Data driven marketing: 4 manieren waarop jij het meeste uit je data haalt

Wil jij precies weten op welk moment potentiële klanten afhaken in het koopproces? Of via welke social media de meeste bezoekers naar je website komen? Logisch! Op basis daarvan maak je goede beslissingen over optimalisaties, vernieuwing, campagnes en meer. Deze werkwijze noemen we datagedreven werken: (marketing)beslissingen maken op basis van verzamelde gegevens.

Maar weet je ook hoe je dat doet? En op welke manieren dat allemaal kan? Wij vertellen het jou in deze blog.

Of ga snel naar:

Wat is data driven marketing?

“Data = goud waard” is een veelgehoorde uitspraak. Je moet er wat mee als je meedoet aan het hedendaagse marketingspelletje. Toch is het voor veel bedrijven nog lastig om data echt voor zich te laten werken. Wij zetten daarom de 4 meest gangbare toepassingen voor je op een rijtje. 

Datagedreven werken betekent dat je beslissingen maakt op basis van data in plaats van dat je aannames doet. In het geval van marketing gaat dit om bijvoorbeeld: informatie die je verzamelt door je website, campagnes, socials of app. Data driven marketing betekent dat je deze informatie gebruikt voor marketingdoeleinden.

Eigenlijk is het een werkwijze die je nu moet implementeren. Want zeg nou zelf: jij maakt toch ook liever een beslissing gebaseerd op keiharde feiten in plaats van op je onderbuikgevoel? Precies!

4 manieren waarop je data inzet in marketing

Data driven marketing dus. Hartstikke leuk allemaal, maar de grote vraag is natuurlijk hoe je dat doet. Want data verzamelen is makkelijk, maar hoe maak je er vervolgens iets waardevols van en gebruik je het voor de juiste doeleinden? Check onderstaande manieren.

1. voorspel de moves van je doelgroep

Bezit jij een glazen bol? Waarschijnlijk niet, maar een database is nog véél beter. Door middel van data voorspel je namelijk het gedrag van je doelgroep! 

Voordat we de toekomst induiken, is het cruciaal dat je eerst het verleden oprakelt. Met data! Maar hoe? Stap 1: haal je historische data tevoorschijn. Waarschijnlijk kom je er zo achter dat je op een berg ongebruikte informatie zit waar je een hele hoop waardevolle bevindingen uit kan halen. 

Heb je in het verleden een aantal campagnes gedraaid voor verschillende producten? Dan zie je daar bijvoorbeeld in terug dat het gros van de converterende bezoekers vanaf Facebook kwam in plaats van LinkedIn. En kan je daarna voorspellen dat je doelgroep zich in de toekomst waarschijnlijk ook niet op LinkedIn gaat bevinden. 

Dit is 1 ding waarmee je het verloop van bijvoorbeeld een campagne voorspelt, maar dit kan natuurlijk in alle soorten, vormen en maten binnen marketing. 

PS: in Google Analytics 4 is er een nieuw rapport met nauwkeurige voorspelmodellen. Hier kan je ook veel waardevolle voorspellingen uithalen!

 Meer weten over GA4?

2. personaliseer je content

Hoe oud is je doelgroep? Waar bevindt je doelgroep zich online? En nog belangrijker: wat interesseert jouw doelgroep? Met data weet jij wie zich bezighoudt met jouw bedrijf of merk. Als je antwoord hebt op die laatste vraag door middel van data, zit je gebakken. 

Dan kan je namelijk gaan personaliseren! De kracht hiervan is dat je precies inspeelt op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep, omdat je in detail weet waar ze naar op zoek zijn. Dit doe je door middel van content. Van gepersonaliseerde e-mails, tot hele webpagina’s die per bezoeker verschillen.

Data om je te overtuigen? Hebben we!

  • 98% van alle ondervraagde bedrijven in dit onderzoek geloven in de voordelen van personalisatie. 
  • 86% van de ondervraagde consumenten van dit onderzoek zeggen dat personalisatie impact heeft op hun aankoop.
  • Volgens een studie van de Universiteit van Texas heeft je doelgroep door personalisatie een groter gevoel van controle en een lager gevoel van information overload; omdat je minder uitingen te zien krijgt die niet bij je passen. 

Personalisatie is zowel zichtbaar als onzichtbaar. Zo is het gebruik van je voornaam in een e-mail bijvoorbeeld heel duidelijk zichtbaar. En een onzichtbare vorm is personalisatie in de artikelen van een nieuwsbrief!

3. targeten in een stroomversnelling

Het hart van targeting is data: het één bestaat niet zonder het ander. Je weet namelijk niets over je doelgroep zonder data, en kunt zo dus ook niet gericht adverteren. 

Targeten kan dus pas wanneer je alles weet over je doelgroep. Want het moment waarop je weet hoe een gebruiker zich in een bepaald gedeelte van de funnel gedraagt, is het moment waarop je gepersonaliseerd (hey daar is ‘ie weer) kan targeten! 

En als je hebt getarget, haal je daar nog meer data uit voor het retargeten! Retargeten is iemand targeten die al eerder interactie met jouw merk of product heeft gehad. En als je goed retarget, is de kans dat iemand converteert écht hoog.

4. upsellen: ken je klanten door en door

Last but not least: upsellen. Dit is een verkooptechniek waarbij je klanten met een duurder product naar huis laat gaan dan dat ze in eerste instantie van plan waren. Nu denk je waarschijnlijk: “huh, maar wat heeft dat nou met data te maken?” Nou, heel logisch: daar is veel kennis voor nodig. Dit lukt namelijk alleen wanneer je ze een gepersonaliseerd product voorhoudt, waarbij je een enorm goede pitch houdt over waarom ze echt dit product nodig hebben. Dus: des te meer je over een klant weet, des te beter je een (duurder) product kan pitchen dat écht bij hun past. 

Kortom: met de juiste data schat jij beter en makkelijker in hoe je gepersonaliseerd target en upsellt.

Welke data is belangrijk om te verzamelen?

Yesss! Je weet nu wat data driven marketing is en hoe je die data inzet. Maar wanneer mensen starten met het werken met data, worden ze vaak overladen door de informatie die ze ineens voorhanden hebben. Dit heet met een grappig woord ook wel: infobesity. Hoe grappig het ook klinkt, dit wil je graag voorkomen! 

Daarom hebben wij een lijstje gemaakt van de data die dient voor marketingdoelen:

  • demografische data: verzameling van kenmerken van de klant. Denk aan: naam, e-mailadres, functie, locatie.
  • bedrijfsdata: verzameling van kenmerken van een bedrijf. Zoals de bedrijfsnaam, branche, aantal medewerkers, jaarlijkse omzet, locatie.
  • data op basis van gedrag: informatie over het gedrag van bezoekers op je website of app, zoals welke pagina’s, geklikte links, gemiddelde tijd van bezoek, aantal bezoeken, betrokkenheid, pad over website etc.
  • contextuele data: gelinkt aan unieke kenmerken van bezoekers. Bijvoorbeeld apparaattype, browsertype, locatie, en tijd van de dag/week/maand.

Let op: voor al deze informatie heb je natuurlijk wel toestemming nodig van desbetreffende mensen. Dit doe je door overal een opt-in te bieden vóór je start met gegevens verzamelen.

Hulp nodig bij je dataverzameling? Get in touch!

Vind je dataverzameling maar lastig, maar wil je toch iets doen met alle informatie die je als bedrijf verzamelt? Snappen we! Bij goldfizh helpen we je graag. Vul het formulier hieronder in en neem contact met ons op.

7 AI-tools voor contentmarketing + voorbeelden

Je hebt er vast al eens van gehoord: ChatGPT. Dé chatbot die antwoord geeft op al je vragen. Of nou ja, bijna allemaal dan. De chatbot is gebaseerd op kunstmatige intelligentie – ook wel AI – en is het afgelopen jaar erg in populariteit gestegen. Maar ChatGPT is niet de enige AI-tool die ons leven verandert. Welke nog meer? In dit blog zetten we 7 AI-tools op een rij!

Benieuwd naar de toekomst rond Generative AI?

Ga snel naar:

AI in marketing

De impact van kunstmatige intelligentie is in veel sectoren voelbaar. Contentmarketing vormt daarop geen uitzondering. AI-tools analyseren en verwerken enorme hoeveelheden gegevens in enkele seconden. Dit helpt marketeers en contentcreators met het genereren van relevante informatie om campagnes te optimaliseren en personaliseren. Door AI geven we dus een nieuwe invulling aan de manier waarop we content creëren.

Voordelen van AI

  • Het bespaart tijd.

Het gebruiken van AI-tools bij contentcreatie of contentmarketing maakt veel processen een stuk efficiënter. Als je weet hoe je AI-tools in kan zetten voor bijvoorbeeld het schrijven van teksten of maken van video’s, nemen deze tools die taken moeiteloos van je over. 

  • Het bespaart denkwerk (en dus nóg meer tijd).

Waar je voorheen zelf je hersens liet kraken voor een pakkende tagline, krijg je met een chatbot binnen een paar seconden suggesties voorgeschoteld. Kies de beste uit, geef er je eigen twist aan en hoppa: je kan door met de rest van je tekst! En als je hier ook inspiratieloos voor bent, vraag je de chatbot een complete alinea over je onderwerp uit te werken. Je merkt het al: de chatbot is nooit uitgevraagd! Dus doe er je voordeel mee.

7 AI-tools die contentmarketing en -creatie automatiseren

Van data-tools die contentanalyses voor je uitvoeren tot video generators die in een paar minuten een flitsende explainer maken: we lichten de 7 populairste AI-tools voor je uit!

Tool 1. AI-datatools

Voordat je begint met het maken van content, breng je eerst de doelgroep in kaart. Dit kost soms best wat tijd. AI-datatools to the rescue! Zo hoef jij alleen nog maar informatie te winnen via websites, vragenlijsten of eerder verzamelde data; de AI-data-tool doet de rest. Dit soort tools zijn ook handig bij het analyseren van eerder gemaakte content. Zo weet je precies wat wel en niet aanslaat bij je publiek en zet je deze data handig in bij toekomstige content.

? Let op: de precisie van de resultaten van de analyse zijn afhankelijk van de kwaliteit van de ingevoerde data. Belangrijk is dus wel dat je de data goed checkt op betrouwbaarheid om de beste resultaten te krijgen van de AI-datatool. 

5 voorbeelden van handige AI-datatools

  • Gretel om databanken te bouwen
  • Qlik om data te integreren en data-analyses uit te voeren
  • Sandbox voor zoekwoordonderzoek 
  • Axiom om bepaalde data van websites te halen (scraping tool)
  • Olli voor datavisualisatie

Tool 2. AI-schrijftools

Loop je als copywriter wel eens vast als je een slogan of blog aan het schrijven bent? Een AI-schrijftool helpt je hierbij! Vraag een AI-tool om een blog te schrijven over een bepaald onderwerp en voor je het weet staat er een tekst op je beeldscherm. De volledigheid en betrouwbaarheid van deze teksten is nooit 100 procent, omdat de chatbot nooit helemaal up-to-date is. Neem de tekst dus niet zomaar over zonder te checken of de informatie klopt. Ook past een AI-schrijftool geen specifieke tone-of-voice toe op een tekst. Copy-paste is dus (nog) niet aan de orde bij een tekst die is geschreven door een AI-tool, het kan je wel goed op weg helpen. Scheelt toch weer een hoop tijd als je in een writersblock blijft hangen. 

5 voorbeelden van handige AI-schrijftool

Tool 3. AI afbeelding generator

Afbeeldingen laten genereren door AI voor contentcreatie? Yes! Ook daar zijn handige tools voor. Op zoek naar een specifieke illustratie die past bij jouw huisstijl of website? AI-afbeeldingentools creëren afbeeldingen op basis van tekst of andere afbeeldingen. Met de juiste zoektermen laat je deze tools de afbeelding maken die jij in je hoofd hebt. De kunst is dus niet meer hoe je mooie plaatjes maakt, maar hoe je aan een AI-tool vraagt om deze mooie plaatjes vóór jou te laten maken. 

AI-afbeelding generators maken realistische beelden van mensen.

En ook realistische beelden van natuur of dieren. Dat zie je hier:

5 voorbeelden van handige AI-afbeeldingentools

  • Dall E voor het maken van afbeeldingen
  • MidJourney voor het maken van afbeeldingen
  • Hotpot voor het bewerken en maken van afbeeldingen
  • LeiaPix om van 2d-afbeeldingen 3d-afbeeldingen te maken 
  • Stocklmg voor het maken van stockafbeeldingen te maken

Tool 4. AI-audiotools

Een podcast of webinar samenvatten in blogvorm? Of juist een tekst omzetten in audio? Ook dit kan met kunstmatige intelligentie! Met een AI-audiotool laat je audiofragmenten transcriberen, vertalen, classificeren en nog veel meer. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een blog of social copy schrijft aan de hand van een interview of podcast. Heb je al een blog geschreven en wil je hier ook een audiofragment van maken? Met text-to-speech software maakt een AI-audiotool van een geschreven tekst een audiofragment met een menselijke stem (die je ook nog eens zelf uitkiest)!

5 voorbeelden van handige AI-audiotools

Tool 5. AI-videotools

Naast tekst, afbeeldingen en audio genereer je met kunstmatige intelligentie ook volledige video’s. Een voorbeeld van zo’n video generator is D-ID. Met deze tool laat je video’s maken waarin een realistisch uitziend persoon de door jou geschreven tekst vertelt in een taal die je zelf kiest. Zonder enige ervaring in presenteren voor een camera of editen, maak je in no time een professionele video. Dit soort AI-videotools zijn bijvoorbeeld perfect om snel een explainer te maken.

5 voorbeelden van handige AI-videotools

  • Synthesia om video’s te maken;
  • Veed.io voor videobewerking;
  • D-ID om explainers te maken;
  • Descript voor videobewerking;
  • Lumen5 om video’s te maken voor social media.

Tool 6. Machine learning tools

Een andere manier van het toepassen van AI-software is via een machine learning platform (ML). Waar een AI-tool menselijke intelligentie nabootst, is een machine learning platform gericht op het leren van nieuwe dingen op basis van data. ML-tools kunnen op basis van de data die jij aan de tool geeft patronen identificeren, herkennen en voorspellen. Deze patronen leren zij uit eerder ingevoerde data. ML-tools worden dus door gebruik steeds slimmer. 

Voor content creators is een ML-tool als Trinka.ai erg handig. Deze ML-tool checkt al je teksten op grammatica-, interpunctie- en spelfouten.

Tool 7. Chatbots

Een chatbot is een specifieke machine learning tool dat is ontworpen om te communiceren met gebruikers van bijvoorbeeld websites of social media platformen. Een chatbot gebruikt kunstmatige intelligentie om te ‘begrijpen’ wat gebruikers zeggen en hier een gepaste reactie op te geven. Zo’n chatbot is dus goed in te zetten om de reacties op je gemaakte content te beheren en hierop te reageren. MeetElise een goed voorbeeld van zo’n chatbot. 

Aan de slag met kunstmatige intelligentie!

Genoeg redenen dus om dus als content marketeer aan de slag te gaan met AI. De verschillende AI-tools bieden veel mogelijkheden voor de contentwereld en zorgen voor veel verandering. Laat technologie je helpen met het creëren van de beste content, maar blijf je eigen intelligentie en creativiteit altijd gebruiken! En heb je daar menselijke, creatieve denkkracht bij nodig? Stuur ons dan even een berichtje!

Third party cookies verdwijnen: hoe verzamel je first party data?

In de marketingwereld is er op het moment erg veel onrust rondom privacy en dataverzameling. De third party cookies gaan binnenkort toch écht verdwijnen. Het zal de meeste van jullie niet zijn ontgaan: er is -al sinds de aankondiging van de GDPR-wetgeving- ontzettend veel verandering in het datalandschap en die trend zet zich alleen maar voort. Lees hieronder over hoe je zelf first party data verzamelt!

Kom alles te weten over third party cookies:

Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Imke bij Goldfizh Live van 23 juni 2022. Benieuwd naar de hele webinar? Check ‘m onderaan!

De third party cookies verdwijnen: wat nu?

Het is zover: de bron van third party data is aan het opdrogen. Webbrowsers beschermen de privacy van hun gebruikers en maken het gebruik van third party cookies onmogelijk. Consumenten installeren ad-blockers en laten het liefst geen digitale sporen na. Tegelijkertijd verwachten mensen wel meer dan ooit personalisatie en relevantie. Maar hoe doe je dat nog zonder die third party cookies?

Even voor de duidelijkheid: het einde van de third party cookie betekent absoluut niet het einde van online marketing. Het betekent wel dat je als organisatie anders moet gaan nadenken over hoe én welke data je verzamelt. Hierdoor is een datastrategie voor ieder bedrijf essentieel geworden.

De juiste customer journey

Juist door alle advertentiedrukte waarmee consumenten worden doodgegooid, is het van belang dat je door goede dataverzameling je doelgroep op de juiste kanalen met de juiste boodschap bereikt. Zo leer je de hele customer journey met verschillende touchpoints goed kennen. Tegelijkertijd verzamel je data over de verschillende kanalen heen. 

Niet helemaal duidelijk? Kijk dan even naar dit voorbeeld. Zo kan  een journey met crossmediale dataverzameling eruit zien: 

  1. Iemand ziet de videoadvertentie van je brandingcampagne op Youtube.
  2. Vervolgens klikt diegene op de display-ad, waarmee diegene een dag later geretarget wordt.
  3. Het target bezoekt de website, maar koopt nog niets.
  4. Vervolgens zoekt het target op Google, en wordt je gevonden door organische zoekresultaten omdat het target de merknaam al een keer heeft gezien.
  5. Via de website wordt de app gedownload.  
  6. Conversie!

Dit is een vrij korte customer journey, in een uitgebreide journey kunnen dit nog veel meer stappen zijn! Het belangrijkst op dit moment? In plaats van het leunen op data van derden, wil je inzetten op het verzamelen van je eigen data. Oké, maar wat was het verschil ook alweer?

Wat is third, second en first party data?

Third party data = data van derden. Dit is de data waar op dit moment veel over te doen is, want deze verdwijnt. Third party data is data die verzameld wordt op websites van derden. Het zijn bijvoorbeeld sociaal-demografische gegevens die binnenkomen door middel van gedrag op een website. Google en Facebook zijn bedrijven die enorme hoeveelheden van zulke data opslaan.

Second party data = data die je deelt met partners. Second party data is data van andere bedrijven, vaak partners. Sommige bedrijven verkopen deze data, bijvoorbeeld omdat ze door de aard van hun bedrijf heel veel over een specifieke klantgroep weten. Dit kan dus de first party data van een concurrent van je zijn.

First party data = data die je zelf verzamelt over je potentiële klanten. Je bent zelf eigenaar en vraagt hier ook consent voor. Dit zijn vaak gegevens die consumenten zelf achterlaten. Denk dan aan een e-mailadres of andere persoonsgegevens. Maar het kan ook het gedrag zijn dat wordt vertoond op een website. Dat wordt nu vaak via Google Analytics Pixel opgeslagen..

Tip: zet dus in op de verzameling van first party data. Dit wordt in het huidige data landschap alleen maar belangrijker. Je blijft hierdoor relevant omdat je de juiste informatie van je potentiële en of bestaande klant verzamelt. En die data altijd van jou blijft, ook in de toekomst.

Hoe verzamel je first party data?

Het allerbelangrijkste bij het verzamelen van first party data is dat je de toegevoegde waarde ervan laat zien aan de consument. De consument heeft namelijk allang door dat je te pas en te onpas om een e-mailadres vraagt. Met alleen de boodschap ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’ schiet het conversiepercentage niet door het dak. Het gaat om het uitbouwen van klantprofielen, waardoor je de juiste experience of journey aan je klanten biedt. Dat heet ook wel personalisatie, en op die manier haal je de consument écht over om data te delen.

De tijd van achterover leunen is voorbij. Door de third party cookie was het veel makkelijker om bepaalde klantprofielen te targeten. Maar dat is straks voorbij. Gelukkig zijn er alternatieven! Zo’n alternatief is bijvoorbeeld het verzamelen van first party data en die koppelen aan je advertentiekanalen zoals Youtube, display advertising of social advertising. En die optimaliseer je naarmate de tijd verstrijkt! Want: hoe meer je weet, hoe beter je je segmenteert en je ads hierop kan aanpassen.

First party data in online advertising 

Er zijn heel veel kansen als je kijkt naar first party data verzameling in combinatie met online advertising. We lichten hieronder twee voorbeelden toe.

Voorbeeld 1: een doelgroep aanmaken van bezoekers die wel op de website zijn geweest in de afgelopen zeven dagen en bepaalde producten hebben bekeken, maar niks hebben gekocht.

Voorbeeld 2: doelgroep die op je website een product gekocht heeft, en daardoor in de groep terechtkomt die een grotere kans heeft om in de toekomst nog een product te kopen. 

Dit zijn voorbeeldgroepen, je maakt zelf vergelijkbare groepen aan om jouw doelgroep te targeten en te bereiken. Naast dat je zelf die doelgroepen aan kan maken, kan je ook je content in je advertenties hierop aanpassen. Zo past het beter bij hun behoeften en gaan ze sneller over tot conversie op je website!

First party data inzetten via e-mailmarketing

E-mail is een perfect kanaal en goede manier om je first party data te gebruiken. Waar e-mail vroeger een statische digitale brief was, zijn er nu door HTML en interactieve vormen heel veel toffe dingen mogelijk. Zo ga je écht de interactie aan met je doelgroep. En hoe meer je weet van je doelgroep, hoe persoonlijker je die mails kan maken.

Check dit voorbeeld van Zalando:

Daarnaast kan je e-mailmarketing met first party data door de hele klantjourney inzetten. Van acquisitie, tot campagnes met dataverrijking, upselling én klantbehoud. Hoe je dat doet? We nemen je mee aan de hand van een aantal voorbeelden. 

Bol.com voorbeeld over retargeting van doelgroep

Bol.com gebruikt de data die ze verzamelt hebben bij jou als klant op een leuke manier in hun e-mailcampagnes. Het is enerzijds een goede herinnering aan je “relatie” met bol.com en door de €10 shoptegoed die je ontvangt, stimuleren ze ook weer een extra aankoop. 

Voorbeeldmail van ING bank

Terwijl je ingelogd bent op een ING-account, trackt ING waar je naar op zoek bent. In dit geval was dat een gezamenlijk betaalaccount. Op basis van die data (first party tracking, omdat de gebruiker was ingelogd) ontving diegene daarna een mail: “plannen voor samen wonen?” Op deze manier spelen zij door personalisatie heel goed in op een mogelijkheid tot upsellen. 

En nu… Hoe start je met first party data verzameling?

Het is niet zo dat dit direct begint met héél veel werk en dure tooling. Je begint bij het opstellen van een plan met een datastrategie. Via welke kanalen ga je data verzamelen? Wat zijn je doelstellingen? Wat wil je weten van de doelgroep om welke toegevoegde waarde te creëren?

Vervolgens haak je de juiste collega’s aan: wie heb je allemaal nodig? Denk aan (CRM-)marketeers, developers, en andere interne stakeholders die belangrijk zijn.

Dan bouw je een database op: hoe groot is je bestaande database? Hoe verzamel je data? Start klein en bouw je database steeds verder uit. Vervolgens leer je je klant kennen. Zo richt je je continu op het uitbreiden van personalisatie en dus toegevoegde waarde voor de klant!

Dit is een goede en snelle manier van first party dataverzameling. Niet helemaal duidelijk hoe je hiermee start? Wij helpen je graag! Vul het formulier hieronder meteen in of bel ons gewoon even.

Onze diensten ontdekken? Neem contact met ons op via het formulier hieronder.

Sonic branding: waarom je als bedrijf van je moet laten horen

Een liedje dat je jaren niet hebt gehoord komt op de radio en in één klap word je terug de tijd ingeslingerd. Geluid is een krachtig instrument om emoties en herinneringen op te roepen. Tegenwoordig is het vechten voor een plekje in het brein van de consument. Met al die visuele prikkels heb je iets extra’s nodig om je te onderscheiden van andere merken. Met audio branding nestel je je merk in het hoofd van je klant, om daar voor altijd te blijven. Klinkt dit je als muziek in de oren? Lees dan snel deze blog en ontdek de wereld van audio branding!

Ga snel naar:

Wat is sonic branding?

Sonic branding – of audio branding – is het bewust inzetten van geluid om je merkidentiteit te versterken bij je doelgroep. Veel mensen denken dat sonic branding alleen een jingle is. Dit is een kort en krachtig geluidsfragment waarmee je je merk communiceert en snel de aandacht van je publiek pakt. Het is onderdeel van alle audio uitingen binnen de sonic branding van een merk. Het is dus eigenlijk een soort hoorbaar logo binnen de huisstijl.

Net zoals je visuele identiteit veel meer is dan een logo, gaat je sonic brand verder dan alleen een jingle. Het is al het geluid dat je gebruikt om de identiteit van je merk over te brengen. Denk aan het stemgeluid van de voice assistant of voice-over, het type muziek onder een video, de geluidjes bij het opstarten van een apparaat: hoe klein of groot ze zijn, al deze soundbites dragen bij aan het creëren van een gevoel. Met een uitgedachte audiostrategie zet je geluid in om één samenhangend verhaal te vertellen. 

Test yourself: herken jij deze sound bites?

Er zijn een paar bedrijven die zo’n sterk sonic logo hebben, dat bijna iedereen ze herkent en meteen koppelt aan dat merk. Tijd voor een test. Kan jij raden bij welk merk deze geluiden horen?

Fragment 1: Als je dit hoort ruik je waarschijnlijk meteen de geur van popcorn. ?

Fragment 2: Of je er nou van houdt of niet, de tweede regel meezingen gaat vrijwel automatisch. Net als het raden van het merk dat bij deze jingle hoort. 

Fragment 3: Let’s get to work. Tenzij je #TeamAndroid bent natuurlijk.

Hoe werkt het?

Geluid en onze hersenen

Hoewel licht sneller is dan geluid, verwerken onze hersenen auditieve prikkels sneller dan visuele. Ook helpen ritme en melodie om informatie sneller op te halen uit ons geheugen. Dit maakt geluid zo’n krachtig middel om je consument mee te bereiken!

“While vision maxes out at 15 to 25 events per second, hearing is based on events that occur thousands of times per second.”

Horowitz, S. (2012). The Universal Sense, how hearing shapes the brain.

Geluid koppelen

Let’s go back in time. In 1890 kwam fysioloog Ivan Petrovich Pavlov erachter dat je een reactie kunt opwekken met associatie. Door honden herhaaldelijk voedsel te laten ruiken en tegelijkertijd een belletje te rinkelen, koppelden ze het geluid van de bel aan voer. Na een tijdje was deze connectie zo sterk, dat het kwijlreflex van de honden niet alleen werd opgewekt door de geur van voedsel, maar ook door het geluid van de bel.

Als we maar vaak genoeg dezelfde prikkel krijgen in een bepaalde situatie, gaan we deze op een gegeven moment koppelen aan een gevoel. Dit gebeurt ook bij muziek. Door majeur akkoorden in muziek te gebruiken bij vrolijke gelegenheden en mineur akkoorden bij verdrietige en negatieve momenten, roepen deze klanken bepaalde associaties op. Door dit bewust in te zetten, trigger je associaties en emoties bij je doelgroep. Die herkenbaarheid helpt klanten hun weg terug vinden naar je merk. Resultaat? Trouwe klanten en een betere merkbeleving!

Hoe zet je audio branding in?

Wil je een sterke audiostrategie ontwikkelen? Daar is meer voor nodig dan alleen een catchy oorwurm van een jingle. Voor je gaat schrijven, zijn er een aantal beslissingen die je moet maken. We nemen je mee door de verschillende fases van het bepalen van je audiostrategie:

  1. Bepaal je visie. Welke doelgroep wil je aanspreken, wat wil je voor ze betekenen en wat moet je daarvoor doen?  De eerste stap: duidelijk hebben welke richting je op wilt.

> meer over strategie

  1. Kies je archetype. Heb je je visie op orde? Nice! Dan is het nu tijd om te kijken naar archetypes. Bij elk archetype horen bepaalde type geluiden, toonhoogtes, akkoorden en melodieën. Welk type past het best bij jouw merk?
  1. Bepaal wat je nodig hebt. Wachtmuziek voor tijdens een event, een sonic logo, een fragment van vijf seconden voor onder een radiospot, muziek voor onder aftermovies of explainers… De mogelijkheden zijn eindeloos, maar wat is écht relevant voor jouw merk?
  2. Hit the studio! Tijd om van je plannen werkelijkheid te maken. In een studio brengt een componist jouw merk tot leven. Het resultaat? Een audiobank met de geluidsfragmenten voor jouw merk!

Waarom wil je sound branding inzetten?

Nóg niet overtuigd van de kracht van sonic branding? We hebben alle voordelen nog even voor je op een rijtje gezet.

  • Sonic branding maakt je merk onderscheidend. De wereld is enorm ingericht op het visuele. In de marketing is dat niet anders. Websites, posters, social posts: ze doen allemaal een beroep op de visuele perceptie van onze klanten. In de wirwar van uitingen van alle verschillende bedrijven, heb je iets unieks nodig om je te onderscheiden. Geluid helpt hierbij. 
  • Sonic branding maakt je merk memorabel. Geluid heeft een sterke impact op onze hersenen. Zelfs vóór onze geboorte worden we er al door beïnvloed. Ga maar na: vanuit de baarmoeder was geluid ons eerste contact met de buitenwereld. Geluid versterkt de paden in onze hersenen die samen ons geheugen vormen. Hoe vaker geluid herhaald wordt, hoe dieper deze paden en hoe sterker een bepaalde emotie. Een duidelijke audiostrategie zorgt er dus voor dat je merk blijft hangen tussen de oren van je doelgroep.
  • Sonic branding maakt je merk consistent. Net als bij de visuele identiteit van een merk, zorgen duidelijke afspraken ook bij audio branding voor consistentie. Als je bij elke uiting kiest voor random audio uit een (gratis) database, creëer je geen samenhangende identiteit. Denk hier van te voren over na en stel een unieke database van geluiden samen. Zo zorg je voor duidelijkheid en samenhang en herkent een klant je merk bij een toekomstige ontmoeting. Oh, en trouwens.. een bekende optie wint het vaak van een onbekende.

Case study: Duolingo

Archetype

De uitingen van Duolingo zijn vrolijk, grappig en een beetje gek. Het doel is plezier hebben in het leren van een nieuwe taal. Het archetype is overduidelijk de Jetster!

App

De bekende taalapp zit vol met vrolijke, heldere upbeat muziekjes. De geluidseffecten bij een goed antwoord of een druk op een knop zijn grappig en speels. De stemmen zijn divers, een beetje gek en zetten verschillende karakters neer.

Podcast

Duolingo produceert een podcast met verhalen in verschillende talen op allerlei platforms. De host heeft een vriendelijke stem en praat op een opgewerkte manier. De muziek is vrolijk.

Video’s

In de achtergrondmuziek van de YouTube-video’s komen veel van de vrolijke geluidjes uit de app terug. De voice-over heeft opnieuw een vriendelijke, toegankelijke en duidelijke stem.

Events

Bij (online) events zoals Duocon, een event over talen leren en technologie, komt tijdens de intro, het pauzemuziekje en de outro opnieuw dezelfde soundtrack als in de app en de video’s terug. 

Long story short: Duolingo heeft haar archetype weten te vertalen naar een passende, herkenbare sound die consistent terugkomt in de verschillende touchpoints met de gebruiker. Het resultaat? Als je deze geluiden hoort, denk je meteen aan Duolingo!

Wil je graag hulp bij je sonic branding? Stuur Laura dan meteen een mailtje!

Marketplaces: wat zijn het, wat zijn de voordelen en hoe zet je ze in?

Het kopen van producten begint tegenwoordig in 40% van de gevallen online. Niet alleen het aantal online bestellingen stijgen, ook de hoeveelheid geld wat we met zijn allen eraan besteden groeit per jaar. Dat betekent dat we hogere eisen stellen aan zoek-, bestel- en betaalprocessen. Marketplaces zijn hierdoor uitgegroeid tot dé platformen waar je snel en makkelijk je online aankopen doet. Niet zo gek dus dat Bol.com en Amazon een steeds grotere rol krijgen binnen e-commerce en marketing. Maar wat is een marketplace, hoe werken ze, wat zijn de voordelen en hoe zet je ze in? Ik leg het je uit! 

Ga snel naar:

Waarom marketplaces inzetten?

Deze blog lees je natuurlijk niet voor niets: je wilt meer weten over marketplaces. Groot gelijk! Er zitten namelijk ontzettend veel voordelen aan. Dus voordat je alle ins en outs gaat lezen over marketplaces, geven wij alvast een tipje van de sluier weg. Dit zijn de vijf grootste voordelen van marketplaces:

  • een veel groter bereik dan jouw eigen online webshop;
  • toegang tot een extra afzetkanaal;
  • eenvoudig om in het buitenland te verkopen;
  • het vergroten van je naamsbekendheid;
  • aanwezigheid bij de start van de customer journey: deze start steeds vaker op een online marketplace.

En? Al enthousiast? Let’s go!

Wat is een online marketplace?

Een online marketplace is een plek die voor verbinding zorgt tussen kopers en verkopers. Verkopers kunnen hier hun producten aanbieden en kopers kunnen kiezen uit een groot aanbod. De marketplace dient hier als een ‘mediator’ tussen beide partijen. 

Welke marketplaces zijn er?

Er zijn simpelweg drie soorten marketplaces: 

  1. business-to-consumer (B2C);
  2. business-to-business (B2B);
  3. consumer-to-consumer (C2C).

Deze zijn vervolgens weer onder te verdelen in product-based, place-based en people-based marketplaces:

Product-basedPlace-basedPeople-based
Overige producten: waar mensen producten kopen en verkopenEen specifieke plek/onroerend goed is het product: waar mensen onroerend goed kunnen kopen, huren of ruilenMens/dienst is het product: waar mensen in contact komen met experts op bepaalde gebieden
Bol.com, Amazon, Ebay. Airbnb, FundaFiverr

Daarnaast zijn er ook combinaties te zien die we hybride marketplaces noemen. Een voorbeeld hiervan is Marktplaats. Naast de voorbeelden die hierboven staan zijn er natuurlijk nog ontelbaar veel meer marketplaces. Denk maar eens aan Thuisbezorgd.nl, TicketSwap of Booking.com. Hieronder vind je nóg meer voorbeelden:

Overzicht van alle marketplaces in Nederland
Overzicht alle veelgebruikte marketplaces in Nederland. Beeld via: Peak Capital

Hoeveel potentie hebben marketplaces? 

Je weet inmiddels al wat marketplaces zijn, maar waarom hebben marketplaces nou zoveel potentie? Het gebruik van marketplaces blijft de komende jaren flink stijgen. Wij laten het je zien met een aantal statistieken:

  • Er wordt verwacht dat 95% van de aankopen in 2040 via het internet worden gedaan. 
  • In Q1 2021 zijn er 91,6 miljoen online aankopen gedaan (+31% t.o.v. Q1 2020). Samen waren deze aankopen goed voor €7,7 miljard (+26% t.o.v. Q1 2020). 
  • In Q1 + Q2 2021 zijn er 82,2 miljoen online aankopen gedaan. Deze online aankopen vormen 13% van het totale aantal aankopen. Ruim 1 op de 8 aankopen wordt dus online gedaan. 
  • Het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector ligt op ruim 22%. Dit is het hoogste percentage ooit gemeten. Normaal schommelt dat rond de 10%.
  • Ruim 51% van de Nederlanders ouder dan 18 jaar gebruikt bol.com weleens om informatie over een product op te zoeken.

Zoals je ziet is de e-commercemarkt ontzettend hard aan het groeien. De verwachting is ook dat die groei de komende jaren zal blijven toenemen. Kortom, de potentie van marketplaces is enorm. Dus waarom wachten? Hoe eerder je ze inzet, hoe beter!

Hoe zet je marketplaces optimaal in? 

Binnen marketplaces draait het allemaal om een goede organische positie. Zoeken mensen op een bepaald product en kom jij vervolgens bovenaan te staan bij de zoekresultaten? Goed nieuws! Dan ben jij dus goed vindbaar. Dit betekent dat de kans groter is dat mensen jouw product bekijken én kopen. Als je productinformatie en de reviews goed zijn, natuurlijk.

Een goede organische positie is essentieel als je goede verkoopcijfers wilt halen uit marketplaces. Om je organische positie te verbeteren (en dus je SEO op orde te krijgen), moet je wel eerst het algoritme begrijpen. Het algoritme matcht namelijk producten aan een zoekopdracht. De zoekresultaten worden ook weer in een bepaalde volgorde getoond door het algoritme. 

Wat bepaalt jouw organische positie binnen een marketplace?

Nu vraag je je waarschijnlijk af: “maar hoe zorg ik dan dat ik organisch goed rank en bovenaan de resultatenpagina terechtkom?”. Wij leggen het je uit! Relevantie is heel belangrijk voor jouw vindbaarheid. Een product dat veel bezocht en verkocht wordt, is relevanter om te laten zien omdat de kans dat het verkocht wordt groter is. Daarom staat een populair product ook veel hoger in de resultaten. Een nieuw product begint dan ook laag. Je moet je eerst maar eens bewijzen voordat je een hogere plek krijgt. Het aantal producten dat je verkoopt is dus van grote invloed op je zoekpositie. Check hieronder alle factoren die een rol spelen in jouw organische positie.

We zetten ze voor je op een rijtje:

  • gebruik van keywords;
  • relevante producttitel;
  • goede reviews;
  • koppeling van productfamilies binnen de productpagina;
  • geoptimaliseerde productbeschrijving;
  • sterke productfeed en afbeeldingen.

Wil je gaan starten met het verkopen van jouw producten op marketplaces? Zorg dan dat je eerst je SEO op orde krijgt. Wanneer je goed vindbaar bent, wordt je product vaker bezocht en verkocht. Is je product eenmaal populair? Dan krijgen bezoekers het vanzelf vaker te zien.

Tips voor een betere positie in een marketplace: zo moet het wel en zo moet het juist niet!

Zoals je hierboven al ziet, zijn er veel factoren die jouw vindbaarheid bepalen. Hieronder leggen we aan de hand van voorbeelden meer uit over producttitels en productfoto’s. 

Ga voor een sterke producttitel met relevante zoekwoorden

Stel je titel samen op basis van relevante zoekwoorden. Wat wil je doelgroep écht weten? Maar let op: een overkill aan zoekwoorden maakt de titel weer onnatuurlijk. Terwijl een underkill aan woorden weer te weinig vertelt over het product.

Op basis van alleen een productnaam zoals “Woodwick at the beach mini kaars” kan een bezoeker slecht inschatten of dit product aan zijn of haar eisen voldoet. Als je een kaars wilt kopen is het bijvoorbeeld interessant om de branduren te noemen, de geur, het type lont en de soort wax. Zorg dus voor een goede balans in relevante zoekwoorden, niet te veel en niet te weinig. 

Hoe moet het wel?Hoe moet het niet?

Zorg voor een sterke productfeed en afbeeldingen

Een goede foto van je product is heel belangrijk, dit is namelijk waar de klant het eerst naar kijkt. Als klanten jouw product zien, moeten ze meteen zien of dit is wat ze zoeken. Zorg dus voor een witte achtergrond, goede belichting en een goede beeldkwaliteit.

Hoe moet het wel?Hoe moet het niet?

Tip: koppel je productfamilies binnen je productpagina

Verkoop je een product in verschillende kleuren of maten? Zorg dan dat deze goed aan elkaar gekoppeld zijn. Doordat gebruikers op jouw productpagina doorklikken naar andere varianten, zorg je voor meer verkeer. Zo vergroot je de kans dat je iets verkoopt. Ook mooi meegenomen: een ‘familie’ maakt het shoppen makkelijker voor de klant.

Hoe moet het wel?Hoe moet het niet?

Marketplace advertising: de voordelen in vergelijking met organisch

We weten inmiddels dat alles om vindbaarheid en zichtbaarheid draait. Marketplaces gebruiken algoritmes die vergelijkbaar zijn met die van Google. Het duurt dus even voordat je organisch bovenaan komt te staan. Wil je dit al eerder bereiken? Dan zijn gesponsorde posities en slimme advertising strategieën handig. En dit is waar marketplace advertising om de hoek komt kijken. Maar wat zijn dan de voordelen van marketplace advertising?

“Bij adverteren op een marketplace weet je al wat de intentie van de gebruiker is. De consument weet vaak al welk product hij wil kopen en zoekt dus met koopgerichte zoektermen. Hier kan jij als adverteerder goed op inspelen.” 

Voordelen van marketplaces advertising

Met marketplace advertising zijn jouw producten vierentwintig uur per dag optimaal zichtbaar op de marketplace. Je hebt hierdoor controle over de vindbaarheid en geeft deze een tijdelijke boost. Je krijgt hierdoor een grotere kans om bovenaan te komen staan bij de zoekresultaten. Zonder marketplaces advertising had je keihard moeten werken voor zo’n plek. 

Adverteren op een marketplace levert je waardevolle data op die precies vertelt waar consumenten op zoeken. Uit deze data kun je weer specifieke zoekwoorden selecteren waarmee je met jouw producten bovenaan wilt staan. Dit kun je weer inzetten bij een vervolgcampagne of om je productbeschrijvingen SEO-proof te maken.

Daarnaast boost advertising jouw verkopen. Door meer te verkopen en reviews te ontvangen, stijgt jouw relevantie en verbetert je positie op de zoekpagina. Je producten worden dus vaker vertoond bij zoekopdrachten in de zoekmachines. 

Wat zijn de verschillen tussen organisch en betaald?

Om beide mogelijkheden goed te kunnen vergelijken hebben we alle voordelen voor je naast elkaar gelegd. Hieronder zie je de verschillen tussen het organisch inzetten van marketplaces en het adverteren op marketplaces:

Voordelen organisch (algemeen) Voordelen advertising
Meer merkbekendheid en verkopen: door mee te liften op het vertrouwen en de marketing van een bestaande marketplace.Een extra boost voor je merkbekendheid en sales: zeker als nieuw of onbekend merk (zonder goede SEO-positie) val je beter op bij de consumenten. Je wordt vaker getoond bij zoekopdrachten en brengt zo consumenten in aanraking met jouw product en merk. 
Een hogere omzet: door je producten te verkopen via marketplaces creëer je een nieuwe afzetmarkt. De gebruikers van marketplaces hebben ook nog eens een hoge koopintentie. Een boost voor je organische (SEO) positie: door meer te verkopen, verbetert je organische positie. Met adverteren kun jij je organische vindbaarheid én ranking van je product verbeteren. Hierdoor wordt je prominenter en vaker getoond bij zoekopdrachten in marketplaces. 
Een nieuwe internationale afzetmarkt: via marketplaces kun je relatief eenvoudig verkopen in het buitenland. Optimale zichtbaarheid: jouw producten zijn optimaal zichtbaar op marketplaces tijdens de betaalde periode. Ideaal als je jouw organische SEO-positie nog aan het opbouwen bent. Het aantal reviews kun je ook flink verhogen op deze manier.  
Het bereiken van nieuwe potentiële klanten: het bereik van marketplaces is veel groter dan jouw eigen online shop ooit kan behalen. Waardevolle data verzamelen over het zoekgedrag van je doelgroep, die je kunt inzetten bij een vervolgcampagne of voor de optimalisatie van je (organische) producttitel of -beschrijving. 


De mogelijkheden binnen marketplace advertising 

Dat marketplace advertising een hoop voordelen heeft, is nu wel duidelijk. Maar welke verschillende mogelijkheden van advertising zijn er nou binnen een marketplace? Oké, we moeten toegeven dat dat afhangt van het type marketplace, maar om het wat makkelijker te maken hebben we hieronder de meest voorkomende mogelijkheden voor je op een rijtje gezet. 

  1. sponsored products

Via deze vorm van advertising kun je direct en gericht targeten met verschillende strategieën. Zet bijvoorbeeld een nieuw product, een hardloper, een seizoensartikel of producten met hoge concurrentie in de schijnwerpers. Zo krijg je een betere positie binnen de marketplace. Hoe werkt dit dan precies? Als jij al een beetje bekend bent in de advertising industry is het best easy! Je koppelt je zoekwoorden handmatig aan artikelen, je bepaalt je eigen prijs in het biedingssysteem, je monitort je resultaten met realtime data en je betaalt kosten per klik. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe een sponsored product er uit komt te zien op een marketplace. En mocht je nu nog twijfelen, lees dan deze onderstaande quote van Amazon eventjes. Veel potentie dus!

“Na een jaar adverteren met Sponsored Products zien bedrijven het aantal weergaven van productpagina’s stijgen met 54%” 

  1. display advertising

Binnen display advertising heb je eigenlijk twee opties. Dat zijn on-site óf off-site display advertising. Je raadt het misschien al: bij on-site advertising staat de advertentie op het platform zelf, terwijl bij off-site de advertising plaatsvindt buiten de omgeving van het platform. Het voordeel van on-site advertising is dat je de gewenste doelgroep kunt bereiken tijdens het online winkelen. Wanneer bezoekers op de advertentie klikken worden ze doorgeleid naar de productpagina. Met off-site advertising bereik je de doelgroep op bijvoorbeeld nieuwspagina’s of social media. Vanuit hier worden bezoekers doorgeleid naar de shopping-omgeving van het bijbehorende platform. 

on-site
off-site
  1. sponsored brands

Met sponsored brands kun je adverteren met het logo van het bedrijf. De bijbehorende link leidt een bezoeker vervolgens niet naar een specifieke productpagina, maar naar een overzichtspagina met meerdere producten van je bedrijf. Zo komen mensen sneller in aanraking met jouw logo en leren ze jouw merk kennen. Dit kan met behulp van slechts één link, die refereert naar meerdere producten. Twee vliegen in één klap dus! Heads up: je advertentie verschijnt alleen als er een een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Verder blijf je in controle door een maximum budget in te stellen!

  1. stores

Via stores creëer jij je eigen plek op een marketplace. Op deze plek maken de klanten kennis met het verhaal achter je product. Volgens de statistieken hebben Stores een 32% hogere omzet per bezoeker. Ook blijven shoppers 83% langer rondkijken in stores met meer dan drie pagina’s. De moeite waard dus! Stel gemakkelijk je eigen webadres in met je eigen merk-URL en vergroot je vindbaarheid en merkbewustzijn! Let wel op: niet op alle marketplaces kun je je eigen Store opzetten.

Voordat je begint met adverteren, moet je vaak nog aan een aantal voorwaarden voldoen. Lees je dus even goed in van tevoren. Zo ben je op en top voorbereid voordat je aan de slag gaat met marketplace advertising!

Marketplaces in een notendop 

Je verdiepen in de online versie van de ouderwetse markt wordt steeds belangrijker. Door een stijging in de online aankopen krijgen de veelbelovende marketplaces een steeds grotere rol binnen de marketing. Meer merkbekendheid, optimale zichtbaarheid, een versterkte positie, meer sales, waardevolle data en een manier om producten flink te boosten. Dit allemaal klinkt niet verkeerd, toch? En dit is nog niet alles!

Succes op een marketplace zit hem in de combinatie van adverteren en organische marketing. Adverteren geeft inzicht in veelgebruikte zoekwoorden rondom jouw product, die je daarna weer organisch kunt inzetten. Aan de andere kant geeft een sterke SEO-positie op zichzelf weer een impuls aan je advertenties. Een win-win situatie dus! 

Wil jij meer weten over hoe jij succes op een marketplace behaalt en het spelletje goed speelt? Of heb je hulp nodig met organisch ranken of marketplace advertising? Wij helpen je graag! 

Pssst… Wist je al dat wij ook je gehele marketplace strategie op ons kunnen nemen? Bij Goldfizh denken wij graag met je mee, dus geef ons vooral een belletje. Let’s go!

Podcast marketing: podcasts en jouw marketingstrategie

Podcasts zijn razend populair. Ruim 44 procent van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. Dat zijn 6,3 miljoen Nederlanders! Waarom het zo populair is? Met podcasts kun je alle kanten op. Wil je ontspannen, geamuseerd worden of iets bijleren? Het kan allemaal! Niet zo gek dus dat podcasts steeds vaker als marketingtool worden ingezet. Het heeft zelfs al een eigen naam gekregen: “Podcast marketing”. Benieuwd naar de voordelen die een podcast jou kan opleveren? En wat je er allemaal mee kan? Lees dan snel verder en ontdek waarom podcasts onderdeel moeten zijn van jouw marketingstrategie!

Ga snel door naar:

Wat is een podcast?

Een podcast is een verhalend geluidsbestand. Podcasts luister je via internet en via diverse apps zoals Spotify en Podcastaddict. Doordat je het bestand kunt streamen of downloaden, luister je overal en op ieder moment naar je favoriete podcast.

Welke soorten podcasts zijn er? 

Podcasts zijn er in alle soorten en maten. Je hebt luisterverhalen, cabaret, enthousiaste mensen met gekke hobby’s die hun passie delen, experts die worden geïnterviewd en natuurlijk het laatste nieuws. Maar naar welk soort podcasts wordt nou het meest geluisterd? Dit zijn de 10 populairste categorieën volgens de Markteffect Podcast Monitor van mei 2021:

  1. Nieuws en politiek
  2. Muziek
  3. Verhalen
  4. Samenleving en cultuur
  5. Sport
  6. Lifestyle
  7. Gezondheid
  8. Wetenschap en geneeskunde
  9. Komedie
  10. Educatie / onderwijs


Voor bedrijven en ondernemers is een podcast vooral een nieuwe manier om expertise te delen. Dit kan in meerdere vormen: een monoloog, een dialoog of een groepsgesprek. Op deze manier kun je mensen uit jouw vakgebied interviewen en samen sparren over bepaalde onderwerpen. In plaats van dat je het uitwerkt als blog of deelt als video, deel je het nu als podcast! 

Waarom luisteren mensen naar podcasts?

Je ziet het, podcasts hebben eindeloos veel mogelijkheden. Maar wat zoeken mensen eigenlijk in een podcast? De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (60%) en amusement (47%), maar ook het volgen van interessante personen (31%), op de hoogte blijven van het nieuws (38%), persoonlijke ontwikkelingen (27%) of ontwikkelingen volgen in jouw vakgebied (22%). Deze percentages komen uit de Markteffect Podcast Monitor van mei 2021.

Wie luistert er naar podcasts? Is elke doelgroep te bereiken?

Podcasts doen het vooral goed bij een jong publiek, de meeste luisteraars zijn onder de 36 jaar. Podcasts zijn heel populair onder studenten (73%) maar ook onder starters. Oudere luisteraars blijven voor nu nog achter, maar die hebben over het algemeen iets meer tijd nodig om aan nieuwe media te wennen. Uit onderzoek blijkt dat podcastluisteraars voornamelijk hoogopgeleiden zijn met een goed inkomen . Dit maakt podcasts maken als bedrijf ook interessant. De gemiddelde luisteraar is niet alleen heel loyaal, maar ook nog eens koopkrachtig.

Wat zijn de voordelen van podcasts als marketingmiddel?

Een podcast inzetten als contentvorm binnen jouw marketingstrategie biedt vele voordelen. Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet: 

1. Podcasts zorgen voor binding met je doelgroep

Een podcast is de ideale manier om mensen persoonlijk aan jou en/of je merk te binden. Door luisteraars te inspireren en volledig mee te nemen in jouw wereld kom je heel dichtbij je doelgroep. Dit komt mede doordat geluid de mogelijkheden biedt om luisteraars de emoties achter woorden te laten voelen. Zo voelen luisteraars zich persoonlijker aangesproken, krijgen ze het gevoel dat ze je écht leren kennen en vergroot je het merkbewustzijn bij potentiële klanten. 

2. Podcasts luisteren kan altijd en overal 

In tegenstelling tot het lezen van een blog of het bekijken van een video, hoef je geen extra tijd vrij te maken voor het luisteren van een podcast. Dat is superhandig en laagdrempelig voor bezige bijen. Een podcast kan je altijd en overal luisteren. Of je nu aan het joggen, afwassen of wandelen bent. Ideaal toch? Dit maakt podcasts een perfecte contentvorm voor multitaskers.

3. Podcasts vergroten jouw bereik.

Voor wie net met podcasts start, gaat een wereld van mogelijkheden open! Waar je een blog of artikel alleen kunt delen op eigen website of socials, kun je podcasts delen op vele platformen. Denk aan Spotify, Podcastaddict, PocketCasts, Radiopublic en de Apple Podcasts-app. Jouw podcast wordt hierdoor beschikbaar voor duizenden (nieuwe!) potentiële luisteraars. En net als Google zijn deze platforms ook zoekmachines. Mensen gebruiken ze naast muziek ook om podcasts te vinden. Een ideale manier om nieuwe klanten te bereiken dus!

4. Podcasts zijn doelgericht

Luisteraars gaan zelf op zoek naar onderwerpen die voor hen interessant zijn. Als deze inhoudelijk matchen met jouw podcasts, worden ze aanbevolen tussen de zoekresultaten. Luisteraars komen dus niet per toeval bij jouw podcast terecht, maar gaan gericht op zoek. Hierdoor kun je specifieker inzetten op hun wensen en behoeften. Op deze manier maak jij jouw podcast relevanter voor jouw luisteraars en vergroot je de kans dat zij zich abonneren op jouw podcastserie. Hierdoor creëer je meer engagement en meer loyaliteit bij jouw doelgroep.

5. Podcasts breiden je netwerk uit

Nodig eens een gastspreker uit voor in je podcast! Dat is interessant voor de luisteraar, en je krijgt er een heel nieuw netwerk bij. Interviews geven is niet alleen heel leuk, je leert ook veel nieuwe inspirerende mensen kennen. Wie wist dat je door het maken van een podcast ook direct je netwerk uitbreidt? Win-win toch?

Tip: eindig altijd met een call-to-action in je podcast!

Een podcast is natuurlijk hartstikke leuk, maar als je het echt wilt inzetten als marketingtool is een call-to-action essentieel. Naast het delen van je passie, wil je natuurlijk ook dat je luisteraar in actie komt. Wil je bijvoorbeeld dat de luisteraar contact met je opneemt, zich inschrijft voor een training of simpelweg je website bezoekt? Zorg er dan ook voor dat je de luisteraar altijd goed doorverwijst naar de bestemmingspagina. Zet deze ook altijd in de omschrijving van je podcast, zo kunnen luisteraars het makkelijk terugvinden. Pas wanneer je een heldere opvolging gebruikt, zet je jouw podcast optimaal in als marketingtool. 

Adverteren in podcasts

Wil je liever adverteren in een podcast dan er zelf één starten? Dan heb je geluk. De advertentiemarkt binnen podcasting is namelijk nog heel erg jong. De meeste Nederlandse podcasts hebben zelfs nog nooit adverteerders gehad. Hier kun jij dus volop van profiteren. 

Weet je een podcast waar jouw content goed bij past en waarin je wel een keertje genoemd zou willen worden? Stuur ze dan gewoon een mailtje en vraag naar hun advertentievoorwaarden. De kans is groot dat ze deze nog niet hebben omdat adverteren in podcasts in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Fijn voor jou, hierdoor kun je vaak voor een schappelijke prijs benoemd worden in de podcast. Een mooie kans dus als je bereid bent om hier budget in te steken. 

Kortom, waarom moet jij podcasts gaan inzetten?

Podcasts zijn een laagdrempelig medium en zijn makkelijk te maken, vooral in vergelijking met video. Daarnaast is een eigen podcast een heel natuurlijke manier om luisteraars te verzamelen en te behouden. Ook zijn de advertentiemogelijkheden gunstig, aangezien dit nog bijna niet gedaan wordt in Nederland. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van podcasts, of wil je graag hulp bij het maken? Neem dan contact met ons op via het formulier hieronder!

5x waarom Facebook advertising interessant is voor jouw bedrijf

Naamsbekendheid, betrokkenheid en conversies verhogen? Facebook advertising – waar ook het adverteren op Instagram onder valt – kan tegenwoordig niet meer ontbreken in jouw marketingstrategie. Maar wat maakt adverteren op dit kanaal zo interessant? Wij zetten 5 voordelen voor je op een rij. 

Op deze pagina:

Voordeel 1. Een bereik waar je u tegen zegt 

In Nederland maken maandelijks zo’n 10.4 miljoen mensen gebruik van Facebook en 5.9 miljoen mensen van Instagram. Daar zit jouw doelgroep dus sowieso tussen! Met Facebook advertising ben je er zeker van dat jouw advertenties een enorm bereik krijgen. 

Voordeel 2. Stel jouw ideale doelgroep samen 

Ondanks dit enorme bereik leveren jouw advertenties pas echt veel op als ze de juiste doelgroep bereiken. Adverteren op Facebook biedt de mogelijkheid om deze enorme zee aan gebruikers op te delen in kleinere groepen. Op deze manier kan jij jouw advertentie specifiek richten op gebruikers die interesse hebben in jouw product of dienst. 

Gebruikers van sociale media laten een schat aan informatie achter die via cookies worden verzameld. Deze data is interessant voor marketingdoeleinden omdat je hiermee specifiek kan targetten op een bepaalde doelgroep. Targeting pas je bijvoorbeeld toe op interesses, maar ook op demografische gegevens zoals leeftijd en opleiding. Facebook advertising zorgt dus voor relevant verkeer voor jouw advertenties. Een garantie die je bij een offline abri niet hebt! 

Voordeel 3. Een relevant bereik voor weinig 

Facebook advertising geeft jou de mogelijkheid een dagelijks advertentiebudget vast te stellen. Ook is jouw advertentie alleen zichtbaar voor de doelgroep die jij hebt samengesteld. Je besteedt je advertentiebudget dus alleen aan de relevante doelgroep. Bovendien kan je dankzij realtime statistieken jouw campagne tijdens de looptijd bijsturen en optimaliseren voor de beste resultaten. Zo sta je nooit voor verrassingen. 

Je toont je advertentie alleen op de doelgroep die voor jou relevant is. Je advertentiebudget wordt dus goed besteed. 

Voordeel 4. Vergroot conversies met follow-up Facebook ads 

Wist je dat het zo’n 6 tot 8 aanrakingen kost voor een klant besluit jouw product of dienst af te nemen. Follow-ups zijn dus superbelangrijk! Retargeting op Facebook maakt het mogelijk om je advertenties te richten op mensen die eerder al interesse toonden in jouw product of dienst. Bijvoorbeeld wanneer ze jouw video of website bekeken. Door deze potentiële klanten opnieuw te benaderen en bijvoorbeeld een korting aan te bieden, wordt de kans op een conversie steeds groter!

Voordeel 5. Tal van mogelijkheden met Facebook advertising

Facebook advertising biedt verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van je advertenties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een advertentie in de newsfeed of stories van Facebook of Instagram, maar ook aan Facebook Messenger of Facebook Marketplace. Deze verschillende opties hebben elk hun eigen voordeel. Zo staat een advertentie in de newsfeed met een vergelijkbare opmaak tussen de berichten van je Facebookvrienden. 

Veel verschillende mogelijkheden dus op één platform!  Al deze advertenties zijn bovendien gekoppeld aan de Facebook- of Instagram-pagina van jouw bedrijf. Potentiële klanten komen dus met één simpele klik op jouw eigen pagina terecht waar ze in contact kunnen blijven met jouw merk. 

Cookieloze tijdperk en Facebook advertising 

2022 staat in het teken van het voorbereiden op het verdwijnen van de third party cookies. Het verdwijnen van de third party cookies betekent dat je als marketeer je marketingstrategie en de rol van de verschillende kanalen daarbinnen weer even kritische onder de loep moet nemen. Zo ook voor Facebook. 

Tijd om aan de slag te gaan! 

Nu je weet waarom Facebook advertising interessant is voor jouw bedrijf, is het tijd om aan de slag te gaan. Heb je daar hulp bij nodig? Onze marketeers denken graag met je mee!  Vul onderstaand formulier in of mail Esmee even. Dan fixen we het voor je! 

Adverteren op Pinterest: in 4 stappen pinnen als een pro

Gebruik jij het socialmediaplatform Pinterest al om mee te adverteren? Pinterest is dé visuele zoekmachine die jaarlijks 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers trekt. Daarom is dit kanaal perfect voor meer bekendheid rondom jouw merk! In deze blog vertellen wij alles over het adverteren in de wondere wereld van Pinterest en hoe dit bij kan dragen aan jouw socialmediamarketingstrategie. Ready, set, pin!

Ga snel naar:

Waarom adverteren op Pinterest?

Bij Pinterest draait het om inspiratie. Gebruikers zoeken naar ideeën rondom interieur, lifestyle, fashion, beauty, voeding, sporten, reizen en meer! Bevindt jouw merk zich in deze branche of is jouw doelgroep geïnteresseerd in deze onderwerpen? Dan is Pinterest het platform voor jou!

Het platform is net als Google een zoekmachine. Je koopt een advertentie in op een bepaalde zoekopdracht of interesse. Gebruikt iemand bijvoorbeeld vaak de zoekopdracht ‘badkamers’? Dan is het wellicht interessant om als tegelfabrikant op deze zoekopdracht te adverteren. 

Handig, want hierdoor weet je precies waar iemand naar op zoek is en jouw product of dienst hierop aansluit. Je vindt op Pinterest dus eenvoudig het relevante publiek voor jouw advertentie.

Adverteren op Pinterest: hoe begin je? 

Begin bij het begin: maak eerst een zakelijk Pinterest-account aan voor je bedrijf en claim je website. Daarnaast is het aan te raden om een Pinterest-tag en conversietag installeert zodat je de bezoeker van je advertentie kan retargeten. Is je basis ready? Let’s pin! 

Stap 1. Bepaal je doelstelling

Nadat je zakelijk account helemaal goed is ingericht, is het belangrijk dat je inzichtelijk hebt wat het doel van je campagne is. Wil je de campagne inzetten voor merkbekendheid, verkeer naar je website of aankopen in je webshop? Pinterest heeft verschillende campagnedoelstellingen die aansluiten bij het doel wat jij voor ogen hebt! 

  • Merkherkenning opbouwen
    Zoals de naam al zegt is deze doelstelling gericht op het genereren van merkbekendheid. Op Pinterest kun je uit twee opties kiezen om dit doel te bereiken:
    Optie 1: merkherkenning. Doordat jouw pin vertoond wordt in de feed van je doelgroep, ontdekken mensen je merk, product of andere diensten.
    Optie 2: videoweergave. Door video’s te promoten, stimuleer je mensen om acties te ondernemen en je merk te ontdekken.
  • Overweging beïnvloeden
    Bij deze doelstelling zorgt ervoor dat meer mensen uit je doelgroep op je gepromote pin klikken.
  • Conversies genereren
    Deze doelstelling is gericht op actie. Binnen deze doelstelling heb je twee mogelijkheden:
    Doel 1: Conversie. Zet meer mensen aan tot actie op je website.
    Doel 2: Catalogus verkopen. Promoot je productvoorraad met winkeladvertenties. 

Stap 2. Kies je doelgroep

De volgende stap is het bepalen van je doelgroep. Pinterest heeft verschillende mogelijkheden waarmee jij met jouw advertentie jouw potentiële doelgroep bereikt: 

  1. Interesse-targeting: vertoon je advertentie aan mensen die interesse hebben in bepaalde onderwerpen. Voeg interesses toe die gerelateerd zijn aan jouw merk of product. 
  1. Trefwoorden-targeting: Pinterest is een visuele zoekmachine waar gebruikers gebruik maken van zoekwoorden. Target op basis van relevante zoektermen, ook wel keywords genoemd. 
  1. Demografie-targeting: targeting op basis van leeftijd, geslacht en locatie.
    ? Tip: combineer interesse, trefwoorden en demografie targetingopties om zo een specifieke doelgroep te creëren. Let hier wel op dat je doelgroep niet te klein wordt.
  1. Doelgroep-targeting: hierbij target je op basis van eerdere interactie met jouw merk. Die interactie kan je op verschillende manieren indelen: 
    • Klantenlijsten: Pinterest heeft de mogelijkheid je eigen klantenbestand te uploaden als doelgroep.
    • Website bezoekers (retargeting)
    • Mensen die eerder betrokken waren bij je pin: denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die je pin hebben bewaard of hebben bekeken.
    • Vergelijkbare doelgroepen: Pinterest gaat op zoek naar mensen die vergelijkbaar zijn met de personen die al interesse hebben in jouw merk.
      ? Tip: wil je de doelgroep voor je advertentie instellen op basis van je huidige websitebezoekers of je klantenbestand? Het kan een paar dagen duren voordat deze gegevens geïmporteerd zijn. Houd hier dus rekening mee als je aan de slag gaat met Pinterest-advertenties!

Stap 3. Kies de pins die je voor de campagne wilt gebruiken

Anders dan op andere socialmediakanalen adverteer je via Pinterest met pins die je ook organisch hebt gepost. Het is dus belangrijk dat je jouw organische pins ook in kan zetten voor advertenties. 

Op Pinterest zijn er verschillende advertenties mogelijk: 

  • Gesponsorde pins. Dit zijn de standaard organische pins waarvoor je betaalt om zichtbaarheid onder je doelgroep te creëren. 
  • Gesponsorde video-pins. Dit zijn korte video’s of GIFjes die je adverteert om mensen te helpen jouw merk te ontdekken. 
  • Gesponsorde app-pins: Met deze pins kun je bekendheid creëren voor jouw app onder je doelgroep. Bij deze advertentie is het mogelijk om iOS- en Android-apps te downloaden. 
  • Gesponsorde carrousels. Dit is een pin met meerdere beelden waar je doorheen swipet. Je kunt deze pins bijvoorbeeld gebruiken om in te zoomen op de features van je product of om een recept te laten zien.  

Stap 4: Creëer je Pinterest-advertentie 

Nu je weet welke advertentietypes er zijn, is het tijd om jouw top advertenties te creëren! Onze 5 tips helpen je daarbij! Goed om te onthouden trouwens: Pinterest is een een visueel platform. Het is dus belangrijk dat het beeld van jouw pins opvalt. Zorg dat je ‘pinteressant’ bent en speelt met de looks en inhoud van jouw pins!

  • ? Tip 1. Vermijd een call to action zoals ‘klik verder’ of ‘bekijk meer’ in je pins. Deze keurt Pinterest namelijk af. 
  • ? Tip 2. Voeg altijd een logo toe aan je pins. Dit kan heel klein zijn, maar is zeker heel waardevol voor je branding. Extra tip: plaats je logo niet rechtsonder, want daar komen de product pictogrammen te staan. 
  • ? Tip 3. Gebruik kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal in je pins. Pinterest is een visueel platform en dat is niet voor niets. Pinterest-gebruikers houden van creatieve, goede foto’s. Speel hier dus op in!
  • ? Tip 4. Overweeg tekst om de gebruiker te inspireren en nieuwsgierig te maken
  • ? Tip 5. Gebruik altijd meerdere pins in je advertentiegroepen. Hierdoor kun je A/B testen en je campagnes optimaliseren.

Stap 5. Meten is weten

Eén van de voordelen van een Pinterest-bedrijfsprofiel is dat je inzicht krijg in de statistieken van jouw advertenties. Zo kan je de advertentie monitoren terwijl die loopt en je campagne optimaliseren. Nadat je campagne afgelopen is, krijg je een overzichtelijk rapport waarin je de campagneresultaten terugvindt. Hierdoor krijg je goed inzicht in het succes van je pins en in je doelgroepen. 

? Tip: Stel van tevoren KPI’s (kritische prestatie indicatoren) op. Dit kan je doen door de cijfers te bekijken uit eerdere campagnes. Heb je geen eerdere campagnes om op terug te vallen? Houd dan de relevante cijfers (denk aan CPM, CPC & CTR) goed in de gaten tijdens de campagne.

Adverteren op Pinterest en het verdwijnen van de third party cookies 

Voor veel marketeers staat 2022 in het teken van het verdwijnen van de third party cookies. Dit zorgt ervoor dat de targeting opties op verschillende socialmediakanalen minder worden, bijvoorbeeld op Facebook. 

Voor Pinterest verandert er in de basis gelukkig niet zoveel. Sterker nog: door het verdwijnen van de third party cookies verwachten we dat een zoekmachine zoals Pinterest juist nog belangrijker wordt. Dat komt omdat Pinterest advertising op basis van zoekopdrachten werkt. Je weet daardoor altijd precies waar iemand naar op zoek is en of deze persoon mogelijke interesse heeft voor jouw product. Nog meer reden dus om met Pinterest aan de slag te gaan!  

Tijd om aan de slag te gaan! 

Na al deze informatie is het tijd om van start te gaan met Pinterest-advertenties. Hulp nodig met adverteren op Pinterest? Vul het formulier hieronder in of mail gelijk even naar eline@goldfizh.nl. Dan fixen we jouw volgende succesvolle pinterest-campagne! 

Anderen lazen ook:

Young professionals werven? Zo werkt social media recruitment!

De ‘war on talent’ is in volle gang. Een grote slag sla je via social recruitment. Welke methodes werken als je online young professionals wilt werven? Onze manier: weg met de standaard vacatures, saaie jobboards en voorspelbare sollicitatieprocedures. Zoek in de vijver waar jongeren zijn: Snapchat, Instagram en Facebook. Zo vind je in no time via social media die nieuwe collega!

Als digitaal bureau vol young professionals worden we vaak benaderd of we kunnen helpen met social recruitment. En dat doen we niet alleen voor klanten, ook onze eigen medewerkers uit Generatie Z vangen we online. Hoe? Door te adverteren op social media. 

Social recruitment, here we go!

Het plaatsen van een vacature op je website en een post op de social kanalen van je bedrijf is natuurlijk lang niet voldoende. Maak je wereld groter met een betaalde wervingscampagne. Social kanalen geven veel bereik, tegen lage kosten. Dus denk groot!

Promoot een vacature waarbij je een gevoel overbrengt. Waar staat jouw merk voor en wat voor een soort mensen wil je aantrekken? Breng dat naar voren. Je hebt maar één seconde om hun aandacht echt te pakken, zodat ze naar je vacature en bedrijf komen drijven (om in het GoldfiZh-thema te blijven).

Jongerenmarketing via social recruitment

Zoek je iemand die al maanden op zoek is naar iets nieuws? Of wil je juist iemand die zich vermaakt en toch open staat voor een nieuwe, toffe uitdaging? Wij krijgen van het laatste net wat meer energie! Instagram en Snapchat zijn uitermate geschikt om ook onder de aandacht te komen van deze niet-actieve zoekers, die wel om zich heen kijken. 

De cijfers liegen er niet om, jongeren zitten nou eenmaal veel op Insta en Snapchat:

  • 58% van jongeren zit dagelijks op Instagram;
  • 50% van jongeren zit dagelijks op Snapchat;
  • 30% van jongeren zit dagelijks op Facebook;
  • 13% van jongeren zit dagelijks op LinkedIn.

Uit onze meest succesvolle social recruitment-campagnes hebben we wat tips en tricks verzameld.

1. Story advertenties

Een gewone advertentie in de feed van Facebook en Instagram is zo gedaan. Maar vergeet de Stories van Instagram en Snapchat niet! Deze zijn net zo belangrijk (of misschien zelfs belangrijker) als het gaat om vacatures voor jong talent. 

https://youtube.com/watch?v=hWke-sTra24

Okay, het kost iets meer moeite om deze advertenties te maken, want je moet rekening houden met o.a. korte video’s en het verticale formaat. Dat wil niet zeggen dat je deze feature helemaal moet overslaan. Juist niet! Na bijna iedere Story die je van je vrienden kijkt, komt er een advertentie langs op Snapchat en Instagram. Weet je hoeveel weergaven dat zijn voor jouw advertentie?

2. Kies een opvallende foto of video

Instagram en Snapchat zijn beeldplatformen. Zonder opvallend beeld, trek je de aandacht niet tussen de vele vakantie- en festivalfoto’s op de feed van jongeren. Daarnaast moet je met het beeld duidelijk maken wat je van de ontvanger vraagt. Het beeld bepaalt of de ontvanger verder klikt of leest.

3. Voorkom overdreven geposeerde foto’s

Daarnaast hebben veel jongeren een allergie voor overdreven geposeerde foto’s. Foto’s waarop mensen te zien zijn die iets doen, vinden ze op zich geen probleem, maar wel als het eruit ziet alsof het duidelijk in scène gezet is. Investeer in je eigen fotografie om geposeerde en stockfotografie te vermijden. Kost wat tijd, maar het is het zeker waard.  

4. Gebruik niet-toffe steekwoorden

Wanneer je een tekst toevoegt aan je vacature, is het belangrijk om vooral in steekwoorden duidelijk te maken wat je wil overbrengen. Alles gaat snel-snel: young professionals hebben geen zin (en tijd) om dat te lezen nu. Gedetailleerde beschrijvingen van de functies kun je beter reserveren voor de vacaturetekst zelf.

En nog wat, ken je het voorbeeld nog van Gemeente Lelystad? Zij probeerde een connectie te maken met jong talent in de gemeente met “Hey Tjappie” en nog meer slang? Kijk daarvoor uit. Professionaliteit wordt ook door jongeren gewaardeerd. Gebruik normale taal die tot de verbeelding spreekt van jongeren. ‘Principal project manager’ zegt de jonge generatie weinig. 

Jongeren strikken voor je bedrijf: zo moet het niet!
Neem jongeren vooral serieus als het gaat om vacatures. Beeld: Omroep Flevoland

Tot slot is het belangrijk dat je post doorlinkt naar een aansprekend vacaturetekst. Want eenmaal de aandacht getrokken, is het belangrijk dat je de jonge werkzoekende ook meer context en details biedt over de functie. De keuze voor een (bij)baan is ook voor generatie Z een serieuze kwestie. 

Niet: “Je bent zo flexibel als Ronnie Flex en kiest zelf wanneer (en of) je werkt.”

Wel: “Natuurlijk krijg je van ons een goed salaris. Maar misschien nog belangrijker… De allerleukste collega’s, borrels, spannende uitjes en veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling door middel van trainingen en opleidingen.

Kosten social recruitment 

Eén van de vacatures die wij via Stories hebben geadverteerd is de vacature junior creative. Een interessante vacature voor afstudeerders die hun eerste échte werkervaring op willen doen: het maken van verschillende soorten content voor onze klanten. Belangrijk bij deze doelgroep is dat zij natuurlijk geen tijd hebben om eindeloos vacatures te lezen. Wij hebben er daarom voor gezorgd dat in één oogopslag duidelijk was naar wie we op zoek waren. Mét resultaat!

Kosten

Met een advertentiebudget van €100 hebben wij 11.112 jonge talentjes weten te bereiken. Hiervan hebben 331 nieuwsgierigen doorgeklikt naar de vacature. Voor de snelle rekenaars: jep, dat komt neer op een clickthrough-rate (CTR) van 1,32 procent en nog geen 30 eurocent per klik (CPC).

Even ter vergelijking: uit de cijfers van Instagram blijkt dat advertenties via Stories gemiddeld een clickthrough-rate van 0,54 procent hebben en 84 eurocent cost per click. Bij onze vacature hebben dus veel meer mensen geklikt op de advertentie waardoor de kosten per klik omlaag zijn gegaan. Van deze nieuwsgierigen hebben wij 21 sollicitaties ontvangen. Na een aantal gesprekken met verschillende sollicitanten hebben wij één gelukkige winnaar uitgekozen: onze junior creative Eveline. Voor Eveline kwam deze vacature precies op het juiste moment. 

En dát is de kunst van adverteren (recruteren) op social media.

Social advertising - instagram stories

Ook aan de slag met social recruitment?

Omdat de doelgroep van onze GoldfiZh-campagnes altijd jonge mensen zijn, adverteren wij naast Facebook, Instagram en Snapchat ook andere plekken waar de doelgroep is, denk aan de datingapp Happn. En dat werkt! 

Onze content creative Maartje vraagt altijd aan sollicitanten hoe ze op onze vacature terecht zijn gekomen. “Het is al een paar keer voorgekomen dat mensen GoldfiZh zagen op Happn”, zegt ze. “Ik ben mijn zelfgemaakte advertentie daar ook al eens tegengekomen. En heb deze natuurlijk geliked!”

Wil je ook beginnen met vacatures adverteren voor jonge talenten? Of je dat nou via de Google Display Network of Insta/Snapchat Stories wilt doen, wij helpen je graag. Wij hengelen jouw nieuwe collega zo voor je binnen. Mail me gewoon ? of bel even: 06 – 12 06 48 81. 

Lees ook:

#hashtags uitgelegd in 4 simpele stappen

De # is niet meer weg te denken uit de online wereld. Niet in de laatste plaats vanwege online bewegingen zoals #MeToo, maar ook vanwege memes, nieuwstopics én vanwege de marketing die erachter zit. Daarom: vier manieren hoe jij hashtag marketing voor jouw bedrijf inzet!

Waar de hashtag twaalf jaar geleden in het leven is geroepen voor het taggen of categoriseren van content, is het nu niet meer weg te denken uit de marketing. Het is het meest gebruikte symbool in de digitale wereld en onderdeel van ons dagelijkse taalgebruik.

Hashtags effectief inzetten gaat verder dan random hashtags toevoegen aan tweets en andere social media posts. Het goed inzetten van hashtags leidt tot een grote boost in impressions. Daarnaast maak je je content beter vindbaar en moedig je gebruikers aan om over jouw content te praten. Oftewel: een stijging in interactie. Hoe pak je dit aan?

1. Start gewoon met hashtag marketing

Bedenk een hashtag en gebruik het als je brand signature. Een woord of zin dat passend is onder al je content uitingen en past bij je bedrijf.

Door een goede hashtag worden volgers aangemoedigd jouw brand signature te gebruiken wanneer zij merkgerelateerde content maken. Een goede hashtag werkt twee kanten op. Enerzijds kun jij je merk goed positioneren, anderzijds weten online community’s waar ze je content kunnen vinden.

Laten we naar een succesvol voorbeeld kijken, het kledingmerk Loavies.

Zij creëerden een eigen hashtag: #Girlsgoneloavies. Met deze manier van hashtag marketing delen mensen content waarop zij Loavies kleding of accessoires dragen. Tot nu toe heeft dit al ruim 25.000 unieke berichten opgeleverd.

Waarom werken deze hashtags?

  • Je bouwt een discussie op voor je merk door de online community aan te moedigen jouw brand hashtag te gebruiken. Hierdoor leren ze meer over je merk terwijl ze direct bijdragen aan de promotie van je merk.
  • Het gebruiken van hashtags in user generated content zorgt voor meer bereik voor hun eigen posts, maar tegelijkertijd ook voor meer aandacht voor jouw merk. Zo krijgen zij mogelijk meer volgers, maar jouw merk ook.
  • Geeft je hashtag het gewenste resultaat? Boost de performance met een wedstrijdelement. Bijvoorbeeld door de mooiste foto of meest gelikete foto een prijs te geven. Zo moedig je de community aan merkgerelateerde content te maken.

Als een # succesvol is omdat hij veel wordt gebruikt, dan is hij ‘trending’. Sociale media verschillen in hoe zij trending topics weergeven. Het meest bekend zijn de trending topics van Twitter, maar ook Facebook heeft een trending topicsectie.

De uitdaging is dat dit type hashtags continu verandert. Zo kan een trending topic aanhouden voor dagen, maar ook een klein uur. Dus, zie je een trend die aansluit bij jouw merk, twijfel dan niet om relevante content over dat onderwerp te plaatsen.

Waarom werken deze hashtags?

Wanneer content gedeeld wordt met een trending hashtag wordt het gezien door een groep die groter is dan je vaste volgers. Je publiek wordt hierdoor niet gelimiteerd. Iedereen die op een trending topic klikt, kan je post zien. En wanneer die content goed en relevant is, is de kans dat het door meer likes en shares wordt geboost met meer weergaven en reacties.

3. Content reflecting hashtags

Deze hashtags hoeven niet trending of populair te zijn, ze zeggen vooral wat over de content die je hebt gemaakt. Het zijn simpelweg tags die de content kunnen relateren aan een onderwerp. Zo bevatten onze posts altijd de #digitalmarketing. En kan een toeristische attractie de #Amsterdam of #Londen bevatten.

Waarom werken deze hashtags?

Deze contentgerelateerde hashtags helpen om de content van je posts goed vindbaar te maken en in bepaalde categorieën te plaatsen. Ze hoeven daarom ook niet gerelateerd te zijn aan wat er op de foto of in de tekst te zien is.

Dit soort hashtags werken vooral wanneer (potentiële) klanten algemene zoekopdrachten invoeren om producten of informatie, inspiratie te vinden over een onderwerp. Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn. Want een goede positie kan je een klik, reactie en misschien wel een nieuwe volger opleveren.

4. Call to action hashtags

Het doel van een call to action (CTA) hashtag is de online community aansporen een actie uit te voeren waarbij jouw merk betrokken is.

Eigenlijk is het een traditioneel marketingconcept wat toegepast wordt binnen social media door middel van een hashtag. Meestal begint dit soort hashtag dan ook met ‘share’ ‘talk’. Een ontzettend bekende is natuurlijk ‘#shareacoke’ of #justdoit.

Waarom werken deze hashtags?

Hashtags geven merken en bedrijven een manier om betrokken te blijven met hun doelgroep of community’s.

  • Wanneer ze voor goede doelen worden ingezet, kunnen mensen bijdragen aan een goed doel. Wat dacht je van #icebucketchallenge
  • Het is leuk en maakt ruimte voor een grapje. Zie bijvoorbeeld Ikea’s #10yearschallenge
  • Het geeft een gevoel van deelname. Wanneer vrienden hashtags gebruiken is de kans groot dat andere vrienden ze ook gaan gebruiken. Wat dacht je van #AOA als je naar Amsterdam Open Air bent geweest of #Koningsdag of #Mamakelly?

Aan de slag met hashtags?

  • Doe onderzoek. Via verschillende platformen en tools kun je zoekvolume van hashtags onderzoeken. Ook kun je zien wat voor content er eerder is gedeeld met de hashtag en of dat past bij jouw merk of product.
  • Vier feestdagen en speciale dagen en haak in met een hashtag.
  • Moedig mensen aan om jouw brand hashtag te gebruiken, bijvoorbeeld door winacties. Eens per maand de leukste foto kiezen en een gratis product of waardebon weg geven spoort mensen aan om content te delen met jouw branded hashtag.
  • Luister. Bouw op basis hiervan je campagne op. Bijvoorbeeld als er een hevige storm is, kun je hier op inhaken. Biedt jouw product de oplossing? Of biedt jouw merk een verzachtende omstandigheid?
  • Werk samen met influencers als dit bij jouw merk past. Creëer samen een branded hashtag voor meer bereik en nieuwe volgers.

Hashtag Marketing samengevat

Effectieve hashtag marketing moet mensen aanmoedigen deze te gebruiken in reacties. Inspireer volgers en laat ze interactie aangaan met je merk. Houd daarom bij hoe vaak je genoemd wordt. Op basis daarvan kun je nagaan in hoeverre je community je content ‘deelwaardig’ vindt.

Hashtagmarketing, hashtag marketing, #marketing

Monitor het aantal views. Gaan ze omhoog bij het gebruiken van je hashtag? Heel goed! Kijk ook naar het verschil tussen sponsored en organische content. Een toename in organische content geeft een goede indicatie van de buzz rondom je content. Idealiter neemt het aantal volgers toe bij een goede content- en hashtagstrategie. Is dit niet het geval? Kijk eens kritisch naar je content en de gebruikte hashtags.

Door goede hashtag marketing groeit je merk. En een goede merkboodschap stelt je in staat waardevolle conversaties te hebben met je doelgroep.

Meer weten over digitale trends? Lees onze blogs over: