Stories

Imke

2022-09-15
Leestijd 7 min

Third party cookies verdwijnen: hoe verzamel je first party data?

In de marketingwereld is er op het moment erg veel onrust rondom privacy en dataverzameling. De third party cookies gaan binnenkort toch écht verdwijnen. Het zal de meeste van jullie niet zijn ontgaan: er is -al sinds de aankondiging van de GDPR-wetgeving- ontzettend veel verandering in het datalandschap en die trend zet zich alleen maar voort. Lees hieronder over hoe je zelf first party data verzamelt!

Kom alles te weten over third party cookies:

Deze blog is geschreven met als bron de presentatie van Imke bij Goldfizh Live van 23 juni 2022. Benieuwd naar de hele webinar? Check ‘m onderaan!

De third party cookies verdwijnen: wat nu?

Het is zover: de bron van third party data is aan het opdrogen. Webbrowsers beschermen de privacy van hun gebruikers en maken het gebruik van third party cookies onmogelijk. Consumenten installeren ad-blockers en laten het liefst geen digitale sporen na. Tegelijkertijd verwachten mensen wel meer dan ooit personalisatie en relevantie. Maar hoe doe je dat nog zonder die third party cookies?

Even voor de duidelijkheid: het einde van de third party cookie betekent absoluut niet het einde van online marketing. Het betekent wel dat je als organisatie anders moet gaan nadenken over hoe én welke data je verzamelt. Hierdoor is een datastrategie voor ieder bedrijf essentieel geworden.

De juiste customer journey

Juist door alle advertentiedrukte waarmee consumenten worden doodgegooid, is het van belang dat je door goede dataverzameling je doelgroep op de juiste kanalen met de juiste boodschap bereikt. Zo leer je de hele customer journey met verschillende touchpoints goed kennen. Tegelijkertijd verzamel je data over de verschillende kanalen heen. 

Niet helemaal duidelijk? Kijk dan even naar dit voorbeeld. Zo kan  een journey met crossmediale dataverzameling eruit zien: 

  1. Iemand ziet de videoadvertentie van je brandingcampagne op Youtube.
  2. Vervolgens klikt diegene op de display-ad, waarmee diegene een dag later geretarget wordt.
  3. Het target bezoekt de website, maar koopt nog niets.
  4. Vervolgens zoekt het target op Google, en wordt je gevonden door organische zoekresultaten omdat het target de merknaam al een keer heeft gezien.
  5. Via de website wordt de app gedownload.  
  6. Conversie!

Dit is een vrij korte customer journey, in een uitgebreide journey kunnen dit nog veel meer stappen zijn! Het belangrijkst op dit moment? In plaats van het leunen op data van derden, wil je inzetten op het verzamelen van je eigen data. Oké, maar wat was het verschil ook alweer?

Wat is third, second en first party data?

Third party data = data van derden. Dit is de data waar op dit moment veel over te doen is, want deze verdwijnt. Third party data is data die verzameld wordt op websites van derden. Het zijn bijvoorbeeld sociaal-demografische gegevens die binnenkomen door middel van gedrag op een website. Google en Facebook zijn bedrijven die enorme hoeveelheden van zulke data opslaan.

Second party data = data die je deelt met partners. Second party data is data van andere bedrijven, vaak partners. Sommige bedrijven verkopen deze data, bijvoorbeeld omdat ze door de aard van hun bedrijf heel veel over een specifieke klantgroep weten. Dit kan dus de first party data van een concurrent van je zijn.

First party data = data die je zelf verzamelt over je potentiële klanten. Je bent zelf eigenaar en vraagt hier ook consent voor. Dit zijn vaak gegevens die consumenten zelf achterlaten. Denk dan aan een e-mailadres of andere persoonsgegevens. Maar het kan ook het gedrag zijn dat wordt vertoond op een website. Dat wordt nu vaak via Google Analytics Pixel opgeslagen..

Tip: zet dus in op de verzameling van first party data. Dit wordt in het huidige data landschap alleen maar belangrijker. Je blijft hierdoor relevant omdat je de juiste informatie van je potentiële en of bestaande klant verzamelt. En die data altijd van jou blijft, ook in de toekomst.

Hoe verzamel je first party data?

Het allerbelangrijkste bij het verzamelen van first party data is dat je de toegevoegde waarde ervan laat zien aan de consument. De consument heeft namelijk allang door dat je te pas en te onpas om een e-mailadres vraagt. Met alleen de boodschap ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’ schiet het conversiepercentage niet door het dak. Het gaat om het uitbouwen van klantprofielen, waardoor je de juiste experience of journey aan je klanten biedt. Dat heet ook wel personalisatie, en op die manier haal je de consument écht over om data te delen.

De tijd van achterover leunen is voorbij. Door de third party cookie was het veel makkelijker om bepaalde klantprofielen te targeten. Maar dat is straks voorbij. Gelukkig zijn er alternatieven! Zo’n alternatief is bijvoorbeeld het verzamelen van first party data en die koppelen aan je advertentiekanalen zoals Youtube, display advertising of social advertising. En die optimaliseer je naarmate de tijd verstrijkt! Want: hoe meer je weet, hoe beter je je segmenteert en je ads hierop kan aanpassen.

First party data in online advertising 

Er zijn heel veel kansen als je kijkt naar first party data verzameling in combinatie met online advertising. We lichten hieronder twee voorbeelden toe.

Voorbeeld 1: een doelgroep aanmaken van bezoekers die wel op de website zijn geweest in de afgelopen zeven dagen en bepaalde producten hebben bekeken, maar niks hebben gekocht.

Voorbeeld 2: doelgroep die op je website een product gekocht heeft, en daardoor in de groep terechtkomt die een grotere kans heeft om in de toekomst nog een product te kopen. 

Dit zijn voorbeeldgroepen, je maakt zelf vergelijkbare groepen aan om jouw doelgroep te targeten en te bereiken. Naast dat je zelf die doelgroepen aan kan maken, kan je ook je content in je advertenties hierop aanpassen. Zo past het beter bij hun behoeften en gaan ze sneller over tot conversie op je website!

First party data inzetten via e-mailmarketing

E-mail is een perfect kanaal en goede manier om je first party data te gebruiken. Waar e-mail vroeger een statische digitale brief was, zijn er nu door HTML en interactieve vormen heel veel toffe dingen mogelijk. Zo ga je écht de interactie aan met je doelgroep. En hoe meer je weet van je doelgroep, hoe persoonlijker je die mails kan maken.

Check dit voorbeeld van Zalando:

Daarnaast kan je e-mailmarketing met first party data door de hele klantjourney inzetten. Van acquisitie, tot campagnes met dataverrijking, upselling én klantbehoud. Hoe je dat doet? We nemen je mee aan de hand van een aantal voorbeelden. 

Bol.com voorbeeld over retargeting van doelgroep

Bol.com gebruikt de data die ze verzamelt hebben bij jou als klant op een leuke manier in hun e-mailcampagnes. Het is enerzijds een goede herinnering aan je “relatie” met bol.com en door de €10 shoptegoed die je ontvangt, stimuleren ze ook weer een extra aankoop. 

Voorbeeldmail van ING bank

Terwijl je ingelogd bent op een ING-account, trackt ING waar je naar op zoek bent. In dit geval was dat een gezamenlijk betaalaccount. Op basis van die data (first party tracking, omdat de gebruiker was ingelogd) ontving diegene daarna een mail: “plannen voor samen wonen?” Op deze manier spelen zij door personalisatie heel goed in op een mogelijkheid tot upsellen. 

En nu… Hoe start je met first party data verzameling?

Het is niet zo dat dit direct begint met héél veel werk en dure tooling. Je begint bij het opstellen van een plan met een datastrategie. Via welke kanalen ga je data verzamelen? Wat zijn je doelstellingen? Wat wil je weten van de doelgroep om welke toegevoegde waarde te creëren?

Vervolgens haak je de juiste collega’s aan: wie heb je allemaal nodig? Denk aan (CRM-)marketeers, developers, en andere interne stakeholders die belangrijk zijn.

Dan bouw je een database op: hoe groot is je bestaande database? Hoe verzamel je data? Start klein en bouw je database steeds verder uit. Vervolgens leer je je klant kennen. Zo richt je je continu op het uitbreiden van personalisatie en dus toegevoegde waarde voor de klant!

Dit is een goede en snelle manier van first party dataverzameling. Niet helemaal duidelijk hoe je hiermee start? Wij helpen je graag! Vul het formulier hieronder meteen in of bel ons gewoon even.

Onze diensten ontdekken? Neem contact met ons op via het formulier hieronder.

Deel deze blog op:

Imke

Digital marketing lead

Als digital marketing lead heeft Imke de regie in handen van de tofste online projecten en campagnes. Waar ze blij van wordt? Een campagneteam aansturen met verschillende specialisten. Zo kom je tot het beste resultaat én verzamel je een berg aan nieuwe inzichten!

Hungry for more?