Hoe geven chatbots en voice assistants van die slimme of gevatte antwoorden? Wij verklappen je: daar zit een goede conversational copywriter achter! Een conversational copywriter schrijft speciaal antwoorden, conversaties en gesprekken uit voor chatbots en voice assistants, ook wel conversational interfaces genoemd. En zo pakt #TeamCopy dat aan!
Wat doet een conversational copywriter?
Een conversational copywriter weet hoe mensen met elkaar praten en denkt daarbij vooruit. De truc is om alle mogelijke gesprekken zo alvast om te zetten in tekst, en zie daar: de chatbot komt tot leven. En dat is hard nodig! Bijna alle nieuwe producten van Google, Facebook en Amazon hebben namelijk een voice assistant. De industrie wil dat je praat tegen je apparaat. Prima, maar dan moet zo’n apparaat wél met de juiste antwoorden komen. Oftewel: chatbot copywriting. En hier zorgt een conversational copywriter voor.
onze laatste projecten
PAX Protection of Civilians
UXUIDESIGN
WEBDESIGN
WEBTEKSTEN
Storytelling en data samenbrengen op nieuwe teamwebsite voor PAX
Voice search is de toekomst
Voice assistans als Google Assistant, Siri, Alexa en Cortana ontwikkelen zich in een rap tempo. We verklappen je: het is niet de vraag óf, maar wanneer voice search een rol gaat spelen voor SEO. Data van Google laten zien dat bijna driekwart van de mensen met een smart speaker of voice assistant deze op dagelijkse basis gebruikt. En die aantallen gaan alleen nog maar groeien.
- Lees ook: Alles over voice search
Hoe werkt conversational en chatbot copywriting?
Conversational copywriting of chatbot copywriting is een vak op zich. Het is ingewikkeld en gaat veel verder dan zomaar even wat opschrijven. De volgende 5 tips geven een houvast voor het maken van een goede conversational copy voor chatbots, voice assistants, conversational interfaces en… webteksten!
Chatbots en voice assistants inrichten doe je zo:
#1. SEO
SEO is het fundament van al je teksten. Een conversational copywriter zorgt ervoor dat de teksten geoptimaliseerd zijn en technisch goed in elkaar steken. SEO-tool SemRush deed een onderzoek naar voice search en ontdekte dat 97% van de antwoorden die door Google worden gegeven in de top 10 van de organische resultaten verschijnen. Als je antwoord wilt geven op vragen van voice search, is het een voorwaarde dat je op de eerste pagina van de zoekmachine belandt op de zoekwoorden waar je op wilt worden gevonden.
#2. De zes onmisbare vragen
Binnen de journalistiek wordt het ezelsbruggetje de 5W1H-methode gebruikt. Focus je teksten op de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe vragen. Denk na welke vragen relevant zijn voor jouw doelgroep en schrijf dit uit in een gesprek, in een zogeheten conversatie flow. Dit zet je in voor chatbots, maar je kan ook je webteksten op deze manier inrichten. Zo word je sneller gevonden met voice search. Wij optimaliseren onze blogs door logisch antwoord te geven op vragen die bezoekers stellen.
#3. Featured snippets
Zitten je teksten SEO-wise goed in elkaar en heb je rekening gehouden met de 5W1H-methode? Dan maak je een grote kans om in de featured snippet te komen. Dit is de 0-positie die bovenaan de zoekresultaten binnen Google verschijnen.
De featured snippet geeft snel antwoord op een vraag van de gebruiker. Featured snippets helpen met mobiele en voice search resultaten. Optimaliseer je teksten dus zo, dat je die featured snippet pakt. Go for it!
Hoe scoor ik de featured snippet?
- Keyword onderzoek: doe een uitgebreide zoekwoordanalyse;
- Optimaliseren: bekijk of er al een featured snippet bestaat over het onderwerp en optimaliseer je pagina door een nog gerichter antwoord te geven;
- Zoekintentie: check de zoekintentie van de gebruikers: wat willen ze weten?;
- Subkoppen: structureer je pagina met logische subkoppen (H2, H3 en H4). Tip: Google pikt vaak de H2 op als vraag;
- Titel: plaats het belangrijkste zoekwoord vooraan in titel;
- Vind vragen: gebruik Answer the Public om vragen te vinden waar mensen op zoeken;
- Korte antwoorden: houd je antwoorden kort en krachtig. Google vat de tekst voor de featured snippet samen. Hoe duidelijker en korter jij het antwoord geeft na een vraag, hoe makkelijker je het voor Google maakt. Semrush ontdekte dat Google gemiddeld een antwoord van 41 woorden geeft;
- Bullet points: gebruik tabellen of bullet points om gegevens weer te geven en maak het eerste woord of zin dikgedrukt;
- Samenvatting: voeg een samenvatting toe aan het begin of einde van je tekst.
#4. Vooruitdenken
Wanneer je schrijft voor chatbots en voice assistants, dan schrijf je als het ware een gesprek uit. Je anticipeert op vragen en geeft de bijbehorende antwoorden. Daarvoor moet je in het hoofd van de gebruiker kruipen.
Conversational copywriters hebben geen glazen bol, kijken geen koffiedik, heten geen Jomanda. Nee, wij denken vooruit. Logisch nadenken. En dat logisch nadenken wordt soms makkelijker als we toegang hebben tot data. Google Analytics of Google Search Console zijn handige tools om de zoekintentie van je bezoeker te vinden en deze te matchen.
#5. Schrijven in spreektaal
“Hey Google, hoe schrijf ik super goede teksten voor chatbots?” Dit is een spraakgestuurde vraag en die is natuurlijker dan een geschreven vraag. Houd hier rekening mee tijdens het schrijven.
Hoe schrijf je in spreektaal?
- Hardop spreken: zeg een tekst hardop en schrijf dat uit;
- Stopwoorden: welke woorden spreek je uit? We zeggen om de haverklap woorden als: uh, ha, eigenlijk, gewoon, joh, snap je, echt hè, nou, jawel en nog veel meer ‘irritante’ stopwoordjes. Gebruik deze dus ook in je tekst, alleen dan lijkt het op een gesprek;
- Zinnen: gebruik je korte of lange zinnen?;
- Intonatie: waar ging je stem omlaag of omhoog? Gebruik vraagtekens en uitroeptekens;
- Vergeet alle officiële regels: zo mag je gewoon beginnen met ‘en’, kan een zin bestaan uit één woord en is het vaak grammaticaal incorrect. Op papier hartstikke fout dus. Dit betekent niet dat je bewust spellingfouten moet gaan maken. Alleen willen gebruikers niet het idee hebben tegen een computer te praten.
#TeamCopy staat voor je klaar
Benieuwd wat conversational copy voor jouw dienst of product kan bereiken? We staan klaar om je te helpen. Of het het nu gaat om het uitschrijven van conversatieflows gaat of om het optimaliseren van je teksten voor voice search. Mail Annebel en we gaan voor je aan de slag!