

Eline
2021-12-30
Leestijd 4 min
Adverteren op Pinterest: in 4 stappen pinnen als een pro
Gebruik jij het socialmediaplatform Pinterest al om mee te adverteren? Pinterest is dé visuele zoekmachine die jaarlijks 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers trekt. Daarom is dit kanaal perfect voor meer bekendheid rondom jouw merk! In deze blog vertellen wij alles over het adverteren in de wondere wereld van Pinterest en hoe dit bij kan dragen aan jouw socialmediamarketingstrategie. Ready, set, pin!
Ga snel naar:
- Waarom adverteren op Pinterest?
- Adverteren op Pinterest: hoe begin je?
- Adverteren op Pinterest en het verdwijnen van third party cookies
Waarom adverteren op Pinterest?
Bij Pinterest draait het om inspiratie. Gebruikers zoeken naar ideeën rondom interieur, lifestyle, fashion, beauty, voeding, sporten, reizen en meer! Bevindt jouw merk zich in deze branche of is jouw doelgroep geïnteresseerd in deze onderwerpen? Dan is Pinterest het platform voor jou!
Het platform is net als Google een zoekmachine. Je koopt een advertentie in op een bepaalde zoekopdracht of interesse. Gebruikt iemand bijvoorbeeld vaak de zoekopdracht ‘badkamers’? Dan is het wellicht interessant om als tegelfabrikant op deze zoekopdracht te adverteren.
Handig, want hierdoor weet je precies waar iemand naar op zoek is en jouw product of dienst hierop aansluit. Je vindt op Pinterest dus eenvoudig het relevante publiek voor jouw advertentie.
Adverteren op Pinterest: hoe begin je?
Begin bij het begin: maak eerst een zakelijk Pinterest-account aan voor je bedrijf en claim je website. Daarnaast is het aan te raden om een Pinterest-tag en conversietag installeert zodat je de bezoeker van je advertentie kan retargeten. Is je basis ready? Let’s pin!
Stap 1. Bepaal je doelstelling
Nadat je zakelijk account helemaal goed is ingericht, is het belangrijk dat je inzichtelijk hebt wat het doel van je campagne is. Wil je de campagne inzetten voor merkbekendheid, verkeer naar je website of aankopen in je webshop? Pinterest heeft verschillende campagnedoelstellingen die aansluiten bij het doel wat jij voor ogen hebt!
- Merkherkenning opbouwen
Zoals de naam al zegt is deze doelstelling gericht op het genereren van merkbekendheid. Op Pinterest kun je uit twee opties kiezen om dit doel te bereiken:
Optie 1: merkherkenning. Doordat jouw pin vertoond wordt in de feed van je doelgroep, ontdekken mensen je merk, product of andere diensten.
Optie 2: videoweergave. Door video’s te promoten, stimuleer je mensen om acties te ondernemen en je merk te ontdekken.
- Overweging beïnvloeden
Bij deze doelstelling zorgt ervoor dat meer mensen uit je doelgroep op je gepromote pin klikken.
- Conversies genereren
Deze doelstelling is gericht op actie. Binnen deze doelstelling heb je twee mogelijkheden:
Doel 1: Conversie. Zet meer mensen aan tot actie op je website.
Doel 2: Catalogus verkopen. Promoot je productvoorraad met winkeladvertenties.
Stap 2. Kies je doelgroep
De volgende stap is het bepalen van je doelgroep. Pinterest heeft verschillende mogelijkheden waarmee jij met jouw advertentie jouw potentiële doelgroep bereikt:
- Interesse-targeting: vertoon je advertentie aan mensen die interesse hebben in bepaalde onderwerpen. Voeg interesses toe die gerelateerd zijn aan jouw merk of product.
- Trefwoorden-targeting: Pinterest is een visuele zoekmachine waar gebruikers gebruik maken van zoekwoorden. Target op basis van relevante zoektermen, ook wel keywords genoemd.
- Demografie-targeting: targeting op basis van leeftijd, geslacht en locatie.
? Tip: combineer interesse, trefwoorden en demografie targetingopties om zo een specifieke doelgroep te creëren. Let hier wel op dat je doelgroep niet te klein wordt.
- Doelgroep-targeting: hierbij target je op basis van eerdere interactie met jouw merk. Die interactie kan je op verschillende manieren indelen:
- Klantenlijsten: Pinterest heeft de mogelijkheid je eigen klantenbestand te uploaden als doelgroep.
- Website bezoekers (retargeting)
- Mensen die eerder betrokken waren bij je pin: denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die je pin hebben bewaard of hebben bekeken.
- Vergelijkbare doelgroepen: Pinterest gaat op zoek naar mensen die vergelijkbaar zijn met de personen die al interesse hebben in jouw merk.
? Tip: wil je de doelgroep voor je advertentie instellen op basis van je huidige websitebezoekers of je klantenbestand? Het kan een paar dagen duren voordat deze gegevens geïmporteerd zijn. Houd hier dus rekening mee als je aan de slag gaat met Pinterest-advertenties!
Stap 3. Kies de pins die je voor de campagne wilt gebruiken
Anders dan op andere socialmediakanalen adverteer je via Pinterest met pins die je ook organisch hebt gepost. Het is dus belangrijk dat je jouw organische pins ook in kan zetten voor advertenties.
Op Pinterest zijn er verschillende advertenties mogelijk:
- Gesponsorde pins. Dit zijn de standaard organische pins waarvoor je betaalt om zichtbaarheid onder je doelgroep te creëren.
- Gesponsorde video-pins. Dit zijn korte video’s of GIFjes die je adverteert om mensen te helpen jouw merk te ontdekken.
- Gesponsorde app-pins: Met deze pins kun je bekendheid creëren voor jouw app onder je doelgroep. Bij deze advertentie is het mogelijk om iOS- en Android-apps te downloaden.
- Gesponsorde carrousels. Dit is een pin met meerdere beelden waar je doorheen swipet. Je kunt deze pins bijvoorbeeld gebruiken om in te zoomen op de features van je product of om een recept te laten zien.
Stap 4: Creëer je Pinterest-advertentie
Nu je weet welke advertentietypes er zijn, is het tijd om jouw top advertenties te creëren! Onze 5 tips helpen je daarbij! Goed om te onthouden trouwens: Pinterest is een een visueel platform. Het is dus belangrijk dat het beeld van jouw pins opvalt. Zorg dat je ‘pinteressant’ bent en speelt met de looks en inhoud van jouw pins!
- ? Tip 1. Vermijd een call to action zoals ‘klik verder’ of ‘bekijk meer’ in je pins. Deze keurt Pinterest namelijk af.
- ? Tip 2. Voeg altijd een logo toe aan je pins. Dit kan heel klein zijn, maar is zeker heel waardevol voor je branding. Extra tip: plaats je logo niet rechtsonder, want daar komen de product pictogrammen te staan.
- ? Tip 3. Gebruik kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal in je pins. Pinterest is een visueel platform en dat is niet voor niets. Pinterest-gebruikers houden van creatieve, goede foto’s. Speel hier dus op in!
- ? Tip 4. Overweeg tekst om de gebruiker te inspireren en nieuwsgierig te maken
- ? Tip 5. Gebruik altijd meerdere pins in je advertentiegroepen. Hierdoor kun je A/B testen en je campagnes optimaliseren.
Stap 5. Meten is weten
Eén van de voordelen van een Pinterest-bedrijfsprofiel is dat je inzicht krijg in de statistieken van jouw advertenties. Zo kan je de advertentie monitoren terwijl die loopt en je campagne optimaliseren. Nadat je campagne afgelopen is, krijg je een overzichtelijk rapport waarin je de campagneresultaten terugvindt. Hierdoor krijg je goed inzicht in het succes van je pins en in je doelgroepen.
? Tip: Stel van tevoren KPI’s (kritische prestatie indicatoren) op. Dit kan je doen door de cijfers te bekijken uit eerdere campagnes. Heb je geen eerdere campagnes om op terug te vallen? Houd dan de relevante cijfers (denk aan CPM, CPC & CTR) goed in de gaten tijdens de campagne.
Adverteren op Pinterest en het verdwijnen van de third party cookies
Voor veel marketeers staat 2022 in het teken van het verdwijnen van de third party cookies. Dit zorgt ervoor dat de targeting opties op verschillende socialmediakanalen minder worden, bijvoorbeeld op Facebook.
Voor Pinterest verandert er in de basis gelukkig niet zoveel. Sterker nog: door het verdwijnen van de third party cookies verwachten we dat een zoekmachine zoals Pinterest juist nog belangrijker wordt. Dat komt omdat Pinterest advertising op basis van zoekopdrachten werkt. Je weet daardoor altijd precies waar iemand naar op zoek is en of deze persoon mogelijke interesse heeft voor jouw product. Nog meer reden dus om met Pinterest aan de slag te gaan!
Tijd om aan de slag te gaan!
Na al deze informatie is het tijd om van start te gaan met Pinterest-advertenties. Hulp nodig met adverteren op Pinterest? Vul het formulier hieronder in of mail gelijk even naar eline@goldfizh.nl. Dan fixen we jouw volgende succesvolle pinterest-campagne!
Anderen lazen ook: