb je een mooi lijstje met keywords en de richting die je op wilt met je video? Super! Typ ze dan nog een laatste keer in op YouTube om te zien wat je concurrenten doen. Komen de video’s niet overeen met het type video dat jij wilt maken? Geen probleem, kies dan een andere insteek. En als je toch in YouTube aan het kijken bent, haal er meteen wat inspiratie uit: welke titels gebruiken zij, welke onderdelen bespreken ze in hun video, hoe ga ik opvallen tussen deze video’s?

Maar dit kan ook: je typt je keyword in op YouTube en de video’s die verschijnen gaan totaal ergens anders over dan jouw video. Een klassiek voorbeeld is het woord ajax. Dit is een voetbalclub, schoonmaakmiddel, merk brandblussers, Grieks mythologisch figuur én een term van JavaScript en XML. Scoren met ajax is dus moeilijk (pun intended). Maar soms zit je zoekintentie er ook naast als je bijvoorbeeld een product wilt aanbieden, maar mensen op zoek zijn naar iets informatiefs. Zo zie je bij het keyword ‘seo teksten’ vooral informatieve video’s over hoe je deze teksten schrijft. En bij ‘seo tekstschrijver’ wordt een dienst aangeboden of uitgelegd.

3. Voeg elementen toe die YouTube belangrijk vindt

Hoe je een goede video maakt, daar kunnen mijn video-collega’s je veel over vertellen. Daar zitten zoveel elementen in, dat is niet relevant voor deze blog. Wat wél relevant is, zijn de onderdelen die het algoritme van YouTube belangrijk vindt. Bij het algoritme draait het om bezoekerstevredenheid (vinden ze wat ze zoeken?), en ervoor zorgen dat het publiek zo lang mogelijk YouTube-video’s blijft kijken. Als je daarop in weet te spelen, ga je beter scoren op YouTube. Hier zijn een paar manieren om ervoor te zorgen dat YouTube blij wordt van jouw video:

  • Vraag je kijkers om likes, de video te delen en een comment achter te laten. YouTube ziet een like, share of comment als interactie, en interactie geeft vaak aan dat mensen tevreden zijn met de video en het aan anderen aanbevelen.
  • Begin de video aantrekkelijk of met een teaser. De eerste paar seconden van een video zijn cruciaal! De meeste mensen haken al na 10 seconden af. Weet je juist díé mensen te vangen met je video, dan beloont YouTube je met een betere ranking.
  • Zorg dat kijkers op je abonneren. Zodra je een fanbase opbouwt, wordt je video automatisch al door een handjevol mensen bekeken zodra je deze post.

4. Voeg dit toe aan je YouTube-video

Okay, de video is af! Nu heb je mooi de tijd om de laatste puntjes op de i te zetten in de YouTube Studio (oftewel, de plek waar je je video upload en bewerkt). Hierin kun je het volgende aanpassen en optimaliseren:

  • De titel van de video: het is hierbij belangrijk dat je je belangrijkste keyword in de titel zet (het liefst helemaal vooraan). En maak ‘m daarnaast niet te lang, een stuk of 60 karakters is meer dan genoeg.
  • De thumbnail: je kunt ervoor kiezen om een fragment uit je video als thumbnail te gebruiken, maar een zelfgemaakt is natuurlijk beter. Maak er eentje die past bij de huisstijl van je bedrijf. En als je er tekst in zet, zorg dan dat deze niet hetzelfde zegt als de titel van de video.
  • De omschrijving van de video: ook in de omschrijving kun je lekker wat keywords en synoniemen kwijt. Dit is trouwens ook een mooie plek om linkjes te plaatsen, zoals naar een blog die samenhangt met je video. Doordat je die link tussen blog en video hebt, boost Google ook nog eens je blog (win-win).
  • Voeg de tags toe: tags kun je zien als de hashtags van YouTube. Ze moeten omschrijven waar je video over gaat. Ook hier kun je weer lekker wat zoekwoorden kwijt (en vergeet niet te kijken wat je concurrenten hier invullen).
  • Pas de ondertiteling aan: dit is een onderdeel dat vaak over het hoofd wordt gezien. YouTube maakt z’n eigen ondertiteling, maar (zoals verwacht) zitten hier vaak fouten in. Dit is gelukkig snel te fixen! Je kunt de automatische closed caption aanpassen in YouTube Studio of je voegt je eigen scriptje met ondertiteling toe. Dit zorgt ervoor dat YouTube je video beter begrijpt en deze dus beter kan ranken.

? Lees ook: zo werkt lokale SEO

Hoe voeg je ondertiteling toe aan je YouTube-video?

  1. Ga naar één van je eigen video’s op YouTube
  2. Klik op het tandwieltje rechtsonderin je video
  3. Ga naar Ondertiteling en dan Ondertiteling Toevoegen
  4. Hier zie je al een gepubliceerde, automatische ondertiteling
  5. Klik deze ‘Nederlands (automatisch)’ aan en ga naar Bewerken
  6. Pas je ondertiteling aan, aan de hand van de video
  7. Zodra je klaar bent, klik je op Bewerkingen publiceren.
YouTube ondertiteling
  • Voeg een eindscherm toe: eindschermen zijn grote, klikbare thumbnails die je aan het einde van je video kan toevoegen. Hier kun je bijvoorbeeld linken naar een afspeellijst, je gehele kanaal of je nieuwste upload. Zo hark je mooi die views binnen! En vergeet niet aan het eind van je video 10 seconden een stilstaand beeld te plakken, zodat het eindscherm niet over je gezicht heen valt.
eindscherm youtube
Het eindscherm van een GoldfiZh-video op YouTube

5. Blijven optimaliseren

Zoals alles met SEO is het belangrijk dat je blijft leren van je werk en blijft aanpassen. Gelukkig verzamelt YouTube een hoop informatie voor je dat veel zegt over het kijkgedrag van je viewers. Om al deze data te zien, moet je eerst naar je Analytics van je YouTube-kanaal.

Hoe ga je naar YouTube Analytics?

  1. Ga naar YouTube
  2. Klik rechtsboven op je icoon
  3. En ga naar YouTube Studio
  4. In het menu links zie je Analytics staan, klik daarop

Via YouTube Analytics kun je naar het volgende kijken om te optimaliseren:

  • Wat was de kijkersloyaliteit? Zodra je een van jouw video’s aanklikt, kun je in analytics de kijkersloyaliteit bekijken. In deze grafiek zie je precies hoe lang mensen je video blijven kijken en wanneer ze afhaken. Zie je een piek in je grafiek? Dat betekent dat mensen hebben ‘teruggespoeld’ naar dit moment, dat is een goed teken! Dan zit daar dus iets wat ze interessant vonden aan de video.
kijkersloyaliteit youtube seo
De kijkersloyaliteit van een video op YouTube
  • Hoe hebben mensen de video gevonden? Onder het kopje Bereik, vind je ook ‘Verkeersbron: YouTube-zoekopdracht’. Hier zie je een overzicht van alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om jouw video te vinden. Komen deze overeen met de content die je hebt gemaakt? Oftewel, klopt de zoekintentie?
  • Werd er geklikt op alle links? Tenslotte kun je nog bij iedere video zien wie er op de links in je video hebben geklikt (zoals je eindscherm en ingevulde polls). Antwoorden op polls geven je misschien nieuwe inzichten en de clicks op het eindscherm geven aan hoe geïnteresseerd kijkers zijn in je andere content.

Lezers klaar? Optimaliseer maar!

Nu dat je alles weet over SEO voor YouTube is het tijd om aan de slag te gaan! Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken of wil je dat we meekijken wanneer je zelf al geoptimaliseerd hebt? We helpen je graag. Neem contact met ons op via het contactformulier hieronder. Ohja, en vergeet je niet te abonneren op ons YouTube-kanaal 😉

Lees ook:

Young professionals werven? Zo werkt social media recruitment!

De ‘war on talent’ is in volle gang. Een grote slag sla je via social recruitment. Welke methodes werken als je online young professionals wilt werven? Onze manier: weg met de standaard vacatures, saaie jobboards en voorspelbare sollicitatieprocedures. Zoek in de vijver waar jongeren zijn: Snapchat, Instagram en Facebook. Zo vind je in no time via social media die nieuwe collega!

Als digitaal bureau vol young professionals worden we vaak benaderd of we kunnen helpen met social recruitment. En dat doen we niet alleen voor klanten, ook onze eigen medewerkers uit Generatie Z vangen we online. Hoe? Door te adverteren op social media. 

Social recruitment, here we go!

Het plaatsen van een vacature op je website en een post op de social kanalen van je bedrijf is natuurlijk lang niet voldoende. Maak je wereld groter met een betaalde wervingscampagne. Social kanalen geven veel bereik, tegen lage kosten. Dus denk groot!

Promoot een vacature waarbij je een gevoel overbrengt. Waar staat jouw merk voor en wat voor een soort mensen wil je aantrekken? Breng dat naar voren. Je hebt maar één seconde om hun aandacht echt te pakken, zodat ze naar je vacature en bedrijf komen drijven (om in het GoldfiZh-thema te blijven).

Jongerenmarketing via social recruitment

Zoek je iemand die al maanden op zoek is naar iets nieuws? Of wil je juist iemand die zich vermaakt en toch open staat voor een nieuwe, toffe uitdaging? Wij krijgen van het laatste net wat meer energie! Instagram en Snapchat zijn uitermate geschikt om ook onder de aandacht te komen van deze niet-actieve zoekers, die wel om zich heen kijken. 

De cijfers liegen er niet om, jongeren zitten nou eenmaal veel op Insta en Snapchat:

  • 58% van jongeren zit dagelijks op Instagram;
  • 50% van jongeren zit dagelijks op Snapchat;
  • 30% van jongeren zit dagelijks op Facebook;
  • 13% van jongeren zit dagelijks op LinkedIn.

Uit onze meest succesvolle social recruitment-campagnes hebben we wat tips en tricks verzameld.

1. Story advertenties

Een gewone advertentie in de feed van Facebook en Instagram is zo gedaan. Maar vergeet de Stories van Instagram en Snapchat niet! Deze zijn net zo belangrijk (of misschien zelfs belangrijker) als het gaat om vacatures voor jong talent. 

https://youtube.com/watch?v=hWke-sTra24

Okay, het kost iets meer moeite om deze advertenties te maken, want je moet rekening houden met o.a. korte video’s en het verticale formaat. Dat wil niet zeggen dat je deze feature helemaal moet overslaan. Juist niet! Na bijna iedere Story die je van je vrienden kijkt, komt er een advertentie langs op Snapchat en Instagram. Weet je hoeveel weergaven dat zijn voor jouw advertentie?

2. Kies een opvallende foto of video

Instagram en Snapchat zijn beeldplatformen. Zonder opvallend beeld, trek je de aandacht niet tussen de vele vakantie- en festivalfoto’s op de feed van jongeren. Daarnaast moet je met het beeld duidelijk maken wat je van de ontvanger vraagt. Het beeld bepaalt of de ontvanger verder klikt of leest.

3. Voorkom overdreven geposeerde foto’s

Daarnaast hebben veel jongeren een allergie voor overdreven geposeerde foto’s. Foto’s waarop mensen te zien zijn die iets doen, vinden ze op zich geen probleem, maar wel als het eruit ziet alsof het duidelijk in scène gezet is. Investeer in je eigen fotografie om geposeerde en stockfotografie te vermijden. Kost wat tijd, maar het is het zeker waard.  

4. Gebruik niet-toffe steekwoorden

Wanneer je een tekst toevoegt aan je vacature, is het belangrijk om vooral in steekwoorden duidelijk te maken wat je wil overbrengen. Alles gaat snel-snel: young professionals hebben geen zin (en tijd) om dat te lezen nu. Gedetailleerde beschrijvingen van de functies kun je beter reserveren voor de vacaturetekst zelf.

En nog wat, ken je het voorbeeld nog van Gemeente Lelystad? Zij probeerde een connectie te maken met jong talent in de gemeente met “Hey Tjappie” en nog meer slang? Kijk daarvoor uit. Professionaliteit wordt ook door jongeren gewaardeerd. Gebruik normale taal die tot de verbeelding spreekt van jongeren. ‘Principal project manager’ zegt de jonge generatie weinig. 

Jongeren strikken voor je bedrijf: zo moet het niet!
Neem jongeren vooral serieus als het gaat om vacatures. Beeld: Omroep Flevoland

Tot slot is het belangrijk dat je post doorlinkt naar een aansprekend vacaturetekst. Want eenmaal de aandacht getrokken, is het belangrijk dat je de jonge werkzoekende ook meer context en details biedt over de functie. De keuze voor een (bij)baan is ook voor generatie Z een serieuze kwestie. 

Niet: “Je bent zo flexibel als Ronnie Flex en kiest zelf wanneer (en of) je werkt.”

Wel: “Natuurlijk krijg je van ons een goed salaris. Maar misschien nog belangrijker… De allerleukste collega’s, borrels, spannende uitjes en veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling door middel van trainingen en opleidingen.

Kosten social recruitment 

Eén van de vacatures die wij via Stories hebben geadverteerd is de vacature junior creative. Een interessante vacature voor afstudeerders die hun eerste échte werkervaring op willen doen: het maken van verschillende soorten content voor onze klanten. Belangrijk bij deze doelgroep is dat zij natuurlijk geen tijd hebben om eindeloos vacatures te lezen. Wij hebben er daarom voor gezorgd dat in één oogopslag duidelijk was naar wie we op zoek waren. Mét resultaat!

Kosten

Met een advertentiebudget van €100 hebben wij 11.112 jonge talentjes weten te bereiken. Hiervan hebben 331 nieuwsgierigen doorgeklikt naar de vacature. Voor de snelle rekenaars: jep, dat komt neer op een clickthrough-rate (CTR) van 1,32 procent en nog geen 30 eurocent per klik (CPC).

Even ter vergelijking: uit de cijfers van Instagram blijkt dat advertenties via Stories gemiddeld een clickthrough-rate van 0,54 procent hebben en 84 eurocent cost per click. Bij onze vacature hebben dus veel meer mensen geklikt op de advertentie waardoor de kosten per klik omlaag zijn gegaan. Van deze nieuwsgierigen hebben wij 21 sollicitaties ontvangen. Na een aantal gesprekken met verschillende sollicitanten hebben wij één gelukkige winnaar uitgekozen: onze junior creative Eveline. Voor Eveline kwam deze vacature precies op het juiste moment. 

En dát is de kunst van adverteren (recruteren) op social media.

Social advertising - instagram stories

Ook aan de slag met social recruitment?

Omdat de doelgroep van onze GoldfiZh-campagnes altijd jonge mensen zijn, adverteren wij naast Facebook, Instagram en Snapchat ook andere plekken waar de doelgroep is, denk aan de datingapp Happn. En dat werkt! 

Onze content creative Maartje vraagt altijd aan sollicitanten hoe ze op onze vacature terecht zijn gekomen. “Het is al een paar keer voorgekomen dat mensen GoldfiZh zagen op Happn”, zegt ze. “Ik ben mijn zelfgemaakte advertentie daar ook al eens tegengekomen. En heb deze natuurlijk geliked!”

Wil je ook beginnen met vacatures adverteren voor jonge talenten? Of je dat nou via de Google Display Network of Insta/Snapchat Stories wilt doen, wij helpen je graag. Wij hengelen jouw nieuwe collega zo voor je binnen. Mail me gewoon ? of bel even: 06 – 12 06 48 81. 

Lees ook:

Instagram stickers maken in 3 super easy stappen!

Stickers voor Instagram maken is supereasy en superleuk om mee op te vallen in je Stories! Stickers gebruik je om de inhoud van jouw posts te laten shinen. Als jij bijvoorbeeld iets post over marketing, dan plak je er een marketing-sticker bij. Maarrrrr je kan óók je eigen gepersonaliseerde Instagram-stickers maken én gebruiken! Whut?! We leggen je snel uit hoe jij je eigen Instagram-stickers maakt (die ook op Snapchat werken). Let’s go!

???? Van Instagram stickers maken je werk maken? Bij Goldfizh werk je als social of contentmarketeer elke dag met waanzinnige content voor Reels, TikTok en Shorts. Bekijk hier de leukste vacatures in de marketing.

Wat zijn Instagram Stickers?

Stickers zijn icoontjes, al dan niet bewegend (gifjes), die je over je Instagram Story kunt ‘plakken’. Het is een simpele manier om de interactie met je volgers te vergroten en je Stories aantrekkelijker te maken. Je sleept een sticker gewoon rechtstreeks in je story via het stickericoon. Vervolgens kan je het formaat veranderen met je vingers, super easy dus!

Instagram Stickers vind je achter het sticker-icoontje als je een Story maakt
Instagram Stickers vind je achter het sticker-icoontje als je een Story maakt

Hoe voeg stickers toe aan je Insta Story?

Wanneer je een Story op Instagram plaatst, kun je via het sticker-icoontje bovenin de standaard stickers gebruiken die je in het begin ziet, zoals: een poll, je locatie of een plaatje. Daarnaast kun je er nog veel meer vinden als je zoekt via Giphy. Hier is op Instagram een zoekbalk voor.

Als je op het sticker-icoontje hebt geklikt zie je de meestgebruikte stickers
Als je op het sticker-icoontje hebt geklikt zie je de meestgebruikte stickers

Stickers zorgen voor interactie

Met stickers val je niet alleen op, ook voeg je zo extra informatie toe aan je post, zoals: locatie, een persoon of een passende hashtag! En dit zorgt voor meer interactie en engagement met je following.

In de zoekbalk kan je vervolgens zoek naar stickers. Hier vind jij straks ook je eigen Instagram Stickers!

Het is goed om interactie te hebben met je volgers. De ‘vragen’ en ‘poll’ -stickers zijn hier bijvoorbeeld handig voor. Zo kun je gemakkelijk hun mening achterhalen of reacties verzamelen, waar je vervolgens weer iets mee kunt doen. Dit zorgt voor meer engagement.https://giphy.com/embed/Jo0gq1KrZqhi3lNxk2

Dit kan je dus ook doen via je eigen gepersonaliseerde stickers! Dit geldt voor influencers, maar ook voor bedrijven. Je kunt hiervoor kijken wat voor soort content jullie vaak in je Stories zetten of willen zetten. De stickers kun je daarop laten aansluiten zodat je ze vaker kan hergebruiken.

Stappenplan: zó maak je jouw eigen Instagram Stickers!

Tijd om stickers te maken dus! Je eigen stickers maken voor Insta (en Snap) doe je met het volgende stappenplan!

Stap 1: ontwerp stickers in After Effects, Illustrator of Photoshop

Als je een sticker gaat ontwerpen, kun je dit in een ontwerpprogramma van Adobe doen. Een kleine beweging creëren in de afbeelding doe je door twee of drie verschillende tekengebieden te maken in Illustrator of Photoshop. Deze exporteer je vervolgens als .png-afbeeldingen.

  • ? Heb je geen Photoshop of vergelijkbaar programma? Google heeft een tooltje gemaakt waarmee je makkelijk gifjes maakt. Ook zijn er apps als Gif Me! om gifjes te maken. 

De ‘friyay’ sticker van hierboven zou bijvoorbeeld makkelijk in Photoshop zelf kunnen. Het enige dat beweegt is de ‘yay’, dus dat kan gemaakt worden met twee PNG’s. Maar wil je een animatie of een langere beweging maken als sticker, dan is dit handiger in After Effects, anders gaat de beweging heel schokkerig. Bijvoorbeeld de GoldfiZh ‘G’ met het visje: dit is een animatie die je dus moet exporteren als meerdere PNG’s. Hoe je dat doet lees je in de volgende stap.https://giphy.com/embed/fvxT7hGrzBep6odfCG

Stap 2: Exporteren als meerdere PNG’s en daarna als GIF

Als je animatie in After Effects eenmaal klaar is, is de volgende stap: exporteren. Dit is de meest ingewikkelde stap, dus let goed op. Je kunt een ontwerp namelijk alleen exporteren als GIF-bestand via Photoshop, als je een animatie hebt gemaakt in After Effects en hebt geëxporteerd in meerdere PNG’s.

Dit doe je via Adobe Media Encoder. Hierin kan je namelijk de animatie als allemaal losse PNG’s opslaan. Deze kan je vervolgens openen in Photoshop en daar als GIF exporteren.

Exporteren als PNG’s vanuit After Effects doe je als volgt:

Stickers exporteren met Encoder

Vervolgens open je deze PNG’s in Photoshop en exporteer je het als GIF:

De PNGs exporteren als GIF

Stap 3: Uploaden op Giphy

Allereerst moet jij (of jouw bedrijf) een Giphy-account hebben. Hier upload je alle stickers die je maar wilt. Je vult bij je stickers passende tags, ofwel zoekwoorden, in (denk er hierbij aan wat andere mensen veel zullen zoeken) en klikt dan op upload. Supersimpel dus!

Stickers en gifjes uploaden in Giphy

Nadat jij je sticker hebt geüpload, moet je toch nog eventjes geduld hebben. Giphy moet de sticker namelijk nog even controleren en in alle systemen zetten, dit kan wel een dagje duren. Maaaar daarna kun je wel je EIGEN sticker gebruiken op zowel Instagram als Snapchat!

Inspiratie nodig? Zie onze stickers!

Op onze Insta (volg ons gelijk even! ?) plaatsen wij veel updates over wat er hier achter de schermen gebeurt. We zijn een digitaal marketing bedrijf dus stickers als ‘always online’ en ‘work mode on’ zijn vaak passend bij onze content.https://giphy.com/embed/l0itooAyvr6dmLdRil

Ook houden we bijvoorbeeld elke week een vrijdagmiddagborrel en hebben we een gaaf kantoor, dus daar hebben we ook een paar passende stickers bij gemaakt!https://giphy.com/embed/IaWbHDziExKR6JaOhs

Je kan ook voor een bepaalde periode wat extra stickers maken. Zo hebben wij vanwege corona de stickers ‘1,5 m’ en ‘working from home’ toegevoegd. Het is slim om mee te gaan met de actualiteit, want op dat moment is daar veel vraag naar en het laat ook zien dat jullie ‘on top of things’ zijn. Voor GoldfiZh is het geen enkel probleem om snel een aantal vette stickers te maken!https://giphy.com/embed/hULv72n1mOb7Jixc5Q

Waarom moet je stickers maken voor Instagram en Snapchat?

Er zijn 3 redenen waarom jij stickers moet maken voor Instagram en Snapchat:

  1. Val op!
    Het toevoegen van een aantal Instagram-stickers zorgt niet meteen tot een grote toename van de verkoop, maar het is wel een hele vette en vooral creatieve manier om jezelf te laten zien! Zeker als je bekendheid wil genereren bij jongere doelgroepen. Het wordt nog niet eens zo veel gedaan door bedrijven, dus je onderscheidt jezelf hier écht enorm mee!
  2. Groot bereik Giphy
    De stickers die jij op Giphy uploadt, kunnen mensen over de hele wereld gebruiken, dus het bereik is enorm! Het is dan wel handig om Engelse zoekwoorden in te vullen. Je kunt via het Giphy-account ook precies zien hoeveel views je stickers krijgen. Ook kunnen ze naast Instagram op Snapchat worden gebruikt, die andere razendpopulaire app onder jongeren. Als je er dan in het klein jouw logo of naam onder zet is dit een leuke manier van reclame maken.
Dashboard on Giphy
Sommige stickers van GoldfiZh zijn al ruim een miljoen (!) keer gezien

Mogelijkheden zijn eindeloos
Je kunt bij het bedenken van stickers zo creatief en gek zijn als je zelf wilt. Van een simpele knipperende tekst tot een animatie van een real life persoon of product, het is allemaal te maken! Bij dit proces kun je ook al je collega’s of werknemers betrekken, wat kan leiden tot een kleine creatieve sessie en teambuilding.

Bekijk al onze gepersonaliseerde stickers op Insta via het zoekwoord ‘GoldfiZh’ en laat ons weten wat je ervan vindt!

Hulp nodig bij het maken van jouw eigen Instagram Stickers? Of inspiratie nodig? We helpen je graag! Stuur gewoon een berichtje naar hello@goldfizh.nl!

Van Instagram stickers je werk maken?

Ben jij helemaal klaar om van Instagrammen je werk te maken? Solliciteer dan bij Goldfizh als content marketeer! Mensen die social media snappen, kunnen we er hier niet genoeg van hebben. Solliciteer dus snel en start met het maken van viral posts voor toffe klanten! Hier vind je alle openstaande marketing vacatures.

Meer Instagram-tricks? Lees dan ook:

Wat is Instagram Reels en hoe werkt het?

Met Instagram Reels maak je video’s met muziek of audio van andere gebruikers op Instagram. Simpelgezegd: een kopie van TikTok. Wat houdt Reels in, hoe gebruik je het en waarom gebruikt het dezelfde formule als TikTok? We leggen je er in 3 minuten alles over uit!

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is een video-muziek remix feature op de Instagram-app waarmee je video’s van 15 seconden maakt. Net zoals op TikTok, kunnen gebruikers muziek en geluiden uit een catalogus kiezen, uit andere video’s gebruiken of hun eigen audio toevoegen. Deze kun je vervolgens delen op je Stories, direct sturen naar gebruikers of toevoegen aan je Reels-tabblad van je profiel.

Daarnaast verschijnt je video ook in Instagram Discover. Hiermee kunnen Instagram Reels-video’s snel viral gaan!

Wat kan je met jouw Reels?

Aan jouw Reels kan je meerdere bewerkte video’s toevoegen. Zo kan je:

  • video’s opnemen;
  • eerder opgenomen video’s toevoegen;
  • video’s vertragen of versnellen;
  • hashtags toevoegen;
  • AR-filters toevoegen;
  • muziek onder een video zetten;
  • objecten uit vorige Reels toevoegen;
  • een timer vooraf de opname laten aftellen.

Lees ook alles over TikTok

Zo werkt Instagram Reels

Hoe maak je een video met Instagram Reels?

  1. Open Instagram
  2. Klik op het icoon van een camera of swipe naar links om je camera te openen
  3. Onderaan je scherm zie je nu Verhaal staan -> Klik rechts daarvan op Reels
  4. Kies een audio, de snelheid van je video, effecten en/of een timer
  5. Neem op door het icoon van de camera onderaan je scherm te drukken
  6. Bovenaan je scherm zie je een roze balk vullen -> dit geeft aan hoeveel video je al hebt opgenomen
  7. Gebruik de pijl links naast de camera om een opgenomen stuk te verwijderen of opnieuw op te nemen
  8. Gebruik de pijl rechts om je gehele video te bekijken en eventueel nog tekst, figuren of emoji toe te voegen
  9. Klik nogmaals op de pijl naar rechts om een bijschrift en omslag te kiezen én waar je de video wilt delen: op Reels of in je Stories.
Instagram Reels uploaden
instagram reels plaatsen

Met deze 9 stappen maak je je eigen video via Instagram Reels.

Hoe bekijk je Reels van anderen?

Als je een Reels hebt opgenomen, kun je kiezen of je deze wilt delen in je Stories of op Reels. Wanneer je je video deelt in je Stories, dan kunnen mensen je video voor 24 uur zien als ze je Stories aanklikken. Als je de video deelt op Reels, dan verschijnt de video op de tijdlijn van je volgers.

Daarnaast kun je Reels van mensen die je niet volgt ontdekken via de Discover/Ontdekken-pagina:

Hoe open je Instagram reels?

  1. Klik in Instagram op het icoon van een vergrootglas
  2. Bovenaan speelt nu een video af met het woord Reels ernaast
  3. Zodra je hierop klikt, kun je omhoog en omlaag door Reels van mensen swipen
Instagram Reels openen

Met deze stappen kun je Reels bekijken vanaf de Discover-pagina.

Dat is niet de enige manier, je kunt ook Reels bekijken vanaf een profiel:

Hoe bekijk je Reels van vrienden?

  1. Klik in Instagram op een profiel van een gebruiker
  2. Boven hun berichten staan meerdere tabbladen: posts, Reels, IGTV, Facefilters en getagde posts
  3. Klik op het 2e tabblad (het icoon lijkt op een playbutton) om alle Reels van deze gebruiker te bekijken
Reels van anderen bekijken

Met deze stappen kun je Reels bekijken vanaf iemands profiel.

Wat heeft Instagram Reels van TikTok overgenomen?

1. Je kunt eindeloos scrollen

Bij TikTok en Reels kun je omhoog swipen om door video’s heen te scrollen. En dit swipen houdt nooit op. Superslim, want zo kom je nooit tot een natuurlijk eind. Dit zorgt er vaak voor dat je (per ongeluk) urenlang naar video’s zit te kijken.

Je kunt eindeloos scrollen door de video’s op Instagram Reels en TikTok waardoor de app erg verslavend is.

2. Video’s maken is laagdrempelig

Weet je wat je moet doen om in TikTok en Instagram een video te maken? Je opent de app en gaat naar de camera. En bam, je bent begonnen! Kies een liedje, effect en/of opgeslagen video en binnen 15 seconden heb je een video gemaakt. Echt mega simpel.

3. Iedereen kan viral gaan

Als je een openbaar profiel hebt op Instagram, kan íédereen je video’s zien. Ie-de-reen! In TikTok heb je de For you-page waarbij het algoritme kiest welke video’s je ziet op basis van je voorkeuren. Ditzelfde gebeurt op de Ontdekken-pagina van Instagram.

Dit betekent dat je video’s kan tegenkomen tussen de 0 en miljoenen views/likes. Dus zelfs als niemand jou volgt, verschijnen je video’s op de tijdlijn van anderen. Dit maakt viral gaan (of überhaupt likes en views krijgen) heel makkelijk. Zodra het algoritme van Instagram merkt dat gebruikers lang blijven kijken naar jouw Reels, hoe vaker het aan andere gebruikers wordt vertoond. En dan kan je heel snel viral gaan met Reels!

4. Een ruime keuze aan audio en effecten

Bij Reels en TikTok draait het allemaal om de audio en effecten. In de apps heb je een ruime keuze aan audio’s: voor ieder wat wils. Daarnaast kun je effecten en facefilters gebruiken om je video extra te laten opvallen.

Van Instagram Reels je werk maken?

Ben jij helemaal klaar om van Instagrammen je werk te maken? Solliciteer dan bij Goldfizh als content marketeer! Mensen die social media snappen, kunnen we er hier niet genoeg van hebben. Solliciteer dus snel en start met het maken van viral posts voor toffe klanten! Hier vind je alle openstaande marketing vacatures.

Ook interessant: