Effect House: Maak je eigen AR-filters voor TikTok!

Na Instagram en Snapchat kan TikTok natuurlijk niet achterblijven. Daarom maak je vanaf nu je AR-filters helemaal zelf met het nieuwe softwareprogramma: Effect House! Vanaf half april 2022 is Effect House officieel een publieke beta release. Dit betekent dat jij je eigen filters kan maken én publiceren! Hoe? Ik leg het hieronder voor je uit. 

Wil je meer weten over TikTok? Maartje vertelt je alles over dit populaire socialmediaplatform! 

Wat is TikTok Effect House?

Effect House is de officiële AR-softwaretool van TikTok. Hiermee maak je de vetste filters voor je eigen TikTok-account. En deze markt is misschien wel groter dan je denkt. Wist je namelijk dat 64% van alle TikTok-gebruikers filters gebruikt? Met ruim 1 miljard gebruikers zijn dat heel veel mensen! 

Het programma is nu nog in beta release. Daarom is het voor nu alleen nog beschikbaar voor Mac. Maar don’t worry! Later wordt deze ook uitgerold naar Windows.

👉  Meer weten over AR-filters? Hier lees je er alles over!

Hoe werkt Effect House?

Met de AR-filters van Effect House verander je je haarkleur in een splitsecond roze, transformeer je jezelf in no time in een vuurspuwende draak of groeien je tanden uit tot vlijmscherpe punten. Lachen natuurlijk! Maar ook voor bedrijven zijn AR-filters super interessant. het is namelijk een fantastische customer experience tool! Check bijvoorbeeld snel of je nieuwe Kallax kast wel in je woonkamer past met de AR-filter van Ikea of probeer de nieuwste lipstick van Kylie Cosmetics. 

Effect House werkt net als Snapchat met tracking op je gezicht, hand en lichaam. Klinkt natuurlijk technisch! Maar net als Spark AR (Instagram) en Lens Studio (Snapchat) draait het maken van AR-filters op basis van if/else statements. Dit betekent letterlijk: als dit, doe dan dat. Dus bijvoorbeeld: als iemand zijn hand opsteekt, laat dan een vis zien.  

Heb je je filter af? Cool! Dan volgt een review proces van TikTok. Hierin gaan zij beoordelen of je aan alle reglementen voldoet. Is ‘ie check? Delen maar! Je filter wordt toegevoegd aan je account en daarnaast kun je hem ook via een url delen. Handig voor  een campagne bijvoorbeeld!

Join de Effect House community 

Voor de mede-creators onder ons: join the Discord TikTok Effect House groep! Hierin blijf je altijd up-to-date van de nieuwste releases, laatste trends en mededelingen. Ook kan je inspiratie delen en creaties van anderen bekijken. Daarnaast vind je hier  support van TikTok, en dat heeft een groot voordeel! Zo weten ze precies wat er speelt en waar de gebruikers tegenaan lopen. Het blijft ten slotte nog een beta release.

Mee in de nieuwste trend en en je eigen TikTok-filter laten maken? Mail me dan vooral even! 👇

Zo maak je een thumbnail die van het beeld afspat!

Een thumbnail is hét visitekaartje van je video. Het is de allereerste indruk die je achterlaat bij jouw potentiële kijkers, ze zien de afbeelding namelijk vaak eerder dan de titel! Het is dus essentieel dat jouw thumbnail eruit springt. In deze blog lees je over wat een thumbnail precies is en waarom ‘ie zo belangrijk is. Maar ook over waar een goede thumbnail aan moet voldoen en hoe je ‘m upload. Benieuwd? Let’s go!

Ga snel naar:

Wat is een thumbnail?

Een thumbnail is een miniatuurafbeelding die je als eerste ziet in Google of YouTube. Het is dus eigenlijk de allereerste impressie die kijkers van je video krijgen. Met een thumbnail overtuig je de kijker dus dat ze jouw video moeten kijken!

Soorten thumbnails

YouTube kent twee manieren van thumbnails kiezen, namelijk:

  • Het algoritme van Youtube kiest zelf drie thumbnails uit de beelden van je video. Aan deze thumbnails kun je zelf niets veranderen.
  • Jij uploadt zelf de thumbnail die je wilt. Dit zijn je eigengemaakte miniaturen. 

En die laatste is interessant, want een aangepaste thumbnail kan je naar eigen wens ontwerpen en uploaden. Je bepaalt dus zelf hoe je alles in beeld brengt in jouw thumbnail én het maakt de kans groter dat mensen de video daadwerkelijk kijken.

Waarom is een thumbnail belangrijk?

Een thumbnail is onmisbaar en om verschillende redenen belangrijk. Zoals je hierboven al las, is deze rechthoekige afbeelding hét visitekaartje van je video. Bij de meeste mensen valt dit namelijk nog eerder op dan de titel van de video!

Een thumbnail maakt daarnaast nieuwsgierig. Een goede thumbnail zorgt er namelijk voor dat kijkers op je video willen klikken. En hoe mooi zou het zijn als je getrokken kijkers uiteindelijk aan weet te zetten tot conversie? Dan is je doel behaald!

Check de thumbnails hieronder eens. Beeld je in dat je op zoek bent naar een video over sollicitatietips. Bij het intypen zie je de volgende twee resultaten tevoorschijn komen op Youtube. Welke video klik je als eerste aan? 

En? Welke had je in gedachten? Waarschijnlijk koos je de tweede video. Klopt toch? Zo zie je maar dat een goede thumbnail invloed heeft op je keuze. En dus op hoeveel mensen je video bekijken!

Gebruik onze checklist voor de perfecte thumbnail!

Nu je weet dat een thumbnail essentieel is, is het belangrijk dat jouw thumbnail eruit springt tussen alle andere video’s op het web. En dat zijn er nogal wat! Door gebruik te maken van deze checklist weet je zeker dat ‘ie wordt opgepikt:

  • Gebruik opvallende kleuren. Een felle, contrasterende kleur trekt logischerwijs meer aandacht dan donkere, sombere kleuren.
  • Een thumbnail is erg klein, laat staan op je mobiel. Zorg er daarom voor dat het onderwerp van de video duidelijk centraal staat in de thumbnail. Dit kan bijvoorbeeld de presentator of het object in kwestie zijn. Op deze manier maak je de kijker duidelijk wat ze kunnen verwachten in de video.
  • Dit kan versterkt worden door het gebruik van tekst. Gebruik hierbij niet teveel tekens. Dat is namelijk niet aantrekkelijk en zorgt ervoor dat de tekst niet goed leesbaar is.
  • Zorg er tenslotte voor dat je huisstijl goed naar voren komt in de thumbnail. Met eenzelfde opmaak in al je YouTube video’s zorg je ervoor dat bezoekers je bedrijf herkennen, en kun je een eventuele videoreeks duidelijk visualiseren.

Er zijn tegenwoordig veel tools om je eigen thumbnail te maken, zoals Photoshop en Canva.

Op zoek naar inspiratie? Check een paar van onze thumbnails hieronder!

Hoe upload je een thumbnail?

Om een thumbnail op YouTube te kunnen uploaden, moet ‘ie aan een aantal eisen voldoen.

  • De afmeting van een thumbnail is 1280 x 720 met een minimale breedte van 640 pixels.
  • Het bestand moet één van de volgende bestandsindelingen hebben: .JPG, .GIF, .BMP of .PNG.
  • De thumbnail heeft een bestandsgrootte van maximaal 2 MB.

Wanneer je je eigen thumbnail hebt ontworpen, is het tijd om de miniatuur te uploaden. Dit is heel eenvoudig en gaat als volgt:

  1. Klik op ‘miniatuur toevoegen’: in de uploadpagina van YouTube staat links onderin Thumbnail uploaden. Door hierop te klikken kun je je eigen thumbnail uploaden.
  2. Zoek jouw afbeelding: selecteer vervolgens jouw eigen thumbnail op je computer en klik op bevestigen.
  3. Opslaan: wacht tot je thumbnail klaar is met uploaden en klik op opslaan. Jouw video valt nu nog meer op!

Zo ziet het uploadscherm eruit dat je ziet:

Naast dat thumbnails in YouTube geupload worden, zijn er tegenwoordig steeds meer platformen waar thumbnails worden gebruikt, waaronder Instagram reels. Reden genoeg dus om in te zetten op thumbnails!

#TeamVideo zorgt voor vette thumbnails bij je video’s!

Wil jij hulp bij jouw thumbnails? Wij fixen het voor je! #TeamVideo creëert samen met jou een thumbnail die bij je video past én van je beeldscherm afspat! Vul snel het formulier hieronder in, dan nemen we contact met je op. 

Weet jij al wat je gaat doen met YouTube-stories?

Stories, stories en nu ook YouTube-stories. De korte verticale video’s hebben geen introductie meer nodig. Wat succesvol begon bij Snapchat, is overgenomen door Instagram, Facebook en zelfs Whatsapp. YouTube? Die kan natuurlijk niet achterblijven! Daarom in dit blog alles over deze nieuwe functie. 

De stories zijn ongekend populair, alleen al op Instagram swipen dagelijks 400 miljoen mensen door deze verhalen heen. ZOVEEL?! Dat dacht YouTube ook en introduceert daarom zijn eigen stories.

Wat kan je met YouTube-stories?

Tell me more! Volgens YouTube zijn de stories ontwikkeld als een leuke en gemakkelijke manier om jezelf te uiten. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen of promoot je video in je stories. Oftewel: voeg een extra dimensie toe aan je kanaal en video’s. De stories zijn alleen in de YouTube app op mobiel te bekijken. Je ziet ze dan in je feed voorbij komen of bij het tabblad ‘stories’ van een YouTube-kanaal.

StukTV als voorloper

De mannen van het populaire YouTube-kanaal StukTV zetten dit al actief in. Wekelijks uploaden ze een nieuwe video, die ook gelijk gepromoot wordt in de stories. Een groot voordeel ten opzichte van alle andere stories? Op YouTube blijven ze niet 1 maar 7 dagen staan. En zowel abonnees als niet-geabonneerde gebruikers kunnen de verhalen zien.

StukTV YouTube-Stories
StukTV maakt op YouTube al gebruik van de nieuwe Stories-functie

Reactiestickers

Zoals je ook ziet op Instagram en Snapchat kun je in YouTube je stories opvrolijken met leuke stickers, locaties, fleurige hashtags en nog veel meer. 

Heb je een toffe story geplaatst? Cool! Kijkers kunnen zoals gebruikelijk comments leveren op je story. Een groot verschil: antwoorden op een comment kan alleen via een foto of video, die ook voor iedereen te zien is. Deze functie wordt ‘reactiestickers’ genoemd.

Stories op YouTube
Een reactiesticker via YouTube-stories

Wat kan je op marketingvlak met YouTube-stories?

Voor alle marketeers die al helemaal wild worden: het is voorlopig nog niet mogelijk om te adverteren in YouTube-stories, omdat het nog een testfase is. Het zit er dik in dat adverteren in de toekomst wel mogelijk is. Helaas nog even wachten dus.

Een swipe-up of videolink aan je story toevoegen is ook nog niet mogelijk. Linken naar je eigen YouTube-video is er dus nog niet bij. Erg jammer want zo kun je je fans niet meer ergens naartoe leiden. Maar wat niet is, gaat waarschijnlijk nog komen. 

Gelijk mee aan de slag?

Dat dachten wij natuurlijk ook! Maar helaas, nog een klein minpuntje van YouTube-stories: het bevindt zich nog in een testfase en alleen kanalen met meer dan 10.000 abonnees komen hiervoor in aanmerking. Na deze testfase kunnen vermoedelijk alle YouTube-kanalen deze feature gaan inzetten.

Al wel helemaal voorbereiden op de stories? YouTube biedt in de Creator Academy een cursus aan die je stap voor stap uitlegt hoe je de stories het best kunt inzetten.Help jij ons naar de 10.000 abonnees zodat wij ook kunnen knallen met YouTube-stories? Dan zou tof zijn! Abonneren kan hier en wordt elke week in een minuut bijgepraat over de laatste online marketingtrends.

Lees ook:

YouTube Shorts maken: alles wat je moet weten over dit nieuwe videoformat

De populariteit van TikTok neemt toe, dus YouTube kan niet achterblijven en introduceert: YouTube Shorts. Korte video’s die je gemakkelijk via je telefoon kunt customizen en plaatsen op een speciale Shorts-plank. Weten hoe YouTube Shorts werkt en wat het kan betekenen voor jou? Scroll dan snel verder!

Bron afbeelding: YouTube

Ga snel naar:

Wat zijn YouTube Shorts?

YouTube Shorts zijn verticale video’s van maximaal 60 seconden die op jouw kanaal en op de homepage van YouTube worden weergegeven in de speciale Shorts-plank (een balk op de homepage waar je horizontaal doorheen kunt swipen). Ze zien er als volgt uit:

Voorbeeld YouTube Shorts

Wat kan ik met YouTube Shorts?

Met YouTube Shorts kan je korte video’s direct vanaf je mobiel uploaden. Het maakt het uploadproces nog sneller. Daarnaast is er een creation tool, waarmee:

  • Je gebruik kunt maken van een Shorts-camera en je gemakkelijk verschillende clips van max 15 seconden opneemt;
  • Muziek uit een grote bibliotheek gratis mag gebruiken onder je video (zonder de welbekende copyrightclaims!);
  • Je gebruik kunt maken van snelheidsbeheer om zo een leuk versneld- of slowmotioneffect aan je video te geven;
  • Je een timer en countdown hebt. Zodat je makkelijk en handsfree video’s opneemt;
  • Je teksten in de video kunt invoegen op de momenten dat jij het wilt.

Wat is de YouTube Shorts (app) release date?

YouTube Shorts is een nieuwe functionaliteit van YouTube en zit nog volop in de testfase. Op dit moment is de bètaversie alleen nog online in India en in de VS. Het duurt nog even voordat het in Nederland beschikbaar is. 

  • Tip: wel al aan de slag met YouTube Shorts? Voeg dan de hashtag #Shorts toe aan je video van max 60 seconden en je hebt kans dat ‘ie wordt opgenomen in de Shorts-plank in de VS of in India.

Staan er advertenties in YouTube Shorts?

Op dit moment staan er nog geen advertenties in YouTube Shorts, maar YouTube is continu aan het experimenteren, dus het zou zomaar kunnen dat het wel mogelijk wordt om inkomsten te genereren met Shorts. 

Hoe bekijk ik YouTube Shorts?

Je kunt YouTube Shorts op de verschillende manieren bekijken:

  • Op de homepage in de Shorts-plank. Er is een speciale Shorts-en stories-plank op de homepage waar je horizontaal doorheen kunt swipen. Klik vervolgens op een video en je krijgt eenzelfde user interface als bij TikTok: swipe naar beneden voor meer Shorts of naar links voor meer Shorts van dezelfde creator;
  • Op je kanaalpagina;
  • Bij: Wat je verder kunt kijken;
  • In de zoekresultaten op YouTube;
  • In de abonnementsfeeds.

YouTube test hier op dit moment mee, dus het kan per persoon verschillen waar je de YouTube Shorts precies ziet. 

Zo werken YouTube Shorts video’s

Aan de slag met YouTube Shorts! Wij vertellen je alles wat je moet weten over het uploaden, de lengte, de resolutie, de ratio en hoe je muziek toevoegt. 

Hoe upload ik YouTube Shorts?

Volg deze stappen:

  1. Pak je telefoon en log in op YouTube (als je nog niet ingelogd bent);
  2. Druk op maken;
  3. Selecteer: maak een Short;
  4. Tik op de opnameknop om te filmen en tik nog een keer op de opnameknop om de opname te stoppen óf houd de opnameknop ingedrukt tijdens het filmen. Druk op volgende om verder te gaan. 
  5. Je ziet nu een voorbeeld van je video. Tevreden? Druk nogmaals op volgende;
  6. Je kunt nu een titel (max 100 tekens) aan de video toevoegen. Als je de Shorts-camera gebruikt, zet dan #Shorts in de titel. Dan is de kans groter dat je video op de Shorts-plank getoond wordt;
  7. Selecteer het publiek
  8. Tik op uploaden…en voilà, de video is geplaatst.

Wat is de lengte van een YouTube Shorts?

YouTube Shorts kunnen variëren in lengte van minimaal 0 tot maximaal 60 seconden. Met de speciale Shorts-camera kan je video’s van maximaal 15 seconden opnemen maar op de Shorts-plank kunnen wel video’s tot 60 seconden getoond worden. YouTube stimuleert de 15 seconden video’s.

Wat voor resolutie voor YouTube Shorts?

De resolutie voor YouTube Shorts maakt niet uit, toch raden wij aan om altijd video’s te delen die minimaal in full HD (1080×1920) zijn. Dit is tegenwoordig de standaard, dus een video van lagere kwaliteit valt meteen (negatief) op. 

YouTube Shorts verticaal of horizontaal filmen?

YouTube Shorts worden verticaal getoond, dus het is aan te raden om ze ook verticaal te filmen. Per ongeluk horizontaal gefilmd? Geen ramp, die video kan je ook gebruiken voor YouTube Shorts. Maar het staat minder mooi (je hebt randen om je video) en is dus waarschijnlijk minder effectief. 

Hoe voeg ik muziek toe aan YouTube Shorts?

Muziek kan je in de creatieve videotool van YouTube kiezen. Tik bovenin het scherm op muziek toevoegen om een selectie nummers te zien.

youtube_shorts
Bron gif: YouTube

De catalogus bevat meer dan 100 nummers in veel verschillende talen. Let wel op: deze muziek mag je alleen gebruiken voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik. Anders moet je wél bepaalde licenties hebben. 

Waarom overgaan op YouTube Shorts?

We hebben je nu YouTube Shorts-wegwijs gemaakt. Maar waarom beginnen aan YouTube Shorts en niet bijvoorbeeld bij TikTok of Insta reels blijven? 

7 voordelen van YouTube Shorts:

  1. Je kunt veel sneller video’s maken, bewerken en uploaden op YouTube;
  2. Met een goede YouTube Shorts-strategie kan je snel veel nieuwe abonnees krijgen: je kunt YouTube Shorts bijvoorbeeld gebruiken als teasers om kijkers nieuwsgierig te maken voor de andere video’s op je kanaal;
  3. In een YouTube Shorts-carrousel kun je een mega abonneren-knop toevoegen, waardoor je nóg makkelijker nieuwe abonnees op je kanaal krijgt;
  4. Het is mobielvriendelijker dan de gebruikelijke horizontale video’s in YouTube;
  5. YouTube-video’s scoren hoger in Google dan video’s op andere platformen, dus ook de YouTube Shorts;
  6. De Shorts lijken misschien op TikTok video’s, maar in YouTube kan je veel beter de analytics bijhouden dan op TikTok;
  7. YouTube is het grootste videoplatform: groter dan Instagram of TikTok. Je bereik is dus veel groter;

Knallende YouTube Shorts video’s maken?

Maar heb je daar zelf weinig of geen ervaring mee? Wij hebben heel veel ervaring in het maken van toffe én effectieve videocontent voor YouTube. Neem contact met ons op en wij zwemmen je erdoorheen! 

YouTube SEO: optimaliseer je video’s voor #1

Bij SEO draait alles om zoekmachineoptimalisatie en dan denk je vaak aan Google. Maar weet je wat ook een zoekmachine is? YouTube! En video’s kun je net zo goed optimaliseren, net zoals je dat bij je website of blogs doet, met als doel om hogerop in de zoekresultaten te komen. YouTube SEO dus!

Spring snel naar:

Wat is YouTube SEO?

Met SEO voor YouTube zorg je ervoor dat je video beter, organisch gevonden wordt op YouTube. Deze zoekmachineoptimalisatie hangt van een hoop onderdelen af, zoals de manier waarop je je video opbouwt, welke titel je aan de video geeft, de thumbnail en nog veel meer. Alles om ervoor te zorgen dat jouw video bovenaan de pagina staat wanneer mensen keywords intikken die voor jouw video relevant zijn.

Zo werkt YouTube SEO

In  5 stappen optimaliseer jij je video voor YouTube:

1. Zoekwoordenonderzoek voor YouTube

Net zoals SEO voor Google, begin je ook bij video’s met een zoekwoordenonderzoek. Helaas heeft YouTube niet zijn eigen zoekwoordenplanner zoals Google dat heeft. Dus daar moet je creatief mee omgaan! Zoals het volgende:

  • Zoek in de suggesties van YouTube. Typ eens wat in de zoekbalk van YouTube. Best simpel, toch? Zodra je begint met typen, wordt er een hele lijst met suggesties getoond. Ook kun je een * toevoegen aan het begin van je keyword: zo zie je ook suggesties die niet exact overeenkomen. Dat geeft je allemaal een brede pool aan inspiratie en zie je waar op YouTube vaker naar gezocht wordt.
  • Bekijk de YouTube-trends. Neem die ideeën die je bij de zoekbalk hebt verzameld en bekijk hoe ze het doen in Google Trends. Dit geeft je een duidelijker beeld van je zoekwoorden: wordt er in Nederland vaak naar gezocht en in welke maanden meer of minder?
  • Zoek in Google naar featured video’s. Weet je wat helemaal mooi zou zijn? Als jouw YouTube-video ook nog eens in Google wordt getoond. You’re in luck, want dat kan! Bij veel zoekwoorden maakt Google een video-sectie aan tussen de zoekresultaten. Als Google merkt dat mensen bij keywords op zoek zijn naar video’s in plaats van een tekst, maakt Google een video-sectie aan.

appeltaart in serp google2. Vind de zoekintentie van je keywords

Heb je een mooi lijstje met keywords en de richting die je op wilt met je video? Super! Typ ze dan nog een laatste keer in op YouTube om te zien wat je concurrenten doen. Komen de video’s niet overeen met het type video dat jij wilt maken? Geen probleem, kies dan een andere insteek. En als je toch in YouTube aan het kijken bent, haal er meteen wat inspiratie uit: welke titels gebruiken zij, welke onderdelen bespreken ze in hun video, hoe ga ik opvallen tussen deze video’s?

Maar dit kan ook: je typt je keyword in op YouTube en de video’s die verschijnen gaan totaal ergens anders over dan jouw video. Een klassiek voorbeeld is het woord ajax. Dit is een voetbalclub, schoonmaakmiddel, merk brandblussers, Grieks mythologisch figuur én een term van JavaScript en XML. Scoren met ajax is dus moeilijk (pun intended). Maar soms zit je zoekintentie er ook naast als je bijvoorbeeld een product wilt aanbieden, maar mensen op zoek zijn naar iets informatiefs. Zo zie je bij het keyword ‘seo teksten’ vooral informatieve video’s over hoe je deze teksten schrijft. En bij ‘seo tekstschrijver’ wordt een dienst aangeboden of uitgelegd.

3. Voeg elementen toe die YouTube belangrijk vindt

Hoe je een goede video maakt, daar kunnen mijn video-collega’s je veel over vertellen. Daar zitten zoveel elementen in, dat is niet relevant voor deze blog. Wat wél relevant is, zijn de onderdelen die het algoritme van YouTube belangrijk vindt. Bij het algoritme draait het om bezoekerstevredenheid (vinden ze wat ze zoeken?), en ervoor zorgen dat het publiek zo lang mogelijk YouTube-video’s blijft kijken. Als je daarop in weet te spelen, ga je beter scoren op YouTube. Hier zijn een paar manieren om ervoor te zorgen dat YouTube blij wordt van jouw video:

  • Vraag je kijkers om likes, de video te delen en een comment achter te laten. YouTube ziet een like, share of comment als interactie, en interactie geeft vaak aan dat mensen tevreden zijn met de video en het aan anderen aanbevelen.
  • Begin de video aantrekkelijk of met een teaser. De eerste paar seconden van een video zijn cruciaal! De meeste mensen haken al na 10 seconden af. Weet je juist díé mensen te vangen met je video, dan beloont YouTube je met een betere ranking.
  • Zorg dat kijkers op je abonneren. Zodra je een fanbase opbouwt, wordt je video automatisch al door een handjevol mensen bekeken zodra je deze post.

4. Voeg dit toe aan je YouTube-video

Okay, de video is af! Nu heb je mooi de tijd om de laatste puntjes op de i te zetten in de YouTube Studio (oftewel, de plek waar je je video upload en bewerkt). Hierin kun je het volgende aanpassen en optimaliseren:

  • De titel van de video: het is hierbij belangrijk dat je je belangrijkste keyword in de titel zet (het liefst helemaal vooraan). En maak ‘m daarnaast niet te lang, een stuk of 60 karakters is meer dan genoeg.
  • De thumbnail: je kunt ervoor kiezen om een fragment uit je video als thumbnail te gebruiken, maar een zelfgemaakt is natuurlijk beter. Maak er eentje die past bij de huisstijl van je bedrijf. En als je er tekst in zet, zorg dan dat deze niet hetzelfde zegt als de titel van de video.
  • De omschrijving van de video: ook in de omschrijving kun je lekker wat keywords en synoniemen kwijt. Dit is trouwens ook een mooie plek om linkjes te plaatsen, zoals naar een blog die samenhangt met je video. Doordat je die link tussen blog en video hebt, boost Google ook nog eens je blog (win-win).
  • Voeg de tags toe: tags kun je zien als de hashtags van YouTube. Ze moeten omschrijven waar je video over gaat. Ook hier kun je weer lekker wat zoekwoorden kwijt (en vergeet niet te kijken wat je concurrenten hier invullen).
  • Pas de ondertiteling aan: dit is een onderdeel dat vaak over het hoofd wordt gezien. YouTube maakt z’n eigen ondertiteling, maar (zoals verwacht) zitten hier vaak fouten in. Dit is gelukkig snel te fixen! Je kunt de automatische closed caption aanpassen in YouTube Studio of je voegt je eigen scriptje met ondertiteling toe. Dit zorgt ervoor dat YouTube je video beter begrijpt en deze dus beter kan ranken.

👉 Lees ook: zo werkt lokale SEO

Hoe voeg je ondertiteling toe aan je YouTube-video?

  1. Ga naar één van je eigen video’s op YouTube
  2. Klik op het tandwieltje rechtsonderin je video
  3. Ga naar Ondertiteling en dan Ondertiteling Toevoegen
  4. Hier zie je al een gepubliceerde, automatische ondertiteling
  5. Klik deze ‘Nederlands (automatisch)’ aan en ga naar Bewerken
  6. Pas je ondertiteling aan, aan de hand van de video
  7. Zodra je klaar bent, klik je op Bewerkingen publiceren.
YouTube ondertiteling
  • Voeg een eindscherm toe: eindschermen zijn grote, klikbare thumbnails die je aan het einde van je video kan toevoegen. Hier kun je bijvoorbeeld linken naar een afspeellijst, je gehele kanaal of je nieuwste upload. Zo hark je mooi die views binnen! En vergeet niet aan het eind van je video 10 seconden een stilstaand beeld te plakken, zodat het eindscherm niet over je gezicht heen valt.
eindscherm youtube
Het eindscherm van een GoldfiZh-video op YouTube

5. Blijven optimaliseren

Zoals alles met SEO is het belangrijk dat je blijft leren van je werk en blijft aanpassen. Gelukkig verzamelt YouTube een hoop informatie voor je dat veel zegt over het kijkgedrag van je viewers. Om al deze data te zien, moet je eerst naar je Analytics van je YouTube-kanaal.

Hoe ga je naar YouTube Analytics?

  1. Ga naar YouTube
  2. Klik rechtsboven op je icoon
  3. En ga naar YouTube Studio
  4. In het menu links zie je Analytics staan, klik daarop

Via YouTube Analytics kun je naar het volgende kijken om te optimaliseren:

  • Wat was de kijkersloyaliteit? Zodra je een van jouw video’s aanklikt, kun je in analytics de kijkersloyaliteit bekijken. In deze grafiek zie je precies hoe lang mensen je video blijven kijken en wanneer ze afhaken. Zie je een piek in je grafiek? Dat betekent dat mensen hebben ‘teruggespoeld’ naar dit moment, dat is een goed teken! Dan zit daar dus iets wat ze interessant vonden aan de video.
kijkersloyaliteit youtube seo
De kijkersloyaliteit van een video op YouTube
  • Hoe hebben mensen de video gevonden? Onder het kopje Bereik, vind je ook ‘Verkeersbron: YouTube-zoekopdracht’. Hier zie je een overzicht van alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om jouw video te vinden. Komen deze overeen met de content die je hebt gemaakt? Oftewel, klopt de zoekintentie?
  • Werd er geklikt op alle links? Tenslotte kun je nog bij iedere video zien wie er op de links in je video hebben geklikt (zoals je eindscherm en ingevulde polls). Antwoorden op polls geven je misschien nieuwe inzichten en de clicks op het eindscherm geven aan hoe geïnteresseerd kijkers zijn in je andere content.

Lezers klaar? Optimaliseer maar!

Nu dat je alles weet over SEO voor YouTube is het tijd om aan de slag te gaan! Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken of wil je dat we meekijken wanneer je zelf al geoptimaliseerd hebt? We helpen je graag. Neem contact met ons op via het contactformulier hieronder. Ohja, en vergeet je niet te abonneren op ons YouTube-kanaal 😉

Lees ook:

Young professionals werven? Zo werkt social media recruitment!

De ‘war on talent’ is in volle gang. Een grote slag sla je via social recruitment. Welke methodes werken als je online young professionals wilt werven? Onze manier: weg met de standaard vacatures, saaie jobboards en voorspelbare sollicitatieprocedures. Zoek in de vijver waar jongeren zijn: Snapchat, Instagram en Facebook. Zo vind je in no time via social media die nieuwe collega!

Als digitaal bureau vol young professionals worden we vaak benaderd of we kunnen helpen met social recruitment. En dat doen we niet alleen voor klanten, ook onze eigen medewerkers uit Generatie Z vangen we online. Hoe? Door te adverteren op social media. 

Social recruitment, here we go!

Het plaatsen van een vacature op je website en een post op de social kanalen van je bedrijf is natuurlijk lang niet voldoende. Maak je wereld groter met een betaalde wervingscampagne. Social kanalen geven veel bereik, tegen lage kosten. Dus denk groot!

Promoot een vacature waarbij je een gevoel overbrengt. Waar staat jouw merk voor en wat voor een soort mensen wil je aantrekken? Breng dat naar voren. Je hebt maar één seconde om hun aandacht echt te pakken, zodat ze naar je vacature en bedrijf komen drijven (om in het GoldfiZh-thema te blijven).

Jongerenmarketing via social recruitment

Zoek je iemand die al maanden op zoek is naar iets nieuws? Of wil je juist iemand die zich vermaakt en toch open staat voor een nieuwe, toffe uitdaging? Wij krijgen van het laatste net wat meer energie! Instagram en Snapchat zijn uitermate geschikt om ook onder de aandacht te komen van deze niet-actieve zoekers, die wel om zich heen kijken. 

De cijfers liegen er niet om, jongeren zitten nou eenmaal veel op Insta en Snapchat:

  • 58% van jongeren zit dagelijks op Instagram;
  • 50% van jongeren zit dagelijks op Snapchat;
  • 30% van jongeren zit dagelijks op Facebook;
  • 13% van jongeren zit dagelijks op LinkedIn.

Uit onze meest succesvolle social recruitment-campagnes hebben we wat tips en tricks verzameld.

1. Story advertenties

Een gewone advertentie in de feed van Facebook en Instagram is zo gedaan. Maar vergeet de Stories van Instagram en Snapchat niet! Deze zijn net zo belangrijk (of misschien zelfs belangrijker) als het gaat om vacatures voor jong talent. 

Okay, het kost iets meer moeite om deze advertenties te maken, want je moet rekening houden met o.a. korte video’s en het verticale formaat. Dat wil niet zeggen dat je deze feature helemaal moet overslaan. Juist niet! Na bijna iedere Story die je van je vrienden kijkt, komt er een advertentie langs op Snapchat en Instagram. Weet je hoeveel weergaven dat zijn voor jouw advertentie?

2. Kies een opvallende foto of video

Instagram en Snapchat zijn beeldplatformen. Zonder opvallend beeld, trek je de aandacht niet tussen de vele vakantie- en festivalfoto’s op de feed van jongeren. Daarnaast moet je met het beeld duidelijk maken wat je van de ontvanger vraagt. Het beeld bepaalt of de ontvanger verder klikt of leest.

3. Voorkom overdreven geposeerde foto’s

Daarnaast hebben veel jongeren een allergie voor overdreven geposeerde foto’s. Foto’s waarop mensen te zien zijn die iets doen, vinden ze op zich geen probleem, maar wel als het eruit ziet alsof het duidelijk in scène gezet is. Investeer in je eigen fotografie om geposeerde en stockfotografie te vermijden. Kost wat tijd, maar het is het zeker waard.  

4. Gebruik niet-toffe steekwoorden

Wanneer je een tekst toevoegt aan je vacature, is het belangrijk om vooral in steekwoorden duidelijk te maken wat je wil overbrengen. Alles gaat snel-snel: young professionals hebben geen zin (en tijd) om dat te lezen nu. Gedetailleerde beschrijvingen van de functies kun je beter reserveren voor de vacaturetekst zelf.

En nog wat, ken je het voorbeeld nog van Gemeente Lelystad? Zij probeerde een connectie te maken met jong talent in de gemeente met “Hey Tjappie” en nog meer slang? Kijk daarvoor uit. Professionaliteit wordt ook door jongeren gewaardeerd. Gebruik normale taal die tot de verbeelding spreekt van jongeren. ‘Principal project manager’ zegt de jonge generatie weinig. 

Jongeren strikken voor je bedrijf: zo moet het niet!
Neem jongeren vooral serieus als het gaat om vacatures. Beeld: Omroep Flevoland

5. Link naar een “jongeren-proof” vacaturetekst

Tot slot is het belangrijk dat je post doorlinkt naar een aansprekend vacaturetekst. Want eenmaal de aandacht getrokken, is het belangrijk dat je de jonge werkzoekende ook meer context en details biedt over de functie. De keuze voor een (bij)baan is ook voor generatie Z een serieuze kwestie. 

Niet: “Je bent zo flexibel als Ronnie Flex en kiest zelf wanneer (en of) je werkt.”

Wel: “Natuurlijk krijg je van ons een goed salaris. Maar misschien nog belangrijker… De allerleukste collega’s, borrels, spannende uitjes en veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling door middel van trainingen en opleidingen.

Kosten social recruitment 

Eén van de vacatures die wij via Stories hebben geadverteerd is de vacature junior creative. Een interessante vacature voor afstudeerders die hun eerste échte werkervaring op willen doen: het maken van verschillende soorten content voor onze klanten. Belangrijk bij deze doelgroep is dat zij natuurlijk geen tijd hebben om eindeloos vacatures te lezen. Wij hebben er daarom voor gezorgd dat in één oogopslag duidelijk was naar wie we op zoek waren. Mét resultaat!

Kosten

Met een advertentiebudget van €100 hebben wij 11.112 jonge talentjes weten te bereiken. Hiervan hebben 331 nieuwsgierigen doorgeklikt naar de vacature. Voor de snelle rekenaars: jep, dat komt neer op een clickthrough-rate (CTR) van 1,32 procent en nog geen 30 eurocent per klik (CPC).

Even ter vergelijking: uit de cijfers van Instagram blijkt dat advertenties via Stories gemiddeld een clickthrough-rate van 0,54 procent hebben en 84 eurocent cost per click. Bij onze vacature hebben dus veel meer mensen geklikt op de advertentie waardoor de kosten per klik omlaag zijn gegaan. Van deze nieuwsgierigen hebben wij 21 sollicitaties ontvangen. Na een aantal gesprekken met verschillende sollicitanten hebben wij één gelukkige winnaar uitgekozen: onze junior creative Eveline. Voor Eveline kwam deze vacature precies op het juiste moment. 

En dát is de kunst van adverteren (recruteren) op social media.

Social advertising - instagram stories

Ook aan de slag met social recruitment?

Omdat de doelgroep van onze GoldfiZh-campagnes altijd jonge mensen zijn, adverteren wij naast Facebook, Instagram en Snapchat ook andere plekken waar de doelgroep is, denk aan de datingapp Happn. En dat werkt! 

Onze content creative Maartje vraagt altijd aan sollicitanten hoe ze op onze vacature terecht zijn gekomen. “Het is al een paar keer voorgekomen dat mensen GoldfiZh zagen op Happn”, zegt ze. “Ik ben mijn zelfgemaakte advertentie daar ook al eens tegengekomen. En heb deze natuurlijk geliked!”

Wil je ook beginnen met vacatures adverteren voor jonge talenten? Of je dat nou via de Google Display Network of Insta/Snapchat Stories wilt doen, wij helpen je graag. Wij hengelen jouw nieuwe collega zo voor je binnen. Mail me gewoon 👇 of bel even: 06 – 12 06 48 81. 

Lees ook:

Bereik jongeren met TikTok. Zó werkt dit social media platform!

Merk je dat campagnes van jouw product of dienst op social media ondersneeuwen door andere advertenties of simpelweg omdat er zoveel content aangeboden wordt? Dan heb ik goed nieuws voor je! Er is een nieuw socialmediaplatform dat retepopulair is geworden onder Gen Z de afgelopen maanden en waar je écht iets mee moet doen. Het is tijd voor TikTok!

Wat is TikTok?

TikTok (voorheen Musical.ly) is een socialmedia-app waarmee je korte video’s maakt en deze vervolgens deelt met andere gebruikers. Doordat je muziek kunt toevoegen aan je video, gebruiken veel jongeren het om zichzelf te dansend, zingend of playbackend te filmen. Naast je eigen video’s maken, kun je video’s van andere ook liken, delen of er een comment bijplaatsen. Niet een echt een bijster origineel concept, maar het werkt onwijs goed!

De app begon in Nederland onder de naam Musical.ly, maar werd in 2017 gekocht door de bedenkers van TikTok. In 2018 besloten ze deze twee apps samen te voegen en door te gaan onder de naam TikTok. De app heeft nu wereldwijd meer dan 100 miljoen actieve gebruikers tussen de 13 en 25 jaar oud. Daarnaast is de app al 1 miljard keer gedownload én worden er dagelijks meer dan 10 miljoen video’s geplaatst. Instagram, Facebook, Snapchat en YouTube: eat your heart out.

Zo populair, zoveel potentie, waarom doen we nog zo weinig met TikTok?

Van karaoke tot…

De app was in zijn beginjaren vooral bedoeld als een soort karaoke. Je kiest een nummer uit, zingt mee en daarna bewerk je de video. Niet heel interessant voor bedrijven of merken, wel heel populair onder jongeren, die zich er urenlang mee vermaken.

Nadat de naam Musical.ly veranderde naar TikTok, veranderde er ook wat met de content. Van simpel wat zingen en dansen op muziek, gingen steeds meer gebruikers over op het maken van grappige sketchvideo’s. Het lijkt nu meer op de app Vine, die van 2013 tot 2016 heel populair was. Voor de sketches gebruikten ze nog steeds nummers, maar meer als toevoeging in plaats van de basis van de video. Je kunt alle kanten op: hoe origineler, hoe beter! Doe je het goed en gaat jouw video viral? Dan probeert heel TikTok jouw video na te doen. En dit is waar het interessant wordt.

…playbacken met Marco Borsato

Een voorbeeld uit Nederland, onze eigen Marco Borsato. Hij heeft recent een nieuw nummer uitgebracht en zag TikTok als kans dit nummer eens een flinke boost te geven. Hij playbackte en danste op zijn eigen nummer en maakte video’s met een aantal grote Nederlandse TikTok-influencers. En met succes: iedereen doet hem na en kent het nummer. Toeval of slimme marketing?

In Amerika ging het nog een stapje verder. Daar zorgde een nog onbekende Lil Nas X met zijn nummer ‘Old town road’ voor zijn eigen succes, door het nummer te uploaden op TikTok. Het ging viral, hij scoorde zelfs een nummer 1-hit in de billboard top 100 en kreeg daardoor een platencontract. En dat alles door simpel zijn nummer op TikTok te zetten.

Influencers nemen het over

Naast nummers of artiesten, die hun succes vinden via TikTok, zie je ook dat ‘normale’ mensen van de een op de andere dag beroemd kunnen worden. Je hoeft maar één succesvol filmpje te maken en je bent binnen. Weet je dit succes te behouden door nog meer viral video’s? Dan mag je jezelf een TikTok-influencer noemen. En dat biedt weer nieuwe kansen, want influencers kun je als merk heel goed gebruiken.

Kansen

Door samenwerkingen aan te gaan met TikTok-influencers en hen een unieke video te laten maken met jouw product of merk in de hoofdrol, zorg je voor veel exposure. Kans is groot dat de video een succes wordt en dat menig gebruiker de video na gaat doen. Op deze manier blijft jouw merk of product onder de aandacht, zonder daar zelf veel voor te hoeven doen.

Naast samenwerkingen met influencers, is er ook nog ruimte om advertenties te plaatsen op de app. Dat werkt ongeveer hetzelfde als Instagram Story: gebruikers bladeren door de verschillende video’s en af en toe zit daar een advertentie tussen. In het buitenland wordt hier al meer gebruik van gemaakt, maar er zijn nog weinig Nederlandse bedrijven, merken of producten die zulke advertenties gebruiken. Veel kansen dus!

Wil jij graag jongeren tussen de 13 en 25 bereiken? Dan kan TikTok een uitkomst voor je zijn!

Instagram komt met TikTok-kloon

Instagram heeft in augustus 2020 Instagram Reels geïntroduceerd. Dit is een kloon van de populaire TikTok app en lijkt een flink aandeel van de Chinese app over te nemen. Zo heeft het veel geld uitgetrokken om populaire influencers van TikTok weg te kopen. Hier lees je alles over Insta Reels.

Lees ook:

LinkedIn Stories: zó haal je meer leads uit LinkedIn!

Brand new: LinkedIn Stories! Na Instagram, YouTube en Facebook kan het zakelijke platform LinkedIn niet achterblijven. Waarom is het belangrijk en wat kan je er als merk mee? Wij zetten alle voordelen, do’s en don’ts en inspiratie op een rij, zodat jij straks nieuwe leads binnenhaalt!

Leuk feitje: Nederland is het eerste land met LinkedIn-stories. Dat betekent dat je buitenlandse connecties nog niet direct jouw stories kunnen zien. Dus zorg ervoor dat je snel expert bent op dit gebied en voorsprong pakt op je buitenlandse concurrenten!

Wat zijn LinkedIn Stories?

LinkedIn Stories is dé nieuwste feature van LinkedIn. Hiermee kan je net als op andere sociale media snel updates geven via een foto of video. Een story staat 24 uur en verdwijnt daarna weer. Vooralsnog is deze feature alleen beschikbaar in Nederland voor persoonlijke profielen, al wordt de functie langzaamaan ook beschikbaar voor bedrijfsprofielen. 

Je hoeft dus niet meer voor elk nieuwtje dat je wilt delen een hele post te maken: je kunt dit nu snel en laagdrempelig delen. LinkedIn Stories zijn alleen te vinden en te delen in de app.

Hoe plaats ik een Story op LinkedIn?

Maar hoe werkt dat nou precies, het plaatsen van zo’n Story? Als je Instagram Stories al onder de knie hebt, heb je hier een voordeel: het werkt nagenoeg hetzelfde. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de LinkedIn Stories alleen ziet én kunt uploaden op de mobiele app. Zorg dus dat je deze hebt gedownload voordat je van start wilt gaat.

Je plaatst een LinkedIn-Story in 6 stappen:

  1. Open de app
  2. Klik op je eigen profiel
  3. Kies je video of foto
  4. Voeg wat extra’s toe!
  5. Vergeet je stickers niet
  6. Deel je story!

Ik licht deze stappen hieronder uitgebreid toe.

LinkedIn Stories openen

Stap 1: Open de app

Open de LinkedIn app, meld je aan en klik links onderin op het ‘huis’ icoon. Zo ga je naar de homepage waar je Stories kunt uploaden en bekijken.

Stap 2: Klik op je eigen profiel

Bovenaan op de homepage zie je rondjes verschijnen. Dit zijn de Stories van mensen of bedrijven waar jij een connectie mee bent op LinkedIn. Het eerste rondje ben jij zelf. Klik daarop om je Story te uploaden.

Stap 3: Kies je video of foto

Je kunt hier kiezen om een foto of video te maken, maar je kunt er ook één uploaden vanuit je filmrol. Klik op het icoon links onderin om een beeld te uploaden dat je al eerder gemaakt hebt. 

Door op het tweede icoon links te klikken draai je je camera, om zo een selfie te kunnen nemen. Sta je in een donkere ruimte en kan jouw beeld wel wat licht gebruiken? Druk dan op het icoon rechts onderin om de flitser aan te zetten. Zelf een foto of video maken? Klik op het rondje om een foto te maken, houd het rondje ingedrukt om een video te maken. 

Bonustip: als je het geluid onder je video niet nodig hebt, zet deze dan uit door op het megafoonicoon linksboven te klikken. Zo voorkom je ongemakkelijk achtergrondgeluid of privégesprekken. 

Tekst toevoegen bij LinkedIn Stories

Stap 4: Add some extra dingen!

Je hebt je beeld gekozen, nu is het tijd om de extra’s toe te voegen! Laten we beginnen bij de tekst. Klik rechts bovenin op het ‘T’ icoon. Je kunt kiezen voor twee soorten vormgeving: witte achtergrond met gekleurde tekst of alleen gekleurde tekst. 

Je kunt dit kiezen met de iconen rechts bovenin. Wil je de tekst anders uitlijnen? Klik dan een aantal keer op het eerste icoon in de rechterbovenhoek om te kijken wat jij mooi vindt. Door de gekleurde rondjes aan te klikken verandert de kleur. 

Heb je je tekst getypt en wil je nog veranderen van vormgeving of kleur? Dat kan! Klik op de iconen rechts bovenin en op de gekleurde rondjes om je vormgeving naar jouw smaak te maken. 

Ook kun je de grootte en plaatsing van de tekst zelf bepalen. Door met één vinger op de tekst te klikken en te bewegen, verplaatst de tekst. Door met twee vingers de tekst aan te raken en naar binnen of naar buiten te trekken, pas je de grootte aan. De tekst toch verwijderen? Tik de tekst met één vinger aan en verschuif hem naar het prullenbak icoon onder in beeld. 

Stickers toevoegen bij LinkedIn Stories

Stap 5: Vergeet je stickers niet

Je bent helemaal tevreden met de tekst, maar vind je dat er nog wel iets mist? Dan kun je kiezen voor een sticker! Klik op het eerste icoon rechts bovenin en scroll tot je een geschikte sticker vindt. Wil je iemand taggen in jouw foto? Klik dan op het ‘@vermelding’ icoon boven de stickers. Het aanpassen of verwijderen van stickers werkt hetzelfde als bij de tekst.

LinkedIn story publiceren

Stap 6: Deel je story!

Je Story is af, compleet met stickers, gifjes en tekst. Nu kun je jouw Story delen! Klik op ‘artikel delen’ rechts onderin en je Story wordt 24 uur zichtbaar voor al je (Nederlandse) connecties. Wil je zien wie jouw Story allemaal bekeken heeft? Ga dan naar de homepage en klik op jouw rondje. Linksonder zie je hoeveel mensen je Story gezien hebben en door omhoog te swipen kun je zien wie het zijn. 

Good to know: je Stories zijn openbaar, dus er kunnen ook kijkers zijn waar je nog geen connectie mee bent. Je kunt ze vanuit jouw Story direct een connectie verzoek of bericht sturen. Wil je jouw Story verwijderen, downloaden naar je filmrol of doorsturen naar iemand in een privébericht? Klik dan op de drie bolletjes rechts bovenin. 

Tips: wat moet ik delen op LinkedIn Stories?

Je weet nu hoe je iets moet delen, maar wát moet je delen? Daar hebben wij, maar LinkedIn zelf ook, een aantal tips voor. De content die je hier gaat plaatsen is namelijk anders dan wat je bijvoorbeeld deelt op Facebook of Instagram.

Waar die platformen echt over jou gaan, je persoonlijke leven en alles wat je meemaakt, draait LinkedIn echt om je werk en je carrière. Het is dus niet de bedoeling om je #sundaybreakfast of #datenight content te gaan delen. Maar wat deel je dan wél?

Tip 1: deel huidige projecten

Foto’s van je kantoor, filmpjes van moodboards of een vlog waarin je vertelt waar je mee bezig bent. Voor je connecties heel interessant om te zien waar je nu mee bezig bent en of zij er zelf ook iets mee kunnen.

Tip 2. deel je tips and tricks

Heb je een leuke webinar gevolgd, een interessant artikel gelezen of heb je zelf misschien een ebook uitgebracht? Post dan af en toe wat tips die je graag met je connecties wilt delen. Niet alleen om ze iets bij te brengen, maar ook om te laten zien wat voor kennis jij allemaal bezit.

Tip 3. ‘Live’ reporting

Ben je op een tof evenement of sta je zelf bijvoorbeeld op een beurs? Dan is Stories de perfecte manier om live content hiervan te delen en mensen realtime op de hoogte te houden.

Tip 4: behind the scenes

Geef al je connecties een kijkje in de keuken! Met Stories kun je op een laagdrempelige manier mensen laten zien hoe jullie dagelijks aan het werk zijn, hoe gezellig vol de lunchtafel is en wat voor interessante workshops jullie allemaal volgen. 

Let hier wel op dat je niet te casual beelden gaat delen: dronken collega’s op een vrijmibo is niet altijd het beeld wat je af wilt geven.

Tip 5: plaats oproepen

Omdat de Stories bij iedereen bovenaan de homepage staan en de Stories blijven doorlopen wanneer je er eentje opent, is dit dé uitgelezen plek om de aandacht te krijgen. Ben je op zoek naar een nieuwe baan of zoek je juist een nieuwe collega? Heb je een presentator nodig, zoek je een geschikte locatie voor een evenement of ben je opzoek naar een freelancer? Dan is dit dé plek om de aandacht van je netwerk te trekken. 

Probeer het maar eens, je zult zien dat dit meer aandacht trekt dan een normale post!

Do’s and dont’s bij je LinkedIn-stories

We benoemden het al eerder, maar het is goed om jezelf te allen tijde af te vragen of het voordelig is om bepaalde content te posten. Dus voordat je nu fanatiek aan de slag gaat met LinkedIn Stories en foto’s van de pasgeboren baby van zus gaan delen, vraag jezelf af: wil ik dat mijn professionele netwerk deze content ziet?

LinkedIn heeft zelf ook duidelijk een aantal don’ts aan deze nieuwe feature verbonden, waarbij het delen van onprofessionele privémomenten op nummer 1 stond. Daarnaast stond spammen van diensten en producten of content die je carrière geen goed doet ook hoog in het lijstje. Kortom: probeer deze nieuwe feature zeker uit, maar houd het professioneel.

Aan de slag met LinkedIn-stories, maar nog wat hulp, creativiteit of inspiratie nodig? Mail me gewoon even → maartje@goldfizh.nl

Andere lazen ook:

Instagram stickers maken in 3 super easy stappen!

Stickers voor Instagram maken is supereasy en superleuk om mee op te vallen in je Stories! Stickers gebruik je om de inhoud van jouw posts te laten shinen. Als jij bijvoorbeeld iets post over marketing, dan plak je er een marketing-sticker bij. Maarrrrr je kan óók je eigen gepersonaliseerde Instagram-stickers maken én gebruiken! Whut?! We leggen je snel uit hoe jij je eigen Instagram-stickers maakt (die ook op Snapchat werken). Let’s go!

Wat zijn Instagram Stickers?

Stickers zijn icoontjes, al dan niet bewegend (gifjes), die je over je Instagram Story kunt ‘plakken’. Het is een simpele manier om de interactie met je volgers te vergroten en je Stories aantrekkelijker te maken. Je sleept een sticker gewoon rechtstreeks in je story via het stickericoon. Vervolgens kan je het formaat veranderen met je vingers, super easy dus!

Instagram Stickers vind je achter het sticker-icoontje als je een Story maakt
Instagram Stickers vind je achter het sticker-icoontje als je een Story maakt

Hoe voeg stickers toe aan je Insta Story?

Wanneer je een Story op Instagram plaatst, kun je via het sticker-icoontje bovenin de standaard stickers gebruiken die je in het begin ziet, zoals: een poll, je locatie of een plaatje. Daarnaast kun je er nog veel meer vinden als je zoekt via Giphy. Hier is op Instagram een zoekbalk voor.

Als je op het sticker-icoontje hebt geklikt zie je de meestgebruikte stickers
Als je op het sticker-icoontje hebt geklikt zie je de meestgebruikte stickers

Stickers zorgen voor interactie

Met stickers val je niet alleen op, ook voeg je zo extra informatie toe aan je post, zoals: locatie, een persoon of een passende hashtag! En dit zorgt voor meer interactie en engagement met je following.

In de zoekbalk kan je vervolgens zoek naar stickers. Hier vind jij straks ook je eigen Instagram Stickers!

Het is goed om interactie te hebben met je volgers. De ‘vragen’ en ‘poll’ -stickers zijn hier bijvoorbeeld handig voor. Zo kun je gemakkelijk hun mening achterhalen of reacties verzamelen, waar je vervolgens weer iets mee kunt doen. Dit zorgt voor meer engagement.https://giphy.com/embed/Jo0gq1KrZqhi3lNxk2

Dit kan je dus ook doen via je eigen gepersonaliseerde stickers! Dit geldt voor influencers, maar ook voor bedrijven. Je kunt hiervoor kijken wat voor soort content jullie vaak in je Stories zetten of willen zetten. De stickers kun je daarop laten aansluiten zodat je ze vaker kan hergebruiken.

Stappenplan: zó maak je jouw eigen Instagram Stickers!

Tijd om stickers te maken dus! Je eigen stickers maken voor Insta (en Snap) doe je met het volgende stappenplan!

Stap 1: ontwerp stickers in After Effects, Illustrator of Photoshop

Als je een sticker gaat ontwerpen, kun je dit in een ontwerpprogramma van Adobe doen. Een kleine beweging creëren in de afbeelding doe je door twee of drie verschillende tekengebieden te maken in Illustrator of Photoshop. Deze exporteer je vervolgens als .png-afbeeldingen.

  • 👉 Heb je geen Photoshop of vergelijkbaar programma? Google heeft een tooltje gemaakt waarmee je makkelijk gifjes maakt. Ook zijn er apps als Gif Me! om gifjes te maken. 

De ‘friyay’ sticker van hierboven zou bijvoorbeeld makkelijk in Photoshop zelf kunnen. Het enige dat beweegt is de ‘yay’, dus dat kan gemaakt worden met twee PNG’s. Maar wil je een animatie of een langere beweging maken als sticker, dan is dit handiger in After Effects, anders gaat de beweging heel schokkerig. Bijvoorbeeld de GoldfiZh ‘G’ met het visje: dit is een animatie die je dus moet exporteren als meerdere PNG’s. Hoe je dat doet lees je in de volgende stap.https://giphy.com/embed/fvxT7hGrzBep6odfCG

Stap 2: Exporteren als meerdere PNG’s en daarna als GIF

Als je animatie in After Effects eenmaal klaar is, is de volgende stap: exporteren. Dit is de meest ingewikkelde stap, dus let goed op. Je kunt een ontwerp namelijk alleen exporteren als GIF-bestand via Photoshop, als je een animatie hebt gemaakt in After Effects en hebt geëxporteerd in meerdere PNG’s.

Dit doe je via Adobe Media Encoder. Hierin kan je namelijk de animatie als allemaal losse PNG’s opslaan. Deze kan je vervolgens openen in Photoshop en daar als GIF exporteren.

Exporteren als PNG’s vanuit After Effects doe je als volgt:

Stickers exporteren met Encoder

Vervolgens open je deze PNG’s in Photoshop en exporteer je het als GIF:

De PNGs exporteren als GIF

Stap 3: Uploaden op Giphy

Allereerst moet jij (of jouw bedrijf) een Giphy-account hebben. Hier upload je alle stickers die je maar wilt. Je vult bij je stickers passende tags, ofwel zoekwoorden, in (denk er hierbij aan wat andere mensen veel zullen zoeken) en klikt dan op upload. Supersimpel dus!

Stickers en gifjes uploaden in Giphy

Nadat jij je sticker hebt geüpload, moet je toch nog eventjes geduld hebben. Giphy moet de sticker namelijk nog even controleren en in alle systemen zetten, dit kan wel een dagje duren. Maaaar daarna kun je wel je EIGEN sticker gebruiken op zowel Instagram als Snapchat!

Inspiratie nodig? Zie onze stickers!

Op onze Insta (volg ons gelijk even! 😘) plaatsen wij veel updates over wat er hier achter de schermen gebeurt. We zijn een digitaal marketing bedrijf dus stickers als ‘always online’ en ‘work mode on’ zijn vaak passend bij onze content.https://giphy.com/embed/l0itooAyvr6dmLdRil

Ook houden we bijvoorbeeld elke week een vrijdagmiddagborrel en hebben we een gaaf kantoor, dus daar hebben we ook een paar passende stickers bij gemaakt!https://giphy.com/embed/IaWbHDziExKR6JaOhs

Je kan ook voor een bepaalde periode wat extra stickers maken. Zo hebben wij vanwege corona de stickers ‘1,5 m’ en ‘working from home’ toegevoegd. Het is slim om mee te gaan met de actualiteit, want op dat moment is daar veel vraag naar en het laat ook zien dat jullie ‘on top of things’ zijn. Voor GoldfiZh is het geen enkel probleem om snel een aantal vette stickers te maken!https://giphy.com/embed/hULv72n1mOb7Jixc5Q

Waarom moet je stickers maken voor Instagram en Snapchat?

Er zijn 3 redenen waarom jij stickers moet maken voor Instagram en Snapchat:

  1. Val op!
    Het toevoegen van een aantal Instagram-stickers zorgt niet meteen tot een grote toename van de verkoop, maar het is wel een hele vette en vooral creatieve manier om jezelf te laten zien! Zeker als je bekendheid wil genereren bij jongere doelgroepen. Het wordt nog niet eens zo veel gedaan door bedrijven, dus je onderscheidt jezelf hier écht enorm mee!
  2. Groot bereik Giphy
    De stickers die jij op Giphy uploadt, kunnen mensen over de hele wereld gebruiken, dus het bereik is enorm! Het is dan wel handig om Engelse zoekwoorden in te vullen. Je kunt via het Giphy-account ook precies zien hoeveel views je stickers krijgen. Ook kunnen ze naast Instagram op Snapchat worden gebruikt, die andere razendpopulaire app onder jongeren. Als je er dan in het klein jouw logo of naam onder zet is dit een leuke manier van reclame maken.
Dashboard on Giphy
Sommige stickers van GoldfiZh zijn al ruim een miljoen (!) keer gezien

Mogelijkheden zijn eindeloos
Je kunt bij het bedenken van stickers zo creatief en gek zijn als je zelf wilt. Van een simpele knipperende tekst tot een animatie van een real life persoon of product, het is allemaal te maken! Bij dit proces kun je ook al je collega’s of werknemers betrekken, wat kan leiden tot een kleine creatieve sessie en teambuilding.

Bekijk al onze gepersonaliseerde stickers op Insta via het zoekwoord ‘GoldfiZh’ en laat ons weten wat je ervan vindt!

Hulp nodig bij het maken van jouw eigen Instagram Stickers? Of inspiratie nodig? We helpen je graag! Stuur gewoon een berichtje naar hello@goldfizh.nl!

Meer Instagram-tricks? Lees dan ook:

Wat is Instagram Reels en hoe werkt het?

Instagram Reels is live in Nederland! Met deze TikTok-kopie kunnen we nu video’s maken met muziek of audio van andere gebruikers op Instagram. Wat houdt Reels in, hoe gebruik je het en waarom gebruikt het dezelfde formule als TikTok? We leggen je er in 3 minuten alles over uit!

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is een video-muziek remix feature op de Instagram-app waarmee je video’s van 15 seconden maakt. Net zoals op TikTok, kunnen gebruikers muziek en geluiden uit een catalogus kiezen, uit andere video’s gebruiken of hun eigen audio toevoegen. Deze kun je vervolgens delen op je Stories, direct sturen naar gebruikers of toevoegen aan je Reels-tabblad van je profiel.

Daarnaast verschijnt je video ook in Instagram Discover. Hiermee kunnen Instagram Reels-video’s snel viral gaan!

Wat kan je met jouw Reels?

Aan jouw Reels kan je meerdere bewerkte video’s toevoegen. Zo kan je:

  • video’s opnemen;
  • eerder opgenomen video’s toevoegen;
  • video’s vertragen of versnellen;
  • hashtags toevoegen;
  • AR-filters toevoegen;
  • muziek onder een video zetten;
  • objecten uit vorige Reels toevoegen;
  • een timer vooraf de opname laten aftellen.

Lees ook alles over TikTok

Zo werkt Instagram Reels

Hoe maak je een video met Instagram Reels?

  1. Open Instagram
  2. Klik op het icoon van een camera of swipe naar links om je camera te openen
  3. Onderaan je scherm zie je nu Verhaal staan -> Klik rechts daarvan op Reels
  4. Kies een audio, de snelheid van je video, effecten en/of een timer
  5. Neem op door het icoon van de camera onderaan je scherm te drukken
  6. Bovenaan je scherm zie je een roze balk vullen -> dit geeft aan hoeveel video je al hebt opgenomen
  7. Gebruik de pijl links naast de camera om een opgenomen stuk te verwijderen of opnieuw op te nemen
  8. Gebruik de pijl rechts om je gehele video te bekijken en eventueel nog tekst, figuren of emoji toe te voegen
  9. Klik nogmaals op de pijl naar rechts om een bijschrift en omslag te kiezen én waar je de video wilt delen: op Reels of in je Stories.
Instagram Reels uploaden
instagram reels plaatsen

Met deze 9 stappen maak je je eigen video via Instagram Reels.

Hoe bekijk je Reels van anderen?

Als je een Reels hebt opgenomen, kun je kiezen of je deze wilt delen in je Stories of op Reels. Wanneer je je video deelt in je Stories, dan kunnen mensen je video voor 24 uur zien als ze je Stories aanklikken. Als je de video deelt op Reels, dan verschijnt de video op de tijdlijn van je volgers.

Daarnaast kun je Reels van mensen die je niet volgt ontdekken via de Discover/Ontdekken-pagina:

Hoe open je Instagram reels?

  1. Klik in Instagram op het icoon van een vergrootglas
  2. Bovenaan speelt nu een video af met het woord Reels ernaast
  3. Zodra je hierop klikt, kun je omhoog en omlaag door Reels van mensen swipen
Instagram Reels openen

Met deze stappen kun je Reels bekijken vanaf de Discover-pagina.

Dat is niet de enige manier, je kunt ook Reels bekijken vanaf een profiel:

Hoe bekijk je Reels van vrienden?

  1. Klik in Instagram op een profiel van een gebruiker
  2. Boven hun berichten staan meerdere tabbladen: posts, Reels, IGTV, Facefilters en getagde posts
  3. Klik op het 2e tabblad (het icoon lijkt op een playbutton) om alle Reels van deze gebruiker te bekijken
Reels van anderen bekijken

Met deze stappen kun je Reels bekijken vanaf iemands profiel.

Wat heeft Instagram Reels van TikTok overgenomen?

1. Je kunt eindeloos scrollen

Bij TikTok en Reels kun je omhoog swipen om door video’s heen te scrollen. En dit swipen houdt nooit op. Superslim, want zo kom je nooit tot een natuurlijk eind. Dit zorgt er vaak voor dat je (per ongeluk) urenlang naar video’s zit te kijken.

Je kunt eindeloos scrollen door de video’s op Instagram Reels en TikTok waardoor de app erg verslavend is.

2. Video’s maken is laagdrempelig

Weet je wat je moet doen om in TikTok en Instagram een video te maken? Je opent de app en gaat naar de camera. En bam, je bent begonnen! Kies een liedje, effect en/of opgeslagen video en binnen 15 seconden heb je een video gemaakt. Echt mega simpel.

3. Iedereen kan viral gaan

Als je een openbaar profiel hebt op Instagram, kan íédereen je video’s zien. Ie-de-reen! In TikTok heb je de For you-page waarbij het algoritme kiest welke video’s je ziet op basis van je voorkeuren. Ditzelfde gebeurt op de Ontdekken-pagina van Instagram.

Dit betekent dat je video’s kan tegenkomen tussen de 0 en miljoenen views/likes. Dus zelfs als niemand jou volgt, verschijnen je video’s op de tijdlijn van anderen. Dit maakt viral gaan (of überhaupt likes en views krijgen) heel makkelijk. Zodra het algoritme van Instagram merkt dat gebruikers lang blijven kijken naar jouw Reels, hoe vaker het aan andere gebruikers wordt vertoond. En dan kan je heel snel viral gaan met Reels!

4. Een ruime keuze aan audio en effecten

Bij Reels en TikTok draait het allemaal om de audio en effecten. In de apps heb je een ruime keuze aan audio’s: voor ieder wat wils. Daarnaast kun je effecten en facefilters gebruiken om je video extra te laten opvallen.

Toekomst TikTok vs. komst Reels

De lancering van Instagram Reels is perfect getimed, omdat de concurrent – TikTok – onder vuur ligt in Amerika. President Donald Trump kondigde 7 augustus 2020 aan dat hij de Chinese app verbiedt vanwege privacyredenen. Trump vreest dat TikTok alle gegevens van Amerikaanse gebruikers in handen heeft en deze doorspeelt naar de Chinese overheid. Dat zal een grote impact hebben op de app, aangezien een groot deel van de TikTok-gebruikers Amerikaans zijn. Techbedrijf Microsoft probeert ondertussen deze Amerikaanse tak van TikTok over te nemen.

Ook interessant: