Sonic branding: waarom je als bedrijf van je moet laten horen

Een liedje dat je jaren niet hebt gehoord komt op de radio en in één klap word je terug de tijd ingeslingerd. Geluid is een krachtig instrument om emoties en herinneringen op te roepen. Tegenwoordig is het vechten voor een plekje in het brein van de consument. Met al die visuele prikkels heb je iets extra’s nodig om je te onderscheiden van andere merken. Met audio branding nestel je je merk in het hoofd van je klant, om daar voor altijd te blijven. Klinkt dit je als muziek in de oren? Lees dan snel deze blog en ontdek de wereld van audio branding!

Ga snel naar:

Wat is sonic branding?

Sonic branding – of audio branding – is het bewust inzetten van geluid om je merkidentiteit te versterken bij je doelgroep. Veel mensen denken dat sonic branding alleen een jingle is. Dit is een kort en krachtig geluidsfragment waarmee je je merk communiceert en snel de aandacht van je publiek pakt. Het is onderdeel van alle audio uitingen binnen de sonic branding van een merk. Het is dus eigenlijk een soort hoorbaar logo binnen de huisstijl.

Net zoals je visuele identiteit veel meer is dan een logo, gaat je sonic brand verder dan alleen een jingle. Het is al het geluid dat je gebruikt om de identiteit van je merk over te brengen. Denk aan het stemgeluid van de voice assistant of voice-over, het type muziek onder een video, de geluidjes bij het opstarten van een apparaat: hoe klein of groot ze zijn, al deze soundbites dragen bij aan het creëren van een gevoel. Met een uitgedachte audiostrategie zet je geluid in om één samenhangend verhaal te vertellen. 

Test yourself: herken jij deze sound bites?

Er zijn een paar bedrijven die zo’n sterk sonic logo hebben, dat bijna iedereen ze herkent en meteen koppelt aan dat merk. Tijd voor een test. Kan jij raden bij welk merk deze geluiden horen?

Fragment 1: Als je dit hoort ruik je waarschijnlijk meteen de geur van popcorn. 🍿

Fragment 2: Of je er nou van houdt of niet, de tweede regel meezingen gaat vrijwel automatisch. Net als het raden van het merk dat bij deze jingle hoort. 

Fragment 3: Let’s get to work. Tenzij je #TeamAndroid bent natuurlijk.

Hoe werkt het?

Geluid en onze hersenen

Hoewel licht sneller is dan geluid, verwerken onze hersenen auditieve prikkels sneller dan visuele. Ook helpen ritme en melodie om informatie sneller op te halen uit ons geheugen. Dit maakt geluid zo’n krachtig middel om je consument mee te bereiken!

“While vision maxes out at 15 to 25 events per second, hearing is based on events that occur thousands of times per second.”

Horowitz, S. (2012). The Universal Sense, how hearing shapes the brain.

Geluid koppelen

Let’s go back in time. In 1890 kwam fysioloog Ivan Petrovich Pavlov erachter dat je een reactie kunt opwekken met associatie. Door honden herhaaldelijk voedsel te laten ruiken en tegelijkertijd een belletje te rinkelen, koppelden ze het geluid van de bel aan voer. Na een tijdje was deze connectie zo sterk, dat het kwijlreflex van de honden niet alleen werd opgewekt door de geur van voedsel, maar ook door het geluid van de bel.

Als we maar vaak genoeg dezelfde prikkel krijgen in een bepaalde situatie, gaan we deze op een gegeven moment koppelen aan een gevoel. Dit gebeurt ook bij muziek. Door majeur akkoorden in muziek te gebruiken bij vrolijke gelegenheden en mineur akkoorden bij verdrietige en negatieve momenten, roepen deze klanken bepaalde associaties op. Door dit bewust in te zetten, trigger je associaties en emoties bij je doelgroep. Die herkenbaarheid helpt klanten hun weg terug vinden naar je merk. Resultaat? Trouwe klanten en een betere merkbeleving!

Hoe zet je audio branding in?

Wil je een sterke audiostrategie ontwikkelen? Daar is meer voor nodig dan alleen een catchy oorwurm van een jingle. Voor je gaat schrijven, zijn er een aantal beslissingen die je moet maken. We nemen je mee door de verschillende fases van het bepalen van je audiostrategie:

  1. Bepaal je visie. Welke doelgroep wil je aanspreken, wat wil je voor ze betekenen en wat moet je daarvoor doen?  De eerste stap: duidelijk hebben welke richting je op wilt.

> meer over strategie

  1. Kies je archetype. Heb je je visie op orde? Nice! Dan is het nu tijd om te kijken naar archetypes. Bij elk archetype horen bepaalde type geluiden, toonhoogtes, akkoorden en melodieën. Welk type past het best bij jouw merk?
  1. Bepaal wat je nodig hebt. Wachtmuziek voor tijdens een event, een sonic logo, een fragment van vijf seconden voor onder een radiospot, muziek voor onder aftermovies of explainers… De mogelijkheden zijn eindeloos, maar wat is écht relevant voor jouw merk?
  2. Hit the studio! Tijd om van je plannen werkelijkheid te maken. In een studio brengt een componist jouw merk tot leven. Het resultaat? Een audiobank met de geluidsfragmenten voor jouw merk!

Waarom wil je sound branding inzetten?

Nóg niet overtuigd van de kracht van sonic branding? We hebben alle voordelen nog even voor je op een rijtje gezet.

  • Sonic branding maakt je merk onderscheidend. De wereld is enorm ingericht op het visuele. In de marketing is dat niet anders. Websites, posters, social posts: ze doen allemaal een beroep op de visuele perceptie van onze klanten. In de wirwar van uitingen van alle verschillende bedrijven, heb je iets unieks nodig om je te onderscheiden. Geluid helpt hierbij. 
  • Sonic branding maakt je merk memorabel. Geluid heeft een sterke impact op onze hersenen. Zelfs vóór onze geboorte worden we er al door beïnvloed. Ga maar na: vanuit de baarmoeder was geluid ons eerste contact met de buitenwereld. Geluid versterkt de paden in onze hersenen die samen ons geheugen vormen. Hoe vaker geluid herhaald wordt, hoe dieper deze paden en hoe sterker een bepaalde emotie. Een duidelijke audiostrategie zorgt er dus voor dat je merk blijft hangen tussen de oren van je doelgroep.
  • Sonic branding maakt je merk consistent. Net als bij de visuele identiteit van een merk, zorgen duidelijke afspraken ook bij audio branding voor consistentie. Als je bij elke uiting kiest voor random audio uit een (gratis) database, creëer je geen samenhangende identiteit. Denk hier van te voren over na en stel een unieke database van geluiden samen. Zo zorg je voor duidelijkheid en samenhang en herkent een klant je merk bij een toekomstige ontmoeting. Oh, en trouwens.. een bekende optie wint het vaak van een onbekende.

Case study: Duolingo

Archetype

De uitingen van Duolingo zijn vrolijk, grappig en een beetje gek. Het doel is plezier hebben in het leren van een nieuwe taal. Het archetype is overduidelijk de Jetster!

App

De bekende taalapp zit vol met vrolijke, heldere upbeat muziekjes. De geluidseffecten bij een goed antwoord of een druk op een knop zijn grappig en speels. De stemmen zijn divers, een beetje gek en zetten verschillende karakters neer.

Podcast

Duolingo produceert een podcast met verhalen in verschillende talen op allerlei platforms. De host heeft een vriendelijke stem en praat op een opgewerkte manier. De muziek is vrolijk.

Video’s

In de achtergrondmuziek van de YouTube-video’s komen veel van de vrolijke geluidjes uit de app terug. De voice-over heeft opnieuw een vriendelijke, toegankelijke en duidelijke stem.

Events

Bij (online) events zoals Duocon, een event over talen leren en technologie, komt tijdens de intro, het pauzemuziekje en de outro opnieuw dezelfde soundtrack als in de app en de video’s terug. 

Long story short: Duolingo heeft haar archetype weten te vertalen naar een passende, herkenbare sound die consistent terugkomt in de verschillende touchpoints met de gebruiker. Het resultaat? Als je deze geluiden hoort, denk je meteen aan Duolingo!

Wil je graag hulp bij je sonic branding? Stuur Laura dan meteen een mailtje!

Marketplaces: wat zijn het, wat zijn de voordelen en hoe zet je ze in?

De reis van de klant begint steeds vaker online. We bestellen niet alleen vaker online maar geven er ook meer geld aan uit. De behoefte aan snelheid, gemak en efficiëntie stijgt. Met andere woorden: we willen de oplossing voor onze vraag op één plek kunnen vinden en verschillende opties met elkaar kunnen vergelijken. 34% van de totale aankopen gaan tegenwoordig online en naar verwachting stijgt dit zelfs naar 40% in 2026. Niet zo gek dus dat marketplaces zoals Bol.com en Amazon een steeds grotere rol krijgen binnen de marketing. Maar wat is een marketplace, wat zijn de voordelen en hoe zet je ze in? Wij leggen het je uit! 

Ga snel naar:

Waarom marketplaces inzetten?

Deze blog lees je natuurlijk niet voor niets: je wilt meer weten over marketplaces. Groot gelijk! Er zitten namelijk ontzettend veel voordelen aan. Dus voordat je alle ins en outs gaat lezen over marketplaces, geven wij alvast een tipje van de sluier weg. Dit zijn de vijf grootste voordelen van marketplaces:

  • een veel groter bereik dan jouw eigen online webshop;
  • toegang tot een extra afzetkanaal;
  • eenvoudig om in het buitenland te verkopen;
  • het vergroten van je naamsbekendheid;
  • aanwezigheid bij de start van de customer journey: deze start steeds vaker op een online marketplace.

En? Al enthousiast? Let’s go!

Wat is een online marketplace?

Een online marketplace is een plek die voor verbinding zorgt tussen kopers en verkopers. Verkopers kunnen hier hun producten aanbieden en kopers kunnen kiezen uit een groot aanbod. De marketplace dient hier als een ‘mediator’ tussen beide partijen. 

Welke marketplaces zijn er?

Er zijn simpelweg drie soorten marketplaces: 

  1. business-to-consumer (B2C);
  2. business-to-business (B2B);
  3. consumer-to-consumer (C2C).

Deze zijn vervolgens weer onder te verdelen in product-based, place-based en people-based marketplaces:

Product-basedPlace-basedPeople-based
Overige producten: waar mensen producten kopen en verkopenEen specifieke plek/onroerend goed is het product: waar mensen onroerend goed kunnen kopen, huren of ruilenMens/dienst is het product: waar mensen in contact komen met experts op bepaalde gebieden
Bol.com, Amazon, Ebay. Airbnb, FundaFiverr

Daarnaast zijn er ook combinaties te zien die we hybride marketplaces noemen. Een voorbeeld hiervan is Marktplaats. Naast de voorbeelden die hierboven staan zijn er natuurlijk nog ontelbaar veel meer marketplaces. Denk maar eens aan Thuisbezorgd.nl, TicketSwap of Booking.com. Hieronder vind je nóg meer voorbeelden:

Hoeveel potentie hebben marketplaces? 

Je weet inmiddels al wat marketplaces zijn, maar waarom hebben marketplaces nou zoveel potentie? Het gebruik van marketplaces blijft de komende jaren flink stijgen. Wij laten het je zien met een aantal statistieken:

  • Er wordt verwacht dat 95% van de aankopen in 2040 via het internet worden gedaan. 
  • In Q1 2021 zijn er 91,6 miljoen online aankopen gedaan (+31% t.o.v. Q1 2020). Samen waren deze aankopen goed voor €7,7 miljard (+26% t.o.v. Q1 2020). 
  • In Q1 + Q2 2021 zijn er 82,2 miljoen online aankopen gedaan. Deze online aankopen vormen 13% van het totale aantal aankopen. Ruim 1 op de 8 aankopen wordt dus online gedaan. 
  • Het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector ligt op ruim 22%. Dit is het hoogste percentage ooit gemeten. Normaal schommelt dat rond de 10%.
  • Ruim 51% van de Nederlanders ouder dan 18 jaar gebruikt bol.com weleens om informatie over een product op te zoeken.

Zoals je ziet is de e-commercemarkt ontzettend hard aan het groeien. De verwachting is ook dat die groei de komende jaren zal blijven toenemen. Kortom, de potentie van marketplaces is enorm. Dus waarom wachten? Hoe eerder je ze inzet, hoe beter!

Hoe zet je marketplaces optimaal in? 

Binnen marketplaces draait het allemaal om een goede organische positie. Zoeken mensen op een bepaald product en kom jij vervolgens bovenaan te staan bij de zoekresultaten? Goed nieuws! Dan ben jij dus goed vindbaar. Dit betekent dat de kans groter is dat mensen jouw product bekijken én kopen. Als je productinformatie en de reviews goed zijn, natuurlijk.

Een goede organische positie is essentieel als je goede verkoopcijfers wilt halen uit marketplaces. Om je organische positie te verbeteren (en dus je SEO op orde te krijgen), moet je wel eerst het algoritme begrijpen. Het algoritme matcht namelijk producten aan een zoekopdracht. De zoekresultaten worden ook weer in een bepaalde volgorde getoond door het algoritme. 

Wat bepaalt jouw organische positie binnen een marketplace?

Nu vraag je je waarschijnlijk af: “maar hoe zorg ik dan dat ik organisch goed rank en bovenaan de resultatenpagina terechtkom?”. Wij leggen het je uit! Relevantie is heel belangrijk voor jouw vindbaarheid. Een product dat veel bezocht en verkocht wordt, is relevanter om te laten zien omdat de kans dat het verkocht wordt groter is. Daarom staat een populair product ook veel hoger in de resultaten. Een nieuw product begint dan ook laag. Je moet je eerst maar eens bewijzen voordat je een hogere plek krijgt. Het aantal producten dat je verkoopt is dus van grote invloed op je zoekpositie. Check hieronder alle factoren die een rol spelen in jouw organische positie.

We zetten ze voor je op een rijtje:

  • gebruik van keywords;
  • relevante producttitel;
  • goede reviews;
  • koppeling van productfamilies binnen de productpagina;
  • geoptimaliseerde productbeschrijving;
  • sterke productfeed en afbeeldingen.

Wil je gaan starten met het verkopen van jouw producten op marketplaces? Zorg dan dat je eerst je SEO op orde krijgt. Wanneer je goed vindbaar bent, wordt je product vaker bezocht en verkocht. Is je product eenmaal populair? Dan krijgen bezoekers het vanzelf vaker te zien.

Tips voor een betere positie in een marketplace: zo moet het wel en zo moet het juist niet!

Zoals je hierboven al ziet, zijn er veel factoren die jouw vindbaarheid bepalen. Hieronder leggen we aan de hand van voorbeelden meer uit over producttitels en productfoto’s. 

Ga voor een sterke producttitel met relevante zoekwoorden

Stel je titel samen op basis van relevante zoekwoorden. Wat wil je doelgroep écht weten? Maar let op: een overkill aan zoekwoorden maakt de titel weer onnatuurlijk. Terwijl een underkill aan woorden weer te weinig vertelt over het product.

Op basis van alleen een productnaam zoals “Woodwick at the beach mini kaars” kan een bezoeker slecht inschatten of dit product aan zijn of haar eisen voldoet. Als je een kaars wilt kopen is het bijvoorbeeld interessant om de branduren te noemen, de geur, het type lont en de soort wax. Zorg dus voor een goede balans in relevante zoekwoorden, niet te veel en niet te weinig. 

Hoe moet het wel?Hoe moet het niet?

Zorg voor een sterke productfeed en afbeeldingen

Een goede foto van je product is heel belangrijk, dit is namelijk waar de klant het eerst naar kijkt. Als klanten jouw product zien, moeten ze meteen zien of dit is wat ze zoeken. Zorg dus voor een witte achtergrond, goede belichting en een goede beeldkwaliteit.

Hoe moet het wel?Hoe moet het niet?

Tip: koppel je productfamilies binnen je productpagina

Verkoop je een product in verschillende kleuren of maten? Zorg dan dat deze goed aan elkaar gekoppeld zijn. Doordat gebruikers op jouw productpagina doorklikken naar andere varianten, zorg je voor meer verkeer. Zo vergroot je de kans dat je iets verkoopt. Ook mooi meegenomen: een ‘familie’ maakt het shoppen makkelijker voor de klant.

Hoe moet het wel?Hoe moet het niet?

Marketplace advertising: de voordelen in vergelijking met organisch

We weten inmiddels dat alles om vindbaarheid en zichtbaarheid draait. Marketplaces gebruiken algoritmes die vergelijkbaar zijn met die van Google. Het duurt dus even voordat je organisch bovenaan komt te staan. Wil je dit al eerder bereiken? Dan zijn gesponsorde posities en slimme advertising strategieën handig. En dit is waar marketplace advertising om de hoek komt kijken. Maar wat zijn dan de voordelen van marketplace advertising?

“Bij adverteren op een marketplace weet je al wat de intentie van de gebruiker is. De consument weet vaak al welk product hij wil kopen en zoekt dus met koopgerichte zoektermen. Hier kan jij als adverteerder goed op inspelen.” 

Voordelen van marketplaces advertising

Met marketplace advertising zijn jouw producten vierentwintig uur per dag optimaal zichtbaar op de marketplace. Je hebt hierdoor controle over de vindbaarheid en geeft deze een tijdelijke boost. Je krijgt hierdoor een grotere kans om bovenaan te komen staan bij de zoekresultaten. Zonder marketplaces advertising had je keihard moeten werken voor zo’n plek. 

Adverteren op een marketplace levert je waardevolle data op die precies vertelt waar consumenten op zoeken. Uit deze data kun je weer specifieke zoekwoorden selecteren waarmee je met jouw producten bovenaan wilt staan. Dit kun je weer inzetten bij een vervolgcampagne of om je productbeschrijvingen SEO-proof te maken.

Daarnaast boost advertising jouw verkopen. Door meer te verkopen en reviews te ontvangen, stijgt jouw relevantie en verbetert je positie op de zoekpagina. Je producten worden dus vaker vertoond bij zoekopdrachten in de zoekmachines. 

Wat zijn de verschillen tussen organisch en betaald?

Om beide mogelijkheden goed te kunnen vergelijken hebben we alle voordelen voor je naast elkaar gelegd. Hieronder zie je de verschillen tussen het organisch inzetten van marketplaces en het adverteren op marketplaces:

Voordelen organisch (algemeen) Voordelen advertising
Meer merkbekendheid en verkopen: door mee te liften op het vertrouwen en de marketing van een bestaande marketplace.Een extra boost voor je merkbekendheid en sales: zeker als nieuw of onbekend merk (zonder goede SEO-positie) val je beter op bij de consumenten. Je wordt vaker getoond bij zoekopdrachten en brengt zo consumenten in aanraking met jouw product en merk. 
Een hogere omzet: door je producten te verkopen via marketplaces creëer je een nieuwe afzetmarkt. De gebruikers van marketplaces hebben ook nog eens een hoge koopintentie. Een boost voor je organische (SEO) positie: door meer te verkopen, verbetert je organische positie. Met adverteren kun jij je organische vindbaarheid én ranking van je product verbeteren. Hierdoor wordt je prominenter en vaker getoond bij zoekopdrachten in marketplaces. 
Een nieuwe internationale afzetmarkt: via marketplaces kun je relatief eenvoudig verkopen in het buitenland. Optimale zichtbaarheid: jouw producten zijn optimaal zichtbaar op marketplaces tijdens de betaalde periode. Ideaal als je jouw organische SEO-positie nog aan het opbouwen bent. Het aantal reviews kun je ook flink verhogen op deze manier.  
Het bereiken van nieuwe potentiële klanten: het bereik van marketplaces is veel groter dan jouw eigen online shop ooit kan behalen. Waardevolle data verzamelen over het zoekgedrag van je doelgroep, die je kunt inzetten bij een vervolgcampagne of voor de optimalisatie van je (organische) producttitel of -beschrijving. 


De mogelijkheden binnen marketplace advertising 

Dat marketplace advertising een hoop voordelen heeft, is nu wel duidelijk. Maar welke verschillende mogelijkheden van advertising zijn er nou binnen een marketplace? Oké, we moeten toegeven dat dat afhangt van het type marketplace, maar om het wat makkelijker te maken hebben we hieronder de meest voorkomende mogelijkheden voor je op een rijtje gezet. 

  1. sponsored products

Via deze vorm van advertising kun je direct en gericht targeten met verschillende strategieën. Zet bijvoorbeeld een nieuw product, een hardloper, een seizoensartikel of producten met hoge concurrentie in de schijnwerpers. Zo krijg je een betere positie binnen de marketplace. Hoe werkt dit dan precies? Als jij al een beetje bekend bent in de advertising industry is het best easy! Je koppelt je zoekwoorden handmatig aan artikelen, je bepaalt je eigen prijs in het biedingssysteem, je monitort je resultaten met realtime data en je betaalt kosten per klik. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe een sponsored product er uit komt te zien op een marketplace. En mocht je nu nog twijfelen, lees dan deze onderstaande quote van Amazon eventjes. Veel potentie dus!

“Na een jaar adverteren met Sponsored Products zien bedrijven het aantal weergaven van productpagina’s stijgen met 54%” 

  1. display advertising

Binnen display advertising heb je eigenlijk twee opties. Dat zijn on-site óf off-site display advertising. Je raadt het misschien al: bij on-site advertising staat de advertentie op het platform zelf, terwijl bij off-site de advertising plaatsvindt buiten de omgeving van het platform. Het voordeel van on-site advertising is dat je de gewenste doelgroep kunt bereiken tijdens het online winkelen. Wanneer bezoekers op de advertentie klikken worden ze doorgeleid naar de productpagina. Met off-site advertising bereik je de doelgroep op bijvoorbeeld nieuwspagina’s of social media. Vanuit hier worden bezoekers doorgeleid naar de shopping-omgeving van het bijbehorende platform. 

on-site
off-site
  1. sponsored brands

Met sponsored brands kun je adverteren met het logo van het bedrijf. De bijbehorende link leidt een bezoeker vervolgens niet naar een specifieke productpagina, maar naar een overzichtspagina met meerdere producten van je bedrijf. Zo komen mensen sneller in aanraking met jouw logo en leren ze jouw merk kennen. Dit kan met behulp van slechts één link, die refereert naar meerdere producten. Twee vliegen in één klap dus! Heads up: je advertentie verschijnt alleen als er een een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Verder blijf je in controle door een maximum budget in te stellen!

  1. stores

Via stores creëer jij je eigen plek op een marketplace. Op deze plek maken de klanten kennis met het verhaal achter je product. Volgens de statistieken hebben Stores een 32% hogere omzet per bezoeker. Ook blijven shoppers 83% langer rondkijken in stores met meer dan drie pagina’s. De moeite waard dus! Stel gemakkelijk je eigen webadres in met je eigen merk-URL en vergroot je vindbaarheid en merkbewustzijn! Let wel op: niet op alle marketplaces kun je je eigen Store opzetten.

Voordat je begint met adverteren, moet je vaak nog aan een aantal voorwaarden voldoen. Lees je dus even goed in van tevoren. Zo ben je op en top voorbereid voordat je aan de slag gaat met marketplace advertising!

Marketplaces in een notendop 

Je verdiepen in de online versie van de ouderwetse markt wordt steeds belangrijker. Door een stijging in de online aankopen krijgen de veelbelovende marketplaces een steeds grotere rol binnen de marketing. Meer merkbekendheid, optimale zichtbaarheid, een versterkte positie, meer sales, waardevolle data en een manier om producten flink te boosten. Dit allemaal klinkt niet verkeerd, toch? En dit is nog niet alles!

Succes op een marketplace zit hem in de combinatie van adverteren en organische marketing. Adverteren geeft inzicht in veelgebruikte zoekwoorden rondom jouw product, die je daarna weer organisch kunt inzetten. Aan de andere kant geeft een sterke SEO-positie op zichzelf weer een impuls aan je advertenties. Een win-win situatie dus! 

Wil jij meer weten over hoe jij succes op een marketplace behaalt en het spelletje goed speelt? Of heb je hulp nodig met organisch ranken of marketplace advertising? Wij helpen je graag! 

Pssst… Wist je al dat wij ook je gehele marketplace strategie op ons kunnen nemen? Bij Goldfizh denken wij graag met je mee, dus geef ons vooral een belletje. Let’s go!

Podcast marketing: dit is waarom podcasts onderdeel moeten zijn van jouw marketingstrategie

Podcasts zijn razend populair. Ruim 44 procent van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. Dat zijn 6,3 miljoen Nederlanders! Waarom het zo populair is? Met podcasts kun je alle kanten op. Wil je ontspannen, geamuseerd worden of iets bijleren? Het kan allemaal! Niet zo gek dus dat podcasts steeds vaker als marketingtool worden ingezet. Het heeft zelfs al een eigen naam gekregen: “Podcast marketing”. Benieuwd naar de voordelen die een podcast jou kan opleveren? En wat je er allemaal mee kan? Lees dan snel verder en ontdek waarom podcasts onderdeel moeten zijn van jouw marketingstrategie!

Ga snel door naar:

Wat is een podcast?

Een podcast is een verhalend geluidsbestand. Podcasts luister je via internet en via diverse apps zoals Spotify en Podcastaddict. Doordat je het bestand kunt streamen of downloaden, luister je overal en op ieder moment naar je favoriete podcast.

Welke soorten podcasts zijn er? 

Podcasts zijn er in alle soorten en maten. Je hebt luisterverhalen, cabaret, enthousiaste mensen met gekke hobby’s die hun passie delen, experts die worden geïnterviewd en natuurlijk het laatste nieuws. Maar naar welk soort podcasts wordt nou het meest geluisterd? Dit zijn de 10 populairste categorieën volgens de Markteffect Podcast Monitor van mei 2021:

  1. Nieuws en politiek
  2. Muziek
  3. Verhalen
  4. Samenleving en cultuur
  5. Sport
  6. Lifestyle
  7. Gezondheid
  8. Wetenschap en geneeskunde
  9. Komedie
  10. Educatie / onderwijs


Voor bedrijven en ondernemers is een podcast vooral een nieuwe manier om expertise te delen. Dit kan in meerdere vormen: een monoloog, een dialoog of een groepsgesprek. Op deze manier kun je mensen uit jouw vakgebied interviewen en samen sparren over bepaalde onderwerpen. In plaats van dat je het uitwerkt als blog of deelt als video, deel je het nu als podcast! 

Waarom luisteren mensen naar podcasts?

Je ziet het, podcasts hebben eindeloos veel mogelijkheden. Maar wat zoeken mensen eigenlijk in een podcast? De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (60%) en amusement (47%), maar ook het volgen van interessante personen (31%), op de hoogte blijven van het nieuws (38%), persoonlijke ontwikkelingen (27%) of ontwikkelingen volgen in jouw vakgebied (22%). Deze percentages komen uit de Markteffect Podcast Monitor van mei 2021.

Wie luistert er naar podcasts? Is elke doelgroep te bereiken?

Podcasts doen het vooral goed bij een jong publiek, de meeste luisteraars zijn onder de 36 jaar. Podcasts zijn heel populair onder studenten (73%) maar ook onder starters. Oudere luisteraars blijven voor nu nog achter, maar die hebben over het algemeen iets meer tijd nodig om aan nieuwe media te wennen. Uit onderzoek blijkt dat podcastluisteraars voornamelijk hoogopgeleiden zijn met een goed inkomen . Dit maakt podcasts maken als bedrijf ook interessant. De gemiddelde luisteraar is niet alleen heel loyaal, maar ook nog eens koopkrachtig.

Wat zijn de voordelen van podcasts als marketingmiddel?

Een podcast inzetten als contentvorm binnen jouw marketingstrategie biedt vele voordelen. Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet: 

1. Podcasts zorgen voor binding met je doelgroep

Een podcast is de ideale manier om mensen persoonlijk aan jou en/of je merk te binden. Door luisteraars te inspireren en volledig mee te nemen in jouw wereld kom je heel dichtbij je doelgroep. Dit komt mede doordat geluid de mogelijkheden biedt om luisteraars de emoties achter woorden te laten voelen. Zo voelen luisteraars zich persoonlijker aangesproken, krijgen ze het gevoel dat ze je écht leren kennen en vergroot je het merkbewustzijn bij potentiële klanten. 

2. Podcasts luisteren kan altijd en overal 

In tegenstelling tot het lezen van een blog of het bekijken van een video, hoef je geen extra tijd vrij te maken voor het luisteren van een podcast. Dat is superhandig en laagdrempelig voor bezige bijen. Een podcast kan je altijd en overal luisteren. Of je nu aan het joggen, afwassen of wandelen bent. Ideaal toch? Dit maakt podcasts een perfecte contentvorm voor multitaskers.

3. Podcasts vergroten jouw bereik.

Voor wie net met podcasts start, gaat een wereld van mogelijkheden open! Waar je een blog of artikel alleen kunt delen op eigen website of socials, kun je podcasts delen op vele platformen. Denk aan Spotify, Podcastaddict, PocketCasts, Radiopublic en de Apple Podcasts-app. Jouw podcast wordt hierdoor beschikbaar voor duizenden (nieuwe!) potentiële luisteraars. En net als Google zijn deze platforms ook zoekmachines. Mensen gebruiken ze naast muziek ook om podcasts te vinden. Een ideale manier om nieuwe klanten te bereiken dus!

4. Podcasts zijn doelgericht

Luisteraars gaan zelf op zoek naar onderwerpen die voor hen interessant zijn. Als deze inhoudelijk matchen met jouw podcasts, worden ze aanbevolen tussen de zoekresultaten. Luisteraars komen dus niet per toeval bij jouw podcast terecht, maar gaan gericht op zoek. Hierdoor kun je specifieker inzetten op hun wensen en behoeften. Op deze manier maak jij jouw podcast relevanter voor jouw luisteraars en vergroot je de kans dat zij zich abonneren op jouw podcastserie. Hierdoor creëer je meer engagement en meer loyaliteit bij jouw doelgroep.

5. Podcasts breiden je netwerk uit

Nodig eens een gastspreker uit voor in je podcast! Dat is interessant voor de luisteraar, en je krijgt er een heel nieuw netwerk bij. Interviews geven is niet alleen heel leuk, je leert ook veel nieuwe inspirerende mensen kennen. Wie wist dat je door het maken van een podcast ook direct je netwerk uitbreidt? Win-win toch?

Tip: eindig altijd met een call-to-action in je podcast!

Een podcast is natuurlijk hartstikke leuk, maar als je het echt wilt inzetten als marketingtool is een call-to-action essentieel. Naast het delen van je passie, wil je natuurlijk ook dat je luisteraar in actie komt. Wil je bijvoorbeeld dat de luisteraar contact met je opneemt, zich inschrijft voor een training of simpelweg je website bezoekt? Zorg er dan ook voor dat je de luisteraar altijd goed doorverwijst naar de bestemmingspagina. Zet deze ook altijd in de omschrijving van je podcast, zo kunnen luisteraars het makkelijk terugvinden. Pas wanneer je een heldere opvolging gebruikt, zet je jouw podcast optimaal in als marketingtool. 

Adverteren in podcasts

Wil je liever adverteren in een podcast dan er zelf één starten? Dan heb je geluk. De advertentiemarkt binnen podcasting is namelijk nog heel erg jong. De meeste Nederlandse podcasts hebben zelfs nog nooit adverteerders gehad. Hier kun jij dus volop van profiteren. 

Weet je een podcast waar jouw content goed bij past en waarin je wel een keertje genoemd zou willen worden? Stuur ze dan gewoon een mailtje en vraag naar hun advertentievoorwaarden. De kans is groot dat ze deze nog niet hebben omdat adverteren in podcasts in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Fijn voor jou, hierdoor kun je vaak voor een schappelijke prijs benoemd worden in de podcast. Een mooie kans dus als je bereid bent om hier budget in te steken. 

Kortom, waarom moet jij podcasts gaan inzetten?

Podcasts zijn een laagdrempelig medium en zijn makkelijk te maken, vooral in vergelijking met video. Daarnaast is een eigen podcast een heel natuurlijke manier om luisteraars te verzamelen en te behouden. Ook zijn de advertentiemogelijkheden gunstig, aangezien dit nog bijna niet gedaan wordt in Nederland. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van podcasts, of wil je graag hulp bij het maken? Neem dan contact met ons op via het formulier hieronder!

5x waarom Facebook advertising interessant is voor jouw bedrijf

Naamsbekendheid, betrokkenheid en conversies verhogen? Facebook advertising – waar ook het adverteren op Instagram onder valt – kan tegenwoordig niet meer ontbreken in jouw marketingstrategie. Maar wat maakt adverteren op dit kanaal zo interessant? Wij zetten 5 voordelen voor je op een rij. 

Op deze pagina:

Voordeel 1. Een bereik waar je u tegen zegt 

In Nederland maken maandelijks zo’n 10.4 miljoen mensen gebruik van Facebook en 5.9 miljoen mensen van Instagram. Daar zit jouw doelgroep dus sowieso tussen! Met Facebook advertising ben je er zeker van dat jouw advertenties een enorm bereik krijgen. 

Voordeel 2. Stel jouw ideale doelgroep samen 

Ondanks dit enorme bereik leveren jouw advertenties pas echt veel op als ze de juiste doelgroep bereiken. Adverteren op Facebook biedt de mogelijkheid om deze enorme zee aan gebruikers op te delen in kleinere groepen. Op deze manier kan jij jouw advertentie specifiek richten op gebruikers die interesse hebben in jouw product of dienst. 

Gebruikers van sociale media laten een schat aan informatie achter die via cookies worden verzameld. Deze data is interessant voor marketingdoeleinden omdat je hiermee specifiek kan targetten op een bepaalde doelgroep. Targeting pas je bijvoorbeeld toe op interesses, maar ook op demografische gegevens zoals leeftijd en opleiding. Facebook advertising zorgt dus voor relevant verkeer voor jouw advertenties. Een garantie die je bij een offline abri niet hebt! 

Voordeel 3. Een relevant bereik voor weinig 

Facebook advertising geeft jou de mogelijkheid een dagelijks advertentiebudget vast te stellen. Ook is jouw advertentie alleen zichtbaar voor de doelgroep die jij hebt samengesteld. Je besteedt je advertentiebudget dus alleen aan de relevante doelgroep. Bovendien kan je dankzij realtime statistieken jouw campagne tijdens de looptijd bijsturen en optimaliseren voor de beste resultaten. Zo sta je nooit voor verrassingen. 

Je toont je advertentie alleen op de doelgroep die voor jou relevant is. Je advertentiebudget wordt dus goed besteed. 

Voordeel 4. Vergroot conversies met follow-up Facebook ads 

Wist je dat het zo’n 6 tot 8 aanrakingen kost voor een klant besluit jouw product of dienst af te nemen. Follow-ups zijn dus superbelangrijk! Retargeting op Facebook maakt het mogelijk om je advertenties te richten op mensen die eerder al interesse toonden in jouw product of dienst. Bijvoorbeeld wanneer ze jouw video of website bekeken. Door deze potentiële klanten opnieuw te benaderen en bijvoorbeeld een korting aan te bieden, wordt de kans op een conversie steeds groter!

Voordeel 5. Tal van mogelijkheden met Facebook advertising

Facebook advertising biedt verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van je advertenties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een advertentie in de newsfeed of stories van Facebook of Instagram, maar ook aan Facebook Messenger of Facebook Marketplace. Deze verschillende opties hebben elk hun eigen voordeel. Zo staat een advertentie in de newsfeed met een vergelijkbare opmaak tussen de berichten van je Facebookvrienden. 

Veel verschillende mogelijkheden dus op één platform!  Al deze advertenties zijn bovendien gekoppeld aan de Facebook- of Instagram-pagina van jouw bedrijf. Potentiële klanten komen dus met één simpele klik op jouw eigen pagina terecht waar ze in contact kunnen blijven met jouw merk. 

Cookieloze tijdperk en Facebook advertising 

2022 staat in het teken van het voorbereiden op het verdwijnen van de third party cookies. Het verdwijnen van de third party cookies betekent dat je als marketeer je marketingstrategie en de rol van de verschillende kanalen daarbinnen weer even kritische onder de loep moet nemen. Zo ook voor Facebook. 

Tijd om aan de slag te gaan! 

Nu je weet waarom Facebook advertising interessant is voor jouw bedrijf, is het tijd om aan de slag te gaan. Heb je daar hulp bij nodig? Onze marketeers denken graag met je mee!  Vul onderstaand formulier in of mail Esmee even. Dan fixen we het voor je! 

Adverteren op Pinterest: in 4 stappen pinnen als een pro

Gebruik jij het socialmediaplatform Pinterest al om mee te adverteren? Pinterest is dé visuele zoekmachine die jaarlijks 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers trekt. Daarom is dit kanaal perfect voor meer bekendheid rondom jouw merk! In deze blog vertellen wij alles over het adverteren in de wondere wereld van Pinterest en hoe dit bij kan dragen aan jouw socialmediamarketingstrategie. Ready, set, pin!

Ga snel naar:

Waarom adverteren op Pinterest?

Bij Pinterest draait het om inspiratie. Gebruikers zoeken naar ideeën rondom interieur, lifestyle, fashion, beauty, voeding, sporten, reizen en meer! Bevindt jouw merk zich in deze branche of is jouw doelgroep geïnteresseerd in deze onderwerpen? Dan is Pinterest het platform voor jou!

Het platform is net als Google een zoekmachine. Je koopt een advertentie in op een bepaalde zoekopdracht of interesse. Gebruikt iemand bijvoorbeeld vaak de zoekopdracht ‘badkamers’? Dan is het wellicht interessant om als tegelfabrikant op deze zoekopdracht te adverteren. 

Handig, want hierdoor weet je precies waar iemand naar op zoek is en jouw product of dienst hierop aansluit. Je vindt op Pinterest dus eenvoudig het relevante publiek voor jouw advertentie.

Adverteren op Pinterest: hoe begin je? 

Begin bij het begin: maak eerst een zakelijk Pinterest-account aan voor je bedrijf en claim je website. Daarnaast is het aan te raden om een Pinterest-tag en conversietag installeert zodat je de bezoeker van je advertentie kan retargeten. Is je basis ready? Let’s pin! 

Stap 1. Bepaal je doelstelling

Nadat je zakelijk account helemaal goed is ingericht, is het belangrijk dat je inzichtelijk hebt wat het doel van je campagne is. Wil je de campagne inzetten voor merkbekendheid, verkeer naar je website of aankopen in je webshop? Pinterest heeft verschillende campagnedoelstellingen die aansluiten bij het doel wat jij voor ogen hebt! 

  • Merkherkenning opbouwen
    Zoals de naam al zegt is deze doelstelling gericht op het genereren van merkbekendheid. Op Pinterest kun je uit twee opties kiezen om dit doel te bereiken:
    Optie 1: merkherkenning. Doordat jouw pin vertoond wordt in de feed van je doelgroep, ontdekken mensen je merk, product of andere diensten.
    Optie 2: videoweergave. Door video’s te promoten, stimuleer je mensen om acties te ondernemen en je merk te ontdekken.
  • Overweging beïnvloeden
    Bij deze doelstelling zorgt ervoor dat meer mensen uit je doelgroep op je gepromote pin klikken.
  • Conversies genereren
    Deze doelstelling is gericht op actie. Binnen deze doelstelling heb je twee mogelijkheden:
    Doel 1: Conversie. Zet meer mensen aan tot actie op je website.
    Doel 2: Catalogus verkopen. Promoot je productvoorraad met winkeladvertenties. 

Stap 2. Kies je doelgroep

De volgende stap is het bepalen van je doelgroep. Pinterest heeft verschillende mogelijkheden waarmee jij met jouw advertentie jouw potentiële doelgroep bereikt: 

  1. Interesse-targeting: vertoon je advertentie aan mensen die interesse hebben in bepaalde onderwerpen. Voeg interesses toe die gerelateerd zijn aan jouw merk of product. 
  1. Trefwoorden-targeting: Pinterest is een visuele zoekmachine waar gebruikers gebruik maken van zoekwoorden. Target op basis van relevante zoektermen, ook wel keywords genoemd. 
  1. Demografie-targeting: targeting op basis van leeftijd, geslacht en locatie.
    💡 Tip: combineer interesse, trefwoorden en demografie targetingopties om zo een specifieke doelgroep te creëren. Let hier wel op dat je doelgroep niet te klein wordt.
  1. Doelgroep-targeting: hierbij target je op basis van eerdere interactie met jouw merk. Die interactie kan je op verschillende manieren indelen: 
    • Klantenlijsten: Pinterest heeft de mogelijkheid je eigen klantenbestand te uploaden als doelgroep.
    • Website bezoekers (retargeting)
    • Mensen die eerder betrokken waren bij je pin: denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die je pin hebben bewaard of hebben bekeken.
    • Vergelijkbare doelgroepen: Pinterest gaat op zoek naar mensen die vergelijkbaar zijn met de personen die al interesse hebben in jouw merk.
      💡 Tip: wil je de doelgroep voor je advertentie instellen op basis van je huidige websitebezoekers of je klantenbestand? Het kan een paar dagen duren voordat deze gegevens geïmporteerd zijn. Houd hier dus rekening mee als je aan de slag gaat met Pinterest-advertenties!

Stap 3. Kies de pins die je voor de campagne wilt gebruiken

Anders dan op andere socialmediakanalen adverteer je via Pinterest met pins die je ook organisch hebt gepost. Het is dus belangrijk dat je jouw organische pins ook in kan zetten voor advertenties. 

Op Pinterest zijn er verschillende advertenties mogelijk: 

  • Gesponsorde pins. Dit zijn de standaard organische pins waarvoor je betaalt om zichtbaarheid onder je doelgroep te creëren. 
  • Gesponsorde video-pins. Dit zijn korte video’s of GIFjes die je adverteert om mensen te helpen jouw merk te ontdekken. 
  • Gesponsorde app-pins: Met deze pins kun je bekendheid creëren voor jouw app onder je doelgroep. Bij deze advertentie is het mogelijk om iOS- en Android-apps te downloaden. 
  • Gesponsorde carrousels. Dit is een pin met meerdere beelden waar je doorheen swipet. Je kunt deze pins bijvoorbeeld gebruiken om in te zoomen op de features van je product of om een recept te laten zien.  

Stap 4: Creëer je Pinterest-advertentie 

Nu je weet welke advertentietypes er zijn, is het tijd om jouw top advertenties te creëren! Onze 5 tips helpen je daarbij! Goed om te onthouden trouwens: Pinterest is een een visueel platform. Het is dus belangrijk dat het beeld van jouw pins opvalt. Zorg dat je ‘pinteressant’ bent en speelt met de looks en inhoud van jouw pins!

  • 💡 Tip 1. Vermijd een call to action zoals ‘klik verder’ of ‘bekijk meer’ in je pins. Deze keurt Pinterest namelijk af. 
  • 💡 Tip 2. Voeg altijd een logo toe aan je pins. Dit kan heel klein zijn, maar is zeker heel waardevol voor je branding. Extra tip: plaats je logo niet rechtsonder, want daar komen de product pictogrammen te staan. 
  • 💡 Tip 3. Gebruik kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal in je pins. Pinterest is een visueel platform en dat is niet voor niets. Pinterest-gebruikers houden van creatieve, goede foto’s. Speel hier dus op in!
  • 💡 Tip 4. Overweeg tekst om de gebruiker te inspireren en nieuwsgierig te maken
  • 💡 Tip 5. Gebruik altijd meerdere pins in je advertentiegroepen. Hierdoor kun je A/B testen en je campagnes optimaliseren.

Stap 5. Meten is weten

Eén van de voordelen van een Pinterest-bedrijfsprofiel is dat je inzicht krijg in de statistieken van jouw advertenties. Zo kan je de advertentie monitoren terwijl die loopt en je campagne optimaliseren. Nadat je campagne afgelopen is, krijg je een overzichtelijk rapport waarin je de campagneresultaten terugvindt. Hierdoor krijg je goed inzicht in het succes van je pins en in je doelgroepen. 

💡 Tip: Stel van tevoren KPI’s (kritische prestatie indicatoren) op. Dit kan je doen door de cijfers te bekijken uit eerdere campagnes. Heb je geen eerdere campagnes om op terug te vallen? Houd dan de relevante cijfers (denk aan CPM, CPC & CTR) goed in de gaten tijdens de campagne.

Adverteren op Pinterest en het verdwijnen van de third party cookies 

Voor veel marketeers staat 2022 in het teken van het verdwijnen van de third party cookies. Dit zorgt ervoor dat de targeting opties op verschillende socialmediakanalen minder worden, bijvoorbeeld op Facebook. 

Voor Pinterest verandert er in de basis gelukkig niet zoveel. Sterker nog: door het verdwijnen van de third party cookies verwachten we dat een zoekmachine zoals Pinterest juist nog belangrijker wordt. Dat komt omdat Pinterest advertising op basis van zoekopdrachten werkt. Je weet daardoor altijd precies waar iemand naar op zoek is en of deze persoon mogelijke interesse heeft voor jouw product. Nog meer reden dus om met Pinterest aan de slag te gaan!  

Tijd om aan de slag te gaan! 

Na al deze informatie is het tijd om van start te gaan met Pinterest-advertenties. Hulp nodig met adverteren op Pinterest? Vul het formulier hieronder in of mail gelijk even naar eline@goldfizh.nl. Dan fixen we jouw volgende succesvolle pinterest-campagne! 

Anderen lazen ook:

Young professionals werven? Zo werkt social media recruitment!

De ‘war on talent’ is in volle gang. Een grote slag sla je via social recruitment. Welke methodes werken als je online young professionals wilt werven? Onze manier: weg met de standaard vacatures, saaie jobboards en voorspelbare sollicitatieprocedures. Zoek in de vijver waar jongeren zijn: Snapchat, Instagram en Facebook. Zo vind je in no time via social media die nieuwe collega!

Als digitaal bureau vol young professionals worden we vaak benaderd of we kunnen helpen met social recruitment. En dat doen we niet alleen voor klanten, ook onze eigen medewerkers uit Generatie Z vangen we online. Hoe? Door te adverteren op social media. 

Social recruitment, here we go!

Het plaatsen van een vacature op je website en een post op de social kanalen van je bedrijf is natuurlijk lang niet voldoende. Maak je wereld groter met een betaalde wervingscampagne. Social kanalen geven veel bereik, tegen lage kosten. Dus denk groot!

Promoot een vacature waarbij je een gevoel overbrengt. Waar staat jouw merk voor en wat voor een soort mensen wil je aantrekken? Breng dat naar voren. Je hebt maar één seconde om hun aandacht echt te pakken, zodat ze naar je vacature en bedrijf komen drijven (om in het GoldfiZh-thema te blijven).

Jongerenmarketing via social recruitment

Zoek je iemand die al maanden op zoek is naar iets nieuws? Of wil je juist iemand die zich vermaakt en toch open staat voor een nieuwe, toffe uitdaging? Wij krijgen van het laatste net wat meer energie! Instagram en Snapchat zijn uitermate geschikt om ook onder de aandacht te komen van deze niet-actieve zoekers, die wel om zich heen kijken. 

De cijfers liegen er niet om, jongeren zitten nou eenmaal veel op Insta en Snapchat:

  • 58% van jongeren zit dagelijks op Instagram;
  • 50% van jongeren zit dagelijks op Snapchat;
  • 30% van jongeren zit dagelijks op Facebook;
  • 13% van jongeren zit dagelijks op LinkedIn.

Uit onze meest succesvolle social recruitment-campagnes hebben we wat tips en tricks verzameld.

1. Story advertenties

Een gewone advertentie in de feed van Facebook en Instagram is zo gedaan. Maar vergeet de Stories van Instagram en Snapchat niet! Deze zijn net zo belangrijk (of misschien zelfs belangrijker) als het gaat om vacatures voor jong talent. 

Okay, het kost iets meer moeite om deze advertenties te maken, want je moet rekening houden met o.a. korte video’s en het verticale formaat. Dat wil niet zeggen dat je deze feature helemaal moet overslaan. Juist niet! Na bijna iedere Story die je van je vrienden kijkt, komt er een advertentie langs op Snapchat en Instagram. Weet je hoeveel weergaven dat zijn voor jouw advertentie?

2. Kies een opvallende foto of video

Instagram en Snapchat zijn beeldplatformen. Zonder opvallend beeld, trek je de aandacht niet tussen de vele vakantie- en festivalfoto’s op de feed van jongeren. Daarnaast moet je met het beeld duidelijk maken wat je van de ontvanger vraagt. Het beeld bepaalt of de ontvanger verder klikt of leest.

3. Voorkom overdreven geposeerde foto’s

Daarnaast hebben veel jongeren een allergie voor overdreven geposeerde foto’s. Foto’s waarop mensen te zien zijn die iets doen, vinden ze op zich geen probleem, maar wel als het eruit ziet alsof het duidelijk in scène gezet is. Investeer in je eigen fotografie om geposeerde en stockfotografie te vermijden. Kost wat tijd, maar het is het zeker waard.  

4. Gebruik niet-toffe steekwoorden

Wanneer je een tekst toevoegt aan je vacature, is het belangrijk om vooral in steekwoorden duidelijk te maken wat je wil overbrengen. Alles gaat snel-snel: young professionals hebben geen zin (en tijd) om dat te lezen nu. Gedetailleerde beschrijvingen van de functies kun je beter reserveren voor de vacaturetekst zelf.

En nog wat, ken je het voorbeeld nog van Gemeente Lelystad? Zij probeerde een connectie te maken met jong talent in de gemeente met “Hey Tjappie” en nog meer slang? Kijk daarvoor uit. Professionaliteit wordt ook door jongeren gewaardeerd. Gebruik normale taal die tot de verbeelding spreekt van jongeren. ‘Principal project manager’ zegt de jonge generatie weinig. 

Jongeren strikken voor je bedrijf: zo moet het niet!
Neem jongeren vooral serieus als het gaat om vacatures. Beeld: Omroep Flevoland

5. Link naar een “jongeren-proof” vacaturetekst

Tot slot is het belangrijk dat je post doorlinkt naar een aansprekend vacaturetekst. Want eenmaal de aandacht getrokken, is het belangrijk dat je de jonge werkzoekende ook meer context en details biedt over de functie. De keuze voor een (bij)baan is ook voor generatie Z een serieuze kwestie. 

Niet: “Je bent zo flexibel als Ronnie Flex en kiest zelf wanneer (en of) je werkt.”

Wel: “Natuurlijk krijg je van ons een goed salaris. Maar misschien nog belangrijker… De allerleukste collega’s, borrels, spannende uitjes en veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling door middel van trainingen en opleidingen.

Kosten social recruitment 

Eén van de vacatures die wij via Stories hebben geadverteerd is de vacature junior creative. Een interessante vacature voor afstudeerders die hun eerste échte werkervaring op willen doen: het maken van verschillende soorten content voor onze klanten. Belangrijk bij deze doelgroep is dat zij natuurlijk geen tijd hebben om eindeloos vacatures te lezen. Wij hebben er daarom voor gezorgd dat in één oogopslag duidelijk was naar wie we op zoek waren. Mét resultaat!

Kosten

Met een advertentiebudget van €100 hebben wij 11.112 jonge talentjes weten te bereiken. Hiervan hebben 331 nieuwsgierigen doorgeklikt naar de vacature. Voor de snelle rekenaars: jep, dat komt neer op een clickthrough-rate (CTR) van 1,32 procent en nog geen 30 eurocent per klik (CPC).

Even ter vergelijking: uit de cijfers van Instagram blijkt dat advertenties via Stories gemiddeld een clickthrough-rate van 0,54 procent hebben en 84 eurocent cost per click. Bij onze vacature hebben dus veel meer mensen geklikt op de advertentie waardoor de kosten per klik omlaag zijn gegaan. Van deze nieuwsgierigen hebben wij 21 sollicitaties ontvangen. Na een aantal gesprekken met verschillende sollicitanten hebben wij één gelukkige winnaar uitgekozen: onze junior creative Eveline. Voor Eveline kwam deze vacature precies op het juiste moment. 

En dát is de kunst van adverteren (recruteren) op social media.

Social advertising - instagram stories

Ook aan de slag met social recruitment?

Omdat de doelgroep van onze GoldfiZh-campagnes altijd jonge mensen zijn, adverteren wij naast Facebook, Instagram en Snapchat ook andere plekken waar de doelgroep is, denk aan de datingapp Happn. En dat werkt! 

Onze content creative Maartje vraagt altijd aan sollicitanten hoe ze op onze vacature terecht zijn gekomen. “Het is al een paar keer voorgekomen dat mensen GoldfiZh zagen op Happn”, zegt ze. “Ik ben mijn zelfgemaakte advertentie daar ook al eens tegengekomen. En heb deze natuurlijk geliked!”

Wil je ook beginnen met vacatures adverteren voor jonge talenten? Of je dat nou via de Google Display Network of Insta/Snapchat Stories wilt doen, wij helpen je graag. Wij hengelen jouw nieuwe collega zo voor je binnen. Mail me gewoon 👇 of bel even: 06 – 12 06 48 81. 

Lees ook:

#marketing met hashtags in 4 simpele stappen

De # is niet meer weg te denken uit de online wereld. Niet in de laatste plaats vanwege online bewegingen zoals #MeToo, maar ook vanwege memes, nieuwstopics én vanwege de marketing die erachter zit. Daarom: vier manieren hoe jij hashtag marketing voor jouw bedrijf inzet!

Waar de hashtag twaalf jaar geleden in het leven is geroepen voor het taggen of categoriseren van content, is het nu niet meer weg te denken uit de marketing. Het is het meest gebruikte symbool in de digitale wereld en onderdeel van ons dagelijkse taalgebruik.

Hashtags effectief inzetten gaat verder dan random hashtags toevoegen aan tweets en andere social media posts. Het goed inzetten van hashtags leidt tot een grote boost in impressions. Daarnaast maak je je content beter vindbaar en moedig je gebruikers aan om over jouw content te praten. Oftewel: een stijging in interactie. Hoe pak je dit aan?

1. Start gewoon met hashtag marketing

Bedenk een hashtag en gebruik het als je brand signature. Een woord of zin dat passend is onder al je content uitingen en past bij je bedrijf.

Door een goede hashtag worden volgers aangemoedigd jouw brand signature te gebruiken wanneer zij merkgerelateerde content maken. Een goede hashtag werkt twee kanten op. Enerzijds kun jij je merk goed positioneren, anderzijds weten online community’s waar ze je content kunnen vinden.

Laten we naar een succesvol voorbeeld kijken, het kledingmerk Loavies.

Zij creëerden een eigen hashtag: #Girlsgoneloavies. Met deze manier van hashtag marketing delen mensen content waarop zij Loavies kleding of accessoires dragen. Tot nu toe heeft dit al ruim 25.000 unieke berichten opgeleverd.

Waarom werken deze hashtags?

  • Je bouwt een discussie op voor je merk door de online community aan te moedigen jouw brand hashtag te gebruiken. Hierdoor leren ze meer over je merk terwijl ze direct bijdragen aan de promotie van je merk.
  • Het gebruiken van hashtags in user generated content zorgt voor meer bereik voor hun eigen posts, maar tegelijkertijd ook voor meer aandacht voor jouw merk. Zo krijgen zij mogelijk meer volgers, maar jouw merk ook.
  • Geeft je hashtag het gewenste resultaat? Boost de performance met een wedstrijdelement. Bijvoorbeeld door de mooiste foto of meest gelikete foto een prijs te geven. Zo moedig je de community aan merkgerelateerde content te maken.

2. Trending hashtags

Als een # succesvol is omdat hij veel wordt gebruikt, dan is hij ‘trending’. Sociale media verschillen in hoe zij trending topics weergeven. Het meest bekend zijn de trending topics van Twitter, maar ook Facebook heeft een trending topicsectie.

De uitdaging is dat dit type hashtags continu verandert. Zo kan een trending topic aanhouden voor dagen, maar ook een klein uur. Dus, zie je een trend die aansluit bij jouw merk, twijfel dan niet om relevante content over dat onderwerp te plaatsen.

Waarom werken deze hashtags?

Wanneer content gedeeld wordt met een trending hashtag wordt het gezien door een groep die groter is dan je vaste volgers. Je publiek wordt hierdoor niet gelimiteerd. Iedereen die op een trending topic klikt, kan je post zien. En wanneer die content goed en relevant is, is de kans dat het door meer likes en shares wordt geboost met meer weergaven en reacties.

3. Content reflecting hashtags

Deze hashtags hoeven niet trending of populair te zijn, ze zeggen vooral wat over de content die je hebt gemaakt. Het zijn simpelweg tags die de content kunnen relateren aan een onderwerp. Zo bevatten onze posts altijd de #digitalmarketing. En kan een toeristische attractie de #Amsterdam of #Londen bevatten.

Waarom werken deze hashtags?

Deze contentgerelateerde hashtags helpen om de content van je posts goed vindbaar te maken en in bepaalde categorieën te plaatsen. Ze hoeven daarom ook niet gerelateerd te zijn aan wat er op de foto of in de tekst te zien is.

Dit soort hashtags werken vooral wanneer (potentiële) klanten algemene zoekopdrachten invoeren om producten of informatie, inspiratie te vinden over een onderwerp. Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn. Want een goede positie kan je een klik, reactie en misschien wel een nieuwe volger opleveren.

4. Call to action hashtags

Het doel van een call to action (CTA) hashtag is de online community aansporen een actie uit te voeren waarbij jouw merk betrokken is.

Eigenlijk is het een traditioneel marketingconcept wat toegepast wordt binnen social media door middel van een hashtag. Meestal begint dit soort hashtag dan ook met ‘share’ ‘talk’. Een ontzettend bekende is natuurlijk ‘#shareacoke’ of #justdoit.

Waarom werken deze hashtags?

Hashtags geven merken en bedrijven een manier om betrokken te blijven met hun doelgroep of community’s.

  • Wanneer ze voor goede doelen worden ingezet, kunnen mensen bijdragen aan een goed doel. Wat dacht je van #icebucketchallenge
  • Het is leuk en maakt ruimte voor een grapje. Zie bijvoorbeeld Ikea’s #10yearschallenge
  • Het geeft een gevoel van deelname. Wanneer vrienden hashtags gebruiken is de kans groot dat andere vrienden ze ook gaan gebruiken. Wat dacht je van #AOA als je naar Amsterdam Open Air bent geweest of #Koningsdag of #Mamakelly?

Aan de slag met hashtags?

  • Doe onderzoek. Via verschillende platformen en tools kun je zoekvolume van hashtags onderzoeken. Ook kun je zien wat voor content er eerder is gedeeld met de hashtag en of dat past bij jouw merk of product.
  • Vier feestdagen en speciale dagen en haak in met een hashtag.
  • Moedig mensen aan om jouw brand hashtag te gebruiken, bijvoorbeeld door winacties. Eens per maand de leukste foto kiezen en een gratis product of waardebon weg geven spoort mensen aan om content te delen met jouw branded hashtag.
  • Luister. Bouw op basis hiervan je campagne op. Bijvoorbeeld als er een hevige storm is, kun je hier op inhaken. Biedt jouw product de oplossing? Of biedt jouw merk een verzachtende omstandigheid?
  • Werk samen met influencers als dit bij jouw merk past. Creëer samen een branded hashtag voor meer bereik en nieuwe volgers.

Hashtag Marketing samengevat

Effectieve hashtag marketing moet mensen aanmoedigen deze te gebruiken in reacties. Inspireer volgers en laat ze interactie aangaan met je merk. Houd daarom bij hoe vaak je genoemd wordt. Op basis daarvan kun je nagaan in hoeverre je community je content ‘deelwaardig’ vindt.

Hashtagmarketing, hashtag marketing, #marketing

Monitor het aantal views. Gaan ze omhoog bij het gebruiken van je hashtag? Heel goed! Kijk ook naar het verschil tussen sponsored en organische content. Een toename in organische content geeft een goede indicatie van de buzz rondom je content. Idealiter neemt het aantal volgers toe bij een goede content- en hashtagstrategie. Is dit niet het geval? Kijk eens kritisch naar je content en de gebruikte hashtags.

Door goede hashtag marketing groeit je merk. En een goede merkboodschap stelt je in staat waardevolle conversaties te hebben met je doelgroep.

Meer weten over digitale trends? Lees onze blogs over:

Adverteren op YouTube: zet je video-advertenties effectief in

Met miljarden gebruikers bevindt jouw doelgroep zich sowieso ook op YouTube. Het is dan ook een ideaal marketingplatform om je naamsbekendheid te vergroten of leads binnen te halen. Maar: hoe werkt adverteren op YouTube? Ik leg je in 3 minuten alles uit over doelgroepen, soorten advertenties, de kosten, de voordelen en geef je natuurlijk de nodige tips. Let’s go!

Hoe werkt adverteren op YouTube?

In de basis werkt adverteren op YouTube vrijwel hetzelfde als adverteren in Google. De campagnes worden bijvoorbeeld beide ingericht via Google Ads, maar er zijn een aantal verschillen: 

  • de targeting- en uitleveringsmogelijkheden; 
  • je hebt een YouTube kanaal nodig om te kunnen adverteren. 

De video’s die je wilt adverteren, moet je namelijk uploaden op je kanaal. Wil je niet dat de abonnees van jouw kanaal deze video’s te zien krijgen, geen zorgen. Verberg de video’s dan gewoon. Na het aanmaken van een YouTube-kanaal, als je die nog niet had, volgen nog een aantal stappen voordat jouw advertenties worden uitgeleverd. Simpel gezegd:

  1. Upload een video op jouw YouTube kanaal. Let op: YouTube moet de video’s uiterlijk twee werkdagen voor de start van jouw campagne hebben ontvangen;
  2. Maak een campagne aan in Google Ads en kies daarbij de juiste doelstelling;
  3. Stel de campagne in: denk aan het budget en de looptijd van je campagne, specificeer je doelgroep en maak de advertentie;
  4. Ready, set, go! Je campagne is nu klaar om uitgeleverd te worden aan de door jou ingestelde doelgroep. 

Lees ook: 5 tips voor een goed bekeken YouTube-kanaal!

Voordelen van adverteren op YouTube

Mocht je nog twijfelen, of misschien al wel overtuigd zijn, om te starten met YouTube marketing: adverteren op YouTube kent vele voordelen. Check:

  • YouTube kent hele specifieke targeting mogelijkheden. Zo kun je niet alleen targeten op basis van demografische en geografische gegevens, maar bijvoorbeeld ook op basis van interesses, zoekwoorden en onderwerpen. Door deze specifieke targeting mogelijkheden kun je jouw doelgroep heel gericht targeten, waardoor de relevantie omhoog schiet.
  • Elk bedrijf kan reclame maken op YouTube: van het kleine bakkertje op de hoek tot grote bekende multinationals. Door de grote diversiteit in gebruikers en de relatief lage kosten is YouTube voor elk bedrijf toegankelijk om op te adverteren. 
  • Je betaalt alleen voor de kijkers die jouw advertentie video afkijken (of minimaal 30 seconden hebben gekeken) óf voor degenen die interactie hebben gehad met jouw advertentie. 
  • Remarketing! Daar zijn wij als marketeers natuurlijk dol op. Remarketing in YouTube kan op twee manieren: je kan jouw websitebezoekers een specifieke video laten zien of je kan kijkers van jouw video advertentie bijvoorbeeld een vervolg advertentie laten zien.
  • Data. De prestaties van jouw advertenties worden weergeven in Google Ads. Hieruit kun je een hoop inzichten vergaren om de campagne waar nodig te optimaliseren. Deze inzichten zijn daarnaast interessant om meer te weten te komen over het (kijk-/klik-) gedrag van jouw doelgroep.
  • YouTube is eigendom van Google. Dat betekent dat marketing via YouTube bijdraagt aan jouw positie binnen Google. Ja echt! Een win-win situatie dus. 

Feiten en cijfers YouTube

Top natuurlijk, die voordelen. Maar als bedrijf of ondernemer ben je vast ook benieuwd naar de feiten en cijfertjes van YouTube als platform. Here you go:

  • Elke maand komen er 1,9 miljard gebruikers op YouTube; 
  • Jaarlijks kijken zij voor 46.000 jaar aan content weg;
  • Dat is per dag een kijktijd van ruim 1 miljard uur
  • De gemiddelde sessieduur is 40 minuten;
  • YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld;
  • De helft van de marketeers maakt gebruik van YouTube advertenties;
  • 70% van de korte advertenties zorgt voor een zichtbare stijgende lijn in naamsbekendheid;
  • 62% van de advertentietijd op YouTube wordt gezien. Op tv is dit maar 45%;
  • YouTube is beschikbaar in maar liefst 91 landen, let’s go international.

Lees ook: alles over YouTube Stories

YouTube als onderdeel van je campagnestrategie

Key is natuurlijk de strategie achter jouw YouTube-campagne. Zet YouTube niet zomaar in omdat het platform een groot bereik heeft, maar denk eerst goed na over de relevantie voor jouw bedrijf en zie het als een onderdeel van jouw campagnestrategie dat toegevoegde waarde biedt. Denk dus na over vragen als:

  • Wie wil je bereiken? 
  • Wat is de behoefte? 
  • Welke content willen zij zien? 
  • Welke advertentie vorm is het meest geschikt? 
  • Wordt het een crossmediale campagne? 

En zo zijn er nog veel meer vragen die je jezelf moet stellen voordat je aan de slag gaat. Effectieve campagnes zijn onderdeel van een goed uitgedachte strategie. Daarnaast is het essentieel om doelstellingen te zetten zodat je hier naartoe kan werken en achteraf kan reflecteren. Als je daar hulp bij kunt gebruiken: mail me dan even of bekijk onze pagina over videomarketing!

Verschillende soorten advertenties

Ook een onderdeel van jouw strategie: het soort advertentie dat je inzet. YouTube kent verschillende soorten advertenties, elk geschikt voor een ander doel. 

Zo zijn er de InStream-advertenties. Deze advertenties zijn geschikt voor meerdere doeleinden en worden voor, tijdens of na andere video’s weergeven. Er zijn twee varianten: degene die je na 5 seconden kan overslaan en InStream-advertenties die je moet uitkijken. 

Daarnaast zijn er Bumper-advertenties. Deze advertenties duren maximaal 6 seconden, kunnen niet worden overgeslagen en zijn zeer geschikt als je veel kijkers wilt bereiken met een korte, krachtige en makkelijk te herinneren boodschap. 

Last but not least: de Discovery-advertenties. Deze advertenties bestaan uit een thumbnail en korte tekst. Ze worden weergeven in de zoekresultaten op YouTube, naast gerelateerde YouTube-video’s & op de mobiele homepage van YouTube. Anders dan de InStream- en Bumper-advertenties is dat de gebruiker op de advertentie moet klikken om de video achter de advertentie te bekijken. 

Lees ook: zo optimaliseer je jouw organische YouTube-video’s

Deze verschillende soorten advertenties kunnen los worden ingezet, maar het kan ook heel effectief zijn om ze te combineren. Bijvoorbeeld: als eerste zet je een InStream-advertentie in om jouw merkverhaal toe te lichten, waarna je een (retargeting) Bumper-advertentie in kan zetten om jouw merk nogmaals onder de aandacht te brengen. Of juist andersom.

Wat zijn de kosten van YouTube-advertenties?

Gemiddeld zijn de kosten voor een YouTube-advertentie per view tussen de €0,10 en €0,25. Deze kosten hoef je pas te betalen wanneer jouw video advertentie helemaal wordt bekeken of voor minimaal 30 seconden. In de meeste gevallen worden de kosten berekend op basis van vertoningen, maar ze kunnen ook berekend worden op basis van klikken of andere interactie. 

Het is belangrijk om te weten dat de kosten van veel factoren afhankelijk zijn. Onder andere de doelstelling van jouw campagne, de targeting en jouw video hebben invloed op de kosten. 

Tips voor adverteren op YouTube

Campagnestrategie, budgetten, doelgroep en video’s: check? Dan hebben we nog een aantal tips voor je: 

  • Een van de belangrijkste tips die we je mee willen geven is: trek de aandacht al in de eerste seconden! Dit is cruciaal om ervoor te zorgen dat de kijker geïnteresseerd raakt en blijft kijken of een actie uitvoert zoals doorklikken naar jouw website. Zorg er dus voor dat jouw product, dienst, merk of logo in de eerste seconden duidelijk naar voren wordt gebracht. Breng altijd een triggerende, duidelijke boodschap die aansluit bij jouw doelgroep. Wat wil je de kijker meegeven? Is het een introductie van een nieuw product of moet de kijker juist doorklikken naar jouw website? 
  • Een tweede tip is: wees creatief in het maken van de advertentievideo. Onderzoek wijst namelijk uit dat kijkers creativiteit in video’s erg belangrijk vinden. Zorg ervoor dat je opvalt!
  • Tip nummer drie: vergeet de audio niet! Geluid is minstens net zo belangrijk als de video zelf, het versterkt het beeld. 
  • Een URL achter jouw advertentie is verplicht. Zorg dat de landingspagina matcht bij de video en de verwachtingen van de kijker. Niets is zo vervelend als een landingspagina die totaal niet aansluit bij de content van de advertentie. Relevantie is ontzettend belangrijk.

Zo, na deze tips ben je klaar om aan de slag te gaan met YouTube-advertenties. Wil jij YouTube ook onderdeel maken van je online campagnestrategie en kan je wel wat creatieve helpende handjes gebruiken? Ik denk graag met je mee! Mail mij via bernadette@goldfizh.nl.

Ook veel gelezen: