Pinterest biedt veel kansen voor bedrijven. Vooral wanneer jouw merk ook visueel goed in de smaak valt bij je doelgroep! Wil jij ook Pinterest content inzetten voor meer organisch webverkeer en hogere conversies? Dat kan! Wij fixen de mooiste Pinterest content voor jouw merk. Zie jij het al voor je? Let’s go!
Wat is Pinterest?
Pinterest is een gratis platform waar gebruikers op zoek gaan naar visuele inspiratie en ideeën voor bijvoorbeeld interieur, recepten, reizen of sport. Lekker esthetisch! Pinterest is booming: bijna vier miljoen Nederlanders pinnen er geregeld op los. Dit biedt natuurlijk veel kansen voor de online marketing van jouw bedrijf. Dat laat je toch niet liggen? Samen maken we er een plaatje, of liever gezegd ‘pin’ van!
onze laatste projecten
a.s.r. verzekeringen
CONTENTCREATIE
SEO
Pinterest als zoekmachine voor a.s.r. platform ‘duurzaam wonen’
Hoe werkt Pinterest?
Op Pinterest is het belangrijk dat jouw pin van het scherm spat! Je wil namelijk de aandacht van jouw doelgroep direct grijpen, zodat zij op jouw pins klikken. Hoe? Door slim gebruik van SEO en de beste visual designs. Daarnaast kijken we samen naar de juiste marketingstrategie om Pinterest op de beste manier in te zetten voor jouw merk.
Lees hier meer over een campagneplan van #TeamMarketing!
Waarom is Pinterest zakelijk interessant?
Er zijn verschillende redenen waarom Pinterest zakelijk inzetten interessant is voor jouw bedrijf. Met SEO maken we jouw pins namelijk nog beter vindbaar. Ook mooi: elke pin linkt rechtstreeks door naar een webpagina. Hier ligt dus een grote kans voor jou om meer bekendheid, verkeer en conversie te genereren! Dus, wanneer gaan we beginnen?
4 redenen om Pinterest zakelijk in te zetten
- Lage concurrentie: concurrentie op Pinterest is laag vergeleken andere platformen zoals Instagram en Facebook. hierdoor valt jouw merk een stuk sneller op!
- Goedkoper: adverteren op Pinterest is goedkoper, omdat veel merken nog niet op Pinterest te vinden zijn.
- Doelgerichte zoekintenties: jouw doelgroep bevindt zich op Pinterest met een doel! Denk aan inspiratie voor een goed recept, een mooie stoel of de juiste sportartikelen. Hierdoor is de kans op conversie enorm hoog als je de juiste content plaatst.
- Pinterest stories: ook op Pinterest is het mogelijk om stories, zogenoemde Ideepins, te plaatsen. Enorm handig voor tutorials, een stap voor stap uitleg of een style guide!
Zo zet jij in 8 stappen de beste pinterest content in
Wil jij zelf aan de slag gaan met Pinterest voor jouw bedrijf? Lees hieronder hoe je in 8 stappen Pinterest zakelijk inzet!
Stap 1. Maak een zakelijk account aan
Een no-brainer natuurlijk! Maak eerst een account aan om vervolgens de mooiste pins te plaatsen.
Stap 2. Stel duidelijke en realistische doelen op
Wat is jouw zakelijke doel om pins te plaatsen op Pinterest? Wil je meer naamsbekendheid, organisch verkeer naar je website, hogere conversies of meer producten verkopen? Deze keuze kan je namelijk selecteren in de accountdoelstellingen.
Stap 3. Bepaal jouw specifieke doelgroep
Meer dan 4 miljoen Nederlanders gebruiken Pinterest! De meest actieve gebruikers zijn tussen de 20 en 39 jaar en maarliefst 70% hiervan is vrouw. Vraag jezelf dus goed af of jouw doelgroep op Pinterest zit.
Een vrouw die een kindje verwacht snuffelt voor babykamerinspiratie wel op Pinterest rond, maar een man van 45 met een liefhebberij voor gamen? Die waarschijnlijk niet! Waar liggen de behoeftes van jouw doelgroep? Maak het specifiek.
Stap 4. Ontwikkel een sterke contentstrategie
Mooie visuals op Pinterest zijn een must natuurlijk! Maar zonder sterke contentstrategie heb je er nog steeds niet zoveel aan.
Vermeld in je contentstrategie bijvoorbeeld welke zoekwoorden je inzet; een onderbouwing voor het gebruik van elke visual. Ga daarnaast ook experimenteren en a/b-testen! Hierna kan je jouw pins optimaliseren.
Stap 5. Gebruik veel zoekwoorden
Pinterest is net zoals Google en YouTube een zoekmachine. Hierdoor is het enorm belangrijk om goed naar je zoekwoorden te kijken. Doe daarom altijd een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en verwerk deze woorden overal in je pin.
Verwerk jouw zoekwoorden in de volgende onderdelen van een pin:
Titel en omschrijving: zet je zoekwoord altijd in de zin! Bijvoorbeeld: Kerstrecept: 8 lekkerste hoofdgerechten voor de feestdagen!
Boards: op Pinterest staan borden waarop je soortgelijke content kan verzamelen. Net zoals een prikbord of een moodboard! Door in de naam van je board een zoekwoord te verwerken worden je pins nog makkelijker gevonden.
Profiel: zorg dat je profiel ook goed vindbaar is en plaats een heldere omschrijving met voldoende relevante zoekwoorden voor jouw merk. Vertel daarnaast wat je doelgroep op je Pinterest-pagina kan vinden!
Visuals: plaats visuals die matchen met de content. Pinterest heeft namelijk enorm slimme software en herkent de afbeeldingen in jouw pin. Zodra jouw doelgroep ‘rode auto’ intypt in de zoekbalk, verschijnen er talloze pins met rode auto’s in beeld! Beeld en tekst zijn dus één op Pinterest. Neem dat mee!
Stap 6. Creëer perfecte pins
De perfecte pin heeft een onweerstaanbare visual, bevat de juiste keywords in de titel en omschrijving en voldoet qua afmetingen aan de Pinterest-richtlijnen. De begeleidende copy geeft voldoende context, maar lokt ook uit om de website te bezoeken. Maak jij bijvoorbeeld een pin die verwijst naar een blog? Dan wil je dat dit duidelijk is in de visual én in de tekst.
Tip: video’s krijgen voorrang op Pinterest! Door video’s of GIFs te creëren is de kans dus groter dat je zichtbaar wordt en bovenaan komt op Pinterest. Dit kan al door een kleine animatie aan een stilstaande pin toe te voegen.
Stap 7. Zet Pinterest Shopping in
Wil je hogere conversies op je webshop behalen? Pinterest Shopping is where it’s at! Voeg zogenoemde shopping-tags toe aan je visual. Pinterest-gebruikers die zoeken op productpins krijgen dan jouw product te zien!
Stap 8. Adverteer op Pinterest
Het is natuurlijk ook mogelijk om te adverteren op Pinterest! Groot voordeel: adverteren is een stuk goedkoper dan op Instagram, Facebook of Google. Wil je adverteren op Pinterest? Houd dan rekening met het volgende:
- Keywords (zoektermen)
- Interesses
- Locaties
- Plaatsingen
- Act a like doelgroepen (Vergelijkbare doelgroepen o.b.v. gedrag)
- Demografische gegevens
- Retargeting
Meer weten over adverteren op Pinterest? Lees in de blog hieronder hoe je in 5 stappen adverteert op Pinterest als een pro!
In 5 stappen adverteren op Pinterest als een pro!
Zo maken we de beste Pinterest content voor jouw bedrijf!
Voor het maken van de beste pins gaan we eerst na waarom je jouw doelgroep wil bereiken op Pinterest. Wil je meer naamsbekendheid of wil je meer verkopen op je webshop? Dit neemt #TeamMarketing mee in de contentstrategie!
#TeamCopy onderzoekt vervolgens welke keywords interessant zijn voor jouw merk. Met lekkere SEO-teksten, pakkende titels en de juiste zoekwoorden zorgen we dat jouw doelgroep elke pin organisch goed vindt!
Hierna gaat #TeamDesign aan de slag om pakkende visuals te maken. Met de juiste visuele content zoals video’s, afbeeldingen en stories springt jouw merk met kop en schouders boven de concurrent uit.
Met een strakke contentplanning haken we precies in op je juiste momenten van bestaande of nieuwe marketingcampagnes. Zo is jouw pin altijd op precies het juiste moment bij je doelgroep te vinden!
Ook aan de slag met Pinterest?
Wil jij ook aan de slag met de eindeloze mogelijkheden van dit visuele platform? Fleur vertelt je graag meer over de mogelijkheden!