Conversational design en AI: 5 trends die je niet wilt missen

Met de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van conversational design en conversational AI gaan chatbots en AI-interfaces steeds complexere vragen beantwoorden en zelfs emoties herkennen. Dus move over FAQ-chatbots, want gebruikers hebben steeds meer behoefte aan naadloze en intuitieve interacties met technologie. Benieuwd naar de 5 grootste trends in conversational design en conversational AI? Je leest het hier.

Spring snel naar:

1. Voorspellende technologie: een stap vooruit in communicatie en service

Gesprekken met AI-interfaces worden niet alleen reactiever, maar ook proactiever. Wat je hier van kan verwachten? Denk aan chatbots die proactief informatie aanbieden, nog vóórdat je beseft dat je naar die informatie op zoek bent.

Dankzij geavanceerde data-analyses en het herkennen van gedragspatronen doen deze nieuwe technologieën voorspellingen over wat een gebruiker wil. Zo geven chatbots vaak al een suggestie, voordat er een vraag is ingevuld of afgemaakt. Het resultaat? Snelheid, efficiëntie én minder frustratie.

Voorspellende technologie opent zo ook deuren binnen de klantenservice. In plaats van wachten tot een gebruiker een probleem aankaart, kunnen AI-interfaces problemen opsporen en oplossen voordat deze een negatieve impact hebben op de gebruikerservaring. Daarnaast bieden ze dat stukje service waar klanten steeds meer behoefte aan (gaan) hebben.

“Ik merk dat klanten op zoek zijn naar service. Ze willen dat de chatbot het gevraagde werk voor hen verricht. Dat gaat verder dan een verwijzing naar een juiste link of tabel met informatie: het is een combinatie van voorspellende technologie en self service integraties. Deze vraag hiernaar vanuit klanten zal de komende jaren alleen maar stijgen. Klanten zijn klaar met simpele FAQ-bots en hier ligt als organisatie een uitgelezen kans om je te onderscheiden!”

– Amber, conversational designer bij Goldfizh

2. Gepersonaliseerde interacties

Deze voorspellende technologie zorgt daarnaast ook voor nóg meer personalisatie. Hoe? Denk aan AI-interfaces die aanbevelingen op maat doen, wat zorgt voor verhoogde tevredenheid en betrokkenheid van gebruikers. Wanneer je dit combineert met de mogelijkheid van AI-interfaces om hun communicatiestijl aan te passen aan diverse persona’s, krijg je een gebruikerservaring die zowel aantrekkelijk als nuttig is. Win-win!

Neem bijvoorbeeld de personalisatie binnen conversational design in E-commerce. Stel je voor dat je net een jurk aan je winkelmandje hebt toegevoegd en vervolgens door de schoenencollectie scrollt. De chatbot komt vervolgens met een selectie  van verschillende schoenen die perfect bij jouw nieuwe jurk passen. Geweldig toch, die extra service? Fijn voor de klant, maar ook voor bedrijf: deze suggesties vergroten namelijk de kans op extra aankopen. Deze trend zorgt zo niet alleen voor een betere customer experience, maar kan ook bijdragen aan hogere conversieratio’s. Keep your eyes and ears open!

3. Toenemende empathie

Klanten willen beter begrepen worden door chatbots en spraakassistenten, zo blijkt uit onderzoek van de Nationale Voice Monitor 2023. Gesprekken met chatbots en andere AI-interfaces kunnen op dit moment nogal mechanisch en oppervlakkig overkomen. Ondertussen is conversational design/AI hard op weg om een brug te slaan tussen techniek en menselijkheid. We verwachten daarom dat AI-communicatie steeds responsiever en empathischer wordt, waarbij emoties oppikken en op een passende manier reageren steeds beter gaat.

Gebruikers verlangen naar authenticiteit en verbinding, ook wanneer ze tegen een bot praten. Gebruikers willen in zo’n interactie niet gezien worden als ‘opdrachtgever’, maar als een mens met emoties. Wanneer een conversational interface bijvoorbeeld begrip toont wanneer een gebruiker gefrustreerd is, kan dit de relatie tussen de gebruiker en de technologie aanzienlijk versterken. Het allergrootste voordeel? Het vertrouwen in technologie neemt hiermee exponentieel toe. En dat zullen we hard nodig hebben met de ontwikkelingen in privacy en ethiek.

4. Nog meer aandacht voor ethiek en privacy

Veiligheid rondom data is op dit moment een hot topic en dat zal alleen nog maar toenemen. Het delen van persoonlijke gegevens van jou of van je klanten? Vermijden at all costs. Maar willen gebruikers straks nog wel informatie met technologie delen? En hoe vind je evenwicht tussen enerzijds de voordelen van conversational AI en anderzijds het respecteren van individuele privacy?

Organisaties hebben de verantwoordelijkheid om transparantie te bieden over hoe ze data verzamelen, gebruiken en beschermen. Het is extreem belangrijk dat de technologieën die bedrijven gebruiken niet alleen veilig zijn, maar ook inclusief en eerlijk. Er wordt dan ook hard gewerkt aan Europese wetgeving, bijvoorbeeld het opstellen van ethische AI-richtlijnen, transparantie van algoritmen en kinderbescherming.

We zien vervolgens dat veel grote organisaties en corporates zich focussen op de ontwikkeling en implementatie van privacy enhancing technologies, ook wel PET’s. Dit zijn technologieën die het verzamelen, delen en analyseren van data makkelijk maken, terwijl ze wel de privacy bewaken. Het belangrijkste hierbij is dat organisaties goed op de hoogte blijven van deze ontwikkelingen en zo op tijd kunnen inhaken.

5. Voice en multimodale interacties

Voice-gestuurde apparaten zoals smart speakers maken al enige tijd een opmars. “Hey Siri/Alexa/Google! Wat zijn dan de voordelen van voice voor een organisatie?” Door voice te integreren in je merkstrategie wordt je merk levendiger, persoonlijker en herkenbaarder. Het is een sterk instrument dat kan helpen om duurzame klantrelaties op te bouwen en de merkloyaliteit te vergroten.

De potentie van voice moeten we niet onderschatten, vooral als we kijken naar  jongere generaties. Basisschoolkinderen die nog leren lezen en schrijven kunnen al smartphones bedienen met commando’s. Voor hen is spraak een logischere manier van interactie dan lezen en typen. Dit laat zien dat voice in de toekomst hoogstwaarschijnlijk de voorkeursinterface wordt voor interacties met technologie. Met als gevolg dat conversational design een nog prominentere rol gaat spelen!

Daarnaast worden conversational interfaces steeds belangrijker in augmented en virtual reality. In de context van conversational design verwijst dit naar het ontwerpen van systemen die niet alleen met tekst of spraak kunnen communiceren, maar ook met andere modaliteiten zoals beeld, gebaar, en touch. Zoals gebruikers die commando’s geven met hun stem, terwijl ze visuele feedback

Kortom: volop kansen in conversational design & AI

Conversational design evolueert snel en brengt technologie dichter bij een natuurlijke menselijke interactie. Met vooruitgang in AI en empathische communicatie wordt de digitale ervaring steeds intuïtiever en persoonlijker. Voor organisaties is het nu zaak om deze trends op te pakken, met de ontwikkelingen rondom ethiek en privacy in het achterhoofd. Eén ding laten deze trends wel zien: de komende ontwikkelingen binnen mens-machinecommunicatie zien er veelbelovend uit.

Benieuwd wat conversational design voor jouw communicatie, marketingstrategie of klantenservice kan betekenen? Ik geef je er graag advies over. Neem even contact met me op, dan gaan we samen aan de slag!

Zó werkt ChatGPT voor contentmarketing

Sinds december 2022 is de hele wereld in de ban van ChatGPT. Deze tekstgenerator is in staat om in no time de output te leveren waar je naar op zoek bent. Van het maken van een reisplanning in Bali tot het vertalen van een tekst naar het Japans: deze chat is echt van álle markten thuis. Of nou ja… bijna alle. Hoe dit zit én wat je met ChatGPT allemaal kan? We leggen het hier uit!

Benieuwd naar de toekomst rond Generative AI?

Ga snel naar

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een geavanceerde AI-tekstgenerator ontwikkeld door OpenAI. ChatGPT begrijpt en genereert menselijke taal door het analyseren van grote hoeveelheden tekst. Je kan het echt voor van alles gebruiken: het (her)schrijven of vertalen van teksten, het maken van een contentplanning óf het ordenen van al je input in een schema. Hoe je dit doet? Door de juiste prompts te gebruiken! Zo genereer je output waar je écht wat aan hebt.

ChatGPT prompts voor contentmarkteting

Met de juiste prompts haal je het meeste voordeel uit de chat. Prompts? Yes! We schreven al eerder een blog over prompting met generative AI, dus lees die vooral door als je alle ins en outs hierover wilt weten. Kort gezegd: prompts zijn commando’s en opdrachten die je invoert in de chat, om de informatie te krijgen waar je naar op zoek bent. Dit zijn voorbeelden van handige prompts in ChatGPT voor contentmarketing (maar onthoud: de opties zijn eindeloos!):

1. SEA-structuur + adcopy

Bij de setup van Google Ads campagnes laat ChatGPT je heel wat tijd besparen! Geef per rij aan wat je wil dat de chat hier doet en daarna zet ‘ie alles voor je in een tabel. Door bijvoorbeeld simpelweg te vragen of de chat headlines wil geven die allemaal nét weer van elkaar verschillen, heb je in no time verschillende adcopy’s. Perfect is het (nog) niet, maar je komt er wel een heel eind mee uit de voeten! Zie dit voorbeeld:

2. SEO-optimalisatie

De chat fungeert als handig hulpmiddel bij verschillende SEO-onderwerpen. Bijvoorbeeld bij zoekwoordenonderzoek. De chat is niet in staat om zoekvolumes te geven, maar geeft wel goede suggsties. Vraag de chat “Ik wil dat je de rol aanneemt van SEO-expert. Ik geef een keyword en jij geeft keywordsuggesties. Het keyword is digitale marketing. Geef 15 suggesties.”

Ook voor longtail zoekwoorden geeft ChatGPT handige suggesties. Je hebt de chat al gevraagd om de rol van expert aan te nemen, dus vraag hierna simpelweg “Geef voor het keyword [x] nog [aantal] longtail suggesties”. En voilà, je hebt in no time de opties op je beeldscherm!

En als kers op de taart helpt ChatGPT je ook met het bedenken van een metatitel en -beschrijving. Geef dan wel aan wat het maximaal aantal tekens mag zijn, anders overschrijdt ‘ie deze. En als je wil dat de metatitel eindigt met je bedrijfsnaam, geef je dit ook aan als vereiste. De kans is klein dat je de voorbeelden zonder aanpassing kan overnemen, maar een goede blauwdruk is het wel! Check dit voorbeeld maar:

3. Contentideeën Instagram

Nieuwe content bedenken, maar inspiratieloos? In een wereld met ChatGPT is dit geen reden om stil te zitten! Door de chat te vragen de rol aan te nemen van grafisch vormgever, ontvang je allerlei ideeën voor content en suggesties voor de vormgeving. Denk bijvoorbeeld aan een carrouselpost voor Instagram (een post waarbij je gebruikmaakt van meerdere opeenvolgende afbeeldingen). Geef het onderwerp van de post en laat de chat het werk doen. 

Ennn, dat is natuurlijk niet alles. Een passende beschrijving maakt ChatGPT ook voor je. Onthoud dat al deze voorbeeldcommando’s opeenvolgend in dezelfde chat gegeven worden. Dat betekent dat de chat nog steeds de rol van grafisch vormgever vervult. Gebruik dit voorbeeld niet gelijk aan het begin van een nieuwe chat zonder enige context.

4. Vertalen van tekst

We noemden het al eerder, maar ChatGPT is ideaal voor het vertalen van teksten. Wel goed om te weten: de kwaliteit hangt af van in welke mate de chat getraind is in die specifieke taalcombinatie. Dus zeker belangrijk om de vertaalde tekst zelf nog eens na te lopen. Vraag de chat bijvoorbeeld “Neem de rol aan van een native Nederlands en Brits-Engels spreker. Vertaal nu deze tekst van het Nederlands naar het Brits-Engels.

[tekst]”

5. Campagneplan uitwerken

Brainstormsessie voor een nieuw campagneplan? Nodig ChatGPT uit aan de tekentafel! Door heel specifiek aan te geven wat je van de chat verwacht, neemt de chat de rol over van je nieuwe collega. Dus: vraag de chat weer een rol aan te nemen, deze keer van marketingexpert. Daarna vertel je de grote lijnen van de campagne: de doelstelling en doelgroep, het onderscheidende vermogen, het budget, de periode en eventuele belemmeringen. Als je bijvoorbeeld weet dat je sowieso een bepaald kanaal wilt inzetten, geef je dit nog aan als vereiste. Niks is te gek voor de chat! See what happens:

GPT-4: dit betekent het

In maart 2023 heeft OpenAI GPT-4 gelanceerd. Dit is de opvolger van GPT-3.5 en biedt net weer iets meer mogelijkheden dan de voorgangers. Zo is GPT-4 beter in staat nuances en complexere commando’s te verwerken. Daarnaast is het mogelijk om met visuele input te werken. Dat betekent bijvoorbeeld dat ChatGPT nu ook grafieken kan lezen en hieruit conclusies kan trekken. En zoals je in de voorbeelden van goede prompts las, onthoudt GPT-4 welke informatie je ervoor al hebt gegeven. Dit verbeterde geheugen zorgt dat je langere gesprekken kan voeren over hetzelfde onderwerp. En de laatste verbetering van GPT-4: de chat is nu getraind in maar liefst 26 talen. Eerst was de chat vooral getraind op Engelstalige data. Maar nu heb je ook de mogelijkheid om betere gesprekken te voeren in bijvoorbeeld het Nederlands. Handig!

Extensies voor ChatGPT

Ondertussen zijn er heel wat extensies ontwikkeld voor ChatGPT, die het nét wat makkelijker maken om de juiste output te ontvangen. Deze raden we aan:

1. AIPRM

AIPRM biedt templates waarin verschillende prompts zijn geïntegreerd (met de focus op SEO). De Instagramcarrouselpost prompt die we eerder lieten zien, zit bijvoorbeeld in deze extensie verwerkt. Scheelt weer wat tijd! Maar dit is slechts één prompt uit duizenden. Verder vind je hier bijvoorbeeld prompts voor het herschrijven van een blog met de juiste keywords, een videoscript voor TikTok of Youtube en een maandelijkse contentplanning. Doe er je voordeel mee!

2. ChatGPT for Google

Als je ChatGPT gebruikt, heb je altijd een extra tablad openstaan. Als je het op elk moment wilt gebruiken, moet je dit tablad openhouden. Maar met ChatGPT for Google hoeft dit niet! Deze extensie geeft ChatGPT’s antwoord naast die van Google. Eenmalig downloaden en you’re good to go!

3. ChatGPT Writer

De vorige extensie is specifiek voor Google Zoeken handig. Maar ChatGPT Writer helpt je overal in je browser. Deze extensie helpt specifiek met het schrijven van e-mails en tekst op elke website. Je downloadt het, logt in op OpenAI en geeft de opdracht die je wil dat ‘ie uitvoert.

Beperkingen van ChatGPT

In de voorbeelden hierboven las je het af en toe al: het klakkeloos overnemen van de output van ChatGPT is geen goed idee. De chat is zeker een goede sparringpartner tijdens brainstormsessies, maar volwaardig is ‘ie (nog) niet. Hoe dat komt? Door deze beperkingen:

1. Beperkte creativiteit

De chat blijft nog altijd een robot. En voelt dus geen menselijke emoties. Alle kennis is gebaseerd op eerdere teksten, dus het voorspelt enkel emotie op basis van de andere menselijke input. Dat zorgt er ook voor dat de teksten die ChatGPT genereert nooit origineel zijn, omdat de output dus is gebaseerd op wat er eerder is geschreven. Voor nieuwe ideeën blijven mensen nodig. Pfieuw, gelukkig maar!

2. Bevooroordeelde teksten

Ondanks de verbeterde versie GPT-4, geeft OpenAI toe dat de chat nog steeds beperkingen als sociale vooroordelen en vijandige reacties bevat. Dit komt door de data waarmee de chat getraind is. Deze trainingsdata bevatten bijvoorbeeld seksistische en racistische vooroordelen. OpenAI probeert dit in te perken, maar toch blijft de chat biased. Goed om op te letten!

3. Verouderde data

De data waarop ChatGPT zich baseert op dit moment (april 2023) komt uit september 2021. Dat is alweer even geleden! Alles wat hierna in de wereld is gebeurd, kan de chat je niks over vertellen. En neemt ‘ie dus ook niet mee in alle output die hier (indirect) aan gelinkt is. Een beperking om alert op te zijn dus!

Aan de slag met ChatGPT!

Zo, nu heb je alle informatie in huis om ChatGPT in je voordeel te laten werken (én weet je waar je op moet letten). Toch nog een beetje verdwaald in alle mogelijkheden? Stuur ons dan gewoon een berichtje! We sparren graag met je over de mogelijkheden van generative AI!

Schrijven op B1-niveau: zo maak je een begrijpelijke tekst!

Een tekst schrijven die voor iedereen te begrijpen is? Goed idee! Begrijpelijk schrijven (of B1 schrijven) is heel belangrijk als je voor een breed publiek schrijft. Zo zorg je dat iedereen in je doelgroep je boodschap snapt – én dat je je doelen sneller behaalt. Benieuwd hoe je dit voor elkaar krijgt? Ik leg het je uit!

————

Leer alles over begrijpelijk schrijven:

wat is B1-niveau?

Een tekst op B1-niveau is een tekst in eenvoudig Nederlands. Het grootste deel van de mensen begrijpt teksten op B1-niveau. Het is dus een goed uitgangspunt als je een begrijpelijke tekst wil schrijven!

taalniveaus, hoe zit dat precies? 

Maar eerst even terug naar het begin. De Nederlandse taal heeft zes taalniveaus: A1, A2, B1, B2, C1 en C2. Hierbij is A1 het laagste niveau en C2 het hoogste. Bedrijven en overheden schrijven hun teksten meestal op taalniveau C1. Enne, dat is niet altijd even handig: ongeveer 60 procent van de mensen begrijpt deze teksten niet! 

waarom begrijpelijk schrijven zo belangrijk is

Heel simpel: wie iets niet begrijpt, haakt al snel af. Dus snappen klanten de tekst op je landingspagina niet? Dan gaan ze door naar de concurrent. En begrijpen lezers je e-mails niet? Dan gaan ze op zoek naar de klantenservice. Het scheelt je dus tijd én geld als je boodschap meteen begrepen wordt. 

Een taalniveau gebruiken dat bij je doelgroep past, is daarnaast een belangrijk onderdeel van inclusief schrijven. Zo zorg je dat je tekst iedereen in je doelgroep aanspreekt!

de voordelen van schrijven op B1-niveau

  • je content is begrijpelijk voor een grote groep mensen
  • lezers blijven langer doorlezen… 
  • …én ze komen sneller in actie!

hoe kan ik begrijpelijk schrijven? 

Een begrijpelijke tekst bestaat uit twee onderdelen: de structuur en je woordgebruik. Een B1-tekst moet een overzichtelijke structuur hebben, met korte alinea’s en duidelijke tussenkoppen. Zo leid je de lezer soepel door de tekst heen en breng je makkelijk je boodschap over. 

Daarnaast zijn de woorden die je gebruikt heel belangrijk. B1-woorden zijn makkelijke woorden die iedereen kent. En dat is soms nog best lastig! We helpen je op weg met begrijpelijke alternatieven voor moeilijke woorden. 

niet B1 ❌wél B1! ✅ 
echtermaar
wijzigenveranderen
betreffendeover
relevantbelangrijk
creërenmaken

actief schrijven

Een actieve schrijfstijl maakt een tekst een stuk makkelijker te begrijpen. Schrijf je zinnen dus actief in plaats van passief, en schrap al die onnodige hulpwerkwoorden! Een paar voorbeelden: 

‘Al deze teksten zijn door mij geschreven.’ ​​➡️ ‘Ik heb al deze teksten geschreven.’

‘Er moet nog een planning gemaakt worden.’ ➡️ ‘We moeten nog een planning maken.’ 

‘Ik zal je morgen terugmailen.’ ➡️ ‘Ik mail je morgen terug.’ 

Leest een stuk beter, toch? Yesss, schrijf je teksten dus actief!

hulpmiddelen: zo schrijf je B1! 

Gelukkig zijn er ook hulpmiddelen om je te helpen een begrijpelijke tekst te schrijven. De websites ishetb1.nl of zoekeenvoudigewoorden.nl laten snel zien of een woord B1 is. Is het niet B1? Dan krijg je alternatieven te zien die dat wél zijn. Handig! 

En er wordt ondertussen ook een app ontwikkeld die met AR lastige teksten – zoals brieven van de overheid – voor je vertaalt naar B1. 

checklist B1 schrijven

✓ duidelijke titel en tussenkoppen

✓ actief taalgebruik 

✓ voorbeelden

✓ eenvoudige woorden, geen jargon

✓ korte zinnen

Meer weten over B1 schrijven en hoe je je communicatie hierop aanpast? We helpen je er graag mee verder! Vul het formulier hieronder in, dan gaan we samen aan de slag.

————————-

Anderen lazen ook

Structured data: wat is het? Hoe gebruik je het? En waarom is het belangrijk voor je SEO?

Zinnen lezen, afbeeldingen bekijken, geluid horen en verstaan… voor onze zintuigen is het gesneden koek. Zoekmachines hebben helaas alleen geen zintuigen en moeten dus op een andere manier verschillende soorten content begrijpen en onderscheiden. Daarom is er structured data: vaste ‘code’ aan de achterkant van websites om onder andere zoekmachines te helpen met het begrijpen van webpagina’s.

Benieuwd wat structured data precies is, wat het met SEO te maken heeft, hoe je het inzet én hoe structured data eruit ziet in de zoekresultaten van Google? Lees alles hieronder!

Ga snel naar:

Wat is structured data precies?

Structured data zijn stukken code die je in de html (oftewel: de achterkant) van je website neerzet om je content begrijpelijker te maken voor de algoritmes van Google. De opbouw van deze stukken code met informatie is afgesproken (structured). Hierdoor is die code voor alle zoekmachines begrijpelijk. De meest gebruikte standaard hiervoor is JSON.

Wat is de relatie tussen SEO en structured data?

Er worden dagelijks miljoenen nieuwe pagina’s online gezet. Aan de algoritmes van met name Google de taak om al deze informatie te sorteren en interpreteren. Wanneer je structured data gebruikt, maak je zoekmachines’ werk makkelijker en begrijpen ze je beter. Zo kunnen ze nog beter en makkelijker de zoekvraag van bezoekers beantwoorden, en komt jouw pagina hoger op de SERP! Met structured data optimaliseer je dus voor de zoekmachine, wat de essentie is van SEO.

Door structured data betere E.A.T.

Maar naast alleen het begrijpen van de informatie die jij online zet, kijken de algoritmes die pagina’s indexeren ook naar de volgende factoren: expertise, autoriteit en vertrouwen (ook wel E.A.T. in vakjargon). De structured data speelt een belangrijke rol in het verbeteren van je E.A.T. Door structured data begrijpen de algoritmes de relatie en verschillende types content met dezelfde naam bijvoorbeeld beter. Denk aan Feyenoord de voetbalclub, maar ook de wijk in Rotterdam.

Door structured data worden er verbindingen gelegd tussen verschillende soorten content op je website én, als je het goed uitvoert, je gehele online zichtbaarheid. Zo begrijpt Google straks niet alleen dat je een website hebt, maar ook verschillende sociale kanalen, een podcast en dat je gastauteur bent op een andere website.

Hoe werkt structured data?

Hoe dat werkt? Bij een blog of artikel kan je bijvoorbeeld aangeven wie het blog heeft geschreven, welke opleiding door die persoon is gedaan, waar diegene werkt, hoe oud ze zijn, en ga zo maar door. Zo maken zoekmachines verbindingen en begrijpen ze écht wie die auteur is. Zo creëren ze dus een soort ‘entiteit’ voor iedere persoon. Eigenlijk een soort mapje van wat iemand allemaal doet of heeft gedaan.

Gedaan? Dan heb je waarschijnlijk de sterkste sitestructuur out of all je concurrenten en gaat je E.A.T. omhoog. Wat weer hogere posities betekent. 

Structured data is -naast dat het goed is voor je SEO-  ook een enorm goede manier om je website te structureren. Je kan door middel van zulke code van begin tot eind je website aan de achterkant organiseren. En je zorgt er met structured data voor dat jouw zoekresultaat eruit springt op de SERP. Which means: meer kans op kliks! Hoe dat eruit ziet? Dat zie je verderop!

Wat zijn de voordelen van structured data?

Google vraagt je met structured data eigenlijk om hulp, en door Google te helpen, word je beter geïndexeerd op keywords die bij jouw content passen en trek je dus relevanter verkeer aan!

Voordelen op de korte termijn zijn:

  • Het vergroot de kans op rich snippets (denk aan reviewsterren, auteur, FAQ-vragen, carrousels of evenementen uitlichten)

Voordelen op de lange termijn zijn:

  • Rich snippets zorgen weer voor een betere E.A.T. De crawlers van Google begrijpen je beter en geven je dus meer expertise, autoriteit en vertrouwen.
  • De algemene structuur van je website wordt duidelijker.
  • Acties voor de digitale assistent worden duidelijker, doordat structured data ook voice search kan ondersteunen. Zo wordt jouw content toegankelijk voor een nóg grotere doelgroep.
  • Het zorgt voor een hoger doorklikpercentage, uit Google case studies blijkt een verhoging in sommige gevallen tot wel 35%!

En onthoud: SEO is een marathon, geen sprint.

Mark-ups en Schema.org

In de SEO-wereld noemen we elk stuk structured data een mark-up. Alle verschillende soorten mark-ups die beschikbaar zijn vind je op schema.org; een samenwerkingsproject van verschillende zoekmachines. Zo is alle structured data op het internet hetzelfde (schematisch!) en dus makkelijk te interpreteren voor alle crawlers. 

Mark-ups zijn dus simpel gezegd: markeringen of labels die je aan webpagina toevoegt, zodat zoekmachines direct begrijpen wat er op een pagina gevonden kan worden.  Je hebt mark-ups voor personen, objecten, acties en zelfs relaties of verbindingen tussen entiteiten. Zoals die blog met auteur zoals we hierboven uitlegden. 

Voorbeeld van structured data via schema.org

Stel, jij hebt een kookwebsite waar je recepten deelt. Dan kan je dus met de [recipe] mark-up duidelijk maken aan Google dat je een recept online zet. Je kan zelf kiezen welke ‘properties’ of eigenschappen passen bij jouw recept. 

Zo zie je hieronder de kooktijd, ingrediënten, instructies, welke benodigdheden je nodig hebt en ga zo maar door. Het is niet nodig om ze allemaal in te vullen, probeer altijd de belangrijkste voor jouw recept of onderwerp eruit te halen.

Structured data gaat met de tijd mee

Op structured data inzetten is dus interessant. Sinds de introductie van structured data wordt schema.org logischerwijs steeds upgedate met nieuwe mark-ups. Ze zijn constant bezig om nieuwe mark-ups te bedenken zodat de nieuwste technologie ook begrepen wordt. Denk bijvoorbeeld aan:

Sidebar filters

Om te laten zien waar Google naartoe gaat, is er een interessante test waar ze as we speak (augustus 2022) mee bezig zijn. Google is slim, en wil natuurlijk dat bezoekers zolang mogelijk op hun website blijven. Daarvoor zetten ze nu sidebar filters in als experiment. Dit zijn filters die lijken op filters die je normaal in webshops ziet. 

Bron: Ryan Mews @ Twitter

Zo zie je: hier kan je dus in Google al filteren naar welke kleur, merk, maat of soort helm je op zoek bent. Dit is gebaseerd op structured data. En hier kan je als verkoper op inspelen. Zet bij een product in de structured data alle features van een product. Zo weet Google precies in welk segment je hoort en heb je meer kans om hierin voor te komen. 

Dit soort ontwikkelingen geven het belang van structured data goed weer! Deze zelfde innovatie zagen we eerder immers al langskomen bij Google for Jobs.

Zo begin je met structured data

Wil jij structured data gebruiken voor je website? Er zijn een hele hoop tools die je op weg helpen als je nog niet zo bekend bent met code en data. Je kan bijvoorbeeld de rich results tool van Google gebruiken. Hierin zie je of Google begrijpt wat je code inhoudt, en lees je of er iets niet helemaal klopt aan je code. De codetaal is namelijk nogal gevoelig voor fouten.

Hiernaast kan je ook de schema markup generator gebruiken om code op te stellen. Hier stel je heel gemakkelijk je type mark-up in en geeft de generator zelf aan welke informatie ‘ie nodig heeft. Vervolgens wordt daarnaast de code automatisch gegenereerd. Knippen, plakken, klaar! Zo wordt jouw pagina nóg beter gevonden in Google. 

Wat zeg je ervan? Let’s go!

Wat kan je met structured data? 6 voorbeelden van structured data

Structured data kan je dus in veel verschillende maten en vormen implementeren op je website. Maar hoe ziet dat er dan uit op de zoekresultatenpagina van Google? 

Carrousel

Carrousel structured data is perfect om bijvoorbeeld films of producten mee uit te lichten. Als je zoekt op ‘10 beste films met Brad Pitt’ (op mobiel) krijg je deze carrousel van moviemeter met de 10 beste films. Dat is heel fijn voor de zoeker want die kan er meteen doorheen scrollen zonder ergens op te klikken. No way dat de zoeker nog op het tweede antwoord in Google klikt!

Ratings

Als je inzet op ratings kan je kiezen tussen employer aggregate rating, review en rating (de sterretjes). 

  • employer aggregate rating: is wanneer het om een gemiddelde beoordeling gaat.
  • review: gaat over het aantal reviews die je hebt gekregen + sterren die je eventueel erbij hebt gevraagd. 
  • rating: gaat over beoordelingen die je krijgt. 

Hieronder zie je hoe dat eruitziet:

Als je deze structured data inzet, is de kans groot dat je dit snel in de zoekresultaten ziet verschijnen. Daar (heb je op dit moment) nog geen ‘echte’ reviews voor nodig. 

Vacatures

Met structured data kan je ook aangeven dat een pagina een vacature is. Dat is een goed idee, want dan kom je in het jobboard van Google. Dit zie je bovenaan de pagina staan als je zoekt op een functietitel. 

Dit blok neemt meestal 3, 4 of zelfs 5(!) organische posities in, je snapt dus dat je beter gezien wordt en meer kliks krijgt als je hierop inzet. En dat is niet onbelangrijk in deze arbeidsmarkt! ?

Evenementen

Bij evenementen komt er meestal een hele agenda tevoorschijn. Gebruik dat in je voordeel! 

Dit kan je instellen op basis van locatie, plaats, tijd, planning, personen en nog veel meer. Je ziet al dat het enorm veel posities inneemt. Je wilt hier dus zeker met je event tussenstaan!

FAQ’s

Door FAQ’s toe te voegen aan je structured data, maak je kans op ‘rich results’. Dit betekent: relevante vragen die aansluiten op de zoekintentie van je gebruiker, onder je zoekresultaat. Dat ziet er zo uit:

Zoekers vinden hier meteen antwoorden als ze de vraag openklappen. Dit geeft je de mogelijkheid om de zoeker te laten klikken! Verleid dus in je antwoord tot doorlezen, dan moet het helemaal goed komen. Ohja, en het neemt natuurlijk een organische positie in die anders van je concurrent zou zijn. 

How-to

Bij een how-to krijg je een serie foto’s met stappen te zien in de SERP. Dit neemt ook lekker wat posities in en is ideaal bij content met een stappenplan. Dit ziet er zo uit:

Je ziet hier dat je eigenlijk niet eens op de link hoeft te klikken om erachter te komen hoe je een stropdas knoopt. En dat is precies wat Google wil. Zorg er dus voor dat je ergens in je stappenplan alsnog verleidt om door te klikken. 

Er zijn nog veel meer soorten structured data, maar die worden minder gebruikt. Je kan alle soorten bekijken op schema.org. Kijk welke structured data geschikt is voor jouw type content en website!

Hulp nodig bij structured data of SEO?

Dat was wel even genoeg codetaal voor nu. Doet de structured data je duizelen? #TeamCopy helpt je graag! Wij kijken samen met jou graag waar je structured data en SEO beter kan. Benieuwd naar de mogelijkheden? Verstuur onderstaand formulier en wij nemen contact met je op! 

AI-copywriting: schrijft content straks zichzelf?

Robots hebben de toekomst. Toch? Met artificial intelligence is er tegenwoordig al heel veel mogelijk. Denk aan AI-content generators die zelf tekst schrijven en visuals creëren. Worden tekstschrijvers en designers hierdoor straks overbodig? Of blijft het menselijk brein noodzakelijk om toffe content te maken? Wij vertellen je er hieronder alles over!

Benieuwd naar de toekomst rond Generative AI?

Ga snel naar:

Artificial intelligence: wat is het?

AI betekent artificial intelligence of in het Nederlands kunstmatige intelligentie. We noemen iets AI als algoritmes op basis van gegevens of signalen uit hun omgeving zelfstandig beslissingen nemen én die opgepikte informatie vervolgens gebruiken om door te leren. Een hele mond vol, maar simpel gezegd probeert AI dus menselijke intelligentie na te bootsen. 

Een cruciaal aspect van AI is het zelflerend vermogen. Dit heet ook wel: machine learning of zelflerende computers. Dit zijn een set aan algoritmes die zo zijn ingesteld dat ze patronen leren herkennen. Door ze tientallen keren dezelfde soort input te geven en deze vervolgens te labelen, koppelt zo’n systeem vanzelf bijvoorbeeld een rood stoplicht aan stoppen en een groen stoplicht aan doorrijden. 

En wat is dan AI-copywriting precies?

Dat is tekst die automatisch gegenereerd wordt door een computer. Of beter gezegd: een algoritme. Er komen steeds meer programma’s die met een druk op de knop content voor je schrijven. Eén van de bekendste systemen hiervoor is OpenAI en dat werkt op commando’s. In het filmpje hieronder zie je hoe snel dat werkt!

voorbeeld van een tekst die op basis van ai wordt gegenereerd
Voorbeeld van een tekst die op basis van AI wordt gegenereerd. Schermopname via OpenAI

Voorbeelden AI-content

Ken je deze nog? 

Google reCaptcha traffic lights - Google Adds Traffic Light Icons to U.S. Maps - Machine Learning example

Deze recaptcha’s zijn niet per se om aan Google te laten zien dat je geen robot bent. Nee? Nee! Het is vooral gratis data die we aan Google geven om hun machine learning systemen te verbeteren. Wow!

Goed, elk stoplicht dat we hierin aanklikken is dus een label. Zo helpen we allemaal mee aan het veilig krijgen van Google’s zelfrijdende auto’s over een paar jaar. Hierdoor leren de robots namelijk waar wel of geen stoplichten hangen en of het groen, rood of oranje is!

Wat voor AI-content is er al?

Door zo’n soortgelijk algoritme en robot wordt AI-content dus mogelijk gemaakt. En dit is niet alleen maar tekstuele content, maar bijvoorbeeld ook:

  • stockfoto’s van mensen die niet bestaan;
  • leeuwen die de camera inkijken vanuit een fisheye camera;
  • een teddybeer die skateboardt op Times Square;
  • of een röntgenfoto van een eenhoorn (geen idee waar je die voor nodig hebt).
Verschillende types en voorbeelden van ai generated content.
Verschillende soorten ai generated content. Afbeeldingen via openai.com

Met AI creëer je de content die je nodig hebt binnen een paar seconden. Er zijn dus geen goede Photoshop-skills meer nodig, maar vooral een goed idee van wat je wilt en hoe je dat duidelijk uitlegt aan een computer.

Die content ideeën van net zijn platgezegd dus educated guesses opgebouwd aan de hand van gigantische bergen data. Daardoor zijn er verschillende variaties van bijvoorbeeld de eenhoorn of leeuwen te creëren en kan jij gewoon kiezen welke het beste past!

Worden copywriters overbodig door AI-copywriting?

In het geval van tekst, wordt de content gegenereerd op basis van miljoenen terabytes aan gedownloade content. Dit wordt opgeslagen op een server en vervolgens woord voor woord geanalyseerd. Zo herkent de AI-content generator op een gegeven moment woordcombinaties in allerlei talen. En met één druk op de knop wordt dit omgezet naar een nieuwe reeks woordcombinaties. 

Er zit dus geen gedachtegang of echte intelligentie achter deze systemen, het is eigenlijk net als de voorgestelde woorden op het toetsenbord van je telefoon: als de algoritmes tientallen keren hebben gezien dat je na de woordcombinatie ‘zit in’ 99 van de 100 keer ‘de trein’ typt, dan raadt ‘ie deze woorden vaker aan. De teksten die dit soort programma’s genereren, komen voort uit deep learning. Een soort supervorm van machine learning, die verschillende algoritmen combineert.

Zo werkt dat: 

  • één algoritme weet hoe zinnen opgebouwd moeten worden;
  • één algoritme weet welke woordgroepen terug moeten komen bij bijvoorbeeld het onderwerp ‘AI-content’;
  • en weer een ander algoritme is afgesteld op het aan elkaar koppelen van de zinnen en woorden.

De teksten die we te zien krijgen zijn dus een variabele uitkomst van wat we vragen aan een computer. 

Hoe betrouwbaar is informatie uit AI’s en mag je het zomaar gebruiken?

Ja, we schreven hierboven bewust variabele uitkomst: want wanneer je dezelfde vraag nog een keer aan dit systeem stelt, krijg je 100% zeker een ander antwoord. De kwaliteit en betrouwbaarheid per antwoord kan hierdoor flink verschillen. Daarnaast is het goed om te weten dat dit soort systemen ook niet actueel zijn. 

De database van het programma OpenAI, die we voor het volgende voorbeeld gebruikten, hebben data van teksten uit 2019. Dus wanneer we de vraag stellen; hoe is de oorlog in Oekraïne ontstaan? Krijgen we een uiteenzetting van de krimoorlog in 2014. Met andere woorden: je kan er niet vanuit gaan dat je altijd betrouwbare output krijgt bij dit soort systemen. 

Voorbeeld van een gegenereerde AI tekst over de oorlog in oekraine. De tekst in niet up to date
Voorbeeld van een gegenereerde AI tekst over de oorlog in Oekraïne. De tekst is, zoals je ziet, niet up to date. Voorbeeld via OpenAI

En de volgende vraag: mag je deze content zomaar overnemen als het geproduceerd is door een algoritme? Ja, dat mag gewoon! Er zit namelijk alleen copyright op werk gemaakt door mensen. Natuurlijk zijn er bedrijven die vinden dat alles wat hun eigen AI produceert van hun is, maar de rechter denkt daar tot nu toe anders over.

Welke content kan AI wel en niet maken?

Het is maar net waar je content voor nodig hebt. 

Je kan AI namelijk gebruiken voor:

  • het doen van research. Wanneer je AI-tools teksten voor je laat schrijven heb je in ieder geval de basiskennis al voorhanden. Is het betrouwbaar? Dat weet je alleen niet zeker…;
  • het genereren van afbeeldingen en daar inspiratie uit halen;
  • het opstellen van interviewvragen;
  • het schrijven van lyrics en gedichten;
  • het opstellen van een inhoudsopgave voor een training of presentatie;
  • het samenstellen van een goed recept op basis van de kliekjes in je koelkast;
  • het uitlezen van programmeertaal;
  • het vertalen van teksten.

Kortom: verzin iets wat je nodig hebt, maak er een goed commando van, en de algoritmes maken het voor je! En dan misschien nog wel de belangrijkste vraag:

wat kan AI-content niet

Komt ‘ie: 

  • factchecking of écht snappen waar een tekst over gaat. Dit soort systemen redeneren niet en hebben geen common sense. Dat betekent dat ze dus geen idee hebben of de informatie die ze geven, klopt;
  • inspelen op de actualiteit. Denk aan het voorbeeld van de oorlog in Oekraïne;
  • de juiste tone of voice of huisstijl aanmeten;
  • en tot slot: teksten of afbeeldingen op maat maken. De content die de tool voor jou genereert, genereert ‘ie ook voor al je concurrenten.

Is het mogelijk om deze content voor je bedrijf te gebruiken?

Nee, of beter gezegd: het copy pasten van deze content adviseren wij niet. Net als bij uiteindelijk veel technologische ontwikkelingen zien we deze ontwikkeling vooral als een ideaal hulpmiddel en niet direct als een bedreiging voor het werk dat we doen. 

En dan vooral voor het repeterende gedeelte van het werk. Voor SEO-copywriters is dit bijvoorbeeld het opzoeken en uitwerken van de basisinformatie op een SEO-pagina. Dat is dan met één druk op de knop gedaan! Dit geeft je veel meer tijd om kritisch te kijken naar de content, de tekst lekker op te schrijven en de hoofdvragen rondom een onderwerp zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Met andere woorden: we denken dat het de kwaliteit verhoogt doordat je simpelweg meer tijd overhoudt om aan de inhoud te besteden. En wat betreft de visuals, we denken dat een hoop gegenereerde visuals of afbeeldingen prima voldoen als stockfotografie bij bijvoorbeeld een artikel of blog! 

Maar dat dit nog een lange weg te gaan heeft, moge duidelijk zijn.

3D render of an openai interface on a computer screen thats show how ai content is generated made by Dall-E
het beste resultaat als je het commando: “3D render of an openai interface on a computer screen thats show how ai content is generated” invoert. Opvallend: de ai-algoritmes vinden tekst moeilijk om na te bootsen.

Wat kan je nu met AI-generated content?

Voor nu is het vooral een handig hulpmiddel, maar het is nog zeker geen wondermiddel. Zo heeft Google afgelopen maand (juni 2022) tijdens hun core update -de halfjaarlijkse update van de zoekmachine- websites die in hun ogen misbruik maken van AI-gegenereerde content verwijderd uit de zoekresultaten. Google is dus nog niet helemaal content met deze ‘nieuwe’ content… 

Wij vinden deze ontwikkelingen razend interessant om te volgen, maar direct integreren in het werk is nog lastig. Wellicht dat we hierin over een jaar alweer veel verder zijn, maar voorlopig doen de robots niets zonder ons. En wij nóg wel alles zonder hen!

Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Hidde bij Goldfizh Live van afgelopen 23 juni. Benieuwd naar de hele webinar? Bekijk ‘m hier! 

Jouw content schrijft zichzelf nog niet, maar wij kunnen het wel voor je doen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op via het formulier hieronder.

SEO voor dummies: zo schrijf je SEO-teksten

SEO. De term die je waarschijnlijk een aantal seconden geleden in Google hebt ingetikt en zo op deze pagina bent beland. Als dat zo is, dan hebben wij ons werk goed gedaan! Je wilt vast weten wat SEO is, wat je hiermee kan en hoe je goede SEO-teksten schrijft. Lees snel verder en krijg antwoord op al deze vragen!

Op deze pagina:

SEO in het kort

De afkorting SEO betekent Search Engine Optimization. Ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het doel van SEO is om je webpagina’s zo hoog mogelijk in Google te laten verschijnen met behulp van relevante keywords ( zoekwoorden). Zo vergroot je de kans dat je op de eerste pagina van de zoekresultaten komt te staan en meer mensen op je website terechtkomen. Want laten we eerlijk zijn: ga jij weleens naar de tweede, derde of vierde pagina van Google?

En ook fijn: SEO is geheel gratis! Je hoeft je betalingsgegevens niet aan Google te geven. Wel moet je tijd in je SEO-strategie steken als je goede resultaten wilt behalen. Onthoud dat Google je sneller op de eerste pagina zet als je alles goed doet op het gebied van SEO. Natuurlijk helpen wij je graag hiermee. Dus lees snel verder!

Hoe gaat Google te werk?

Elke dag worden er nieuwe websites online gezet en komen er nieuwe webpagina’s bij. We creëren zoveel content dat Google wel even bezig is om te bepalen welke pagina’s nu echt relevant zijn en een plekje verdienen op de eerste pagina. Google scant namelijk 24/7 alle webpagina’s die online staan en baseert de ranking onder andere op:

  • de opbouw;
  • de relevantie; 
  • de betrouwbaarheid; 
  • de relevante zoekwoorden;
  • de unieke content;
  • de techniek van de site;
  • gebruiksvriendelijkheid;
  • interne linkstructuur.

Speel je hierop in? Dan stijgt je positie op Google en trek je binnen de kortste keren talloze nieuwe bezoekers naar je website!

6 waardevolle tips voor het schrijven van een goede SEO-tekst

Sta je in de startblokken om je eerste webpagina te schrijven of te optimaliseren? Dan zijn er een aantal acties die je moet uitvoeren om de beste resultaten te krijgen.

Tip 1: kies één onderwerp waarover je wilt schrijven

Voor Google is het belangrijk dat je een tekst schrijft die gefocust is op één onderwerp dat je vervolgens uitlicht. Je wilt je lezer goed informeren en natuurlijk iets schrijven waar die echt iets aan heeft. Daarom is het goed om een specifiek onderwerp te kiezen waarover je gaat schrijven en alle relevante informatie over dit onderwerp te benoemen.  

Ga je voor een blog over een recept? Dan schrijf je bijvoorbeeld waar het recept vandaan komt, de ingrediënten die erin moeten en de bereidingswijze. Wil je instructies geven over hoe je een fotolijstje ophangt? Dan kan je bijvoorbeeld erin zetten welk gereedschap je nodig hebt, welke soort fotolijst de beste is en hoe je vervolgens te werk moet gaan.

Tip 2: start met je zoekwoorden

Nadat je hebt besloten waarover je wilt schrijven en waarop je gevonden wilt worden, kies je zoekwoorden uit waar mensen daadwerkelijk mee zoeken. Begin zelf zoekwoorden in Google in te tikken en check of de informatie die je vindt gelijk is aan de tekst die jij wilt gaan schrijven. Is die hetzelfde? Top!

Nu ga je tools gebruiken, zoals de zoekwoordplanner van Google Ads, Ubersuggest of SearchVolume, waarin je verschillende woorden of korte woordenreeksen invult. Je krijgt dan een lijst met het zoekvolume waardoor je weet hoe vaak er in Nederland per maand op wordt gegoogeld. Vervolgens bepaal je welke woorden je meeneemt in je tekst. Een goede tactiek is om zowel woorden met een hoog, middelhoog en laag zoekvolume te gebruiken.

Schrijf je bijvoorbeeld een tekst over de aanleg van een moestuin? Dan is 1.000 een hoog zoekvolume, 500 een middelhoog zoekvolume en 70 een laag zoekvolume.

Maar schrijf je een blog over zwarte sneakers voor dames? Dan is 22.000 een hoog zoekvolume, 5.000 middelhoog en 600 laag.

Hoe specifieker het onderwerp van je tekst is, hoe lager de zoekvolumes zijn. Ga je alleen voor de woorden met een heel hoog zoekvolume? Dan is de kans klein dat je webpagina wordt gevonden, omdat de concurrentie te hoog is.

Bonustip: heb je al een tekst geschreven? Ga dan aan de slag met zoekmachineoptimalisatie en check of je woorden in de tekst hebt gezet die goede zoekvolumes hebben.

Tip 3: zorg voor een duidelijke opbouw

Nu je je zoekwoorden hebt gevonden en een idee hebt over wat je wilt schrijven, is het tijd voor een goede tekststructuur. Tegenwoordig scannen we een tekst vaker, dan dat we daadwerkelijk alles lezen wat er staat. We scrollen door naar interessante stukjes die overzichtelijk zijn geplaatst, omdat we snel de juiste informatie willen.

Zo bouw je een sterke SEO-tekst op:

  • maak gebruik van koppen: H1, H2, H3;
  • zet het meest relevante kopje zo hoog mogelijk in de tekst;
  • schrijf korte alinea’s van 50 tot 70 woorden;
  • schrijf bondige en duidelijke zinnen;
  • verwerk bulletpoints en afbeeldingen in de tekst. 

Tip 4: meta-informatie

Zoals al eerder vermeld, scant Google alle webpagina’s om te bepalen of er relevante informatie op de pagina’s staat. Om deze zoekmachine een handje te helpen, vullen we de meta-informatie in. Deze informatie zie je als gebruiker in de zoekresultaten van Google. 

Op het plaatje hierboven zie je een paarse metatitel en daaronder een meta-omschrijving. De meeste mensen klikken er alleen op als die goed en aantrekkelijk is geschreven. Daarom moet je rekening houden met:

  • een uitnodigende titel (max. 65 tekens) en omschrijving (max. 155 tekens);
  • het hoofdzoekwoord erin te verwerken.

De meta-informatie regel je via de achterkant van je website, ook wel het cms genaamd. Heb jij je website bijvoorbeeld met WordPress gemaakt? Dan is Yoast SEO een handige plug-in waarin je de metatitels en meta-omschrijvingen invult.

Tip 5: zet linkjes naar andere pagina’s in je teksten

Klikken, daar houden wij en Google ook van! Schrijf je een tekst en verwijs je daarin naar een andere webpagina van je website? Maak dan een linkje aan in je tekst, zodat bezoekers hierop kunnen klikken om op die pagina terecht te komen. 

Je leidt hierdoor meer verkeer naar je andere webpagina’s, je geeft mensen meer relevante informatie en maakt het Google makkelijker je website te scannen. 

Bonustip: maak het linkje van woorden die iets zeggen over de pagina waar je naartoe linkt. Een voorbeeld: 

Wil je ook al een tijdje nieuwsbrieven sturen naar je klanten? Goed idee! Er zijn drie voordelen van nieuwsbrieven die je moet weten. En geen zorgen! Wij helpen je altijd.

Plaats een link dus vooral niet op het woord ‘hier’.

Tip 6: maak elke webpagina uniek

Je wilt natuurlijk niet dat sommige pagina’s met elkaar concurreren om het beste plekje in Google te krijgen. Daarom is het belangrijk dat je duplicate content voorkomt. Ga geen teksten kopiëren en plakken van andere websites, maar bedenk zelf goed wat je er wilt neerzetten en creëer het zelf! 

Daarnaast moet je ook erop letten dat de teksten op je eigen website van elkaar verschillen. Houd je hier geen rekening mee? Dan concurreer je met je eigen webpagina’s.

Dus: schrijf pagina’s met ieder een ander onderwerp en een unieke insteek. Wil je bijvoorbeeld meerdere blogs over hardlopen schrijven? Zorg er dan voor dat elke blog steeds een andere invalshoek heeft. Dan komt het helemaal goed!

Ook je online vindbaarheid vergroten?

De wereld van SEO is heel groot en uitgebreid. Nu je de basis van een goede SEO-tekst in de smiezen hebt, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Uiteraard helpen wij je hier graag bij. Heb je vragen of zoek je een team dat ijzersterke SEO-teksten schrijft? Laat dan hieronder je gegevens achter en dan nemen onze SEO-copywriters contact met je op!

Anderen lazen ook:

Inclusief schrijven: zo schrijf je teksten die iedereen aanspreken!

Waarom zegt de NS tegenwoordig ‘beste reizigers’ in plaats van ‘dames en heren’? Omdat het inclusiever is! Je hoort het woord ‘inclusiviteit’ de afgelopen jaren overal langskomen. En als organisatie wil je hier natuurlijk het goede voorbeeld in geven. Zorg dus dat je teksten iedereen aanspreken én ook gewoon lekker lezen. Goldfizh to the rescue: over 3 minuten start jij met inclusief schrijven!

Spring snel naar: 

Wat is inclusiviteit? 

Even terugspoelen. Inclusiviteit, wat betekent dat nou eigenlijk? De betekenis van inclusiviteit (ook wel inclusie) is kort gezegd: dat je niemand buitensluit en altijd uitgaat van gelijkwaardigheid. Spreekt voor zich, toch? Zou je denken. Maar in communicatie gaat het eigenlijk nog best vaak mis. Denk bijvoorbeeld aan teksten die helemaal in de hij-vorm geschreven zijn of teksten die uitgaan van een oud stereotype. Dat gaan we anders doen! 

Maar eerst: waarom zou je eigenlijk inclusief willen communiceren?

Waarom inclusieve communicatie ook voor jouw organisatie belangrijk is

Bij inclusieve communicatie ga je namelijk óók uit van de gelijkwaardigheid van mensen. En vergis je niet! Taal speelt een belangrijke rol, want het reflecteert hoe we naar elkaar kijken. Om deze 3 redenen moet ook jij aandacht besteden aan inclusief schrijven:

  • Diversiteit en gelijkwaardigheid worden steeds belangrijker. En als organisatie geef jij natuurlijk graag het goede voorbeeld! Daar hoort inclusieve communicatie ook bij. 
  • Het past bij de tijdsgeest! Hiermee is inclusieve communicatie ook van strategisch belang. Door inclusief te schrijven op je website en sociale media blijf je relevant. Ga dus met de tijd mee – en zorg dat de rest van je organisatie dat ook doet. 
  • Je spreekt nieuwe doelgroepen aan.  Zo breid je de verspreiding van jouw verhaal uit en krijg je meer bereik!

Inclusief schrijven? Zo fix je dat!

Als je een tekst schrijft, wil je dat iedereen binnen je doelgroep zich erin kan herkennen. En een inclusieve tekst, dat zit ‘m soms in de kleine dingen. Check deze 4 schrijftips als je die inclusieve teksten wilt rocken: 

1. Kies een tone of voice die past bij je doelgroep

Iedere tekst begint met de juiste tone of voice. En als je extra aandacht besteedt aan inclusieve communicatie is het nóg belangrijker! Kies dus een toegankelijke toon en stem. 

2. Ga voor het juiste taalniveau

Ook belangrijk om je teksten begrijpelijk te maken: het juiste taalniveau. Door je teksten niet te ingewikkeld te maken zorg je dat iedereen ze kan begrijpen. Een goed uitgangspunt is een B1-taalniveau. Vermijd vaktermen dus in je tekst en gebruik geen onnodig moeilijke woorden. En laat je teksten door iemand nalezen! Zo filter je jargon er vaak nog uit. 

Lees hier meer over begrijpelijk en B1 schrijven.

3. Gebruik de juiste woorden

Deze één-na-laatste tip is superbelangrijk. Vermijd stereotypen in je tekst! Neem dus niet aan dat de directeur een man is, dat moeders altijd voor de kinderen zorgen of dat iemand met ambitie met ‘hij’ aangesproken moet worden. Dit soort op het oog onschuldige stereotyperingen sluipen makkelijk in je tekst, dus check je teksten hier altijd op. 

4. Schrijf genderneutraal

En voorkom dus dat je hele tekst in hij/zij-vorm geschreven is. Dat is soms nog best lastig! Tip voor genderneutraal schrijven: schrijf je tekst in de jij-vorm. Zo spreek je de lezer direct aan én hoef je geen hij of zij te gebruiken. Mooi meegenomen! 

Komen er nog woorden in je tekst voor die niet erg inclusief zijn? Vervang ze dan door een neutralere term:

  • vaders en moeders -> ouders
  • echtgenoot/echtgenote -> partner
  • jongens en meisjes -> kinderen
  • dames en heren -> reizigers
  • buurman en buurvrouw -> buren

5. Voorkom validistische termen

In het Nederlands benadrukken we het ‘abnormale’ vaak door geestelijke of lichamelijke ziektes te noemen. Denk bijvoorbeeld aan: gestoord, blind, doof of hysterisch. Dit noemen we validisme. En dat kan kwetsend zijn! Vooral scheldwoorden zijn vaak validistisch, maar ook in dagelijks taalgebruik komt het voor. 

Probeer deze termen dus te vervangen door een andere beschrijving. Voorbeelden: 

‘Zij is een beetje autistisch’ -> ‘Zij let altijd op de details’ 

‘Dat is echt gek’ -> ‘Dat is echt vreemd’

Checklist: zo schrijf je een inclusieve tekst!

Ook inclusief schrijven? Natuurlijk! Met dit stappenplan rock jij die inclusieve teksten. 

Een inclusieve tekst…  

✔️ Heeft het juiste taalniveau

✔️ Heeft een toegankelijke tone of voice

✔️ Bevat geen onnodige ‘hij’ of ‘zij’ vormen

✔️ Bevat geen stereotypen

✔️ Bevat geen validistische woorden

✔️ Maakt gebruik van woorden die de hele doelgroep aanspreken

✔️ Bevat genderneutrale alternatieven wanneer die er zijn

Meer weten over inclusiviteit en hoe je dit in je communicatie verwerkt? Ik help je er graag mee verder. Stuur me gewoon even een mailtje of vul het formulier hieronder in!

Lees ook:

Redirects & SEO: zo werken 301- en 302-redirects

Ben je bezig met de bouw van een nieuwe site? Of ga je een aantal pagina’s schrappen van je site? Dan wil je natuurlijk wel dat je de SEO-waarde van je site behoudt. Met redirects zorg je ervoor dat je gebruikers geen errors tegenkomen en dat Google je site net zo goed indexeert als voorheen. Ik leg het je uit.

Wat is een redirect?

Een redirects is een commando waarmee je aangeeft dat een url niet meer bestaat. Hierbij geef je gelijk aan naar welke url de bezoeker moet worden doorgestuurd. De gebruiker merkt hier (bijna) niks van; je ziet alleen de url in je browser veranderen.  Wanneer je bijvoorbeeld een woordje aanpast in je url of je de opbouw van je site aanpast, is een redirect een perfecte oplossing.

Waarom redirects?

Er zijn meerdere redenen om een redirect in te stellen:

  • Het zorgt ervoor dat je bezoekers geen 404-errors op je site tegenkomen (en je site vervolgens verlaten);
  • Het zorgt ervoor dat als iemand klikt op de oude url, deze gelijk wordt doorgestuurd naar de nieuwe, correcte pagina;
  • Je behoudt de SEO-waarde van je oude pagina, omdat het onderwerp van de pagina’s gelijk zijn aan elkaar;
  • Wanneer je websites samenvoegt of een nieuw webdomein krijgt, moet je alle url’s die verdwijnen doorsturen naar je nieuwe locatie.

Deze soorten redirects heb je

  • 301-redirect: de 301-redirect geeft aan dat een pagina permanent is verhuisd. Deze redirect wordt het meest gebruikt. Hiermee stuur je gebruikers en zoekmachines altijd door naar een nieuwe url, en behoud je dus het meeste van de SEO-waarde van de pagina.
  • 302-redirect: met de 302-redirect stuur je gebruikers ook door naar een nieuwe url, maar je geeft aan zoekmachines aan dat dit maar tijdelijk is. Hiermee geef je geen SEO-waarde door aan de nieuwe url. Deze redirect wordt niet vaak gebruikt.

Er bestaan ook nog 303-, 307- en 308-redirects, maar deze worden zelden gebruikt. 

Hoe stel je een redirect in?

Het instellen van een redirect verschilt per cms. We hebben hier de meeste gangbare methodes voor je op een rijtje gezet:

Redirect met een plugin (bijv. in WordPress)

Als je een plugin zoals Yoast SEO gebruikt in WordPress, is het erg gemakkelijk om redirects in te stellen. Hierin moet je aangeven welk type redirect je wilt (301 of 302), wat de oude url is en wat de nieuwe url wordt. Zo simpel is het!

Redirects met .HTACCESS

Je kunt je redirects ook instellen via je webserver. Dit doe je aan de hand van een .HTACCES-bestand. Hierin geef je aan de hand van een formule aan welke redirect je allemaal wilt instellen op je site. Ook in deze formule staan de drie onderdelen die je nodig hebt voor een redirect: het type redirect (301 of 302), de oude url en de nieuwe url.

Voorbeeldformule: Redirect 301 /over-ons/ https://www.sitenaam.nl/contact/

Let wel op! In je .HTACCESS-bestand staan ook de belangrijkste gegevens van je site. Wijzig je iets verkeerd, dan kan zo je hele website eruit liggen. 

Let hierop bij het aanmaken van redirects

  1. De nieuwe pagina waar je de gebruiker naartoe stuurt moet gelijk zijn of ongeveer dezelfde informatie bevatten als de oude pagina. Vervalt bijvoorbeeld een productpagina? Stel dan een redirect in naar een product dat erop lijkt of de overzichtspagina van de producten (in die categorie). 
  2. Maak geen dubbele redirects aan! Bekijk goed of een pagina niet al een redirect heeft. Zo ja: dan moet je de pagina redirecten vanaf de originele pagina. Bijvoorbeeld: de url /over-ons wordt al doorgestuurd naar /contact. Wil je /contact doorsturen naar /contacten? Dan wordt dit je redirect: /over-ons naar /contacten.
  3. Als je een hele website gaat verhuizen, zijn er veel url’s die een redirect nodig hebben. Maak hiervoor een spreadsheet aan zodat je developers de redirects in bulk kunnen instellen. Maak het zo simpel mogelijk met 2 kolommen: oude url en nieuwe url. 
  4. Kijk goed of je wel álle onderdelen van een url meeneemt in je redirects. Valkuilen zijn: http met https verwarren of de schuine streep (/) aan het eind van de url over het hoofd zien.

Zo. Nu weet je alles over SEO en redirects, ga er dus zelf mee aan de slag! Kom je er nog niet helemaal uit of heb je vragen? Vul dan hieronder je gegevens in en we nemen contact met je op. Of lees hier meer over tech!

Ook veel gelezen:

YouTube SEO: optimaliseer je video’s voor #1

Bij SEO draait alles om zoekmachineoptimalisatie en dan denk je vaak aan Google. Maar weet je wat ook een zoekmachine is? YouTube! En video’s kun je net zo goed optimaliseren, net zoals je dat bij je website of blogs doet, met als doel om hogerop in de zoekresultaten te komen. YouTube SEO dus!

Spring snel naar:

Wat is YouTube SEO?

Met SEO voor YouTube zorg je ervoor dat je video beter, organisch gevonden wordt op YouTube. Deze zoekmachineoptimalisatie hangt van een hoop onderdelen af, zoals de manier waarop je je video opbouwt, welke titel je aan de video geeft, de thumbnail en nog veel meer. Alles om ervoor te zorgen dat jouw video bovenaan de pagina staat wanneer mensen keywords intikken die voor jouw video relevant zijn.

Zo werkt YouTube SEO

In  5 stappen optimaliseer jij je video voor YouTube:

1. Zoekwoordenonderzoek voor YouTube

Net zoals SEO voor Google, begin je ook bij video’s met een zoekwoordenonderzoek. Helaas heeft YouTube niet zijn eigen zoekwoordenplanner zoals Google dat heeft. Dus daar moet je creatief mee omgaan! Zoals het volgende:

  • Zoek in de suggesties van YouTube. Typ eens wat in de zoekbalk van YouTube. Best simpel, toch? Zodra je begint met typen, wordt er een hele lijst met suggesties getoond. Ook kun je een * toevoegen aan het begin van je keyword: zo zie je ook suggesties die niet exact overeenkomen. Dat geeft je allemaal een brede pool aan inspiratie en zie je waar op YouTube vaker naar gezocht wordt.
  • Bekijk de YouTube-trends. Neem die ideeën die je bij de zoekbalk hebt verzameld en bekijk hoe ze het doen in Google Trends. Dit geeft je een duidelijker beeld van je zoekwoorden: wordt er in Nederland vaak naar gezocht en in welke maanden meer of minder?
  • Zoek in Google naar featured video’s. Weet je wat helemaal mooi zou zijn? Als jouw YouTube-video ook nog eens in Google wordt getoond. You’re in luck, want dat kan! Bij veel zoekwoorden maakt Google een video-sectie aan tussen de zoekresultaten. Als Google merkt dat mensen bij keywords op zoek zijn naar video’s in plaats van een tekst, maakt Google een video-sectie aan.

appeltaart in serp google2. Vind de zoekintentie van je keywords

Heb je een mooi lijstje met keywords en de richting die je op wilt met je video? Super! Typ ze dan nog een laatste keer in op YouTube om te zien wat je concurrenten doen. Komen de video’s niet overeen met het type video dat jij wilt maken? Geen probleem, kies dan een andere insteek. En als je toch in YouTube aan het kijken bent, haal er meteen wat inspiratie uit: welke titels gebruiken zij, welke onderdelen bespreken ze in hun video, hoe ga ik opvallen tussen deze video’s?

Maar dit kan ook: je typt je keyword in op YouTube en de video’s die verschijnen gaan totaal ergens anders over dan jouw video. Een klassiek voorbeeld is het woord ajax. Dit is een voetbalclub, schoonmaakmiddel, merk brandblussers, Grieks mythologisch figuur én een term van JavaScript en XML. Scoren met ajax is dus moeilijk (pun intended). Maar soms zit je zoekintentie er ook naast als je bijvoorbeeld een product wilt aanbieden, maar mensen op zoek zijn naar iets informatiefs. Zo zie je bij het keyword ‘seo teksten’ vooral informatieve video’s over hoe je deze teksten schrijft. En bij ‘seo tekstschrijver’ wordt een dienst aangeboden of uitgelegd.

3. Voeg elementen toe die YouTube belangrijk vindt

Hoe je een goede video maakt, daar kunnen mijn video-collega’s je veel over vertellen. Daar zitten zoveel elementen in, dat is niet relevant voor deze blog. Wat wél relevant is, zijn de onderdelen die het algoritme van YouTube belangrijk vindt. Bij het algoritme draait het om bezoekerstevredenheid (vinden ze wat ze zoeken?), en ervoor zorgen dat het publiek zo lang mogelijk YouTube-video’s blijft kijken. Als je daarop in weet te spelen, ga je beter scoren op YouTube. Hier zijn een paar manieren om ervoor te zorgen dat YouTube blij wordt van jouw video:

  • Vraag je kijkers om likes, de video te delen en een comment achter te laten. YouTube ziet een like, share of comment als interactie, en interactie geeft vaak aan dat mensen tevreden zijn met de video en het aan anderen aanbevelen.
  • Begin de video aantrekkelijk of met een teaser. De eerste paar seconden van een video zijn cruciaal! De meeste mensen haken al na 10 seconden af. Weet je juist díé mensen te vangen met je video, dan beloont YouTube je met een betere ranking.
  • Zorg dat kijkers op je abonneren. Zodra je een fanbase opbouwt, wordt je video automatisch al door een handjevol mensen bekeken zodra je deze post.

4. Voeg dit toe aan je YouTube-video

Okay, de video is af! Nu heb je mooi de tijd om de laatste puntjes op de i te zetten in de YouTube Studio (oftewel, de plek waar je je video upload en bewerkt). Hierin kun je het volgende aanpassen en optimaliseren:

  • De titel van de video: het is hierbij belangrijk dat je je belangrijkste keyword in de titel zet (het liefst helemaal vooraan). En maak ‘m daarnaast niet te lang, een stuk of 60 karakters is meer dan genoeg.
  • De thumbnail: je kunt ervoor kiezen om een fragment uit je video als thumbnail te gebruiken, maar een zelfgemaakt is natuurlijk beter. Maak er eentje die past bij de huisstijl van je bedrijf. En als je er tekst in zet, zorg dan dat deze niet hetzelfde zegt als de titel van de video.
  • De omschrijving van de video: ook in de omschrijving kun je lekker wat keywords en synoniemen kwijt. Dit is trouwens ook een mooie plek om linkjes te plaatsen, zoals naar een blog die samenhangt met je video. Doordat je die link tussen blog en video hebt, boost Google ook nog eens je blog (win-win).
  • Voeg de tags toe: tags kun je zien als de hashtags van YouTube. Ze moeten omschrijven waar je video over gaat. Ook hier kun je weer lekker wat zoekwoorden kwijt (en vergeet niet te kijken wat je concurrenten hier invullen).
  • Pas de ondertiteling aan: dit is een onderdeel dat vaak over het hoofd wordt gezien. YouTube maakt z’n eigen ondertiteling, maar (zoals verwacht) zitten hier vaak fouten in. Dit is gelukkig snel te fixen! Je kunt de automatische closed caption aanpassen in YouTube Studio of je voegt je eigen scriptje met ondertiteling toe. Dit zorgt ervoor dat YouTube je video beter begrijpt en deze dus beter kan ranken.

? Lees ook: zo werkt lokale SEO

Hoe voeg je ondertiteling toe aan je YouTube-video?

  1. Ga naar één van je eigen video’s op YouTube
  2. Klik op het tandwieltje rechtsonderin je video
  3. Ga naar Ondertiteling en dan Ondertiteling Toevoegen
  4. Hier zie je al een gepubliceerde, automatische ondertiteling
  5. Klik deze ‘Nederlands (automatisch)’ aan en ga naar Bewerken
  6. Pas je ondertiteling aan, aan de hand van de video
  7. Zodra je klaar bent, klik je op Bewerkingen publiceren.
YouTube ondertiteling
  • Voeg een eindscherm toe: eindschermen zijn grote, klikbare thumbnails die je aan het einde van je video kan toevoegen. Hier kun je bijvoorbeeld linken naar een afspeellijst, je gehele kanaal of je nieuwste upload. Zo hark je mooi die views binnen! En vergeet niet aan het eind van je video 10 seconden een stilstaand beeld te plakken, zodat het eindscherm niet over je gezicht heen valt.
eindscherm youtube
Het eindscherm van een GoldfiZh-video op YouTube

5. Blijven optimaliseren

Zoals alles met SEO is het belangrijk dat je blijft leren van je werk en blijft aanpassen. Gelukkig verzamelt YouTube een hoop informatie voor je dat veel zegt over het kijkgedrag van je viewers. Om al deze data te zien, moet je eerst naar je Analytics van je YouTube-kanaal.

Hoe ga je naar YouTube Analytics?

  1. Ga naar YouTube
  2. Klik rechtsboven op je icoon
  3. En ga naar YouTube Studio
  4. In het menu links zie je Analytics staan, klik daarop

Via YouTube Analytics kun je naar het volgende kijken om te optimaliseren:

  • Wat was de kijkersloyaliteit? Zodra je een van jouw video’s aanklikt, kun je in analytics de kijkersloyaliteit bekijken. In deze grafiek zie je precies hoe lang mensen je video blijven kijken en wanneer ze afhaken. Zie je een piek in je grafiek? Dat betekent dat mensen hebben ‘teruggespoeld’ naar dit moment, dat is een goed teken! Dan zit daar dus iets wat ze interessant vonden aan de video.
kijkersloyaliteit youtube seo
De kijkersloyaliteit van een video op YouTube
  • Hoe hebben mensen de video gevonden? Onder het kopje Bereik, vind je ook ‘Verkeersbron: YouTube-zoekopdracht’. Hier zie je een overzicht van alle zoekwoorden die mensen hebben gebruikt om jouw video te vinden. Komen deze overeen met de content die je hebt gemaakt? Oftewel, klopt de zoekintentie?
  • Werd er geklikt op alle links? Tenslotte kun je nog bij iedere video zien wie er op de links in je video hebben geklikt (zoals je eindscherm en ingevulde polls). Antwoorden op polls geven je misschien nieuwe inzichten en de clicks op het eindscherm geven aan hoe geïnteresseerd kijkers zijn in je andere content.

Lezers klaar? Optimaliseer maar!

Nu dat je alles weet over SEO voor YouTube is het tijd om aan de slag te gaan! Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken of wil je dat we meekijken wanneer je zelf al geoptimaliseerd hebt? We helpen je graag. Neem contact met ons op via het contactformulier hieronder. Ohja, en vergeet je niet te abonneren op ons YouTube-kanaal 😉

Lees ook:

Zo optimaliseer je voice search voor SEO

Voice search is in 2020 hét buzzword in de SEO-wereld. Hoe werkt voice search precies, wat kan je ermee en hoe laat je het samenwerken met je SEO-strategie? Ik zet alle tips en bevindingen voor je op een rij. Over 3 minuten begin jij met het optimaliseren van je spraakgestuurde zoekstrategie voor smart speakers! 

Spring snel naar:

Vier tips om te optimaliseren voor Voice Search:

  1. Kom in een featured snippet terecht
  2. Structured data: markeer je speakable alinea’s
  3. Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk
  4. Voice search werkt lokaal

Hier op kantoor zijn we al een tijd in de weer met de in oktober uitgebrachte Google Home. Sinds de introductie van dit apparaat in Nederland is het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten flink toegenomen. Wat je allemaal met het apparaat kan, zie je in deze briljante kerstvideo van Google.

Voice search is kortweg zoeken op Google via je stem en niet via je toetsenbord. Dit gebeurt via smart speakers en voice assistants. Dus elke keer als je iets zoekt via Google Home, Google Assistant, Siri of Alexa doe je aan voice search.

Het is niet de vraag óf voice search een rol gaat spelen voor SEO, maar wanneer. 

Grootste Google-update ooit (BERT) en voice search

Bovendien is in oktober 2019 de grootste Google-update ooit uitgerold: BERT. Het gevolg hiervan: 10% van alle zoekresultaten verandert. Dat komt doordat BERT Google in staat stelt om taal beter te begrijpen.

Als het om gesproken taal gaat -voice search dus- zaten er nog een hoop haken en ogen aan de resultaten die Google gaf. Zo begreep de zoekmachine een woordje als ‘niet’ in een zin niet. Door de update begrijpt Google dus niet alleen wat een serie losse woorden betekenen, het begrijpt daadwerkelijk wat de context van een zin is!

Het is niet voor niks dat zo’n grote update vooral op gesproken zoekopdrachten van toepassing is. Waarom BERT zo belangrijk voor voice search is, zie je in onderstaande afbeelding. Houd hier dus rekening mee met het schrijven van je websteksten!

BERT google update voorbeeld

4 tips om te optimaliseren voor Voice Search

Er zijn verschillende manieren om te optimaliseren voor Voice Search. Ik neem ze even met je door en geef je daarbij gelijk de beste tips om ermee aan de slag te gaan, lets’ go!

Stel een vraag op Google en je krijgt tegenwoordig direct een verkort antwoord op je vraag in een speciale uitgelichte box, de zogeheten featured snippet. Deze verschijnt boven alle andere zoekresultaten. Hierom wordt dit ‘positie 0’ genoemd.

Dit geeft je een kans om met je website boven alle andere sites in de zoekresultaten uit te stijgen. Zorg er daarom voor dat:

  • je pagina een concrete vraag bevat in H2 én beantwoordt in normale tekst
  • de vraag begint met woorden als: wat, waarom, wanneer of hoe
  • het antwoord in ongeveer 50 woorden (één vaste alinea, geen witregels), een lijstje, tabel of een grafiek direct onder de vraag staat

How to Earn Every Featured Snippet (Backed by Research) https://t.co/rGv9rwp3PW #SEO @Moz pic.twitter.com/B0428o2OVJ

— AJ Ghergich (@SEO) 17 januari 2017

Wat dit met voice search heeft te maken? De antwoorden die Google Home geeft, komen rechtstreeks uit deze snippets.

Structured data: markeer je speakable alinea’s

De alinea’s die jij graag in deze speciale boxen wilt zien, moet je markeren. Eigenlijk net zoals je nu aangeeft wat de titel van je pagina is, maar dan iets technischer.

De volgende tip zorgt ervoor dat Google weet welke alinea van een pagina moet worden voorgelezen als iemand daarom vraagt. Het vergroot niet per se je kans om in een featured snippet te komen. 

H1, H2, H3
Let goed op de opmaak van je tussenkopjes als je het Google gemakkelijk wilt maken voor Voice Search. Beeld: GoldfiZh

Met behulp van de html-tags van schema.org kan je bijvoorbeeld reviewsterren of een zoekbalk laten verschijnen in je snippet. Samen met onder andere Bing en Yahoo heeft Google ook een universele html-standaard opgezet voor voice search markeringen (mark-ups). Zo geef je dus met een stukje html-code aan welk stuk Google Home moet voorlezen. 

schema.org speakable
Voor de technici: zo ziet het voorbeeld van een speakable html-tag van schema.org eruit

Om een stuk tekst te laten voldoen aan de eisen van Google is het wel belangrijk dat het stuk dat je speakable maakt een vloeiend lopende alinea is. Kanttekening: dit is alleen nog beschikbaar voor Engelse pagina’s. Hier wordt deze tag ook gebruikt bij nieuwsartikelen en om een samenvatting van een pagina te geven. 

Leer meer over structured data.

Longtail keywords: maak je vragen in de FAQ belangrijk

Longtail keywords worden hierdoor steeds belangrijker. Dit zijn zoekopdrachten die uit vijf of meer woorden bestaan. Door het praten met Google Home, Alexa of Siri worden zoekopdrachten namelijk steeds natuurlijker. Dus niet: ‘Voice Search tips’, maar ‘Hey Google, hoe zorg ik ervoor dat mijn website klaar is voor voice search?’

En waar kan je beter je vragen en antwoorden kwijt dan op je FAQ-pagina? Weet je niet wat voor vragen je moet stellen en beantwoorden? Probeer dan Answer The Public eens.

Tot slot: voice search zoekt in eerste instantie naar lokale opties. Maak je website lokaal goed vindbaar:

  • Update je bedrijfspagina (of maak er één aan) op Google Maps en Google My Business
  • Maak pagina’s aan met zoektermen in combinatie van de plaatsnaam van je bedrijf of vestiging
  • Creëer content die nuttig is voor mensen uit de regio: wat zijn je openingstijden, waar kunnen ze parkeren?  

Dat was ‘m! Heb je nog vragen over de blog of wil je een keertje kijken wat er mogelijk is voor jouw bedrijf met betrekking tot voice search? Stuur dan gewoon even een berichtje! ⤵️

Of wil je meer lezen over digitale trends? Check dan: