Inclusief schrijven: zo schrijf je teksten die iedereen aanspreken!

Waarom zegt de NS tegenwoordig ‘beste reizigers’ in plaats van ‘dames en heren’? Omdat het inclusiever is! Je hoort het woord ‘inclusiviteit’ de afgelopen jaren overal langskomen. En als organisatie wil je hier natuurlijk het goede voorbeeld in geven. Zorg dus dat je teksten iedereen aanspreken én ook gewoon lekker lezen. Goldfizh to the rescue: over 3 minuten start jij met inclusief schrijven!

Spring snel naar: 

Wat is inclusiviteit? 

Even terugspoelen. Inclusiviteit, wat betekent dat nou eigenlijk? De betekenis van inclusiviteit (ook wel inclusie) is kort gezegd: dat je niemand buitensluit en altijd uitgaat van gelijkwaardigheid. Spreekt voor zich, toch? Zou je denken. Maar in communicatie gaat het eigenlijk nog best vaak mis. Denk bijvoorbeeld aan teksten die helemaal in de hij-vorm geschreven zijn of teksten die uitgaan van een oud stereotype. Dat gaan we anders doen! 

Maar eerst: waarom zou je eigenlijk inclusief willen communiceren?

Waarom inclusieve communicatie ook voor jouw organisatie belangrijk is

Bij inclusieve communicatie ga je namelijk óók uit van de gelijkwaardigheid van mensen. En vergis je niet! Taal speelt een belangrijke rol, want het reflecteert hoe we naar elkaar kijken. Om deze 3 redenen moet ook jij aandacht besteden aan inclusief schrijven:

  • Diversiteit en gelijkwaardigheid worden steeds belangrijker. En als organisatie geef jij natuurlijk graag het goede voorbeeld! Daar hoort inclusieve communicatie ook bij. 
  • Het past bij de tijdsgeest! Hiermee is inclusieve communicatie ook van strategisch belang. Door inclusief te schrijven op je website en sociale media blijf je relevant. Ga dus met de tijd mee – en zorg dat de rest van je organisatie dat ook doet. 
  • Je spreekt nieuwe doelgroepen aan.  Zo breid je de verspreiding van jouw verhaal uit en krijg je meer bereik!

Inclusief schrijven? Zo fix je dat!

Als je een tekst schrijft, wil je dat iedereen binnen je doelgroep zich erin kan herkennen. En een inclusieve tekst, dat zit ‘m soms in de kleine dingen. Check deze 4 schrijftips als je die inclusieve teksten wilt rocken: 

1. Kies een tone of voice die past bij je doelgroep

Iedere tekst begint met de juiste tone of voice. En als je extra aandacht besteedt aan inclusieve communicatie is het nóg belangrijker! Kies dus een toegankelijke toon en stem. 

2. Ga voor het juiste taalniveau

Ook belangrijk om je teksten begrijpelijk te maken: het juiste taalniveau. Door je teksten niet te ingewikkeld te maken zorg je dat iedereen ze kan begrijpen. Een goed uitgangspunt is een B1-taalniveau. Vermijd vaktermen dus in je tekst en gebruik geen onnodig moeilijke woorden. En laat je teksten door iemand nalezen! Zo filter je jargon er vaak nog uit. 

Lees hier meer over begrijpelijk en B1 schrijven.

3. Gebruik de juiste woorden

Deze één-na-laatste tip is superbelangrijk. Vermijd stereotypen in je tekst! Neem dus niet aan dat de directeur een man is, dat moeders altijd voor de kinderen zorgen of dat iemand met ambitie met ‘hij’ aangesproken moet worden. Dit soort op het oog onschuldige stereotyperingen sluipen makkelijk in je tekst, dus check je teksten hier altijd op. 

4. Schrijf genderneutraal

En voorkom dus dat je hele tekst in hij/zij-vorm geschreven is. Dat is soms nog best lastig! Tip voor genderneutraal schrijven: schrijf je tekst in de jij-vorm. Zo spreek je de lezer direct aan én hoef je geen hij of zij te gebruiken. Mooi meegenomen! 

Komen er nog woorden in je tekst voor die niet erg inclusief zijn? Vervang ze dan door een neutralere term:

  • vaders en moeders -> ouders
  • echtgenoot/echtgenote -> partner
  • jongens en meisjes -> kinderen
  • dames en heren -> reizigers
  • buurman en buurvrouw -> buren

5. Voorkom validistische termen

In het Nederlands benadrukken we het ‘abnormale’ vaak door geestelijke of lichamelijke ziektes te noemen. Denk bijvoorbeeld aan: gestoord, blind, doof of hysterisch. Dit noemen we validisme. En dat kan kwetsend zijn! Vooral scheldwoorden zijn vaak validistisch, maar ook in dagelijks taalgebruik komt het voor. 

Probeer deze termen dus te vervangen door een andere beschrijving. Voorbeelden: 

‘Zij is een beetje autistisch’ -> ‘Zij let altijd op de details’ 

‘Dat is echt gek’ -> ‘Dat is echt vreemd’

Checklist: zo schrijf je een inclusieve tekst!

Ook inclusief schrijven? Natuurlijk! Met dit stappenplan rock jij die inclusieve teksten. 

Een inclusieve tekst…  

✔️ Heeft het juiste taalniveau

✔️ Heeft een toegankelijke tone of voice

✔️ Bevat geen onnodige ‘hij’ of ‘zij’ vormen

✔️ Bevat geen stereotypen

✔️ Bevat geen validistische woorden

✔️ Maakt gebruik van woorden die de hele doelgroep aanspreken

✔️ Bevat genderneutrale alternatieven wanneer die er zijn

Meer weten over inclusiviteit en hoe je dit in je communicatie verwerkt? Ik help je er graag mee verder. Stuur me gewoon even een mailtje of vul het formulier hieronder in!

Lees ook:

Redirects & SEO: zo werken 301- en 302-redirects

Ben je bezig met de bouw van een nieuwe site? Of ga je een aantal pagina’s schrappen van je site? Dan wil je natuurlijk wel dat je de SEO-waarde van je site behoudt. Met redirects zorg je ervoor dat je gebruikers geen errors tegenkomen en dat Google je site net zo goed indexeert als voorheen. Ik leg het je uit.

Wat is een redirect?

Een redirects is een commando waarmee je aangeeft dat een url niet meer bestaat. Hierbij geef je gelijk aan naar welke url de bezoeker moet worden doorgestuurd. De gebruiker merkt hier (bijna) niks van; je ziet alleen de url in je browser veranderen.  Wanneer je bijvoorbeeld een woordje aanpast in je url of je de opbouw van je site aanpast, is een redirect een perfecte oplossing.

Waarom redirects?

Er zijn meerdere redenen om een redirect in te stellen:

  • Het zorgt ervoor dat je bezoekers geen 404-errors op je site tegenkomen (en je site vervolgens verlaten);
  • Het zorgt ervoor dat als iemand klikt op de oude url, deze gelijk wordt doorgestuurd naar de nieuwe, correcte pagina;
  • Je behoudt de SEO-waarde van je oude pagina, omdat het onderwerp van de pagina’s gelijk zijn aan elkaar;
  • Wanneer je websites samenvoegt of een nieuw webdomein krijgt, moet je alle url’s die verdwijnen doorsturen naar je nieuwe locatie.

Deze soorten redirects heb je

  • 301-redirect: de 301-redirect geeft aan dat een pagina permanent is verhuisd. Deze redirect wordt het meest gebruikt. Hiermee stuur je gebruikers en zoekmachines altijd door naar een nieuwe url, en behoud je dus het meeste van de SEO-waarde van de pagina.
  • 302-redirect: met de 302-redirect stuur je gebruikers ook door naar een nieuwe url, maar je geeft aan zoekmachines aan dat dit maar tijdelijk is. Hiermee geef je geen SEO-waarde door aan de nieuwe url. Deze redirect wordt niet vaak gebruikt.

Er bestaan ook nog 303-, 307- en 308-redirects, maar deze worden zelden gebruikt. 

Hoe stel je een redirect in?

Het instellen van een redirect verschilt per cms. We hebben hier de meeste gangbare methodes voor je op een rijtje gezet:

Redirect met een plugin (bijv. in WordPress)

Als je een plugin zoals Yoast SEO gebruikt in WordPress, is het erg gemakkelijk om redirects in te stellen. Hierin moet je aangeven welk type redirect je wilt (301 of 302), wat de oude url is en wat de nieuwe url wordt. Zo simpel is het!

Redirects met .HTACCESS

Je kunt je redirects ook instellen via je webserver. Dit doe je aan de hand van een .HTACCES-bestand. Hierin geef je aan de hand van een formule aan welke redirect je allemaal wilt instellen op je site. Ook in deze formule staan de drie onderdelen die je nodig hebt voor een redirect: het type redirect (301 of 302), de oude url en de nieuwe url.

Voorbeeldformule: Redirect 301 /over-ons/ https://www.sitenaam.nl/contact/

Let wel op! In je .HTACCESS-bestand staan ook de belangrijkste gegevens van je site. Wijzig je iets verkeerd, dan kan zo je hele website eruit liggen. 

Let hierop bij het aanmaken van redirects

  1. De nieuwe pagina waar je de gebruiker naartoe stuurt moet gelijk zijn of ongeveer dezelfde informatie bevatten als de oude pagina. Vervalt bijvoorbeeld een productpagina? Stel dan een redirect in naar een product dat erop lijkt of de overzichtspagina van de producten (in die categorie). 
  2. Maak geen dubbele redirects aan! Bekijk goed of een pagina niet al een redirect heeft. Zo ja: dan moet je de pagina redirecten vanaf de originele pagina. Bijvoorbeeld: de url /over-ons wordt al doorgestuurd naar /contact. Wil je /contact doorsturen naar /contacten? Dan wordt dit je redirect: /over-ons naar /contacten.
  3. Als je een hele website gaat verhuizen, zijn er veel url’s die een redirect nodig hebben. Maak hiervoor een spreadsheet aan zodat je developers de redirects in bulk kunnen instellen. Maak het zo simpel mogelijk met 2 kolommen: oude url en nieuwe url. 
  4. Kijk goed of je wel álle onderdelen van een url meeneemt in je redirects. Valkuilen zijn: http met https verwarren of de schuine streep (/) aan het eind van de url over het hoofd zien.

Zo. Nu weet je alles over SEO en redirects, ga er dus zelf mee aan de slag! Kom je er nog niet helemaal uit of heb je vragen? Vul dan hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op. Of lees hier meer over tech!

Ook veel gelezen:

YouTube SEO: optimaliseer je video’s voor #1

Bij SEO draait alles om zoekmachineoptimalisatie en dan denk je vaak aan Google. Maar weet je wat ook een zoekmachine is? YouTube! En video’s kun je net zo goed optimaliseren, net zoals je dat bij je website of blogs doet, met als doel om hogerop in de zoekresultaten te komen. YouTube SEO dus!

Spring snel naar:

Wat is YouTube SEO?

Met SEO voor YouTube zorg je ervoor dat je video beter, organisch gevonden wordt op YouTube. Deze zoekmachineoptimalisatie hangt van een hoop onderdelen af, zoals de manier waarop je je video opbouwt, welke titel je aan de video geeft, de thumbnail en nog veel meer. Alles om ervoor te zorgen dat jouw video bovenaan de pagina staat wanneer mensen keywords intikken die voor jouw video relevant zijn.

Zo werkt YouTube SEO

In  5 stappen optimaliseer jij je video voor YouTube:

1. Zoekwoordenonderzoek voor YouTube

Net zoals SEO voor Google, begin je ook bij video’s met een zoekwoordenonderzoek. Helaas heeft YouTube niet zijn eigen zoekwoordenplanner zoals Google dat heeft. Dus daar moet je creatief mee omgaan! Zoals het volgende:

  • Zoek in de suggesties van YouTube. Typ eens wat in de zoekbalk van YouTube. Best simpel, toch? Zodra je begint met typen, wordt er een hele lijst met suggesties getoond. Ook kun je een * toevoegen aan het begin van je keyword: zo zie je ook suggesties die niet exact overeenkomen. Dat geeft je allemaal een brede pool aan inspiratie en zie je waar op YouTube vaker naar gezocht wordt.
  • Bekijk de YouTube-trends. Neem die ideeën die je bij de zoekbalk hebt verzameld en bekijk hoe ze het doen in Google Trends. Dit geeft je een duidelijker beeld van je zoekwoorden: wordt er in Nederland vaak naar gezocht en in welke maanden meer of minder?
  • Zoek in Google naar featured video’s. Weet je wat helemaal mooi zou zijn? Als jouw YouTube-video ook nog eens in Google wordt getoond. You’re in luck, want dat kan! Bij veel zoekwoorden maakt Google een video-sectie aan tussen de zoekresultaten. Als Google merkt dat mensen bij keywords op zoek zijn naar video’s in plaats van een tekst, maakt Google een video-sectie aan.

appeltaart in serp google2. Vind de zoekintentie van je keywords

Heb je een mooi lijstje met keywords en de richting die je op wilt met je video? Super! Typ ze dan nog een laatste keer in op YouTube om te zien wat je concurrenten doen. Komen de video’s niet overeen met het type video dat jij wilt maken? Geen probleem, kies dan een andere insteek. En als je toch in YouTube aan het kijken bent, haal er meteen wat inspiratie uit: welke titels gebruiken zij, welke onderdelen bespreken ze in hun video, hoe ga ik opvallen tussen deze video’s?

Maar dit kan ook: je typt je keyword in op YouTube en de video’s die verschijnen gaan totaal ergens anders over dan jouw video. Een klassiek voorbeeld is het woord ajax. Dit is een voetbalclub, schoonmaakmiddel, merk brandblussers, Grieks mythologisch figuur én een term van JavaScript en XML. Scoren met ajax is dus moeilijk (pun intended). Maar soms zit je zoekintentie er ook naast als je bijvoorbeeld een product wilt aanbieden, maar mensen op zoek zijn naar iets informatiefs. Zo zie je bij het keyword ‘seo teksten’ vooral informatieve video’s over hoe je deze teksten schrijft. En bij ‘seo tekstschrijver’ wordt een dienst aangeboden of uitgelegd.

3. Voeg elementen toe die YouTube belangrijk vindt

Hoe je een goede video maakt, daar kunnen mijn video-collega’s je veel over vertellen. Daar zitten zoveel elementen in, dat is niet relevant voor deze blog. Wat wél relevant is, zijn de onderdelen die het algoritme van YouTube belangrijk vindt. Bij het algoritme draait het om bezoekerstevredenheid (vinden ze wat ze zoeken?), en ervoor zorgen dat het publiek zo lang mogelijk YouTube-video’s blijft kijken. Als je daarop in weet te spelen, ga je beter scoren op YouTube. Hier zijn een paar manieren om ervoor te zorgen dat YouTube blij wordt van jouw video:

  • Vraag je kijkers om likes, de video te delen en een comment achter te laten. YouTube ziet een like, share of comment als interactie, en interactie geeft vaak aan dat mensen tevreden zijn met de video en het aan anderen aanbevelen.
  • Begin de video aantrekkelijk of met een teaser. De eerste paar seconden van een video zijn cruciaal! De meeste mensen haken al na 10 seconden af. Weet je juist díé mensen te vangen met je video, dan beloont YouTube je met een betere ranking.
  • Zorg dat kijkers op je abonneren. Zodra je een fanbase opbouwt, wordt je video automatisch al door een handjevol mensen bekeken zodra je deze post.

4. Voeg dit toe aan je YouTube-video

Okay, de video is af! Nu heb je mooi de tijd om de laatste puntjes op de i te zetten in de YouTube Studio (oftewel, de plek waar je je video upload en bewerkt). Hierin kun je het volgende aanpassen en optimaliseren:

  • De titel van de video: het is hierbij belangrijk dat je je belangrijkste keyword in de titel zet (het liefst helemaal vooraan). En maak ‘m daarnaast niet te lang, een stuk of 60 karakters is meer dan genoeg.
  • De thumbnail: je kunt ervoor kiezen om een fragment uit je video als thumbnail te gebruiken, maar een zelfgemaakt is natuurlijk beter. Maak er eentje die past bij de huisstijl van je bedrijf. En als je er tekst in zet, zorg dan dat deze niet hetzelfde zegt als de titel van de video.
  • De omschrijving van de video: ook in de omschrijving kun je lekker wat keywords en synoniemen kwijt. Dit is trouwens ook een mooie plek om linkjes te plaatsen, zoals naar een blog die samenhangt met je video. Doordat je die link tussen blog en video hebt, boost Google ook nog eens je blog (win-win).
  • Voeg de tags toe: tags kun je zien als de hashtags van YouTube. Ze moeten omschrijven waar je video over gaat. Ook hier kun je weer lekker wat zoekwoorden kwijt (en vergeet niet te kijken wat je concurrenten hier invullen).
  • Pas de ondertiteling aan: dit is een onderdeel dat vaak over het hoofd wordt gezien. YouTube maakt z’n eigen ondertiteling, maar (zoals verwacht) zitten hier vaak fouten in. Dit is gelukkig snel te fixen! Je kunt de automatische closed caption aanpassen in YouTube Studio of je voegt je eigen scriptje met ondertiteling toe. Dit zorgt ervoor dat YouTube je video beter begrijpt en deze dus beter kan ranken.

? Lees ook: zo werkt lokale SEO

Hoe voeg je ondertiteling toe aan je YouTube-video?

  1. Ga naar één van je eigen video’s op YouTube
  2. Klik op het tandwieltje rechtsonderin je video
  3. Ga naar Ondertiteling en dan Ondertiteling Toevoegen
  4. Hier zie je al een gepubliceerde, automatische ondertiteling
  5. Klik deze ‘Nederlands (automatisch)’ aan en ga naar Bewerken
  6. Pas je ondertiteling aan, aan de hand van de video
  7. Zodra je klaar bent, klik je op Bewerkingen publiceren.
YouTube ondertiteling
  • Voeg een eindscherm toe: eindschermen zijn grote, klikbare thumbnails die je aan het einde van je video kan toevoegen. Hier kun je bijvoorbeeld linken naar een afspeellijst, je gehele kanaal of je nieuwste upload. Zo hark je mooi die views binnen! En vergeet niet aan het eind van je video 10 seconden een stilstaand beeld te plakken, zodat het eindscherm niet over je gezicht heen valt.
eindscherm youtube
Het eindscherm van een GoldfiZh-video op YouTube

5. Blijven optimaliseren

Zoals alles met SEO is het belangrijk dat je blijft leren van je werk en blijft aanpassen. Gelukkig verzamelt YouTube een hoop informatie voor je dat veel zegt over het kijkgedrag van je viewers. Om al deze data te zien, moet je eerst naar je Analytics van je YouTube-kanaal.

Hoe ga je naar YouTube Analytics?

  1. Ga naar YouTube
  2. Klik rechtsboven op je icoon
  3. En ga naar YouTube Studio
  4. In het menu links zie je Analytics staan, klik daarop

Via YouTube Analytics kun je naar het volgende kijken om te optimaliseren:

  • Wat was de kijkersloyaliteit? Zodra je een van jouw video’s aanklikt, kun je in analytics de kijkersloyaliteit bekijken. In deze grafiek zie je precies hoe lang mensen je video blijven kijken en wanneer ze afhaken. Zie je een piek in je grafiek? Dat betekent dat mensen hebben ‘teruggespoeld’ naar dit moment, dat is een goed teken! Dan zit daar dus iets wat ze interessant vonden aan de video.
kijkersloyaliteit youtube seo
De kijkersloyaliteit van een video op YouTube
  • Hoe hebben mensen de video gevonden? Onder het kopje Bereik, vind je ook ‘Verkeersbron: YouTube-zoekopdracht’. Hier zie je een overzicht van alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om jouw video te vinden. Komen deze overeen met de content die je hebt gemaakt? Oftewel, klopt de zoekintentie?
  • Werd er geklikt op alle links? Tenslotte kun je nog bij iedere video zien wie er op de links in je video hebben geklikt (zoals je eindscherm en ingevulde polls). Antwoorden op polls geven je misschien nieuwe inzichten en de clicks op het eindscherm geven aan hoe geïnteresseerd kijkers zijn in je andere content.

Lezers klaar? Optimaliseer maar!

Nu dat je alles weet over SEO voor YouTube is het tijd om aan de slag te gaan! Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken of wil je dat we meekijken wanneer je zelf al geoptimaliseerd hebt? We helpen je graag. Neem contact met ons op via het contactformulier hieronder. Ohja, en vergeet je niet te abonneren op ons YouTube-kanaal 😉

Lees ook:

Zo optimaliseer je voice search voor SEO

Voice search is in 2020 hét buzzword in de SEO-wereld. Hoe werkt voice search precies, wat kan je ermee en hoe laat je het samenwerken met je SEO-strategie? Ik zet alle tips en bevindingen voor je op een rij. Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je spraakgestuurde zoekstrategie voor smart speakers! 

Spring snel naar:

Vier tips om te optimaliseren voor Voice Search:

  1. Kom in een featured snippet terecht
  2. Structured data: markeer je speakable alinea’s
  3. Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk
  4. Voice search werkt lokaal

Hier op kantoor zijn we al een tijd in de weer met de in oktober uitgebrachte Google Home. Sinds de introductie van dit apparaat in Nederland is het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten flink toegenomen. Wat je allemaal met het apparaat kan, zie je in deze briljante kerstvideo van Google.

Voice search is kortweg zoeken op Google via je stem en niet via je toetsenbord. Dit gebeurt via smart speakers en voice assistants. Dus elke keer als je iets zoekt via Google Home, Google Assistant, Siri of Alexa doe je aan voice search.

Het is niet de vraag óf voice search een rol gaat spelen voor SEO, maar wanneer. 

Grootste Google-update ooit (BERT) en voice search

Bovendien is in oktober 2019 de grootste Google-update ooit uitgerold: BERT. Het gevolg hiervan: 10% van alle zoekresultaten verandert. Dat komt doordat BERT Google in staat stelt om taal beter te begrijpen.

Als het om gesproken taal gaat -voice search dus- zaten er nog een hoop haken en ogen aan de resultaten die Google gaf. Zo begreep de zoekmachine een woordje als ‘niet’ in een zin niet. Door de update begrijpt Google dus niet alleen wat een serie losse woorden betekenen, het begrijpt daadwerkelijk wat de context van een zin is!

Het is niet voor niks dat zo’n grote update vooral op gesproken zoekopdrachten van toepassing is. Waarom BERT zo belangrijk voor voice search is, zie je in onderstaande afbeelding. Houd hier dus rekening mee met het schrijven van je websteksten!

BERT google update voorbeeld

4 tips om te optimaliseren voor Voice Search

Er zijn verschillende manieren om te optimaliseren voor Voice Search. Ik neem ze even met je door en geef je daarbij gelijk de beste tips om ermee aan de slag te gaan, lets’ go!

Stel een vraag op Google en je krijgt tegenwoordig direct een verkort antwoord op je vraag in een speciale uitgelichte box, de zogeheten featured snippet. Deze verschijnt boven alle andere zoekresultaten. Hierom wordt dit ‘positie 0’ genoemd.

Dit geeft je een kans om met je website boven alle andere sites in de zoekresultaten uit te stijgen. Zorg er daarom voor dat:

  • je pagina een concrete vraag bevat in H2 én beantwoordt in normale tekst
  • de vraag begint met woorden als: wat, waarom, wanneer of hoe
  • het antwoord in ongeveer 50 woorden (één vaste alinea, geen witregels), een lijstje, tabel of een grafiek direct onder de vraag staat

How to Earn Every Featured Snippet (Backed by Research) https://t.co/rGv9rwp3PW #SEO @Moz pic.twitter.com/B0428o2OVJ

— AJ Ghergich (@SEO) 17 januari 2017

Wat dit met voice search heeft te maken? De antwoorden die Google Home geeft, komen rechtstreeks uit deze snippets.

Structured data: markeer je speakable alinea’s

De alinea’s die jij graag in deze speciale boxen wilt zien, moet je markeren. Eigenlijk net zoals je nu aangeeft wat de titel van je pagina is, maar dan iets technischer.

De volgende tip zorgt ervoor dat Google weet welke alinea van een pagina moet worden voorgelezen als iemand daarom vraagt. Het vergroot niet per se je kans om in een featured snippet te komen. 

H1, H2, H3
Let goed op de opmaak van je tussenkopjes als je het Google gemakkelijk wilt maken voor Voice Search. Beeld: GoldfiZh

Met behulp van de html-tags van schema.org kan je bijvoorbeeld reviewsterren of een zoekbalk laten verschijnen in je snippet. Samen met onder andere Bing en Yahoo heeft Google ook een universele html-standaard opgezet voor voice search markeringen (mark-ups). Zo geef je dus met een stukje html-code aan welk stuk Google Home moet voorlezen. 

schema.org speakable
Voor de technici: zo ziet het voorbeeld van een speakable html-tag van schema.org eruit

Om een stuk tekst te laten voldoen aan de eisen van Google is het wel belangrijk dat het stuk dat je speakable maakt een vloeiend lopende alinea is. Kanttekening: dit is alleen nog beschikbaar voor Engelse pagina’s. Hier wordt deze tag ook gebruikt bij nieuwsartikelen en om een samenvatting van een pagina te geven. 

Leer meer over structured data.

Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk

Longtail keywords worden hierdoor steeds belangrijker. Dit zijn zoekopdrachten die uit vijf of meer woorden bestaan. Door het praten met Google Home, Alexa of Siri worden zoekopdrachten namelijk steeds natuurlijker. Dus niet: ‘Voice Search tips’, maar ‘Hey Google, hoe zorg ik ervoor dat mijn website klaar is voor voice search?’

En waar kan je beter je vragen en antwoorden kwijt dan op je FAQ-pagina? Weet je niet wat voor vragen je moet stellen en beantwoorden? Probeer dan Answer The Public eens.

Tot slot: voice search zoekt in eerste instantie naar lokale opties. Maak je website lokaal goed vindbaar:

  • Update je bedrijfspagina (of maak er één aan) op Google Maps en Google My Business
  • Maak pagina’s aan met zoektermen in combinatie van de plaatsnaam van je bedrijf of vestiging
  • Creëer content die nuttig is voor mensen uit de regio: wat zijn je openingstijden, waar kunnen ze parkeren?  

Dat was ‘m! Heb je nog vragen over de blog of wil je een keertje kijken wat er mogelijk is voor jouw bedrijf met betrekking tot voice search? Stuur dan gewoon even een berichtje! ⤵️

Of wil je meer lezen over digitale trends? Check dan:

Microcopy: kleine, korte teksten voor een converterende website!

Wist jij dat één korte zin of zelfs één woord honderd meer producten kan verkopen dan een pagina vol? Dat is de kracht van microcopy. Door microcopy goed toe te passen, lukt dit jou ook! Microcopy heeft een grote invloed op de gebruiksvriendelijkheid en daarmee de conversieratio van je website. Benieuwd wat microcopy is en hoe je dit goed toepast? Check het hier.

Wat is microcopy?

Microcopy zijn korte woorden en kleine zinnetjes op strategische plekken in e-mails en op websites, bijvoorbeeld naast een call-to-action-knop. Deze ‘microteksten’ nemen onzekerheden weg en helpen de bezoeker bij het ondernemen van acties. Zie het als het duwtje in de rug dat de bezoeker op dat moment nodig heeft. Copywriting op zijn best dus!

Interessant? Lees meer!

Dit zijn de verschillende soorten microcopy

Microcopy vind je terug op of in:

  • Menubalken
  • Call-to-action-knoppen
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • 404-pagina’s
  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • Volg-ons-op-social-media-tekstjes
  • pop-ups
  • Cookie- en provacymeldingen
  • Pay-offs
  • Tooltips
  • Korte e-mailberichten
  • Bestelpagina’s
  • Instructies

Wat is het verschil tussen microcopy en UX copy?

Microcopy is een belangrijk onderdeel van de User Experience (UX) oftewel de gebruikerservaring op je website. Daarom is er geen verschil tussen microcopy en UX copy. Een UX-copywriter heeft voornamelijk één doel en dat is gebruiksvriendelijke content creëren, zodat de teksten op de website converteren. En dat doe je bijvoorbeeld met microcopy!

Wat is de kracht van microcopy?

Wist je dat bezoekers gemiddeld maar 28% van een pagina lezen? 28%! Dat is de eerste zin, koppen, opsommingen, call-to-action-knoppen en alles vlakbij die knoppen. Door hier een goed gekozen woord of zinnetje te plaatsen neemt de gebruiksvriendelijkheid toe en daarmee de conversieratio van je pagina of website. Dus het aantal inschrijvingen, verkopen en aanmeldingen.

Met microcopy kan je gebruikers:

  • Informeren:

– Waarom moet ik mijn geboortedatum invullen?

– Geen zorgen, we gebruiken je telefoonnummer alleen indien er een probleem zou zijn met de verzending.

  • Ontzorgen/twijfels wegnemen:

– Bedankt Jan, Fijn dat je koos voor onze winkel. We gaan direct aan de slag. 

– Geweldig, daar gaan we van blozen… Wat maakte het verschil?

  1. Overtuigen:
    – Kijk waar je wilt. Altijd opzegbaar. [Kijk 30 dagen gratis >]
    – Nu 3 maanden gratis. De eerste 3 mnd €0- p.m. excl. btw. Gewoon naast je huidige provider.
  2. Activeren:
    – Let op, bijna uitverkocht!
    – Scherp geprijsd, Voor 23:59 besteld, morgen in huis
    – Gratis verzending, 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren, Dag en nacht klantenservice, Cadeautje? Laat het voor je inpakken en bezorgen.

Hoe pas je microcopy toe? 10 tips!

1. Beantwoord als eerst deze vragen

Om microcopy goed toe te passen is het belangrijk om je boodschap te bepalen. Doe dit door deze vragen te beantwoorden:

  • Wat is jouw grootste Unique Selling Point?
  • Hoe onderscheid jouw bedrijf zich van concurrenten? 
  • Waar ligt de twijfel bij jouw klanten en hoe speel je hierop in?
  • Bijvoorbeeld: de openingstijden, bezorgmomenten, vastzitten aan een contract, etc. 

2. Vermijd vaktaal

Het is niet vanzelfsprekend dat jouw klanten net zoveel als jij weten van jouw product of dienst. Ga er dan ook niet vanuit dat klanten weten wat jij bedoelt wanneer je vaktermen in je microcopy verwerkt. 

3. Houd het zo kort mogelijk

Een korte geruststelling of toelichting is genoeg. Leid de klant vooral niet af!

4. Schrijf actiegericht

Wees direct. Schrijf dus ‘Nu downloaden’ of ‘Download nu’ en niet ‘Klik hier om de download te starten’. 

5. Wees duidelijk

Richt je vooral op welke actie er wordt verricht. Dus niet ‘Download hier’ maar ‘Download hier de whitepaper over microcopy’.

6. Blijf vooral vriendelijk

Gebruik spreektaal, vermijd negatieve of dreigende woorden en toon de gebruiker empathie en behulpzaamheid.

7. Geef instructies

Help de gebruiker door in het aankoop- of inschrijfproces de weg naar de afname toe makkelijker te maken. Verwerk de behulpzaamheid in jouw micropy door korte, duidelijke instructies te geven. 

8. Gebruik je brandvoice

Je hebt de kans om de stem van je merk te benadrukken! Grijp deze kans door je brandvoice in je microcopy te verwerken. 

9. Zet fout- en succesmeldingen in!

Wanneer er zich een foutmelding op je website plaatsvindt, is dit hét perfecte moment om je van je beste kant te laten zien aan je potentiële klanten door ze op weg te helpen. De melding ‘error’ of ‘pagina bestaat niet’ is echt geen goede zet. Succesmeldingen zijn erg goed om je klanten een goed gevoel te geven. Je klanten vinden het fijn om de bevestiging te krijgen dat zij een goede keuze hebben gemaakt wanneer zij jouw product of dienst hebben afgenomen. 

10. Plaats de microcopy op een logische plek

Last but not least en heel belangrijk! De microcopy moet passend zijn op de plek van de website. Wijk niet af van logica. De gebruiker verwacht namelijk dat wanneer hij zijn e-mailadres moet invullen, hij daaronder klikt op een actiebutton met ‘verstuur’ of ‘meld je aan’. Zorg ook dat jij je microcopy verwerkt in het design van je website. 

Is microcopy onmisbaar?

Ennn dan de hamvraag! Is microcopy onmisbaar? JA! Microcopy is onmisbaar wanneer je meer uit je website wilt halen. Er zijn genoeg bedrijven die gebruik maken van microcopy op hun website. Kijk vooral goed rond en haal zo inspiratie op voor je eigen website. 

Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op! Wij helpen je graag met korte en pakkende copy om jouw doel te behalen.

Lokale SEO: kom met (meerdere) pagina’s in de local pack van Google Maps

Hoe zorg je ervoor dat jij met je winkel, bedrijf, merk, eenmanszaak of zzp-onderneming goed te zien bent in Google anno 2021? Daar zijn een aantal simpele methodes voor. We zetten de belangrijkste tips op een rij! Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je eigen website.

Wacht even… SEO? Dat is Search Engine Optimization. Hiermee worden alle technieken bedoeld, die worden gebruikt om websites beter vindbaar te maken voor Google en andere zoekmachines. Hier vind je een uitgebreide SEO-uitleg

Het verschil tussen SEO en Lokale SEO

Verschilt lokale SEO veel met normale SEO? Ja. Simpelweg doordat je een andere doelstelling nastreeft met je online strategie. Lokale SEO is vooral relevant voor bedrijven die, je raadt het al… zichtbaar willen zijn in de regio, terwijl SEO voor landelijke bedrijven juist zichtbaarheid zoekt op specifieke onderwerpen. 

Het belang van lokale SEO in 2021

Over het belang van lokale SEO in 2021 kunnen we kort over zijn: het is een héle belangrijke manier van klantenbinding. Check:

  • 50% van de consumenten bezoekt binnen een dag de winkel die ze online hebben opgezocht (bron: Google);
  • 18% van de lokale zoekopdrachten leidt tot een daadwerkelijke aankoop (bron: Google);
  • 46% van de zoekopdrachten heeft een lokale intentie (bron: BrightLocal);
  • 33% van alle bedrijven heeft nog geen Google Mijn Bedrijf aangemaakt volgens het grootste, jaarlijkse lokale merkonderzoek van Amerika (bron: State of local marketing report 2019, Brandmuscle).

Daar komt bij dat klanten afhaken als iets kleins als de contactgegevens niet (of foutief) vindbaar zijn. Volgens BrightLocal:

  • Verliezen 8 op de 10 bezoekers het vertrouwen in een bedrijf bij verkeerde of verwarrende contactgegevens;
  • En 7 op de 10 bezoekers stoppen zelfs helemaal met de service van een bedrijf als er online (lees: op Google) verkeerde contactgegevens staan.

Tip 1: start met Google Mijn Bedrijf

Reden genoeg dus om je online zichtbaarheid op orde te brengen. De belangrijkste stap die je moet nemen om lokaal te worden gevonden, is het aanmaken van Google Mijn Bedrijf (GMB). Hiermee laat je namelijk snel weten aan potentiële klanten wie je bent, wat je doet en wat je contactgegevens en openingstijden zijn.

Zoals gezegd: 1 op de 3 bedrijven doet nog niks met GMB. Zorg dus dat je een deel van je concurrentie voor bent! 

De 5 voordelen van Google Mijn Bedrijf

  • Verschijn prominent in beeld

Je bedrijf staat groot en opvallend aan de rechterkant van een zoekresultatenpagina, waardoor mensen sneller contact met je opnemen of een bezoek brengen aan je website. Als jouw bedrijf het beste aan de zoekintentie van een zoeker voldoet, verschijn jij in beeld. 

  • Aanbiedingen

Houd je klanten up-to-date. Sinds kort is er de mogelijkheid om updates te geven via GMB. Handig! Heb jij een aanbieding, nieuwe openingstijden of op zoek naar een nieuw personeelslid? Breng het de wereld in!

  • Zichtbaar op Maps

Door je bedrijf aan te melden bij GMB word je ook beter vindbaar op Google Maps. Wel zo handig voor de mensen in je buurt die naar jouw product op zoek zijn. Dit wordt ook wel het ‘local pack’ genoemd. Door je lokale SEO goed op orde te hebben, kan je hierin bovenaan verschijnen bij grote zoektermen. 

Google SERP: digitaal marketing bureau utrecht
Door je lokale SEO goed op orde te hebben val je bij grote zoektermen op in het zogeheten ‘Local pack’.
  • Interactie met klanten

Klanten en geïnteresseerden in jouw product of merk kunnen eenvoudig contact met je opzoeken via GMB. Wil iemand weten waar je makkelijk kan parkeren? Geef hem direct antwoord (en zorg dat je het voortaan wel duidelijk staat vermeld op je GMB-pagina).

  • Recensies

Recensies zijn een belangrijke sociale bewijskracht voor Google. Een bedrijf dat veel goede recensies krijgt op Google is betrouwbaar en wordt daarvoor beloond met een hogere ranking. 

Tip 2: maak lokale content

Wie online zichtbaar wil worden, moet beginnen met het maken van content. Houd een blog bij, vertel over je projecten of houd mensen up-to-date over je branche. Door in dit soort posts af en toe je plaatsnaam te laten vallen of juist heel specifiek te vertellen over een project dat je in de buurt hebt afgerond, ziet Google dat jij een serieuze speler bent op jouw terrein in jouw regio. 

Tip 3: wees consistent en up-to-date

Google vindt niks zo vervelend als gegevens die op verschillende plekken anders zijn. Zorg dus dat je adresgegevens en dergelijke op al je sociale kanalen, websites en andere online uitingen gelijk zijn. Even opletten dus wanneer je verhuist. 

En update je Google-bedrijfspagina regelmatig. Actief de vragen van je bezoekers beantwoorden en updates plaatsen wordt beloond door Google.

Case: wat als je bedrijf meerdere vestigingen heeft?

De laatste maanden zijn we bij GoldfiZh druk in de weer met de lokale zoekoptimalisatie voor Arts en Zorg. Dit is een keten van 20 gezondheidscentra waarin verschillende soorten zorg samenkomen, zoals een huisarts, een apotheek, een fysiotherapeut en een psycholoog. Allemaal diensten die alleen lokaal relevant zijn. 

Veel vestigingen en diensten die door elkaar heen lopen. Dat is vragen om problemen. Veel van deze lokale diensten werden dan ook niet gevonden via Google. Reden: er was geen lokale focus aangebracht op de pagina’s. 

Door elke pagina toe te spitsen op wat het is en waar het zit, zijn we hier langzaam maar zeker verandering in aan het brengen. Zoek maar op ‘huisarts Leeuwarden’ en bekijk de resultaten. Arts en Zorg staat tegenwoordig zelfs boven verschillende vergelijkingswebsites, hoppa! Niet gek voor een zoekwoord waar 2.400 keer per maand op wordt gezocht. Goed geschreven lokale SEO-pagina’s hebben dus een grote impact! 

Arts en Zorg in Google
De impact van Lokale SEO wordt duidelijk wanneer je ziet dat je met 1 pagina op twee manieren bovenaan kan ranken in Google op competitieve zoekopdrachten

Het wordt nóg leuker wanneer je 2 dezelfde soort vestigingen bovenaan krijgt, zoals in Rijswijk.

Google Maps snippet
Ook 2 huisartsen uit dezelfde stad zijn bovenaan te krijgen

Zelf aan de slag met je lokale vindbaarheid

Laten we het niet moeilijker maken dan het is. De basis van lokale SEO is simpel: zorg dat je jouw contactgegevens up-to-date hebt en je Google Mijn Bedrijf zo volledig mogelijk hebt ingevuld. 

In competitieve branches (denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als ‘koffie Utrecht’ of ‘bakker Tilburg’) is dit echter niet voldoende. Mocht jij na het toepassen van bovenstaande tips nog steeds hulp nodig hebben of wil je een keertje dat ik met je meedenk? Neem even contact met me op!

Lees ook:

Google Web Stories maken en bovenin de zoekresultaten krijgen

De story’s van social media, maar dan bovenaan in Google: dát zijn Google Web Stories! De zoekgigant heeft een plugin gelanceerd waarmee iedereen nu visuele verhalen, of snackable content om in Google-termen te spreken, SEO-proof maakt. Hoe werkt dit en vooral: hoe maak je deze Web Stories? Ik leg het je uitgebreid uit!

Deze blog verscheen in andere vorm eerder op Frankwatching

Wat zijn Web Stories precies?

Web Stories zijn een slideshow in de vorm van tikbare content, die we nu alleen van social media kennen. Het zijn losse foto’s video’s en/of teksten die samen een verhaal vormen op een webpagina. Door te tikken op een story ga je naar de volgende slide.  In tegenstelling tot Stories op Instagram, Snapchat en YouTube verdwijnen deze verhalen niet na verloop van tijd. Sterker nog: informatieve Stories hebben de potentie om bovenaan in Google te komen en zo op de lange termijn veel verkeer te trekken. Een prima manier om je SEO te verbeteren dus!  Deze feature was de laatste maanden in beta-versie beschikbaar, waardoor we al het één en ander hebben getest. Sinds oktober is de plugin voor iedereen beschikbaar!  

Hoe maak je Google Web Stories?

Google maakt het voor websites die op WordPress draaien heel simpel om Web Stories te maken. Met deze speciaal ontwikkelde plugin zet je de Stories supersimpel in elkaar. Hoe precies? Dat kunnen we uittypen voor je, maar veel handiger is het om onze Web Story te checken over het maken van story’s!

Voorbeelden van Web Stories

Wat zijn de mogelijkheden van Web Stories precies? Een heleboel. Daarom hebben we een aantal voorbeelden op een rij gezet. Er zijn namelijk al een hele hoop van deze visuele verhalen in omloop. Check bijvoorbeeld:

  • de story van BBC over wat mensen op de maan hebben achtergelaten. In deze Story worden bijzondere foto’s van spullen die astronauten op de maan hebben hebben laten liggen gecombineerd met informatie over die astronauten en de missies naar de maan. 
  • de story van USA Today over Beyoncé. Hier wordt de impact van Beyoncé op de popcultuur en maatschappij simpel uiteengezet. 
  • de story van The Atlantic over de goudkoorts op Amazone. Deze hele story is in dezelfde stijl geanimeerd, waardoor het echt een verhaal is. 

Naar aanleiding van de eerste versie van deze blog op Frankwatching werden er in de comments meer ideeën en Stories gedeeld. Check bijvoorbeeld:

Hoe maak je jouw Stories aantrekkelijk?

Net als met Instagram Stories en LinkedIn Stories maak je jouw stories heel makkelijk dynamisch en interactief door er per slide leuke extra’s aan toe te voegen. Combineer je Stories bijvoorbeeld met:

  • afbeeldingen, gifjes, stickers en zelfs video’s: maak elke slide visueel aantrekkelijk door er de juiste visuals aan toe te voegen; 
  • combineer tekst met audio: wees hier voorzichtig mee, aangezien de meeste gebruikers nooit zo zijn gediend van onverwachte muziek uit hun speakers of in hun oortjes. Toch is audio een mooie toevoeging wanneer je bijvoorbeeld extra informatie wilt inspreken bij een slide; 
  • animaties en interactie: ook hou je jouw Stories aantrekkelijk door tekst en afbeeldingen te animeren via de plugin. En zorg voor een goede vervolgstap in je laatste slide. Zo ben je de gebruikers nóg beter van dienst. 

Voordelen van Google Web Stories

Er zijn een hoop redenen om aan de slag te gaan met Web Stories:

  1. De belangrijkste: het is supervet! Via Stories ziet je content er een stuk aantrekkelijker uit dan via een ouderwetse webpagina. En voor mijn part ook beter dan alle online magazines die nu worden aangeboden; 
  2. Het is ideale content voor smartphones; de slides zijn namelijk verticaal en werken op AMP-technologie, waardoor ze ook op telefoons supersnel laden; 
  3. De Stories zijn te embedden en daardoor te hergebruiken op meerdere pagina’s;
  4. Het is een moderne manier om content en informatie te delen met je doelgroep. Vrijwel iedereen kent het principe van Stories al van social media en is gewend om op deze manier informatie tot zich te nemen; 
  5. Stories op je website zijn interactief, doordat je moet klikken, luisteren en kijken. Hierdoor blijft je boodschap beter hangen bij de gebruiker;
  6. Het past in de trend van Google om resultaten weer te geven, die snel antwoord geven op een zoekvraag;
  7. De oplettende lezer had het al in de gaten: het zijn niet voor niks Google Web Stories. Dit is Google’s antwoord op de snelle content van social media. De zoekmachine heeft eigenhandig een plugin voor deze contentvorm ontwikkeld, waardoor de stories goed indexeerbaar zijn en snel kunnen ranken in de zoekresultaten!

De eerste #1 posities in Google voor (Engelstalige) Stories zijn al gespot: Google Web Story on SERP Tuurlijk, dit is een hele specifieke zoekterm. Het leuke aan dit voorbeeld: de Story staat boven een branded (disqus.com) resultaat! Dit geeft de enorme potentie weer van deze story’s. De content is makkelijk behapbaar en voldoet zo perfect aan de zoekintentie.

Aan de slag met Google Stories, maar je werkt niet op WordPress?

Werk je niet met WordPress? Dan zijn er gelukkig andere manieren om Web Stories te maken! Hiervoor is het goed om te weten dat story’s werken via AMP-technologie. Wat betekent dat er voor elk cms mogelijkheden zijn om aan de slag te met deze visuele verhalen. Stuur dit linkje door naar je webbouwer en dan regelt ‘ie het voor je.   

SEO-checklist Web Stories

Een Web Story maken, betekent natuurlijk niet dat je jouw verhaal ook automatisch terugvindt bovenaan de zoekresultaatpagina’s (SERP) van de door jouw begeerde keywords. Maak je visuele verhaal daarom SEO-proof met deze checklist:

  • Volledigheid: zorg ervoor dat jouw verhaal een rond verhaal is. Met andere woorden: wanneer jouw slideshow na 5 tikken een verkapte advertentie blijkt te zijn, ga je niet ranken. Zet dus géén links in je artikelen die verwijzen naar andere websites of apps;
  • Maximaal één affiliate link: als je lezers wilt doorverwijzen naar een marketplace, doe dat maximaal één keer per verhaal;
  • Aantal slides: minimaal 5 slides, maximaal 30. Google adviseert hierbij tussen de 10 en 20 pagina’s aan te houden;
  • Titel lengte: houd een maximum van 40 tekens aan;
  • Tekst: houd maximaal 200 tekens per slide aan;
  • Video: wanneer je video’s gebruikt in je stories, zorg er dan voor dat ze rond de 15 seconden per pagina duren. En dat de video’s die je gebruikt ondertiteld zijn; 
  • AMP-test: test je story in de AMP-tester van Google. Zo weet je zeker dat je Story goed wordt geïndexeerd; 
  • Structured data (optioneel): voeg Structured Data toe aan je Story zodat Google en andere zoekmachines beter begrijpen waar de content over gaat. Voor Stories zijn de volgende 4 mark-ups mogelijk: 

Ik ben ervan overtuigd dat we Google Web Stories héél veel gaan terugzien in de zoekresultaten! Wil je hier ook mee aan de slag? Ik help je hier graag verder mee 🙂

Check ook:

Zo optimaliseer je jouw vacatures voor Google for Jobs

Google for Jobs is gelanceerd in Nederland! Dit is Google’s eigen vacaturesite, die wel eens groter kan worden dan Indeed. Tijd voor SEO voor vacatures dus. Wie in de recruitment werkt, vertellen we niks nieuws. Alleen: weet jij al hoe je deze nieuwe, enorme kans benut om je vacaturebereik te vergroten? Ik leg het je in 4 minuten uit. Let’s go!

Zoek eens op een willekeurige vacature als ‘digital marketeer Utrecht’ en bekijk de resultaten. De eerste 5 (!) komen van Indeed. Daaronder volgen nog een paar linkjes van de Nationale Vacaturebank, maar veel meer dan deze 2 sites krijg je niet te zien. Je kan eigen vacature dus nog zo goed optimaliseren voor Google, op de eerste pagina kom je niet. Maarrr, dat gaat vanaf nu veranderen dankzij Google for Jobs!

Is Google for Jobs live in Nederland?

Update 25 augustus 2020: Ja, Google for Jobs is officieel live in Nederland! De functie wordt de komende weken uitgerold.

De livegang in Nederland kondigde zich al een lange tijd aan. Google is in Nederland samenwerkingen aangegaan met DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team, Yacht, BMC), Monsterboard en Rijksoverheid (carrière platform Werken voor Nederland).

Ook kan je jouw eigen vacatures laten oppikken door Google for Jobs. Daar helpen we je bij! Aangezien de zoekresultaten in Amerika en andere Europese landen al een jaar of 2 worden verrijkt met deze job search engine weten we al vrij veel over deze nieuwe manier van vacaturemarketing.

Wat is Google for Jobs precies?

Google for Jobs is een nieuwe manier Google om vacatures te tonen. In plaats van dat er een lijst komt met ‘normale’ zoekresultaten, verschijnt er binnenkort een blauwe widget (zie onder) van Google met daarin een geoptimaliseerde weergave van vacatures. Een beetje zoals je dat nu ook al vaak ziet bij het boeken van een vlucht of hotel.

Google for Jobs zorgt er dus voor dat werkzoekenden online sneller en meer relevante banen vinden. Aan de andere kant worden werkgevers juist geholpen doordat ze zichtbaarder worden bij de juiste kandidaten. Deze video van Google verduidelijkt het een en ander:

Hoe werkt Google for Jobs?

De widget neemt namelijk vrijwel de gehele resultaatpagina op Google over. Dit betekent nieuwe SEO-kansen! En daar houden we van ❤️ 

Wie zijn vacatures nu op de juiste manier optimaliseert, gooit straks wél hoge ogen in Google. Hoe werkt dat precies?

Dankzij de (big) data die Google tot zijn beschikking heeft weet de zoekmachine héél goed welke vacatures perfect bij jou aansluiten. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de woonplaats van de zoeker, maar ook met zijn werkervaring en voorkeuren. Zo krijgt de gebruiker precies die vacatures te zien die voor hem of haar interessant zijn.

Rest alleen de vraag: hoe speel je daar als bedrijf slim op in?

Google for jobs
De grote widget van Google die straks de resultaatpagina (SERP) overneemt bij het zoeken naar vacatures. Binnenkort ook te zien in Nederland.

SEO-tips om hoog te ranken in Google Jobs

#1 Breng je structured data op orde

De zogeheten structured data krijgen een steeds belangrijkere rol voor SEO. Door Google in html-code te vertellen waaruit je pagina -of in dit geval je vacature- is opgebouwd, wordt je pagina beter weergegeven in de zoekresultaten. Niet alle cms-systemen kunnen dit: vraag dus even aan je webbouwer of ‘ie dit mogelijk wil maken.

  • Klinkt ingewikkeld, valt best wel mee! Wij helpen je hierbij, neem even contact met ons op 

Om vacatures in Google for Jobs te krijgen, zijn de volgende 8 punten in je tekst en structured data vereist:

  1.      publicatiedatum;
  2.      omschrijving van de vacature. Denk aan: werkzaamheden, vereisten en verantwoordelijkheden;
  3.      werkgever / bedrijfsnaam;
  4.      locatie;
  5.      functienaam;
  6.      einddatum;
  7.      basissalaris. Met simpel ‘marktconform’ kom je niet weg op Google. Wel kan je een indicatie geven door middel van een minimaal en maximaal bedrag;
  8.      soort dienstverband: fulltime, parttime, vrijwillig, stage?

#2 Blijf optimaliseren op je functietitel

Om de concurrentie aan te blijven gaan met gevestigde namen als Monsterboard, Indeed en Vacaturebank moet je jouw vacatures blijven bijhouden. Vacature verlopen? Verwijder hem dan. Rank je onder de gevestigde orde? Specificeer je zoekopdracht dan. Dus niet: ‘digital marketeer Utrecht’, maar ‘junior online SEA marketeer Utrecht’.

#3 Denk aan de ‘standaard’ SEO-regels

Google for Jobs werkt qua ‘SEO-regels’ hetzelfde als de zoekmachine van Google. Zorg dus dat je, afgaande op bovenstaand voorbeeld, de termen (keywords) ‘junior online marketeer’, ‘SEA’ en ‘Utrecht’ laat terugkomen in de tekst, titel en meta tag.

En hoe langer mensen op je pagina blijven, hoe meer je wordt beloond door Google in de rankings. Zorg dus voor een actieve, aantrekkelijke schrijfstijl die aansluit bij je doelgroep.

#4 Zorg voor een goede sitemap

Zorg dat je een slimme sitemap hebt. Met een zogeheten Indexing API of een aparte sitemap voor vacatures zorg je ervoor dat Google altijd weet heeft van de laatste status van je vacatures op je website.

#5 Vergeet je logo niet

Een logo trekt de aandacht. En in de berg vacatures die je online kan vinden is elke manier van opvallen er één. Maak je vacature dus compleet.

Vacaturesite Google
Zo ziet de omgeving van Google for Jobs eruit.

Belang Google for Jobs

Nog niet overtuigd van het belang van Google for Jobs? Check dan deze casestudy van ZipRecruiter eens. Dankzij deze nieuwe zoekfunctie heeft het bedrijf:

  • 35% meer non-branded organisch zoekverkeer per maand
  • 3x hogere conversieratio dan bij andere zoekmachines
  • 10% lager bouncepercentage voor Google-bezoekers naar vacaturepagina’s
  • 4,5x hogere Google organische conversieratio dan voorheen

Ennn good to know:

Bij de introductie van Google’s vacaturesite in Engeland bleek dat 47 van de top 100 wervingsbureaus niet beschikten over de technische vereisten om vacatures weer te geven in Google for Jobs. Er is dus een wereld te winnen! 

Als jij je vacatures zelf hoog weet te ranken in Google for Jobs heb je dure partijen als Indeed en andere wervingsbureaus wellicht helemaal niet meer nodig.

Ik help je hier graag mee, stuur gewoon een mailtje of voeg me toe op LinkedIn! ⤵️

Lees ook: 

Maak je webteksten, social copy en e-mails krachtiger met emoji’s en smileys!

Je kent ze vast van Whatsapp, Facebook en Instagram of zelfs van vandaag. Vandaag? Ja! Je kunt namelijk niet meer om smileys en emoji’s heen. Ze verschijnen overal en steeds vaker in posts op social media, onderwerpregels van zakelijke e-mails, blogs en website teksten. Werkt het? Zeker! We vertellen je alles over smileys en emoji’s zodat jij nét even anders bent dan rest!

Wat is het verschil tussen een emoticon, emoji of smiley?

Wat is nou het verschil? Goed om te weten is dat een emoticon echt anders is dan een emoji. Een emoticon schrijf je namelijk uit. Bijvoorbeeld 🙁 voor iets negatiefs en 🙂 voor iets positiefs. Emoji’s zijn de plaatjes die je ook terugvindt in Whatsapp, op Facebook en waarmee jij je copywriting een stuk interessanter maakt! De gezichtjes werden vroeger ook wel smileys genoemd. En behoren nu tot de emoji’s. In de loop der jaren hebben de emoji’s zich namelijk enorm uitgebreid en zijn smileys nog steeds niet verleden tijd! 

Emoji’s oftewel non-verbale communicatie

Je voorkomt door het gebruik van emoji’s misverstanden in de digitale communicatie. Je kunt iets nuanceren, ergens de nadruk op leggen of op reageren. Zie een emoji als dé non-verbale communicatie in een ‘digitaal’ gesprek. Het is een creatieve manier van taal gebruiken waardoor jij je lezers de kans geeft om je beter te begrijpen. Emoji’s hebben impact op het gevoel van je lezer, zij ervaren emoji’s als leuker en toegankelijker én onthouden je boodschap beter! En geen zorgen, de emoji’s zijn eindeloos. Er is voor elke boodschap een toepasselijke emoji!

Dit zijn alle emoji categorieën:

  1. Smileys ?
  2. Gebaren en lichaamsdelen ??
  3. Mensen en fantasie ??
  4. Kleding en accessoires ?
  5. Verschillende huidskleuren emoji’s ??‍?
  6. Dieren en natuur ?
  7. Eten en drinken ?
  8. Activiteiten en sport ?‍♂️
  9. Reizen en plaatsen ✈️
  10. Objecten ? 
  11. Symbolen ✅
  12. Vlaggen ??

5 tips voor het gebruik van emoji’s in social copy, webteksten en e-mails

Emoji’s gebruiken we niet langer alleen op Facebook, WhatsApp en andere socialmediakanalen. Ook in webteksten, e-mails en zelfs meta titles komen ze voor, bijvoorbeeld in de koppen, onderwerpregel en rond belangrijke informatie. Emoji’s hebben namelijk een positief effect op je open rate en click through rate wanneer jij ze op de juiste manier én plek plaatst. Daarom 5 tips, zodat jij precies weet hoe je emoji’s gebruikt en waar je op moeten letten!

1. Passen emoji’s bij jouw tone of voice?

Emoji’s leuken ook droge, zakelijke teksten op! Toch staat het raar wanneer je tekst erg zakelijk is of belangrijke informatie bevat en de lezer geen gekke plaatjes verwacht. Vraag jezelf af of het gebruik van emoji’s goed aansluit bij jouw tone of voice. Zorg dat het de lezer niet afschrikt! Bijvoorbeeld bij een aankondiging in een nieuwsbrief van een bank:

Do: Binnenkort organiseren we een webinar waarbij wij alles vertellen over beleggen. Schrijf je alvast in! ➡️

Don’t: Binnenkort organiseren we een webinar waarbij wij alles vertellen over beleggen. ? Schrijf je alvast in! ?

2. Teveel van iets goeds wordt iets slechts

Alles waar ‘té’ voor staat is niet goed, zo ook bij emoji’s! Ze verliezen hun kracht wanneer je ze overal, na iedere zin of alinea gebruikt. Één of twee emoji’s in een tekst kan al genoeg zijn. Wist je dat je ook emoji’s kunt gebruiken in plaats van een woord of zin? Bijvoorbeeld deze social copy van een zuivelmerk:

Do: Wij zijn benieuwd: welke Amandeldrink is jouw favoriet? Gaat jouw ?? spontaan omhoog van Ongezoet Ongeroosterd, gaat je ? sneller kloppen van Amandeldrink Original, óf krijg je een hele grote ? van Amandeldrink Ongezoet met geroosterde amandelen?

Don’t: Wij zijn benieuwd❓: welke Amandeldrink is jouw favoriet? ? Gaat jouw duim ?? spontaan omhoog van Ongezoet Ongeroosterd, gaat je hart ? sneller kloppen van  Amandeldrink Original, óf krijg je een hele grote lach ? van Amandeldrink Ongezoet met geroosterde amandelen? ?

3. Plaats emoji’s rond belangrijke informatie

Je kunt je boodschap verduidelijken met emoji’s. Een voordeel, argument of waarschuwing dat gevolgd of aangekondigd wordt door een emoji valt meer op en wordt beter onthouden.

Do: ❗️Let op: Vul nog niet uw activatiecode in. Deze heeft u bij de volgende stap pas nodig. 

Don’t: ? Let op ?: Vul nog niet uw activatiecode in. Deze heeft u bij de volgende stap pas nodig. 

4. Pas de juiste emoji toe in de juiste situatie

Veel keuzes zijn intuïtief. Je weet wanneer je een knipoog geeft en wanneer je een sip of blij gezichtje gebruikt. Maar je kunt een serieuze boodschap tot echt ontkrachten met een ongepaste emoji. Kijk dus goed of de emoji aansluit bij je boodschap! Bijvoorbeeld bij een e-mailbevestiging van een online winkel:

Do: Vandaag besteld, morgen in huis! ? ?

Don’t: Vandaag besteld, morgen in huis! ? (knipoogje zegt: “Maar niet heus!”)

5. Ga af op je intuïtie!

Wanneer je met iemand in gesprek bent, gebruik je gezichtsuitdrukkingen om je emoties over te brengen. Dat voel je intuïtief aan! Een tip bij het schrijven en het gebruiken van emoji’s is om te doen alsof je met iemand in gesprek bent. Zo spreek je niet alleen de lezer direct aan maar weet je ook wanneer een zin de extra kracht van een emoji nodig heeft.

Do: 5 tips voor het gebruik van emoji’s  ?

Don’t: 5 tips voor het gebruik van emoji’s ?

Hulp nodig met jouw webteksten, social copy en e-mails? Of wil je meer weten over contentmarketing. Wij helpen je graag!